BEG airport status
Žirokopteri ponovo u Srbiji

Žirokopteri ponovo u Srbiji

BEOGRAD – Dva pilota iz Slovenije prošlog septembra doleću sa dve letelice kao gosti srpske proslave 100 godina vojnog vazduhoplovstva čiji je centralni događaj bio batajnički aero-miting. Oni su zapravo bili predhodnica priče koje upravo započinje na jednom od najaktivnijih letelišta kod nas. „13. maj“ je od prošle sedmice novi dom žiroplanu tipa Apollo koji je trenutno u proceduri registracije. Za nekoliko nedelja možemo očekivati i prve probne letove od strane ovlašćenih mađarskih pilota. Renesansa žiroplana u Srbiji počinje!

Calidus

Cocpit Calidus

Žirokopter, autožir ili žiroplan (termin koji koristi Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva Srbije) vrsta je vazduhoplova koji silu uzgona ostvaruje pomoću rotirajućeg krila koje nazivamo rotor. Rotor nije sve vreme direktno vezan za motor letelice. Na zemlji kretanje rotora se inicira tzv. pred-rotacijom gde se pogon dobija od motora. Motor je preko reduktora vezan za potisnu elisu koja letelici omogućava postizanje dovoljne progresivne brzine koja je ključna za ostvarivanje dovoljnog broja obrtaja rotora. Usled kretanja rotora kroz struju vazduha dolazi do pojave autorotacije i stvaranja uzgona.

Žiroplani poseduju izraženu otpornost na vetar, turbulenciju i termiku, graniči uslovi su im nešto veći u odnosu na letelice iste klase (motorne zmajeve, ul avione). Njih možemo smatarati hibridima aviona i helikoptera iako su hronološki gledano oni prethodnica helikopteru.

Apollo

Prvi žiroplan poleteo je pre tačno 90 godina i razvio ga je Španac Juan de la Cievra. Na našim prostorima krajem prošlog veka bilo je raznih pokušaja samogradnje ali uglavnom bez uspeha.

Prvi žiroplan koji je napravio ozbiljniji nalet na ovim prostorima je letelica koju je uvezao naš poznti zmajar Krsta Mandić poznatiji kao Trafko. Trafko se jedno vreme bavio motornim zmajarstvom da bi zatim mozda jedini naslutio nadolazeću eru žirokoptera. Obuku je završio u Americi i po dolasku letelice još neko vreme radio sa svojim instruktorom na matičnom aerodromu Lisičiji Jarak. Na žalost pre par godina dolazi do jedne manje nezgode u kojoj je letelica oštećena i tu se Trafkova priča privremeno zaustavlja.

Apollo 1

Zmajar Miroslav Mitrović poznatiji kao Tufi prvi sa ovih prostora kreće Trafkovim stopama i okreće se žiroplanima. Sredinom prošle godine on postaje vlasnik žiroplana koji je još uvek baziran u Mađarskoj.

Tango Six će vam u nekoliko narednih nedelja detaljnije predstaviti Apollo YU-G001. U saradnji sa letelištem 13. maj kroz video i foto reportaže prenećemo vam iskustva pilota i vlasnika. Vidimo se na livadi!

    Komentari

    B

    Svidja mi seovo..73

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    srecko na: Er Srbija: Zaradili smo 3,9 miliona evra i prevezli 2,5 miliona putnika u 2015. godini

    A dug od 22 miliona eur Aerodromu Nikola Tesla,sta je sa tom sitnicom? 22 minus 3,9 jednako je 18.1 milion eur u minusu. Minus X minus jednako je plus,samo matematikom Daneta Kondica po rukovodstvu AV...

    04. May 2016.Pogledaj

    Dule na: Er Srbija: Zaradili smo 3,9 miliona evra i prevezli 2,5 miliona putnika u 2015. godini

    Kakva bruka, vidi kakve gubitke pravi Montenegro Airlines. Air Serbia je super u odnosu na druge.

    04. May 2016.Pogledaj

    DuksBL na: PVO Izraela: Branioci Jerusalima na raketno gorivo

    Najvece face. Tako se drzava voli i cuva...sa srecom im bilo...

    04. May 2016.Pogledaj

    Ćato na: Uvrede i izmišljotine: Još jedna epska fantazija Miroslava Lazanskog

    Ništa novo od Lazanskog, koji je poznat i pod nadimkom "Ratni maneken".. U rati 1992-1995. u Sarajevu, sam sam bio svedok totalnih izmišljotina, koje su nas iskreno dovodile do smeha "do suza". Najviše o "opasnostima" kojima se imenovani "izlagao" da bi napravio tekst sa sarajevskog ratišta. Mislio sam da mu odavno više niko ne veruje,..…

    04. May 2016.Pogledaj

    Pavle na: Uvrede i izmišljotine: Još jedna epska fantazija Miroslava Lazanskog

    Nato nikad nece priznati gubitke, niti oborene niti otpisane(nepopravljive), ali da bi 'javnost' to primila k'znanju to ipak mora stici kanalima koje kontrolisu ti isti. Da ne sirimo price oko angazovanih bezbednjaka, pilota, DTG poterama, ponaimence trazenim licima, registarskim tablicama...ne vredi. Poznavaoci....

    04. May 2016.Pogledaj