Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša
Dva Mi-8MT proizvedena 1985. godine nabavljena su od Ukrajine 2001. godine / Foto: LOM Praha

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

Makedonski ministar odbrane Vlado Misajlovski saopštio je 2. novembra da je Makedonija vratila u službu dva transportna/jurišna helikoptera Mi-8MT (serijski brojevi ‘305’ [c/n 93880] i ‘306’/ 93969, oba proizvedena 1985. u Kazanjskoj fabrici helikoptera – KVZ, naknadno ih je modernizovao izraelski Elbit) koji su prošli generalni remont u češkom pogonu za održavanje, popravku i remont (MRO) kompanije LOM Praha (Letecké opravny Malešice Praha) sa sedištem u Pragu.

Posle nedelja uspešnih pregleda, primopredajnih i probnih letova, letelice su krenule iz LOM-a ujutru 1. novembra na put ka svojoj matičnoj bazi Petrovec, u blizini Skoplja. Na ruti, avioni su se zaustavili radi dopune goriva i noćnog odmora posade na aerodromu Heviz-Balaton u Mađarskoj.

Interesantno da su u subotu 2. novembra sleteli na aerodrom u Nišu gde su dodatno dopunili gorivo. Kada su stigli u Severnu Makedoniju, oba helikoptera su se ponovo pridružila Helikopterskoj eskadrili, Vazduhoplovnog krila, vazduhoplovne komponente Armije Republike Makedonije.

Remontovani helikopteri nisu bili aktivni u periodu od 2018. godine / Foto: LOM Praha

Isporuka ovih letelica označava završetak poslednje investicije vlade u Skoplju u generalni remont helikoptera Mi-8/17 koje koristi vojska.

Nabavljeni polovni iz Ukrajine u martu 2001. i aktivno korišćeni tokom te godine sukoba u Makedoniji, ovi helikopteri prošli su 2011. godine remont u ruskoj firmi „SPARK Aviation“ sa sedištem u Sankt Peterburgu. Pošto su potrošili međuremontni rok od sedam godina, prestali su da lete 2018.

Ugovor između dve vlade (G-to-G) za poslednji generalni remont ‘305’ i ‘306’ potpisali su u Skoplju 23. decembra 2022. bivša makedonska ministarka odbrane Slavjanka Petrovska i češki ambasador u Makedoniji Jaroslav Ludva. Početni rok za završetak radova bio je 13 meseci, a helikopteri su trebali da se vrate u upotrebu početkom 2024. Međutim, oni su stigli u LOM kamionima srpskih registracija u prvoj polovini aprila 2023. godine, i remont je trajao duže od planiranog zbog potrebe potpisivanja Aneksa glavnog međuvladinog sporazuma koji bi regulisao određene aspekte procesa generalnog remonta.

Remont dva makedonska Mi-8MT je navodno koštao 6 miliona evra / Foto: LOM Praha

Iako vrednost investicije nije objavljena, grčki portal Ptisi koji se bavi avijacijom i odbranom je 30. januara 2023. objavio je da će trošak koji će Makedonija platiti za remont helikoptera ‘305’ i ‘306’ biti 6 miliona evra.

Makedonska vojna flota helikoptera Mi-8/17 trenutno se sastoji od dva Mi-17 u transportnoj konfiguraciji remontovanih 2016. godine (‘302’ i ‘303’), dva transportna/jurišna Mi-8MT (‘307’ i ‘308’) koji su remontvani 2018. godine, i dva ove godine remontovana transportna/jurišna Mi-8MT (‘305’ i ‘306’). Dodeljeni 7-godišnji međuremonti rok za navedene Mi-17 istekao je prošle godine, a isto će se dogoditi sa helikopterima ‘307’ i ‘308’ 2025. godine.

Pošto nakon ‘305’ i ‘306’ ne postoje planovi za dodatne remonte, očigledno je da će ova dva helikoptera ostati u službi još nekoliko godina (u zavisnosti od dodeljenih međuremontnih rokova tokom remonta LOM-a) pre nego što budu konačno penzionisani i zamenjeni preko tekuće nabavke četiri  srednja višenamenska helikoptera AW149 i četiri laka dvomotorna helikoptera AW169M.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pr

Preodvratna sema farbanja

Odgovori
Ne

Da li Makedonija dozvoljava prelet nase opreme preko svoje teritorije?

Odgovori
Iv

Pa mogu oni i okolo ali će nam zapamtiti to. Ja sam više da se Dunav blokira i koristi za te stvari.

Pa

@Neko
Leteo je naš vojni helikopter do Grčke pri poseti Kajmakčalanu preko Makedonske teritorije.

ma

Neobična šema farbanja helikopera, ali svakako u skladu sa podnebljem u kojem služe. Svako treba da ofarba svoje letelice u skladu sa podnebljem i posebnosti istog, a ne po principu „copy- paste“ što bi rekli naši Stari Sloveni. Da vas u miru služe braćo naša. : )

Odgovori
re

Svaki put se nasmejem na ovu maskirnu šemu i setim se detinjstva kada sam makete isto farbao sa onim bojama što se zateklo u fioci u tom trenutku.

Odgovori
Pe

Hehe, ja sam tako ćaletu uništio dve makete kao mali. Kad sam se domogao boja i četkice. Sad bih sebe prebio zbog toga…

Op

Srećno Makedocima na remontovane Milove. Da ih dobro služe.

Prelijepa sara, baš je ovo ono što Makedonske vazduhoplove čini njihovim. Još je moglo biti ljepše da su saru malo „digitalizovali“, da bi bila kao ona sara na Mi-24/Hindove, više „oštra“, manje „okrugla“.

Kad dobro gledate vidjećete da je nijansija svake boje na svaku fotografiju (malo) drugačija zbog kamere ili okolnih (svijetlosnih) uticaja.

Mislim da boju najbolje reprezentuje slika iz Ceskog remontnog zavoda.

Odgovori
Th

Uh. Bolje sto pre da se rese svega Ruskog. Put prema Ukrajini.
Nek uzmu H-145. To bi bilo rijesenje za sve sluzbe.

Odgovori
lo

Da li neko zna koji je helikopter leteo u utorak 5 novembra iznad Beograda

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor