Poslednji događaj u ovogodišnjem kalendaru evropskih aero-mitinga bio je „Malta International Airshow“ održan prošlog vikenda. Bilo je to 28. izdanje ove po mnogo čemu interesantne vazduhoplovne priredbe, a nama posebno zanimljiv jer je ovoga puta učestvovala i Srbija.
Ekipa Tango Six prvi put je posetila ovaj događaj, zajedno sa Helikopterskom jedinicom MUP-a Srbije koja je ove godine bila jedina državna vazduhoplovna organizacija koja je učestvovala na nekom inostranom aero-mitingu.
Oduševljenje Maltežana uslovnom egzotikom iz Srbije paralelno je sa nedavnom posetom 138. eskadrile RIAT-u, o čemu je Tango Six, takođe sa lica mesta, izveštavao.

Organizator događaja je nevladina organizacija „Malta Aviation Society“ koja danas broji nešto preko 200 članova. Svoj rad započela je daleke 1971. godine kao grupa vazduhoplovnih entuzijasta („Malta Aircraft Enthusiasts“).
Njihov entuzijazam je tokom godina bio sve konkretniji, pa su septembra 1993. godine organizovali prvi međunarodni aero-miting na Malti. Letenje se prvo odigravalo samo iznad luke Marsamkset, potom na Međunarodnom aerodromu Malta Luqa, a u par navrata i iznad blizine dela obale zaliva Svetog Pavla, što je bio slučaj i ove godine.
Zaista je za svako poštovanje činjenica da je za 33 godine održano 28 aero-mitinga na kojima su, pored domaćina, učestvovali gosti iz preko 35 zemalja sveta.
I sve je to organizovano u jednoj od najmanjih država Evrope, koja je po površini manja od Beograda, koja ima samo nešto više od pola miliona stanovnika i samo jedan aktivan aerodrom.
Sponzori, bitni za svaku privatnu inicijativu ove razmere, bile su razne kompanije, organizacije (među njima i turistička), razni vazduhoplovni entiteti, nekadašnji nacionalni avio-prevoznik („Air Malta“), pa i sama država.
Tokom duge i dinamične istorije događaja dešavalo se nije obezbeđeno dovoljno novca, pa je aero-miting dva puta bio otkazan.

Ove godine je među stranim učesnicima bila prisutna i Srbija koja je prvi put na Maltu poslala svoju letelicu.
Pozivnicu je dobila Helikopterska jedinica ministarstva unutrašnjih poslova (HJP MUP) iz koje je na ovaj aeromiting odleteo laki višenamenski helikopter H145M.
Posada srpskog helikoptera putovala je preko 1.500 km, prelet je izvršen u četiri etape, sa tri međusletanja (jednom u Crnoj Gori, dva puta u Italiji). Za ovu avanturu bilo je potrebno devet sati, uz efektivno letenje od preko šest časova.
Naši avijatičari su na spontan i atraktivan način napravili jedan od interesantnijih dolazaka, na oduševljenje organizatora i rano pozicioniranih spotera.
View this post on Instagram
Kamere su mogle da zabeleže da je pre sletanja pilot prvo na maloj visini napravio oštar zaokret nakon čega je izveden pun krug, a potom još par manevara u lebdenju i horizontalnom letu.
Efektivan dolazak izveo je pilot Miloš Milutinović koji je od rukovodstva eskadrile dobio poverenje da sada već drugi put nastupi na većim dešavanjima. Njegove heli majstorije, u istom tipu helikoptera, imali ste npriliku da vidite prošle godine u Vršcu.
Srpski H145M prikazan je na statičkoj izložbi. Šteta je što nije bilo prilike da svoje letačke veštine posada prikaže u dinamičkom delu programa. Kako Tango Six saznaje, za dve godine, ukoliko sve bude kako treba i HJP ponovo učestvuje, učestvovaće i u letačkom delu programa.
Svejedno, srpsko vazduhoplovstvo predstavljeno je na vrhunskom nivou.

Letački program aero-mitinga ponovo je bio izveden blizu dela obale zaliva Svetog Pavla, dok je statička izložba priređena na lokaciji „SAFI Aviation Park“, koji se nalazi u južnom delu međunarodnog aerodroma.
Većina inostranih vojnih aviona i helikoptera koji su leteli bili su parkirani ispred hangara pogona za održavanje, popravku i remont „easyJet Engineering Malta“ smeštenog na zapadnom delu malteške vazdušne luke.
Iako se mnogim entuzijastima i ljubiteljima avijacije ovogodišnji „Malta Airshow“, u poređenju sa ostalim evropskim aeromitinzima (pa i prethodnim izdanjima ovog događaja) čini nešto siromašniji, na Maltu je svoje letelice poslalo 10 zemalja.
Pojedine letelice koje su se pojavile na događaju (na zemlji i u vazduhu) u Evropi se veoma retko viđaju, pa je put i iz ovog aspekta vredeo.

Naš osnovni motiv za odlazak je prvobitno bio američki V/STOL borbeni avion AV-8B Harrier II sa kojima su trebali da stignu Španci, ali je njihov dolazak otkazan.
Kada su stresovi vezani za najave, otkazivanja i naknadna pojavljivanja, ništa nije bilo slično našem iskustvu iz Irana prošle godine, o čemu sam detaljnije pisao ovde.
Druga dva aviona koje smo želeli da vidimo uživo bili su borbeni avion Tornado nemačkog ratnog vazduhoplovstva, kao i trenažni avion TC-135W ‘‘Stratolifter‘‘ RV SAD.

Evropski borbeni Tornado nije redak na evropskim vazduhoplovnim događajima, ali se ne dešava često da se može videti u vazduhu, posebno ne u solo nastupima.
Ovoga puta su sa svojim displej timom („Tornado Solo Display“) došli Nemci. Jedan od dva njihova Tornada bio je ofarban u specijalnu šemu kojom je obeležno 50 godina od prvog leta ovog tipa aviona.
Letelice i posade pripadaju 33. taktičkoj brigadi ratnog vazduhoplovstva (TaktLwG 33).

Letački nastup Tornada je za nas bio iznenađujuće dobar, dinamičan sa vrlo energičnim manevrima koji možda nisu karakteristični za avion ove namene.
Nakon završetka solo nastupa, izvedeni su i preleti zajedno sa borbenim avionom EF-2000 jednog od dva nemačka demo tima (jedan tim je bio Bavarian Tigers Neuburg) koja su došla sa ukupno četiri jednoseda Eurofajtera od kojih su dva letela, a dva su bili rezerva.
Na njihove odlične solo prikaze smo odavno već navikli, kao i na buku Eurojet EJ200 motora.

U RV SAD trenutno se nalaze dva trenažna aviona TC-135W koji služe za obuku i trenažu posada izviđačkih aviona RC-135V/W „Rivet Joint“ i RC-135U „Combat Sent“. Primerak koji je bio izložen na statici i u koji je publika mogla da uđe, proizveden je daleke 1962. godine kao RC-135A.
Iako spolja veoma podseća na RC-135V/W primetno je da na avionu ima mnogo manje antena a poznato je i da se u njemu ne nalazi većina izviđačke opreme.

U dinamičkom programu nastupila je samo jedna akro-grupa. Ali akro-grupa zbog koje vredi posetiti bilo koji aero-miting na planeti.
Britanski „Red Arrows“ verovatno su jedna od najboljih akro-grupa na svetu, a njihovo letenje najdetaljnije i najupečatljivije mogu da opišu samo fotografije ili još bolje video snimci.
Popularne ‘‘Crvene strele‘‘ nisu samo atrakcija u vazduhu, već i na zemlji. U to smo se mogli uveriti prvog dana aeromitinga kada smo na aerodromu posmatrali aktivnosti priprema za poletanje, kao i nakon sletanja aviona.

Vazduhoplovnotehnički sastav ima svojevrsni ‘‘šou‘‘, sinhronizovano izvršava sve potrebne radnje, što predstavlja interesantno iskustvo za posmatranje.
Vredna pomena bila je i naša interesantna interakcija sa „Strelama“.
Pred zatvaranje poklopca kabine deo naše grupe nalazio se iza mehaničara koji se u tom trenutku nisu nalazili pored aviona, već pored ograde. Mehaničari su se okrenuli prema nama i rekli da se i mi takođe okrenemo prema hangaru odnosno da se okrenemo od aviona.
Kada smo ih upitali zašto, rekli su nam da je to pravilo jer postoji opasnost da dođe do aktiviranja detonacionog sečiva (odnosno trake) koja se nalazi na poklopcu kabine aviona.

Tango Six ekipa imala je još jednu interesantnu interakciju sa učesnicima programa. Pored aviona Hawk T1 RAF-ove akro-grupe nalazio se parkiran francuski mornarički Falcon 10MER. U jednom trenutku osoblje oko aviona nas je pozvalo da obiđemo njihovu letelicu.
Osim što smo mogli da ga osmotrimo spolja i iznutra, imali smo i priliku da popričamo kako o samom avionu, tako i o jedinici kojoj pripada. Francuzi su bili veoma susretljivi, i strpljivo i su odgovarali na svako naše pitanje.
Naravno da smo im naglasili koliko nekadašnjih, aktuelnih i najaktuelnijih Falkona leti u Srbiji.

Falcon 10MER francuske mornaričke avijacije koga koristi „Falcon 10 demo team“ ofarban je u specijalnu šemu kojom je obeleženo 70 godina jedinice kojoj pripada. U pitanju je trenažna eskadrila 57S stacionirana u bazi Londivizio u kojoj, između ostalog, obuku i trenažu u instrumentalnom letenju izvode i piloti borbenih aviona Rafal M.
Osim natpisa ‘‘70 ans‘‘ na kormilu pravca, na obe strane trupa se nalaze siluete aviona na kojima je jedinica letela od 1953. godine. U pitanju su školski T-6 Harvard, lovci F6F „Hellcat“, F4U „Corsair“ i DH-100 „Vampire“, kao i trenažni MS-760 Paris i CM.175 „Zephyr“.

Nebo iznad Mediterana parao je i „Solo Turk“ turski tim.
Stigli su sa dva višenamenska borbena aviona F-16C Block 30TM identično ofarbana u dobro poznatu atraktivnu specijalnu šemu. S obzirom da smo ga gledali više puta na različitim aeromitinzima, čini se da je nastup na Malti bio nešto slabiji.

Vazduhoplovne snage Malte učestvovale su u letačkom programu sa srednjim višenamenskim helikopterom AW139 u varijanti za traganje i spasavanje (prikazana je upravo SAR akcija), lakim transportnim avionom BN-2T ‘‘Islander‘‘, i mornaričkim patrolnim avionom King Air B200MPA.

Nekoliko preleta i manevara napravili su i višenamenski helikopter PH-139A (AW139) i mornarički patrolni avion ATR 42-500MP italijanske Obalske straže („Guardia Costiera“).
Leteo je i helikopter HH-139B (AW139) italijanskog ratnog vazduhoplovstva koji je takođe prikazao deo aktivnosti prilikom izvođenja zadatka traganja i spasavanja.

Statički deo izložbe bio je raznovsrtan.
Najzastupljenija je bila Italija, što se s obzirom na blizinu Malte moglo i očekivati. Italijansko ratno vazduhoplovstvo bilo stiglo je sa borbenim avionom Tornado IDS MLU RET8 koji je povodom 50 godina od prvog leta aviona Panavia Tornado prošle godine dobio specijalnu šemu farbanja.


Italijanska mornarička avijacija poslala je helikopter SH-90A (NH90 NFH) koji služi za borbu protiv površinskih plovila i podmornica. Italijanska Finansijska policija (Guardia Di Finanza) patrolni avion P-72B (ATR 72-600MP), i laki višenamenski helikopter MH-169A (AW169), a Državna policija (Polizia Di Stato) višenamenski helikopter UH-139E (AW139).


RV SAD se pored već navedenog TC-135W predstavilo i poslovnim avionom Learjet 35A u vojnoj varijanti sa oznakom C-21A.
Od ostalih letelica bili su prisutni sve sami transportni avioni:“ nemački A400M, austrijski C-130K Hercules, litvanski L410UVP Turbolet, i irski PC-12 NG Spectre (PC-12/47E).

Od civila ćemo istaći poslovni avion Dassault Falcon 100 kompanije „Harmony Jets“, zatim nemački privatni Cessna Reims FR172H ‘‘Rocket‘‘ u bojama i sa oznakama aviona T-41 ‘‘Mescalero‘‘ (vojna oznaka aviona Cessna 172) armijske avijacije SAD.
Muzej avijacije Malta Aviation Museum prikazao je svoje avione Piper L-4H Cub i DH-82A Tiger Moth II.
Učešće na statici sa ukupno devet letelica različitih tipova uzeli su i „Professional Aviation Training Academy Malta“, „European Pilot Academy“ i „Aviation Southwest Malta“.
Реално
А зашто?
Ко ће плаћати непотребно истрошене ресурсе тог хеликоптера? Зар их ми производимо па да се њима шепуримо?
Да су прешли 1500 километара у гашењу пожара летос, па хајде, али испада да се само за параде и чувају.
Deki
Боље да се Србија види и цени у свету, него да хеликоптери рђају на паркингу чекајући твоје одобрење.
Srbofil
@Реално
Ne može da se čuva helikopter. Oni moraju da lete određen broj sati da bi zadržali licence. To se sve budžetira unapred.
Nenad N.
A zamislite odusevljenje sa Mi-35 ili pravom egzotikom (za njih) kao sto su Orao ili Galeb. Jako slabo koristimo svoje potencijale.
Jale
Lep let preko mora to nasi momci ne mogu cesto priustiti.
KK
Dobro je ucestvovati ali vidim i faktor rizika u letu iznad mora, pogotovu kod helikoptera. No proslo je u redu.
Ilija
Koji rizik? Helikopteri hete iznad mora svakog dana. Prilika i za nase pilote da malo vezbaju navigaciju.
Mile
Jel moze neko da mi objasni zasto je i dalje YU-MUP, sta je tacno YU?
Bobac
Međunarodna oznka za vazduhoplov iz Srbije nasledili od SFRJ
Nenad
Yankee Uniform – Mike Uniform Papa :)