Visoka delegacija američke kompanije „Garmin“ posetila je ove nedelje beogradski „Prince Aviation“. Sektor održavanja najvećeg regionalnog „MRO shopa“ za biznis avijaciju ugostio je svoje, sada već višegodišnje partnere – verovatno jednu od najinovativnijih kompanija koja se, između ostalog, specijalizovala za proizvodnju avionike i srodnih proizvoda za različite kategorije vazduhoplova.
Obe kompanije nalaze se trenutno u uzletu, onom planskom, poslovnom. Kako je Tango Six već pisao, sektor Princa koji se bavi održavanjem polako izlazi na veće tržište sa dugoročnijim ambicijama, dok „Garmin“ neskriveno korača ka sledećoj etapi nakon potpune dominacije u generalnoj avijaciji – ka većim, putničkim, avionima.
Poseta „Garmin“ delegacije Princu bila je deo njihove evropske turneje obilaska partnera ali i prvi susret uživo sa beogradskim specijalistima za modifikacije poslovnih aviona nakon pandemije. Kako su kazali za naš portal, dve kompanije sarađuju već šestu godinu.
– Srećni smo što smo ovde, sa većom delegacijom, uključujući i deo našeg višeg menadžment tima. – kazao je za Tango Six Fabian Kinzle (Fabian Kienzle), menadžer prodaje u vazduhoplovnom sektoru „Garmina“.
– Ovde smo, pre svega kako bi obišli naše prijatelje i partnere iz kompanije „Prince Aviation“, naravno da vidimo ovaj impozantan novi hangar i da se uverimo kako je naš brend predstavljen u našoj mreži dilera.
Sa kolegama iz Princa ćemo tokom našeg boravka u Beogradu razgovarati o našem portfoliju avionike za „Textron“ CJ i XLS liniju, predstavićemo im novine kada su naši proizvodi u pitanju iz inženjerskog, tehničkog i ugla podrške. Računamo na partnere iz naše dilerske mreže, kao što je to „Prince Aviation“, kao prve na liniji edukacije budućih mušterija pre svega u oblasti modernizacije avionike starijih aviona. Tu smo danas da pomognemo Princu sa prezentacijom novina i potrebnim informacijama kako bi oni bili uspešniji u ovoj, za nas bitnoj, poslovnoj aktivnosti.
Avionika je kompleksna tema, to nije nešto što samo izaberete iz kataloga. Zahteva dodatne obuke, podizanje svesti kako iz komercijalne perspektive, perspektive pilota i perspektive tehničara. Ovakvim, nazvao bih ih informativno-edukativnim posetama, trudimo da pomognemo našim partnerima u ovoj misiji. –
Višegodišnje partnerstvo
Domaćin delegaciji koja je doputovala iz Amerike i Nemačke, Srđan Kragojević, direktor tehnike „Prince Aviation-a“, napominje da su „Garminove“ inovacije u sektoru avionike bile ključni faktor u uspehu njihovog partnerstva:
– „Garmin“ je najbrže rastući OEM („Original Equipment Manufacturer“) u oblasti avionike. Uvek imaju nešto novo da ponude, posebno pokrivajući Cesninu seriju 500 (500/525/550/560/560XL), koja je jedan od glavnih tipova poslovnih mlaznjaka sa kojima mi radimo. – ističe Kragojević i objašnjava da je ključni momenat saradnje dve kompanije ponuda Princovim klijentima koji imaju starije letelice – unapređivanje starije avionike sa „glass cockpit“ rešenjima iz „Garmina“.
Takva modifikacija, koja (u zavisnosti od modela aviona i odabrane avionike) može koštati i nekoliko stotina hiljada dolara, povećava vrednost letelice, dramatično unapređuje njene sposobnosti u eksploataciji, pilotsku ergonomiju, fleksibilnosti u saobraćaju i na kraju povećava bezbednost letenja.
– Sam termin „avionika“. – objašnjava Kinzle – dolazi od kombinacije „avijacije“ i „elektronike“, obuhvata sve od navigacionih i komunikacionih sistema do tehnologije za izbegavanje opasnosti i autopilota. Ovaj sveobuhvatni pristup avionskim sistemima pozicionirao je „Garmin“ kao značajnog igrača u avio-industriji, koji se direktno takmiči sa tradicionalnim vazduhoplovnim gigantima.
Opcije nadogradnje
U srcu partnerstva Princa i „Garmina“ nalazi se izuzetno slojevit program nadogradnje za različite modele poslovnih mlaznjaka, posebno „Citation“ XLS (560XL) i CJ (525) serije. „Flagship“ ponuda je „G5000“ – integrisani „glass“ kokpit, koji Kinzle opisuje kao „kompletnu transformaciju koja dovodi starije vazduhoplove u modernu eru“.
