BEG airport status
Tehničko-taktičke karakteristike MiG-a 29 M/M2

Tehničko-taktičke karakteristike MiG-a 29 M/M2

Prema podacima dostupnim iz kataloga, prezentacija i informacija u literaturi i na internetu, proizvođač RSK MiG promoviše M/M2 kao višenamenski borbeni avion 4++ generacije namenjenog za dejstva po ciljevima u vazduhu, kopnu i moru. MiG-29M/M2, kao i varijanta iz koje je nastao (MiG-29K/KUB), verovatno je jedno od poslednjih usavršavanja čuvenog taktičkog (frontovskog) lovačkog aviona MiG-29.

 

MiG-29 M2
MiG-29 M2

Vrhunac razvoja biće ipak višenamenski borbeni avion sa oznakom MiG-35 koji bi se već 2014. mogao naći u sastavu VVS Rusije. Smatra se da će razlika u odnosu na MiG-29M/M2 biti pre svega u radaru i elektronskoj opremi.

Razlika između klasičnog MiG-a 29 i varijanti M/M2 tolika je da se M/M2 može smatrati sasvim novim avionom koji zadovoljava zahteve savremenog ratovanja. Takođe, proizvođač tvrdi da je u odnosu na klasičnu verziju MiG-29, cena održavanja i sata naleta smanjena za više od dva puta.

U konstrukciji su primenjeni savremeni materijali pa tako udeo kompozita u ukupnoj masi aviona iznosi 15 posto. Samom primenom kompozita smanjena je efikasna refleksna radarska površina aviona a to se može postići i primenom specijalnih premaza za absorpciju radarskih talasa. Životni vek zmaja iznosi 6000 sati ili 40 godina upotrebe. Kapacitet rezervoara za gorivo je povećan i iznosi ukupno 6500 litara.
 

Kokpit MiG-29M2 prednji
Kokpit MiG-29M2 (prednji)

 
Kokpit MiG-29M2 (zadnji)
Kokpit MiG-29M2 (zadnji)

Površina krila je povećana kao i njihov razmah. Ugradjena su nova dvodelna pretkrilca čime je povećan uzgon i stabilnost. Tu su zatim i novi horizontalni stabilizatori veće površine. Kako avion ima nove motore i zahtev za većim protokom vazduha, površina otvora usisnika vazduha je povećana. Eliminisani su sekundarni usisnici vazduha a na primarnim su postavljene rešetke koje štite motore od usisavanja stranih tela. Nova generacija motora RD-33 sa oznakom RD-33MK daje 7 posto veći potisak a eliminisano je karakteristično izbacivanje crnog dima koji u vazduhu može uticati na otkrivanje pozicije aviona. Taj dim je bio karakterističan za prvu generaciju motora RD-33.

Primenjen je i sistem pune digitalne kontrole tzv. Full authority digital engine control (FADEC). Životni vek motora je 4000 sati a međuremonti rok 1000 sati. Modularne je konstrukcije što olakšava održavanje. Po želji kupca nudi se ugradnja pokretnih mlaznika koji mogu vektorisati potisak.
 

Senzori signalizatora radarskog ozracenja
Senzori signalizatora radarskog ozracenja

 
Ispod vertikalnog stabolizatora vide se bacaci mamaca
Ispod vertikalnog stabolizatora vide se bacaci mamaca

 
Kako je avion opremljen magistralom podataka standarda MIL-STD-1553B (dakle avion ima otvorenu arhitekturu) po želji kupca na avion se može integrisati elektronska oprema koja nije ruske proizvodnje. Opremljen je i četvorokanalnim digitalnim električnim HOTAS (hands on throttle and stick) komandama (tzv. Fly-by-wire).
 
Radar Žuk-ME
Radar Žuk-ME

 
Motor Klimov RD-33MK
Motor Klimov RD-33MK

 
 
[colored_box color=“blue“]Razvoj:
Prvi let MiG-29M2 24.decembar 2011.
Prvi let MiG-29M 3. februar 2012.

Pogonska grupa:
Dva turboventilatorska motora “Klimov“ RD-33MK potiska na maksimalnom režimu od po 54 kN i sa dodatnim sagorevanjem od po 90 kN

Dimenzije:
Dužina aviona – 17,37 m
Razmah krila – 11,99 m
Visina – 4,73 m
Površina krila – 42 m2

Mase:
Prazan opremljen – 12200 kg
Normalna poletna – 17500 kg (MiG-29M) i 17800 kg (MiG-29M2)
Maksimalna poletna – 24500 kg (M)

Gorivo:

U unutrašnjim rezervoarima 7120 litara (MiG-29M) ili 6500 litara (MiG-29M2)
Podtrupni rezervoar sa 2275 litara
Četiri rezervoara koji se nose pod krilima kapaciteta po 1150 litara
Ukupna maksimalna količina goriva – 13995 litara (M), 13375 litara (M2)

Performanse:
Maksimalna brzina na visini 12500 m – 2400 km/h, na visini od 200 m – 1500 km/h
Vrhunac leta – 17500 m
Početna brzina penjanja – 310 m/s
Maksimalni optimalni dolet sa jednim podtrupnim i dva potkrilna spoljašna tanka – 3200 km (M), 3000 km (M2)
Maksimalni borbeni radijus – 1200 km (M)
Maksimalno dozvoljeno opterećenje – +9G

Elektronska oprema:
Nišansko navigacijski sistem PrNK-29M/M2 koji se sastoji od:
– višenamenski radara NIIR “Fazotron“ Žuk-ME sa elektronskim skeniranjem i planar antenom sa prorezima, dometa 120 km pri otkivanju cilja u vazduhu refleksne radarske površine od 5 m2, dometa 25 km u otkrivanju cilja tipa tenka na zemlji i 300 km u otrrivanju cilja broda-razarača na moru. Omogućava praćenje konfiguracije i mapiranje terena. Istovremeno prati 10 ciljeva u vazduhu a omogućuje napad na 4.
– pasivni osmatračko-nišanski optoelektronski sistem OLS-UEM koji se sastoji od infracrvenog senzora, laserskog daljinomera, TV kamere i nišana na kacigi pilota. Omogućuje osmatranje i zahvat ciljeva na daljini od 55 km za cilj radarskog odraza od 5 m2 u zadnjoj polusferi i 15 km u prednjoj polusferi. Domet za ciljeve na zemlji je 20 km.
– sistem za navođenje protivradarsklih raketa

Signalizator laserskog ozračenja SOLO sa dva prijenmika dometa 30 km.
Signalizator radarskog ozračenja L150 Pastel.
Infracrveni sistem OAR sa dva senzora za otkrivanje raketa lansiranih na avion.
Dva bacača sa po 16 IC i protivradarskih mamaca kalibra 50 mm.
Sistem za komunikaciju, identifikaciju i navigaciju.
Prijemnik satelitske navigacije usklađen sa sistemima GPS i GLONASS.
Tri velika donja kolor pokazivača MFI-10-7 dimenzija 8×6 inča (dvosed u zadnjoj kabini ima četiri takva pokazivača).
Gornji elektrooptički pokazivač ŠKAI.
Sistem KARAT B-29 za registraciju parametra leta i za samodijagnostiku aviona.

Naoružanje:
Jednocevni top 9A4071K (GŠ-30/1) kalibra 30 mm sa 70 – 100 granata
Infracrveno samonavoene rakete vazduh-vazduh R-73 (do 8 raketa)
Inercijalno i aktivno radarski samonavo]ene rakete vazduh-vazduh R-77 (do 6 raketa)
Televizijski samonavođene rakete vazduh-zemlja H-29T/TE (do 4 rakete)
Protivradarske rakete H-31P (do 4 rakete)
Aktivno radarski samonavođene protivbrodske rakete H-31A (do 4 rakete)
Aktivno radarski samonavođene protivbrodske rakete H-35E (do 4 rakete)
Televizijski vođene bombe KAB-500KR (do 4 bombe)
Različite vrste nevođenih avio bombi, lanseri nevođenih raketnih zrna i nevođenih raketa vazduh-zemlja

Po želji kupca se može integrisati i naoružanje koje nije ruske proizvodnje uz primenu odgovarajući nišansko-navigacijskih sistema ukupno do 6500 kg tereta na 8 potkrilnih i jednom podtrupnom nosaču.[/colored_box]

OLS-UEM
OLS-UEM

 
 
Naslovna fotografija: Dimitrije Ostojić
 
 
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ro

Mislim da ovo je vrlo teška situacija za Srbiju zatošto zaštita vazdušnog prostora svake zemlje je najglavniji zadatak Vojske. Vazduhoplovstvi je zato najveci autoritet u vojsci a kad nema vazduhoplova i modernih PVO sistema, može se sve ostalo otkazati. Greška je što se mješa politika u vojsku. Srbija je vojno neutralna zemlja i može da kupuje najbolje rešenje od svih strana. Najbolje bi bilo kupiti bateriju sistema S-400 od Rusije, možda nekolko Pantsira i 12 ili 14 aviona F-16C/D. Srbija nece sama ratovati sa nikakvom zemljom a kad bi bilo najteze i napao bi je neko, možemo da imamo 20 najboljih aviona u sveta kad neprijatel ima hiljade, u tome trenutku je najbolje resenje braniti se sistemima PVO iz zemlje. A zašto avione…. vazduhoplovstvo nije samo o ratovanju ali naprimer i kad neki civilni avion ima teškoče (naprimer gubitak kontakta sa kontrolnim tornjom) moraju da stižu andzvučni avioni koji može da ga dostignu brzo (G4 nema šanse i nije za to ni napravljen). Inače sve stare avione bi sam otkazao iz vojne sluzbe. J-22 Orao je bio jedan od najboljih bombardera u svojoj dobi ali sad ima svoje godine a samo jede pare a zna se da niakd nece vise biti upotrebljen. Najbolje bi bilo prodati ove avione nekim zemljama 3 sveta. 12 F-16C (Bl. 30/40/50), 2 F-16D, 15 modernizanih super galeba, oko 10 Lasta 95, oko 5 transporta (Spartan, Herkules samo ne Casa), 5-10 transportnih helikoptera (Puma, eurocopter, Mil), 15-20 borbenih helikoptera (moze ostati Gazela) i nekolko desetka bezplotnih letelica. Za PVO modernizovati sisteme 2K12 Kub M, kupiti bateriju S-400 i možda nekolko S1 Pantsira. Ovako bi odgovaralo standardima naoruzanja malih evropskih zemalja. Bolje je ikad imati malo aviona i puno naoruzanje nego 50 starih aviona od kojih vise nego polovica nemoze da leti. I još ove F-16 su najeftinije za održavanje u dobrom stanju. MiGovi zbog 2 motora jedni od najkuplih . Ovo je moj pogled na ovu situaciju. Hvala na čitanju i Pozdrav.

Odgovori
Ma

"višenamenski borbeni avion 4++ generacije"

Jeste 4++ generacija, ali u lakat.

"čuvenog taktičkog (frontovskog) lovačkog aviona MiG-29"

On je cuven po tome sto je F-16 zahvaljujuci njemu dobio nadimak "ubica migova".

Odgovori
Vl

Te Migove nije "ubio" F-16! Ubio ih je najverovatnije AMRAAM, a dani kada su piloti koristili jedan protiv drugog svoje veštine, mogućnosti avona i "topove", su odavno prošli.

Kr

Tokom uvezbavanja sa MiG-ovima iz Istocne Nemacke F-16 je drao 29ku na visinama do 4000m. Preko toga MiG-29 bolje odrzava energiju kroz manevre te je nadmocniji.

E sad pitanje je koliko su se nemacki piloti zapravo trudili tu. Legnu dnevnice, oni odrade par blagih zaokreta, F-16 ih kao dobije, svi srecni i zadovoljni.

Ja sam i dalje ubedjen da kad bi se 29ka i 16ca sastali negde u vazduhu u bliskoj borbi i pod uslovom da se radi o dva vrhunski utrenirana pilota da bi 29ka dominirala.

U dosadasnjim duelima Mig-29 i F-16 nikad nisu bili u ravnopravnoj situaciji. F-16 je uvek bio brojniji, potpuno ispravan i uvek je imao pomoc AWACS-a. Tako da poredjenje i nije neko. Nikad se nije desilo da ova dva aviona udju u blisku borbu jer NATO nikad nije hteo, a ni morao da rizikuje. Ratovali su uvek po svojim pravilima. Ne krivim ih, moze im se.

Mi

Pazi ja sam čitao nešto sasvim drugačije. I to iz usta glavnokomandujućeg eskadrile JG3 potpukovnika Johann Koeck-a. http://www.16va.be/mig-29_experience.htm

Ž

Dečko ti nemaš znanja iz oblasti aviona,to se odmah vidi…Da znaš išta znao bi da je F-16 je jednomotorni lovac koji je kanta u poređenju sa Mig-om 29 m2.Za tvoju informaciju mig29 m2 ima bolje letačke sposobnosti od novog američkog F-35!Da,da.A F-16 je u rangu sa migom-21… Ovih dana će biti pušten u rad i S-400, iskander i buk m3 koji je komšijama uterao strah u kosti jer znaju Hrvati da bi Srbija sa sistemom s-400 mogla da obara npr. hrvatske helikoptere kajova ili ona 2 aviona mig-21 što imajuodmah po poletanju,tako da rusko oružje veoma plaši hrvatsku koja se nada u pokojni nato pakt da ih jedini može spasiti ali džaba.Nema im spasa,a neka pripaze kada poleću kajove da ne popadaju pre no što polete.Hahahaha

Ж

Румунима се 12 половних Ф-16 модернизованих али старих 25 година нуде за 600 милиона долара. Дакле 50 милиона по авиону. А не знамо пакет наопружања нити опреме и одржавања. Уз све те непознанице Румунија би авионе добила тек 2017. Тако да нисам уопште сигуран колико би Ф-16 био добро решење. На Батајници су на аеромитингу прошле године 2 Ф-16 остала у квару. Укупно су Американци остали на Батајници око месец дана а један од покварених Ф-16 се у фебруару ове године срушио у Јадран а пилот је погинуо. Уз све то када су Турци долазили 2009. тражили су да писта буде ''кристално'' чиста да њихови авиони не би усисали неко страно тело јер је познато да Ф-16 има ниско постављен усисник. А Марко за твој инфо Ф-16 је у историји оборио два МиГ-а 29 и то наша. А распитај се мало у којим условима. И за твој инфо Ф-16 је оборен од стране рецимо МиГ-а 23.

Odgovori
Ma

Sirokougaoni HUD, Sigma 95, Top SIght.

Kada budem ovo video u nasim avionima mozda mu i stavim jedan plusic posle broja 4 (dva nikako sa ovim radarom).

Du

Mig 29 jeste dobar avion.A ako je f 16 dobio taj nadimak,to svakako nije dobio u nekim normalnim uslovima.To sto su americki piloti koji imaju hiljadu sati letenja i najmoderniju tehnologiju oborili par irackih ili nasih migova ne govori nista o tom avionu.Dobro se zna da nasi avioni nisu bili ispravni a pored toga mi smo tada biki protiv celog sveta.Kada bi se jedan na jedan nasli americki f16 i ruski mig29(najmodernije verzije od oba) mislim da bi to bila druga prica.Samo hocu da istaknem da je mig u vecini slucajeva bio u nepovoljnijem polozaju u odnosu na zapadne avione i da se tako ne ocenjuje kvalitet.Jos bih samo dodao da bih ipak voleo da vidim i avione tipa suhoj u nasem vazduhoplovstvu,jer su oni svakako kvalitetniji od miga.

Odgovori
Ma

Da li mi dobijamo vec proizvedene avione koji cuce u nekom hangaru ili ce se ti avioni napraviti za nas po potpisivanju uigovora? Ovo drugo bi trebalo da je normalnije kada kupujes nov avion, a to bi znacilo da ove godine te avione sigurno necemo videti.

Odgovori
El

Postavio sam komentare ispod drugih tekstova koji se ticu ove teme…To sto su turci trazili za svoje avione je sasvim normalno….ne primecujem dasu kod 29ki usisnici nesto vise…
Inace jedan od razloga zasto postoje zastitne resetke na SU 27 i MiG u 29 (a ranije pomocni usisnici na gornjaci 29ki) je zato sto su ovi motori znatno osetljiviji na uletanje stranih predmeta..od bilo kog zapadne proizvodnje
Inace F16 je uvek bio …i bice….bolji lovac bombarder od MiG 29
nosivost, integrisanost avionike i sirok dijapazon integrisanih i neintegrisanih nisanskih i osmatrackih sprava
Sa druge strane miG 29 je bio bolji uvek u bliskoj vazdusnoj borbi
u toj kategoriji je cesto tukao u SU 27 u OC Zukovski 90ih
A to sto je F 16 prihvacen od tolikog broja ratnih vazduhoplovstava sirom sveta nije samo americko lobiranje
Ne bez razloga ovaj se avion smatra poslednjih cetvrt veka onim sto je MiG 21 bio u periodu od 60 ih do 80h
Najbolji radni konj za te pare
…i neosporno sa manama….ali pitajte Grke, Jordance i Izraelce o njihovim iskustvima..
Ja sam u Haifi na ronjenju imao priliku da sedim sa nekolicinom izraelskih pilota …i nacin i pijetet sa kojim su pricali o"svojim" avionima sa svojom elektronikom i integrisanim sistemom koji obuhvata Python rakete i HWS sistem
Pa tako se samo prica o prvoj pravoj legendarnoj devojci…a cvrsto sam ubedjen da momci znaju sta pricaju

Odgovori
М

Ти исти израелци су у Мираже паковали моторе извађене из Ф-16 који су једино вредели код овог авиона.

Ж

Марко
Ми добијамо авионе чија је израда у току.

Електор

Како су то руски мотори осетљивији на уллетање страних тела? Сви су подједнако осетљиви. А руски авиони су тако прилагођени полетањеу са неприпремљених ПСС. Шта је нормално то што су Турци тражили? Па што то нису тражили Руси? Или што се руски авиони непокварише него амерички? Знам да је некима можда глупо ово што пишем али појединци тако постављају ствари. И знаш ли колико је РВ користи или је користило МиГ-29 а колико Ф-16? 33 МиГ-29 и 25 Ф-16.

Odgovori
Ma

Zivojine, znaci dobijamo vec proizvedene avione sa fabrickim brojevima 747 M2 i 747 M i jos cetiri komada.pride.

El

Da 25 koristi i koristilo je F 16 …i dalje ih koristi

a od 33 ili koliko korisnika MiG 29 7 ili 8 ih je nastalo raspadom SSSR , a jos nekoliko prenosom YU na Srbiju, Istocne Nemacke na Nemacku CSSR na Slovacku etc , etc…
Ali po tvojoj logici da su se raspale SAD bilo bi 80 korisnika F 16 sto govori o uspehu i tog kvalitetu aviona.. Ne :) ?

Mi

Izgleda da je autor teksta napravio gresku. SOLO nije prijemnik radarskog zracenja, vec prijemnik laserskog zracenja. Na MiG-29M/M2 je ugradjen L150 Pastel dok na MiG-29K/KUB Indijci su ugradili Tarang Mk2.

Odgovori
Mi

A da ja vama kazem ne znam nista o avionima. Mene zanina koliko je sada srbija jaca sa tim novim avionima ?

Ж

Госн. Миодраже систем Пастел је уграђен на авионе Су-30 и Су-35. На МиГ-29М/М2/К/КУБ/МиГ-35 се нуди систем СОЛО.

Odgovori
Ж

Исправка. Систем СОЛО је сигнализатор ласерског озрачења. Извињавам се. Систем Л150 Пастел би требао бити на свим савременим руским авионима.

Ph

Mig-29K ima Sigma 95 INS, koji je na M/M2 nisam upoznat, ako su avioni namenjeni za Siriju onda cisto sumnjam da je Sagemova oprema (verovatno neki stariji ruski). Sve je, opet, pitanje para. Koliko bi nas kostali ovi migovi, kakvi su uslovi, koliko bi nas kostali i pod kojim uslovima F-16, Super Hornet (da li bi nam ga prodali uopste?)… Znam za vise uslovljavanja koja su nam davale razne strane kompanije bas u domenu vazduhoplovstva, neke stvari koje smo zeleli nismo mogli da dobijemo (ili bar ne pod iole korektnim uslovima), to sto necu navesti nista konkretno valjda razumete. Takve stvari nalaze politika. Uslove za potencijalnu kupovinu ovih aviona, takodje, nalaze politika. Da se ja pitam i da pare nisu problem, najradije bih video Rafala, no to nije realno, za njega nemamo para, videcemo koja je cena ovim migovima. Sto se tice Markovih stavova po pitanju nacina kupovine aviona, testiranja istih, kao i razmatranja nabavke UAE Miraza, slazem se u potpunosti. Da se razumemo, u ovakvoj nabavci migova, struka se nece pitati nista, cista politicka odluka. Dobra ili losa? Zavisi od uslova i cene (treba da bude bitno niza od konkurentske da bih smatrao da je dobra kupovina).

Odgovori
Ж

Јесте Феникс. Набавку авиона треба посматрати и кроз политику и економију. Тако је свугде у свету, увек било и биће.

Odgovori
Ma

“We are considering such a purchase for financial reasons,” even as Serbia has “excellent relations” with NATO, Vucic told reporters during a visit to neighboring Croatia

Ipak su u pitanju pre svega finansijski razlozi, a ne politicki.Iskupice se ova zemlja NATO-u kada dodje vreme kupovinom neke druge opreme od njih.

Odgovori
Ж

Можда ће западна фирма да модернизује Г-4. Ето прилике за посао.

Odgovori
Ma

Posto Izrael smatram zapadnom zemljom ukljucujuci i ova dva evropska ponudjaca onda ce tu modernizaciju definitivno raditi neka kompanija sa zapada.No nisam samo na to mislio vec i na neki zapadni helikopter, transportni avion, kao i na raznu opremu, vozila i naoruzanje za potrebe KOV-a.

Odgovori
kr

Sjajan tekst. Radujem se sto cemo ga imati u svom RV i PVO!

Odgovori
sr

Dal cemo stvarno da bacamo tolike pare na ove ruske sklepotine? Pa i da je samo 6 komada i to je mnogo..Da je dobar avion uveli bi ga i Rusi u svoje naoruzanje do sad! A on je star 10 godina! Nijedna drzava ga nije kupila do sad,mi cemo biti prvi! Budale smo nevidjene! Zar nismo izvukli pouke iz proslosti? Zar moramo iznova i iznova da se ucimo na svojim greskama,a one nas basnoslovno skupo kostaju! Kakvu poruku ovim saljemo evropskom svetu i Evropi,a kao planiramo ulazak u EU,jurimo ocajnicki neke datume,Evropi koja nam je NAJVECI spoljno trgovinski i ekonomski partner i od koje i sad,a vremenom cemo zavisiti a i saradjivati sve vise?? Kakvu poruku saljemo susednim zemljama i zemljama u regionu koje su sve od reda u NATO ili ce biti u uskoro u NATO,i NIJEDNA ne kupuje ruske avione niti to planira? Jer odluka o kupovini ovakvih stvari nije samo cisto vojna i tehnicka,nego i politicka.. Zar smo mi najpametniji?! Ili smo najvece budale..Trece nema..Neka nam je Bog u pomoci,a najvise nasim pilotima koji ce morati da lete na ovim ruskim sklepotinama..

Odgovori
pr

Malo prelistaj literaturu o avionima,pogledaj internet,procitaj strane i domace casopise pa malo razmisli i onda opet pisi na osnovu tvog znanja i zakljucka o MIG-29M. Hvala!

Vl

Potrebno je da ti još dosta stvari naučiš i pročitaš, a ne da gradiš svoje stavove na osnovu nekoliko tekstova ljudi koji i nemaju neki veliki kredibilitet, pa da opet na osnovu toga donosiš zaključak da je nešto sklepotina.
Takođe je potrebno da obogatiš i rečnik, a ne da koristiš otrcane fraze politikanata (ne političara) u stilu "Kakvu poruku" ovim ili onim šaljemo. Kome mi to treba da šaljemo poruku i zbog čega? I šta sada ako su zemlje u regionu sve od reda u NATO-u? Jel to jedini razlog zbog kojeg i mi treba da budemo tamo? Da li je iko ikada rekao kakve konkretne koristi bi Srbija imala od toga i koliko bi od tog članstva novca uplivalo u državnu kasu?! Čak se sve više piše o tome kolike troškove male države, pogotovo bivših sovjetskih republika imaju članstvom u NATO-u.

Ja sam već postavio pitanje, zašto se za 13 godina vladavine tzv. demokratskih snaga u Srbiji nije ostvario ni jedan kontakt, ugovor i kupovina nove tehnike za vojsku, pogotovo za avijaciju? Jel im to neko branio da opreme vojsku, i ako jeste zašto se o tome ćutalo. A sada ću ti reći nešto za razvoj F/A 18E/F.
Godine devedeset i neke..1996-97 na njemu se pojavio problem gubitka uzgona. Nakon što je ustanovljen problem, mornarica je izdala saopštenje u kome piše da se na sva tri prototipa pojavljuje isti problem i da sa avionom nešto nije kako treba. I bez obzira na to, avion je stavljen u serijsku proizvodnju zahvaljujući tadašnjem zameninku sekretara za odbranu.
Problem su na kraju "rešili" tako što su izbušili male otvore zbog smanjenja pritiska. To što su ta mesta automatski postala podložna koroziji, to… nikom ništa. Kraj priče.. na proizvodnu liniju, pa udri.

Dakle, ako to nije ozbiljan problem i ako to nije bila sklepotina, ja stvarno ne znam šta jeste. I tih situacija je bilo i ima i kod Amerikanaca i Evropljana nisu vezana isključivo za Ruse. Naprotiv, na zapadu ih ima koliko hoćeš, samo što se o tome ne piše iz dva razloga. Ili su ljudi ne upućeni ili ne žele da se o tome piše.

A to što si ti protiv Rusa, ako si glasao za određenu opciju ili si naklonjen NATO-u… to je tvoj problem.

Hvala!

kr

Probacu redom da ti odgovorim, a voleo bih i da meni neko replicira i ispravi me posto sumnjam da
sve ispravno razumem i da cu sve tacno da napisem.
Kada avion ima iste delove sa drugim, kao sto je to slucaj kod verzija m/m2 i k/kub, to je zbog toga
sto su razliciti tipovi i verzije konstruisani sa idejom da se uprosti proizvodnja. Tako je doslo do unifikovane
proizvodnje odrednjenih delova aviona kao sto je to slucaj sa idendicnim kabinskim prostorom i poklopcem
kabine kod "jednosedne" verzije M i "dvosedne" M2. M i M2 takodje imaju povecan raspon krila i uzgonska
zakrilca glavnih krila kao kod verzija k/kub, takodje i vecinu ostalih sklopova i sistema tako da to sto primecujes
da to sto primecujes da mornaricka i "kopnena" verzija savremenog miga 29 imaju identicne delove ne znaci
da su kako si se izrazio – sklepani, vec da je prosto doslo do unifikacije radi lakse proizvodnje.
Dalje, 6 aviona je po meni malo, ali posto sam ja nestrucan onda ne mopgu da sudim. Nadam se da ce uzeti
jos 6 aviona, ako je potrebno naravno.
Rusi uvode k/kub koji je skoro identican nasem buducem avionu u svoje naoruzanje! A one koje mi dobijamo
su verovatno vec proizvedeni avioni koji je trebalo da budu prodati Siriji.
Avion nije star 10 godina. Avioni su novi. Mi kupujemo novo, ne polovno. Makar po informacijama koje imamo
na raspolaganju. Takodje, da dodam, nisu avion koji je najslicniji nasem narucili samo rusi vec i Indija, i to
45 komada! A i Sirija ali joj nisu isporuceni! A avion koji je slican verziji koju cemo mi verovatno dobiti narucuju
rusi sledece godine i to 60 komada. Govorim o MiG-35. Prema tome – nismo budale.
Koje pouke smo to trebali da izvucemo iz proslosti – ne razumem? Na kojim greskama "moramo iznova i
iznova da se ucimo"? Koje greske su nas basnoslovno skupo kostale? Ako mislis na to sto nismo odrzavali
svoje b/ub 29ke pa nas je agresija zatekla nespremne – u pravu si.
Reci nam kakvu poruku saljemo kupovinom novih aviona u trenutku kada nam migovima 21 isticu resursi i
kada polako ali sigurno ostajemo bez lovacke avijacije?Da li saljemo poruku da ne zelimo da ostanemo bez
RV(i PVO)?Da li je to preteca poruka za "evropski svet i evropu"?Pa, to zavisi od njihovih namera.
Ne da "kao planiramo", vec se iz sve snage se trudimo da sto brze ispunimo sve uslove za nastavak
integracionih procesa sa EU i dobijanje datuma za pocetak pregovora za dobijanje statusa punopravnog
clana Evropske Unije. Meni se cini da te dve stvari nisu u konfliktu i da bi nam administracija EU predocila da
jeste, i to u vidu dopune agende tim uslovom. Posto nije, onda zakljucujem da obnova RV ne smeta EU.
Nadam se da cemo sto vise saradjivati sa EU ali bih voleo da ne zavisimo niodkoga.
Poruku susedima ne saljemo drugaciju od one da smo sposobni da obnovimo svoje RV za razliku od drzava
iz "regiona". I to kazem jer mi kao Drzava na zvanicnom nivou i deklarativno nemamo pretenzije prema
susednim drzavama. Nije tacno da su bas sve drzave u regionu u NATO. Kosovo jos nije drzava, BiH nisu u
NATO, kao i Crna Gora i Makedonija. Mada sve one imaju ambiciju da pristupe toj organizaciji.
Tacno je da susedi ne kupuju ruske avione ali to je zato jer je vecina u NATO ili ima ambiciju da u buducnosti
pristupi. Ruske avione ne kupuju iz politickih razloga. Mi posto ambiciju da stupimo u NATO nemamo zvanicno
, onda mi mozemo da biramo avion koji nam odgovara. Lepo si rekao odluka o kupovini je i politicka a nasi
glavari, makar ovi koji su trenutno na vlasti isgleda imaju dil sa rusima i verovatno zele da izbegnu vojnu
zavisnost od Zapadnih drzava, a pritom im zavisnost od rusa ne smeta.
Ne znam da li smo najpametniji. Licno mislim da nismo. A najvece budale – za to nisam siguran. Ni to nije
daleko od istine.
I ja se nadam da ce nam Bog pomoci. Trebace i pilotima i svima nama zajedno.
Pozdrav.

Г

Пре свега, скупа ставка би била преобука и нова логистика за неки други авион у односу на МиГ-29. Руске или америчке верзије и њихове извозне верзије авиона се доста разликују, па је безвезе упоређивати амерички Ф-16 са рецимо ирачким 29-кама, итд. Не знам да ли би било добро да МиГ-ове 21 надоградимо на верзије МиГ-21-93, који имају добру електронику? Индија има такве 21-ице.

Odgovori
Se

Јесте, Индија је пљунула дебеле паре за 21-ице, и добила то што је тражила. Чак је и један Амерички официр рекао после вежбе у Индији да је Бизон опасан противник због велике улазне брзине, има ометач радара, испаљује ракете дугог домета и још има мали радарски одраз (његове речи). Једини проблем је што Бизони неће бити још дуго у употреби. Њих би требао да ускоро замени ХАЛ Тејас кога Индијци управо развијају. Са друге стране, Индијци су мало "опичени" јер купују све што могу по питању авио-технике, и од Запада, и од Русије. Погледај само инвентар који имају – огроман број ТИПОВА авиона. Мислим да је Индијска авијација тренутно најгори логистички кошмар на свету.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_India

ma

Jedna od najvećih prednosti MiG 29, jeste ta što već imamo pilote koji su letjeli na aviovima skoro potpuno istih letačkih mogućnosti…Tu će mnogo da se uštedi..Drugo što se tiče opreme, treba se odlučiti za paket, koji je bara-bar nato standardima, i jači…Avione treba redovno remontovati i pratiti standarde…Ne treba kupovati veliki broj, najviše 12 primjeraka, jer već posjedujemo 4 koja su remontovana, i kojima se može dograditi oprema…G4 , j22, mig 21bis, apsolutno izbaciti iz upotrebe, sem možda jedmog broja za trenažne potrebe..Još bitnije od ovoga, kupovina PVO sistema S300 sa raketama iz generacije s400, iliSamog S400, kao i nekoliko savremenih mobilnih sistema Pancir….NE TREBA ULAGATI U ZASTARELU TEHNIKU, jer se javlja dupli gubitak, i dođe bukvalno na isto…Onda mirno spavaj nano bar nekih 30 godina….

Odgovori
SR

AJ DA KAZEMO DA OVO I NIJE TAKO LOSE RESENJE ALI RADAR MU JE JAKO LOS STETA JEDNA STO NISMO UZELI BAR ZUK-M2E KAO INDIJA IMA BOLJU REZOLUCIJU OSTRIJU SLIKU JOS BOLJE MAPIRANJE TERENA ITD ITD A MI UZIMAMO NAJGORI RADAR IZ SERIJE ZUK KAKVA SRAMOTA AL DOBRO I OVO JE KVANTNI SKOK U SRPSKOM RATNOM VAZDUHOPLOVSTVU KOJE JE DO SADA BILO SAMO VAZDUHOPLOVSTVO A I 6 KOMADA JE SASVIM DOVOLJNO STA CE NAM VISE , MISLJENJA SAM DA BI STARE 29-ke TREBALO POSLATI U MUZEJ ILI IH MODERNIZOVATI NA STANDARD SMT OVAKO SAMO LOCU GORIVO I PARE POZDARVLJAM LJUBITELJE AVIJACIJE

Odgovori
kr

Pozdrav srki. Dao si jednu dobru ideju a to je da se tri aviona B modernizuju!

El

A stvarno da modernizujemo ova 4 tri na SMT SMTD standard koji lete u GIAP u Kursku
:0)

…za pocetak, a da 12 aviona nije mnogo (il sa ova 4 16 nije) :)….nije ni 56…
Ali cemo opet cak i ako se skrpimo po sistemu seci usi…..da ne popunjavam dalje.
Zavrsiti sa 4 sata naleta godisnje…..i da neuvezbani piloti u okviru priprema za miting unistavaju avione te ubijaju sebe i prisutne na zemlji….slucaj od pre nekoliko godina..

Zelje su jedno…..realnost nesto sasvim drugo….

Odgovori
kr

Nisam te bas najjasnije razumeo. Potrebno je ili nije da se modernizuju 4 b/ub ili ne?

Ж

Могли би без проблема да се модернизују на стандард 9-18, 9-19 или 9-20. Прва два су СМТ а трећи је индијски МиГ-29УПГ.

Odgovori
Pe

Moj komentar je da Avion M/M2 predstavlja kvalitativni skok u svakom pogledu.Moderniji radar jeste pozeljan,ali on bi mogao doci u prvom remontnom roku,ili sa novom grupom aviona(Objektivno mislim da je cifra od 12 minimum-minimuma).Stare 29-ke bi trbalo modernizovati onako kako je Zivojin predlozio.O MIG-u 21-na standard bizon,razmisliti.Ina kraju apsolutno sam protiv uzimanja Zapadnog aviona.Prosto ta vrsta zavisnosti ne uliva mi poverenje,kako po pitanju odrzavanja,rezervnih delova,jos vise po pitanju raketa i ostalog naoruzanja.Istina niko sa Zapada nije javno rekao da mu jacanje RViPVO-Srbije nije po volji…ali gotovo svi potezi koji su vuceni pokazuju takvu tendenciju.Po pitanju modernizacije G4,iskreno ne znam bi li se Rusi makljali s tim,a u perspektivi imaju adekvatan avion za tu namenu Jak 130.Sto se tice PVO,sistema to po meni vec dublje zadire u visoku politiku.Nadam se da nece biti prioblema oko nabavke S300PMU2,ali o tom potom.

Odgovori
Pe

Zivojine,kod naoruzanja su izostavljene rakete R60MK,i rakete R27-familije V-V.?Verovatno se podrazumeva da se mogu koristiti?

Odgovori
Fe

Skeptičan sam što se tiče ovih aviona. Srbija bi još malo trebala da uveze t M/M-2 iz Rusije. 6 komada po ceni od 8000000evra za sve zajedno, računajući i dva PVO sistema. Smešna cena za đubre od aviona koje bi trebalo da posluži kao šminka za oči naroda. F-16 KOŠTA 40.000.000 EVRA SAMO PO JEDNOM KOMADU AVIONA. Da je ovaj MIG (modernizovani tako dobar SAD bi se već bunio protiv takve odluke Srbije (da se naoružava) kao što se uvek i bunio. Vojska je uvek bila samo šminka i i dalje je samo šminka. Kad je neka ceremonija u nekoj kasarni sakupe vojnike iz cele Srbije u tu kasarnu kako bi narodu predstavili broj a vojska iz te kasarne, njih 20-tak ukupno, na radovima dublje u kasarni i dalje od očiju naroda. Pa nove M-10 uniforme koje su govno, cepaju se kada sa njih odlepite čičak kako bi ga ušili na drugu košulju, služe samo kao maska (šminka). M-10 Yumko uniforma, digitalna uniforma kako je zovu, košta 800e po kompletu. PA MILE DRAGIĆ JE JEFTINIJI I DALEEEEEEEKO KVALITETNIJI… Sve je to šminkaaa… I avioni i vojska. I ovo malo što ima poslaše u Liban i ostale zemlje u kojima Srbija ima udeo u multi-nacionalnim operacijama.

Odgovori
Ж

И баш имаш поуздану информацију да би Србија ускоро требало да увезе 6 М/М2 и два ПВО система? И то по цени од 8 милиона евра?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Hound na: Severna Makedonija potpisala ugovor za nabavku 4 helikoptera AW149 i 4 AW169M od Leonarda za 249,9 miliona evra

AW149 може, са ракетом Spike. Ми-24 је застарео концепт, не може да користи вођене ракете са дометом већим од 4 км. Зато га Руси не користе у рату.

29. Mar 2024.Pogledaj

Pajo na: Severna Makedonija potpisala ugovor za nabavku 4 helikoptera AW149 i 4 AW169M od Leonarda za 249,9 miliona evra

Uspoređujući ovu nabavku sa nabavkom 8 UH 60 (139,4 mil. USD) koje je RH nedavno potpisala ovo mi se čini puno previše. Čini mi se puno bolja kombinacija H145/H225 samo u tom slučaju vjerojatno otpada stavka ITM ( ITM=Ima li Tu Mene).

29. Mar 2024.Pogledaj

K na: Severna Makedonija potpisala ugovor za nabavku 4 helikoptera AW149 i 4 AW169M od Leonarda za 249,9 miliona evra

Znaci cijena tu negdje kao 8 UH-60M. Pa ok, dosta novaca ali znaju valjda makedonci sto im treba.

29. Mar 2024.Pogledaj

MickoNY na: Druga godina profita za Er Srbiju bez subvencija: Preliminarni razultat za 2023. – 40,5 miliona evra zarade

E bas ti hvala sto si ovdasnjim dezurnim pljuvacima i sveznalicama objasnio neke stvari.... kratko ,jasno ,jezgrovito .

29. Mar 2024.Pogledaj