Zbog čega Srbija neće Suhoje?

Napisao: - July 25, 2013
BEOGRAD – Ruska novinska agencija RIA novosti prenela je 30.juna ove godine izjavu zamenika generalnog direktora ’’Rosoboronoeksporta’’ Aleksandra Mihejeva da je Srbija usled finansijskih problema obustavila pregovore o nabavci borbenih aviona Su-30.

 

Pukovnik Mirčeta Jokanović sa opitnim pilotom zavoda KNAAPO Sergejem Bogdanom, neposredno pred let , juna 2000. godine.

Pukovnik Mirčeta Jokanović sa opitnim pilotom zavoda KNAAPO Sergejem Bogdanom, neposredno pred let , juna 2000. godine.

Već nekoliko meseci u Srbiji je aktuelna priča o nabavci ruskih višenamenskih borbenih aviona MiG-29M/M2. U bliskoj budućnosti bi moglo doći i do ozbiljnijih pregovora, koji bi mogli biti konkretizovani početkom oktobra kada u Srbiju dolazi ministar odbrane Rusije Sergej Šojgu. Bila bi to prva nabavka borbenih avona inostrane proizvodnje još od 1987-88. kada je iz tadašnjeg SSSR-a kupljeno 16 lovačkih aviona MiG-29.

Malo je poznato da je krajem osamdesetih nuđen i avion Su-27 koji pripada kategoriji lovaca za ostvarivanje prevlasti u vazdušnom prostoru i koji je borbeno sposobniji od aviona MiG-29. Avion Su-27 je izvezen tek 1991. i to u NR Kinu koja je pored novih aviona kupila i licencu za proizvodnju 200 aviona sa oznakom J-11. Ukupno su SSSR, Rusija i Ukrajna izvezle oko 116 novih i ali i polovnih aviona Su-27 u 6 država.

Nakon bombardovanja 1999. SR Jugoslaviji su nuđeni i višenamenski borbeni avioni Su-30MK a Su-30 je takođe u protekle tri godine prezentovan i ponuđen Srbiji. Ovaj avion je postigao veliki izvozni uspeh, prodato je 369 aviona u 8 zemalja a licencu za još 140 aviona kupila je Indija. U Rusiji je pored proizvodnje aviona za izvoz u toku i proizvodnja 60 aviona za ruske VVS sa rokom isporuke do 2016.
 

Istorija Jugoslavije, Srbije i Suhoja

 
Povodom informacija o Suhojevim ponudama koje su se pojavile u ruskim medijima a koje su zatim preneli i naši, za Tango Six priča vojni novinar Svetozar Jokanović koji prati i analizira dešavanja u ruskom vazduhoplovstvu:

-  Može se reći da su avioni iz ove familije oduvijek bili interesantni našem vazduhoplovstvu. Jugoslavija je još 1989. bila vrlo blizu potpisivanju ugovora o nabavci lovaca Su-27 čime bi postala ujedno i prva zemlja van Sovjetskog saveza koja posjeduje ovaj vrhunski lovac. Komanda (RViPVO) je ipak došla do zaključka da se radi o strategijskom presretaču koji svojim doletom prevazilazi naše potrebe.

Suhoj se našim generalima činio primjerenijim zemljama poput SSSR ili Kine a ne našoj teritoriji koja je imala oblik koridora između dva bloka, od Alpa do Egejskog mora 1000 km dužine i širine svega 250-500 km. Uz to Su-27 je Jugoslovenima ponuđen po 20% višoj cijeni od MiG-29B, pa je vrh JRV savjetovao samo nastavak nabavki lakog lovca biroa Mikojan.

Iskustva stečena tokom agresije NATO alijanse govorila su o potrebi nabavke lovca većeg borbenog potencijala koji bi protivniku mogao nametnuti borbu van granica zemlje, prije nego što dođe u priliku da ostvari dejstvo. Uz to novi lovac trebao je biti sposoban da ugrozi protivnikova leteća komandna mjesta, avio-tankere i sl.

Delegacija koja je tokom juna 2000. godine posjetila Moskvu došla je do zaključka da upravo Su-30MK posjeduje te kvalitete. Ideja je egistirala još nekoliko mjeseci po padu Slobodana Miloševića da bi konačno pregovori bili prekinuti i bez formalnog obavještavanja ruske strane.

Tokom predhodne tri godine ponovo su ostvareni kontakti sa kompanijom KNAAPO koja je prezentovala isti avion ali i nekoliko novih modifikacija. Cijena aviona ali još više troškovi preobuke letačkog i tehničkog kadra kao i potreba izgradnje nove infrastrukture, navela je naše predstavnike da odustanu i od najpovoljnije opcije – kupovine polovnih indijskih aviona Su-30K. S obzirom na deklarisane potrebe srpskog vazduhoplovstva MiG-29M zaista predstavlja povoljnije rešenje koje u startu ima povoljniji odnos cijena/efikasnost, ali je neizvjesno kako će se ova opcija pokazati u narednih 10-20 godina eksploatacije. – ocenjuje Jokanović.
 
 

48 Comments

  1. Nikola

    25/07/2013 at 12:10 PM

    'Iskustva stečena tokom agresije NATO alijanse govorila su o potrebi nabavke lovca većeg borbenog potencijala koji bi protivniku mogao nametnuti borbu van granica zemlje, prije nego što dođe u priliku da ostvari dejstvo.' Jedino iskustvo tog tipa govori da ulecete u zasedu i da cete biti oboreni, kao sto se desilo Pericu i Radosavljevicu iznad Bosne. Su-27 (30) je pravljen za potrebe Rusije a ne Srbije, za pokrivanje velikih teritorija, samim tim njegova nabavka je apsurdna. Srbiji treba frontovski lovac, manjih dimenzija, klase f-16, gripen, miraz 2000, kineski j-10, mig-29…Su-30 ce ostati samo lepa zelja pilota

  2. Elektor

    25/07/2013 at 8:05 PM

    "..'Iskustva stečena tokom agresije NATO ……etc etc…."
    AWAKS se u borbenim uslovima postavlja na oko 200-250km od zone primarnih borbenih dejstava…..uporediti ovaj podatak sa maksimalnim dometom raketa R-27 (EP) koji je oko 130km.
    Jedino sto bi se postiglo je ustvari borba tj. ukljucivanje u istu pod jednakim uslovima F-15 naoruzanih raketama AMRAAM…nije to malo ali je nedovoljno..

    E sad o tome "jednakim uslovima " se jedan nemacki pilot as u II Sv. ratu jasno izjasnio
    "AKO SE NADJETE U VAZDUSNOJ BORBI POD JEDNAKIM USLOVIMA TO ZNACI DA STE POGRESILI NA SAMOM POCETKU.."

    Inace sta bi u datom momentu (agresije) znacilo 6 aviona ili nesto vise uz ovakvo odrzavanje , I logistiku….nazalost samo vise meta za potencijalnog agresora.

    U ovoj zemlji se uporno kuca gradi od krova..pa nije izuzetak ni RV…I tako vec nekih cetvrt veka….posledice su ocigledne..

  3. Elektor

    25/07/2013 at 8:05 PM

    A ako se osvrnemo na citat gore….pa.. pokazali smo se veoma vestim u tome da u borbu stupamo ne pod jednakim uslovima …vec kao debelo inferiorna strana.

    A kao nauk mogla bi da nam posluzi I statistika iz Aprilskog rata . Tada smo naoruzani gotovo kao aggressor,
    imali smo oko 150 lovaca prve linije..I po nekim izvestajima postigli smo nesto sto je uspelo samo RAF-u a to je da vazdusnim borbama oborimo nemcima vise aviona nego oni nama….ipak krajnji rezultat je svima poznat..

  4. Живојин

    25/07/2013 at 8:23 PM

    Искуства из НАТО агресије су таква да је Су-30 био интересантан. И то наоружан не само са ракетама Р-27РЕ и ТЕ већ и са Р-77.

  5. JtP

    25/07/2013 at 8:46 PM

    SU nosi vise raketa, ima veci dolet, bolji radar, operativan je u gomili vazduhoplovstava, veliki potencijal za modernizacije, i odrzavanje ce biti sigurnije…
    Mig je jeftiniji oko 30% i u skoro svim parametrima inferiorniji, a to da smo tehnicki opremljeni i piloti bolje upoznati sa MiG-ovima je jako relativno jer nisam siguran da su nasi piloti u zadnjih 10 god leteli na migovima vise od 20 h godisnje… Uostalom MiG-29M/M2 je nedokazana platforma jer koliko mi se cini ne leti jos ni u 1 RV. Sto se tice remontnog zavoda, mala ce vajda od toga da bude jer samo mi u okruzenju cemo da imamo MiG-29.. Hrvati se tripuju sa 16-ticama, Bugarima Nemacka treba da proda polovne EF i td…
    Ako se nesto kupuje bolje da se kupuje bolje jer ono sto na prvi pogled deluje jeftino cesto tako ne ispadne na kraju… Jeste on i veci i skuplji h naleta, i veci dolet ima, al ako mogu da potpisuju Rusi sa njim iznad Zukovskog mozemo i mi da ga okrenemo u vazd prostoru. Uostalom u nekom ratnom sukobu granice ne znace mnogo za vazduhoplovstvo, s SU moze da se ugrozi kako Vazduhoplovnu podrsku agresora, tako i aerodrume zemalja u okruzenju…
    Uostalom za neku eventualnu peglu sa NATO-om, ni celo rusko vazduhoplovstvo nam ne bi puno pomoglo, ovi avioni su manje vise stvar prestiza, ipak za neku iole ozbiljnu pricu o RV treba minimum 16 pticica…

  6. Живојин

    25/07/2013 at 9:39 PM

    Набавка и одржавање Су-30 је далеко скупље него ли куповина МиГ-ова 29М/М2. Поређења ради Уганда је 6 Су-30МК2 платила 740 милиона долара, дакле 123 милиона долара по авиону, Индија је последње примерке Су-30МКИ плаћала око 100 милиона. Истовремено Индија је МиГ-29К/КУБ плаћала 41-46 милиона долара. М/М2 није недоказана платформа јер је то ''копнена'' верзија К/КУБ који управо у Индији лети већ 5 година.

    А ако се једна Белорусија која може да ремонтује Су-27 одрекла истог због трошкова, шта би тек ми радили?

    Хрвати не набављају Ф-16 већ ремонтују и набављају МиГ-ове 21 у Украјни. Бугари још нису одлучили шта ће а заинтересовани су за 9 половних португалских Ф-16.

  7. JtP

    26/07/2013 at 2:00 AM

    Bugari bi za 9 F-16 A Block 15 koje su stare 30 god trebali da daju vise para nego za 8 EF-2000 koji su leteli za Luftwafe, negde sam procitao da ih Nemci nude za 35 mil po komadu. Sad, kao i uvek u nabavci aviona politika donosi odluku, al zdrav razum nalaze prost odgovor, inace na 16-ticama je letelo USAF i Portugalci…
    Hrvati svake godine pricaju o F-16, al nemaju trenutno para pa se krpe sa MiG-21, sto realno nije nikakvo, ili da se kaze jadno prelazno resenje, ali pre ili kasnije ce nabaviti 16-tice, nama da je neko pre god dana rekao da cemo kupiti 29-ke mislili bi da je lud…
    Cena aviona za Indiju jeste zbunjujuca jer je 2007 kupila Suhoje po ceni od 40 mil $ a sad im Rusi traze 102 mil…
    Nije mi jasno dal ovde utice Indijski izbor Rafala umesto MiG-a, ili je napucan Francuskom elektronikom ili… to je igra velikih i samo oni mogu da znaju o cemu se zapravo radi… U sv slucaju kupovina kao i cena borbenog aviona su uvek politicki motivisani… A jos uvek nas Rusi gledaju sa simpatijama…
    Da je SU skuplji i inicijalno i u eksploataciji stoji… a da ,,kopnena,, varijanta MiG-a nigde jos ne leti i to stoji…
    Ma, samo da kupe bar eskadrilu i da se sutiramo u d od srece… mozemo da kinjimo Hrvate po forumima posle… jos ako budu Suhoji… :D

  8. lord sir giga

    26/07/2013 at 8:49 AM

    Sto se cena tice treba da se shvati nekoliko stvari, prva od njih je cena golog aviona, na koju se kasnije ddodaje cena obuke pilota i mehanicara, pa onda dolazi borbeni komplet (koji je opet sam po sebi dobro skup), pa onda rezervni delovi, remonti (mali veliki) i na kraju se dobije da jedan Gripen u fulu kosta 150 miliona dolara, a rafal i tajfun oko 200 miliona po aparatu u fulu.
    Nama ljudi trebaju avioni koji ce da nam odrade posao, da budu jeftini za odrzavanje i takodje eksploataciju.
    To tipa vazdusni boj i slicno danas je sve relativno, a iskreno s kim ce mo da radujemo iz okruzenja, kad su svi u partnerstvu za mir ili natou ili pokusavaju da udju.
    Treba nam nesto novo sto ce raditi posao narednih 30 godina, uz remonte i slicno, sto neznaci da necemo za 15 godina nabavljati nesto drugo (opet cemo morati prosirivati muzejski deo).
    Samo nek oni nesto nabave da se ratosliljamo ovih starih koji nas vise koztaju zbog potrosnje pregleda servisa i slicno nego li mozda novi avioni.
    Nisam protiv Suhojevih aparata, to je bila velika zelja nasih, sto zbog veceg dometa radara, boljih raketa i ubojnih sretstava, doleta i slicno, ali realno mislim da je Mig ipak povoljnija varijanta.
    I neka mi neko od strucnjaka objasni sta mi to imamo za Migove 21 i Mig-29 trenutno od infrastrukturne opreme a nemamo za Rafal Tajfun Suhoj, samo me to zanima, posto se to stalno provlaci kroz price, a nerazumem, kad znam da migovi stoje napolju.

  9. Jovica

    26/07/2013 at 10:16 AM

    Cena igra ulogu (kako samog aviona , tako i održavanja , eksploatacije i drugo ) i to što je napisano je tačno .

    Međutim , postoji i jedna druga stvar , KOMPLEKS INFERIORNOSTI – koji se ogleda u takvim nebulozama tipa da avioni Su-27 familije imaju preveliki dolet , da nose previše naoružanja . Kao da sad mi treba da se stidimo što bi Su-27 mogao da ostane u vazduhu 2 sata umesto pola sata kao Mig-29 , što bi mogao da učestvuje u više vazdušnih borbi umesto u jednoj .
    Pa onda budalaština da nama treba "frontovski lovac" , nešto što ne postoji još od 2.sv.rata i aerodroma-livada . U uslovima gde naša zemlja ne može da poseduje veliki broj aparata , i namerava da ih koristi za razne stvari , avioni Su-27 bi bili mnogo povoljnija kupovina ako bi se imalo para . To što para nema pa moramo da se zadovoljavamo jeftinijim rešenjima je druga priča , ali prekinimo više da se zavaravamo – avioni Su-27 familije su mnogo bolji nego oni iz Mig-29 porodice , i to je dokazalo iskustvo u poslednjih 20 -30 godina njihove upotrebe .

    • Nikola

      26/07/2013 at 1:14 PM

      Ovo sto si izjavio da ne postoji frontovski lovac je teska nebuloza, ali nema veze. Tebi treba pouzdan avion koji brzo polece, ima dobar radar (znaci da pogodis cilj na 50 km), koji je jeftin, a ne treba ti da izvodis zvono i kobru na aeromitingu. Sta znaci frontovski lovac ne bih da ti objasnjavam, koliki je znacaj da ti avion poleti za 3 minuta na dezurnoj pari a ne za 8 ili 10…Siromasna zemlja kao sto je Srbija koja nema pare za skolstvo, zdravstvo i druge stvari treba da trazi pouzdano i jeftino resenje na duge staze. O sukobu sa zemljama u okruzenju, NATO-u i drugim glupostima ne bih ni da pricam, kojom bi nas zestinom bombardovali i koliko bismo zrtava imali da smo im oborili vise aviona. Treba nam 16-20 visenamenskih aviona koji mogu da gadjaju i ciljeve na zemlji i u vazduhu i to je to, i naci najbolji odnos cene i pouzdanosti i to kupiti, a ne da mastamo o ferarijima kada nemamo za osnovne stvari

      • JtP

        26/07/2013 at 8:34 PM

        auuu… ako planiras da gadjas avion (F-16, F-15, Rafal, EF) na 50 km onda spremi zastavu, sanduk i limeni orkestar za pilota jer ce ovi da gadjaju sa 100km, dal je bolje da para poleti za 3 ili 10 min…iskreno msm da je bolje da je avion vec u vazduhu… a mig moze da leti 45 min max a SU par h, NATO ionako prvo gadja krstarecim raketama aerodrume i PVO , pa onda ulece avijacija … tako da ni taj argument ne pije vodu.
        Jeftinog resenja u vazduhoplovstvu nema… a vazduhoplovstvo mora da se ima… sad zavisno od toga koliko mozemo da se umilimo rusima posto nam kredit daju mislim da bi bilo bolje ako bismo kupili SU-30 po nekoj pristojnoj ceni nego MiG-ove pa i da ih nabudze najvise sto mogu, gde ce MiG da sleti ako u hipotetickoj situaciji prezivi inicijalne vazdusne duele kad neprijatelj unisti aerodrume? na livadu, frontovski lovac, izolovace front od neprijateljskih bombardera??? Danas nema fronta, bar ne onog kakav su rusi 70-ih zamisljali.
        Dalje Suhoj je prvi pravi ruski visenamenski lovac, MiG ima ,,mogudjnost,, da gadja zemaljske ciljeve. O tezini podvesnih sredstava da ne govorimo, broju raketa koje moze da nosi. Sad ako neko smatra da ce 8 raketa da bude bolje od 12 neg dobro razmisli o cemu prica. O elektronici i mogucnosti za modernizaciju da ne govorimo.
        Ako pricamo o iskustvima iz 99-te moze da se vidi da su nasi piloti leteli u manje vise samoubilacke akcije, cime su vecno ovencali slavom ovaj vid nase vojske.
        U bilo kakvom duelu sa NATO-om ovakve akcije su jedino i moguce, realno, ali ako vec krecu da ginu za svoju zemlju daj bar da ih opremimo najbolje sto mozemo, toliko im dugujemo a i bar da nacine neku stetu agresoru a ne da glume glinene golubove.
        Pare su i bice problem, ali ako se vec zaduzujemo, da znamo zasta se i zaduzujemo, svako ko kaze da je MiG bolji od Suhoja moze isto da tvrdi i da je F-16 bolji od F-15, nas Orao od Tornada, Kobac od Super Tucana i tsl…
        A ako nam treba neko djubre koje ce samo da leti i da ga slikamo JF-17 i cao.. msm da mogu 2 da se uzmu za 1 MiG, pa makar ih platili i kesom, kad pravimo most od pola milijarde daj da iskesiramo i 100 mil za avione.

        • Nikola

          27/07/2013 at 8:58 AM

          Na prste jedne ruke mozes da izbrojis koliko je bilo obaranja na daljinama vecim od 50 km,vecina obaranja je do 50 km. Sve price o sukobima velikih razmera su teska nebuloza. Svi piloti su za to da se kupi avion klase F-15 ili Su-30, ali su svi svesni toga da je avion samo platforma za radar i platforma za lansiranje raketa. Mig-29 ima sve benefite koje ima i SU-30 i ako je u ponudi mocni radar i dobre rakete to je sasvim dovoljno, a teza da vazduhoplovstvo mora da se ima nije istinita, jer ga mi nemamo vec 20 godina. Ako ti piloti provode 20 h a ne 100 h godisnje u vazduhu, to znaci da nemas vazduhoplovstvo. Ako su Holandjani, Svedjani, Danci, Poljaci, Madjari, Rumuni, i drugi izabrali jednomotorne 'male' i jednostavne avione (f-16 i Gripen), samo smo mi odjednom pametni i kupujemo najmocniji avion na svetu. Kome cemo da pariramo sa njim i sta cemo da radimo. Koje drzave u svetu lete na F-15 i Su-30. Da li postoji i jedna evropska drzava koja ima takav avion?Koliko sve to kosta? Ljudima iz struke, pilotima sa iskustvom koji su prosli ratove 90tih treba prepustiti da ucestvuju u izboru aviona, a drzava treba da proba da obezbedi kakav takav transfer tehnologija, sve ostale price su apsurdne u drzavi u kojoj 200000 dece nema redovne obroke.

          • JtP

            27/07/2013 at 11:00 PM

            kako bih ja voleo da imamo komsiluk kao Holandjani,Norvezani, Danci… Da imamo iste bezbednosne izazove kao oni, da nas najvise ugrozavaju Talibani u dalekom nam Afganistanu, da smo US ljubimci i da dok im sasoljimo jaja, oni nas ceskaju po glavi…
            Ali…
            Bog nas je blagoslovio zanimljivim geografskim polozajem i politicarima koji se ili pretenciozno kurce pa potpisuju kapitulaciju pred odustajanje neprijatelja, ili potpisuju blanko kapitulaciju da cak i ne pokusavaju da pregovaraju o uslovima… Da predaju nesto za mogucnost boljeg sutra…
            U svakom slucaju ako postoje 2 mesta na svetu za koja nebi bio siguran da nece ispasti rat u buducnosti, to su Bliski Istok i Balkan. Bar na osnovu istoriskih dogadjaja iz proslosti. Daleko od toga da to smatram sjajnim, ali cinjenice na to navode.
            Izrael drzava koja je (jos uvek) manja od srbije ima F-15 uz F-16 koji bredstavljaju teglece grlo njihove avijacije, 15-tice su tu da ostvare vazdusnu prevlast. Pride Svajcarci koji su zadnju pegli imali pre 250-300 god imaju vojsku koja bi simultano odrala nas i Hrvate sa Bugarima u paketu. Iako su vecito neutralni ulazu samo tako u vojsku i odbranu.
            Da ne ponavljam cinjenice iz predhodnog posta, avion i jeste platforma za radar i rakete, kao sto je i automobil prevozno sredstvo, a poredjenje platforme SU i MiG je kao poredjenje izmedju C-klase i Golfa. Oba obavljaju ulogu, samo neko bolje neko ne. Sve to kosta, sredstva su problem, reko sam vec, a to da ima precih stvari i da je drzava u epskom bunaru stoji. Uvek ce biti precih stvari, ko ne hrani svoju hranice tudju vojsku. Ipak mislim da je bolje uzeti nesto sto ce imati bolje performanse, biti pouzdanije i moci da se modernizuje dugi niz godina nego se beskonacno krpiti.

          • Nikola

            30/07/2013 at 11:50 AM

            Dao si primer za Izrael – drzavu koju podrzava Amerika i koja drzi najveci deo svetske ekonomije u svojim rukama i Svajcarsku koja je neutralna i kod koje je pola para ovog sveta. Ako cemo po toj filozofiji onda treba kupiti MIG 31, pa S-300 (S-400) PVO, napraviti kisobran na 500 km od granice i onda glumiti supersilu u Evropi. Nemam nista protiv ali nije realno. 29. je proverena platforma, siguran i pouzdan avion, kupiti varijantu sa mocnim radarom i raketama koje rade posao i to je to. Svaki pilot trazi pouzdan avion (a 29. to jeste) sa mocnim radarom i imas avion koji 30-40 godina radi posao na isti nacin kao i su-27(30), a za manje para. Sve ostale su bajke.

        • Sinisa Bogdanovic

          08/09/2013 at 1:02 PM

          Iskreno, sve ispod 50-tak modernih letelica je malo za preventivnu odbranu od "zapada" (mada je sve izlisno jer smo okputani iznutra). Dakle, nama treba 50-100 letelica (ne frljam se sa ciframa, vec mislim na osnovu sveukupnog znanja) da odvrati n.a.t.o. od Srbije. Dakle, da smo imali 50-tak remontovanih '99, agresori bi nas preskocili i isli dalje (na Irak i gde su sve vec bili). Ne zaboravite, nacisti se uvek bore kada su barem 10x brojniji, tako da sam broj aviona koji bi imali (govorimo o operativnim, ne o svemu sto nam stoji u hangaru) je dovoljno da ih odvrati od nase zemlje i da biraju drugi cilj (poput vukova, koji uvek biraju najslabije jagnje). Dakle, nama treba broj aviona, 10-20 ne resava problem, vec barem 50tak. I sada se postavlja realno pitanje, da li je bolje 70 Suhoja ili 120 MiG-ova? (ako se uzme u obzir ne samo pocetna cena vec i odrzavanje, ovo je neki orijentacioni odnos, plus/minus). I dalje mislim da nam "nabudzene" 29-tke (4++ generacije) ali u velikom broju mogu obezbediti barem odnos 1:3-1:5 odnos, jer kao sto rekoh, nacisti ne napadaju ako nisu barem 10x jaci. Mada, na srednje staze gledamo, svaka cast braci Rusima, ali zivim u nadi da cemo i mi napraviti lakog lovca koji ce moci da "stane na crtu" barem f-16. A sto se tice novaca i "glupe" konstatacije "drugosrbijanaca" da je to "bespotrebno bacanje para", i dalje je mnogo jeftinije "baciti" par milijardi (4-5, ne vise) i sacuvati zemlju nego biti okupiran i bez dela teritorije!

          • une

            20/03/2014 at 11:43 PM

            ti samo sedi i nadajse za vase lovce,pa vi dok napravite lovca da bi stao ispred F-16 amerikanci qe do tada otici napred 10000 godine napred

          • Vlada

            21/03/2014 at 4:00 PM

            Ili poboljsaj pravopis, padeze i gramatiku ili trazi od ucitelja da ti vrati pare sto si mu platio za skolovanje.

    • Живојин

      26/07/2013 at 1:47 PM

      Не можеш поредити Су-27 и МиГ-29 јер су то две сасвим различите категорије авиона. И рећи како је један бољи од другог јер су пројектовани са по сасвим другачијим ТТ захтевима. У авиајцији СССР сваки је имао своју улогу, Су-27 као средњи ловац за постизање превласти у ваздушном простору а МиГ-29 као тактички тј. фронтовски ловац. Ту је и трећи члан тријаде а то је МиГ-31 као тешки ловац-пресретач.

      • Jovica

        26/07/2013 at 4:45 PM

        To su prazne priče . Su-27 radi sve što radi Mig-29 plus još mnoge druge stvari i to bolje . Bio je i primer za to direktan sukob Etiopije (Su-27) i Eritreje (Mig-29) sa poznatim rezultatima . Zbog toga se i prodaje Su-30 i Mig-29 mnogo razlikuju .

        Frontovski lovci u modernoj avijaciji ne postoje . Svaki moderan lovac zahteva aerodrom sa betonskim pistama , i tu Mig-29 nema nikakvu prednost u odnosu na Su-27 . Čak ni posvećeni presretači (Mig-31 ) nemaju neku sjajnu budućnost jer i njihove poslove preuzimaju kako ti kažeš srednji lovci , mada familiju Su-27 obično karakterišu kao teške lovce (primer indijsko vazduhoplovstvo , gde je Su-30 teški lovac , a Rafal bi trebao da bude srednji )

        • Живојин

          29/07/2013 at 8:41 AM

          Хајде када су приче бесмислене објасни онда за шта је пројектован МиГ-29 и зашто је имао места у војној авијацији СССР?

          Исто објасни и за Су-27.

          Наравно да је Су-30 много способнији авион од МиГ-а 29/35 али неће због тога свако набавити Сухоје. А неко ће можда набавити оба типа.

          Данашњи борбени авиони су вишенаменски па стога наравно да не постоје фронтовски ловци. Али то не значи да нису постојали.

          Што се тиче МиГ-а 31 још не знамо да ли ће Су-35С или ПАК-ФА имати пресретачке карактеристике МиГ-а 31 а Руси размишљају о поновној производњи овог авиона, чак и о пројектовању наследника.

          • Jovica

            05/08/2013 at 11:21 AM

            Ne znam da li je u pitanju cenzura ili neka greška na sajtu , ali moj odgovor na tvoje pitanje nije objavljen . Da ponovim kratko ako se administracija sajta slaže :D
            Mig-29 je jedan od (naj)lošijih projekata sovjetske avio industrije. Trebao je da zameni laki lovac MiG-21 a težinom je ispao srednji , trebao je da bude jednostavan za održavanje a ispao je komplikovan (što potvrđuju i naša iskustva) . Trebao je da bude konkurent F-16 a iako je bio veći imao je manju nosivost i gotovo nikakve mogućnosti za dejstvo po kopnenim ciljevima .

            Mig-29 M je nešto od ovog ispravio a nešto i nije moglo . Uglavnom , da imamo para trebalo bi bežati od Mig-29 familije kao đavo od krsta . Pošto para nema , šta je tu je .

          • Живојин

            06/08/2013 at 8:20 AM

            Реплицираћу ти још овај пут. Навео си неке тешке неистине.

            Рећи за најбољег ловца у блиској маневарској борби током 80.тих година 20.века да је најлошији пројекат совјетске авио индустрије је небулоза.

            МиГ-29 није мењао МиГ-21 него МиГ-23.

            Ф-16А такође није имао готово никакве могућности у дејствима на циљеве на земљи а био је једноставан дневни ловац наоружан ракетама ваздух-ваздух кратког домета. За разлику од њега МиГ-29 је имао ракете средњег домета и много боље ракете малог домета.

          • Jovica

            06/08/2013 at 12:27 PM

            Na papiru najbolji lovac se u praksi nije dobro pokazao , čak ni u tim veselim 80-im u iračko-iranskom ratu protiv već oslabljenog iranskog vazduhoplovstva . Ima za to dosta razloga , od teškog upravljanja do slabe ergonomije. Inače , Mig-29 je menjao Mig-21 i neke Mig-23 , međutim Mig-23 nije trebalo u potpunosti da bude zamenjen sa Mig-29 (pokazalo se da je u nekim aspektima vazdušne borbe lošiji) .

            Što se tiče F-16 , verzija C/D koja je ušla u operativnu upotrebu 1984. (dakle pre Mig-29) mogla je da nosi i laserski navođene bombe , što je kasnije dodato i na A/B verzije . A i B su još u 70-im imali mogućnost da koriste razna naoružanja za dejstvo po zemaljskim ciljevima , i kao takve ih je i upotrebio Izrael u ratu 1982. kao i protiv Iraka 1981 .

          • Живојин

            06/08/2013 at 1:13 PM

            Шта мислиш како је могао Ирак да употреби МиГ-29 у рату са Ираном ако су авионе добили 1987. а рат се завршио августа 1988?

            За потпуно увођење МиГ-а 29 у наоружање и овладавање овим авионом треба годину и по до две.

            Ф-16А/Б је постао ловац-бомбардер пре свега због захтева и потреба западноевропских држава. А многе земље су га набавиле само са АИМ-9 и невоженим наоружањем какав је у почетку био и у РВ САД.

            МиГ-29М који због распада СССР није уведен у употребу је полетео 1986. и био је вишенаменски борбени авион једнак Ф-16Ц/Д.

            Дакле светла будучност МиГ-а 29 је прекинута распадом СССР и ко зна шта би било да је МиГ-29М 9-15 уведен у употребу.

          • Jovica

            06/08/2013 at 3:06 PM

            Irački piloti su pre uvođenja u upotrebu bili na obuci u SSSR , slično kao što su npr vijetnamski piloti bili na obuci za Mig-17 i kasnije Mig-21 . Ovi prvi nisu imali uspeha , ovu drugi jesu i to vrlo brzo , praktično u prvim borbenim letovima . Razlog je upravo u tome što je prosečnom pilotu vrlo teško da "savlada" Mig-29 . S druge strane , npr pakistanski piloti su se vrlo brzo snašli sa F-16.

            F-16 je inače od početka zamišljen kao lovac-bombarder (verovatno si ga zamenio sa F-15 not-a-pound-for-air-to-ground) .

          • Живојин

            06/08/2013 at 9:43 PM

            И наши пилоти су били на обуци у СССР па им је требало годину и по дана да савладају авион након што је стигао у Југославију.

            Нисам ја ништа заменио.

            Лепо ти свугде у литератури пише да је Ф-16 пројектован као air superiority day fighter у програму Lightweight Fighter Program.

          • Jovica

            07/08/2013 at 10:06 AM

            To ti je još jedan dokaz da je Mig-29 loše isprojektovan sa stanovišta ergonomije i efikasnosti upravljanja . "Steep learning curve" što bi rekli Ameri . U praksi , u ratu avion koriste prosečni piloti , pogotovu u siromašnijim zemljama gde je Mig-29 prodavan koje ne mogu da omoguće veliki broj časova leta . To dovodi do loših rezultata što smo i videli u praksi .

            F-16 jeste projektovan kao light air superiority fighter , ali je od početka planirano da se koristi i za napade na zemaljske ciljeve (kao i uostalom F-5 koga je trebao da zameni u klijentskim vazduhoplovstvima) . Zato je tako i korišćen još od 1981 od strane Izraela pa nadalje .

          • stavor

            06/10/2013 at 1:31 AM

            Bravo,
            treba ljudima otvorit oci.Doktrina da cekas neprijatelja u svoje dvoriste a onda da se bijes je promasaj.
            Migovi to jedino mogu.
            Ne mogu ni da uzvrate udarac na neprijateljskoj teritoriji jer za to nemaju potencijal,a osnovno pravilo je valjda ne dozvoliti neprijatelju da ti udje u i vodi borbu na nasoj teritoriji.

  10. JtP

    26/07/2013 at 12:00 PM

    onda JF-17 ili J-10 ako nam treba nesto sto ce da leti i da bude jeftino, taman i da se uvucemo rastucoj sili :D
    Mada kad kupujes na veresiju ruskim parama izbor je izmedju MiG-29m i SU-30…
    Ovo za infrastrukturu se slazem… i za okruzenje… svi ce pre ili kasnije da budu u NATO-u, a ako krenes na 1 clana, ceo savez te zgazi… mada opet treba da se razmislja o najgoroj opciji, jako vazduhoplovstvo i pvo su izuzetno sredstvo odvracanja…odmah posle nuklearne bombe… NATO se pokazao osetljivim na gubitke u ljudstvu i tehnici zbog svog javnog mnjenja… ko sto Njegos rece, tvrd je orah vocka cudnovata… Svi gore navedeni arumenti su realni, trebamo da se pruzimo koliko nam cebe omogucava, da vidimo sta nam treba i koliko mozemo…
    ma samo da se uzme nesto da ne rizikuju piloti zivote kad god sednu u dotrajale avione…
    al SU je SU ipak … ;)

  11. Aleksandar

    27/07/2013 at 1:27 AM

    Nama prvenstveno avioni trebaju za odrzavanje reda i zakona na nasem nebu (nesto sto smo se obavezali da cemo da radimo), onda za obuku pilota (da ne zaboravimo sta je vazduhoplovstvo), pa za odvracanje komsija od napada 1 na 1 (sto se najverovatnije nece desiti, ali svejdno ne verujem bas puno nasim komsijama), a ako jednoga dana nabavimo vise aviona mozda ucestvujemo u nekoj mirovnoj misiji (i to moze da se desi). Nov MiG 29M2 ne kosta puno, a radi posao. Kada Ameri imaju preko 100 lovaca tipa F 22, i jos hiljadu drugih lovaca na raspolaganju, eskadrila aviona moze da nas spasi samo ako su ih pravili vanzemaljci.

    • Jovica

      27/07/2013 at 3:16 PM

      Ne baš sasvim tačno . Ako želiš samo patrolisanje vazdušnim prostorom u miru onda je dovoljno produžiti radni vek MiG-21 (kao što su uradili Hrvati) eventualno nabaviti polovne kineske J-7 (mlađi su ) . To je neka najjeftinija opcija i miran si neko vreme , a onda za desetak godina nabaviš polovne avione 4.generacije koji opet budu najjeftiniji i.t.d.

      Ako zemlja planira da avijaciju upotrebljava protiv eventualnih protivnika u eventualnom lokalnom konfliktu , onda je Su-30 po svim parametrima daleko bolja opcija od Mig-29M (nosivost,dolet,radar …. ) Jedini razlog protiv Su-30 može da bude cena i to što ne može da se kupi na kredit , ali onda to treba otvoreno reći .

      • JtP

        27/07/2013 at 11:49 PM

        Msm da niko nije rekao da nmz na kredit. Venecuela je dobila SU na kredit, a msm i Alzir, ali za njih nisam siguran. Da se razumemo Rusima vise odg da prodaju MiG jer nema neko blistavo trziste i ne ceka se u redu na njega, a odgovara im da odrze biro u zivotu.
        Kupovina i cena aviona su uvek STVAR POLITIKE.
        Nemam ja nista protiv MiG-a, naprotiv, daj boze da ih uzmemo ne 6 nego 66, takodje zao mi je sto nmzemo da dobijemo neki F ili eurokanard ispod cene i da verujemo da nisu nafilovani ko zna cim. Ali gomila ljudi ovde prica kako je MiG bolji , potentnija platforma od SU, podesan za nas i tsl.
        O komsiluku ne bih da pricam, ali komsija koji ima F-16 bi mozda krenuo na MiG, ali ozbiljno sumnjam da bi se zaleteo na SU…
        Indija koja ima MiG-29 par decenija u naoruzanju ima sve pohvale na letne karakteristike aviona, ali isticu katasrofalnu pouzdanost i odrzavanje, bar starije verzije.
        Jeste ovaj MiG ima novi motor i radar koji pride nisu imali prilike da se dokazu u eksploataciji, ima iste rakete kao SU, samo manje ih nosi, par tona manje ubojnih sredstava , sat-2 manje moze da leti, radar mu je skoro kao Suhojev, manevri su im tu negde -znaci bolji je!
        Slazem se sa tobom, SU je dokazana platforma, prodat je velikom broju ozbiljnih zemalja, proizveo se u velikom broju i nastavice da se proizvodi … Skuplji jeste, skuplji u eksploataciji, sve to stoji.
        A za patroliranje mozemo da zamolimo vekovne saveznike Turke da nam pozajme neki F-5 ( nudili su neke Makedoncima pre izvesnog vremena za dz) pa da puni nacionalnog ponosa obaramo putnicke avione koje su teroristi oteli i da ne zaboravimo da letimo.
        To je cak jeftinije i od J-7…
        Ako imamo mogucnost da se docepamo nekog Suhoja, bilo bi sjajno, a ako ne da nas MiG sluzi jos 100 godina bez i 1 problema!

        • Nikola

          30/07/2013 at 11:55 AM

          Sto se tice pouzdanosti 29. i 21. ne znam odakle ti ideja da dajes takve komentare, otac mi ima preko 1500 sati naleta na mig-21 i avion je pojam pouzdanosti, 29. necu ni da komentarisem, jedino greska pilota ili udar u jato ptica mogu da je sruse. Pogledaj testiranja Izraelaca 70tih pa slusaj sta su oni pricali. Sto se tice Indijaca dacu ti jedan primer kvaliteta njihovih proizvoda, 80tih su nasi kupili njihove gume za 21. nisu trajale ni pola vremena u odnosu na ruske. Ako nema kvalitetnog odrzavanja nema ni pouzdanih aviona.

  12. zastavnik

    29/07/2013 at 6:12 PM

    Imali smo i mi "konja (čitaj avion) za trku", ali je sve rastureno. Zato se sad Eurofighter diči našom konstrukcijom, koju je neko prodao na više strana za jeftine pare.
    Pogledajte malo na internetu i potražite "Tajni projekat: novi avion JNA" pa usporedite to sa nekim aktuelnim konstrukcijama aviona (Eurofighter, koneski J-12 i još neki koji su se pojavili sredinom ili krajem '90-tih godina, a naš projekat je nastao oko '86 godine.

    • Vlada

      30/07/2013 at 12:37 PM

      Zastavnice MIIRNO!!!

      Ne lupaj vishe!!!

      Zastavnice VOOLJNO!!!

  13. Duleius

    19/08/2013 at 2:46 PM

    Ljudi, koliko para toliko muzike, uvek bilo i bice, u svakom slucaju nabavka novih 29-tki je renesansa naseg vazduhoplovstva u odnosu na postojece avione!

  14. gici

    21/08/2013 at 9:10 AM

    Srbija je uvek prvo razvaljivana iz vazduha a nikad nije imala avijaciju za respekt.Domaca vlast se bedno ophodila prema pvo,jedino je tito malo gledao dalje ali imao je pare.Su 27,27k,su 30 su perfektni avioni i imaju veliki domet,dobro aa naoruzanje ali jedino mislim da je R77 samonavodjena raketa ostale su sve radarski navodjene.To ti je po meni kljuc za vazdusnu pobedu u dog fight-u.Naj idealnije bi bilo da imamo 200 su 2t noviji modela ,migova 31 sa r33 raketam velikog dometa i gomilu s400 pukova ali nemamo.Nazalost kao i armija sto je nestala nestaje polako i srbija .Pretvaramo se u Srbistan bgd pasaluk.

    • vortex

      23/09/2013 at 10:53 AM

      Tipično devijantno razmišljanje stasalo u samoupravljanu! Sve u stilu; Mi trebamo, mi moramo, mi ćemo, mi možemo, mi bi smo,……………Narodna izreka veli: "Pokrij se koliko ti je pokrivać dug".

  15. P I

    02/09/2013 at 8:23 PM

    Moram da se ukljucim u ovo komentarisanje i predocim neke stvari koje svi znamo;

    -najisplativije je imati jaku vojsku – niko nece da te dira (primer zapadnih sila)
    -rat saNATO om nemozemo da dobijemo nikako, vec samo sa lokalnim zemljama ili paktom
    vise zemalja protiv nas
    -udar po dubini neprijateljske teritorije nemoze da se izvede totalno uspesno sa postojecom
    i nagovestenim buducim avionom, cak ni sa dopunskim rezervoarima
    -bez dejstva po dubini neprijatelja nema dobijenog rata
    -naravucenije treba promeniti logiku razmisljanja, ne samo sta mozemo da platimo vec
    sta nam stvarno treba
    -stvarno nam treba pored nagovestenog i SU 30 i to minimun 24 komada u najsavremenijoj
    izvedbi i naoruzanju da bi odvratili neprijatelja i od same pomisli za napad (NATO ne bi odvratili ni puta 20 svega)
    -jeste skupo ali je jeftinije od rusenja infrastrukture i privrede barem 100 puta
    -masovno naouruzavanje je najbolje bacen novac, niko ne sme da te napadne

    JESTE SADA SKUPO ALI MI SE NALAZIMO NA RASKRSNICI I SVI JE HOCE AKO NEMAMO DA U STARTU POKAZEMO VOJNU MOC SAMO CE MO NASTRADATI

    • vortex

      23/09/2013 at 11:12 AM

      Kao prvo i osnovno treba imati pouzdanog i odanog strateškog partnera. Davanje treba da je obostrano. Samo naivni misle da će nekog nadmudrit. Ovo tvoje razmišljanje je preskupo. Treba to sve isfinansirati i poslije održavati. A što se operacija tće, e to je tek trošak. Nezaboravi da se ti troškovi "ugrađuju" u cijene od struje do cigareta. Jednostavno znatno veče želje od mogučnosti.

  16. vortex

    23/09/2013 at 11:13 AM

    To je usporedivo kao kad gladan razmišlja o Mercedesu, a ima tobožnju dilemu između BMW-a i mercedesa. To je jako skup, ako ne i preskup sport. Najmanji izdatak je kupovina aviona. Treba obučiti letače, organizirati tehničko-servisnu službu, imati rezervne dijelove na stoku i sl. Avion, ko avion je leteća kanta bez opreme i naoružanja. Treba imati na lageru kvalitetno naoružanje za avion. Na kraju treba i brdo love da bi se po letaću imalo 250 – 300 sati naleta godišnje.

  17. kokane

    21/12/2013 at 10:43 PM

    Ma trebali smo imati te zmajeve…
    U svaku drzavu bi ja gde se NATO nastanio pljucnuo po 2 raketice pa da vidis posle kako im masna stoji
    Nikad nije na odmet imati novo umesto kanti na kojima ni radar nije radio…
    Sreca pa im je radio taj katapult samo…Na nekima cak ni rakete nisu mogle da se lansiraju.
    Mi treba da usavrsimo projekat naseg famoznog aviona i da ga proizvodimo kako znamo i umemo i tolko

  18. petar

    25/03/2014 at 4:37 PM

    ako gledamo rat sa NATO….potreban mocan PVO poput s400 ali…….te sisteme bi NATO prvo trazio! sto znaci da je ptrebna odbrana tog sistema poput PANCIR S1,BUK m2,TOR M1.znaci jak PVO kisobran koji mi nismo u mogucnosti da obezbedimo jer nije jeftin!!!! a onda je potreban veci broj aviona uz to 30-50 zbog grupisanja jer poletanje 1 ili 2 aviona na vecu grupaciju je cisto samoubistvo….3-4 grupacije sa 8-12 aviona uz saradnju sa ovakvim PVO bi naprvili veliki problem NATO-u…i vece gubitke!!! amerika ne ulazi u sukob ako proceni da ce imati preko 30% gubitaka agazovane snage!!!! tako da u ovoj varijanti i MIG-29 ispravan radara min.120km moze da odradjuje posao a o su-27/30 da ne pricamo!!!! ako zelimo da se branimo uspesno 3-4 baterije s400, 18-22 pancir s1, 40ak buk m2 i 22-26 tor m1……avioni 32-48 moze i mig-35….ali…..to su samo pusti snovi!!! zivimo u drzavi gde je i hleb skup!!!!

  19. petar

    25/03/2014 at 6:00 PM

    90ih godina odrzana je nezvanicna vezba u kojoj su ucestvovale 3 zemlje…amerika f-15,juzna afrika kfir c,rusija su-27…..ne bitno kome sam naklonjen sve o ovome moze se naci u engleskoj literaturi DOG FIGHT…pod naslovom SRUSEN MIT O NEPOBEDIVOSTI…dali su ameri zaista na susret poslali losije pilote ili ne to nema objanjenja!!! odrzani su dueli 1na1 2na2 1na2 ….ukupno 40 simuliranih borbi u vazduhu….su-27 40 pobeda…jar i usa 0……to govori o su-27 mnogo! ali…..ko su bili americki piloti…..uglavnom do tada svaka borba simulirana ili stvarna f-15 je bio bez poraza…..sto znaci da sa odredjenim brojem su-27 bez obzira na velicinu vazdusnog prostora i dobro obucenim pilotima ( veliki broj sati naleta) u kofliktu kao sto je 99ta NATO napravili bi se odredjeni rezultati! mig29 je u iraku 91e pokazao ipak da je inferioran u odnosu na f-15 a bili su relativno novi avioni!!

  20. petar

    25/03/2014 at 6:06 PM

    ne zelim raspravu bilo kakvu samo iznosim cinjenice! mi nikoga necemo napasti jer nismo sposobni za to vojno…..nama treba avion za prevlast u vazdusnom prostoru…cistokrvni lovac kojim cemo spreciti vazdusne udare i pokusati u odvracanju neprijatelj za ulazak u otvoreni vazdusni sukob! ali za to je potrebno 32-50 aviona a u saradnji sa jakim PVO….a za udare po zemaljskim ciljevima i modernizovani g4 ili j22 rade posao!!!

  21. petar

    25/03/2014 at 6:19 PM

    su-27/30 su bez premca….ali ako hocemo dobar visenamenski da je izdzljiv relativno "relativno" povoljan sat naleta ( jeftiniji od su-30 a da ne prica o RAFALU,EUROFAJTERU) ovo je moj favorit Boeing_F/A-18E/F_Super_Hornet…………… .http://www.youtube.com/watch?v=IV6GOCDfKlI

  22. Sotir

    25/03/2014 at 10:56 PM

    Jao sto volim ove komentare..:) Kupicemo sta nam Ameri dozvole da kupimo.Tolko.Para ima koliko ima..Tacnije,nema.. Uzmite npr. samo MMF u obzir.Mi da vam krpimo budzet da imate 'leba da jedete,a vi da kupujete borbene avione i jos od Rusa? Haha Pa znate kad? Kad prdne prepelica..Vucic MiG iz usta nije vadio dva meseca,sad da ga pitate za isti..Rekao bi..:"Sta? Sta je to? Nikad cuo za to,a kamoli u usta stavio"..Daj Boze da ko Hrvati iskamcimo koju dvajest-jedinicu iz neke zemlje treceg sveta..Da bar ima sta da leti.Ajd' ziveli..

  23. Milos

    01/05/2014 at 5:57 PM

    Ljudi kao da se spremamo za ponovni okrsaj sa Nato pa se toliko razmatra,zlu ne trebalo! Po meni je bitniji pvo za pocetak i radari!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>