Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje
Potpisivanje memoranduma na sajmu u Žuhaiju / Foto: Utva

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

Direktor fabrike aviona Utva iz Pančeva, Branislav Lučić potpisao je danas na kineskom vazduhoplovnom sajmu Žuhai Memorandum o razumevanju sa kineskom kompanijom ALIT koji se odnosi na uspostavljanje Centra za održavanje bespilotnih letelica ovog proizvođača, kao i bespilotnih letelica domaće proizvodnje Vrabac i Pegaz, kazao je za Tango Six portal Aleksandar Petrović rukovodilac razvoja i projektovanja u Utvi.

Prvi veći projekat domaće borbene besposadne letelice Pegaz u novije vreme razvijen je upravo sa kompanijom ALIT. Kako je Tango Six više puta izveštavao, Utva će uskoro početi sa serijskom proizvodnjom u Pančevu.

– Ovim se zaokružuje ciklus od proizvodnje do održavanja za krajnjeg korisnika koji je u ovom slučaju Vojska Srbije. – kazao je Petrović za naš portal.

Kako kažu iz Utve, da bi centar bio ekonomski isplativ, kompanije će zajednički učestovati i na trećim tržištima sa ciljem pronalaženja korisnika koji bi održavali besposadne letelice u Utvi čime bi se, kako računaju iz kompanije, popunili kapaciteti.

Treći važan aspekt saradnje, kako ističu iz Utve, je i zajednički rad dve kompanije na marketingu proizvoda i potencijalno zajednički nastupi na trećim tržištima sa novim proizvodima.

Eskadrila „Sokolovi“ bazirana u Kraljevu raspolaže sa tri tipa izviđačko-borbenih BPL, među njima je i domaći Pegaz / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six

Direktor Utve Lučić kazao je nakon današnjeg potpisivanja memoranduma da nije reč samo o formalnom dokumentu, već da on predstavlja duboku posvećenost zajedničkom radu ka zajedničkim ciljevima koji će doneti trajne koristi za obe organizacije, ali, što je najvažnije, za Srbiju i Kinu:

– Ovo je veliki korak za nas, a verujemo da će servisni centar postati centar inovacija, podrške korisnicima i efikasne isporuke usluga našim klijentima. Stručnost i znanje koje kompanija ALIT donosi, garantuju da će ovaj centar funkcionisati prema najvišim standardima, stvarajući vrednost ne samo za naše kompanije, već i za šire tržište.

Ova saradnja će omogućiti poboljšanje kvaliteta proizvoda, povećanje proizvodne efikasnosti, brže lansiranje novih i unapređenih proizvoda na tržište kao i ostvarivanje profita.

Verujemo da će ovo partnerstvo doprineti rastu i stvaranju novih mogućnosti, ne samo za Kompaniju Utva i Kompaniju ALIT, već i za industrije naših država kojima služimo.

Iako su poslovne koristi ovog sporazuma očigledne, širi uticaj ide mnogo dalje od komercijalnih interesa. Naše dve kompanije dolaze iz različitih zemalja, i kroz ovu saradnju ne samo da ćemo učvrstiti naše poslove, već ćemo takođe doprineti ekonomskom rastu, saradnji između naših zemalja i čvršćoj vezi naših naroda. – kazao je Lučić.

Kako je došlo do saradnje

U okviru nabavke kineskih besposadnih letelica CH-92A, Srbija je dogovorila i transfer tehnologija sa tog tipa letelice na domaću BPL Pegaz. Stručnjaci iz VTI i RV i PVO Vojske Srbije su rad sa kineskim kolegama na reprojektovanju Pegaza započeli 2019. godine, ubrzo su dve letelice prebačene u Kinu, a isporuka dva prototipa je realizovana početkom 2022. Potom je januara 2023. objavljeno da je Pegaz uveden u naoružanje, ali da tek počinje serijska proizvodnja, uz finalizaciju u fabrici ‘‘Utva‘‘ Pančevo.

Kompanija ALIT jedna je od ključnih podružnica kineske državne korporacije „China aerospace science and technology corporation (CASC)“ koja ima glavnu ulogu u kineskom svemirskom programu. Sastavu CASC se nalazi osam velikih instituta i akademija koje se bave istraživanjem, razvojem i proizvodnjom, devet specijalizovanih kompanija i šest podružnica koje su joj direktno potčinjene.

U kompanijama CASC-a razvijaju se i proizvode svemirske tehnologije, letelice, pogonske grupe, elektronika, softver, sateliti i satelitska oprema. Tu su i preduzeća koje se bave ulaganjima, finansijama, arhivama, analizama i primenom podataka, standardizacijom i sertifikacijom proizvoda.

