Direktorat civilnog vazduhoplovstva povodom situacije u Vazduhoplovnoj akademiji: Svi prijavljeni događaji su obrađeni i procesirani

15. jan 2025

„Prince Aviation“ obavio do sada najduži čarter let: Od Ciriha do Rio de Ženeira preko Kabo Verdea

9. jan 2025

Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

4. jan 2025

Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

1. jan 2025

[POSAO] Beogradski „MPC Air“ traži Kapetana i Kopilota na avionu „Cessna Citation“ XLS+

29. dec 2024

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

28. dec 2024

Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

27. dec 2024

Makedonski Er Traktor primećen u Austriji 

26. dec 2024

Hrvatskoj policiji isporučeni helikopteri Subaru Bell 412EPX

18. dec 2024

[MEBAA 2024] Manji sajam, veće poslovne aktivnosti, AOC za manje od 60 dana i zapaženo srpsko prisustvo

14. dec 2024

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024
[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera
CCC i "De Havilland Canada" su narudžbinom za 22 aviona ponovo oživeli proizvodnju "Kanadera" / Foto: DHC

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

Ovogodišnja letnja protivpožarna sezona kada su vazduhoplovni kapaciteti u pitanju bila je izuzetno dinamična. Jedino je Srbija donekle bila pošteđena namernih ili prirodno uzrokovanih šumskih požara. Crna Gora, Makedonija, Slovenija i standardno Hrvatska ponovo su se uzdale u „nebeske vatrogasce“, što u flote u sopstvenom vlasništvu, što u letelice koje su stizale iz uobičajenih ali i prilično egzotičnih lokacija.

Dok jedino Hrvatska u regionu ima ozbiljne, slojevite, sposobnosti i iskustvo za gašenje požara iz vazduha, u avgustu je pažnju izazvala izjava premijera Crne Gore koji je najavio da bi i njegova zemlja mogla nabaviti, samo jedan, Kanader. Besmisao nabavke na taj način smo detaljnije analizirali.

Međutim, interesantno je da su u pogledu svojih nedostajućih vazduhoplovnih kapaciteta i Hrvatska i Crna Gora u proteklih nekoliko godina pronašle isto rešenje. Finansiranje nabavke kanadski proizvedenih letelica od strane Kanadske komercijalne korporacije („Canadian Commercial Corporation“ – CCC). Kanadske državne institucije koja obezbeđuje sredstva za kupovinu, u slučaju Hrvatske Kanadera, a u slučaju Crne Gore potpuno nove flote helikoptera kompanije Bel.

Tango Six je povodom javnog razmišljanja premijera Crne Gore, ali i kao pomoć inspiraciji i nekim drugim državama u okruženju, uradio intervju sa predstavnikom CCC-a zaduženim za globalni razvoj poslovanja Metjuom Lakrojom (Mathieu Lacroix). Zanimalo nas je koje su pogodnosti a šta su ograničenja koja CCC može da pruži državama koje su blizu odluke da krenu u prilično velike investicije zvane – nabavka vazduhoplova.

Zahvaljujući CCC, Crna Gora je obnovila svoju vojnu helikoptersku flotu / Foto: Vlada Crne Gore

CCC: Kanadska agencija za ugovore između vlada

Kako nam je rečeno, Kanadska komercijalna korporacija služi gotovo isključivo kao veza između stranih vlada i kanadskih dobavljača:

– CCC je kanadska agencija za ugovore između vlada. – objasnio je Lakroj: – Pomažemo vladama širom sveta da nabave kanadska rešenja putem ugovora između vlada, takozvani G2G, odnosno „Government to Government koncept. –

Prema Lakroju, jedna od ključnih prednosti saradnje sa CCC-om je dodatna sigurnost koju interakcija sa ovakvom institucijom pruža:

Svaki G2G ugovor koji potpiše CCC dolazi sa garancijom izvršenja ugovora od strane Vlade Kanade. Ovaj jedinstveni pristup značajno smanjuje rizike povezane sa međunarodnom nabavkom i može stvoriti povoljne uslove za finansiranje projekata.

U G2G modelu ugovora, CCC preuzima ulogu glavnog ugovarača, podugovarajući sa kanadskim dobavljačima.

Dok kanadska kompanija ispunjava svoje obaveze, CCC nadgleda izvršenje ugovora i finansijski upravlja ugovorom do završetka. – kaže Lakroj za Tango Six.

Naglašava da se ovaj model pokazao posebno uspešnim u vazduhoplovnoj industriji što se ogleda u činjenici da su tokom poslednjih pet godina potpisali G2G ugovore za kanadska vazduhoplovna rešenja vredne preko 1,2 milijarde dolara.

Avioni za gašenje požara

Jedan od najznačajnijih nedavnih projekata CCC-a uključuje nabavku specijalizovanog aviona za gašenje požara DHC-515, nove generacije Kanadera, za nekoliko evropskih zemalja.

Ova inicijativa deo je, kako Lakroj objašnjava, tekuće saradnje između CCC-a, kompanije „De Havilland Canada“ i Mehanizma civilne zaštite Evropske unije („rescEU“). Evropske inicijative o kojoj smo detaljnije izveštavali iz Severne Makedonije. Nedavno je i Bugarska bila korisnik ovog programa.

DCH-515 „Firefighter“

– Projekat je zvanično počeo 2022. godine kada je CCC potpisao pisma o namerama sa Hrvatskom, Francuskom, Grčkom, Italijom, Portugalijom i Španijom za nabavku ukupno 22 aviona DHC-515. G2G ugovori su potpisani sa svima osim sa Italijom. Nadamo se da ćemo u narednim nedeljama objaviti potpisivanje ugovora i sa ovom državom.

CCC-ov G2G mehanizam ugovaranja omogućio je stranama da se zajedno dogovore o uslovima koji su omogućili ponovno pokretanje proizvodnje aviona DHC-515 kompanije „De Havilland Canada“. Ovaj projekat ne samo da rešava hitnu potrebu za naprednim mogućnostima gašenja požara u Evropi, već i revitalizuje ključnu kanadsku vazduhoplovnu proizvodnu liniju. – kaže Lakroj.

Na pitanje našeg portala da li su imali kontakt sa Crnom Gorom u vezi potencijalne nabavke novoproizvedenih Kanadera, Lakroj odgovara da „CCC trenutno nije uključen u ovu konkretnu incijativu“:

– CCC stoji na raspolaganju da pomogne ukoliko bude potreban G2G ugovor za realizaciju ove potencijalne nabavke. –

Ukoliko je Spajićeva inicijativa izvesna i ne zadrži se samo na jednoj letelici, Crna Gora i CCC mogu ponovo sarađivati. Crna Gora je baš uz pomoć ove kanadske institucije 2018. godine nabavila ukupno pet, kanadski proizvedenih, helikoptera kompanije „Bell Textron“. Lakroj je pohvalio ovu saradnju:

– Crna Gora je zapravo pravi primer saradnje sa Kanadskom komercijalnom korporacijom u pogledu ispunjavanja vladinih zahteva. Kupovina Belovih modela 505 i 412 značajno je unapredila kapacitete Crne Gore za gašenje požara. –

Komentarišući potencijalne buduće projekte, posebno u regionu Zapadnog Balkana, Lakroj je za izrazio otvorenost za istraživanje različitih modela saradnje.

– CCC bi bio počastvovan da radi sa drugim nacijama u regionu Zapadnog Balkana i pruži rešenja za gašenje požara koja odgovaraju njihovim potrebama i budžetima. –

Skoro sve zemlje bivše Jugoslavije osim Srbije koristiće Air Tractor / Foto: Dragan Cvetić 

Lakroj za naš portal naglašava da je upravo Kanada zemlja koja najbolje zna šta znači planiranje kapaciteta u ovom visoko specijalizovanom segmentu vazduhoplovnih operacija. Kako kaže, ogromne površine Kanade pod šumom pozicionirale su ovu državu kao globalnog lidera u tehnologijama i strategijama gašenja požara iz vazduha:

– Moja zemlja je blagoslovena sa gotovo 362 miliona hektara šuma, ali to takođe znači da se suočavamo sa konstantno evoluirajućem izazovom požara. Kao rezultat toga, postali smo globalni lideri u njihovom gašenju iz vazduha. Mnoge nacije su nam se obratile tražeći rešenja za ublažavanje uticaja požara na zajednice i ekosisteme. Pored nedavnih evropskih ugovora, CCC je pružio rešenja za gašenja požara iz vazduha i opremu državama poput Maroka, Bolivije i Argentine. –

Na kraju razgovora, Lakroj naglašava da su nedavni projekti nabavke DHC-515 u Evropi i tekuća saradnja sa Crnom Gorom, dokaz efikasnosti CCC-ovog G2G modela:

– Ova partnerstva ne samo da unapređuju mogućnosti gašenja požara iz vazduha zemalja primaoca, već i podržavaju kanadsku vazduhoplovnu industriju i našu globalnu reputaciju u stručnosti kada su ovakve specifične misije u pitanju.

Uloga CCC-a prevazilazi puko olakšavanje kupovine. Mi smo u krajnjoj liniji odgovorni državama članicama EU za ispunjavanje uslova ugovora. Ovaj nivo posvećenosti i nadzora osigurava da partnerske nacije ne dobiju samo opremu, već sveobuhvatno rešenje podržano od strane kanadske vlade.

Gledajući unapred, prisutan je entuzijazam za potencijalne saradnje sa drugim nacijama u regionu i šire. Spremni smo da kao organizacija istražimo fleksibilne modele saradnje, potencijalno i sa drugim državama u regionu Zapadnog Balkana. – zaključio je Metju Lakroj za Tango Six.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ro

Hrvati opet jedini rade kako spada

Odgovori
Sl

Da, jer su i “ tehnickoj “ mogucnosti (clanica EU), imaju more i samim tim opravdanost za Kanadre je vidljiva investicija. Osim toga u bivsoj SFRJ u Zadru u sastavu 105LBAP su bili stacionirani stari modeli (2 ili 3 smo imali u to vrijeme koliko se sjecam, 1983 pa do izbijanja rata na podrucju bivse SFRJ), imaju i neko iskustvo u koriscenju tog tipa jer vecina osoblja je ostala na podrucju HRV. Sve se promjenilo od tada, ali ipak nije potpuna novina. Za Srbiju i da im poklone nista ne znaci jer su funkcionalno neupotrebljivi zbog nacina koriscenja. Nazalost, svugdje ukljucujuci i HRV politika je ta koja odlucuje o nabavci novog vazduhoplova a neka struka.

da

…… kad bi i tu bilo rivalstva pa da se još i ispomažemo….
živimo u svijetu u kojemo živimo a obzirom na par prošlih sezona nije da će past potreba za istima . Taj tip je pogodan za zemlje sa lokacijama za zahvat (more / jezera) u nekakvom prohvatljivom vremenu…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs