Direktorat civilnog vazduhoplovstva povodom situacije u Vazduhoplovnoj akademiji: Svi prijavljeni događaji su obrađeni i procesirani

15. jan 2025

„Prince Aviation“ obavio do sada najduži čarter let: Od Ciriha do Rio de Ženeira preko Kabo Verdea

9. jan 2025

Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

4. jan 2025

Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

1. jan 2025

[POSAO] Beogradski „MPC Air“ traži Kapetana i Kopilota na avionu „Cessna Citation“ XLS+

29. dec 2024

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

28. dec 2024

Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

27. dec 2024

Makedonski Er Traktor primećen u Austriji 

26. dec 2024

Hrvatskoj policiji isporučeni helikopteri Subaru Bell 412EPX

18. dec 2024

[MEBAA 2024] Manji sajam, veće poslovne aktivnosti, AOC za manje od 60 dana i zapaženo srpsko prisustvo

14. dec 2024

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024
[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao
"...because I was inverted" / Foto: Predrag Vučković, Red Bul

[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

Red Bul i jedna od njihovih specijalizovanih akro-grupa „Flying Bulls“ izveli su početkom oktobra jedan od svojih najinteresantnijih namenskih akrobatskih prikaza do sada.

Četiri aviona XtremeAir Sbach 342 (XA42) su u dijamant bliskoj formaciji leteli vezanu petlju (luping) ispod i iznad najvišeg železničkog mosta u Evropi (drugog po visini na svetu) Mala Rijeka u Crnoj Gori.

Da sve bude još spektakularnije, „Flyung Bulls“ su uspeli da izvedu i negativnu petlju takođe u dijamant bliskoj formaciji, takođe leteći ispod i iznad mosta visine 200 metara.

Tango Six je bio jedini medij koji je dobio priliku da izveštava sa lica mesta ovog jedinstvenog globalnog Red Bul poduhvata. Akcije koju je u Crnoj Gori organizovao srpski Red Bul ogranak uz vođstvo vazduhoplovne komponente Red Bula („The Flying Bulls je takođe i ime celokupne Red Bul flote letelica) i posebno češke akro-grupe „Flying Bulls“ koji u bojama austrijske kompanije lete već 24 godine.

Poduhvat koji smo imali priliku da ispratimo verovatno je jedna od najvećih ovogodišnjih konkretnih finansijskih i ukupno resursnih investicija u nešto vazduhoplovno na prostoru bivše Jugoslavije.

Projekat je danas objavljen na svim globalnim Red Bul internet lokacijama i, kako to samo Red Bul ume, izveden je uz do sada nezabeleženu multimedijalnu pokrivenost.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Red Bull Srbija (@redbullrs)

Nikako „stunt“

…već prilično ozbiljna, pripremana, organizovana i bezbedna vazduhoplovna operacija.

Pozitivne i negativne G akrobacije ispod i iznad najvišeg mosta na Evropskom kontinentu izveli su piloti češke akro-grupe „Flying Bulls“. Trojica pilota akro-grupe su aktivni piloti na višenamenskim borbenim avionima Gripen u češkom ratnom vazduhoplovstvu dok je jedan samo civil sa nekoliko hiljada i stotina sati ukupnog i akrobatskog naleta.

Ideja za ovaj jedinstveni poduhvat nastala je u krugu „Flying Bulls“ akro-grupe, nakon prethodne letenje sezone nastupa. Njihova inicijativa, kako su ispričali za Tango Six, pratila je standardnu proceduru kompanije Red Bul kada su odluke za izvođenjem „vratolomija“ u pitanju. Princip je da početnu ideju za izvođenje svakog „stunta“ ili rekorda predlože isključivo sportisti. Korporacija gotovo nikad ne predlaže šta se izvodi već radi jedinu stvar koju radi decenijama – ceo poduhvat finansira, besprekorno i bezbedno organizuje, angažuje vrhunsku multimedijalnu pokrivenost i sve to ispromoviše na jedinstven, globalni način.

Održavanje pravca, nagiba, let u formaciji, sve u istom trenutku ali naopačke / Foto: Predrag Vučković, Red Bul
„Smoke on“ / Foto: Predrag Vučković, Red Bul
Negativna petlja, luk mosta, kanjon, formacija / Foto: Predrag Vučković, Red Bul
…jednom „normalno“ / Foto: Predrag Vučković, Red Bul

Kako su za Tango Six ispričali iz Red Bula Srbija, pripreme za tri dana do sada neviđenog letenja počele dva meseca ranije. Jedan od ključnih aspekata organizacije bio je odnos sa vazduhoplovnim vlastima Crne Gore. Agencija za civilno vazduhoplovstvo dobila je priliku da se upusti u prilično napredno sagledavanje bezbednosnih aspekata letenja same akro-grupe, helikoptera iz kojeg su snimani ali i dron operacija. Priliku su više nego iskoristili, omogućivši Red Bulu da izvede sve što su zamislili.

Pored vazduhoplovnih vlasti Crne Gore podršku su pružili i avijatičari aero-kluba Nikšić koji je služio kao baza Red Bul avijaciji uključenoj u projekat.

Pored aviona XA42 koji su vlasništvo akro-grupe „Flying Bulls“, na sportskom aerodromu Nikšić bio je baziran Erbasov AS 350 B3+ (sada H125) koji je bio „camera ship“ za dva precizna optička instrumenta kada su vazduhoplovne operacije u pitanju – „Shotover“ video gimbal na nosu helikoptera i oči Predraga Vučkovića, fotografa koji već dve decenije fotografiše Red Bul vratolomije iz vazduha.

Na zemlji su letovi ispod i iznad mosta snimljeni iz nekoliko uglova dok je treći aspekt snimanja iz vazduha, posebno za ovaj poduhvat, takođe bio spektakularan – po prvi put je za snimanje formacije akrobatskih aviona upotrebljen i trenutno najbrži FPV dron kojim je leteo, brzinom od preko 300 km/č, pilot i projektant letelice „Kola“ (Colas Feuillie).

Kola je uspeo da se nakon tačke ulaska u pravac akro-grupe i početka manevra priključi formaciji i leti kao da je peta letelica u formaciji. Tom prilikom snimajući neverovatno atraktivne, i do sada svakako neviđene kadrove.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by COLAS FEUILLIE (@cola_fpv)

Letenje Gripena za platu i Red Bul hobi

Možda si letim vojne avione kao osnovni posao kul, ali da li si letim sa strane i u akro-grupi kul? / Foto: Predrag Vučković, Red Bul

Iako će globalnoj publici laika poduhvat „Flying Bullsa“ bez svake sumnje biti atraktivan, iz vazduhoplovnog ugla postoji još nekoliko momenata za iskreno oduševljenje.

Luk mosta koji XA42 ciljaju svakako je dovoljno širok i visok, bezbednosne margine su više nego prisutne ali je tehnika pilotiranja potrebna da se on pogodi, da vođa grupe uvede i izvede grupu po istom orijentiru, u pozitivnoj i negativnoj petlji – fascinantna.

Prva dva dana smo posmatrali vežbovne letove grupe koji su služili za kalibražu. Vođa Stanislav Čejka (zamenik komandanta 211. eskadrile češkog RV) je potom sam vežbao izvođenje petlje u negativi. Leteći evolucije u punoj visini ali bez prolaska ispod mosta. Kako je ispričao za naš portal, najkompleksniji segment negativne petlje je potpuna nepreglednost početnog orijentira prilikom uvođenja u manevar.

Gledaju kroz most i ne veruju koliko je visoko / Foto: Predrag Vučković, Red Bul

Ako je iko ikada trebao da definiše vrhunac sposobnosti u tehnici pilotiranja pravog aviona (bez preterane rezerve turboprop snage, sa sajlama, gas i palica) onda je to svakako vođa formacije aviona koji izvode negativnu petlju i vadi se u pravac kao da su svi zajedno na ispitu za PPL (skoro sigurno ispod deset stepeni odstupanja po pravcu).

Sledeći put kada vam neko na livadi započne priču o tome da je neko fizičko lice dobar pilot – samo mu pošaljite link ovog članka. Česi ne samo da su pokazali izuzetnu tehniku pilotiranja već su morali i da odsustvuju sa svog redovnog posla. Letenja Gripena za platu. Čisto da ne pomislite da je vama najgore.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Р

Није овде све баш јасно. Нигде у свету пилотима борбених авиона није дозвољено акробатско летење за приватне и личне сврхе! Ваљало би ове податке проверити! Ствар је проста, држава улаже огроман новац у школовање и развој пилота који онда троши здравље и ризикује живот за лично задовољство. Тако нешто нико не прихвата!

Odgovori
Al

Da, i meni je to vrlo nelogično… aktivni piloti sa dežurstvima itd… 🤷‍♂️

Dj

I meni zvuci neverovatno ali Cesi ocigledno prihvataju. Za jednog od pilota moze cak da se pricita na W da je napustio aktivnu sluzbu jer je imao previse „obaveza“ sa takmicenjem za Red Bull :-)))

Mi

special extras za performens za svakog ljubitelja nisam imao informaciju o vip dogadjaju dosao bih sigurno da pogledam red bulovce milan nis

Odgovori
le

Da, izvrstan događaj za bolju posjećenost, ovako ispalo da se par entuzijasta zabavljalo iako je u pitanju vrlo ozbiljna operacija…

Zašto nisu organizovali i javni događaj sa mnoštvom publike?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs