BEG airport status
Vučić: Za MiG-ove uzimamo 32 rakete Ruski MiG-29UB 75 plavi možda dobije naš evidencijski broj 18303 / Foto: Anton Pavlov

Vučić: Za MiG-ove uzimamo 32 rakete

Ruski vojni blog bmpd preneo je juče nove detalje oko donacija i nabavki naoružanja iz Rusije a izvor informacija je vazduhoplovni publicista Svetozar Jokanović. Istovremeno na jučerašnjem Dnevniku 2 RTS-a premijer Vučić je izneo još podataka koji su vezani za ovaj posao.

Jokanović je pored već poznatih činjenica o donaciji 6 MiG-ova 29, 30 tenkova T-72, 30 oklopnih vozila BRDM-2 kao i ostale vojne opreme izneo i to da će se od Rusije narednih godina nabavljati još tehnike. Ono što je već dogovoreno će biti isporučeno u sledećoj godini a u 2017. će se potpisati i novi ugovori.

HelItR ohjuspäivät Helsingin Ilmatorjuntarykmentti ItO 96, BUK M1
Raketni sistem Buk PVO Finske

Dodatno naoružanje, po Jokanoviću, podrazumeva raketni sistem za protivvazduhoplovna dejstva Buk-M2 srednjeg dometa, artiljerijsko-raketne sisteme Tunguska, trodimenzionalne osmatračke radare i 4 borbena helikoptera. Isporuka svega pomenutog započela bi 2018.

Šest aviona MiG-29 je dobijeno besplatno ali će Srbija platiti za rashode ruskog remontnog zavoda koji podrazumevaju dovođenje aviona do izvoznog standarda, produženje resursa, remont, modernizaciju. Sve ovo obaviće se na doniranim avionima kao i na 4 iz inventara RV i PVO Vojske Srbije.

1280px-2008_moscow_may_parade_rehearsal_-_tunguska
Artiljerijsko-raketni sistem Tunguska

U ovom paketu nalazi se velika količina dodatne opreme, naoružanja i rezervnih delova – dovoljno za korišćenje aviona u narednih 3 do 5 godina. Jokanović je dodao da će avioni dobiti novi radar kao i rakete vazduh-vazduh RVV-AE. Treba dodati i da su pojedini ruski stručnjaci izneli podatak da će sve ovo koštati oko 50 miliona dolara.

Na kraju su otkriveni i verovatni evidencijski brojevi i službene oznake aviona koji će stići iz Rusije. Nastavlja se niz srpskih/jugoslovenskih aviona pa će tako avion sa ruskim ev. brojem (bort) 14 (9-12A) najverovatnije imati broj 18115, 9-13 bort 04 18116, 9-13 bort 10 postaće 18117, 9-13 bort 31 18118, 9-51A bort 75 će biti 18303 i 9-51A bort 101 18304. Službene oznake bi trebale da ostanu iste, jednosedi L-18 a dvosedi NL-18.

vuc48dic487-mig
Premijer Vučić sedi u lovcu MiG-29 9-13 bort 31. Avioni su pokazani u hangaru Proizvodnog kompleksa broj 2 kompanije RSK MiG u Moskvi.

Premijer Srbije Aleksandar Vučić sinoć je gostovao u Dnevniku 2 javnog servisa i tom prilikom potvrdio da su avioni dobijeni besplatno ali da ćemo plaćati naoružanje koje mi biramo, pri tom pomenuvši rakete vazduh-vazduh i vazduh-zemlja. Vučić je rekao da će naše četiri 29-ke biti remontovane, potom  modifikovane kako bi se „zadovoljili ICAO standardi“ a onda bi, kako se izrazio, „bili dovedeni do višeg stepena nivoa navigacionih kao i radarskih sistema kako bi mogli dalje “da vide““.

Zatim je, nakon što je ponovio da ćemo u narednih 14 godina imati 10 MiG-ova 29, rekao da nije siguran da će ih toliko ostati, indirektno nagovestivši da bi se brojno stanje moglo povećati. Pojasnio je da Srbija ne mora ništa da plati što se tiče MiG-ova i da mi biramo koliko ćemo dati novca a u skladu sa naoružanjem koje želimo. Na kraju je, što se tiče ove teme, dodao da smo do sada izabrali 32 rakete ne precizirajući njihov tip i klasu.

Komentari

v

Bilo bi lijepo da se realizuje ova prica o nabavci buk M2 sistema i tunguske kao i novih radara i 4 borbena helikoptera mada se ne navodi o kojim helikopterima se radi i koliko batreija ovih sistema.Naravno ostaje nada da ce se jednog dana u sastavu srpske PVO naci i S 300 ili mozda i S 400 uz pratnju Pantsira 1.Moglo bi za male pare da se nabavi i Pecora M 2 tj da se postojece Neve modernizuju na ovaj sistem i da se kupi jos mozda par takvih sistema to nisu velike pare jer baterija Pecore m 2 sa osam lansirnih vozila sa po dvije rakete kosta oko 10 miliona.
Ako bi se nastavilo sa daljom modernizacijom i razvojem rakete R 13 koja je nedavno predstavljena na tkz Terminatoru uz pricu o upotrebi R60 i R60d rakete u PVO sistemima to bi bilo znacajno osnazivanje pvo jedinica srpske vojske.Pomogla bi i dalja modernizacija PAT Praga i Bofors kao i nabavka rucnih pvo sistema tipa Igla 3 recimo.Sa tenkova T 72 3b pokupiti znanje o sistemima aktivne zastite i slicna rjesenja primjeniti na nasim 84-ka.

Odgovori

Узимају се тенкови Т-72С а не Б3.

v

pa ako je t 72 c onda jos bolje to je naprednija verzija

P

Bice T72 B3…modernizovani T72S.

Т-72С није напреднија верзија од Т-72Б3. Проверите.

Т-72Б3 је модернизовани Т-72С.

Премијер рече Т-72С а не Т-72Б3.

И погледајте шта је Б3. У току је модернизација руских Т-72Б на тај стандард.

Да се иправим.

Т-72Б3 је модернизовани Т-72Б а не Т-72С.

http://bastion-opk.ru/t-72b3-tank/

P

Tako je B3 verzija je aktuelna..tenkovi koji se koriste na tenkovskom biatlonu su T72b3…postoji i naprednija verzija BM3.
Znaci vec imamo tenkiste familijarne sa tom tehnikom.
Tenkovi donirani Srbiji su ipak B3 verzije., koji su znacajno napredniji od M84. Nadat se i modernizaciji M84 narednih godina, jer je nabavljena tehnologija za izradu topovskih cijevi ( modernizovani M84 bi imao prakticno novu topovsku cijev, sa mogucnoscu lansiranja rakete refleks).
Kako god nece proci dugo pa cemo da vidimo da li je tako.

И премијер и МО су више пута рекли да су то Т-72С а не Б3.

M

Ne stizu sigurno T72B3 nego T72S sto vam je izvozna verzija T72B1.

n

Gospodo, radi se o tenkovima T-72B3 ne o T-72S koji predstavlja domaci (ruski) standard na osnovu kojeg je radjena B i dalje unapredjena B3 platforma, izvoznog kapaciteta. Stvar je jasna.

I

Nisam gledao taj prilog u TV dneviku, ako može neko da mi pojasni, jel to znači 32 komada raketa?
32 različita tipa mislim da 29ka ne može ni da nosi?
Na deset aviona 32 rakete? Po tri rakete na avion?

Odgovori
m

Yap. Madjari imaju par komada.

Речено је 32 ракете. И то “до сада“.

f

Vučić je mislio na 32 komada R-77

Игоре после завршетка модернизације имаћемо 7 борбених једноседа и 3 школско борбена двоседа. Двоседи не могу да носе Р77 већ само Р60 и Р73. Двоседи се не могу подићи на стандард М2 јер је Миг 29М2 (који може да носи ракете класе АА) концептуално другачији авион од ових 2 двоседа које ми добијамо на поклон, те једног којег имамо у саставу свог РВ. Ако се купују 32 комада Р77 (а то је претпоставка јер ми још увек поседујемо Р73 и Р60 у залихама) ситуација изгледа овако. Сваки борбени једносед може да носи 2 х Р77 и 4 х Р73 или Р60. Што значи за сваки једносед ће се купити по 4 ракете Р77 (4 х 7=28) и 4 ракете као „стратешка“ резерва (28+4=32).

k

Ne znam zasto modernizovani 29 dvosed ne bi mogao da nosi rakete R 77….

Зато што нема радар чак ни модернизован.

P

Pre ce biti stvar programa ili linka za prenos podataka ka raketi moze li da se lansira sa aviona bez radara(‘raketonosca’)

k

Pff.. Gledajuci tako ta 3 dvoseda su upotrebljiva samo za obuku…i vazdusnu borbu sa upotrebom raketa V-V sa toplotnom glavom za samonavodjenje

Двоседи МиГ-29 никада није имао никакав линк за пренос података који би то омогућио. Нити је носио ракете ваздух-ваздух средњег домета.

P

Kao da je rec o SF terminu?
Zar rusko RV vec preko 3 decenije ima spomenuti sistem?
Sa radarima, kompjuterina i softverom od pre 3 decenije….
A na koji nivo se modernizuju ili degradiraju ove 29?
Navedene rakete(27,77) iz pretpostavljenih paketa ne moraju da se lansiraju sa aviona koji osvetljava cilj.
Ili bas sa nasih verzija moraju…..

Морају да се лансриају са авиона који има радар. Одакле Вам подаци о почетном положају циља?

Руси на 29-ткама никада нису остварили такав однос да двосед без радара може да лансира ракету попут Р-27 нити Р-77.

P

kao sto sam naveo, to je postojeci sistem. Pocetni polozaj cilja i tacku presretanja odredjuje avion sa radarom ili drugim odgovarajucim uredjajem. Iste podatke( i ostale neophodne) linkom se salju na raketu koja Moze biti potkacena na avion bez radara i lansiranjem komaduje avion sa radarom, dakle neophodan je taj link i naravno odgovarajuci nosac.
Avioni se modernizuju po nasim zahtevima, ako je neko odlucio da na nekoliko aviona budemo BVR ‘slepi’ i nemocni(a ne moramo), pa da mu pomognemo? I da jos platimo, ili se samo obucavamo?
Koji je smisao?

P

@Живојин ili @Živojin Banković
?

V

@Živojin – može li na UB to funkcionirati uz zhuk-AU pod? Čisto onako pitanje, palo mi na pamet.

Павле.

Јесте ли Ви некада видели МиГ-29УБ или УБМ или УБТ са ракетом Р-27 и Р-77?

То што сте описали са МиГ-29 се не налази у оперативној употреби.

V

Не знам који је то контејнер. Може мало појашњење?

P

Nije mi to posao, jeste li vi videli?

A….mozda bih trebao poceti da pisem SF romane konacno?

Ako ni vi ni ja to nismo videli znaci li da to nije izvodljivo?

Mozda pise u nekoj tehnickoj dokumentaciji sa opisanom procedurom i neophodnom opremom?

V

@Živojin – ne mogu sada pronaći taj tekst online, ali čitao sam nedavno da se radi o uređaju izvedenom iz Zhuk-AM AESA radara, s tim da je rađeno za dronove, a da se može staviti i u kontejner.

Našao sam sad samo ovo sa wikipedie, ali to nije taj članak gdje sam čitao
https://en.wikipedia.org/wiki/Zhuk_(radar)#Zhuk-AU.2FAUE

Павле

Никада нисам видео нити један руски МиГ-29УБ као ни модерније МиГ-29УБМ и УБР да имају ракете Р-27 и Р-77.

Сумњам да је то изводљиво, да јесте неко би то на МиГ-у 29 до сада сигурно то користио.

V

Када будемо видели да се тај контејнер испитује знаћемо нешто више. Мислим да би у том случају двосед могао да носи ПАРС и АРС ракете ваздух-ваздух.

G

Super, nadam se novim izvestajima, hvala Zivojine.

Odgovori
D

Cisto sumljam da ce Srbija dobiti BUK-M2 na poklon. To je sistem koji je jos uvek u upotrebi u ruskoj vojsci i njime se opremaju njihove jedinice. BUK-M3 je tek usao u proizvodnju, tako da nema govora o povlacenju M2 iz naoruzanja ruske vojske.
Ako bude donacije u PVO sistemima, verujem da ce to ipak biti BUK-M1, koji ce Srbija morati da modernizuje na standard BUK-M1-2.
Ukoliko dobijemo 3 diviziona BUK-a (kao sto se prica), bice to taman da zamenimo ona 3 diviziona vremesnog 2K12 KUB, koji je rasporedjen u Novom Sadu, Kragujevcu i Nisu.

Odgovori
g

@DEKI U pravu si…povuci ce M1 iz upotrebe i zamenitih M3.Ne verujem da cemo povuci kub…vec da ce ih upariti sa bukom…znas li nesto o radarima iz slovenije jesu stigli?…nema nista na netu..

S

Niko nije ni rekao na poklon nego za sumu od oko 70 miliona evra za BUK m2 verovatno za TUGUNSKU ne znam koja je cena mislim dosta niza.

S

Ma biće to super !
Samo da ispune obećanje da stave navigaciju, radare i rakete o kojima pričaju toliko i biće to sasvim zadovoljavajuće.
Do juče smo razmatrali eventualno gašenje avijacije a danas pričamo o lovcima četvrte generacije…
Biće to zaista lepa slika videti sve 29-ke u vazduhu u različitim formacijama.
VS biće ponosna na najsavremenije lovce u ovom delu evrope…

Odgovori
D

32 kom? Bit ćemo sila! Ne može nam niko ništa…!

Odgovori
P

Ma ima li i jedne novine portala televizije da nije on u pitanju da on sve najbolje zna sve kaže i prnosi.Čudime da ne poleti avionom kao i Putin.Može li neko nešto da progovori od njega ili je on jedini radnik i stručnjak u zemlji.Ima li ova zemlja Načelnika generalštaba Komandanta KoV i Komandanta RV i PVO.Tito i Sloba zajedno nisu mu ni do….

Odgovori
l

Govoreći o nabavci helikoptera, Vučić je rekao da je plan da se nabavi šest naoružanih transportnih helikoptera za potrebe specijalnih snaga, da će tri biti za potrebe Ministarstva unutrašnjih poslova, kao i da se četiri letelice očekuju kao donacija.
Mada se po medijima i forumima spekulise da su u pitanju airbus 145 on mi ne deluje bas kao transportni helikopter pa ako neko ima misljenje o tome ….

Odgovori
V

H 145 jeste transportni helicopter koji moze da nosi I naoruzanje

S

Airbus 145 ima svoju militatizovanu varijantu H145M. Radi se o sasvim pristojnom, relativno modernom srednjem helikopterčiću proverenom širom evrope u raznim verzijama. Ima dve podvesne tačke za oružje, laserski daljinomer i IC kameru. Poseduje i digitalnog autopilota tako da je olakšano i spašavanje ili desantiranje. Naravno, daleko je manjeg kapaciteta i nosivosti od MI-17, ali i daleko manje potrošnje i održavanja. Slikovito, ne isplati se za svaki posao koji može da obavi kombi slati kamion, tako da će i ti helikopteri biti više nego dobrodošli u našoj državi, pogotovo s obzirom da je helikopter sprava i sa mirnodopskom primenom.

H

To ti je granican helikopter izmedju lakih i srednjih.Moze da preveze sa posadom(jedan pilot) do 12 ljudi.Poslednja rec tehnike u svojoj klasi,tih,sa senzorima i nvg.Pun opreme, a moze biti naouruzan vodjenim i nevodjenim raketama kao i topovima i mitraljezima.Nije borbeni ali u asimetricnim ratovanjima moze da posluzi i u tu svrhu.Jako je tih i pogodan za razlicite zadatke od obicnog prevozenja preko SARa do prevozenja specijalnih timova za protivteroristicku borbu,izvidjanje i nadzor.Sve u svemu super helikopter po nasoj meri.

v

Svi airbusovi helikopeteri nose oznaku H a ako je vojan verzija helikoptera onda se dodaje M za military.Mi 17 je srednji transportni helikopter a H145 ide u nizu klasu od njega.E sad koliko je taj helikopter cistokrvni borbeni helikopter pitanje je ali je u svakom slucaju bolji od Gazela koje su zastarjele mada bi gazele mogli da mjenajuaju i neki manji helikoppteri koji su jeftiniji od H 145 kao H 135 ili H 130.Sto se tice airbusovih cistokrvnih borbenih helikopetra to je Tiger ali on jako mnogo kosta

J

Sinko je dobro objasnio, Srbija podiže MI-17 u svakoj prilici jer ne poseduje manje helikoptere koji bi mogli da prevezu par povređenih ili bolesnika na nosilima sa pratnjom. Gazela je za takve stvari premala.

Interesantno je da su Amerikanci uzeli ovaj helikopter ( UH-72 Lakota) za Armiju i Nacionalnu gardu. Naoružanom verzijom zamenjuju OH-58D Kiowa Warrior koji je uzela Hrvatska.

I

Dobro, stvari su najzad pocele da se kristalisu, pa se neki zakljucci mogu vec sada mogu doneti.
1. U pitanju visegodisnji aranzman (3-5 godina) i nabavka letelica/PVO sistema, remont, modernizacija i kupovina naoruzanja ce se odvijati fazno.
2. 2017. nam stize 6 MiGova koji ce biti na tehnoloskom nivou onih koje vec imamo u naoruzanju (kraj ’80-ih + modernizovana komunikacija i navigacija)
3. Nasa 4 MiGa 29 ce ici na remont po isteku resursa, krajem 2017. i pocetkom 2018. S obzirom na kapacitete i vreme remonta RSK MiG za ocekivati je da se ustanovi neki ritam od 2 aviona godisnje koji ce postepeno biti slati na remont i modernizaciju. Dakle, 10 aviona bi svoj ciklus produzenja resursa i opremanja novom opremom moglo da prodje u periodu 2017-2021. kada bi iz resursa trebali da izadju i poslednji “ruski“ MiGovi. Produzenje resursa ce se raditi na uobicajenih 10 godina, te smo samim tim mirni sa lovackom avijacijom do kraja 2020-ih. Odatle i tih famoznih 14 godina iz izjava politicara (4 postojeceg resursa + 10 obnovljenog).
4. Nivo modernizacije ce biti SM (Peru, Sirija) ili SMT (Rusija) i ocigledno ce zavisiti od nivoa rasplozivih sredstava. Moze se sa velikom dozom sigurnosti reci da ce ukljucivati novi radar, SUV, integraciju elektronske opreme i novog naoruzanja (R-77, Kh-29/59, mozda KAB-500).
5. Na raspolaganju je trenutno 185 miliona evra za citav posao, sa mogucnoscu prosirenja do 230 miliona i placanje ce biti fazno. Dakle, nekih 18.5 miliona evra avionu. Ako uzmemo aproksimaciju, za remont ce biti potrebno 4-6 miliona po avionu (za nas 4. kanibalizovani avion i vise), a rezervni delovi ce kostati 4-6 miliona u zavisnosti od toga da li ce se motori servisirati posle 400 sati (cca 5 godina nakon remonta) ili ce se kao u Bugarskoj kupiti novi/polovni servisirani RD-33. Jedan set naoruzanja (2 R-77 + 4 R-73) kosta oko 3 miliona, a bice nam potrebna barem 2, dakle samo za v-v nam treba jos 5-6 mio evra. Takodje, i obuka za pilote, mehanicare i oruzare je neophodna i sigurno nece biti ispod milion evra po avionu, tim pre sto mi imamo jako malo obucenih pilota, koji pritom imaju mali nalet. Ako uzmemo da cemo dobiti neke najpovoljnije cifre, dodjemo do toga da remont, delovi, paketi v-v naoruzanja i obuka izadju oko 15 miliona evra. To znaci da za modernizaciju ostane 3.5 mio evra. Ako znamo da opremanje na nivo SM kosta 5-7 miliona, znaci da ce nam nedostajucih 1.5 po komadu za minimalnu potrebnu cenu obezbediti cinjenica da za 9.51 nece biti nabavljani radari i R-77. Drugim recima, za 18.5 miliona po avionu mozemo dobiti remont, produzenje resursa i delove do 2030, modernizaciju na nivo SM i dva paketa naoruzanja v-v. Tih eventualnih 50 miliona koje je spominjao premijer se mogu iskoristiti ili za dodatnu modernizaciju ili za faznu integraciju za vodjenim i samonavodjenim naoruzanjem v-z i mogli bi da ukljucuju nisanske kontejnere, rakete Kh-29 (laserrski, radio komadno i inercijalno vodjene/samonavodjene) i laserski vodjene bombe KAB-500. Drugim recima, nase sadasnje masine koje su na tehnoloskom nivou od pre 30 godina (sredina ’80-ih) bi se za 185-230 miliona evra mogle dovesti na nivo od pre 15 godina (pocetak 2000-ih) i pritom bi nastavile da lete jos 15 godina. Uz dodatna ulaganja dobili bi se prvi pravi visenamenski borbeni avioni koji bi zamenili MiGove 21 i Orlove, integrisuci lovacku i jurisnu avijaciju u jednu eskadrilu (101, lae). Time bi se dobili avioni koji su na nivou madjarskih “gripena“ i rumunskih F-16, a kakve ce verovatno nabaviti i Bugarska i Hrvatska. Broj od 10 letelica (7 borbenih + 3 trenazna) bio bi dovoljan za minimalni air policing i redovnu obuku u narednih deceniju i po. O nekim znacajnijim ofanzivnim sposobnostima nema govora. Da je sve to ono o cemu sanjamo, nije. Da je bolje od onoga sto trenutno imamo, jeste.
6. Deo sporazuma koji se odnosi na nabavku oklopnog naoruzanja je simbolicnog karaktera, jer obuhvata vozila i tehnoloski nivo koje nase jedinice vec imaju (sa izuzetkom mogucnosti upotrebe PORS iz tenkovskih cevi) i kao takav je sustinski bespotreban u ovom trenutku.
7. Deo sporazuma koji se odnosi na nabavku sistema PVO i VOJIN je jos uvek nedefinisan i kao takav jos uvek previse podlozan spekulacijama. Nabavka sistema Buk M2 i Tunguska bi sa tehnoloskog aspekta bio takodje upliv tehnologije sa pocetka 2000-ih i kao takav preko potreban nasim jedinicama koje su na nivou ’70-ih. Cena i broj jedinica su jos uvek nepoznati, ali je za ocekivati da se nabavi barem 4-6 baterija M2 kao zamena za “neve“, dok bi “tunguske“ bile direktan odgovor na nabavku “kajova“, menjale bi “Strele 1“, “Strele 10“ i “boforse“ i sluzile bi za trupnu PVO i odbranu aerodroma i objekata RV. Dakle, i tu jeneki minimum 4-6 baterija. Radari su takodje neophodni, ne zna se da li ce se uzimati novi ili polovni, a nasi su na nivou ’80-ih (AN/TPS-70). To bi omogucilo barem delimicnu modernizaciju PVO i VOJIN, jer za potpuno treba dosta para i treba ocekivati da vec potpuno prevazidjeni “kubovi“ i familija radara P-12/14/15/18 nastave da se upotrebljavaju i duboko u 2020-im. Takodje, to znaci da ce u tom slucaju najkriticniji za zamenu biti kontrolni centri, sredstva veze i laki prenosni raketni sistemi sa muzejskim “Strelama 2M“.
8. Deo sporazumaoko nabvke 4 borbena helikoptera najnelogicniji je od svih pomenutih, jer najverovatnije ukljucuje nabavku 4 Mi-24, koji bi uz nasa 2 trebali da postanu okosnica protivoklopne helikopterske eskadrile. Nelogicna je, jer se u isto vreme spominje nabavka 6 visenamenskih (pa i borbenih) H-145M od “erbasa“, koji su letelice potpuno druge i novije generacije. Takodje, nista se nije reklo o nabavci jos dva najavljena Mi-17V5, opet u svetlu potencijalne nabavke/donacije 4 H-215. Uz “game“, koje ce savim sigurno nastaviti da se koriste barem za osnovnu i naprednu obuku, te vezu i izvidjanje, dolazimo u situaciju da cemo u transportnoj i pohe imati najmanje po dva razlicita tipa letelica iz razlicitih zemalja i generacija (tu je i 1 Mi-17-1V). Samim tim, za razliku od avijacijskih, helikopterske jedinice ce biti pred ozbiljnim logistickim, trenaznim i finansijskim naprezanjem.
9. Nista nije spomenuto kada je u pitanju transportna avijacije, da li ce doci do remonta drugog An-26 ili donacije ruskog, sta bi sa najavljenom kupovinom C-295, kao i potencijalnim logistickim problemima jedinice koja bi mogla doci u situaciju da u svom sastavu za koju godinu ima zapadne moderne avione sa jedne (Seneca V i C-295) i zastarele ruske transportere sa druge strane (An-2 i An-26). Takodje, o VIP transportu nista nije diskutovano, te tako Yak-40 i dalje ostaje da truli na stajanci, dok je upotreba preostalog Mi-17-1V u tu svrhu taskodje upitna, jer mu resursi isticu 2017.
Ukoliko bi se sve ovo realizovalo, nase RV i PVO bi u narednih 5 godina moglo da dozivi najznacajnije unapredjenje jos od 1980-ih i to je zasigurno pozitivna stvar. Sa druge strane, ostaje otovoreno pitanje da li je sve moralo da se radi ovako stihijski, ad hok i bez previse razmisljanja o posledicama i troskovima koji iz toga proizilaze. A ono sto je najizvesnije jeste cinjenica da ce prolazak izbora 2017. biti surovo ogledalo stvarnosti i ispit sta ce od svega ovoga biti ispunjeno i odradjeno.

Odgovori
B

Ovo nije nevjerovatan ishod. Mada, moram reći, za sve varijante koje ne uključuju Mig-29 i poklonjenih 30 tenkova i 30 točkaša, možemo samo da nagađamo. Kako ja vidim, plan puta, pismo namjere, bilo kakav dokumenat vezan za pdvo sisteme još ne postoji. Postoji dobra volja i očekivanje da će se krajem sledeće godine nešto više znati o mogućnostima za ovo. Mislim da je to sve.

Koliko god iskreno odobravam način na koji se odvija priča sa ovom akvizicijom sredstava, moram reći da su mi pomalo čudne ove priče sa nabavkom velikog broja Mi-24 helikoptera. Da ne bude zabune, obožavam ovaj helikopter, to zaista jeste borbeni helikopter u pravom smislu te riječi, ali ovako veliki broj letjelica vidim prije kao teret, nego smislenu akviziciju. Daleko bih više volio da vidim 4 ovakva helikoptera u vojsci Srbije, a još 6-8 transportnih helikoptera, kao oni koji su nabavljani prošle godine, ili…kombinacija transportnih helikoptera i još Mig-ova?

Bojim se da bi 16 „Hind“-ova bio veliki zalogaj za naše ljude, koji su navikli na male troškove održavanja „Gazela“. Skupa je ovo priča. Sve mi se čini da bi za cijenu nabavke i održavanja 16?! letjelica ovog tipa mogli da obnovimo proizvodnju Gazele u Srbiji u saradnji sa nekom evropskom kompanijom i da ju načičkamo modernom optoelektronskom opremom. Ovo je samo opažanje, vrlo je moguće da takva proizvodnja nema smisla ili je teško izvodnjiva, ali mi se čini da je ovo mnogo „logičniji“ put za našu namjensku industriju, nego modernizacija letjelica (Orao, Galeb).

Дали сте неки могући сценарио увођења 6 МиГ-29 у наоружање и ремонта 4 наша.

Али ми још не знамо када ће руски авиони стићи код нас. Да ли ће то бити до априла па би се онда радили овде или би већ модернизовани слетели у новембру.

Мени је логично да се ремонт авиона одради приликом модернизације. И да би то могло бити одрађено до краја следеће године. И онда да се то исто 2018. уради и са нашим авионима.

И министар одбране је рекао да би крајем 2018. имали 10 спремних авиона.

Руси још увек у оперативној употреби немају нишанске контејнере.

Наши авиони сигурно не би били доведени на стандард СМТ јер нама не треба систем за попуну горива у ваздуху као и велики леђни резервоар за гориво.

Наша два Ми-24 су отписана.

За сада нема куповине Ц295, употребљаваћемо Ан-26 још 10 година. Ако се наравно нешто у међувремену не промени.

Odgovori
K

Mislim da su planirane po 4rakete r77 za jednosede,apo 2 za dvosede,a za dalje ce verovatno poructi jos neku od novijih varijanti v/v i v/z.

Odgovori
J

Samo piloti i tehničari za vazduhoplovnu elektroniku koji su održavali MIG-ove i leteli na njima znaju da MIG-29 koji su korišćeni u Jugoslaviji, odnosno Srbiji, imaju radare i rakete dometa 90 km u osmatranju i 50 km u režimu nišanjenja, dok su ovi Ruski koje imamo imali radare i rakete za po 3-40 km većeg dometa u osmatranju i nišanjenju, kao i više vrsta raketa V-V većeg dometa, tako da je i to poboljšanje u odnosu na ove koje imamo. Zato će sigurno biti bolje da na naše MIG-29 odmah ugrade radare i opremu (instalacije) za korišćenje raketa V-V većeg dometa kao i radara 4. generacije.(ako se isplati, zbog resursa naših MIG-ova). Radio sam na održavanju i podešavanju radara na MIG-ovima i znam da se na avionu sve može zameniti novim. U vazduhoplovnom zavodu se menjaju i kablovi a možete sklopiti i skoro nov avion na staru konstrukciju koja nije napukla zbog velikih vibracija (a što se ispituje ultra-zvučnom metodom, rendgenom i drugim metodama. Ruski avioni su jako izdržljivi i siguran sam da i MIG-ovi koji stoje skrajnuti mogu da polete u borbu, u slučaju potrebe, jer smo mi uvek avione rashodovali kao ispravne ali sa isteklim resursom (vekom upotrebe). Ako su konstruktivni elementi zdravi možete te avione i dalje koristiti a šta će te na njih kaćiti i menjati zavisi od novca i namene za koje će te ih upotrebiti.
Rusi su nama ranije prodavali avione koji su bili manjih borbenih mogućnosti i nisu ni hteli da nam prodaju avione koji bi mogli da se suprotstave njhovim avionima u eventualnom međusobnom sukobu.

Odgovori
v

Opste je poznata stvar da je resurs aviona u stvari resurs njegovih motora i da uz to dalja upotreba aviona zavisi od stanja njegove strukture.Posto se motori za MIG 29 i dalje proizvode onda ce i rok upotrebe ovih aviona zavisiti od spremnosti da se ugradjuju novi motori na njih ili remontovani sa odredjenim brojem ciklusa naravno ukoliko je struktura ocuvana.Da imamo motore za G4 i Orla ili Gazelu modernizacija ne bi bila veliki problem.Od CG je privatna firma iz Hrvatske kupila dva G4 za smijesno male pare,odradila remont i dobila avione sa 1000 ciklusa a da su imali nove motore bilo bi produzenje resursa jos znacajnije.

Није урађен ремонт на тим приватним Г-4.

V

u dnevnom listu vijesti u maju 2013,vlasnik ove hrvatseh firme rece da jeste

Може власник да изјави шта год хоће, појава тих авиона би изазвала велику медијску пажњу и не би прошла неопажено.

А прошло је 3,5 године од те изјаве.

M

Rekao je da uzimamo rakete vazduh-vazduh dometa preko sto kilometara.Realno ako za 185 miliona dolara remontujemo svih 10 migova sa boljim senzorim mislim da je to sasvim ok cena.Sa sistemom buk-m2 mislim da je to sasvim dovoljno za nasu zemlje ove velicine .Sve u svemu nesto se menja na bolje koliko videcemo.

Odgovori
V

U dnevnom listu Vijesti objavljen intervju sa vlasnikom Hrvatska firme u kojem on kaze da su na dva g4 koji su uvezli iz CG uradili kapitalni remont.

Z

Odgovore je nazalost jedno veliko ne. Iako mi lepo zvuci imati 10Mig29 stvarnost ce da bude malo drugacija. Imat cemo sam 7 borbenih aparata koji su skolni kvarovima, jako su skupi za odrzavanje i vidim tu probleme. Za dve godine cemo opet imati 3-4 aparata koji su u letnom stanju.
Ako nista drugo s ovom kupnjom (donacijom) smo napravili uslugu susedima (RH) koji ce sad da izgleda nabave eskadrilu Gripena.
Ako se vec nije imalo para za Mig35 ili Suhoj najbolje resenje je bilo kupiti 20+ kineskih JL-9 i s njime zameniti sve nase mlazne vazduhoplove. Time bi logistika bila jednostavna i letnost aparata bi bila na visokom novou. Remontovanje i modernizovanje nekakvih orlova ili g4 se trebala 1990 odraditi, malo je sad prekasno za expreminte sada koji ne bi dali rezultata. Zalosno je da je ova kupnja samo u sluzbi politike a da nema stvarnog plana za razvoj naseg vazduhoplovsta.
Neka je srecno novim migovima.

Odgovori
V

Potpuno tacno i jedina Istina!

S time sto, ja bi sacekao dok STVARNO ne stigne svih 6 aviona, a o nekim PVO sistemima, naprednom elektronikom i velikim najavama, nece skoro biti nista !

Izgovori ce se vec od leta i jeseni 2017 naci ….. Nisu na vlasti da bi pravili jaku Srbiju, nego sto slabiju vojsku, ali Skupu! Ovi avioni ce gutati ogroman deo resursa i RV i PVO i ostalih struktura, kao i novi Airbusovi helikopteri i razne vojne ,,akademije,, i ,,srednje vojne skole,, i ostale gluposti … Sve je deo dugorocnog Plana, sacekajmo i smejmo se :)

Pozzzzzz

G

Mene najvise zanima koji motori i radari ce biti u letelicama, standardni ili modernizovani poput RD-33 serije 3 ili RD-33MK ? Sto se tice radara moje licno amatersko misljenje, je da bih trebali da uzemo Zhuk-AMEh (AESA) jer je to jedan savremen radar koji ce sluziti mnogo godina unapred, pitanje je samo dali se isplati ugraditi ovakav radar u polovne avione, jer ce njihova cena verovatno biti veoma skupa?

Odgovori
G

Dali neko zna koji ce motori i radari biti u ovim letelicama, dali ce biti standardni ili novije verzije RD-33 serije III ili RD-33MK? Smatram da bih RV trebalo da se opredeli za najnoviji AESA radar Zhuk-AMEh, ali pitanje je dali se to isplati ugradjivati u polovne avione, s obzirom da ce im cena biti verovatno veoma visoka?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Goran na: Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije

Slazem se sa Zivojinom 100%. Veoma je komplikovano izracunati cenu po satu letenja, jer svi aparati ne lete isti broj sati, to sve zavisi od ekonomske mogucnosti svake drzave. U pojedinim zemljama, piloti imaju oko 50 sati naleta godisnje dok u razvijenijim je situacija sasvim drugacija i krece se i do 200 sati naleta godisnje…

16. Jan 2017.Pogledaj

mtw na: Puštena u rad de-icing i anti-icing platforma na Aerodromu „Nikola Tesla“

There is one "issue" with the deicing apron - officially Apron N(ovembar): due to the design flaw when deicing position N1 (eastern) is occupied, access to position N2 (western) in prohibited. So, even when N2 is vacant aircraft waiting for deicing on F4, cannot access it before N1 has been vacated. That effectively reduces deicing…

16. Jan 2017.Pogledaj

Živojin Banković na: Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije

Неће бити да су те цифре тачне. Поготову не толике разлике између МиГ-а 29 и авиона које сте навели. Све зависи и од метода израчунавања цене сати лета.

16. Jan 2017.Pogledaj