Francuske vazduhoplovne i kosmičke snage saopštile su juče da u periodu od 4. do 8. novembra razmeštaju tri svoja višenamenska borbena aviona Rafal u hrvatsku vazduhoplovnu bazu ’’Pukovnik Marko Živković’’, na aerodromu Pleso kod Zagreba.
Kako se navodi, Rafali su tamo poslati kao deo operacije MORANE (Mission De Mise En œuvre De l’arme Aérienne), a cilj izvođenja ove misije je uvežbavanje sposobnosti da se u kratkom roku francuske vazduhoplovne snage rasporede u savezničku bazu, uz najmanju moguću logističku podršku, oslanjajući se na resurse zemlje domaćina.
Takođe se napominje da zajednički rad sa hrvatskim ratnim vazduhoplovstvom ima za cilj jačanje saradnje i povećanje kapaciteta za obostranu podršku u slučaju potrebe veoma brzog i prilagodljivog raspoređivanja, u skladu sa logikom disperzije i preživljavanja snaga.
Uz Rafale iz 30. lovačke brigade, 118. vazduhoplovne baze Mont de Marsan, na zagrebački aerodrom je sleteo i francuski transporter C-130J iz vazduhoplovne baze „Évreux“. U transportnom avionu nalazili su se pripadnici francuskih vazduhoplovnih i kosmičkih snaga određeni za ovu misiju, kao i smanjena količina tehničkih setova neophodnih za održavanje aviona:
– Tokom ove misije, Rafali će učestvovati u izvršavanju nekoliko vazduhoplovnih zadataka. Jedan od njih će biti deo misije obezbeđivanja istočnog krila NATO, u vazdušnom prostoru Rumunije. – navodi se u saopštenju francuskih vazduhoplovnih i kosmičkih snaga.
Iz ministarstva odbrane Hrvatske su dan ranije obavestili javnost o planiranim aktivnostima hrvatskog i francuskog ratnog vazduhoplovstva:
– U okviru bilateralne suradnje Francuskih zračnih i svemirskih snaga (Armee de l’Air et de l’Espace) i Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, piloti 191. eskadrile lovačkih aviona 91. krila i piloti Francuskih zračnih i svemirskih snaga će u vremenu od 5. do 8. studenog 2024. u vremenu od 10:00 do 15:00 sati uz pridržavanje svih sigurnosnih mjera provoditi redovite letačke aktivnosti tijekom kojih se ne očekuje probijanje zvučnog zida. Riječ je o međunarodnoj aktivnosti MORANE koja se provodi u hrvatskom zračnom prostoru i planirana je Međunarodnom obrambenom suradnjom za 2024. godinu –
Na video materijalu hrvatskog Ministarstva odbrane može se uočiti da su na francuske Rafale podvešavane vežbovne laserski vođene avio-bombe GBU-12.
View this post on Instagram
K
Izvrsno, dosta se primjetilo prosla dva dana da se vise leti nad Zagrebom. Treba to sad stalno tako, sto je cesce moguce letjeti sa francuzima a i istalim korisnicima Rafalea. Na uvjezbavanju pilota se jednostavno ne smije stedjeti.
Srbofil
@K
Iskustva sa korisnicima Rafala su važna, kasnije će još važniji biti DACT.
Sunny Boy
@K
Da li pod uvezbavanjem sa „ostalim korisnicima Rafalea“ jednog dana podrazumevas i vazduhoplovstvo Srbije?
Koliko god se nekima dize kosa na glavi od same pomisli, ja bih voleo da postoji saradnja vojski Srbije i Hrvatske, zajednicke vezbe za obezbedjenje vazdusnih prostora, situacije sa teroristima, obezbedjenje vaznih osoba, spasavanje, medicinska evakuacija, elementarne nepogode i slicno. A voleo bih i saradnju vojnih industrija, siguran sam da bi mogli jedni drugima ponuditi stosta i jedni druge nadopunjavati.
K
@Sunny Boy
Naravno, ukoliko se za to steknu sigurnosni uvijeti. Volio bih i da se srpski piloti školuju u novom centru koji se razvija u Puli.
@Srbofil
Da, ali to cemo jos neko vrijeme morati cekati. Nadam se ne predugo.
Nenad N.
@Sunny Boy
Ne postoji realna potreba za time. Nismo to radili ni sa Migovima 21. Sa zemljama NATO vec imamo odlicnu vazduhoplovnu saradnju.
Thomas
@Sunny Boy
@K
Prije ce Iran i Izrael praviti zajednicke vjezbe. Sama pomisao na to
granici na ludilu. Srbi mogu ici svojoj pravoslavnoj braci Grke. Tu
je jos Egipat.
Sta bi bilo da jedna delegacija iz Chine ili Russie u posjetu dodje?
Malo da pogledaju Rafale iz blizine. Jos da se Srbiji proda rakete
Meteor ili/i Mica NG.
Do sada se samo cijena od prilike zna i da ce Rafali biti novo
proizvedeni. Vjerovatno na stetu Franzuske avijacije. Niko drugi
nebi dao Srbiji preko reda. I ovako se na njih jako dugo ceka.
Da su Hrvati sa svojih skupocjenu opremu skinuli dok vjezbaju je
normalno i opci obicaj. To da sada sami Francuzi na losije opremljenim
avioniman lete je sramota. Neki bi rekao i veleizdaja.
Nenad N.
@Tomas
Francuzi lete na onome sto se trenutno koristi. Bas kao i svi. Oprema se ponekad skida, a ponekad se vezba i rad na njoj. Za Kinu i Rusiju tehnologija Rafala svakako nije nepoznanica. Srbija leti aktivno sa Madjarskom, Bugarskom i Rumunijom. Sa Grckom jos ne. Kruze glasine, a lepo bi bilo da da su istinite, da cemo na prolece videti madjarske Gripene na vezbi na Batajnici.
Nikola
@Thomas
Jeste, Rusi i Kinezi ne znaju sta je avion i raketa. Jedva cekaju da vide Rafal i Meteor pa da brze bolje odu kuci i da iskopiraju.
Daleko od toga da podcenjujem Francuze i njihovo naoruzanje, ali ono sto su Rusi pravilo jos tokom bivseg SSSR-a o tome Francuzi mogu da mastaju i dan danas.
Istomi Kina. Poglejte na sta je licila kineska vojska pre nekih 30 godina, a gde su danas. Onda pogledajte gde su bili Francuzi pre 30 godina, ili generalno cela Evropa, a gde su danas. Videcete da Kinezi grabe krupnim koracima napred, dok ovi drugi iz Evrope ili idu u rikverc ili tapkaju u mestu…
Petrovic Dusan
@Nikola “ sto su Rusi pravili jos tokom bivseg SSSR-a o tome Francuzi mogu da mastaju i dan danas“ Zapravo, francuski avioni su se daleko bolje pokazali od Sovjetskih u vise vojnih sukoba, i ti mitovi imaju poreklo iz Jugoslavije, a videli smo kako su se pokazali sovjetski avioni tokom rata u Yu (lose).
Uostalom, pitajte Izrael koji je po licenci proizvodio Dassault i tamanio sovjetske MiG avione samo tako.
Nikola
@Petrovic Dusan
Bas vam je poredjenje, ruski avioni pokazali se lose tokom raspada YU.
Mozda, onog dana kada je Nato uspostavio zabranu letenja. U takvom odnosu snaga ni F-22 se ne bi pokazao nista bolje.
Ako se secate rata u bivsoj YU, mora da se secate i zarobljenih francuskih pilota. Kako li je VRS uopste mogla sa obori te „svemoguce“ francuske avione.
Pored toga, procitajte malo o ratu u Vijetnamu, Koreji itd. gde su ruski avioni naneli velike gubitke Amerikancima i njihovim saveznicima.
A i Arapsko-Izraleski ratovi, sve dok su Arapi slusali Ruse uspesno su vodili rat protiv Izraelaca, poneseni slavom oglusilo su se o upozorenje Rusa da nije pametno ici napred bez zastite trupne PVO. I onda su poceli da gube.
Takodje imajte na umu da Francuzi od prvog svetskog rata do danas nisu vodili ni jedan rat protiv iole ozbiljne drzave. Sve im se svodilo na napade na Republiku Srpsku, SRJ, Africke drzave. U Africi su poslednjih par godina prosli kao bosi po trnju, istisnuti iz mnogih africkih drzava gde su imali kakav-takav uticaj.
MedoMed
@K Rafali skoro svaki dan lete nad Zagrebom. Svako drugi dan ih čujem iznad zgrade.
D
Nikola sve smece pokazali osim Mig-15(engleski Rolls Royce) i Mig-21. Pokazi mi jednu zracnu pobjedu Mig-29?
NixPix
Zanimljivo, francuski Rafali opremljeni istim senzorskim paketom kao i hrvatski.
KK
@NixPix
Zanimljivo, i sam sam to primetio (nedostatak senzora). Bilo bi zanimljivo saznati da li je bilo i bojevog gadjanja?
@Sunny Boy
Puno je sada Francuske/NATO kompatibilne opreme na uskom prostoru s obe strane granice (avioni, radari, PVO pogotovo ako RH ide u Aster) . Lovci su svakako kompatibilni i 100% ce Francuzi pokusati da izvedu neke zajednicke vezbe na principu kompatibilnosti. Jer cemo oboje graditi i raditi infrastrukturu po njihovim standardima. Ako se sami ne mozemo dogovoriti mislim da ce postojati vanjska ruka koja ce to pokusati resiti.
NixPix
Nije bilo bojevog gađanja. Ovo su vježbovne bombe, radi se trening / provjera tehničara i njihovo snalaženje u međunarodnom timu. Francuzi su došli u partnersku bazu od kuda će par dana izvoditi trening misije zajedno sa domaćinom, jedna od njih je pripremanje francuskih rafala za misiju iznad Rumunjske, gdje će ih HRZ ispratiti do granice i ponovo dočekati. Što se tiče senzora, to su modularni uređaji (plug’n’play) koji se stavljaju po potrebi.
Vladimir
Eto, sad se vidi kolika je greska nabavka ovih preskupih francuskih krseva… samo 2 meseca jos da smo sacekali. Posle pobede Trampa, svo oruzije ce ponovo biti dostupno, samim tim i bolji i jeftiniji avioni iz Ruske federacije. Uzasno skupa greska…
KK
U ovoj fazi dok se tinta nije osusila na hartiji, jos se lako otkaze. A nije da potraznje za Rafalima nema.
Samo jes’ siguran da ce odmah sve Rusko oruzje biti dostupno? Jel’ se rat zavrsio? Hoce NATO propustiti avione? Jesu sankcije dignute ili hoce li biti dignute skoro? Koliko ce fabrike morati raditi da nadomeste sve unisteno pre se pocne s proizvodnjom za izvoz?
Sima Kosmos iz dalekog svemira
Dodao bih na to i pitanje: Koje avione iz Rusije?
Scream
@Sima Kosmos iz dalekog svemira
Yak 130, su 35, a za jedno 10 godina su 75 (:
Nenad N.
@Vladimir
Odlicno. Sto se tice ruskih aviona mozda bi nam Tramp najzad prodao F18.
@KK
Ne moze da se otkaze. Dvanaest posto sume je vec placeno, a do januara ce biti i 25%. Raskidanje ugovora bi znacilo nevracanje tog novca, plus penale. Isplativije je ipak ih kupiti.
22201
Naravno, i svi će prodati svoje renoe, pežoe, citroene… a kupiti lade, moskviče i volge!?
Igor
Koji je to auto bolji od moskvicha? Jeste da niko u istoriji nije sklopio ugovor za borbene avione i vec poceo da ih placa, a o naoruzanju tek pregovara, ali konacno da se resimo ruskih kanti, nek kosta sta kosta. Srpski san, “jeftinije, a dobro”, to ne postoji.
Srbofil
@Vladimir
Predviđanje dubućnosti nije egzaktna nauka, ali poprilično sam siguran da pošto još uvek nismo dobili helikoptere i pancire koji su avansirani pre 4 godina, da ne bi dobili taj vaš avion iz Rusije jedno 10 godina. Tako da Rafal…
Sivi
Kad dodje ono je sto je placeno prije nekoliko godina onda razmisljajte o nabavci novog iz Rusije. Ne mogu svoje potrebe namiriti proizvodnjom, o izvozu nece biti govora narednih 10 godina sve da danas rat stane. A nece stati. I pitanje je kad stane Ukrajina, sto ce se novo zapaliti. Mislim da je Rafale iako skup, najsigurniji izbor koji se mogao napraviti.
Vlad
Problem je što će nakon završetka specijalne vojne operacije Rusiji biti potrebno neko vreme da završi amortizaciju i zameni „potrošene“ avione zbog letova u ratnim uslovima. Bačen je i odroman broj raznih vrsta FAB-ova i napravljen ogroman broj sati naleta.
Nenad N.
Radi se o tome sto i Rusija, ono malo aviona sto je prodala za vreme SVO nije naplatila znacajno jeftinije od srpskih Rafala. To sada toliko kosta pa kosta. Niko nije kriv sto se Srbija deset godina neckala oko Rafala. Izgleda da ce Irak da prodje jos skuplje.
Nikola
Sve sve, ali placem od smeha kad vidim da neko poredi automobile i vojne avione i naoruzanje.
Poredite babe i zabe, najblaze receno…
Vladimir
Za 6 godina, kada stizu Rafali, Chreckmate ce sigurno biti dostupan. Mozda ne u full planiranoj hibridnoj konfiguraciji, ali svakako ce biti na trzistu. Pa ako se odmah stane u red…
Znam da nije najpametnije kupovati prve primerke dok tehnologija jos nije sazrela, tj otklonjeni nedostaci, mada gledajuci F-35 koji ni posle 20 godina ne valja nicemu, SU75 za mnogo manje pare ne moze biti losiji izbor od do tad vec zastarelog Rafala
Boki
@Vladimir
@Vladimir
Potrebne su godine testiranja da bi avion usao u upotrebu. Rusi ce izbaciti taj korak i ponuditi avion na prodaju jel? Sta je u glavama ljudi koji razmisljaju o kupovini necega sto ne postoji.
Su-75 NE POSTOJI i koja budala ce kupiti avion koji nije prosao testiranja?
Hajde da razmisljamo ili kupimo leteci tanjir za let po galaksiji, ne postoji ali jednog da kada Rusi naprave…
Perko
Aj opet. Rusija je bila pod rezimom sankcija SAD za svu krupniju robu jos od pre Ukrajiine a sankcije uveo upravo Tramp. Zato kupili Fk3 a ne S400. Zaboravite na ruske lovce na dugo vremena.
Nikola
@Boki
Godine rada na razvoju aviona, i testiranje, potrebne su ako ga razvijate od nule.
Rusi su Su-75 najavili nesto kao svoj jednomotrni Su-57. Dakle na Su-75 primenice sve ono sto su vec razvili za Su-57 sto se moze primeniti. Samim tim razvoj je daleko kraci nego kada rqzvijate avion od nule.
Nesto slicno kao kod Amerikanaca, nude F-16 Viper koji nisu razvijali od nule, vec su iskoristilinvec postojece znanje i osvojenu tehnologiju sa starijih letelica. To ne znaci da je F-16 Viper isto sto i prve verzije F-16, daleko od toga, nego jednostavno ne gube vreme i novac za razvoj jecega sto sy odavno razvili. I zato je razvoj mnogo kraci nego kada avion razvijate od nule.
omniameamecumporto
Vladimir@ F35 ne valja ničemu?!?!..
Pitaj Izraelce koji voze najbolje avione na svijetu i koji su najbolji piloti na svijetu. Oni ponovo stali u red i naručili 50 komada.
Vladimir
@Boki
Tacno je ovo sto @Nikola kaze. SU75 je 90% isti kao SU57 (koji leti vec vise 10 godina), samo umanjen, tako da nije to problem. Drugo, Ruska ratna industrija radi 300% brze nego pre 3 godine, pa su i rezultati brze dostupni. Naravno da niko nije budala da kupi avion koji ne postoji, ali kada bude u poudi, treba odmah narucivati dok nema backlog.
@Perko
Da si ti ziv i zdrav, S400 je 2019. godine bio u Srbiji na mitingu i mogao je biti kupljen. Samo je problem bio u 1,5 mlrd dolara u tom trenutku, a FK3 je placen 300-400mil. Sada ta ponuda sigurno ne bi bila odbijena.
Djuka
Bice taj avion samo sto nije, grof Potemkin i baron Minhauzen rade na projektu.
Boki
@Nikola
Ajd opet
SU-75 se razvija od nule,potpuno novi avion. To sto ce on imati motor i neke delove nekog drugog aviona je nebitno.Nisu to lego kockice pa da samo sklopis i to je to.
Su-57 se isto razvijao iz nule vise od 10 godina i ima neke iste delove sa SU-35 (motor,radar itd.) pa i dalje je nezavrsen proizvod koji se i dalje testira.
Vladimir
@Boki
Ne, to nije istina. SU75 potice direktno od SU57, na njegovom umanjenom zmaju, avionici, motoru, hidraulici, naoruzanju, radaru, senzorima… uktatko svemu. Avion nije razvijan od pocetka, vec se razvija samo 10% razlicitosti. Zato mu je oznaka inverzija originalnog aviona, a ne SU-47 ili SU-67 sto bi bilo logicno
@omniameamecumporto
Pitaj ih ti bolje, posto verujes u basne. Avion sa najvise nedostataka (preko 3000 prijavljeno od svih korisnika), bez nade da ce za zivotnog veka biti ispravljene. Cak se na vecini gresaka ni ne radi, jer ne mogu ni one najvaznije da stignu da isprave. A kupuje ga ceo kolektivni zapad, jer je tako ujak Sem odlucio. F-22 je cak toliko losiji, da ga nikom drugom nisu ni prodali, jer bi morali da vracaju novac i saznalo bi se kakav je skart. Zato ga sami povlace posle samo 20 god eksploatacije, bez koriscenja u borbenim misijama. Jednostavno oba aviona su u borbenim uslovima neupotrebljivi
Nikola
@Boki
Pa sami Rusi su izjavili da ce u razvoju Su-75 koristiti tehnologiju koji im je dostupna, a koja je osvojena tokom razvoja Su-57.
Sto je i logicno, jer zasto osvajati nesto sto vec imaju.
Eno i ruski teski dron Okhotnik dobio je bocni radar od Su-57.
I naravno da se ne radi o lego kockicama koje se sklapaju, ali vi ocigledno mislite da se tokom razvoja svakog aviona, helikoptera, tenka, bespilotnih letelice itd. ne koristi tehnologija koju neka drzava vec poseduje, nego se sve razvija od nule. To ne samo da nije tacno, nego nema veze sa vezom.
Boki
Su-75 ne postoji i glupo je pisati havospeve o necemu sto nepostoji. Nije proizveden, testiran, poleteo.
Po recima Rusa, avion ce se proizvoditi od 2026 po ceni od 30-35 miliona, da li im verovati?
Djuka
>> Su-75 ne postoji i glupo je pisati havospeve
To je tipicna Post-truth ili post-factual iliti post-reality prica. Letelica objektivno ne postoji ali taj faktum ne igra ulogu…
Zagy
@Sima Kosmos iz dalekog svemira
Sukhoi Su-75 Checkmate za samo šah-mat :)
Sima Kosmos iz dalekog svemira
Može. Još samo da poleti.
Medo s mora
Valjda ti je jasno da je to još nepostojeći avion.
Invictus
Koliko smo lose prosli u odnosu na Hrvate po pitanju rafala a da nismo toga svesni, ali dobro, bar ce biti dobri za airpolicing
Thomas
@Invictus
Za taj airpolicing je dovoljan top i Mica IR.
Tipsi
Neki jesu svesni. Verovatno cemo dobit bolje (ako izuzmemo Nato stvari, Link 16, meteor itd) , ali pitanje dali je 3x bolje? a odgovor je NIJE
KK
@Tipsi
To celo vreme govorim. Ali ne, bilo je bitno rugati se. Nase NOVO, vase POLOVNO. U pare niko ne gleda. Ovo je kao lekic na kasikicu, malo po malo. A kad popijemo celi lekic, stavimo na papir ko je dobio sta i posto – pros’o voz. A 100% da iznenadjenja nisu zavrsila. Samo ih dobijamo na rate.
dado
Ajmo sad +- realno,
1. cijene rastu i u normalnim okolnostima koje sada to više nisu pa su iste „explodirale“
2. ako si član kluba imaš ne samo popust nego i pristup premium robi
3. za vanjsko tržište je ipak bitno kako kupac „diše“ ako preferira onaj drugi tim a onda je trebao se okrenut na tu stranu (naravno sad to nije moguće pa su takva razmišljanja još više intrigantna), onda ako si nekoga uvjeravao da je ovo crno a ono bijelo ne ide promjena preko noći jer bi to tražilo obrazloženje zašto? Tko je imao koristi od toga? A uvijek neko ima koristi …..
Nikola
Da se ne lazemo, i ovo sto je Hrvatima stiglo i ono sto nama treba da stigne dovoljno je manje vise za airpolicing.
Ko misli da je jedna eskadrila, bilo kojih aviona, dovoljna za neka cuda neka se priseti Nato agresije na SRJ i stotine angazovanih letelica.
A moglo se procitati svasta, od komentara tipa : „jedna eskadrila na dva aerodroma“, „cuvanja VaP-a iznad skoro cele teritorije bivse SFRJ, sve do bugarsko grcke granice“ ili kako bi sa eskadrilom „potukli neprijatelja do nogu za dan-dva“ itd…
omniameamecumporto
Jasno je da jedna eskadrila ništa ne znači. Ali znači tehnologija koju smo prihvatili i sada moramo učiti. Znače piloti koje imamo i koji lete na vrhunskim aparatima sa kolegama. Evo ovo je već druga misija sa Francuzima u kratko vrijeme, to je sticanje iskustva, to je napredak, a ne neki tamo panoramski let. Znači to da nismo ugasili zrakoplovstvo, a to da ćemo nekoga bobijediti sa tom eskadrilom sigurno ne. Ali u slučaju problema imaš pilote, imaš nešto avijacije a ostalo se lakše doturi, ne treba ti vrijeme. Ali kažem ratovati mi međusobno nećemo, nego eto nek se nađe i nek piloti vježbaju.
Nikola
@Omnia
Da, samo sto se kupovinom Rafala ne kupuje tehnologija. To jeste tehnoloski skok s obzirom da vasi piloti prelaze sa MiG-21 na Rafal, ili mi sa MiG-29 na Rafala za koju godinu. Ali toga nema mnogo vajde s obzirom da nije rec o transferu tehnologije.
Jedino stoji da ce piloti leteti na aparatima koje zasluzuju. Ali da li se isplati slupati tolike pare u avione koji ce sluziti za airpolicing i nekoliko vezbi i parada godisnje.
BSD
To su ti vrhunski piloti koji su bili na obuci u Francuskoj, a ni jedan nije u stanju da obavlja samostalno ni aktivnosti dezurne pare, nego im stranci cuvaju vazdusni prostor. Presli ljudi sa aviona MiG-21 na Rafala i ne mogu da se pohvataju, ne vredi pricati iluzionistima novonastalog RV-a. Ne treba lagati sam sebe, a to je u komsiluku tradicija, postoji jedna narodna izreka koja kaze „Videla zaba da se konj potkiva, pa digla nogu”. Bice to samo solidna akro-grupa ako nastave sa ozbiljnim treninzima sa Francuzima. Uciti, uciti i samo uciti.
omniameamecumporto
To jesu vrhunski piloti…Moraš neke stvari ipak malo bolje razumijeti. Ti piloti imaju zacrtane zadaće koje obavljaju svakodnevno i nema smisla da tamo negdje ćame i čekaju neki nepostojeći poziv za hvatanje vrabaca. Ako mogu letjeti sa Francuzima već dvije misije onda mogu odrađivati i te tvoje pare. Ali nije tako predviđeno već je predviđena besplatna aktivnost NATO saveznika, dok ne kompletiramo eskadrilu. Malo manje zlobe molim.
Pajo
@BSD,
pa naravno da će piloti učiti i usvajati nova znanja i svakodnevne rutine.
Kad smo kod učenja, mogli bi se i Vi poduciti kulturi i prestati generalizirati stvari na čitave narode (u komsiluku).
Pavle
Pajo
vidjeno nažalost već toliko puta u stvarnosti.
Djuka
Ta prica o tehnologijama koje se navodno kupuju ovakvim poslovima je klasicna socijalisticka spika iz 60tih godina proslog veka, kada je recimo SSSR transferirao velike drzavne tehnologije Kini, Indiji, ili kakda je recimo UK SSSR-u transferirala tehnologiju mlaznih motora iz euforicnih razloga posle pobede u IIWW.
Jedini realan transfer tehnologije ce se desiti u domenu vojnih tehnologija jer ce lokalni planeri operacija, piloti itd. steci znanja u vezi sa planiranjem i izvodjenjem vojnih operacija sa takvim modernim letelicama.