BEG airport status
LYBE 300300Z 28008KT CAVOK 16/14 Q1019 NOSIG
Žirokopteri ponovo u Srbiji

Žirokopteri ponovo u Srbiji

BEOGRAD – Dva pilota iz Slovenije prošlog septembra doleću sa dve letelice kao gosti srpske proslave 100 godina vojnog vazduhoplovstva čiji je centralni događaj bio batajnički aero-miting. Oni su zapravo bili predhodnica priče koje upravo započinje na jednom od najaktivnijih letelišta kod nas. „13. maj“ je od prošle sedmice novi dom žiroplanu tipa Apollo koji je trenutno u proceduri registracije. Za nekoliko nedelja možemo očekivati i prve probne letove od strane ovlašćenih mađarskih pilota. Renesansa žiroplana u Srbiji počinje!

Calidus

Cocpit Calidus

Žirokopter, autožir ili žiroplan (termin koji koristi Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva Srbije) vrsta je vazduhoplova koji silu uzgona ostvaruje pomoću rotirajućeg krila koje nazivamo rotor. Rotor nije sve vreme direktno vezan za motor letelice. Na zemlji kretanje rotora se inicira tzv. pred-rotacijom gde se pogon dobija od motora. Motor je preko reduktora vezan za potisnu elisu koja letelici omogućava postizanje dovoljne progresivne brzine koja je ključna za ostvarivanje dovoljnog broja obrtaja rotora. Usled kretanja rotora kroz struju vazduha dolazi do pojave autorotacije i stvaranja uzgona.

Žiroplani poseduju izraženu otpornost na vetar, turbulenciju i termiku, graniči uslovi su im nešto veći u odnosu na letelice iste klase (motorne zmajeve, ul avione). Njih možemo smatarati hibridima aviona i helikoptera iako su hronološki gledano oni prethodnica helikopteru.

Apollo

Prvi žiroplan poleteo je pre tačno 90 godina i razvio ga je Španac Juan de la Cievra. Na našim prostorima krajem prošlog veka bilo je raznih pokušaja samogradnje ali uglavnom bez uspeha.

Prvi žiroplan koji je napravio ozbiljniji nalet na ovim prostorima je letelica koju je uvezao naš poznti zmajar Krsta Mandić poznatiji kao Trafko. Trafko se jedno vreme bavio motornim zmajarstvom da bi zatim mozda jedini naslutio nadolazeću eru žirokoptera. Obuku je završio u Americi i po dolasku letelice još neko vreme radio sa svojim instruktorom na matičnom aerodromu Lisičiji Jarak. Na žalost pre par godina dolazi do jedne manje nezgode u kojoj je letelica oštećena i tu se Trafkova priča privremeno zaustavlja.

Apollo 1

Zmajar Miroslav Mitrović poznatiji kao Tufi prvi sa ovih prostora kreće Trafkovim stopama i okreće se žiroplanima. Sredinom prošle godine on postaje vlasnik žiroplana koji je još uvek baziran u Mađarskoj.

Tango Six će vam u nekoliko narednih nedelja detaljnije predstaviti Apollo YU-G001. U saradnji sa letelištem 13. maj kroz video i foto reportaže prenećemo vam iskustva pilota i vlasnika. Vidimo se na livadi!

    Komentari

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    exAF na: Partner 2015: „SDPR“ šibicarenje

    Vojinoviću, meni uopšte nije jasno što se ti, posle svega, čudiš ovome što si video i doživeo na "sajmu". Zdrpovci po svetu reklamiraju novog Orla, pričaju da će NA poleteti sledeće godine (i tako godinama)... Za mene je poražavajuće da oni te svoje budževine (izvinjavam se na izrazu) predstavljaju na naučnim konferencijama i to inženjeri…

    29. Jun 2015.Pogledaj

    VOC_91 na: Partner 2015: „SDPR“ šibicarenje

    "Far out" u stvari sve objašnjava: oni su u svom svetu, van svega. Bataljuj tehnologije, svetske jezike i trendove, daj da se kuju cevi i pakuju kuršumi - u Africi i na Bliskom istoku još dugo će da se mlate...

    29. Jun 2015.Pogledaj

    Grog na: Partner 2015: „SDPR“ šibicarenje

    Yugoimport je sramota Srbije, to je partijska kompanija u kojoj samo radi stranacka rodbina.Onaj celavi neobrazovani direktor ne zna ni srpski ni engleski.Ova brosura me ne iznenadjuje jer kad im vidim sajt sve mi je jasno.

    29. Jun 2015.Pogledaj

    Flame na: Partner 2015: „SDPR“ šibicarenje

    Kad vidim onoga celavog penzionera sto je tu direktor i kad prica o nori malo engleski malo srpski ,i kad sa njim vidim one brkate sa komunistickim kapama iz 1960 godine ...sve mi je jasno...nije to nista odem na sajt 80 posto slika su lazne i izmisljene.Bas kao da oni prave super galeb g4MD.Ova kompanija…

    29. Jun 2015.Pogledaj

    Deda Živko na: Poleteo prvi avion na liniji Niš-Malme

    Sve je to lepo, ali danas smo bili svedoci da jedna obična železnička rampa može da napravi itekakav prblem. Naime, rampa na pružnom prelazu na samom aerodromu Niš ima čudan običaj da se bez ikakvog razloga spusti i tako ostane, kao danas, na primer, jedno 25 spuštena, gde je reka vozila sa pristiglim putnicima iz…

    29. Jun 2015.Pogledaj