BEG airport status
LYBE 100600Z 14020KT CAVOK 12/04 Q0995 NOSIG
Žirokopteri ponovo u Srbiji

Žirokopteri ponovo u Srbiji

BEOGRAD – Dva pilota iz Slovenije prošlog septembra doleću sa dve letelice kao gosti srpske proslave 100 godina vojnog vazduhoplovstva čiji je centralni događaj bio batajnički aero-miting. Oni su zapravo bili predhodnica priče koje upravo započinje na jednom od najaktivnijih letelišta kod nas. „13. maj“ je od prošle sedmice novi dom žiroplanu tipa Apollo koji je trenutno u proceduri registracije. Za nekoliko nedelja možemo očekivati i prve probne letove od strane ovlašćenih mađarskih pilota. Renesansa žiroplana u Srbiji počinje!

Calidus

Cocpit Calidus

Žirokopter, autožir ili žiroplan (termin koji koristi Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva Srbije) vrsta je vazduhoplova koji silu uzgona ostvaruje pomoću rotirajućeg krila koje nazivamo rotor. Rotor nije sve vreme direktno vezan za motor letelice. Na zemlji kretanje rotora se inicira tzv. pred-rotacijom gde se pogon dobija od motora. Motor je preko reduktora vezan za potisnu elisu koja letelici omogućava postizanje dovoljne progresivne brzine koja je ključna za ostvarivanje dovoljnog broja obrtaja rotora. Usled kretanja rotora kroz struju vazduha dolazi do pojave autorotacije i stvaranja uzgona.

Žiroplani poseduju izraženu otpornost na vetar, turbulenciju i termiku, graniči uslovi su im nešto veći u odnosu na letelice iste klase (motorne zmajeve, ul avione). Njih možemo smatarati hibridima aviona i helikoptera iako su hronološki gledano oni prethodnica helikopteru.

Apollo

Prvi žiroplan poleteo je pre tačno 90 godina i razvio ga je Španac Juan de la Cievra. Na našim prostorima krajem prošlog veka bilo je raznih pokušaja samogradnje ali uglavnom bez uspeha.

Prvi žiroplan koji je napravio ozbiljniji nalet na ovim prostorima je letelica koju je uvezao naš poznti zmajar Krsta Mandić poznatiji kao Trafko. Trafko se jedno vreme bavio motornim zmajarstvom da bi zatim mozda jedini naslutio nadolazeću eru žirokoptera. Obuku je završio u Americi i po dolasku letelice još neko vreme radio sa svojim instruktorom na matičnom aerodromu Lisičiji Jarak. Na žalost pre par godina dolazi do jedne manje nezgode u kojoj je letelica oštećena i tu se Trafkova priča privremeno zaustavlja.

Apollo 1

Zmajar Miroslav Mitrović poznatiji kao Tufi prvi sa ovih prostora kreće Trafkovim stopama i okreće se žiroplanima. Sredinom prošle godine on postaje vlasnik žiroplana koji je još uvek baziran u Mađarskoj.

Tango Six će vam u nekoliko narednih nedelja detaljnije predstaviti Apollo YU-G001. U saradnji sa letelištem 13. maj kroz video i foto reportaže prenećemo vam iskustva pilota i vlasnika. Vidimo se na livadi!

    Komentari

    B

    Svidja mi seovo..73

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Drago na: Sutra u Beogradu: Regionalna konferencija posvećena oblasti civilnog traganja i spasavanja

    Dok svi komentarisu clanak o tragovima na nebu : ) meni je ovaj privukao paznju. Prosle godine smo imali jednu (SAR) - operaciju koja se zavrsila neslavno i bez odgovornosti . Ne mislim na odgovornost pada (za koju sam ubedjen da je ima ) nego na odgovrnost za operaciju traganja i spasavanja a posto letelica…

    09. Feb 2016.Pogledaj

    Ryu na: Kad „Novosti“ šire paniku: Chemtrails advokati, novinari i ostale psihopate

    @ gosti-domaci I mene to zanima. Bilo bi dobro da nam neko objasni, ako zna. Je li "fiziologija" savremenih motora izmenjena, ili šta?

    09. Feb 2016.Pogledaj

    Deadone na: Nastavak razvoja poljskog lakog borbenog aviona Grot-2, Ukrajna postaje partner

    Ovo zvuci kao idiotska ideja narocito za Poljake. Ukraijinci pokusavaju bilo sta narocito posto nemaju novaca za nove avione ili dovoljno jaki prijatelja tko bi im poklonili nesto bolje nego prastare MiG-ove i Sukhoi-e. Ovaj avion ce se takmiciti sa K-8, L-15, M346, YAK-130 i KAI F/A/T-50 Golden Eagle. Svi ti avioni se vec prodaju…

    09. Feb 2016.Pogledaj