– Za XLS, to je integrisano kokpit rešenje gde sve staro izlazi – kompletno ožičenje i svi instrumenti. Stari „steam gauge“ klasični kokpit se uklanja i zamenjuje najsavremenijim „glass cockpit“ rešenjem. Ovaj „upgrade“ uključuje tri velika ekrana, nove autopilot sisteme i modernu meteo-radar tehnologiju.
Obim takvih radova je značajan, tipično zahtevajući između 1.500 do 2.000 radnih sati i približno 8-10 nedelja kada vam avion mora biti u radionici. To ima smisla raditi kada je vreme, recimo za bazno održavanje vazduhoplova ili generalnu reviziju motora. – objašnjava Kinzle, ističući pozitivna iskustva američkih mušterija koje su na svojim XLS Cesnama obavili ovu modernizaciju.
Obim partnerstva i opcija proteže se izvan XLS platforme, na letelice koje Princov MRO ima već godinama u svojoj „capibility“ listi. „Garmin“ nudi rešenja za različite „Citation modele“, uključujući CJ2, CJ1 i klasični CJ:
– Za CJ seriju, imamo ono što nazivamo „integrisanim federiranim sistemom“ baziranim na našoj G600 TXI seriji proizvoda. – objašnjava Kinzle. – To je više kao arhitektura građevinskih blokova gde kupac može da izabere koje komponente želi da zameni.
Ova fleksibilnost u opcijama nadogradnje omogućava vlasnicima vazduhoplova da prilagode svoje programe modernizacije svojim specifičnim potrebama i budžetima. Modularni pristup može uključivati primarne letačke instrumente, navigacione sisteme, FMS i različite druge komponente koje se mogu nadograditi pojedinačno ili kao deo sveobuhvatnog paketa. –
Finansijski aspekt ovakvih nadogradnji je nezaobilazan deo priče.
Kinzle nam to ilustruje na primeru instalacije G5000 paketa. Nadogradnja ovog sistema predstavlja investiciju od približno 650.000-700.000 dolara. Nakon takvog troška vlasnici mogu očekivati uvećanje vrednosti svoje letelice za dodatnih oko 500.000 dolara.
– To dakle nije samo investicija u novu teniku, tehnologiju, beznednost i udobnost pilota, ona u suštini povećava i vrednost vazduhoplova za vrednost investicije. – naglašava predstavnik „Garmina“.
Još jedan STC za pojasom
„Prince Aviation“ ima veliko iskustvo u implementaciji navedenih nadogradnji, ističe Kragojević.
Za Tango Six to ilustruje na primeru jedne italijanski-registrovane Cesne 525, u koju su instalirali „Blackhawk STC“ baziran na „Garmin“ rešenjima. Ovo iskustvo ih je navelo da se više fokusiraju na „Garminove“ STC-ove („Supplemental Type Certificate“). Američka kompanija partneru koji je našao mušteriju za instalaciju obezbeđuje hardver i STC pod kojim je posao usaglašen sa regulatorima koji su nadležni za zemlje u kojima je letelica registrovana, što je sve u funkciji što kraćeg zadržavanja poslovnog aviona van operacija.
Na Princu je onda da obavi najizazovniji deo posla – inženjerski i tehnički rad same ugradnje.
– Želeli bismo stvarno da se fokusiramo na Garmin STC-ove, jer će to biti nešto gde će podrška biti najveća i najažurnija.
Jedna od najznačajnijih prednosti moderne avionike je nivo povezanosti i integracije koji nude. Ovi sistemi omogućavaju pilotima da komuniciraju sa svojim vazduhoplovom čak i pre dolaska na aerodrom. Možete biti kod kuće, možete preko iPada i interneta učitati planove leta, možete da vidite gde je vaš vazduhoplov, kakvo je stanje goriva.
Možete čak videti koja je temperatura u avionu. Ako vidite da je temperatura, na primer -5, možda vaš FBO ili hendler nije stavio avion u hangar kada je trebalo. – objašnjava Kragojević, ilustrujući kako ovi sistemi mogu pomoći operaterima i da održe bolji nadzor nad svojom flotom.
Jedan od najzanimljivijih aspekata „Garminovog“ uspeha na tržištu je rastuća preferencija pilota ka njihovim rešenjima. Američka kompanije je, možemo slobodno konstatovati, promenila generalnu avijaciju. Donela je neslućene sposobnosti manjim avionima, dodatno ih olakšala za vrednosti težine izbačenih modula zastarelih instrumenata i napravila „Garmin-native“ generacije letača.
Kragojević to primećuje i naglašava da je većina pilota, posebno mlađih, odrasla koristeći „Garmin“ sisteme od svojih najranijih dana obuke.
– Odrasli su na „Garmin“ 1000, tako da će oni biti više nego dobro upoznati sa „Garmin“ proizvodima od PPL do ATPL dozvole. „Garmin“ proizvode mi već godinama koristimo u „Prince Aviation“ školi letenja. Kako u Cesnama, tako i u našoj novoj Tecnam floti.
Stari avion, nova avionika
Tehničke prednosti „Garminovih“ sistema su brojne, priča nam Kragojević:
– Za razliku od tradicionalne avionike i hardvera drugih proizvođača, „Garminov“ pristup je više orijentisan na softver.
Sa „Garminom“, hardver će biti isti, imaćete samo instalirani softver. Tehnički je jednostavniji za eksploataciju, jer ne postoje moduli u nepresorizovanom delu koji su povezani sa davačima u kabini, svi moduli se nalaze gotovo tik iza ekrana, odnosno „instrument panela“, integrisani u jednu celinu. To „Garmin“ opremu čini pouzdanijom, jer se nalazi u presorizovanom delu i nije izložena atmosferskim uslovima. –
Motivacija vlasnika vazduhoplova da unaprede svoju avioniku ipak prevazilazi puku modernizaciju. Kinzle je naveo nekoliko ubedljivih razloga:
– Ako imate staru avioniku od, na primer, „Honeywell-a“, suočićete se sa zastarelošću jer su te tehnologije stare 25-30 godina i više nisu podržane. Možete li zamisliti da imate telefon star 10 godina?
„Apgrejdi“ takođe omogućavaju vazduhoplovima da ispune moderne zahteve vazdušnog prostora i mandate, kao što su ADSB, LPV sposobnosti i CPDLC. Integrisana priroda „Garminovih“ sistema zaista donosi dodatne prednosti. –
Kragojević zatim ilustruje još jedan interesantan holistički argument kada je reč o uparivanju novog i starog:
– Zanimljiv aspekt ovakvih nadogradnji, posebno za starije vazduhoplove, odnosi se na kvalitet njihove konstrukcije. Vazduhoplovi, proizvođeni pre 20 i više godina karakterisali su se robusnijom konstrukcijom, uz manji fokus na optimizaciju i štednju materijala.
Kada se avion kao jedinka posmatra iz ove perspektive, dobijamo još jednu dimenziju vrednosti nadogradnje starijih vazduhoplova. Kombinovanjem dobro proizvedenih „legacy“ struktura sa modernom avionikom, operateri mogu postići optimalan balans strukturnog integriteta i tehnološke savremenosti. Može se reći da dajete jedan novi život pouzdanoj konstrukciji. – objašnjava rukovodilac Princovog MRO-a.
Planovi za budućnost
Obe kompanije su optimistične u pogledu budućnosti njihovog partnerstva. Dok je „Garmin“ već obavio oko 150 G5000 instalacija na Cesnama XLS u SAD-u, željno očekuju svog prvog evropskog klijenta za ovu nadogradnju:
– Voleli bismo da prvi XLS koji će dobiti novi G5000 bude ili neki iz Princove flote ili njihovih klijenata koji ovde obavljaju svoje održavanje.
Izuzetno smo zadovoljni saradnjom koju imamo sa „Prince Aviation-om“, sa prijateljstvom koje imamo sa njihovim menadžment timom. Nije samo reč o biznisu. To su i iskrene ljudske interakcije, zaista cenimo profesionalce koji ovde rade. Cenimo ono što smo videli tokom posete, posebno njihove nove prostorije, posebno ovaj izuzetni novi hangar. – zaključio je Fabian Kinzle za Tango Six.
Srđan Kragojević nam takođe rezimira zadovoljstvo saradnje sa američkom kompanijom i ističe da se baš na primeru Princa i „Garmina“ vidi rastuća vrednost mreže ovlašćenih dilera u ovom segmentu industrije:
– Kako avionski sistemi postaju sve sofisticiraniji, partnerstva ovog tipa postaju od suštinskog značaja. Princ nastavlja sa strateškim ulaganjem u sopstvene kapacitete i zaposlene, čime osiguravamo visok kvalitet usluga. Konkretno, kada je reč o partnerstvu sa „Garminom“, naš cilj je da instalacije njihovih proizvoda u vidu nadogradnji ne budu tretirane kao „ad-hoc“ projekti, već da se transformišu u planiran i stabilan obim posla. Na tome ćemo predano raditi zajedno u budućnosti.
Spremni smo da sa našom tehničkom ekpertizom i iskustvom, i „Garminovim“ inovativnim proizvodima predvodimo modernizaciju poslovnih aviona na evropskom tržištu, baš ovde iz Beograda. – poručuje Kragojević.