BEG airport status
Šta je „codeshare“?

Šta je „codeshare“?

BEOGRAD – Na prekjučerašnjoj konferenciji za štampu Jat Airways i nacionalni avio-prevoznik Ujedinjenih Arapskih Emirata Etihad Airways potpisali su codeshare dogovor po kojem će Jat moći da prodaje karte po svojim tarifama ka 21 destinaciji u Etihadovoj rutnoj mreži dok će Etihad to isto moći da radi unutar 23 Jatova evropska leta. Šta je zapravo codeshare dogovor?

 

5-flight-infoU najužem smislu, reč code u složenici codeshare (deoba koda), odnosi se na IATA kod avio-kompanije. Zapravo, svaki let u komercijalnom avio saobraćaju ima svoju oznaku. Ona se sastoji od dva slova koja predstavljaju IATA kod aviokompanije koja obavlja let i više brojeva koji predstavljaju broj leta. Na primer, Jatov let za Podgoricu je JU 668 – gde JU predstavlja IATA kod Jat Airwaysa a 661 broj leta.

Međutim, kada na ekranima aerodroma Nikola Tesla pogledate detalje leta za Rim videćete drugačiju oznaku: JU 405 / AZ 7072 – gde je JU ponovo oznaka Jata, a AZ predstavlja IATA kod kompanije Alitalia. Postavlja se pitanje zašto se u oznaci ovog leta pominju kodovi dve avio-kompanije, odnosno dva broja leta? To je zapravo jedan let koji obavlja jedna od dve kompanije koje imaju potpisan codeshare ugovor.

Codeshare let je komercijalni let koji obavlja jedna aviokompanija a na tržištu ga prodaju i reklamiraju druge aviokompanije. Ovaj concept nastao je 1990. godine kao proizvod ugovora između australijske kompanije Qantas i American Airlinesa. U praksi, ugovor je dozvolio Qantasu da prodaje karte na letovima American Airlinesa i obratno. Rezultat je bio taj, da je svaka kompanija uspela da pokrije mnogo više relacija bez tehničkog proširenja svojih kapaciteta, pa su tako putnici iz Australije mogli od Qantasa da kupe kartu za gotovo svaki grad u SAD. Naravno, letove unutar SAD obavljao je American Airlines.

Treba napomenuti da i više od dve avio-kompanije mogu “šerovati” jedan let, nekada čak i četiri. To je recimo slučaj sa letom Lufthanse iz Beograda za Frankfurt (LH 1406/US 5852 /AC 9166 /UA 9399) koji obavlja uvek ova aviokompanija, ali s obzirom da Lufthansa ima potpisan codeshare ugovor sa još tri aviokompanije iz SAD koje iz Frankfurta obavljaju interkontinentalne letove, na detaljima ovog leta stoje i njihovi kodovi. Pa tako možete kupiti kartu United Airlines-a iz Beograda za Njujork, preko Frankfurta, iako ova kompanija obavljaja samo let na relaciji Frankfurt – Njujork. IATA kod Uniteda u oznaci gorenavedenog leta Beograd – Frankfurt koji zapravo obavlja Lufthansa, stoji upravo zbog putnika United-a koji iz našeg grada putuju za Njujork.

6517249-blue-flight-information-board-in-airport-selective-focusAvio-kompanija koja obavlja let koji je “šerovan” naziva se “operating carrier” odnosno “operativni nosilac” leta. Kao što sam naziv kaže ona je odgovorna za obavljanje svih usluga vezanih za let, kao i za sam let. Tako kada putnik čekira prtljag, uvek to čini kod kompanije koja je operativni nosilac leta a ne kod one koja mu je kartu prodala.

Sa druge strane, kompanije koje karte za taj isti let reklamiraju i prodaju a nemaju nikakve tehničke veze sa istim nazivaju se “marketing carrier”.

Putnici iz Beograda će Jatovim letom za Abu-Dabi koji će biti uspostavljen 15. juna, u okviru codeshare ugovora, biti povezani sa 21 destinacijom u Etihadovoj rutnoj mreži. Tako ćete, na primer, moći da kupite kartu Jat Airwaysa na relaciji Beograd – Melburn, gde će Jat biti “marketing carrier” leta kao kompanija koja vam je kartu prodala a “operating carrier”  od Beograda preko Abu-Dabija do Melburna će biti Etihad.

Codeshare ugovor Jata i Etihada putnicima iz Beograda otvara destinacije kao što su: Bangkok, Peking, Brizbejn, Čengdu, Čikago, Kolombo, Islamabad, Johanesburg, Karači, Kuala Lumpur, Kuvajt, Lahor, Njujork, Melburn, Sejšele, Šangaj, Singapur, Sidnej, Toronto i Vašington.

Dok će Jat Etihadu preko Beograda obezbediti Amsterdam, Atinu, Berlin, Brisel, Kopenhagen, Dizeldorf, Rim, Frankfurt, Geteborg, Istanbul, London, Larnaku, Milan, Moskvu, Podgoricu, Sarajevo, Skoplje, Stokholm, Štutgart, Solun, Tivat, Beč i Cirih.
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Miloš77 na: [IDEX 2025] Tango Six na najvećem sajmu naoružanja i vojne opreme na planeti: Srbija i zemlje regiona izlažu, Rusiji dozvoljeno da se vrati pod reflektore

    Kojih malih dronova? FPV? Mislite da NASAMS ili Avenger može nešto protiv istih?Pa da ima odgovora na FPV dronove ne bi se rat ovako vodio i to uz asistenciju najjačih sila sveta.

    18. Feb 2025.Pogledaj
    18. Feb 2025.Pogledaj

    Miloš77 na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

    Ako Rusi u 2025 ne pocnu da dobijaju Su-57 sa AL-51F1, onda nece ni Alžir. Sve u svoje vreme.

    18. Feb 2025.Pogledaj

    Miloš77 na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

    @Pajo Niko ne spori ogromne gubitke na obe trane. Spominjem potvrdjene gubitke zapadnog naoruzanja jer neki misle da je daleko manje dostavljeno nego sto je vec i unisteno. Tu kolosalnu pomoc u naoruzanju zbog kojeg se uvaj rat tako razvukao nazivaju mrvicama a u realnosti su na hiljade komada doniranog oklopa vec izgublili. Da ne…

    18. Feb 2025.Pogledaj