BEG airport status
Žirokopteri ponovo u Srbiji

Žirokopteri ponovo u Srbiji

BEOGRAD – Dva pilota iz Slovenije prošlog septembra doleću sa dve letelice kao gosti srpske proslave 100 godina vojnog vazduhoplovstva čiji je centralni događaj bio batajnički aero-miting. Oni su zapravo bili predhodnica priče koje upravo započinje na jednom od najaktivnijih letelišta kod nas. „13. maj“ je od prošle sedmice novi dom žiroplanu tipa Apollo koji je trenutno u proceduri registracije. Za nekoliko nedelja možemo očekivati i prve probne letove od strane ovlašćenih mađarskih pilota. Renesansa žiroplana u Srbiji počinje!

Calidus

Cocpit Calidus

Žirokopter, autožir ili žiroplan (termin koji koristi Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva Srbije) vrsta je vazduhoplova koji silu uzgona ostvaruje pomoću rotirajućeg krila koje nazivamo rotor. Rotor nije sve vreme direktno vezan za motor letelice. Na zemlji kretanje rotora se inicira tzv. pred-rotacijom gde se pogon dobija od motora. Motor je preko reduktora vezan za potisnu elisu koja letelici omogućava postizanje dovoljne progresivne brzine koja je ključna za ostvarivanje dovoljnog broja obrtaja rotora. Usled kretanja rotora kroz struju vazduha dolazi do pojave autorotacije i stvaranja uzgona.

Žiroplani poseduju izraženu otpornost na vetar, turbulenciju i termiku, graniči uslovi su im nešto veći u odnosu na letelice iste klase (motorne zmajeve, ul avione). Njih možemo smatarati hibridima aviona i helikoptera iako su hronološki gledano oni prethodnica helikopteru.

Apollo

Prvi žiroplan poleteo je pre tačno 90 godina i razvio ga je Španac Juan de la Cievra. Na našim prostorima krajem prošlog veka bilo je raznih pokušaja samogradnje ali uglavnom bez uspeha.

Prvi žiroplan koji je napravio ozbiljniji nalet na ovim prostorima je letelica koju je uvezao naš poznti zmajar Krsta Mandić poznatiji kao Trafko. Trafko se jedno vreme bavio motornim zmajarstvom da bi zatim mozda jedini naslutio nadolazeću eru žirokoptera. Obuku je završio u Americi i po dolasku letelice još neko vreme radio sa svojim instruktorom na matičnom aerodromu Lisičiji Jarak. Na žalost pre par godina dolazi do jedne manje nezgode u kojoj je letelica oštećena i tu se Trafkova priča privremeno zaustavlja.

Apollo 1

Zmajar Miroslav Mitrović poznatiji kao Tufi prvi sa ovih prostora kreće Trafkovim stopama i okreće se žiroplanima. Sredinom prošle godine on postaje vlasnik žiroplana koji je još uvek baziran u Mađarskoj.

Tango Six će vam u nekoliko narednih nedelja detaljnije predstaviti Apollo YU-G001. U saradnji sa letelištem 13. maj kroz video i foto reportaže prenećemo vam iskustva pilota i vlasnika. Vidimo se na livadi!

    Komentari

    B

    Svidja mi seovo..73

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Alen Šćuric Purger na: Bankrot ili tihi odlazak u legendu: Sve avio-kompanije u regiji koje više ne postoje

    Hvala Dragane. Iskreno ova tema me od svih najviše namučila i oduzela mi daleko najviše vremena. Jer masu toga je toliko sakriveno, toliko duboko zakopano, da je trebalo ozbiljnog istraživanja, čitanja gomile tekstova, pa čak i onih koji nisu direktno povezani, kopanja po raznim registrima, sudskim presudama, agencijama. arhivama...

    28. Feb 2017.Pogledaj

    Alen Šćuric Purger na: Bankrot ili tihi odlazak u legendu: Sve avio-kompanije u regiji koje više ne postoje

    Hvala puno. Znate Nenad, prije nego sam se pozabavio istraživanjem ove teme i ja sam mislio da se radi o 20-tak bankrotiralih kompanija, čak sam to i napisao u prvoj varijanti uvoda u analizu. I totalno me šokiralo da je istraživanje teme zapravo pokazalo 50+ kompanija. Eto i ja sam mislio da nešto znam... :-)

    28. Feb 2017.Pogledaj

    Alen Šćuric Purger na: Bankrot ili tihi odlazak u legendu: Sve avio-kompanije u regiji koje više ne postoje

    Hvala na informaciji, to stvarno nisam znao. Jel to ovaj posljednji, pa ga Vlada još uvijek nije prodala, ili je to neki prizemljeni, pa zapravo ni nema više nikakve vrijednosti? Ako je ovaj drugi slučaj, moglo bi ga se staviti uz ogradu aerodroma, pa u njemu napraviti restoran. To ima na nekim aerodromima i svagdje…

    28. Feb 2017.Pogledaj

    Haplek na: Bankrot ili tihi odlazak u legendu: Sve avio-kompanije u regiji koje više ne postoje

    Iskrene čestitke g. Šćuric na ovoj analizi. Jedna između boljih. Svakako vrhunsko. Što se tiče Express Airwaysa... Da, imali su jednoga ATR 72 u sezoni 2015. Sa veliko tugo verujem i nadam se, da če biti u našoj regiji još puno takvih bajka. Možda čak prva od njih ovde u Mariboru. Lep pozdrav iz Maribora…

    28. Feb 2017.Pogledaj

    Blagoje Krstic na: Premijera: EdePro predstavio raketu zemlja-zemlja “Šumadija“ i rakete G2000

    Da objasnim neke stvari, pa sta ako su makete, tako se to radi prvo projekat gde je sve defininisano do detalja i proracunato i maketa za prezentaciju pa onda kada se pojavi kupac ide prototip pa proizvodstvo. Tako to funkcionishe i u IT industrii gde radim, prvo postoji demo (ili maketa) pa kade se nadje…

    28. Feb 2017.Pogledaj