BEG airport status
LYBE 040100Z 20006KT CAVOK 22/21 Q1016 NOSIG
Žirokopteri ponovo u Srbiji

Žirokopteri ponovo u Srbiji

BEOGRAD – Dva pilota iz Slovenije prošlog septembra doleću sa dve letelice kao gosti srpske proslave 100 godina vojnog vazduhoplovstva čiji je centralni događaj bio batajnički aero-miting. Oni su zapravo bili predhodnica priče koje upravo započinje na jednom od najaktivnijih letelišta kod nas. „13. maj“ je od prošle sedmice novi dom žiroplanu tipa Apollo koji je trenutno u proceduri registracije. Za nekoliko nedelja možemo očekivati i prve probne letove od strane ovlašćenih mađarskih pilota. Renesansa žiroplana u Srbiji počinje!

Calidus

Cocpit Calidus

Žirokopter, autožir ili žiroplan (termin koji koristi Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva Srbije) vrsta je vazduhoplova koji silu uzgona ostvaruje pomoću rotirajućeg krila koje nazivamo rotor. Rotor nije sve vreme direktno vezan za motor letelice. Na zemlji kretanje rotora se inicira tzv. pred-rotacijom gde se pogon dobija od motora. Motor je preko reduktora vezan za potisnu elisu koja letelici omogućava postizanje dovoljne progresivne brzine koja je ključna za ostvarivanje dovoljnog broja obrtaja rotora. Usled kretanja rotora kroz struju vazduha dolazi do pojave autorotacije i stvaranja uzgona.

Žiroplani poseduju izraženu otpornost na vetar, turbulenciju i termiku, graniči uslovi su im nešto veći u odnosu na letelice iste klase (motorne zmajeve, ul avione). Njih možemo smatarati hibridima aviona i helikoptera iako su hronološki gledano oni prethodnica helikopteru.

Apollo

Prvi žiroplan poleteo je pre tačno 90 godina i razvio ga je Španac Juan de la Cievra. Na našim prostorima krajem prošlog veka bilo je raznih pokušaja samogradnje ali uglavnom bez uspeha.

Prvi žiroplan koji je napravio ozbiljniji nalet na ovim prostorima je letelica koju je uvezao naš poznti zmajar Krsta Mandić poznatiji kao Trafko. Trafko se jedno vreme bavio motornim zmajarstvom da bi zatim mozda jedini naslutio nadolazeću eru žirokoptera. Obuku je završio u Americi i po dolasku letelice još neko vreme radio sa svojim instruktorom na matičnom aerodromu Lisičiji Jarak. Na žalost pre par godina dolazi do jedne manje nezgode u kojoj je letelica oštećena i tu se Trafkova priča privremeno zaustavlja.

Apollo 1

Zmajar Miroslav Mitrović poznatiji kao Tufi prvi sa ovih prostora kreće Trafkovim stopama i okreće se žiroplanima. Sredinom prošle godine on postaje vlasnik žiroplana koji je još uvek baziran u Mađarskoj.

Tango Six će vam u nekoliko narednih nedelja detaljnije predstaviti Apollo YU-G001. U saradnji sa letelištem 13. maj kroz video i foto reportaže prenećemo vam iskustva pilota i vlasnika. Vidimo se na livadi!

    Komentari

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    gile na: Sve o Airbusu C295 – mogućem novom transporteru srpskog RV i PVO

    A da mi ugasimo vojsku?! A mozda bi i onda imali neku zamerku?! Po ovome sto ste napisali vidi se da niste upoznati sa obavezama Srbije, kako na domacem planu tako i medjunarodnom... Takodje, vidi se da nemate znanja koja se odnose na specijalne operacije i slicne zadatke koje VS i dalje vezba i sprovodi...…

    03. Aug 2015.Pogledaj

    Dragan na: Sve o Airbusu C295 – mogućem novom transporteru srpskog RV i PVO

    Pratt & Whitney je Kanadska firma stacionirana u blizini Montreala , po meni postoji potreba za ovakvim avionima ako nista ono bar nek lete po paradama a upotrebnoj vrednosti u nekim vandrednim situacijama ne bih pricao ,jer kad se dese svi se jedu - ehh da nam je jedan ovaj jedan onaj.... Nego su mi…

    03. Aug 2015.Pogledaj

    Golub na: Sve o Airbusu C295 – mogućem novom transporteru srpskog RV i PVO

    @MrNo Za sletanja po Srbiji - dva helikoptera mogu da slete na bezgranicno vise mesta nego transportni avion. Sto se ostalog tice, svodi se na mirovne misije i "da se pokaze". Manite me se i jednog i drugog - nit nasi momci treba da idu da rizikuju zivote i zdravlje zarad sahovske partije velikih sila,…

    03. Aug 2015.Pogledaj

    Rajko na: Gašić za Tanjug: Srbija ulazi u ofset aranžman sa Erbasom, u sklopu njega nabavka jednog C-295

    Dovoljno je pročitati da se priča o nabavci jednog aviona i jasno je da se radi ili o besmislenoj kupovini ili o laži. Niko normalan neće kupiti jedan transportni avion, jer u toj situaciji ne postoji redudantna letelica.

    03. Aug 2015.Pogledaj

    126LAE-Delta na: Sve o Airbusu C295 – mogućem novom transporteru srpskog RV i PVO

    Pa, Joco, ako ti ne smeta: 1. Koliko sam informisan, C-295 koristi Pratt&Whitney Canada motore, a PWC je nezavisni ogranak americkog P&W. Da li SAD i u tom slucaju primenjuju embargo? 2. Tacno je da su padobranski desanti zastareli, jos u II svetskom ratu (Operacija Market Garden je bila poslednji takav masovni desant). Medjutim, desant…

    03. Aug 2015.Pogledaj