BEG airport status
Novosti objavile detalje iz završnog izveštaja o padu helikoptera

Novosti objavile detalje iz završnog izveštaja o padu helikoptera

Za sve do sad objavljene postove o nesreći kliknite na baner
Za sve do sad objavljene postove o nesreći kliknite na baner

 

BEOGRAD – U izveštaju tehničke komisije Komande Vazduhoplova i PVO na 500 strana do detalja su opisani poslednji trenuci drame koja se dogodila iznad Beograda. Dokument obuhvata tehničke i proceduralne elemente tog leta, prenose Novosti.

 
 
tan2015-3-14_113856660_2
 
 
U nalazu uzroka tragedije koja je odnela sedam života navodi se da je helikopter poslat na spasilački zadatak transporta bolesne bebe iz Novog Pazara kao potpuno ispravan. Pravila letenja i lanac komandovanja, kako se navodi u izveštaju, ispoštovani su, prenose Novosti koje tvrde da su došle do saznanja šta piše u izveštaju komisije.

Utvrđeno je, međutim, i nekoliko proceduralnih grešaka koje nisu uticale na tragični ishod. Na primer, zbog hitnosti zadatka, o akciji spasavanja nije bio obavešten načelin Generalštaba Ljubiša Diković, kome je za tok operacije javljeno u toku leta. O svim detaljima misije, sve vreme su bili upoznati operativni štabovi vazduhoplovstva i Generalštaba.

Prema nalazu veštaka, vremenski uslovi jesu bili složeni, ali nisu bili presudni za tragediju. Okolnosti koje nisu išle na ruku spasiocima, jeste i da se vreme naglo pogoršalo.

Uprkos činjenici da kiša i magla nisu bili prepreka za izvršavanje zadatka, pilot Mehić je sve uradio po proceduri, pa je tokom leta razmatrao i mogućnost alternativnog sletanja u Kraljevo, kao i na Banjičkom visu u Beogradu. Doneo je odluku bez obzira na to da se prizemlji na surčinski aerodrom.

Istraga je utvrdila, kako saznaju Novosti, da je helikopter ispunio sve propisane uslove da započne sletanje. Prilikom sletanja neprekidno je bio na vezi sa kontrolom letenja.

– Vidim pistu. – obavestio je major Mehić ljude na tornju.

Istog trenutka kako procedura i nalaže, prebačen je na drugu frekvenciju, preko koje se odvija komunikacija sa letelicama koje prizemljuju, pišu dalje Novosti.

– Dobro došli. Priđite. Na pragu ste piste. Spuštajte se slobodno. Na mestu „C“ čeka vas „follow me vozilo“. – rutinski ga je obavestio kontrolor leta.

Mehić spušta letelicu i iznenada uzvraća poruku potpuno drugačijim tonom:

– Ne vidim pistu, ne vidim je. –

Umesto da se spusti, letelica se penje. Nekoliko trenutaka kasnije sledi drugi pokušaj. Operator ponavlja iste reči:

– Na pisti ste. Spuštajte se slobodno. –

Pilot spušta brzinu na 140 kilometara na čas i prilazi pisti. Tada, međutim, nastaje preokret. Ponovo se žali da ne vidi pistu i da ne može da se spusti. Internom vezom u tom trenutku obraća se posadi i pita ih vidi li iko mesto za prizemljenje? Njegovo pitanje ostaje bez odgovora.

– Idemo u penjanje. – izgovorio je major Mehić i naglim trzajem pilotske palice podigao je  helikopter. Letelica naglo ubrzava i dostiže visinu od 250 metara. Naglo ubrzanje i uspinjanje letelice zanosi najpre na levu stranu, pa naglo okreće na desnu. Već u sledećem momentu helikopter posustaje i usmerava se prema tlu, stoji u ekskluzivnom izveštaju Novosti.

Vojni veštaci su nedostatak goriva isključili kao razlog pada letelice. U trenutku pada u rezervoarima je bilo dovoljno goriva za još sat i 15 minuta leta.
 
 

Komentari

G

Jesam li ja to dobro video-"lanac komandovanja ispostovan,ali gen. Dikovic nije bio obavesten"?
Da li iko ko ima pola grama mozga moze da veruje da je major Mehic odlucio da sleti na aerodrom Nikola Tesla,koji je na samo nekoliko kilometara udaljen od njegovog maticnog aerodroma,na kojem je,uzgred,meteo bio povoljniji?
Ostale bljuvotine (izvinjavam se na izrazu) ne bih ni komentarisao.
Ako je ovo tacno i ako je ovo deo zvanicnog izvestaja,onda smo svi mi ovce i nismo zasluzili nista bolje od ovoga sto nam rade,

Odgovori
O

Da li ste sigurni da je meteo bio povoljniji. Imate izvestaj met sluzbe za aerodrom Batajnicu pa znate.

G

Da,znam,sigurno.

M

Nebuloze. Skrivanej pravih vinovnika. Blate ga mrtvog. Sramota. Neka mu je vecna slava.

g

Samo jedno je tu bitno: PO CIJEM NALOGU, A ZATIM I PO CIJEM NAREDJENJU JE HELIKOPTER ISAO ZA SURCIN?! ONAJ KOJI JE NALOZIO I ONAJ KOJI JE NALOG SPROVEO U NAREDJENJE JE ODGOVORAN.

K

pitaj OZN. Vidis da ih brani po sluzbenoj duznosti. Nije OZN bilo ko. Ne radi on za sendvice i sok.

N

Kako to sad ,iznad piste ste brzina 140,naglim trzajem ide u penjanje i dobije brzinu 250 ,pa ljudi moji to je helikopter a ne mig da uključi forsaž pa naglo ubrza . I u sljedećem momentu helikopter "posustaje"i usmjerava se prema tlu – pa koliko je poznato od prije pao je kilometar od piste

Odgovori
O

Ne citate dobro. Nije brzina vec visina.

V

Nedzade 250 je metara i visina. A ne kilometara i brzina.

Gomila nelogicnosti. Sami sebi skacu u usta na nekoliko mesta. Klasicno skrivanje istine, skidanje odgovornosti i svaljivanje krivice na posadu. Sad ce poceti teorije da se radjaju kao korov posle kiše.
Sramota!

S

Visinu od 250 m…ali ne menja stvar..zasto bi prilazio brzinom od 140 kmh…Ovo sve smo znali i bez komisije…Muka ziva…

R

Procitaj jos jednom…

N

Dobro ,pročitao sam još jednom ,upravu ste ne znam kako sam pročitao brzina 250 ali eto izvinjavam se međutim -kako ne upada u oči nagli trzaj palice i povećanje naglo brzine pa "posustajanje "helikoptera -jeli to bio neki otkaz iili šta i molim Vas ide se u treć prilaz po magli a svi ostali aerodromi imaju bolju meteo situaciju,.Helikopter je pao kako kažu kilometar od aerodroma u "sljedećem momentu"i to nije nikom zapalo za oko pa kako je iznad piste i u sljedećem momentu pada oko kilometar koji može biti i dva kilometra ,nemam ja namjeru optužiti nikog ali ovakvi izvještaji dovode u sumnju.

s

Prilazio je brzinom od 140km/h jer helikopteri u magli, ako se ne varam, ne smeju da lebde. Morao je da slece "kao avion". Mi-8 ima tu mogucnost.

N

Helikopter smije da lebdi jer to mu je i namjena između ostalih .A sletati 140km/h čisto ne vjerujem da je radio.Sletanje brzinom 140 km/h se radi samo u posebnim uslovima i uglavnom samo kad su u pitanju neki otkazi na helikopteru,znači u vanrednim situacijama.A ako je ustanovljeno to sa brzinom implicira da je možda imao nekih drugih problema ili otkaza .

После овога саопшења (ако је тачан) осећам се врло ружно. Да ли је могуће да неко званично каже да време није битно утицало на удес. ЗНАЧИ ОДГОВОРНО ТВРДИМ, ВРЕМЕ И СИСТЕМ КОМАНДОВАЊА СУ ЈЕЕДИНИ КРИВЦИ ОВОГА УДЕСА. Не могу да верујем да су колеге пилоти могли да потпишу овај извештај, а посебно командант РВиПВО. По оваквом времену овај хел. није се смео послати на задатак. То би било исто ко када би рударе послали у рудник док се очекује експлозија метана. Нормално криви су рудари што су ушли у рудник.

Odgovori
M

Ima li neko da pojasni? Da li je brzina poniranja prilikom sletanja 2m/s, a ako ne, kolika je onda?

Odgovori
D

Brzina propadanja (poniranja) onolika je koliku pilot postavi i treba da je proporcionalna horizontalnoj komponenti brzine prilaza. Na idealnom profilu za brzinu prilaza od 140km/h vertikalna komponenta bi trebala da bude do 3m/s. Sa smanjenjem horizontalne komponente brzine, logično, proporcionalno opada i vrednost vertikalne komponente. Naravno, sve se odnosi na povoljne meteo uslove ili, običnim rečnikom, na normalne uslove za sletanje.

M

Dejane, hvala na pristojnom i normalnom odgovoru. Danas je to prava retkost. Postovanje

k

helikopter "posustaje"??? To izgleda kao da pao pretovareni magarac, a ne helikopter sa sedmoro ljudi?

Odgovori
G

Ja sam vazduhoplovni entuzijasta, sto znaci da mi to nije struka – niti sam pilot, niti letim FS, niti sam tehnicar. Medjutim, vazduhoplovstvom se zanimam od svoje 7. godine, imam jedan tandem skok i zavrsenu padobransku obuku iz perioda kada je obuka trajala vise meseci uz polaganje meteorologije i gomile drugih stvari. Takodje, radio sam u timu koji je pravio igru za PC – simulacija letenja na borbenim helikopterima. Tako da nisam bas kompletni laik.
Apsolutno mi je nejasno da helikopter u gustoj magli prilazi na sletanje brzinom od 140 km/h, zatim naglo ubrzava i povecava brzinu? Ja bih tako radio kada bih namerno pokusavao da se upecam na neki dalekovod i drvo. Zar nije logicnije mala brzina/lebdenje i polako se kretati, pogotovo ako gorivo nije problem?
Kazem – sem iskustva iz fotlje na PC igrici, ne znam nista, tako da ako ima neki pilot helikoptera da pojasni malo ovo?
Hvala!

Odgovori
s

Da bi zalebdeo helikopter potrebno je videti horizont ili zemlju. Noću u magli je to nemoguće.

A

Koliko ja znam, a verujte mi da znam, na instrument tabli postoji instrument koji se zove veštački horizont i služi da pilot vidi položaj helikoptera u odnosu na horizontalnu ravan. Ima još dosta instrumenata na osnovu kojih može da stvori kompletnu slku situacije u kojoj se nalazi. Samo mora da veruje instrumentima.

A

Helikopter slece sa vertikalnom brzinom (znaci nikad malom brizinom/lebdenjem) slicno kao i avion, jer kombinacija vertikalne brzine i visina omogucava sletanje autorotacijom u slucaju kvara motora. Generalno, isto tako iz uzlece

M

A do koje visine se spusta tom vertikalnom brzinom ili kojom brzinom dodiruje tlo?

s

Nisam bas strucan za helikoptere, ali mislim da helikopter u uslovima slabe vidljivosti NE SME da lebdi, zbog toga sto postoji mogucnost da pilot u takvim uslovima postane dezorijentisan, i izgubi osecaj o smeru kretanja letelice. Tako da je isao u prilaz kao da je avion. Sleteo bi na pistu poput aviona, i klasicno odrulao sa nje.

G

Hvala svima na odgovorima!

B

Pošto je od polaska na aerodrom pa do nesreće, od ideje pa do izveštaja, od naredjenja pa do smrti sve bilo JAVAŠLUK, JAVAŠLUK i ništa drugo nego JAVAŠLUK propraćen OGROMNIM NEZNANJEM, bolje je da i dalje ostanete entuzijasta kao i do sada. U suprotnom slede gorka i tragična razočarenja!

D

Текст из НОВОСТИ вређа разум свакога ко има IQ барем 90.
Можда бисте требали да више цитирате неке друге изворе, који постављају права питања:

1. Да ли је министар одбране поступио према Уставу и Закону о одбрани и одлуку о ангажовању хеликоптера у ноћи 13.марта ове године донео тако што је наложио начелнику Генералштаба да проучи ситуацију (дежурство посаде, стање летелице, метеоролошки услови и др.) и предложи начин извршења задатка, или је игноришући линију командовања и обавезних припремних и осталих војничких радњи, наређење издао команданту ваздухопловне бригаде непосредно?

2. Да ли је начелник Генералштаба издао наређење команданту РВ и ПВО (директно или преко Оперативног центра Система одбране) и наложио му да изврши процену ситуације и доношење предлога за употребу хеликоптера или стручно образложи немогућност извршења задатка?

3. Да ли је руководећи старешина Дежурног оперативног тима Оперативног центра Система одбране израдио наређење о употреби хеликоптера, када је то учинио, ко га је потписао (и да ли је потписано пре лета) и када је наређење стигло у Оперативни центар РВ и ПВО?

Odgovori
V

Ekipaž ni kriv, ni dužan je žrtvovan da bi se upriličilo slikanje tamo nekih homonovusa. Nije tim homonovusima frka zbog katastrofe Mi-17, već zbog propalog slikanja. Scenaristi su napisali "dobar" izvještaj; papir trpi svašta. SRAMOTA!!!!!

Odgovori
F

Dam se složiti s vama. Krivnju za udes spočitati posadi je zloćin. Nitkome ne pada u oći da je postojala još jedna komunikacija s posadom ( ali toga razgovora nema u izvješću) putem mobitela, kak si je dao izjaviti General Bandić. Što li je tada zahtijevano od pilota zrakoplova očevidom se neda utvrditi. Lista pozivalaca i duljina poziva mogu biti puno relevanntni .Dalo bi se postaviti logićno pitanje što je tak iskusan zrakoplovac uporno si pokušavao sletjeti gdje nije bilo moguće. Već smo si dali apsolvirati što je zapovjed. Ostaje nedoumica ili spekulacija tko je i da li je tko još zapovjedao putem mobitela?

V

Francek pogodio si u sridu. Ovaj izveštaj bezočno ignoriše nekoliko bitnih trenutaka tokom leta helikoptera. Zato i jeste ovolika povika ovde na Tangu na bilo koga ko pođe tim putem i usudi se da pita takva pitanja.

– Bandić je rekao da je on procenio da nema mogućnosti za ukazivanje pomoći bebi bilo gde osim u Beogradu. (On nije stručan za takvu procenu i ovo je očigledno prekoračenje ovlašćenja i ugrožavanje bezbednosti leta.)

– On je izjavio da je On naredio izvršavanje leta. (Prekoračenje ovlašćenja i nelegalno angažovanje vojnih sredstava za civilne potrebe. Jedino Načelnik Generalšaba ima to zakonsko pravo. Čak i sam izveštaj ovo potvrđuje.)

– On je izjavio da je bio u kontaktu sa Mehićem putem mobilnog telefona tokom leta. (Za ovo nemam reči, sem da bi ga zbog poziva na mobilni Pilota, tokom leta, trebalo za noge obesiti na sred Terazija, barem sedam dana da visi.)

Bilo koja od ove tri izjave je dovoljna da On robija. Da li će robijati, ne znam.

F

Nedajte se zavarati.
General nije pregazio pješaka na pješačkom te ga ne bu uhitili a kamo li odgovarati a tek robijati … Ćasnička bahatost i bezosjećajnost je profesionalna deformacija što više po pravilu službe. Mogli bi ga zorno kazniti mjestom zapovjednika zrakoplovstva a smiješi mu se i politička karijera. I sam sam si dao platiti kaznu za mobitel tijekom vožnje u osobnom vozilu a netko daje priznanje da je u više navrata odvlačio pažnju zrakoplovcu sred problema. Trebalo bi postaviti sledeće pitanje da li je mobitel mogao izazvati problem u funkcioniranju opreme samog zrakoplova. Nisam kompetentan po tom pitanju ali iskustvo je dalo pokazati da se mobiteli ne koriste tijekom lijeta. Što više Vlado vi ste čovjek branše pa bu mogli dati pojasniti cijenjenim blogerima kakove probleme to da izazvati . Unaprijed zahvalan

L

Ko da robija?Bandić? Heroj iz operacije Feketić? Lepo lice s naslovnice? Pre penzija ali nikako robija.

D

Sram bilo Nikolića, Vučića i Dikovića – ali, sram bilo i "Večernjih Novosti" i Ratka Dmitrovića!

Odgovori
m

Vi ste ovde svi ozbiljni ljudi i mnogi od vas ljudi "iz struke"… nije mi jasno zašto uopšte analizirate ovo što je napisano u Novostima… mislim, relevantno je koliko i Andersenove bajke…

Odgovori
O

A narod ko narod u sve se razume i samio da se nesto komenrtarise

B

A izvinite molim Vas, kada su ljudi od struke…Zasto ljudi od struke uporno CUTE???

D

Ljudi od struke ne ćute. Koliko vidim, prilično jasno iznose svoje stručne stavove. Na žalost, pored "ljudi od struke", postoje još i "ljudi od struke i karijere", čija se mnooooogo jače čuje.

M

Razumeo… Nadam se ipak da ce mo jednom izaci iz zacaranog kruga spletki, lazi i blata, za opste dobro svih nas.

D

Mmmm…ne bih da budem mračan ali, sistem vrednosti kao naciji u tolikoj meri nam je razoren da se bojim da će trebati više vremena nego što možemo da podnesemo. Ipak, navijam za tvoj entuzijazam i jako bih voleo da si ti a ne ja u pravu.

M

Sve mi je to vise nego jasno… Bes, nemoc, ogorcenje. To su otprilike ta osecanja koja preovladjuju kod dobrog dela nas. Ipak, ja sam siguran da ce doci vreme, veoma brzo, kada ce se to sve promeniti. Potreban nam je saveznik. A onda pametno i natenane, okrenuti novi list. Graditi od temelja kako valja, na zdravim temeljima, posebno taj sistem vrednosti a to je obrazovanje i samo obrazovanje! Na kraju krajeva da ne pametujem, ima ovde jedan komentar od korisnika Nadja koji je vise nego dovoljno objasnio. I da, naravno da cu ja na kraju biti u pravu :) . Pozdrav

d

Velika kolicina gluposti je izneta u "informaciji" koju iznose Novosti.

Mislim da treba sacekati da li ce tehnicki izvestaj "ugledati dan" i sa njim se upoznati javnost.
Jedva cekam kako ce objasniti grubo krsenje pravila koje propisuje eksploataciju helikoptera Mi 17, gde korisnik mora imati uredjaj za "iscitavanje" parametara rada sistema helikoptera. Kao sto znamo nasa ga vojska nema vec su ga pozajnili od vojske Republike Makedonije, da bi mogli analizirati eventualne uzroke pada helikoptera.
Bez tog uredjaja i slicne opreme koji cine zaokruzen sistem sredstava objektivne kontrole, Mi 17 se nije smeo uopste eksploatisati u nasoj vojsci.

Jedva cekam da vidim kako ce komisija obrazloziti ovaj problem i da li ce navesti ko je naredio eksploataciju helikoptera Mi 17 sa nekompletnim sistemom opreme koja je nu#na za njegovu pravilnu i bezbednu eksploataciju.

Opet ce neki "glavonja" iz vojske reci- Nije bilo novca za nabavku te opreme!!
A ispred Generalstaba i raznih komandi i uprava vojske, novi automobili Superb i jos sa zatamljenim staklima!? Izgleda da te Skode, znacajno obezbedjuju operativne mogucnosti nase vojske, a posebno uvecavaju njene borbene mogucnosti?!

Drugo, bas me interesuje koliko clanova tehnicke komisije koja je ispitivala ovaj udes ima zvanicno polozenu preobuku za helikopter Mi 17, gde su je i kada polozili? I koliko je medju njima diplomiranih inzenjera ?

Odgovori
N

Izvestaj izgleda kao da ga je sacinio neko kome je dat zadatak da se izvuce zakljucak da je pilot kriv. Kako su mogli da znaju sta je pilot razgovarao sa posadom i clanovima ekipe kada je radio veza jednosmerna a ne funkcionise kao interfon? Kako su mogli da znaju gde se zaneo helikopter kad niko to nije mogao vizuelno da utvrdi? Ima li bilo kakav uredjaj za belezenje parametara leta u tom helikopteru?

Odgovori
O

Ima uredjaj za snimanje parametara leta.I snima samo to.

M

Taj Mi 17 je imao. Model K12-51M. Za voice recorder nisam siguran. Mislim da ne.

N

Za helikopter MI-17 koji imamo u BiH sigurno znam da ima voice recorder sličan magnetofonu ali mu ne znam

M

Stvarno ne znam… Ja sam samo zaljubljenik u vazduhoplovstvo tako da nisam dovoljno kompetentan ali vidim da se i ovde spominje nesto slicno.

M

MI-8. Nema black Box voice Recorder

Odgovori
O

Ovo nije MI-8 vec MI-17. I tacno da nema klasicnu crnu kutiju vec tzv rudimentiranu koja snima smo podatke o letu helikoptera.

p

Ima i magnetofon koji belezi razgovore posade, ali…

O

Ali ambijetalno snimanje nije radilo

R

Da li je moguće da će iko progutati ovu priču?Strašno je šta su poltroni u stanju da iskonstruišu samo da bi sačuvaliu vlastito dupe…povraća mi se.

Odgovori
O

Ovo nije zvanicni izvestaj komisije vec neke procurele informacije iz tuzilastva sto je nedopustivo. Ako nije radilo ambijetalno snimanje kako znaju internu konverzaciju u helikopteru.
Dok ne dodje zvanicna analiza….
A ostalom izlisno je komentarisati.

Odgovori
N

Ovo je samo balon(sargarepa) koji treba da pripremi(i opipa puls) masi na "zvanicno" objavljivanje izvestaja.
Narucen text od strane…zna se koga.
Sadrzaj texta, cist bullshit.

Odgovori
Y

Debilno.

Odgovori
G

Nijedan kontrolor letenja nece reci "pridjite" ili "na pisti ste,spustajte se slobodno".
Ko je cuo i zabelezio komunikaciju internom vezom?
Na cast clanovima komise…..

Odgovori
g

Nema ovo u Novostima veze sa komisijom.

D

Već sam negde prokomentarisao da je čitava situacija već viđana ranije. Dogodi se, pronađe se neki krivac, neko dobro ili loše objašnjenje…prođe dovoljno vremena…zaboravi se…pa sve iz početka.
Ono što prožima ovaj "literarni rad" u novostima i što se nameće kao zaključak jeste da je baš Meha doneo odluku o sletanju na Surčin, i da mu se tog dana baš najviše baš tamo sletalo.
Dobro, sve i da je tako i da poverujemo da je kriv, sve i da se tako "naredi"…zašto ga neko nije u tome sprečio?
Da li je moguće da će samo sam biti kriv za svu tu nesreću?
Konačno, okanite se vojnih i vojno-državnih procedura. Nije ovde ključni podatak da li je gen. Diković znao, te da li je naredio Živaku, te da li je pitao Nikolića…ključno pitanje je zašto je sprovedeno nasilje nad letenjem u jednom spasilačkom zadatku.

Odgovori
G

Gospodin analiticar A. Radic je juce na b92 dao izjavu: "posto nam je vec receno da ministri nisu krivi I da ne mozemo da optuzimo ministre, mene izvestaji komisije ne interesuju". Mislim da to odrazava motive vecine ovde pristunih komentara. Politika iznad svega, istina me ne interesuje.

Odgovori
D

Ljudi, okanite se ovog clanka "rekla-kazala" iz Novosti. Oni da imaju bar malo novinarske casti, ne bi uznemiravali javnost, narocito unesrecene porodice poginulih, pre nego sto Javni tuzilac obavesti javnost o uzrocima nesrece, i podigne konkretne optuznice protiv odgovornih.
Ako budu lagali, mi, Narod, cemo im suditi, i presuditi…

Odgovori
M

Da zanemarimo "prvoaprilski skraćeni izveštaj" Večernjih novosti, i da pokušamo da sažmemo neke, do sada, dostupne elemente i smislene komentare profesionalaca (kojih je bilo prilično na ovom portalu, pogotovo u danima neposredno nakon helikopterske nesreće). Moguće razjašnjenje sveubuhvatnih okolnosti i uzroka pada Mi 17 VS, 13. marta 2015. godine pored piste ANT vodilo bi u sledećim pravcima:

1) Izbor neobične, veoma prometne destinacije za sletanje vojnog helikoptera, što uključuje politički nalog za let hitnog medicinskog transporta, lanac komandovanja i odlučivanja, procedure i pravila.

2) Noćni uslovi SMU, opremljenost Mi17 za ILS/VOR, obučenost i iskustvo pilota za specifično navedeno, kao i obučenost i iskustvo kontrolora letenja na ANT da instrumentalno navodi predmetni vojni helikopter.

3) Sistemski (ali i sistematski) problem VS (koji se proteže još od vremena JNA, 1970-ih i 1980-ih) koji se sastoji u tome da, blago rečeno, nije poželjno suprotstavljati se nalozima i odlukama političkog vrha, bez obzira na profesionalne argumente.

Odgovori
L

Dobrivoje potpuno ste u pravu. Asad malo o činjenicama:
1. U Srbiji od 2013.god. iše ne postoji ni jedan pilot helikoptera ( VOJSKA, MUP ) sa ovlašćenjem za letenje u složenim meteo uslovima tj. IFR ( PRAVILA LETENJA PO INSTRUMENTIMA).
2.Poslednje pilote za ovo ovlašćenje je školovao MUP i to 1993.god. Nakon toga ni MUP ni Vojska nisu nikoga školovali jer navodno nikad nije bilo para. Školovanje se mora izvoditi u inostranstvu zbog trenažera (simulatora) i košta od 8000 do 10000$.
3. u pilotskim upustvima za sve helikoptere koje ima RV i MUP piše da je najstrože zabranjeno:
-Letenje u uslovima zaledjivanja
-Letenje bez vizuelnog kontakta sa zemljom i
-Namerno ulaženje u oblake
4.Helikopter MI-17nema AFCS uredjaj (autopilot) koji može da održava helikopter u režimu lebdenja već to rade isključivo piloti. Nemoguće je izvršiti zalebdenje i lebdenje bez vizuelnog kontakta sa zemljom.
5.Meteo minimum za letenje helikopterom je 800 metara horizontalne vidljivosti i vidljiv kontakt sa zemljom.
Sve ispod toga je spašavanje a ne letenje.
6. Vojska Srbije ne koristi aerodrom Nikola Tesla za svoje potrebe pa čak ni kao alternativni aerodrom. Iz tog razloga nema ni prilazne karte za sletanje na isti pa sledom toga, piloti, nisu ni mogli da znaju procedure za sletanje kao ni procedure za neuspeli prilaz za sletanje.
7. MI-17 je imao uredjaj za instrumentalno prilaženje za sletanje ( ILS) ali samo na instrument tabli kopilota a ne i kapetana tj vodje posade. ( Pokojni kopilot je imao manje od 200 časova naleta ).
8. U uslovima letenja noću a pogotovu u uslovima složene meteo situacije kada je vidljivost smanjena, tačno su propisani maksimalni nagibi i promene uzdužnog položja helikoptera i predstavljaju AZBUKU pilotske obuke. Nagle promene položaja i velika uglovna brzina izazivaju tzv.lažni osećaj tj. sukob trećeg uha, oka i pokazivanja pilotskih instrumenata.
9. Akcije spašavanja, hitnog medicinskog transporta i sl. su same po sebi toliko stresne za pilota dasesmatraju najtežim zadatcima. Na sve to dodajte letenje noću, letenje u složenim meteo uslovima pa još i promenu plana sletanja tj. sletanje na nepoznat aerodrom a bez valjane pripreme, sletanje u uslovima za koje niste valjano obučeni i …………….REZULTAT POZNAT

Odgovori
M

Iz navedenog nedvosmisleno proizlazi da posada (vođa posade) ne može da snosi primarnu odgovornost za udes helikoptera, kao i to da je Izveštaj komisije RV i PVO od 30. marta isfabrikovan u cilju prikrivanja odgovornosti nadređenih koji su inicirali i odobrili let, i tokom povratnog leta iz Raške ka Beogradu naredili promenu sletišta – umesto na Banjički vis, da sleti na ANT. Tačka 7. dodatno, tehnički objašnjava insistiranje vodje posade (u komunikaciji sa Prilaznom kontrolom ANT) da priđe na Banjički vis vizuelno, a ako ne može vizuelno, da udje u prilaz putem ILS sa Batajnice, pa onda vizuleno na Banjički vis. Dakle, pilot je imao ILS, ali mu nije bio od koristi za sletanje „naslepo“ jer je bio sa strane kopilota.

@

Po svemu sudeći – puno vazduhoplostvo poltrona.

Odgovori
D

Ne baš, Uroše.
Ogromna većina tih ljudi jesu časni zaljublljenici "zanata", vrhunski profesionalci potekli iz naroda i dobri ljudi neopterećeni karijerom. Stojim iza tvrdnje da bi se na prste jedne ruke mogli nabrojati oni koji ne bi želeli da učestvuju u jednoj ovakvoj akciji, bez obzira na sopstveni rizik. Uopštavanje je nepotrebno u ovom slučaju.

@

Hvala Dejane, mislim da nam se potkrao nesporazum, mislim da su poltroni autori 500 strana izveštaja, koji će po svemu sudeći biti ne izveštaj o činjeničnom stanju, nego izveštaj o tome

ŠtaVođaŽeliDaSeDesilo.

Obzirom da je u pitanju ovo društvu, sa ovakvim vrednosnim i etičkim standardima, usuđujem se da predvidim taj ishod. Jer nit je novo, nit bi bio presedan nit je neviđeno. Suprotno bi bilo čudo, i ukoliko se ipak desi to suprotno rado ću se izvniti na lošoj proceni.

D

Odlična procena. Poštovanje…
Malopre sam pročitao izveštaje, pilot je bio pijan. Važi.

V

Hm, 500 navodnih strana izveštaja sažeto u nebulozni "Novosti stajl" dajdžest od 20 linija! Ako je ovo esencija rada jedne stručne državne komisije, u debelom smo problemu. Istina će se valjda jednog dana saznati.

Odgovori
s

Imam jednu interesantnu informaciju. Posle udesa sam isao na sajt flightradar24 da proverim ko je sletao u to vreme na beogradski aerodrom. To je bio ATR iz Praga i posle njega Airbus iz Stutgarta. Let iz Stutgarta je bio u holdingu iznad Krnjesevaca. Treking leta iz Praga se prekinuo negde oko Indjije!? Kada sam pre par dana ponovo pogledao navedeni sajt holding iznad Krnjesevaca je izbrisan a ATR je ostao iznad Indjije.
Ako je helikopter isao u prilaz neposredno iza Airbusa po maglovitom i mirnom vremenu bez propisane separacije…Zakljucite sami.

Odgovori
V

Nije išao iza Airbusa. Definitivno. Znao sam da će biti teorija zavera.

s

Vlado, koliko vidim, kad god sam usao na ovaj sajt ti sve znas i imas odgovor i objasnjenje za sve. Dozvoli da ima i daleko iskusnijih i kvalifikovanijih saobracajnih pilota od tvoje malenkosti ( kao stao sam ja sigurno) pa i oni mogu nesto das komentarisu. Nesrecni let helikoptera je zavrsen u 22:31 a ATR pa zatim AIRBUS su sleteli u interval od 20 tak minuta ranije…Nikoga niti branim niti optuzujem samo sam naveo moja zapazanja sa sajta flightradar24 i cudno mi je da se ATR let zavrsava u Indjiji a holdinzi leta iz Stutgarta su izbrisani)…

V

Komentarišem samo ono što sto posto znam. Koliko znam nije tvoje da procenjuješ.
A u tvom slučaju moj komentar se zasniva na tvojoj zadnjoj rečenici predzadnjeg posta. Ako si iskusan onda znaš da je najveća separacija izmedju dva vazduhoplova tri minuta.
Stoga je bespredmento uvoditi špekulacije na osnovu separacije od 20-ak minuta. Ne bitno.

s

Prosto je neverovatna tvoja patoloska zelja da "svakom loncu budes poklopac". Ja sam samo izneo zapazanje da sam na sajtu flightraradar24.com pre nekoliko dana uocio da je izbrisan finalni deo leta JU615 (ATR iz Praga) i holding iznad Krnjesevaca Leta JU345 (AIRBUSiz Praga. Oba aviona su sletela u kriticno vreme pre pada helikoptera. Po sajtu flightstats.com (koji je i sada dostupan) vidi se da je let JU345 sleteo u 22:24 a let JU615 u 22:27. Nazalost na flightradar24.com se mogu videti letovi samo zadnjih sedam dana. To je samo moj komentar povodom tragicnog udesa. Treba uzeti sve cinjenice u razmatranje ma kakve one bile. Ne mesajuci se u komandnui i politicku odgovornost (koje je sigurno bilo "presirajuci" posadu na "junacke letove"). Sta je sa kontrolom letenja koja je duzna da vrsi propisanu separaciju? Pilot helikoptera u najboljem slucaju ako je bio osposobljen za CAT I (takodje i helicopter) nije, naravno smeo ici ispod minimum. Moja sumnja je da je mozda nepropisna i neadekvatna separacija doprinela udesu…

V

Ne znam o kakvom poklopcu pišeš, te to ostavljam tebi.
Ovo su javni komentari. Svako ima pravo da komentariše šta hoće, koliko hoće i kad hoće. Ako ti smeta nemoj čitati ili pisati.
Tvoja sumnja je netačna i to je jedino što sam komentarisao na tvom prvom postu. Smešno je komentarisati nešto na osnovu flightradar24. Naročito o ovako ozbiljnom udesu.

S

Skitnice, kako si na FL24 video arhivu, napiši mi putanju? Hvala.

Вечна слава Омеру и његовој посади!

Odgovori
A

Ceo objavljeni "izvestaj" bi vise odgovarao udesu malog aviona sa propelerom i klipnim motorom,jer implicira da je pilot pokusao prilaz ,a zatim malom brzinom i naglim otklonom komandne palice preveo letelicu u strmo penjanje,sto je dovelo do prevlacenja (stall) ..Nikako ne odgovara udesu helikoptera,a obzirom da je odbacena tehnicka neispravnost kao moguci uzrok,srocen je tako da se pokojni pilot oznacava kao krivac…NIGDE se ne spominje odgovornost onih koji su zaduzeni za planiranje leta,koji prvo treba da sagledaju meteo situaciju na odredistu,i da se neko ozbiljno pozabavio istom,let uopste nije smeo ni da bude zapocet,pa ko god da je u pitanju…Ovo je zalosno..Mehic prevukao helikopter??!!! Ne verujem.

Odgovori
D

Na žalost, sudeći prema fotografijama dostupnim na netu, ta priča bi mogla da bude realna. Predugo je trajao taj let u instrumentalnim uslovima i pri tom se ne radi o horizontalnom letu nego o skoro sat vremena procedure za sletanje (mnogo promena elemenata leta… mnogo informacija…odluka…). Nema pilota otpornih na zamor, a kad je zamor dovoljan pad u nepravilni položaj na letelici koja je praktično žiroskop postaje realna mogućnost.
Reallno, mene zanima samo zašto pilot takvog letačkkog kalibra i iskustva gotovo ceo sat čeka "đavola" a ne ide na neku od lako dostupnih destinacija sa pristojnim meteo uslovima (bilo ih je) i nadam se da će dugo čekani izveštaj dati odgovor na to pitanje.

i

Trebace ovoj zemlji njena deca kada ponovo zagusti…..samo ce tada decu boleti uvo…tuga sta rade

Odgovori
M

Ova cela farsa i zaglupljivanje naroda je krunski dokaz da je aktuelna vlast Sns dosla uz pomoc namestanja glasova, naravno, potpomugnutim od strane Usa. Nema sanse, za tri zivota, da su dobili onoliko glasova! I sutra da se raspise referendum i glasa – opet bi dobili!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Goran na: Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije

Slazem se sa Zivojinom 100%. Veoma je komplikovano izracunati cenu po satu letenja, jer svi aparati ne lete isti broj sati, to sve zavisi od ekonomske mogucnosti svake drzave. U pojedinim zemljama, piloti imaju oko 50 sati naleta godisnje dok u razvijenijim je situacija sasvim drugacija i krece se i do 200 sati naleta godisnje…

16. Jan 2017.Pogledaj

mtw na: Puštena u rad de-icing i anti-icing platforma na Aerodromu „Nikola Tesla“

There is one "issue" with the deicing apron - officially Apron N(ovembar): due to the design flaw when deicing position N1 (eastern) is occupied, access to position N2 (western) in prohibited. So, even when N2 is vacant aircraft waiting for deicing on F4, cannot access it before N1 has been vacated. That effectively reduces deicing…

16. Jan 2017.Pogledaj

Živojin Banković na: Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije

Неће бити да су те цифре тачне. Поготову не толике разлике између МиГ-а 29 и авиона које сте навели. Све зависи и од метода израчунавања цене сати лета.

16. Jan 2017.Pogledaj