Direktorat civilnog vazduhoplovstva domaćin 206. sastanka Koordinacionog komiteta ECAC-a

5. nov 2025

Početak zimske sezone na aerodromu „Nikola Tesla“

30. okt 2025

[POSAO] Drugi „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

24. okt 2025

Novi rekordi saobraćaja beogradskog aerodroma: U prva tri kvartala ove godine opsluženo 6,8 miliona putnika

16. okt 2025

„Prince Aviation“ prvi put u Beogradu servisira avion na indijskom registru nakon dobijanja odobrenja indijskih vazduhoplovnih vlasti

16. okt 2025

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom u ponedeljak 27. oktobra

15. okt 2025

„Wizz Air“ otvara bazu u Podgorici: Dva aviona, 14 novih linija i više od milion novih sedišta godišnje

15. okt 2025

[POSLEDNJA VEST] Er Srbija objavila uspostavljanje treće linije do Severne Amerike: Letovi za Kanadu, kroz Toronto, počinju krajem maja sledeće godine

13. okt 2025

KLM slavi 106. rođendan, na ruti Amsterdam – Beograd lete od 1920. godine

8. okt 2025

„Prince Aviation“ prvi u Evropi dobio „Wyvern Wingman Pro“ sertifikat nakon eksterne kontrole SMS sistema

7. okt 2025

[POSLEDNJA VEST] Direktan let Beograd – Toronto potvrđen za proleće sledeće godine

6. okt 2025

Er Frans predstavio novi enterijer putničke kabine na Embraer 190 floti

2. okt 2025

Delegacija Direktorata na 42. Skupštini ICAO u Montrealu

1. okt 2025

Jačanje regionalne saradnje: Direktori civilnih vazduhoplovnih vlasti održali sastanak u Podgorici

17. sep 2025

Er Frans i KLM pokrenuli promotivne kampanje za putovanja iz Beograda

12. sep 2025

Frank Haberkamp imenovan za novog generalnog direktora MTU Srbija

4. sep 2025

[POSAO] Beogradski „Flyus“ zapošljava kapetane sa iskustvom na tipu aviona Cesna „Citation“ CJ3

3. sep 2025

[POSAO] „Princ Aviation“ zapošljava nove kapetane ali i kopilote bez prethodnog iskustva

26. avg 2025

Predsednik Srbije kontrolorima letenja u štrajku: „Ne može 15% povećanje plata“

24. avg 2025

Šarl de Gol i Er Frans uveli novi sistem brzog presedanja za konekcije ispod 45 minuta

21. avg 2025
Pregled srpske civilne vazduhoplovne industrije u brojkama
Najveći parking civilnih aviona u zemlji / Foto: Uroš Mitrović

Pregled srpske civilne vazduhoplovne industrije u brojkama

Predlagač izmena i dopuna Zakona o vazdušnom saobraćaju (čije smo najinteresantnije stavke juče analizirali) u obrazloženju akta koji bi Skupština Srbije trebalo da usvoji u ovom mesecu naveo je i presek stanja celokupne srpske civilne vazduhoplovne industrije u brojkama.

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture kao formalni predlagač i Direktorat civilnog vazduhoplovstva nabrojali su sve ključne činioce domaće industrije.

Kada se ovi podaci prikažu objedinjeno, stiče se utisak disproporcionalne brojnosti subjekata i aktivnosti srpskog civilnog vazduhoplovstva u odnosu na objektivno malu veličinu i poslovno-ekonomsku snagu Srbije.

Registar letelica

Na „YU“ registru se trenutno nalazi 530 letelica. Moguće je da je oko pedesetak neplovidbeno. Takođe, jedan od podjednako relevantnih registara je i RATEL-ov, koji trenutno broji 296 letelica (njemu nedostaju ULL letelice i baloni).

Avioni su najbrojniji sa 372 primerka, slede jedrilice sa 53 letelice, helikoptera ima 44, motornih zmajeva 43, motornih jedrilica 8, žirokoptera 6 i balona 4.

Najveći operateri su Er Srbija sa 31. registrovanim avionom, Jat Privredna avijacija sa 26 letelica, „GAS Aviation“ sa 23, Vazduhoplovna akademija sa 21, „Prince Aviation“ sa 17 i „Imperial jet“ (koji je preuzeo avione Er Pinka) sa 15 registrovanih letelica.

Organizacije, aerodromi i dronovi

Prema podacima Ministarstva i DCV-a (presek je napravljen sredinom godine), u Srbiji je trenutno registrovano 20 operatera vazduhoplova, od kojih je 6 ovlašćeno za obavljanje javnog avio-prevoza i poseduju operativnu dozvolu, 11 je ovlašćeno za obavljanje posebnih delatnosti u vazdušnom saobraćaju i 3 operatera koja su ovlašćena za obavljanje nekomercijalnog letenja „složenim motornim vazduhoplovom“.

Trenutno nema registrovanih operatera jedrilica ili balona koji obavljaju javni avio-prevoz ali će, kako Ministatstvo ističe, predlogom izmena Zakona to biti promenjeno i njima omogućeno da započnu komercijalne operacije.

U periodu 2020-2023. godine u Srbiji je registrovano oko 650 bespilotnih vazduhoplova, trenutno postoji oko 120 fizičkih i pravnih lica koji su operateri bespilotnih vazduhoplova koji podnose zahteve za odobravanje letova. Sprovedeno je više od 2.000 ispita za operatere bespilotnih vazduhoplova i dato preko 1.000 odobrenja za letenje bespilotnog vazduhoplova. Projektovanje i proizvodnja bespilotnih vazduhoplova do sada nisu bili regulisani propisima iz oblasti civilnog vazduhoplovstva, pa, trenutno, ne postoje registrovani civilni proizvođači.

Najčešća boja letelica u srpskom registru – bela / Foto: Uroaš Mitrović

Kada je reč o operaterima aerodroma, u Srbiji trenutno postoje 2 operatera aerodroma koji poseduju sertifikat aerodroma, 16 operatera aerodroma koji poseduju dozvolu za korišćenje aerodroma, 16 operatera aerodroma koji poseduju saglasnost za korišćenje aerodroma i 12 operatera koji poseduju saglasnost za korišćenje helidroma.

U Srbiji je trenutno registrovano 14 pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja koji poseduju dozvolu za obavljanje te delatnosti.

Registrovano je 18 vazduhoplovno-tehničkih organizacija za obezbeđivanje kontinuirane plovidbenosti vazduhoplova, 13 vazduhoplovno-tehničkih organizacija za održavanje vazduhoplova, kao i 3 ovlašćena centra za obuku osoblja za održavanje vazduhoplova.

Postoji 31 centar za obuku vazduhoplovnog letačkog osoblja i 4 centra za obuku neletačkog osoblja.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ne

I registrovanih hidroaviona vise od Hrvatske, a bez mora :)

Odgovori
zo

… i mnogo manje aerodroma od Hrvatske.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs