Ovogodišnja letnja protivpožarna sezona kada su vazduhoplovni kapaciteti u pitanju bila je izuzetno dinamična. Jedino je Srbija donekle bila pošteđena namernih ili prirodno uzrokovanih šumskih požara. Crna Gora, Makedonija, Slovenija i standardno Hrvatska ponovo su se uzdale u „nebeske vatrogasce“, što u flote u sopstvenom vlasništvu, što u letelice koje su stizale iz uobičajenih ali i prilično egzotičnih lokacija.
Dok jedino Hrvatska u regionu ima ozbiljne, slojevite, sposobnosti i iskustvo za gašenje požara iz vazduha, u avgustu je pažnju izazvala izjava premijera Crne Gore koji je najavio da bi i njegova zemlja mogla nabaviti, samo jedan, Kanader. Besmisao nabavke na taj način smo detaljnije analizirali.
Međutim, interesantno je da su u pogledu svojih nedostajućih vazduhoplovnih kapaciteta i Hrvatska i Crna Gora u proteklih nekoliko godina pronašle isto rešenje. Finansiranje nabavke kanadski proizvedenih letelica od strane Kanadske komercijalne korporacije („Canadian Commercial Corporation“ – CCC). Kanadske državne institucije koja obezbeđuje sredstva za kupovinu, u slučaju Hrvatske Kanadera, a u slučaju Crne Gore potpuno nove flote helikoptera kompanije Bel.
Tango Six je povodom javnog razmišljanja premijera Crne Gore, ali i kao pomoć inspiraciji i nekim drugim državama u okruženju, uradio intervju sa predstavnikom CCC-a zaduženim za globalni razvoj poslovanja Metjuom Lakrojom (Mathieu Lacroix). Zanimalo nas je koje su pogodnosti a šta su ograničenja koja CCC može da pruži državama koje su blizu odluke da krenu u prilično velike investicije zvane – nabavka vazduhoplova.
CCC: Kanadska agencija za ugovore između vlada
Kako nam je rečeno, Kanadska komercijalna korporacija služi gotovo isključivo kao veza između stranih vlada i kanadskih dobavljača:
– CCC je kanadska agencija za ugovore između vlada. – objasnio je Lakroj: – Pomažemo vladama širom sveta da nabave kanadska rešenja putem ugovora između vlada, takozvani G2G, odnosno „Government to Government koncept. –
Prema Lakroju, jedna od ključnih prednosti saradnje sa CCC-om je dodatna sigurnost koju interakcija sa ovakvom institucijom pruža:
– Svaki G2G ugovor koji potpiše CCC dolazi sa garancijom izvršenja ugovora od strane Vlade Kanade. Ovaj jedinstveni pristup značajno smanjuje rizike povezane sa međunarodnom nabavkom i može stvoriti povoljne uslove za finansiranje projekata.
U G2G modelu ugovora, CCC preuzima ulogu glavnog ugovarača, podugovarajući sa kanadskim dobavljačima.
Dok kanadska kompanija ispunjava svoje obaveze, CCC nadgleda izvršenje ugovora i finansijski upravlja ugovorom do završetka. – kaže Lakroj za Tango Six.
Naglašava da se ovaj model pokazao posebno uspešnim u vazduhoplovnoj industriji što se ogleda u činjenici da su tokom poslednjih pet godina potpisali G2G ugovore za kanadska vazduhoplovna rešenja vredne preko 1,2 milijarde dolara.
Avioni za gašenje požara
Jedan od najznačajnijih nedavnih projekata CCC-a uključuje nabavku specijalizovanog aviona za gašenje požara DHC-515, nove generacije Kanadera, za nekoliko evropskih zemalja.
Ova inicijativa deo je, kako Lakroj objašnjava, tekuće saradnje između CCC-a, kompanije „De Havilland Canada“ i Mehanizma civilne zaštite Evropske unije („rescEU“). Evropske inicijative o kojoj smo detaljnije izveštavali iz Severne Makedonije. Nedavno je i Bugarska bila korisnik ovog programa.
– Projekat je zvanično počeo 2022. godine kada je CCC potpisao pisma o namerama sa Hrvatskom, Francuskom, Grčkom, Italijom, Portugalijom i Španijom za nabavku ukupno 22 aviona DHC-515. G2G ugovori su potpisani sa svima osim sa Italijom. Nadamo se da ćemo u narednim nedeljama objaviti potpisivanje ugovora i sa ovom državom.
CCC-ov G2G mehanizam ugovaranja omogućio je stranama da se zajedno dogovore o uslovima koji su omogućili ponovno pokretanje proizvodnje aviona DHC-515 kompanije „De Havilland Canada“. Ovaj projekat ne samo da rešava hitnu potrebu za naprednim mogućnostima gašenja požara u Evropi, već i revitalizuje ključnu kanadsku vazduhoplovnu proizvodnu liniju. – kaže Lakroj.
Na pitanje našeg portala da li su imali kontakt sa Crnom Gorom u vezi potencijalne nabavke novoproizvedenih Kanadera, Lakroj odgovara da „CCC trenutno nije uključen u ovu konkretnu incijativu“:
– CCC stoji na raspolaganju da pomogne ukoliko bude potreban G2G ugovor za realizaciju ove potencijalne nabavke. –
Ukoliko je Spajićeva inicijativa izvesna i ne zadrži se samo na jednoj letelici, Crna Gora i CCC mogu ponovo sarađivati. Crna Gora je baš uz pomoć ove kanadske institucije 2018. godine nabavila ukupno pet, kanadski proizvedenih, helikoptera kompanije „Bell Textron“. Lakroj je pohvalio ovu saradnju:
– Crna Gora je zapravo pravi primer saradnje sa Kanadskom komercijalnom korporacijom u pogledu ispunjavanja vladinih zahteva. Kupovina Belovih modela 505 i 412 značajno je unapredila kapacitete Crne Gore za gašenje požara. –
Komentarišući potencijalne buduće projekte, posebno u regionu Zapadnog Balkana, Lakroj je za izrazio otvorenost za istraživanje različitih modela saradnje.
– CCC bi bio počastvovan da radi sa drugim nacijama u regionu Zapadnog Balkana i pruži rešenja za gašenje požara koja odgovaraju njihovim potrebama i budžetima. –
Lakroj za naš portal naglašava da je upravo Kanada zemlja koja najbolje zna šta znači planiranje kapaciteta u ovom visoko specijalizovanom segmentu vazduhoplovnih operacija. Kako kaže, ogromne površine Kanade pod šumom pozicionirale su ovu državu kao globalnog lidera u tehnologijama i strategijama gašenja požara iz vazduha:
– Moja zemlja je blagoslovena sa gotovo 362 miliona hektara šuma, ali to takođe znači da se suočavamo sa konstantno evoluirajućem izazovom požara. Kao rezultat toga, postali smo globalni lideri u njihovom gašenju iz vazduha. Mnoge nacije su nam se obratile tražeći rešenja za ublažavanje uticaja požara na zajednice i ekosisteme. Pored nedavnih evropskih ugovora, CCC je pružio rešenja za gašenja požara iz vazduha i opremu državama poput Maroka, Bolivije i Argentine. –
Na kraju razgovora, Lakroj naglašava da su nedavni projekti nabavke DHC-515 u Evropi i tekuća saradnja sa Crnom Gorom, dokaz efikasnosti CCC-ovog G2G modela:
– Ova partnerstva ne samo da unapređuju mogućnosti gašenja požara iz vazduha zemalja primaoca, već i podržavaju kanadsku vazduhoplovnu industriju i našu globalnu reputaciju u stručnosti kada su ovakve specifične misije u pitanju.
Uloga CCC-a prevazilazi puko olakšavanje kupovine. Mi smo u krajnjoj liniji odgovorni državama članicama EU za ispunjavanje uslova ugovora. Ovaj nivo posvećenosti i nadzora osigurava da partnerske nacije ne dobiju samo opremu, već sveobuhvatno rešenje podržano od strane kanadske vlade.
Gledajući unapred, prisutan je entuzijazam za potencijalne saradnje sa drugim nacijama u regionu i šire. Spremni smo da kao organizacija istražimo fleksibilne modele saradnje, potencijalno i sa drugim državama u regionu Zapadnog Balkana. – zaključio je Metju Lakroj za Tango Six.
role
Hrvati opet jedini rade kako spada
Sladjan K.
Da, jer su i “ tehnickoj “ mogucnosti (clanica EU), imaju more i samim tim opravdanost za Kanadre je vidljiva investicija. Osim toga u bivsoj SFRJ u Zadru u sastavu 105LBAP su bili stacionirani stari modeli (2 ili 3 smo imali u to vrijeme koliko se sjecam, 1983 pa do izbijanja rata na podrucju bivse SFRJ), imaju i neko iskustvo u koriscenju tog tipa jer vecina osoblja je ostala na podrucju HRV. Sve se promjenilo od tada, ali ipak nije potpuna novina. Za Srbiju i da im poklone nista ne znaci jer su funkcionalno neupotrebljivi zbog nacina koriscenja. Nazalost, svugdje ukljucujuci i HRV politika je ta koja odlucuje o nabavci novog vazduhoplova a neka struka.
dado
…… kad bi i tu bilo rivalstva pa da se još i ispomažemo….
živimo u svijetu u kojemo živimo a obzirom na par prošlih sezona nije da će past potreba za istima . Taj tip je pogodan za zemlje sa lokacijama za zahvat (more / jezera) u nekakvom prohvatljivom vremenu…