Direktorat civilnog vazduhoplovstva povodom situacije u Vazduhoplovnoj akademiji: Svi prijavljeni događaji su obrađeni i procesirani

15. jan 2025

„Prince Aviation“ obavio do sada najduži čarter let: Od Ciriha do Rio de Ženeira preko Kabo Verdea

9. jan 2025

Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

4. jan 2025

Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

1. jan 2025

[POSAO] Beogradski „MPC Air“ traži Kapetana i Kopilota na avionu „Cessna Citation“ XLS+

29. dec 2024

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

28. dec 2024

Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

27. dec 2024

Makedonski Er Traktor primećen u Austriji 

26. dec 2024

Hrvatskoj policiji isporučeni helikopteri Subaru Bell 412EPX

18. dec 2024

[MEBAA 2024] Manji sajam, veće poslovne aktivnosti, AOC za manje od 60 dana i zapaženo srpsko prisustvo

14. dec 2024

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024
Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica
14 godina uspešne borbe protiv lisica na Zapadnom Balkanu, odobrene pare za još dve sezone

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Kada bi morali da gradiramo konkretne razloge koji su srpsku generalnu avijaciju učinile finansijski održivom i perspektivnom, pojava Er Srbije (u kontekstu resetovanog načina zapošljavanja pilota od 2014. godine) nije ni blizu bitna koliko su bitne zapuštene besne frilens lisice.

Ovo je, naravno indirektno, juče potvrdio i šef delegacije Evropske unije u Srbiji Emanuel Žiofre koji je na aerodromu Ečka promovisao još jedan ugovor sa Upravom za veterinu Ministarstva poljoprivrede vredan 3,7 miliona evra namenjen finansiranju nabavke i distribucije vakcina protiv besnila – koje se izbacuju iz aviona.

Kako je navedeno, novi ugovor je u potpunosti finansiran iz fondova Evropske unije i obuhvata nabavku vakcina i oralnu vakcinaciju kroz četiri kampanje, dve prolećne i dve jesenje u 2024. i 2025. godini.

Kao što je poznato u vazduhoplovnim krugovima Zapadnog Balkana, izbacivanje mamaca protiv besnila (u formi jestivog keksa koji lisice jedu) iz aviona generalne avijacije počelo je 2010. godine i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji (nije precizirano da li je kompletna suma potrošena na vazduhoplovni deo operacije).

Emanuel Žiofre i zvaničnik Ministarstva poljoprivrede juče na Ečkoj / Foto: Kancelarija EU u Srbiji

– Vakcinacija se sprovodi izbacivanjem vakcina u obliku oralnih mamaca iz šest aviona koji poleću sa aerodroma u Trsteniku i Ečkoj na području cele zemlje, osim u naseljenim mestima, na vodenim površinama i velikim saobraćajnicama.

Današnja distribucija oralnih vakcina u Ečkoj deo je jesenje kampanje za 2024. godinu, u okviru koje je planirano da se ukupno distribuira 1.364.700 mamaca. – saopšteno je juče na zrenjaninskom aerodromu.

OK besnilo, ali da pričamo o satu letenja

Besnilo je, kako zvaničnici tvrde, iskorenjeno ali je to naravno u potpunosti nebitno u odnosu na činjenicu koliki je indirektan pozitivan uticaj ovaj projekat imao na revitalizaciju „malih aviona“ u Srbiji i Zapadnom Balkanu.

Naime, kroz tri veća vazduhoplovna preduzetnika koji su organizovali posao na osnovu EU finansiranja, od 2010. godine evropski novac išao je na do tada nezabeleženu utilizaciju polovnih jednomotornih aviona generalne avijacije privatnih vlasnika. Na njihovo redovnije održavanje (što je zaposlilo i manje MRO operacije u zemlji) i ono najbitnije – obezbeđena je do tada nezabeležena prohodnost mladih pilota koji su besperspektivno stanje između završene letačke obuke i prvog pravog posla u avio-kompaniji na ovaj način prevazišli.

Decenija smirivanja

Mladi i neiskusni letači (što se naknadno pokazalo kao operativni problem u preozbiljnim IMC situacijama uparenim za bisnisom) stekli su neprocenljivo letačko iskustvo koje u Srbiji i okruženju, sa srpskom ICAO dozvolom, nikada, ni na koji način u komercijalnoj stvarnosti, ne bi mogli da dobiju.

Da je ovo ipak Srbija i da će svaki gazda upropastiti priliku čak i kada dobije enormne količine novca za svoju poslovnu aktivnost, dokazano je i u ovom primeru. Kako je Tango Six godinama izveštavao, letačke operacije bacanja mamaca za besnilo iz aviona ispostavile su se kao statistički najnebezbednija vazduhoplovna aktivnost u domaćoj generalnoj avijaciji.

Istražitelj vazduhoplovnih nesreća Bosne i Hercegovine je u jednom izveštaju konkretno i naveo da je pritisak srpskih organizatora ovih operacija, zbog želje za profitom, ozbiljno ugrozio bezbednost letenja iznad njegove države.

Većih incidenata nije bilo od 2022. godine, lisice više nisu besne a srpska generalna avijacija, ni kriva ni dužna, već 14 godina ima poslovnog smisla, kadra i letelica.

Tango Six je 2011. godine izveštavao sa pripreme za let jedne jesenje misije izbacivanja mamaca sa aerodroma Lisičji Jarak:

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pa

Tehnički „iskorenjenost besnila“ znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja je sejanje vakcina svuda u svim državama u trajanju od najmanje deset godina,a to je malo verovatno. Inače besnilo je nakon Drugog Svetskog Rata izazvalo mnogo problema na tlu Evrope. U Nemačkoj,Velikoj Britaniji,Fracuskoj i dobrom delu Italije su u potpunosti istrebljeni vukovi u tom periodu,trovane su ptice (zato su orlovi i lešinari ugroženi i danas) , medvedi…(dežurni ljubitelji nacizma i fašizma povezuju na ovim našim prostorima to sa time da su „komunisti uništili sve “ međutim potpuno suprotno,zbog toga što su kod nas očuvane populacije vukova , medveda,risa…današnji „zapadno-evropski“ vukovi, medvedi i risevi potiču sa prostora bivše Jugoslavije – odavde su raseljeni tamo). Tako da je ovo ozbiljna tema za svaku zemlju (sećam se vremena od pre 10-15 godina kada su lovački psi oboljevali od besnila ,danas hvala Bogu toga nema) , a potpuno drugo je kako i koji neozbiljni ljudi pristupaju istoj.

Odgovori
AI

Glupe AI slike. Glup tekst.

Odgovori
Q

Hahaha e moj ti Petre…

Am

Epski AI. Nekada zaista pogodi fazon

Ne znam u čemu ste se igrali, ali ja lično volim Ideogram

X)

Odgovori
Pe

ChatGPT generisanje fotke.

ra

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

Odgovori
Dj

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji

Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

Odgovori
Fe

Od toga imaju neposredne koristi ne samo lisice, nego i vukovi, divlje mačke i ostale životinje. Treba tako organizovati i prihranjivanje životinja kojima se staništa neprekidno smanjuju, bilo bi još više mogućnosti za razvoj komercijalne avijacije.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs