Besposadni kargo helikopteri kao smisleniji koncepti od eVTOL-ova: Proizvođač iz Kine novi igrač na tržištu

6. nov 2025

Rumuniji zbog rata u Ukrajini kasni modernizacija aviona IAR-99, izraelski Elbit za sada obustavio podršku projektu

4. nov 2025

Hrvatsko-slovenački borbeni zemaljski besposadni sistem za borbu protiv dronova

31. okt 2025

U Republici Srpskoj počeo projekat izgradnje puta do spomen obeležja pilotu Zoranu Radosavljeviću

29. okt 2025

Turska konačno obnavlja flotu borbenih aviona: Potpisan ugovor za nabavku EF-2000 sa Velikom Britanijom

28. okt 2025

[NAJAVA] Veliko finale dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: „Poslednja šansa“ za mlade pilote Mornarice i Marinaca

26. okt 2025

Učešće Rusije na vazduhoplovnoj izložbi „China Helicopter Exposition 2025“, glavni aduti helikopteri Ansat, Mi-8/17 i Ka-32

25. okt 2025

Među klijentima češkog „LOM PRAHA“ Bugarska, Hrvatska i Poljska, zainteresovani i za vojno tržište Srbije

24. okt 2025

Nagoveštaj još jedne narudžbine Rafala za francusko ratno vazduhoplovstvo

23. okt 2025

Indonezija dodatno diversifikuje inventar borbenih aviona od čak šest različitih proizvođača: Najavljena nabavka kineskih J-10

21. okt 2025

„Miraž 2000D još nije rekao svoju poslednju reč“: Francuska namerava da lovce-bombardere koristi i za uništavanje dronova

17. okt 2025

Daso proizveo 300-ti višenamenski borbeni avion Rafal, do sada naručeno 533 primerka

9. okt 2025

„Dassault Aviation“ otvorio novi pogon za sklapanje i proizvodnju Rafala i Falkona

8. okt 2025

Bugarskoj isporučena još dva naručena F-16, ponovo problemi sa već isporučenim avionom

6. okt 2025

[NAJAVA] Nova epizoda dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: Bliska vazdušna borba

5. okt 2025

[REPORTAŽA] „Malta International Airshow“: Vazduhoplovni spektakl iznad Mediterana uz prvo učešće (MUP-a) Srbije

2. okt 2025

[PARTNER 2025] EDePro predstavio naslednika ALAS-a, raketu A-50

1. okt 2025

[PARTNER 2025] Emiratski „EDGE“ prvi put izlagao u Beogradu: Najava prodaje novog tipa lutajuće municije Srbiji i povlačenje zajedničkog projekta iz ponude

30. sep 2025

[PARTNER 2025] PR-DC treći put na Partneru: Zaokružen FPV portfolio, razvija se nova anti-dron kinetička platforma

29. sep 2025

[PARTNER 2025] EDePro raketa ALAS XX ušla u naoružanje Vojske Srbije

29. sep 2025
Bugarskoj isporučena još dva naručena F-16, ponovo problemi sa već isporučenim avionom
Bugarska je naručila ukupno 16 F-16 (10 jednoseda i 6 dvoseda) u dva paketa ukupne vrednosti od nešto preko 2,5 milijardi dolara / Foto: Ministarstvo odbrane Bugarske

Bugarskoj isporučena još dva naručena F-16, ponovo problemi sa već isporučenim avionom

Bugarskoj su pre tri dana stigla još dva američka višenamenska borbena aviona F-16 Blok 70. Prema fotografijama koje su objavili bugarsko ministarstvo odbrane kao i dežurni spoteri, u pitanju su jednosed F-16C sa evidencijskim brojem 314 i dvosed F-16D ‘‘302‘‘.

To su tek treći i četvrti F-16 koji su Bugarskoj isporučeni tokom ove godine.

Ratno vazduhoplovstvo ove zemlje, odnosno 3. vazduhoplovna baza Graf Ignjatijevo, dobili su prvi dvosed „301“ 2. aprila, dok je prvi jednosed „313“ stigao 8. juna.

Prijem ovih letelica praćen je brojnim problemima. Već početkom maja zvanično je komunicirano da je prvi avion stigao sa tehničkim nedostacima, da bi počeo da leti tek skoro dva meseca nakon isporuke.

Period dostizanja početne operatvine sposobnosti prvih osam letelica dovedena u pitanje / Foto: Ministarstvo odbrane Bugarske

U septembru je bugarska novinska agencija BTA prenela informaciju sa internet stranice bugarske Narodne skupštine, da su se na istom avionu ponovo pojavili problemi.

Ministar odbrane Atanas Zaprjanov saopštio je da je otkriveno da postoji curenje goriva iz jednog od unutrašnjih rezervoara.

U Bugarskoj se i dalje nadaju da će do kraja ove godine dobiti svih osam aviona F-16 koji su ugovoreni još 2019. godine, a čija isporuka sada kasni dve godine. Dodatnih osam aviona istog tipa naručeno je 2022., sa rokom isporuke do kraja 2027 godine.

Početna operativna sposobnost za prvih osam primeraka bila je planirana do kraja 2026. godine, što će se novim tehničkim problemima i dodatnim kašnjenjem isporuka, verovatno, dovesti u pitanje.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Il

Sobzirom na desavanja 2020 i 2021. godine kasnjenje je bilo ocekivano. Ako se neko nadao isporuci na vreme taj je pogresio. Kasnjenje od dve godine je skroz ok sobzirom da je ceo svet gotovo stao u tom periodu. Posledice toga kao i rata u Ukrajni se i dalje osecaju i trziste elektronskih komponenti se jos uvek nije stabilizovalo.

Odgovori
Ga

Ovo što ste naveli nije opravdanje za avion koji se proizvodi toliko dugo i u velikim serijama. Tržišta su se solidno stabilisala, komponente za F16 nisu u programu auto industrije. Ako se problemi javljaju na svakom isporučenom avionu onda je to verovatno problem druge prirode, verovatno se Bugarska kao kupac smešta u treći razred po značaju, a po ceni su verovatno najskuplje platili.

De

Odgovor moze biti i selidba proizvodnje iz TX u NC.

Ve

kakvi bi bili komentari da je Vucic uzeo ove avione polovne i da se ovo desi

Mi

Preselili su fabriku. Bilo je za očekivati. Obučiti nove radnike i rešiti probleme u proizvodnji je Sizifov posao koji traži vreme

Je

Занимљиво колико је Америка деценијама развила однос страхопоштовања других према њој. Да се овако нешто десило Русији или Кини, бацали би дрвље и камење. Мислим на ширу јавност не на вас лично. Ово рационално гледано јесте велики скандал. Ако је уговор потписан са одређеним роковима онда се неке ствари укалкулишу и овако грубо кршење није оправдање, тј. нема оправдање. Да ли је неком тешко да призна или не, али без обзира на своју и даље присутну моћ која је неупитна, Америка није оно што је била. У поређењу са 90им, рецимо, таман је онолико слабија колико је пре свега Кина јача, али и Русија.

Il

Ja radim u kompaniji koja je distributer za elektronske komponente. Komponente za Eurofighter su „prosle kroz moje ruke“
Prijatno…

Ne

A da traze zamenu tog primerka koji je ocigledno skart? To bi bilo logicno otprilike.

Odgovori
Da

Kako Slovaci nemaju problema?
Ilise nehvale njima,mada sam pročitao negde verovatno baš na T6 da Bugare muči stok rez.delova ili održavanje tako nešto.

Iv

moze li neko da uporedi ove 16ice i naše buduće Rafale? ukratko, thx

Odgovori
Ne

F-16 stariji 20 godina od Rafala. Svaka komponenta u Rafalu, od pogonske grupe do elektronike 20 godina novija nego u F-16. Samo razmisljanje o konstrukciji je kod Rafala 20 godina novije nego kod F-16. Veca nosivost, veci dolet, visi plafon, manja vidljivost. Tu dodati verziju Rafala F4.1 koja tek treba da udje u upotrebu. Bukvalno nebo i zemlja. Jedina eventualna prednost F-16 je nesto jaci motor. Ali ima samo jedan, a Rafal dva.

Go

@Nenad N
Hm i da i ne. F16 Block 70 ima moćan radar, sličnog dometa kao i Rafal F4. Bitna razlika je da će bugarski F16 nositi AMRAAM C7 i C8 doneta 160km, dok će srpski Rafali imati samo Mica dometa 80km, najviše MICA NG dometa 100km. Meteor neće dobiti ni Hrvatska.

Zo

@ Nenad N…
F16 block 70 blage veze sem osnovne konstrukcije nema sa onim prvim F16… Na block 70 je primenjena skoro sva elektronika sa F35.. AESA radar i sve ostalo… naravno pitanje je da li ce Bugari na svojim block 70 dobiti bas sve iako su u NATOu.. Ali svakako ce dobiti daleko vise opreme nego mi koji nismo u NATOu i kao poznati prevrtljivci na nasim Rafalima , pa makar ih zvali i F4 verzijama…

Vl

Ukratko, smece i jedno i drugo. F-16 i kad je nov, curi mu gorivo i softwer ne dozvoljava poletanje, zamisli sta ce biti za 10 god. F-35 jos gori. Nasla rupa zakrpu

Ju

Gorane,jesu to proverene informacije u vezi vv raketa iz ministarstva odbrane ili ni nagadjaš?

Th

@Goran
Zasto Hrvatska nece dobit Meteore? Zbog AV?
Hrvatska nece zeljeti kupiti te rakete. Mozda je i kupe u nekoliko
primjeraka samo da mu dignu tlak. Nece jer je on njiman potreban
za unutarnju politiku. Sada mogu opravdavat da dalje kupovaju od
Franzusa. Pitanje je kada ce se Plenkovic u Francusku preselit.

Cijela nabavka Rafala je bila namjestena.
Avion mora imat dva motora zbog mora. Otpada F-16.
Za obuku treba dvosjed. Otpada F-35.

Francusi ce svoje od Hrvatskih jos starije Rafale dignut na F4.
Mozda necu ni naruciti nove F4. Preci odmah na F5.

Bo

@Južna pruga
Nema sta da se nagadja, objavljen je ugovor i tacno se zna sta je nabaljeno i koliko komada. Nabavljeni AIM-9X i AIM-120C7 u nekim minimalnim kolicinama za pocetak, lako je kasnije dokupiti.

Ne

Thomas

Meteore ce kupiti ko bude platio i u raspolozivim kolicinama. Srbija, Hrvatska, ko god. Navedena gospoda ce do tog trenuka vec biti politicka istorija. Inace, pitaj bilo kojeg pilota, da li bi radije avion sa dva motora, ili jednim. F-16 je ipak za klasu nize od Rafala, iako oba sa nakacenim raketama i rezervoarima imaju aerodinamicne karakteristike jednog Man dizela zglobnog autobusa iz 1980-te.

NS

Maksimalni domet Aim 120 C7 je oko 75-120km zavisno od visine i brzine aviona koji gadja i cilja.

Go

@Thomas
Hrvatska neće dobiti Meteore iz razloga što je Srbija Francuskoj značajniji ekonomski partner. Ipak nuklearnu elektranu u Srbiji treba da grade Francuzi, neće da rizikuju posao od 15 milijardi evra zbog nekih 100 miliona evra koje bi zaradili od prodaje Meteora.

Mi

Goran

Meteor nije francuska raketa , a Hrvatska bi je dobila 100 x prije nego Srbija.

Ne

Mislave

Oruzje se ne dobija, vec kupuje. Da li je logicno da trgovac proda pre musteriji koja je nesto kupila za duplo manje para, nego musteriji koja je kupila za duplo vise? I uzmi u obzir da je Srbija time doprinela vise Nato-u nego Hrvatska. Tu dodaj i municiju za Ukrajinu, i francusku nuklearku.

Pa

experti za sbbkbb, aman dokle?

E

Zanimljivo. Ako sam dobro razumeo, pojedine komšije, pardon, ‘susjede’, oni veruju da će neko da blokira prodaju Meteor raketa Srbiji samo da bi ugodili Hrvatskoj? I to isključivo zato što oni, kao i u slučaju Rafala, nemaju novca da kupe iste ili bolje?!

Go

@mislav
Hrvatska neće da dobije Meteor jer Francusku prosto-narodnim jezikom boli ušna školjka za Hrvatsku. Srbija je značajniji partner Francuskoj od bilo koje države na zapadnom Balkanu. Ako hoćeš raketu velikog dometa onda kupiš F16 i AIM120C8 od Amerikanaca.

Fi

@ Goran
To za rakete i biznis bi možda bilo tako kad bi Hrvatska i Srbija bili na istom. Ali nisu isto dok god Srbija ne uđe u EU i NATO, i ne uskladi svoju vanjsku politiku sa EU. Malo se raspitaj i što je to inicijativa ReArm Europe i koliko je ona bitna Francuskoj.

Si

@Fishbed – možete se tešiti floskulama i šalama koliko hoćete, ali pošto nemate kapacitet za ozbiljnu konkurenciju, ostaju samo zluradi komentari i demagogija. Izgleda da još uvek živite u svetu samoupravnog socijalizma i komunizma. Vremena su se promenila – danas svi moraju da zarađuju, pokrivaju troškove, isplaćuju plate i ostvaruju profit. Sve se meri kroz novac, a ne kroz iluzije i uobrazilje.

Mi

Tako je to kad kupujes supermašine F-16 ili F-35 od Amera. Kao opravdano skup jer ima 14000 sati do remonta, a u praksi toliko vremena (i daleko vise dolara) potrosis na popravke odrzavanje, tojest u servisu. Ali glavno da na papiru imaju tri puta duzi medjuremontni period, itd.. Čist reklamno propagandni materijal za kupce, i internet „ekspert“ diskusije.

Odgovori
Vl

Sto se tice cene dobar posao Bugara.

Odgovori
Ti

Samo probleme…

Odgovori
Ne

Bar ne voze par-nepar…

KK

Izvrnes dzepovi za Block 70 a dobijes…. Moskvic.

Odgovori
Mi

kao u filmu crna macka, beli macor…bratko ako imas problem i ne moze da ga resis sa pari, ti ga resi sa mnogo pari :)

Odgovori
Vl

Ovo je skandal, bruka. Pa taj avion je oroizveden u ogromnom broju a nisu u situaciji da Bugarskoj isporuče ispravne primerke!? Mogu da zamislim bugarske pilotr šta im je u glavi: e lep je bio onaj naš MIG29, lep.
A ko zna kako ćemo i mi proći sa Rafalima…

Odgovori
br

Neki oterani električar je ubacio zvrčku koju niko nezna da otkloni…🤣

Odgovori
Go

Zar održavanje ovih aviona nije bilo uključeno u cenu? Mislio sam da pri kupovini svakog novog aviona dobiješ paket održavanja i osoblje koje održava taj avion i obučava mehaničare u zemlji domaćinu. Američko osoblje bi trebalo da je na terenu, šta se dešava pa postoje ovakvi problemi. Znam da Bugari moraju sve da objave i da svaka baba zna kakvi su avioni u bazi i koliko troše, ali nemoguće da su svi ostali korisnici F16 do sad toliko dobro skrivali probleme sa tim avionom.

Odgovori
Т

Izvikano smeće. Šta li nas čeka sa „rafalima“ pitam se.
Inače, indijska TATA kupila IVECO za 4,2 milijarde dolara, Srbija 12 kanti 3,5.

Odgovori
Mu

Kupili su IVECO. Samo da ne zaborave da su ga kupili i platili.

Iv

jel ti znas kako se vrednuje neka firma i sta utice na cenu

Ju

Ni ameri nisu ko nekad.Ja bi jedno 16 kom FTC2000 verovatno sva uboita sredstva sa mig29 mogu da se upotrebe pa i r77 i da za jedno 300 miliona dolara dobijemo potentnu školsko borbenu eskadrilu i zamenimo g4.Kinez je na bazi miga21 modernizovan,dobar radar i nadzvučni 1.2maha sa kompletnom obukom logistika i naoružanjem mislim da nije skuplji od 20ak miliona po aparatu.Ovi zapadni avioni čist reket.

Odgovori
Vl

Zar nije riječ o novim avionima ? Malo čudno.
Sve u svemu, Hrvati na Balkanu najbolje prošli sa Rafalaima, i po cijeni i po tehnologiji. Bugare Ameri očigledno zajebavaju, dok su Srbe Francuzi odrali za 3 milijarde za indijsku verziju Rafala.

Odgovori
Ju

Pak da pače u pravu si,bov3 je superioran nad pancirom,Renault laguna 2008 sa 300.000km nad lagunom 2028 km 0,tako i HR Rafali nad Srpskim.Izlišni su dalji komentari jer kad vi 2045-50 prizemljite vaše ovi naši će leteti još 20godina.

Ne

Ispada da je na Zapadu kvalitet opao. Eto i polovni Rafali stari 15 godina bolji od novog F-16. Sramota.

Go

Ništa čudno. Ovako prođeš kad kupiš politički avione, a struku ne pitaš za mišljenje. Bugarski piloti su tražili Eurofighter Typhoon ili Rafale, na kraju je prethodna vlast izabrala F16 zbog političkog lobiranja i američkih pritisaka. Sve su radili samo da nateraju premijera i ministra odbrane da se odluče za F16, nudili su im popust, smanjenje cene ako se odluče u kratkom roku. Predsednik Bugarske, inače pilot po profesiji je blokirao nabavku F16 ali su ga zaobišli vraćanjem predloga na glasanje.

Th

@Južna pruga
Onda ce Hrvati ljeteti na F5 ili mozda F6.
Uvijek ce biti daleko pred vama.
Kakav je Pancir vidjelo se u Ukrajini.

@Goran
Kao da ce se Francusku pitat za Meteore.
Dobro ce vas Francuzi oderat. Pre ce vam uzet duplo za nuklearku.
Kako ste sa njiman dobri mozda vam prodaju i atomsku bombu i
podmornicu na nuklearni pogon. Pre ce Hrvati morat kupiti podmornicu na diesel.

Sv

@Thomas Ne postoji sveobuhvatna i nezavisna vojna ekspertska analiza koja se bavi nedefinisanim pojmovima tipa kako se oruzje x pokazalo u zemlji y.

Vl

@Goran Da, znam cijelu priču oko Bugarske i lovačke avijacije. Politička priča, nema veze sa vojskom.

Mi

Šta to sve vredi kad Rafal ima veliki radarski odraz ponaručito ako nosi vazduh zemlja nauruzanje, i te spoljnje rezervoare za gorivo. Ko ima dobre lovce sa moderni VV raketama ili moderne zemlja vazduh rakete, nema mnogo da brine od Rafala kao bombardera. A danas jos imamo i dronove koji stignu daleko i nadju aerodrom.

Too se nadam da nećemo bacati pare na bombe za rafale nego na VV rakete, i kaponire za iste sa debelom PVO i anti dron zaštito..

Si

@Fishbed – mozete samo da se tešite i samozavaravate tim floskulama i šalama. Pošto kapaciteta da se takmičite nemate, ostaju zluradi komentari, uobrazilje i demagogije. Izgleda jos uvek žiivite u samoupravnom socijalizmu i komunizmu. Vremena su se odavno promenila, svi zele da zarade, imaju troskove, treba zaraditi platu i isplatiti radnike, ostvariti profit, sve se gleda kroz novac.

Odgovori
Cr

Od svih korisnika tog aviona, jedino Bugarska ima takve probleme!Kašnjenje je očekivano, što zbog perioda COVIDa, što zbog selidbe tvornice tri savezne države dalje, ali jedino Bugarska ima takve probleme sa mehaničkim kvarovima!
U pitanju je država duboko infiltrirana ruskim agentima, sa velikom pro-ruskom zajednicom!Možda u pitanju nije kvaliteta proizvodnje Lockheed Martina, ili kvaliteta samog aviona, možda je u pitanju neki drugi problem u samoj Bugarskoj…?

Odgovori
Ž

Crash

Да Вас подсетим да је први авион којим је приликом испоруке управљао амерички пилот, слетео у Бугарску са кваром.

Једино да су га руски агенти “покварили“ у Шпанији где је имао међуслетање.

Si

Zar je to nemoguce gospodine Bankovic? Nisu li upravo u Spaniji agenti likvidirali ruskog pilota helikoptera koji je u ratu prebjegao sa Milom u Ukrajinu?
Nije velika sansa da budem iskren, ali moguce sigurno jest.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor