BEG airport status
Žirokopteri ponovo u Srbiji

Žirokopteri ponovo u Srbiji

BEOGRAD – Dva pilota iz Slovenije prošlog septembra doleću sa dve letelice kao gosti srpske proslave 100 godina vojnog vazduhoplovstva čiji je centralni događaj bio batajnički aero-miting. Oni su zapravo bili predhodnica priče koje upravo započinje na jednom od najaktivnijih letelišta kod nas. „13. maj“ je od prošle sedmice novi dom žiroplanu tipa Apollo koji je trenutno u proceduri registracije. Za nekoliko nedelja možemo očekivati i prve probne letove od strane ovlašćenih mađarskih pilota. Renesansa žiroplana u Srbiji počinje!

Calidus

Cocpit Calidus

Žirokopter, autožir ili žiroplan (termin koji koristi Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva Srbije) vrsta je vazduhoplova koji silu uzgona ostvaruje pomoću rotirajućeg krila koje nazivamo rotor. Rotor nije sve vreme direktno vezan za motor letelice. Na zemlji kretanje rotora se inicira tzv. pred-rotacijom gde se pogon dobija od motora. Motor je preko reduktora vezan za potisnu elisu koja letelici omogućava postizanje dovoljne progresivne brzine koja je ključna za ostvarivanje dovoljnog broja obrtaja rotora. Usled kretanja rotora kroz struju vazduha dolazi do pojave autorotacije i stvaranja uzgona.

Žiroplani poseduju izraženu otpornost na vetar, turbulenciju i termiku, graniči uslovi su im nešto veći u odnosu na letelice iste klase (motorne zmajeve, ul avione). Njih možemo smatarati hibridima aviona i helikoptera iako su hronološki gledano oni prethodnica helikopteru.

Apollo

Prvi žiroplan poleteo je pre tačno 90 godina i razvio ga je Španac Juan de la Cievra. Na našim prostorima krajem prošlog veka bilo je raznih pokušaja samogradnje ali uglavnom bez uspeha.

Prvi žiroplan koji je napravio ozbiljniji nalet na ovim prostorima je letelica koju je uvezao naš poznti zmajar Krsta Mandić poznatiji kao Trafko. Trafko se jedno vreme bavio motornim zmajarstvom da bi zatim mozda jedini naslutio nadolazeću eru žirokoptera. Obuku je završio u Americi i po dolasku letelice još neko vreme radio sa svojim instruktorom na matičnom aerodromu Lisičiji Jarak. Na žalost pre par godina dolazi do jedne manje nezgode u kojoj je letelica oštećena i tu se Trafkova priča privremeno zaustavlja.

Apollo 1

Zmajar Miroslav Mitrović poznatiji kao Tufi prvi sa ovih prostora kreće Trafkovim stopama i okreće se žiroplanima. Sredinom prošle godine on postaje vlasnik žiroplana koji je još uvek baziran u Mađarskoj.

Tango Six će vam u nekoliko narednih nedelja detaljnije predstaviti Apollo YU-G001. U saradnji sa letelištem 13. maj kroz video i foto reportaže prenećemo vam iskustva pilota i vlasnika. Vidimo se na livadi!

    Komentari

    B

    Svidja mi seovo..73

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    drale na: Vučić (ponovo) najavio nabavku MiG-ova 29 M2: „Ovoga puta je realno da o tome razmišljamo“

    Mig 29 koji je u nasem RV je kupljen nov export varijanta to vam pisem jer sam radio na njemu 7 godina. Problem je sto je ljudstvo otislo sto tehnicari sto piloti. Sto se tice odrzavanja po meni bi trebalo prepustiti privatnoj firmi po izoru na zapad i tako bi sa npr dokupljenih 6 aviona…

    30. Jun 2016.Pogledaj

    Vlada na: Vučić (ponovo) najavio nabavku MiG-ova 29 M2: „Ovoga puta je realno da o tome razmišljamo“

    Da li bi mogla da se napravi analiza (ukoliko vec nije) o mogucnosti nabavljanja kineskih aviona za Vojsku Srbije. Nesto se ranije saputalo o tome, mozda je nesto dalje otislo tokom posede predsednika Kine?

    30. Jun 2016.Pogledaj

    Mate na: Hrvatski MUP primio na upotrebu još jedan helikopter AW139

    Helikopter AW 139 je RH nabavila iz Schengen Facility Fonda u pojedinačnom iznosu 12.559,915 eura a sa PDV 15.699,895 eura x 2. PDV je RH platio.

    30. Jun 2016.Pogledaj

    Mate na: Hrvatski MUP primio na upotrebu još jedan helikopter AW139

    Tako je, nije opremljen kao prvi ali su sve instalacije postavljene i za razliku od prvoga ima dizalicu.

    30. Jun 2016.Pogledaj

    Mate na: Hrvatski MUP primio na upotrebu još jedan helikopter AW139

    Ljubo, Kolinda nije bila na dočeku novoga zrakoplova i pompama, već je posjetila zrakoplovnu bazu Zemunik jer je ured predsjednika preselila u Zadar a predsjednik je i zapovjednik OSRH. To je bitna razlika.

    30. Jun 2016.Pogledaj