BEG airport status
Objavljeni svi prilozi izveštaja vojnih komisija o padu helikoptera Mi-17 Objavljeni preostali dokumenti.

Objavljeni svi prilozi izveštaja vojnih komisija o padu helikoptera Mi-17

Na sajtu Ministarstva odbrane objavljeni su prilozi iz izveštaja komisije koju je formirao načelnik Generalštaba Vojske Srbije, general Ljubiša Diković i prilozi iz izveštaja stručne komisije koju je formirao komandant RV i PVO, general-major Ranko Živak.

Tri dana od objavljivanja izveštaja vojnih komisija koje su ispitivale nepravilnosti u lancu komandovanja, ali i pitanje tehničke ispravnosti helikoptera, javno su objavljeni i prilozi tih izveštaja, u kojima se, između ostalog, nalaze i foto dokumentacija,  audio zapisi-118. 100 Bgd, audio zapisi-119.100rud, audio zapisi MI 17 VHF 124.925, vrednosti baze oblačnosti za 13.3.2015.

Prilozi izveštaja Generalštaba

Prilozi izveštaja RV i PVO

Komentari

D

Gašić još nije progovorio o tome KO JE NJEGA ZVAO da traži angažovanje vojnog helikoptera u civilne svrhe?!
Gašić i Lončar treba da odgovore zašto im je toliko bilo bitno da se SLIKAJU na surčinskom aerodromu? Ko je i kada zvao novinare da dodju na aerodrom u Surčinu i SLIKAJU ministre u humanoj akciji?

Odgovori
K

Sigurno neko od vas moze da mi odgovori. Da li je istina da ovakav stari vojni helikopter drugacije ocitava visinu od aviona koji slecu na NT? Da li je onda moguce da je pilot dobio pogresne instrukcije posto nije imao vizuelni kontakt. Izvinjavam se ako sam lupila glupost.

Odgovori
K

Ne Katarina. Ocitava na isti nacin. Problem je sto njegovi instrumenti koriste metricki sistem a civilni koriste nauticki. I eto prostora za zabunu.
Postoje i drugi problemi. Na primer komisija konstatuje da nije bilo vazecih NOTAM-a (napomene posadi) sto je apsolutno netacno jer je VOR pod NOTAM-om vec duze vreme (ne moze da se koristi) i tako dalje. Da ne davim, amaterski je odradjen izvestaj komisije.

Y

Ne Katarina,u vazduhoplovstvu postoje više „vrsta“ visina. Relativna visina QFE podešavanje meri se od aerodroma ili neke druge ravni na površini zemlje, apsolutna visina QNH podešavanje meri se u odnosu na nivo mora, barometarska visina QNE podešavanje na 1013 milibara što predstavlja standardnu izobaru. Nisam baš pažljivo čitao izveštaj ali mislim da je kontrola očitvala po QFE a heliša po QNE ili obrnuto ali nisu bili „na istoj talasnoj dužini“ i tu je greška a ne zbog starosti helikoptera.

R

1.Zvao ga je direktor novopazarskog doma zdravlja.
2. Loncar je bio na aerodromu, novinara nije bilo. Svako ko tvrdi suprotno neka kaze koji su to novinari bili na aerodromu, mada bi se realno oni sami do sada verovatno javili, da ne pricam sto bi imali ekskluzivu.
3. Gasic je bio u Krusevcu, prilozio je i neke slike sa naplatne rampe kao dokaz, treba proveriti.

A sada dosta sa politikantima koji su opseli ovaj forum. Idite pa komentarisite na Blicu, tamo su vam mentalno slicni.

Izuzetno bitna stvar u izvestaju (primetio izvesni Goran u komentarima na TangoSixu), a to je uredjaj GARMIN 296. i GARMIN 695 koji su nadjeni u helikopteru, i sa kojih je ocitana putanja leta. Evo ubih se sada opet trazeci, al mislim da sam video spisak opreme na helikopteru, i da ovih uredjaja nema. Odakle oni tu. Da li je moguce da su piloti nosili svoj licni uredjaj i koristili ga za navodjenje, a ne instrumente helikoptera? Molim za odgovor pilota.

Odgovori
V

Ta dva uređaja su prenosnog tipa. Legalno ne mogu biti ugrađena u bilo koji vazduhoplov.
Da li su piloti to nosili i koristili kao lično sredstvo navođenja, odgovor bi samo oni mogli da daju. Da su živi!
Ovo je bio odgovor od mene, pilota.

k

Navedeni uredjaji GPS, ne predstavljaju standardnu opremu helikoptera koji je doziveo udes i koliko je poznato nije zvanicno sertifikovan za koriscenje u vazduhoplovstvu VS.To najbolje mogu da potvrde letaci.

L

Deo komentara vrlo korektan a neki delovi bas i nisu. Evo npr. 2. "Loncar je bio na aerodromu, novinara nije bilo. Svako ko tvrdi suprotno neka kaze koji su to novinari bili na aerodromu, mada bi se realno oni sami do sada verovatno javili, da ne pricam sto bi imali ekskluzivu."

Pa jesi li ti skoro posetio Srbiju? Kao sad u Srbiji postoji istrazivacko novinarstvo i tabloidi tipa "Informer' i 'Alo' se interesuju za stvarnu ekskluzivu ili iskljucivo politicki korisnu ekskluzivu?

Ovo sletanje je najavljivano u freaking Dnevniku 3, svi mediji su vec bili propremljeni za coverage i vi to sad dovodite u pitanje, jer se cela prica razvodnila tehnickim podacima. Prvi i osnovni uzrok ove nesrece politicka marketinska manipulacija.

Posle toga splet okolnosti i nepostovanja procedura i svega ostalog. Ovo za GPS je evo i dodatna zanimljivost. Totalni raspad sistema.

Y

Tako je Lily to je prvi i osnovni uzrok nesreće jer je na takve SMU i to noću naterana posada koja nije u trenaži sa letilicom koja nema adekvatnu opremu da sleti na LYBE, ako se uzme u obzir da je beba prvobitno krenula sanitetom za Kraljevo logično je da je i heliša trebao da je dovede do Kraljeva gde nisu bili SMU. Zašto to nije urađeno dala si precizan odgovor sve ostalo manje važno za sedmoro nesretnika.

R

Ma ja ne kazem da oni to nisu hteli da iskoriste za marketing, naravno da bi, pre ili kasnije. Ali ako se koncentriše sve na političku priču, onda ćemo prevideti šta sve ovaj izveštaj otkriva. A otkriva katastrofalne stvari u organizaciji vazduhoplovstva. I šta sad, smeni Gašića i svi problemi su rešeni. NISU. Ja ne mislim da je najvažniji uzrok pada političarenje. Vidi ovo: Tvrdnja posada je naterana da poleti. Kako to naterana, Ko ih je naterao i kako. Uperio im pištolj u glavu? Oni su jednostavno mislili da taj zadatak mogu da obave. E sad, problem je što oni ne mogu da MISLE DA LI MOGU, već moraju da poštuju procedure. A pazi – procedure nema. Znači koga ti sada čisto pravnički da prozoveš za kršenje procedure, kad je nema? Pokojni Mehić je bio u tom trenutku komandir jedinice. Znači tehnički on je naređenje izdao sam sebi? Ja čisto ko inženjer čovek hoću da ukažem na milion nepravilnosti, ali problem je što su izgleda te nepravilnosti bile njihov standardan način rada. Komunikacija mobilnim telefonima. Posada i Bandić komuniciraju SMS porukama. On im šalje SMS poruku da je mesto sletanja ANT!! Tajnoviti GPS uređaj u helikopteru. Alkohol da ne komentarišem. Kako posada može da leti sa samo jednim obučenim pilotom, a izgleda da je to zvanično odobreno i po proceduri. Verovatno jer nemaju dovoljno obučenih pilota. Niti posada proverava vremensku prognozu pre poletanja, niti koliko vidim ni tokom leta a ni pri sletanju to nije posebno diskutovano. Posada i kontrola leta se ne razumeju. Kako je to moguće? Pa i na Batajnici je civilna kontrola, bar prema ministru, to može neko da proveri. Ma ima milion stvari. Ova nesreća je mogla da se desi juče, danas, sutra. I kada su transportovali decu iz Obrenovca, i kada su Vučića vozili u Feketić pri vetru od 100 km-h. Samo tada niko nije komentarisao kako to može, već super nam je vazduhoplovstvo. A sada totalni raspad sistema, i kriv je samo ministar.

Da se razumemo, sam trenutak kada im Gašič saopštava da treba da idu po bebu je katastrofalna greška sa njegove strane, jer je samim tim stavio pritisak na Bandića i posadu dalje. Trebalo je samo da pita da li je moguć let iz tačke A u tačku B i to je to, da ili ne. Ali on je glupi keramičar naravno, i šta on zna. A procedure nema, tako da ne možeš pravno da ga optužiš ni za šta. A sve nadalje i sam pad – uzrok je POTPUNA DISFUNKCIJA SISTEMA.

Mnogo sam se raspiso, a samo minuse dobijam. Neću više, pozdrav.

N

Znaci ovo potpisujem sve sto si rekao.
Elem, da dodam svoj komentar…..
U drzavi ali i u svim strukturama mi nemamo sistem. Sve se u Srbiji obavlja na "Halo Bing ovde brat". Sve se resava ad hoc, ceka se neko, iz vrha vlasti, da licno intervenise, u sustini na svim strukturama se potpuno amaterski vodi politika, od kucnog saveta pa do vrha drzave.
Uvek se setim polusaljive rasprave, tj ribanja, iz vojske. Kao dezurni bataljona ne znam sta je bilo, ali me komandant bataljona ribao i na kraju pitao zasto sam uradio to i to. Na moj odgovor "Samoinicijativno" major mi odgovorio "U vojsci nema samoinicijative, ima samo samovolje".
Dakle:
1. Ministar zove Bandica na mobilni dok je ovaj na odmoru. Na stranu sto zaobilazi nekoliko nivoa iznad, nego valjda covek ima zamenika? Bandic celu operaciju organizuje sa odmora od kuce mobilnim telefonom?!?
2. Procitao sam sve izvestaje i utisak je, prvo mucan da se prevrne zeludac, a drugi utisak potpuni haos i diletantizam svih ukljucenih, od pilota koji se SMS porukama dokuckava sa Bandicem gde da sleti do svih ostalih koji u celoj gunguli pojma nemaju gde se ide, po cijem zahtevu, kuda i gde je povratak.
3. Da li iko u vojsci ima muda da u takvoj situaciji kaze NE. Znam da se oficiri grebu za cinove, ali da je barem iko u ovoj celoj prici rekao NE, postoji zakon, ustav, PS….. Ovako ne moze. Bilo sta. Komandant RV kao kuka kako je vec ukazivao da to tako ne moze..ali sto nije, kad je konacno dobio informaciju sta se desava, obustavio SVE. Dakle STOP, helikopter nazad u bazu, ajmo sad iz pocetka ali po proceduri.

Politicari koji su bili na vlasti u poslednjih 15-tak godina, dakle iz svih partija, su krivi sto u drzavi nisu uveli sistem koji funkcionise. Ali najveci krivci su oficiri iz cele ove price. Dopustili su da ne postuju sistem bez kog vojska puca, i ovako nesto, i da je pilot srecno sleteo, desilo bi se kad tad.

Za primer SVE oficire iz ove price ostro kazniti, razalovati/penzionisati, da budu za primer drugima pa da kad se slicno nesto desi, kad nekog cimne neki ministar i proba slicno da odbiju i rade iskljucivo po propisu i zakonu. Nije dobro za karijeru ali ovo je vec cirkus.

Y

Rex, ako komentarišemo ovu priču Lily je navela uzrok koji je doveo do OVE nesreće a to je politika, poltronstvo. Ti si u pravu da je sistem u raspadu bio jei ranije u raspadu setimo se pada orla, pa super galeba, pa ponovo orla, pa laste u sred N. Pazove…E sad vidi ovako ja kao čovek inženjer, bivši pilot, jedan od trenera svetskog prvaka u kik boksu, nastavnik matematike, fizikalac i pi… me materina zna šta sve još nisam bio odgovorno ti tvrdimda ne treba neko da ti uperi pištolj dovljno je da te šutne nogom pa da od pilota budeš čistač dobro ćeš razmisliti da li ćeš da slećeš u Kraljevo ili NT. Pilot jeste odgovoran za let ali tu postoji jedno veliko „ali“ ako ga neko ometa u toku leta taj snosi još veću krivicu, primer:moj drugar je ostao invalid tako što se vozio u vozilu kao treće lice nad kojim je vozač izgubio kontrolu sa 120km/h ali uzrok je bila bitanga koja otvorila prozor izašla do pola i lupao po krovu rukama i mlatarao nogama po sedištima. Inžinjeru moj ko je tu kriv? Lepo piše u autobusima „ne ometaj vozača“!
Kažeš potpuna disfunkcija sistema, slažem se u potpunosti! Odakle tolika disfunkicija sistema? Nagradno pitanje ko je za to kriv:čobani, vodoinstalateri, političari? Čik pogodi? Gašićeva smena neće ništa rešiti, mora se od negde početi moraju političari da osećaju odgovornost to ih jedino može naterati smena i za grublje kršenje pravila ZATVOR! Da se razumemo nisu ovi sada doveli vojsku do ovog čemera već 25 godina razne političke bande je uništavaju, ali za ovih 7 života i skupocenu letilicu tačno se vidi krivica i prateći raspravu na T6 svako je mogao da izvede zaključak!

I

Imate 8 pluseva i to nije slučajno, tako da samo nastavite. Ja sa moje strane dodajem da su za tragičan ishod ove vojne misije odgovorni apsolutno svi koji su u njoj učestvovali. Neko više a neko manje, ali svi su odgovorni. Ovo je od početka do kraja bio festival diletantizma koji se dešavao i ranije ali se sve srećno završavalo zbog umeća pilota, dnevnog svetla ili čiste sreće. Ali sreća ne traje doveka i eto…

L

:) Bolje je kad se raspises posto je sve sto si napisao apsolutno tacno. Ali Gasic (zajedno sa nizom podredjenih a i zbog politicne manipulacije svojim nadredjenim) treba da odgovara ne samo zbog naredbe da se poleti vec zbog svega sto si gore naveo. Pa ko je odgovoran sto se pokazalo do detalja kakva smo banana republika. Nisu valjda samo oiloti i tehnicari. Nije valjda ni samo Bandic. Svi su se oni prilagodili nacinu funkcionisanja koji je ovde prisutan godinama a to je opsti diletantizam. Cim uocis da neko pravilo ima izuzetke, onda znaci da su ti izuzetci pravilo. Tako i ovde. A da bi se to izmenilo SVI moraju da odgovaraju ali je najvisa odgovornost na onima na vrhu komandnog lanca jer je ovo ocigledno sistemska pojava. I nema opravdanja zbog cinjenja/ne cinjenja prethodnih. Hteli ste da zauzmete najvise pozicije odlucivanja. S tim dolazi i vrhovna odgovornost. Za propuste koji su ovde napravljeni ostavku treba da podnese cela vlada plus odgovorne staresine. Pa oni ne umeju ni dokumente da skeniraju a kamoli helikopterima da upravljaju. Objavili su i mobilne telefone pola vrhovne komande.

g

Bili su novinari Tanjuga…1001%. Recimo da znam….

P

GARMIN 296 i GARMIN 695 su kao sto Vlada rjece, uredjaji prenosnog tipa, doduse namjenjeni vazduhoplovnom koriscenju. E sad, oba imaju visokoosetljive cipove unutra, i u horizontalnoj navigaciji spadaju u red veoma tacnih naprava. Da li postoji ikakva sansa da su oni doprineli rusenju, apsolutno ne. Ni ludak ne bi koristio GPS uredjaje za odredjivanje vertikalne pozicije, jer svako ko je ikada koristio GPS zna da dok X i Y ose mogu biti u metar tacne, cak i sa barometarskim GPS (GPS uredjaj sa ugradjenim barometarskim altmetrom) uredjajima pozicija „fula“ i do 30m iz prostog razloga sto su svi orijentiri na jednoj strani (iznad).

Toliko o GPS uredjajima.

O Vasoj politickoj analizi ima mnogo vise da se doda. Zasto se u delu o planiranju leta u transkriptima razgovora izmedju KiZ i ODT navodi da je u 8.41 odredjeno da ANT bude zona sletanja da bi imalo mesta za parking dva sanitetska vozila i vozila ministra zdravstva. Dakle sat vremena, pre nego sto jo posada stigla do Beograda i naisla na lose meteo uslove. I pored insistiranja pilota koji ne poznaje prilaz ANT-u. Sve politicare na robiju bre!

P

I sta kazes, politikanti? A treba li, gospodine upuceni, da sedimo i cekamo da nam Vi nesto javite i objasnite? Treba li da zavrsimo kao nesretna posada letilice kojoj je oduzeta i zadnja sansa za mogucnost eventualnog prezivljavanja? Zlatni sat? Potraga vise 3,5h? Da ih nisu trazili mozda u Morovicu i slicnim mestima? Zasto o tome niko ne komentarise? Da li je bolje da pise svako i svasta ili da je mrak?Jel' znate za termin dedukcija? Nema potrebe da, barem meni, bilo sta objasnjavate… Hm, politikanti…sramota.

l

Ja sam licno najvise iznenadjen(negativno) komunikacijom koja je vodjenja izmedju pilota i kontrole leta,bilo ne ponovilo se!

Odgovori
A

Samo da ne banaliziramo priču s Garminima koji su mobilni a da ne zaboravimo dopler radarski navigacijski sistem DISS-15, TRANSPARK 2 GPS, Dodatni radio visinomjer, A-037 radio visinomjer, ARK-UD radio visinomjer, DME King KN-64, VOR/LOC/GS KI-209, Meteo radar RDS-81, zatim pilot vođa vazduhoplova i pilot navigator i tehničar letač u sredini, to je pre ozbiljno radno mjesto bilo za adhoc političke vratolomije, dok ti političari ne shvate da se sa svi tim mora dnevno rukovati na simulatoru i praktično u letu, onda će stvari biti bolje. Ovo na N1 gdje se moj stari drug Saša Radić pokazao kao analitičar političkih faca koje su jesu/nisu bile na ANT umjesto da je korektno govorio o problematici letenja u SMU, trenaži, opremi, propisima, specijaliziranim službama.. koji loš meteo ako je istovremeno sletalo 10 aviona sa stotinama putnika po istim ILS uvjetima ? Ali problem ostaje tko će urediti specijalni zračni transport helikopterima u cilju prevoza i spasavanja ljudi ? LEGALNO ?!

Odgovori
L

Jedan dio nabrojane opreme i navigacijskih uređaja(DISS-15, ARK-UD,A-037) je standardan za helikopter MI 8 MTV/17 ali nije poznato da li je ovaj helikopter imao modernizaciju s uređajima iz King sistema koji pored navedenog ima i HSI u sprezi sa ostalom opremom( moguće da nisam pročitao). Iz skeniranog VOB 055 na dan 11.3 kontrolu prije leta je potpisalo jedno lice na više mjesta i pilot prije leta. Nedostaju paraf i zapažanja pilota poslije obavljenog leta i eventualne primjedbe na istu ako ih je bilo. Zaključci komisije ne uzimaju u obzir konfuziju koja nastaje u komunikaciji posade i ATC- koji je bio u obavezi da usaglasi sve razlike u pogledu podešavanja pritiska na visinomjeru zrakoplova koji ima namjeru da sleti u prostor koji on kontroliše. Čak šta više, kontrolori u jednoj depeši govore o metrima, a u sledećoj u fitima (ATC:2000 ft;
Pasat91:To je 700m po mojem mišljenju pilot ovo proračunava u glavi i dodatno se opterećuje u i onako veoma složenoj situaciji) Pilot vrši prvi precizni prilaz i vidi stazu nakon čega po meni uleće u dijelove iskidane oblačnosti koja mu onemogućava dalji prilaz ( nije jasno da li je radio visinomjer imao postavljen index sigurne visine tj PHD. Veoma dug i iscrpljujući let u vrlo složenim meteo uslovima uzrokovao je slabiju koncentraciju u momentima kada je ona bila najpotrebnija.Položaj ručice ŠAG gaz ukazuje da je helikopter u jednom momentu gotovo u autorotaciji( najpre 2 a onda 1 stepen) nakon čega se podiže na 7 stepeni.
Kao čovjek i kolega, izražavam sućut porodicama svih poginulih i veliko divljenje i zahvalnost što su nesebično pokušali da spasu jedan ljudski život. Nema ništa plemenitije od toga cilja.

k

Polemika u javnosti oko podesavanja visinomera i potencijalnog nesporazuma izmedju kontrole i posade je bespredmetna. Svaki pilot ima svoj minimum ispod kojeg u bilo kojoj varijanti preciznog ili nepreciznog instrumentalnog prilaza ne sme da snizava.U Izvestaju jedne od komisija navodi se minimum za vodju vazduhoplova u smislu met uslova. To znaci da ta vrednost u ovom slucaju predstavlja visinu odluke. Tokom leta posada od kontrolora iskljucivo dobija QNH pritisak i odnosu na taj podatak podesen na visinomeru odredjuje svoju vertikalnu poziciju.U suprotnom, ako se uzme u obzir licitiranje "nesporazuma", neizbezno je pitanje kako je posada mogla da odredjuje svoju visinu na osnovu nekog drugog pritiska, kada on nije saopsten, a posada ga nije zahtevala…

l

… spakovati ih sve redom na po jednu kratku nocnu voznju, po SMU, instrumentalno, pa da vidis ko ce sledeci put da cima!

Odgovori
Y

Lalo, treba ih spakovati sve zajedno da lete po SMU ali ne instrumentalno već VFR!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Goran na: Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije

Slazem se sa Zivojinom 100%. Veoma je komplikovano izracunati cenu po satu letenja, jer svi aparati ne lete isti broj sati, to sve zavisi od ekonomske mogucnosti svake drzave. U pojedinim zemljama, piloti imaju oko 50 sati naleta godisnje dok u razvijenijim je situacija sasvim drugacija i krece se i do 200 sati naleta godisnje…

16. Jan 2017.Pogledaj

mtw na: Puštena u rad de-icing i anti-icing platforma na Aerodromu „Nikola Tesla“

There is one "issue" with the deicing apron - officially Apron N(ovembar): due to the design flaw when deicing position N1 (eastern) is occupied, access to position N2 (western) in prohibited. So, even when N2 is vacant aircraft waiting for deicing on F4, cannot access it before N1 has been vacated. That effectively reduces deicing…

16. Jan 2017.Pogledaj

Živojin Banković na: Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije

Неће бити да су те цифре тачне. Поготову не толике разлике између МиГ-а 29 и авиона које сте навели. Све зависи и од метода израчунавања цене сати лета.

16. Jan 2017.Pogledaj