Među kompanijama koje čine CASC nalazi i „China Academy of Aerospace Aerodynamics (CAAA)“ u kojoj se razvijaju i proizvode besposadne letelice, artiljerijske rakete i vođene avio-bombe. Od tipova besposadnih letelica koje su nama poznate, CAAA i ALIT su projektovali i proizveli CH-92A i CH-95 koje se nalaze u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije, kao i pripadajuće naoružanje, vođene rakete FT-8 u varijantama B, C i D.

Vazduhoplovni sajam „China International Aviation & Aerospace Exhibition“, poznat i kao „Airshow China“ i „Zhuhai Airshow“, zvanično je otvoren juče na aerodromu Žuhaji Jinvan. Sajam se održava svake druge godine u novembru od 1996. godine.

Sajam je prilika da kineska namenska i vazduhoplovna industrija pokažu svoja najnovija dostignuća. Na Žuhajiu se međutim ne prikazuju samo vazduhoplovi, svemirske tehnologije i raketni sistemi za protivvazduhoplovna dejstva, već se izlaže i različita vojna tehnika kopnene vojske i svih njenih rodova.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

KK

Okay, ukratko sklapat ce se neki domaci kostur s Kineskom elektronikom i naoruzanjem i koristiti domaci potencijali i veze da se proizvod proda tamo gde Kinezi nisu popularni na ime ex YU kredibiliteta.

Sto je opet bolje od nekog sakatog domaceg resenja 50 godina za svetom jer omogucava uvid u modernije tehnologije. Nije idealno ali je bolje od nicega.

Odgovori
Yr

Okay ako uzmemo u obzir ekonomsku i tehnološku (ne)moć Srbije i uporedivih zemalja ovo je premija. Daće vetar u leđa domaćem razvoju, uvid u tehnologije koje nedostaju i visok stepen nezavisnosti u održavanju flote dronova u operativnom stanju. Ako još uspemo da proguramo neki od srpsko-kineskih dronova u izvoz, uboli smo jackpot. Ne potcenjujte koliko je ova država izgubila znanja i proizvodnih kapaciteta u vreme sankcija i skoro podjednako u periodu pljačke koja se kolokvijalno naziva tranzicija, a ako smo pošteni ni u vreme bivše države nismo baš bili komunistički Šveđani, mada volimo da se lažemo da jesmo.

Dj

>> Daće vetar u leđa domaćem razvoju, uvid u tehnologije koje nedostaju

Uf, kako da ne. Kina poznata po tome sto deli tehnologije i sakom i kapom. Pre ce biti da ce oteti ako ista nadju sto vec nisu sta znam rusima, amerima, nemcima itd.

Ga

U Ukrajni najeftiniji i sklepani dronovi sa eksplozivom izmenise kompletan nacin ratovanja…

St

@Yrraf
Kom domacem razvoju kad nam je trebalo 10+ godina da dodjemo do rpototipa Pegaza i jos 3 da krenemo u proizvodnju?
Jel neko racunao koliko para vremena i truda je ulozeno u nesto sto je prevazidjeno pre 5 godina?
A kineske dronove koje trenutno mozemo da sklopimo u Srbiji tesko da mozemo kome da prodamo, sem nekoj Africkoj drzavi.

Vi

Od preuzimanja od strane SDPR Utva je izgubila i poslednje tragove onoga sto se zove „avio industrija“. Majstori koji nesto znaju i umeju, koji imaju iskustva, pobegli u ZF, Brose, MTU, penziju. Iskusni inzenjeri se penzionisali, oni mladji koji su zanat ispekli na Sovi pobegli glavom bez obzira. Osim par ljudi koji pokusavaju nesto da spasu od najezde stranacki i ko zna kako jos zaposlenih parazita i negativne selekcija koja to prati, tu, na zalost, vazduhoplovstva vise nema. Mesavina proizvodnje aviona, bespilotnih letelica, sedista za Lazare i DUBS sklepotina sa NULA kontrole kvaliteta, svakome ko zna bilo sta o avio industriji pokazuje pre svega potpuni kolaps sistema vrednosti (to na nivou drzave, ali ovde koncentrovano), a sta sledi posle toga vidimo ovih dana u Boeingu (a cemu jedna Utva da se nada). Nadam se da moze da se iznenadno pojavi neka neocekivana sila i spasi stvar, ali bio bih lud kad bih verovao u to.

Nadam se da ce mi se prognoze ispostaviti netacnim (a znam da nece), ali bojim se da mozemo da ocekujemo vrlo neslavne vesti iz Panceva u narednim godinama.

Odgovori
go

Utva je izgubila to „aero industrija“ još onda kada su joj oduzete licence kao deo zapadnih sankcija. Utva je neke svoje licence dobila nazad, ali tek kada je došla pod SDPR, gde se veruje da nečemu može da posluži, pa se veslalo da joj se vrati sve što može da joj se vrati, a da trči trku sa MTU teško da je prijateljska zamisao. Šta je bila, bila je, šta će postati zavisi od talenta i tehnologija koje usvoji.

Jo

Utva je decenijama u čabru što zbog sankcija i bombardovanja što kasnijom tranzicijom koja je došla 2000ih,ovo što sada vidimo je samo nastavak loše priče iz 80ih i činjenice da se još uvek živi od zaostavštine pokojnog Dimića i njegove Utve 75 uobličene u Sovi, to je još jedan dokaz da mi baš i nemamo takve stručnjake kao što mislimo a i oni koji su došli nakon Dimića nisu se baš istakli, stoji činjenica da je izbio rat ali vizije tadašnjih rukovodioca su bile poražavajuće naime nakon završetka proizvodnje Utve 75 i par prototipova nastalih iz nje šta se drugo projektovalo? pa ništa i to je činjenica a činjenica je i ta da su tadašnji vodeći inženjeri osnovali svoju firmu i da su projektovali i napravili model aviona Panaero 201 koji je delom pravljen u fabrici jer ko bi se od radnika suprotstavio direktorima iako su znali da se avion pravi nelegalno i da je isti pao uz pogibiju dva lica, kao da to nije dovoljno isti ti ljudi koji su na vodećim funkcijama da bi izbegli odgovornost za nelegalnu gradnju svoj projekat prodaju Utvi u kojoj su zaposleni i program nastavlja svoj život kao Vila i takođe doživljava neuspeh i verovatno sada trune negde u krugu fabrike a gospoda stručnjaci nakon štrajka radnika 1994te godine svoje dalje karijere nastavljaju po raznim državnim institucijama gde su dospeli pomoću svojih debelih veza, kada se sve sagleda zašto bi sada bilo drugačije ako imamo u vidu da su prethodnici današnjih stručnjaka (čast izuzecima) koji su u ono vreme školovani o državnom trošku a kasnije zapošljavani u tako renomiranoj fabrici gde su uživali ugled i od kojih se očekivalo da svojim znanjem firmu dovedu na neki viši nivo tu istu firmu doveli na najniže grane svojom nesposobnošću da upravljaju njome i da razvijaju nove ideje i programe, kako danas da u znanju napreduje mladi inženjer koji dođe da radi ako mu se prezentuje program koji se ne proizvodi 40 godina? pa nikako već će posle nekog vremena potražiti novu sredinu verovatno negde na Zapadu jer su to i njegove starije kolege već radile doduše u domaćim državnim institucijama!!!

Go

ovime je zacementirana saradnja sa zapadnim proizvodjacima, mozemo da se pozdravimo sa naprednim tehnologijama, razvojem…. sraf sa zapada nece biti instaliran na neki dron, niti na neki vazduhoplov kineske proizvodnje, ali to je cena koju cemo platiti svesno zbog saradnje sa pogresnom stranom.

Odgovori
Pe

Zapravo ne. Sama sposobnost da razvijaš i proizvodiš dronove, artiljeriju i druge napredne sisteme doneće nove saradnike. Neki se već sami i prijavili, poput Turaka, Poljaka, Čeha, Slovaka itd.

Pe

trebalo bi da napravimo jedno 40 biliona ovih čuda da vratimo deo kredita Kinezima … znači do 2099. je sve rešeno

Jo

Neverovatno koliko destruktivnih komentara na dobru vest. Kina je u samom svetskom vrhu kad je u pitanju proizvodnja dronova, a i savremenih tehnologija uopšte. Već su nam preneli tehnologiju za pegaza. Mi jesmo zaostali zbog ratova i sankcija, stranaka i korupcije, ali mislim da je budućnost u tom pogledu bolja. Uostalom kako smo uspeli sa Nora B52, koji je ipak jedan kompleksan sistem, a isto je u pitanju SDPR

Odgovori
Л

Браво! Ниједна екс ју намјенска фабрика нема пријератну славу нити обим производње сложених система. Такође ни инжињери вјероватно нису на истом нивоу, али људи ово је добра вијест. Не живимо у Краљевини Југославији, нити у СФРЈ па да правимо озбиљне авионе. У складу са садашњим скромним капацитетима Србије ово је велико и битно је да се нешто ради. Беспилотне летјелице су будућност, а Кинези озбиљни парнери из бранше.

Sa

Desava se nesto, sto je Kina vec usavrsila, dovodi se tehnologija koju nemamo a sa time i obuka novih majstora i inzenjera, koji ce sutra uciti nove kadrove. Dobijena znanja ce se koristiti za razvoj i unapredjivanje sopstvenih tehnologija.
Ako bude pameti da se takvoj praksi da prioritet, i to ne samo sa Kinom, vec i sa svima drugima, da dovodimo nove tehnologije i stvaramo inzenjere i sopstvene tehnologije a ne motace kablova, na dobrom smo putu.

Odgovori
Ac

U pitanju su jednostavne letjelice da se mogu održavati u poljskim uslovima.VTI treba ukinuti jer ne mogu ni najjednostavnije stvari da realizuju.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor