[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 6. septembra

4. sep 2025

[POSLEDNJA VEST] Gazela koja je volela prinudna sletanja: YU-HPZ nakon pet godina ponovo akter incidenta

21. avg 2025

Starlink mini kao alternativni izvor interneta u poslovnim avionima

13. avg 2025

[EKSKLUZIVNO] Novi direktor pančevačke Utve predstavio projekat razvoja potpuno novog žirokoptera: Sa američkom kompanijom „VaultGyro“ ćemo razviti, sertifikovati i serijski proizvoditi novu inovativnu letelicu

5. avg 2025

Najveći sajam poslovne avijacije u Evropi EBACE i sledeće godine u Ženevi, pregovori i dalje u toku sa drugim lokacijama za buduća izdanja događaja

1. avg 2025

Vazduhoplovna akademija uskoro kupuje nove dvomotorne avione za obuku pilota, Er Srbija objavila konkurs za stipendiranje obuke čak 20 pilota

24. jul 2025

[POSLEDNJA VEST] Makedonci dodaju još jedan AT-802 u svoje vazduhoplovne operacije gašenja požara koji su skoro uništili sportski aerodrom Stenkovec 9. jula

12. jul 2025

[POSLEDNJA VEST] Makedonija ponovo u plamenu, Grci poslali Kanadere

9. jul 2025

General stao na čelo makedonske Direkcije za zaštitu i spasavanje: Počelo ubrzano rešavanje starih problema

7. jul 2025

Premijera u Milanu: Estetika Riva jahti za Galfstrim avione i Sikorski helikoptere

4. jul 2025

Kako je Slovenija za 15 meseci uspostavila vazduhoplovnu vatrogasnu službu

3. jul 2025

Definisane nove geografske zone za operacije civilnih dronova, DCV uskoro pušta internet platformu za podnošenje zahteva za letenje dronova

1. jul 2025

[REPORTAŽA] Prvi aero-miting u Kragujevcu u organizaciji „MIND Aviation-a“: Egzotično i brojno vazduhoplovno učešće, privatna incijativa i porodični izlet za „civile“

16. jun 2025

Standardizaciona inspekcija EASA-e: DCV sektori za vazduhoplovno osoblje i medicinu pohvaljeni

13. jun 2025

[NAJAVA] Aero-miting u Kragujevcu: MiG-ovi 29, generalna avijacija i gosti iz inostranstva

11. jun 2025

Memorijal „Pilot Mihailo Petrović“ održan u Trsteniku: Prvo mesto za aero-klub Ćuprija

9. jun 2025

Siniša Mali potvrdio – eVTOL letelice na EXPO 2027 neće biti „leteći taksiji“ i komercijalni vazdušni prevoz već demo letovi

28. maj 2025

[NAJAVA] „MIND Aviation“ potvrdio datum: Najveći civilni aero-miting ove sezone 14. juna na kragujevačkom aerodromu

26. maj 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva na Diplomatskoj konferenciji posvećenoj ECAC-u

23. maj 2025

[EBACE 2025] Delegacije četiri srpske kompanije u Ženevi, najveći evropski sajam poslovne avijacije od sledeće godine napušta Švajcarsku

21. maj 2025
[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona
Prvo izlaganje za "Green Power Turbine Systems" na sajmu posvećenom isključivo civilnoj avijaciji / Foto: Slobodan Vučković, Tango Six

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Tango Six je i ove godine izveštavao sa najvećeg bliskoistočnog sajma poslovne avijacije MEBAA (Middle East Business Aviation Assosiation). Trodnevni događaj okupio je 45 izlagača sa više od 30 izloženih biz-jetova na statici aerodroma „Al Maktum“, na istoj lokaciji na kojoj se održava i „Dubai Airshow“.

Ove godine Srbiju su predstavljali „Green Power Turbine Systems“ i „Prince Aviation“. „Green Power“ je izlagao na sajmu na svom štandu, dok je Princ tradicionalno prisutan na događaju ove vrste zbog svojih globalnih i regionalnih klijenata.

„Green Power Turbine Systems“ je prvi put izašao u striktno civilni „setting“, nakon tradicionalnih izlaganja na „Dubai Airshow“ događaju 2021. i 2023. godine., čemu je Tango Six detaljno izveštavao.

Premijere beogradske firme, adekvatno MEBAA temi, bili su projekti dva nova aviona: jednomotorne letelice za osnovnu obuku pilota „AT-01“ i dvomotornog aviona sa osam sedišta nazvanog „P2P-2025“.

„AT-01“ / Foto: Slobodan Vučković, Tango Six

Interesantno je da je planirano da obe letelice pogoni turbo-elisni motor TPE 200 koji je razvijen takođe u „Green Poweru“. Kompanija je na sajmu potvrdila da je motor snage 260 konjskih snaga prvi put leteo na besposadnom helikopteru koji kompanija razvija sredinom prošle godine i da je planirano da uđe u proces sertifikacije od strane EASA-e početkom sledeće godine.

– Avioni će se razvijati istovremeno prema istim vremenskim okvirima, sa planom da prototipi budu proizvedeni do sredine 2025. godine, prvi letovi u 2026. godini i prve isporuke kupcima 2027. godine. – rekli su iz kompanije.

„P2P-2025“ / Foto: Slobodan Vučković, Tango Six

Na ovogodišnjoj MEBAA „Green Power“ inženjeri izneli su više detalja o motoru TPE 200:

– Dizajn TPE 200 je modularan, tako da je svaki glavni deo lakše dostupan za održavanje, a cilja se na TBO (vreme između generalnih popravki) od 7.000 sati. Vazduh se uvlači sa zadnje strane motora kroz centrifugalni kompresor sa odnosom kompresije 6:1, zatim prolazi kroz prstenastu komoru za sagorevanje sa 12 mlaznica za gorivo. Ekspanzivni gasovi pokreću centrifugalnu turbinu s jednim stepenom i aksijalnu turbinu s jednim stepenom, koje pokreću menjač i izlaznu osovinu sa propelerom.

Lopatice turbine izrađene su od relativno običnog „Inconel-a“ bez posebnih karakteristika hlađenja. Zanimljiva karakteristika dizajna je starter-generator, koji je montiran na centralnu osovinu na ulazu za vazduh.

Kompanija cilja da odredi cenu prodaje motora između 150.000 do 175.000 dolara, što bi ga učinilo atraktivnom opcijom za proizvođače manjih letelica generalne avijacije. –

Dva predstavljena projekta nastavljaju se na ranije koncepte matične kompanije EDePro koja je, kako je Tango Six izveštavao 2015. godine, planirala projektovanje lakog transportnog aviona nazvanog „Skypickup“.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

Da dodam, ovakav motor, ako prođe sva testiranja, otvara vrata za razvoj cele familije srednjih bespilotnih.

Odgovori
To

Ovaj dvomotorni moze da puca na mesto bivseg AN-2 aviona. Dok jednomororac moze da zameni stare utve. Srbija je od pamtiveka imala proizvodnju aviona, i trebali bi i sad pokusati osvojiti proizvodnju ovih lakih letelica kako za vojnu tako i za civilnu upotrebu.

Odgovori
Da

i meni je to palo na pamet .Nije loša ideja.

Vo

Sve je to lijepo ali ni jedan avion ne mogu da naprave bez stranih para.

Odgovori
AL

U celom svetu, svi proizvodjaci osim par najvecih imaju strane inveatitore.

Ph

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne to. Visoki troskovi, a karakteristike ni tamo ni ‘vamo.

Sto se dvomotorca tice, izuzetno ruzan koncept, ali ajde, ne moze se ni za An-2 reci da je neki lepotan, nije bitno ako radi posao. Tu su nosivost, potrosnja goriva i „hot and humid“ performanse (za neka strana trzista koja bi trebalo da ciljaju) kljuc, a tu mi je koncept sa dva mala turbo-elisna motora malo upitan.

Na kraju svega, ostaje pitanje ko ce ovo u Srbiji da napravi? Oni pogone za ovako nesto nemaju, Utva ima na papiru, u praksi nula. Mnogo je muke, iskustva, ozbiljnosti i para potrebno da se izgura EASA sertifikovan projekat koji bi se proizvodio u sertifikovanom pogonu, sa potrebnom kontrolom kvaliteta i ozbiljnoscu pristupa. S obzirom na prodaju municije (Ukrajina, Izrael i ostalo), ovo poslednje je mozda dostizno, sve ostalo tesko.

Po mom misljenju, ovi motori su dusu dali za bespilotne, EASA sertifikovana generalna avijacija je daleko tezi, rizicniji i manje profitabilan zalogaj.

Odgovori
Pa

motor sa utve 75 je skoro duplo slabijli od prikazanog. safat 03 je nastao iz utve. sloboda mišljenja je demokratska tekovina.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor