BEG airport status
LYBE 270500Z 30012KT 9999 BKN014 BKN033 13/12 Q1010 NOSIG
Žirokopteri ponovo u Srbiji

Žirokopteri ponovo u Srbiji

BEOGRAD – Dva pilota iz Slovenije prošlog septembra doleću sa dve letelice kao gosti srpske proslave 100 godina vojnog vazduhoplovstva čiji je centralni događaj bio batajnički aero-miting. Oni su zapravo bili predhodnica priče koje upravo započinje na jednom od najaktivnijih letelišta kod nas. „13. maj“ je od prošle sedmice novi dom žiroplanu tipa Apollo koji je trenutno u proceduri registracije. Za nekoliko nedelja možemo očekivati i prve probne letove od strane ovlašćenih mađarskih pilota. Renesansa žiroplana u Srbiji počinje!

Calidus

Cocpit Calidus

Žirokopter, autožir ili žiroplan (termin koji koristi Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva Srbije) vrsta je vazduhoplova koji silu uzgona ostvaruje pomoću rotirajućeg krila koje nazivamo rotor. Rotor nije sve vreme direktno vezan za motor letelice. Na zemlji kretanje rotora se inicira tzv. pred-rotacijom gde se pogon dobija od motora. Motor je preko reduktora vezan za potisnu elisu koja letelici omogućava postizanje dovoljne progresivne brzine koja je ključna za ostvarivanje dovoljnog broja obrtaja rotora. Usled kretanja rotora kroz struju vazduha dolazi do pojave autorotacije i stvaranja uzgona.

Žiroplani poseduju izraženu otpornost na vetar, turbulenciju i termiku, graniči uslovi su im nešto veći u odnosu na letelice iste klase (motorne zmajeve, ul avione). Njih možemo smatarati hibridima aviona i helikoptera iako su hronološki gledano oni prethodnica helikopteru.

Apollo

Prvi žiroplan poleteo je pre tačno 90 godina i razvio ga je Španac Juan de la Cievra. Na našim prostorima krajem prošlog veka bilo je raznih pokušaja samogradnje ali uglavnom bez uspeha.

Prvi žiroplan koji je napravio ozbiljniji nalet na ovim prostorima je letelica koju je uvezao naš poznti zmajar Krsta Mandić poznatiji kao Trafko. Trafko se jedno vreme bavio motornim zmajarstvom da bi zatim mozda jedini naslutio nadolazeću eru žirokoptera. Obuku je završio u Americi i po dolasku letelice još neko vreme radio sa svojim instruktorom na matičnom aerodromu Lisičiji Jarak. Na žalost pre par godina dolazi do jedne manje nezgode u kojoj je letelica oštećena i tu se Trafkova priča privremeno zaustavlja.

Apollo 1

Zmajar Miroslav Mitrović poznatiji kao Tufi prvi sa ovih prostora kreće Trafkovim stopama i okreće se žiroplanima. Sredinom prošle godine on postaje vlasnik žiroplana koji je još uvek baziran u Mađarskoj.

Tango Six će vam u nekoliko narednih nedelja detaljnije predstaviti Apollo YU-G001. U saradnji sa letelištem 13. maj kroz video i foto reportaže prenećemo vam iskustva pilota i vlasnika. Vidimo se na livadi!

    Najnoviji komentari

    Rodney Marinkovic na: Usvojene izmene Zakona o vazdušnom saobraćaju

    Potpuno sam u saglasnosti sa Vama gospodine Misko. Pogotovo u delu participacije izgradnje buduceg aerodroma Trebinje u Republici Srpskoj. Ocigledno da postoji jaka grupa lobista za sadasnjim nacinom poslovanja zajednicke agencije Srbije sa susednom nam visoko prijateljskom drzavom Republikom Crnom Gorom. Ostajmo za uvek u bratstvu, ali BRATSTVO ZA BRATSTVO, SIR ZA PARE!. Nema vise…

    27. May 2015.Pogledaj

    predrag na: Automatizacija u kokpitu, pad morala posada i odlazak generacija koje su nekada zaista i doživele pravo letenje

    Ja bih samo na ovo dodao i licno iskustvo od pre par godina, a ima ko i da potvrdi ako je neophodno: let belfast-bristol, fino kisno britansko posle podne. Gatwick otkazan. Luton otkazan. Hitro (i brzo) otkazan. Jedino Bristol sroki ponosno. Ne znam da li da strahujem ili da se radujem sto cu stici na…

    27. May 2015.Pogledaj

    GVOZDEN na: Koliko je MiG-29M2 zaista kvalitetan kao izbor za srpsko ViPVO?

    Tekst vrlo subjektivan po mom misljenju prvo ovde se predlaze miraz 2000-9 iz 2003 godine i tvrdi se kako su ruski migovi 29m i 29 m2 kao i mig -35 zaostali tehnicki cak i za francuzima znaci 11 godina da je miraz iz 2003 godine bolji i moderniji od novih mig -ova gore navedenih iz…

    27. May 2015.Pogledaj

    126LAE-Delta na: Automatizacija u kokpitu, pad morala posada i odlazak generacija koje su nekada zaista i doživele pravo letenje

    U najgorem slucaju bi piloti iz svojih dzepova placali takvu obuku, i to je glavni problem moje ideje. Sumnjam da bi aviokompanije bile zainteresovane za finansiranje dodatne obuke svojih pilota, jer bi to bio jos jedan izdatak, koji bi morao da se opravdava. Za drzave to takodje vazi, samo sto tu kao uticajni faktor ulaze…

    27. May 2015.Pogledaj

    VladaSEA na: Automatizacija u kokpitu, pad morala posada i odlazak generacija koje su nekada zaista i doživele pravo letenje

    Pozdrav svima. Pa zato valjda i dalje postoje jedrilice? Nije li tako Imenjace? Cini mi se da dok su vas ucili da letite "od pocetka" sve je bilo OK. Mislim da ne pomaze ni pritisak sa starne dobrog dela korisnika (tu mislim na avio kompanije). Na zalost, u vazduhoplovnoj industriji taj problem sa automatizacijom u…

    26. May 2015.Pogledaj