Vojska Srbije prvi put prikazala Repelent, državni vrh misli da Hrvatskoj neće biti prodate rakete Meteor, najavljena serijska proizvodnja FPV dronova

15. feb 2024

Tales za Tango Six: Ground Master radari se mogu integrisati i sa PVO sistemima istočnog porekla

13. feb 2024

Srbiji isporučen još jedan helikopter H145M, ovog puta stigao VIP primerak

12. feb 2024

Vojne varijante aviona AT-802: Od ubijanja komaraca do ubijanja ljudi i tehnike

12. feb 2024

[RAT U UKRAJINI] Smena u ukrajinskom vojnom vrhu, smanjenje vojne pomoći EU, kod Kijeva počela izgradnja fabrike besposadnih letelica Bajraktar

9. feb 2024

[POSLEDNJA VEST] Počela isporuka novih helikoptera Erbas H145M za RV i PVO Vojske Srbije

8. feb 2024

Ukrajina želi da uvede novi vid oružanih snaga posvećen isključivo besposadnim platformama

7. feb 2024

[RAT U UKRAJINI] Masovni ukrajinski napad na Krim, potapanje ruske raketne korvete, Hrvatska vojna pomoć do sada 181 miliona evra

2. feb 2024

Rumunija nabavlja helikoptere H215M u mornaričkoj varijanti

1. feb 2024

[UMEX 2024] Rusi promovišu uspostavljanje proizvodnje svojih dronova u inostranstvu

31. jan 2024

Vijesti: Helikopter Bel 412 Vojske Crne Gore pretrpeo havariju motora na zemlji, šteta se procenjuje do milion evra

31. jan 2024

[UMEX 2024] Intervju sa suosnivačem PR-DC-a: Novi FPV dronovi, dosadašnja iskustva u prodaji i status uvođenja prvih proizvoda u Vojsku Srbije

31. jan 2024

Vučić: Blizu smo kompletiranja tri baterije FK-3, Repelent je u našim rukama, nabavljen je kineski PVO sistem HQ-17

30. jan 2024

[UMEX 2024] Bugarski dron-kamikaza Nemesis

30. jan 2024

Hrvatskoj odobrena kupovina 8 dodatnih helikoptera „Black Hawk“, HRZ postepeno prelazi na potpuno američku helikoptersku flotu

29. jan 2024

Šta je to „konkretno i korisno“ dogovoreno sa Mađarskom za srpsko RV i PVO?

27. jan 2024

[RAT U UKRAJINI] Obaranje ruskog transportnog aviona Il-76; Ukrajinci tvrde da su izveli „spektakularnu diverzantsku akciju“ uništavanja bombardera na zemlji

26. jan 2024

[UMEX 2024] Emiratski Edž predstavio besposadni žirokopter, nastavlja saradnju sa Bajkarom

26. jan 2024

[UMEX 2024] Pinkov razvojno-istraživački centar (PR-DC) najavio proširenje i izgradnju „Prve srpske fabrike dronova – PSFD“

26. jan 2024

Erbas Helikopteri: Solidni prodajni rezultati u 2023. godini

25. jan 2024
Nove informacije vezane za osavremenjavanje jurišnih aviona Orao: Serijska modernizacija, obuka pilota, oprema i naoružanje
U toku je obuka pilota 241. lbae na modernizovanim Orlovima kojih sada ima 4 / Foto: Isečak iz video snimka Ministarstva odbrane

Nove informacije vezane za osavremenjavanje jurišnih aviona Orao: Serijska modernizacija, obuka pilota, oprema i naoružanje

Na današnjem prikazu novonabavljenih sredstava naoružanja i vojne opreme, među prikazanim vazduhoplovima prikazan je i modernizovani jurišni avion Orao 2.0.

Prvi put su prikazana 4 modernizovana aviona, tri dvoseda i jedan jednosed.

Prethodno smo od 2017. godine mogli da vidimo samo dva dvoseda koji su korišćeni u razvoju projekta modernizacije. Osim aviona, prikazan je i simulator za modernizovane Orlove.

Interesantno da je za modernizovani Orao sada navedeno da nose oznaku Orao M1A. Iako je, naravno, letelica bolje poznata po nazivu koji joj je Tango Six dao pre sedam godinaOrao 2.0.

Pripadnici RV i PVO, Ministarstva odbrane, i Tehničko-opitnog centra izneli su nekoliko zanimljivih detalja vezanih za pojedine karakteristike osavremenjenih letelica. Ističe se da je njihova glavna prednost optoelektronski sistema što je omogućilo bolje i bezbednije dejstvo u složenim meteo-uslovima i noću. Moglo se čuti da je laser uspešno isproban na dometu od 27 km, kao i da termovizija može da uoči cilj na daljini od 20 km.

Napomenuto je i da je primenjen „navigacioni sistem koji se koristi na višenamenskom borbeno avionu Rafal“. Za sistem je navedeno da značajno poboljšava navigaciju na malim visinama prilikom letenja velikim brzinama. Orlovi će dobiti i sistem za protivelektronska dejstva, rečeno je da se trenutno vode pregovori sa stranim partnerima u vezi ove konkretne nabavke.

Kako je još navedeno, u toku je preobuka pripadnika 98. vazduhoplovne brigade, odnosno na modernizovanim Orlovima trenutno lete tri pilota 241. lovačko-bombarderske avijacijske eskadrile.

Pored aviona je bilo prikazano postojeće, kao i novo naoružanje koje se još uvek nalazi u razvoju. Novina je da će u arsenal ubojnih sredstava biti uvrštena i GPS vođena bomba, a iznet je i ranije poznat podatak da će raketama vazduh-zemlja moći da se dejstvuje na ciljeve udaljene do 40 km. Reč je naravno o vođenoj raketi vazduh-zemlja VRVZ-200 za koju je sada navedeno da ima bojevu glavu made 100 kg i da je namenjena za uništavanje tvrdih ciljeva.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Vl

Slusacemo opet ovu pricu pred sledece izbore. Orao ce dotad biti na pragu seste decenije od proizvodnje, u cvetu mladosti.

Odgovori
VS

Orao moze da leti do 2040godine.Kako je procenjeno.Zato se i islo na njegovu modernizaciju domacim i stranim sistemima i naoruzanjem… Ruski SU-25 i Americki A-10 su i stariji od J-22 pa jos uvek uveliko lete,u brojne modernzacije .Ni rusi ni amerikanci ih nece skoro izabacitit iz upotrebe .Ne vidim zasto bi mi imali problem sa J-22 koji je mladji aparat?!

Il

@VS S4
Modernizacijom Su25 i A-10 otklanjani su nedostaci i dodavane nove mogucnosti. Modernizacijom Orla ne otklanjaju se nedostaci, a neki dolaze jos vise do izrazaja.
Al nek se igraju deca, mozda nekad, jednom to znanje bude iskorisceno za nesto drugo.

Mi

@Ilija
Koji Nedostaci?
Od nekoliko pilota koji su otisli u penziju na orlu dobio sam potvrde da su ogranicenja koje je VTI uneo u VTUP oni uspesno otklanjali u jedinicama. Umesto sto prenosite babske price iz osamdesetih, bolje je da se bavite koliko ce drzava ustedeti produzenjem zivotnog veka Orlova. Veoma je lako kupiti nova sredstva ali sve ono sto ide uz nova sredstva nimalo nije lako. Domacom modernizacijom vojne tehnike se unapredjuju tehnicke mogucnosti privrede, citaj stice se znanje i iskustvo, nema dalje.

ga

@VS S4

Why are you comparing A-10 and Su-25 with ORAO?ORAO is a solid plane, designed to support the infantry(as well as A-10 and SU-25 planes), but in terms of armor and protection, it cannot be compared to the A-10 and SU-25.

Mi

Izgleda da Srbija stvarno ima pilote za bacanje dok tako tvrdoglavo insistira na modernizaciji Orla?
Postoje stvari od kojih se pita ne pravi, kao sto od Orla nikada nece ispasti dobar avion jer „sto se grbo’ rodi to vreme ne ispravi…“

Ma

@ Mile Tranzicija Izgleda da je plan da se izvuku maksimalno preostali resursi na Orlovima ida će isti služiti sve do uvođenja novog lovca-bombardera ili višenamenskog aviona; a možda i uporedo po uvođenju novog aviona. Kamo kuda, Valtazar Bogišić sa svojom čuvenom rečenicom svuda. ; )))

Du

Znas li Vlado koji avion je 1999gon.doleteo do Albanije izvrsio zadatak i bezbedno se vratio(orao).

To

@dusko. Opet te mitomanske price o bombardiranju albanije i pokusaju potapanja americkih nosaca. Smesne price

Il

@Milan

Orao ima dva mlazna motora nedovoljne snage zbog cega je dodatno sagorevanje naknadno ugradjeno. Zbog toga avion ima veliku potrosnju goriva, mali dolet dok motori i dalje nemaju dovoljno snage. Avion sa dva motora sa dodatnim sagorevanjem koji ne leti brze od zvuka je veliki hendikep. Nedovoljna nosivist i mali broj podvesnih tacaka. Sve ovo sto sam naveo ne moze se otkloniti u jedinici.

Wa

Za sve protivnike modernizacije Orla, dovoljno je samo da pogledaju snimak kada predsednik Srbije dolazi do aviona Orao i kaže ,, Ja VOLIM Orla“ ! Pogledajte taj segment snimka ! A to što se dolazak kiparskih i španskih vazduhoplova i jednog novog H-145 dogodio u ovom trenutku,onda da poželimo nove izbore i za godinu dana i neki ponovljeni ovakav prikaz novih letelica. Hrvati su napravili feštu prilikom prijema prvog rafala, i to u Francuskoj ?

Bl

Sve sa Orla na kraju treba da se prenese na HALE bespilotnu letilicu, koja ce moci da nosi planirajuce bombe.
Ok znam da je neuporedivo,ali neki Akinci ili CH4 u nasoj izradi veoma veoma moguce.

Odgovori
St

Prvu bespilotnu letelicu nase izrade smo imali s pocetka 2000-tih, Pegaz je poceo da se razvija 2011. i jos uvek ih nema vise od par komada.
Sta mislis koliko decenija nam treba za neku vecu i sposobniju BPL?

Ma

@ Stojko Pegaz je prvi put prikazan javnosti na Partneru 2011 i nekoliko meseci kasnije je imao prvi let, ali je tehnički demonstrator kao prvobitno idejno rešenje bio izložen još na Partneru 2004. Sećam se i razgovora sa glavnim inženjerom na razvoju te prve BPl te 2004.godine i o problemima prilikom razvoja iste BPL.

NS

BL imaju smisla za velike igrace koji imaju svoje komunikacione satelite i njihove „statelite“ koji mogu da koriste njihovu infrastrukturu.

Rak rana BL je radio link i na razvoju tehnologije za kvalitetno a pre svega usmereno ometanje svi trenutno rade, jer niko nezeli da se odrekne upotrebe svojih BL. Zato je imperativ razviti efikasan sistem koji moze da precizno otkriva protivnicke BL i da ih usmereno ometa.

Veliki ce preci na satelitsku komunikaciju koju je jako tesko ometati i drasticno povecava domet BL jer nisu vise ogranicene dometom radio linka. Dobar primer su ovi ukrainski pomorski dronovi sa Starlink satelitskom komunikacijom.
Vestacka inteligencija (ona prava) koja moze da kompletno zameni coveka je jos daleko. A i tada pitanje je dali bi neko hteo da iskljuci coveka iz kruga odlucivanja kada treba oduzeti neciji zivot/zivote.

Jos dugo ce avijacija zavisiti od ljudske posade. BL su samo dopuna.

Orao je dobro resenje za domaci razvoj i trening pilota kao prelazno resenje. Jednostavan je, jeftin za letenje i odrzavanje, mozemo sami da ga remontujemo i odrzavamo. Dobar deo delova mozemo sami da popravljamo, repariramo, proizvodimo.
Modernizacija je prelzno resenje.
Jer tesko da Srbija moze da kupuje nove visenamenske avione i trenazno/jurisne avione u isto vreme.
Treba necim zakrpiti rupu izmedju dve nabavke.

Odgovori
Go

Ij-22 ili Orao je apsolutni promašaj radjen u kooperaciji sa Rumunima koji su odmah videli da je to samo bacanje para i napustili projekat.U bivšoj SFRJ je korišćen na nekoliko aerodroma ali je više vremena provodio na zemji nego u vazduhu.Stalno je nešto falilo.I tako do dana današnjeg.I kako kaže stara srpska poslovica :“Od g….a se pita ne pravi“!

Odgovori
П

Орао је коришћен у кључним тренуцима рата у Босни. И добро се показао. А и ако не дао Бог опет дође до рата сигурно га нећемо користити против неке јаке војске. Већ против…

ga

@По-2

It is not true that ORAO performed well.The truth is that ORAO was used, but in 1993 a no-fly zone was introduced.

When violating the no-fly zone during one specific incident, ORAOs managed to escape, but the JASTREBs (most of them) did not.

Ni

PO 2
Necete Orao koristiti protiv neke jace vojske…….pa u BH je koriscen na mjesta gdje ti nisu imali cime odgovoriti na vatru po avijaciji ali ipak u Bihacu zaplatio Orao glavom. Drugo ne nadaj se da ce ti u BH biti lako ratovati kod 92 e.

Bl

@Niko Da BiH je bas ispratila sve tehnoloske pomake od 95 pa na ovamo.
Dosli smo do toga da bukvalno nemaju komad tehnike novi od 1980te.
Sem 3 helikoptera koji ne mogu da gase pozare niti da transportuju bolesne.

Pe

Netacno… bas naprotiv. Tokom borbene upotrebe su neki imali cak 5 5 borbenih misija dnevno. Jako visoka raspolozivost flote je bila na Mahovljanima. Neki tehnicari su ki svojevremeno rekli isto. Zato, sto je zilav i dokazan zato ga i modernizuju, produzuju zivot!!! Uostalom sve je dokumentovano!

Fi

@ Blue
Točno je da Oružane snage BiH nemaju dovoljno financjiskih sredstava, jer politički predstavnici iz entiteta RS podmeću klipove i ne odobravaju dovoljno novca u vojni budžet BiH. Ali nije točno da helikopteri OS BiH „ne mogu gasiti požare niti prevoziti bolesne“.

Go

@“Golub“

Zamolio bih Vas da odaberete neki drugi nick za sebe, ja već dugi niz godina koristim ovaj. Hvala!

А

@Golub

Волим како људи деле нетачне информације без икаквих проблема. Румунија није побегла из пројекта због Орла, већ због сопствене неспособности да организују логистичку подршку Орлу после распада Југославије.

Друго, као и сваки нови савремени авион, Орао је при увођењу имао далеко мањи % спремности, што је ЈНА до 1991. године ванредним пројектом унапређења у одржавању највећим делом решила.

Vl

Golub,
Sa tojim stavom se neće složiti ni jedan pilot koji je leteo na Orlovima. Koje su uostalom tvoje kompetencije da daješ takve ocene?

Be

Strašno da rizikuju živote pilota na tim orlovima, sokolima, galebima, itd. Vučićeva Srbija…

Odgovori
Ac

Zasto mislite da rizikuju zivote?!

Ni

Da li se ozbiljno računa na modernizaciju Orla ? Da ! Sledi Orao M2 , praktično primenom novih tehnologija , nova letelica ! 🦅 M2 ~~~

Odgovori
Du

Bacanje para.

Odgovori
Al

Boing T-7A e to je novi srpski Orao. Kakva modernizacija Srbija u 2024 godini ima da kupi jednu eskadrilu upravo od ovog Američkog proizvođača. Živi bili pa vidjeli……

Odgovori
Pa

Pa kar su od t38 napravil f5 mogli bi i od t7a neki laki lba…mozda…

ev

Александар, јесте заиста Т7 А има сличности.
Вероватно у домену научне фанстастике, али постављам питање, да ли и како може, да се постепено доведемо на ниво да направимо неки Орао 3 кој би опет био логичан и потребан, па чак и уз помоћ државе, која се најаваљује за војно индустрију прешли са Орла 2 и Галебова итд на само овај неки за сада наравно фиктивни „Орао3 “ кој би личио на Т7А али би имао 2 Мотора.
Вероватно је питање исплативости кључно али ето постављам питање ако ћемо имати трошкове набавке тренера да ли би могли стварно да видимо да уложимо у један такав пројекат.

А

@Aleksandar

Борбени Т-7 ће се појавити (ако се икада и појави) тек почетком 2030тих, што гле чуда модернизовани Орао таман може да догура.

Re

Sto puta je rečeno da Orao služi kao platforma za ispitivanje pre svega domaćeg naoružanja i odličan je za te stvari.Jednostavno je državi isplativije da iskoristi avion koji poznaje u sitna crevca koji je već decenijama u naoružanju do krajnjih granica dok se neusavrše domaća ubojna sredstva koja će se posle kačiti i na nove avione i na BL.Jednostavno nije vreme za otpis ičega u celokupnoj svetskoj situacij a kamoli aviona.Da nije bilo rata u Ukrajini verovatno bi do sada bio potpisan ugovor za neki novi školsko borbeni avion ali…

Odgovori
Mi

Ja se iskreno nadam da ćemo zapoceti projekat zamene motora, unapredjenja komandi leta i povećanja nosivosti. Jedno po jedno i poslužiće ponovo kao prelaz tehnologije i za razvoj naoružanja. Orao je služio u JNA za prelaz sa dizajna podzvucnog na nadzvučni avion. I projekat je bio veoma uspešan. I dalje predstavlja dobru platformu za razvoj domaćih inženjera u integraciji savremenog motora, unapredjenju konstrukcije, razvoj savremenih sistema kontrole leta i sva ta iskustva da se kasnije iskoriste za razvoj novih letilica, najverovatnije manjih bespilotnih.

Samo je na takav način moguće razvijati domacu vazduhoplovnu industriju. Kupovinom novih sistema, čitava priča razvoja se znacajno usporava.

Sa

Orao da leti do 2040. Nivelisete avion cija je avionika davno zamrla, bio pogadjan od strane topova pre 30 godina, sadasnja ulaganja u njega,ako izuzmemo da su odskocna daska za raketu vrvz su budalastina, njegova platforma prosto nije vise za to, takve avione danas mozemo kupiti za 5 miliona po letelici, ako bude leteo jos tolko koliko kazu da ce,jos jedan leteci kovceg ce dobiti epitet

Odgovori
Sa

Objasni ti meni imenjace kakve veze ima koja je platforma ako ima veci domet i nece biti izlozena direktnoj vatri? Ja bih uvijek pristao na 10 gazela sa vodjenim raketama 100 kilometara dometa (kad bi tako nesto postojalo) nego na 10 A-10 za blisku podršku. Sve moze da se unisti, osim ako ga ne vidis.

Bl

Орао је љепота! Буба ракете са 40 километара, нит чујеш, а нити видиш!

Odgovori
Pe

Ozbiljna drzava ulaze u vojsku.
Bravo!

Odgovori
Ni

Ima li avion radar?

Odgovori
Zo

Koji „bre“ Orao ? Pa to je bacanje para u nešto zastarelo koje nikad ništa nije ni vredelo. Taj avion ni za obuku ne može da služi. Videli smo u Nato bombardovanju da ga nisu smeli ni podići uvazguh a kamo li braniti se s njim. Samo narodu mazati oči da to nešto vredi a neko će tu ogrombo profitirati. Te avione treba izbaciti iz upotrebe.

Odgovori
Sl

Poštovani Zoran M. Potpuno je netačno da Orao nije leteo za vreme NATO agresije. Čak suprotno. Dejstvovao je tačno onako kako je koncipiran, za dejstva po zemaljskim ciljevima. On i nije predviđen za vazdušnu borbu sa modernim lovcima.

Mi

Da skratimo:
Da li Orao dobru aerodinamiku? Ne, kod projekta se lutalo od Jaguara do Alfa Jeta i Miraza f1.
Da li orao ima dobru pogonsku grupu: ne, projektovan za jedan motor sa Miraza F1, preprojektovan za dva nejaka Vajpera.
Hidraulika, katastrofa! Nosivost mala. Brzina penjanja iapod nivoa F86 Sejbera. Manevarski trom i lenj avion. Rumunima je pobio gomilu pilota.
Duzina poletne piste kod poletanja, ogromna, kod sletanja jos duza.
Dosta je, ko se iole razume u vazduhoplovstvo, razumece.

Pa

Mogu li se umoliti polupriuceni ‘poznavaoci’ da ne dele svoje mukom steceno iskustvo? Ako mogu sebe prvo da ocene najbolje tako. Ili ako vec mere sve po parama kazu, radim u Srbiji za 5 tisuca jura neto npr….

А

@Mile Tranzicija

Говоримо о авиону којем је примарни јуришни задатак. Самим тим су му маневарске способности и брзина пењања више него довољне за примарни задатак.

Људи који ваде Румуне за било какву релевантно о Орлу само показују да немају појма о чему причају. Румунима су пилоти гинули јер сама Румунија није била у стању да им обезбеди ни минимум часова лета (већ су летели по 20 сати годишње), а потом су се показали још неспособнијим, јер нису били у стању да организују самосталну логистичку подршку авиона који производе, већ су се ослањали на Југославију, која од 1991. године није ни била у могућности да им продаје делове.

Mi

Aleksa@
Misljenja sam da uopste, ali uopste ne poznajes Rumunsku istoriju vazduhoplovstva! Vidis, osim Pjera Marinovica, Srbina koji je u 1. sv.ratu leteo u Ginemarovoj eskadrili “ Rode“ i imao 15 priznatih vazdusnih pobeda
(na zalost, poginuo je) mi Srbi nismo imali vazdusnog asa sa vise od 5 priznatih pobeda. U Aprilskom ratu, isto: smatra se da je major Zunic imao 3 vazdusne pobede ostvarene pre nego sto je poginuo.
Kod Rumuna u 2.sv.ratu imas preko 50 pilota asova koji su se borili protiv Sovjeta, Britanaca, Amerikanaca i na kraju protiv Nemaca. Imas par pilota sa preko 50 vazdusnih pobeda.
Jedini koji su na ovim prostorima u tom periodu ovladali tehnikom letenja su Hrvati ( to im se mora priznati), Nemacka skola ispecena na istocnom frontu.
Ovo ti sve pricam da bi shvatio nasledje koje imaju piloti u socijalistickoj Rumuniji. Cak i u vreme najvece krize njihovi piloti su imali dobar nalet, minimum 80 sati godisnje (ovo ti kazem kao bivsi pripadnik JNA ves EI i PED- posao mi je bio da znam indekse pilota, sta mogu i znaju da urade u vazduhu)…
Zasto su Rumuni imali vise gubitaka Orlova i pilota na njima? Bili su zahtevniji prema Orlu ((IAR 93), od njega su ocekivali vise, leteli ga nekada preko njegovih mogucnosti.
Kod nas se letenje Orla zavrsavalo na brzinama do plafon 900km/h, uglavnom na visinama od 800 do 1.500metara, bez zahtevnih manevara.
Raketiranje NRZ-ima i gadjanje topom u plitkom poniranju. Za vreme ratova 90- tih Orao je bio prinudjen da „pegla“ zemlju na visini od 100 do 200 metara visine, brzina do 700 km/h. Svako povecanje visine znaci da je Orao oboren ( ostecen) jer nema pouzdan sistem IC ozracenosti, sistem svoj- tudj. Uoste, elektonika nula, nivo F84 Tanderjeta, nivo 50- tih godina. O radaru necu ni da pricam, nema ga.
Nagradno pitanje za tebe:
Kako ces na praznom aerodromu orepoznati gde je bila stajanka Orlova? Po hidraulickom ulju iz stajnog trapa koje ne da kaplje nego curi i sliva se na stajanku. Od mene dosta.
Red je da ta ruzna ptica ode u penziju. Pozdrav.

Sr

@Mile Tranzicija
Da, jedan tehničar je pominjao tu foru sa stajnim trapom. Ima i ona slika kada je iznad Slovenije pilot otvorio vatru iz oba Gš-23 pa mu je odletelo poklopac kabine od vibracija.

Suma sumarum, Orao je bio ok za to za šta je zamišljen, odličan da se steknu znanja, veliki trud je uložen u ceo projekat, ali zaboga ljudi prošlo je to vreme i to je prošlo pre 30 godina. Treba kupiti ljudima novo.

Wi

Zajeban avion za odrzavanje,a posle ovog…

Odgovori
ni

ORAO je proslost treba da ode u zasluzenu penziju a mesto njega neki , recimo, L15 ili M346 ili,po meni najbolje,T7

Odgovori
Ku

U tudjega tatka uvek podugačka… Khm… I tako se to kaže.

J-22 Orao je avion krojen za potrebe doktrine JNA, ako je iko uopšte upoznat sa glavnim pravcima koncepta odbrane JNA i kao takav se je dokazao u borbenoj upotrebi. Evidentirano je da je 90-ih vešto izbegavao IC rakete manevrom, mislim da su samo dva oborena dejstvom sa zemlje. Tokom 99-e, redovno su bombardovali položaje protivnika uz jedan izgubljeni avion pod nerazjašnjenim okolnostima, gde se je NATO izjasnio da nije dejstvovao na avion. U profilu leta za koji je i konstruisan, je bio nedodirljiv za lovačku avijaciju zbog profila leta rakete vazduh-vazduh kada gadja iz gornje polusfere cilj koji se kreće velikom brzinom.

Odgovori
Mu

Kakva doktrina JNA. Orao je bio hobi za drugorazredne engleske konstruktore koji su u Jugoslaviji imali krvavi pir i usput iz dosade radili taj poluproizvod.

Zi

Multi Boy
Svaki tvoj komentar je pljuvacki. Bez obzira o cemu se radi. A sto se tice Orla, 4 takva mogu naneti vecu stetu neprihatelju nego divizion haubica. Pa ti sad vidi da li je poluproizvod.

Sh

@Zicer: Pa gde napraviše toliko štetu? Pokojni Bore Nović je pokušao da bombarduje „Krajinametal“ u Bihaću, pa je zakačio dimnjak, i „uništio“ je ulaznu kapiju od fabrike. Dosta ih je i oboreno tokom rata, uzimajući u obzir da im je rasploživost bila izuzetno mala. Zapravo, više ih je stradalo u udesima nego tokom borbenih dejstava. Sve ostalo je bilo šenlučenje.

Yo

Pa samo pomenuta municija – nove bombe i rakete i sl. – daju smisla modernizaciji u aktuelnim okolnostima jer se postiže precizno dejstvo sa distance što ni trebalo da znači veći učinak sa manje rizika…
Međutim, preoptimstično je zadržavati Orla u stroju do 2040. sve iako to može.
Imaju jurišni avioni svoju dalju perspektivu sa tim novim, dalekometnim oružjem, ali sa većom nosivošću i brzinom itd.
I ovo je „da premostimo“ rešenje poput Migova do nabavke novih Rafala, pa se unapređuju upotrebne sposobnosti i dobija na vremenu da se bez žurbe radi na izboru i nabavci novih školsko-borbenih aviona.
Nisam baš nimalo siguran da ta nova školsko-borbena opcija treba da bude ruska, kineska ili američka – radije bih npr. varijante M-346 – ako valjaju Izraelu, valjali bi i nama, pa neka onda uz njih lete i modernizovani Orlovi do isteka radnog veka ako je potrebno…
Naravno, ovo je moje laičko mišljenje koje se tiče izbora aparata smatrajući da bi u aktuelnim okolnostima (koje će trajati nezavisno od Ukrajine, Tajvana, energenata i sl.) imali više ograničenja, problema i štete izborom ruskih, kineskih i američkih aviona nego što bi imali koristi od njih.

Odgovori
Sr

Meni je ovo klasična service life extension priča. Ok modernizuju se(relativno značajno), ali budžetski i sa aspekta posla nije to ništa što će stvoriti penale drugim jedinicama i njihovim sposobnostima. Nikad neće biti sjajan avion, ali će poslužiti dok se ne kupe novi(nadam se FA-50), čije će usvajanje zbog ovakvih poslova iči znatno lakše i jeftinije.

Odgovori
VS

@Ilija
Imao sam prilike,da razgovaram sa pilotima,koji su leteli na J-22, svi su imali samo reči hvale za J-22.Eto imate i intervju Srete Malinovića,koji je kao pilot,leteo i na borbenim zadatcima,u VRS i VJ. J-22 je i kada je bio pogođen i sa jednim motorm,uspevao da doleti do baze…Takodje vrlo malo je J-22 aparata upšteno u borbenim zadatcima uništeno.Takodje i u miru za više od 40 godine korišćena,vrlo malo je aviona uništeno.

A što se modernizacije tiče.Svakako da su otklanjani nedostatci na A-10 i SU-25.Ali ne vidim zašto mislite da to nije urađeno na J-22?! Ugrađena je moderna avionika,mogućnost letenja danju i noću i u složenim vremenskim uslovima,nove rakete, bombe,generalno ubojna sredstva koja imaju i više nego duplo veći domet,nego stare rakete.Opto -elektronika koja je bar 3 puta bolja sa i isto toliko većim dometom…Takodje tu je sada i vrhunski sistem elktronske zaštite…Inerciono i GPRS navigacijski sistemi…Ništa od toga,stari J-22nije imao,ni izbiliza.Ako to nije modernizacije onda ja ne znam šta je?! I tu su kao što vidite odklonjeni ,ako ne svi onda većina problema .

Odgovori
Il

Prvobitnim planom Orao je trebao biti jednomotorni nadzvucni avion. Da ne navodim razloge zasto, Orao ima dva motora i mnogo manje snage od prvobitnog plana. Dva motora bi trebalo da daju vecu sigurnost ali u slucaju Orla oni su hendikep jer imaju veliku potrosnju goriva, a samim tim i mali dolet kao i malu nosivost. I pored dodatnog sagorevanja koje trosi veliku kolicinu goriva, Orao nema dovoljnu brzinu, a i sporiji je od brzine zvuka. To su glavne mane ovog aviona koje ovakva modernizacija ne otklanja. Dzabe nove rakete ako ne moze da ostane u vazduhu dovoljno dugo i iskoristi ih kad je potrebno ili ako ih ponese malo itd….

Sr

@VS S4
I ja sam čuo često to mišljenje o Orlu, ali…

Dr. Džastin Bronk sa instituta RUSI je izneo jedno interesatno zapažanje. Ove godine obilazio je NATO eskadrile u Evropi i u razgovoru sa pilotima primetio kako manje iskusni piloti, niži oficiri misle kako su njihove snage poprilično spremne i utrenirane, dok stariji, iskusniji misle da nisu. Na pitanje zašto misle tako ako mlađi govore da su spremni je dobio isti odgovor „zato što mlađi nikada nisu bili zaista dobro utrenirani da bi znali kakav je osećaj kada si zapravo dobar, a ne samo adekvatan“.

Bez namere da vređam ikoga, cenim naše pilote, ali mislim da piloti Orla tj. većina njih nikada u svojoj karijeri nije letela na aparatima koji su zaista sposobni i kvalitetni pa misle da je Orao nešto „dobro“. Faktualno, dakle nije predmet „mišljenja“, Orao kako stvari trenutno stoje je na tehnološkom nivou 50ih(bez ikakvog preterivanja) i to ranih 50ih. Sa ovom modernizacijom će doći tamo gde su najslabije platforme bile 80ih, u najboljem slučaju 90ih. Dakle: služiće za obuku dok ne dođu novi avioni, što je nadam se uskoro.

Cr

@VS S4

Nisam siguran da mu je mirnodopski „track record“ nešto preterano sjajan, mada nije ni preterano loš. Ako dobro pamtim, od 2000-te do danas su tri J-22 izgubljena u udesima i nije bilo gubitaka pilota. Ne znam kako stoje stvari u SFRJ, tu ih je verovatno više izgubljeno (lično sam poznavao jednog pilota koji se uspešno katapultirao iz Orla dvoseda sa svojim studentom).

U svakom slučaju, ima smisla koristiti ga kao test platformu i izmusti ga do nove nabavke. A u poslednjih par godina smo videli da kada dođe stani-pani, uzima se i našminkani T-55 i šalje u borbu, pa isto tako može i Orao. Velika većina zemalja ratuje sa onim što ima, a što je po pravilu svetlosnim godinama daleko od spiska želja koji imaju. Retki su oni koji sebi mogu da priušte ratovanje sa najfensi platformama i opremom, Srbija nikada neće biti u toj grupi privilegovanih.

Sh

@Crni: Pa Orao je imao itekakve mirnodopske gubitke i ubijao je i naše pilote tokom 80-ih na angro. Na primer, 1990. su izgubljena dva Orla, jedan NJ-22 je ljosnuo u Skadarsko jezero, a njemu je bio i Ranko Živak. 1988. su izgubljena tri Orla (poginuli su kapetani prve klase Draža Srbljanin i Milosav Petrović), 1987. su pala dva (poginuo poručnik Milenković), 1986. su pala tri (poginuli su kapetani Marjanović i Segerec), 1985. su pala dva (poginuo kapetan Ćirić)…. Jedine godine kada nije bilo rušenja Orlova su 1984. i 1981. Većina ih stradala zbog loše hidraulike.

Bo

Dobar avion.
Nikad nije bila namena ovog aviona da bude vrhunac jugoslovenske vazduhoplovne tehnike (zato i jeste rađen u kooperaciji sa Rumunijom). To je trebao da bude „Novi avion“ ali (ne)znamo kako se priča završila krajem osamdesetih/početkom devedesetih.
Ovo je bio i ostao avion za pilote koji su se obučavali za izviđačko -bombardersku avijaciju (uspešan naslednik G2 i J21) i kao podrška pešadiji. Uzor je bio francusko-engleski SEPECAT Jaguar, a ne A-10 ili Su-25.
U to vreme dobra i kvalitetna odluka za jugoslovensko vazduhoplovstvo i teritoriju koja je pokrivala.
Istina je da se danas ove verzije vazduhoplova i ne proizvode više jer su tu ulogu preuzeli dronovi i BL-ovi (mada najverovatnije vidimo poslednju masovnu upotrebu Su-25 u ukrajinskom ratu sa obe strane).
Mnogo bitnije (od nabavke Rafala, Gripena, F-16, F-18 ili modernizovane verzije 29-ke) je činjenica da je došlo vreme za nabavku vazduhoplova koji objedinjuje i školsko-borbeni i jurišno bombarderski koncept. Prosto teritorija današnje Srbije ne zahteva potrebe za više vrsta borbeno-vazduhoplovnih platformi jer je to preskupo i nepotrebno.
Tako da i ova modernizacija ide ka smeru lakšeg prelaska/tranzicije pilota na nove platforme koje budu nabavljene u bliskoj budućnosti od strane Vojske Srbije. Ako ništa, bar je za pohvalu što inženjeri pokušavaju da modernizuju platformu staru preko 40 godina da bude i dalje operativna i sposobna za obuku budućih pilota.
Samo neka se i dalje radi…dobro i kvalitetno.

Odgovori
Gr

Mala korekcija . Kada se izašlo s projektom Novi Avion ( cca 1984-85.) Orao je već uveliko leteo.
Novi Avion je bio plan za prvi domaći nadzvučnin multirole avion, prema prvim skicama , jako nalik na Rafal.Što ne čudi ,obzirom da smo se tih godina ozbiljno otvarali prema zapdnoj avio-industriji, a tu su Francuzi ozbiljno uleteli ( nakon diskretne pomoći Engleza oko Orla i Galeba G4) .
Naravno , sve se raspalo samo 6-7 gorina kasnije.

La

Koliko ima zmajeva i motora na raspolaganju? Uključujući i one iz muzeja. Može li se u Srbiji napraviti nov avion, bilo kog kvaliteta (ne računam Laste)? Niko ne spominje razvoj ničeg drugog osim naoružanja. Koja letilica će posle nositi to novo naoružanje? Da li bi bilo koji ozbiljan proizvođač dozvolio integraciju tog naoružanja na svoje letilice?

Odgovori
Sh

Odgovor na sva navadena pitanja je: ne.

Th

Bemti. Navigacioni sistem kao Rafal. Na kraju ce Orao 2.0. proglasit
boljim i jeftinijim avionom.

Odgovori
Mi

Ako moze da leti do 2040 onda je Orao odlicna platforma za modernizaciju iz pogleda ekonomicnosti i logistike. Na njemu mogu da se razviju razni domaci sistemi kao sto su ove rakete, bombe i opticki uredjaji, koji kasnije mogu posluziti na drugim platformama aviona i bespilotnih letelica. Ako se bude nabavljala nova oprema odrzavanje Orla omogucava postojanje organizacione strukture da prihvati tu opremu itd. A svakako u ratnom okrsaju kvantitet igra bitnu ulogu. Evo Ukraincima je isto da li imaju T60 ili Leopard A6 istom brzinom im se trose, verovatno bi bilo isto i sa f16 ili F35.

Odgovori
Iv

Da mi je neko rekao 2000te da će Srbija i dalje leteti na orlu, galebu,mig 29 iskreno nebi verovao.Vidim ovde da imaju ljudi koji se nadaju da će leteti do 2040…Šta reći..

Odgovori
Mi

Kako sta reci – cestitati onome ko je razvio takav avion koji moze sluziti kao letacko borbeno sredstvo do 2040+. Taj koji je to projektovao je dobro predvideo da ce sfrj postati plantaza banana republika i da avion mora biti zilav po pitanju logistike, odrzavanja i eksploatacije. Pitanje je da li Mig 29 dobija dovoljno dobro odrzavanje, a zamislite da dodje neki savremeni avion, to nema veze sa realnoscu da se ovde koristi. Za sada, buducnost je samo BPL ako se gleda da se bude u korak sa tehnoloskim razvojem.

PS

@Milojko
Sve se odrzava kako treba, održavaće se i ti neki novi avioni, a koristice se Orao dugo jer je kao i vecina avijacije imao u dobrom delu vrlo mali nalet. Što je problem koji se vukao dugo vremena za čitavu avijaciju. Dobro, šije ga američki B-52 koje lete unuci prvih pilota, preko 70 god u upotrebi. A oni nisu banana relublika. Prosto se namestilo…

Sh

@Milojko: Odakle Vam ideja da je Orao žilav po pitanju logistike, održavanja i eksploatacije? Nije, zapravo je mnogo zahtevniji od MiG-29. O F-16, Rafalu ili (nedaj Bože!) Gripenu i da ne govorim! Zašto? Zato što nijedan Orao nije 100% isti, svi imaju različite delove. To nije bila proizvodnja, već manufaktura, i to priličo nategnuta.

Pe

Zanimljivo je sto kazu:“ primenjen „navigacioni sistem koji se koristi na višenamenskom borbenom avionu Rafal“.
Da li to znaci da su francuski inzenjeri, koji su obrazovani na francuskim tehnoloskim univerzitetima, medju najboljim u svetu, radili na „Orlu“?
To je dosta sirok opis, onda je i primena krila na kontrukciji aviona isti sistem koji koristi Lockheed Martin za Sr-71, sto je u principu tacno.

Odgovori
Gr

Ako je ideja ove “modernizacije” da se iskoristi vreme do pristizanja Rafala, za obuku pilota za korišćenje (dela) elektronske opreme i novijeg naoružanja – to je OK. Od restlova JNA se verovatno dalo napabirčiti delova za još koju godinu . A ovi “entizijasti” koji veruju da to može da leti do 2040. – pa može !
Letos sam aerdromu Portorož naleteo na jedan DC-3 i čak TRI Lokid Elektre ! Prelepi, kao novi ! I lete kao san! Ali , jednom- dva puta godišnje . Pa , ako orlići budu leteli za parade , i-haj , dočekaće oni i 2070. I zaist bi lepo bilo, umesto “budženja” da te koji su ostali, vratimo na “nulu” i u muzej . Ali , leteći . Ništa lepše nego kad na neki aeromiting dolete “legende” !

Odgovori
Sh

@Grunf: Da, samo što postoji jedna mala razlika. DC-3 može leteti još 100 godina. Vrlo je jednostavan za održavanje i izrađeno ih je na hiljade. I ja sam u Južnoj Africi leteo u Ju-52, takođe je leteo kao san, a video sam u Avro Shackleton kako leti. Orao neće leteti do 2070. iz prostog razloga što ih je proizvedeno izuzetno malo, je vrlo komplikovan i skup za održavanje i ne predstavlja nikakvu legendu, zapravo je za tri klase gori od AMX-a ili Jaguara. I ne samo to, već im je dosta komponenata nepouzdano.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor