Besposadni kargo helikopteri kao smisleniji koncepti od eVTOL-ova: Proizvođač iz Kine novi igrač na tržištu

6. nov 2025

Rumuniji zbog rata u Ukrajini kasni modernizacija aviona IAR-99, izraelski Elbit za sada obustavio podršku projektu

4. nov 2025

Hrvatsko-slovenački borbeni zemaljski besposadni sistem za borbu protiv dronova

31. okt 2025

U Republici Srpskoj počeo projekat izgradnje puta do spomen obeležja pilotu Zoranu Radosavljeviću

29. okt 2025

Turska konačno obnavlja flotu borbenih aviona: Potpisan ugovor za nabavku EF-2000 sa Velikom Britanijom

28. okt 2025

[NAJAVA] Veliko finale dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: „Poslednja šansa“ za mlade pilote Mornarice i Marinaca

26. okt 2025

Učešće Rusije na vazduhoplovnoj izložbi „China Helicopter Exposition 2025“, glavni aduti helikopteri Ansat, Mi-8/17 i Ka-32

25. okt 2025

Među klijentima češkog „LOM PRAHA“ Bugarska, Hrvatska i Poljska, zainteresovani i za vojno tržište Srbije

24. okt 2025

Nagoveštaj još jedne narudžbine Rafala za francusko ratno vazduhoplovstvo

23. okt 2025

Indonezija dodatno diversifikuje inventar borbenih aviona od čak šest različitih proizvođača: Najavljena nabavka kineskih J-10

21. okt 2025

„Miraž 2000D još nije rekao svoju poslednju reč“: Francuska namerava da lovce-bombardere koristi i za uništavanje dronova

17. okt 2025

Daso proizveo 300-ti višenamenski borbeni avion Rafal, do sada naručeno 533 primerka

9. okt 2025

„Dassault Aviation“ otvorio novi pogon za sklapanje i proizvodnju Rafala i Falkona

8. okt 2025

Bugarskoj isporučena još dva naručena F-16, ponovo problemi sa već isporučenim avionom

6. okt 2025

[NAJAVA] Nova epizoda dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: Bliska vazdušna borba

5. okt 2025

[REPORTAŽA] „Malta International Airshow“: Vazduhoplovni spektakl iznad Mediterana uz prvo učešće (MUP-a) Srbije

2. okt 2025

[PARTNER 2025] EDePro predstavio naslednika ALAS-a, raketu A-50

1. okt 2025

[PARTNER 2025] Emiratski „EDGE“ prvi put izlagao u Beogradu: Najava prodaje novog tipa lutajuće municije Srbiji i povlačenje zajedničkog projekta iz ponude

30. sep 2025

[PARTNER 2025] PR-DC treći put na Partneru: Zaokružen FPV portfolio, razvija se nova anti-dron kinetička platforma

29. sep 2025

[PARTNER 2025] EDePro raketa ALAS XX ušla u naoružanje Vojske Srbije

29. sep 2025
[REPORTAŽA] „Malta International Airshow“: Vazduhoplovni spektakl iznad Mediterana uz prvo učešće (MUP-a) Srbije
Srbija je prvi put učestvovala na "Malta Airshow" aero-mitingu. Poslala je helikopter H145M Helikopterske jedinice MUP-a / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

[REPORTAŽA] „Malta International Airshow“: Vazduhoplovni spektakl iznad Mediterana uz prvo učešće (MUP-a) Srbije

Poslednji događaj u ovogodišnjem kalendaru evropskih aero-mitinga bio je „Malta International Airshow“ održan prošlog vikenda. Bilo je to 28. izdanje ove po mnogo čemu interesantne vazduhoplovne priredbe, a nama posebno zanimljiv jer je ovoga puta učestvovala i Srbija.

Ekipa Tango Six prvi put je posetila ovaj događaj, zajedno sa Helikopterskom jedinicom MUP-a Srbije koja je ove godine bila jedina državna vazduhoplovna organizacija koja je učestvovala na nekom inostranom aero-mitingu.

Oduševljenje Maltežana uslovnom egzotikom iz Srbije paralelno je sa nedavnom posetom 138. eskadrile RIAT-u, o čemu je Tango Six, takođe sa lica mesta, izveštavao.

Trebalo je 22 godine od osnivanja udruženja malteških vazduhoplovnih entuzijasta do prvog međunarodnog aero-mitinga na Malti / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Organizator događaja je nevladina organizacija „Malta Aviation Society“ koja danas broji nešto preko 200 članova. Svoj rad započela je daleke 1971. godine kao grupa vazduhoplovnih entuzijasta („Malta Aircraft Enthusiasts“).

Njihov entuzijazam je tokom godina bio sve konkretniji, pa su septembra 1993. godine organizovali prvi međunarodni aero-miting na Malti. Letenje se prvo odigravalo samo iznad luke Marsamkset, potom na Međunarodnom aerodromu Malta Luqa, a u par navrata i iznad blizine dela obale zaliva Svetog Pavla, što je bio slučaj i ove godine.

Zaista je za svako poštovanje činjenica da je za 33 godine održano 28 aero-mitinga na kojima su, pored domaćina, učestvovali gosti iz preko 35 zemalja sveta.

I sve je to organizovano u jednoj od najmanjih država Evrope, koja je po površini manja od Beograda, koja ima samo nešto više od pola miliona stanovnika i samo jedan aktivan aerodrom.

Sponzori, bitni za svaku privatnu inicijativu ove razmere, bile su razne kompanije, organizacije (među njima i turistička), razni vazduhoplovni entiteti, nekadašnji nacionalni avio-prevoznik („Air Malta“), pa i sama država.

Tokom duge i dinamične istorije događaja dešavalo se nije obezbeđeno dovoljno novca, pa je aero-miting dva puta bio otkazan.

YU-MUP prilikom dolaska na međunarodni aerodrom Malta Luqa / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Ove godine je među stranim učesnicima bila prisutna i Srbija koja je prvi put na Maltu poslala svoju letelicu.

Pozivnicu je dobila Helikopterska jedinica ministarstva unutrašnjih poslova (HJP MUP) iz koje je na ovaj aeromiting odleteo laki višenamenski helikopter H145M.

Posada srpskog helikoptera putovala je preko 1.500 km, prelet je izvršen u četiri etape, sa tri međusletanja (jednom u Crnoj Gori, dva puta u Italiji). Za ovu avanturu bilo je potrebno devet sati, uz efektivno letenje od preko šest časova.

Naši avijatičari su na spontan i atraktivan način napravili jedan od interesantnijih dolazaka, na oduševljenje organizatora i rano pozicioniranih spotera.

Kamere su mogle da zabeleže da je pre sletanja pilot prvo na maloj visini napravio oštar zaokret nakon čega je izveden pun krug, a potom još par manevara u lebdenju i horizontalnom letu.

Efektivan dolazak izveo je pilot Miloš Milutinović koji je od rukovodstva eskadrile dobio poverenje da sada već drugi put nastupi na većim dešavanjima. Njegove heli majstorije, u istom tipu helikoptera, imali ste npriliku da vidite prošle godine u Vršcu.

Srpski H145M prikazan je na statičkoj izložbi. Šteta je što nije bilo prilike da svoje letačke veštine posada prikaže u dinamičkom delu programa. Kako Tango Six saznaje, za dve  godine, ukoliko sve bude kako treba i HJP ponovo učestvuje, učestvovaće i u letačkom delu programa.

Svejedno, srpsko vazduhoplovstvo predstavljeno je na vrhunskom nivou.

Drugog dana aeromitinga je na obali bilo veoma vetrovito, ali je izgledalo da to kao da nije mnogo smetalo posadama helikoptera / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Letački program aero-mitinga ponovo je bio izveden blizu dela obale zaliva Svetog Pavla, dok je statička izložba priređena na lokaciji „SAFI Aviation Park“, koji se nalazi u južnom delu međunarodnog aerodroma.

Većina inostranih vojnih aviona i helikoptera koji su leteli bili su parkirani ispred hangara pogona za održavanje, popravku i remont „easyJet Engineering Malta“ smeštenog na zapadnom delu malteške vazdušne luke.

Iako se mnogim entuzijastima i ljubiteljima avijacije ovogodišnji „Malta Airshow“, u poređenju sa ostalim evropskim aeromitinzima (pa i prethodnim izdanjima ovog događaja) čini nešto siromašniji, na Maltu je svoje letelice poslalo 10 zemalja.

Pojedine letelice koje su se pojavile na događaju (na zemlji i u vazduhu) u Evropi se veoma retko viđaju, pa je put i iz ovog aspekta vredeo.

TC-135W “Stratolifter“ mogao se videti na Malti i pre dve godine / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Naš osnovni motiv za odlazak je prvobitno bio američki V/STOL borbeni avion AV-8B Harrier II sa kojima su trebali da stignu Španci, ali je njihov dolazak otkazan.

Kada su stresovi vezani za najave, otkazivanja i naknadna pojavljivanja, ništa nije bilo slično našem iskustvu iz Irana prošle godine, o čemu sam detaljnije pisao ovde.

Druga dva aviona koje smo želeli da vidimo uživo bili su borbeni avion Tornado nemačkog ratnog vazduhoplovstva, kao i trenažni avion TC-135W ‘‘Stratolifter‘‘ RV SAD.

Odličan nastup Nemaca. Na Maltu su došli sa čak tri demo tima, dva na EF-2000 i jedan na Tornadu / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Evropski borbeni Tornado nije redak na evropskim vazduhoplovnim događajima, ali se ne dešava često da se može videti u vazduhu, posebno ne u solo nastupima.

Ovoga puta su sa svojim displej timom („Tornado Solo Display“) došli Nemci. Jedan od dva njihova Tornada bio je ofarban u specijalnu šemu kojom je obeležno 50 godina od prvog leta ovog tipa aviona.

Letelice i posade pripadaju 33. taktičkoj brigadi ratnog vazduhoplovstva (TaktLwG 33).

U prvom planu Tornado IDS sa šemom farbanja veoma sličnoj kao na prototipu ovog aviona koji je poleteo 14. avgusta 1974. godine / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Letački nastup Tornada je za nas bio iznenađujuće dobar, dinamičan sa vrlo energičnim manevrima koji možda nisu karakteristični za avion ove namene.

Nakon završetka solo nastupa, izvedeni su i preleti zajedno sa borbenim avionom EF-2000 jednog od dva nemačka demo tima (jedan tim je bio Bavarian Tigers Neuburg) koja su došla sa ukupno četiri jednoseda Eurofajtera od kojih su dva letela, a dva su bili rezerva.

Na njihove odlične solo prikaze smo odavno već navikli, kao i na buku Eurojet EJ200 motora.

TC-135W 238. borbene trenažne eskadrile, 55. brigade, vazduhoplovna baza Ofut, Nebraska / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

U RV SAD trenutno se nalaze dva trenažna aviona TC-135W koji služe za obuku i trenažu posada izviđačkih aviona RC-135V/W „Rivet Joint“ i RC-135U „Combat Sent“. Primerak koji je bio izložen na statici i u koji je publika mogla da uđe, proizveden je daleke 1962. godine kao RC-135A.

Iako spolja veoma podseća na RC-135V/W primetno je da na avionu ima mnogo manje antena a poznato je i da se u njemu ne nalazi većina izviđačke opreme.

Letenje RAF-ove akro-grupe “Red Arrows“ najbolje mogu da opišu fotografije i video snimci / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

U dinamičkom programu nastupila je samo jedna akro-grupa. Ali akro-grupa zbog koje vredi posetiti bilo koji aero-miting na planeti.

Britanski „Red Arrows“ verovatno su jedna od najboljih akro-grupa na svetu, a njihovo letenje najdetaljnije i najupečatljivije mogu da opišu samo fotografije ili još bolje video snimci.

Popularne ‘‘Crvene strele‘‘ nisu samo atrakcija u vazduhu, već i na zemlji. U to smo se mogli uveriti prvog dana aeromitinga kada smo na aerodromu posmatrali aktivnosti priprema za poletanje, kao i nakon sletanja aviona.

Mehaničari “Crvenih strela“ u svom nastupu na zemlji / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Vazduhoplovnotehnički sastav ima svojevrsni ‘‘šou‘‘, sinhronizovano izvršava sve potrebne radnje, što predstavlja interesantno iskustvo za posmatranje.

Vredna pomena bila je i naša interesantna interakcija sa „Strelama“.

Pred zatvaranje poklopca kabine deo naše grupe nalazio se iza mehaničara koji se u tom trenutku nisu nalazili pored aviona, već pored ograde. Mehaničari su se okrenuli prema nama i rekli da se i mi takođe okrenemo prema hangaru odnosno da se okrenemo od aviona.

Kada smo ih upitali zašto, rekli su nam da je to pravilo jer postoji opasnost da dođe do aktiviranja detonacionog sečiva (odnosno trake) koja se nalazi na poklopcu kabine aviona.

Francuski Falcon 10MER na zemlji… / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Tango Six ekipa imala je još jednu interesantnu interakciju sa učesnicima programa. Pored aviona Hawk T1 RAF-ove akro-grupe nalazio se parkiran francuski mornarički Falcon 10MER. U jednom trenutku osoblje oko aviona nas je pozvalo da obiđemo njihovu letelicu.

Osim što smo mogli da ga osmotrimo spolja i iznutra, imali smo i priliku da popričamo kako o samom avionu, tako i o jedinici kojoj pripada. Francuzi su bili veoma susretljivi, i strpljivo i su odgovarali na svako naše pitanje.

Naravno da smo im naglasili koliko nekadašnjih, aktuelnih i najaktuelnijih Falkona leti u Srbiji.

…i u vazduhu / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Falcon 10MER francuske mornaričke avijacije koga koristi „Falcon 10 demo team“ ofarban je u specijalnu šemu kojom je obeleženo 70 godina jedinice kojoj pripada. U pitanju je trenažna eskadrila 57S stacionirana u bazi Londivizio u kojoj, između ostalog, obuku i trenažu u instrumentalnom letenju izvode i piloti borbenih aviona Rafal M.

Osim natpisa ‘‘70 ans‘‘ na kormilu pravca, na obe strane trupa se nalaze siluete aviona na kojima je jedinica letela od 1953. godine. U pitanju su školski T-6 Harvard, lovci F6F „Hellcat“, F4U „Corsair“ i DH-100 „Vampire“, kao i trenažni MS-760 Paris i CM.175 „Zephyr“.

Interesantno da turski displej tim “Solo Turk“ ima dva, identično atraktivno, ofarbana aviona F-16 / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Nebo iznad Mediterana parao je i „Solo Turk“ turski tim.

Stigli su sa dva višenamenska borbena aviona F-16C Block 30TM identično ofarbana u dobro poznatu atraktivnu specijalnu šemu. S obzirom da smo ga gledali više puta na različitim aeromitinzima, čini se da je nastup na Malti bio nešto slabiji.

Danas redak tip aviona u Evropi, britanski laki transporter BN-2 “Islander“ / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Vazduhoplovne snage Malte učestvovale su u letačkom programu sa srednjim višenamenskim helikopterom AW139 u varijanti za traganje i spasavanje (prikazana je upravo SAR akcija), lakim transportnim avionom BN-2T ‘‘Islander‘‘, i mornaričkim patrolnim avionom King Air B200MPA.

U jednom trenutku su letelice italijanske Obalske straže imale zajednički letački nastup / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Nekoliko preleta i manevara napravili su i višenamenski helikopter PH-139A (AW139) i mornarički patrolni avion ATR 42-500MP italijanske Obalske straže („Guardia Costiera“).

Leteo je i helikopter HH-139B (AW139) italijanskog ratnog vazduhoplovstva koji je takođe prikazao deo aktivnosti prilikom izvođenja zadatka traganja i spasavanja.

Italijanski Tornado IDS sa muško-ženskom posadom / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Statički deo izložbe bio je raznovsrtan.

Najzastupljenija je bila Italija, što se s obzirom na blizinu Malte moglo i očekivati. Italijansko ratno vazduhoplovstvo bilo stiglo je sa borbenim avionom Tornado IDS MLU RET8 koji je povodom 50 godina od prvog leta aviona Panavia Tornado prošle godine dobio specijalnu šemu farbanja.

Italijanska mornarička avijacija poslala je helikopter SH-90A / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six
MH-169A italijanske Finansijske policije / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Italijanska mornarička avijacija poslala je helikopter SH-90A (NH90 NFH) koji služi za borbu protiv površinskih plovila i podmornica. Italijanska Finansijska policija (Guardia Di Finanza) patrolni avion P-72B (ATR 72-600MP), i laki višenamenski helikopter MH-169A (AW169), a Državna policija (Polizia Di Stato) višenamenski helikopter UH-139E (AW139).

Elegantni američki Learjet 35A (C-21A) / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Irski PC-12 NG u specijalnoj šemi farbanja koja je na avionu od 2022. godine kada je proslavljeno 100 godina Irish Air Corps / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

RV SAD se pored već navedenog TC-135W predstavilo i poslovnim avionom Learjet 35A u vojnoj varijanti sa oznakom C-21A.

Od ostalih letelica bili su prisutni sve sami transportni avioni:“ nemački A400M, austrijski C-130K Hercules, litvanski L410UVP Turbolet, i irski PC-12 NG Spectre (PC-12/47E).

Nemački privatni FR172H u bojama američkog armijskog T-41 “Mescalero“ / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Od civila ćemo istaći poslovni avion Dassault Falcon 100 kompanije „Harmony Jets“, zatim nemački privatni Cessna Reims FR172H ‘‘Rocket‘‘ u bojama i sa oznakama aviona T-41 ‘‘Mescalero‘‘ (vojna oznaka aviona Cessna 172) armijske avijacije SAD.

Muzej avijacije Malta Aviation Museum prikazao je svoje avione Piper L-4H Cub i DH-82A Tiger Moth II.

Učešće na statici sa ukupno devet letelica različitih tipova uzeli su i „Professional Aviation Training Academy Malta“, „European Pilot Academy“ i „Aviation Southwest Malta“.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Р

А зашто?
Ко ће плаћати непотребно истрошене ресурсе тог хеликоптера? Зар их ми производимо па да се њима шепуримо?
Да су прешли 1500 километара у гашењу пожара летос, па хајде, али испада да се само за параде и чувају.

Odgovori
De

Боље да се Србија види и цени у свету, него да хеликоптери рђају на паркингу чекајући твоје одобрење.

Sr

@Реално
Ne može da se čuva helikopter. Oni moraju da lete određen broj sati da bi zadržali licence. To se sve budžetira unapred.

Ne

A zamislite odusevljenje sa Mi-35 ili pravom egzotikom (za njih) kao sto su Orao ili Galeb. Jako slabo koristimo svoje potencijale.

Odgovori
Ja

Lep let preko mora to nasi momci ne mogu cesto priustiti.

Odgovori
KK

Dobro je ucestvovati ali vidim i faktor rizika u letu iznad mora, pogotovu kod helikoptera. No proslo je u redu.

Odgovori
Il

Koji rizik? Helikopteri hete iznad mora svakog dana. Prilika i za nase pilote da malo vezbaju navigaciju.

Mi

Jel moze neko da mi objasni zasto je i dalje YU-MUP, sta je tacno YU?

Odgovori
Bo

Međunarodna oznka za vazduhoplov iz Srbije nasledili od SFRJ

Ne

Yankee Uniform – Mike Uniform Papa :)

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor