[BURŽE 2025] Leonardo i Baykar formirali zajedničko preduzeće koje će se baviti tehnologijama i razvojem besposadnih letelica

20. jun 2025

[ANALIZA] Drugi deo: Koliko su i kako saveznici opremili i naoružali ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovnu odbranu Ukrajine

19. jun 2025

[BURŽE 2025] Premijera prvih ozbiljnijih borbenih dronova: Američke kompanije predstavile budućnost vazdušnog ratovanja

18. jun 2025

[ANALIZA] Prvi deo: Koliko su i kako saveznici opremili i naoružali ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovnu odbranu Ukrajine

18. jun 2025

[BURŽE 2025] Analiza: Zbog čega hrvatski ministar odbrane proziva opremljenost srpskih Rafala i kakve veze sa tim imaju Francuska i Daso?

17. jun 2025

[BURŽE 2025] Šta su sve razgledale srpska i hrvatska delegacija na Buržeu

17. jun 2025

Saznajemo lokaciju gde će se na batajničkom aerodromu graditi hangari za Rafale

17. jun 2025

[BURŽE 2025] Premijera demonstratora Rafala u varijanti F5: Emiratsko naoružanje i Dasoov koncept “loyal wingman-a“

16. jun 2025

[BURŽE 2025] Daso izložio maketu Rafala u srpskim bojama, poseta visoke delegacije Generalštaba i RV i PVO

16. jun 2025

U Bugarsku stigao drugi borbeni avion F-16, prvi isporučeni primerak počeo da leti nakon skoro dva meseca od isporuke

13. jun 2025

Trup francuskog višenamenskog borbenog aviona Rafal proizvodiće se i u Indiji

12. jun 2025

[REPORTAŽA] Makedonija proslavila 33. godišnjicu svog ratnog vazduhoplovstva

11. jun 2025

Mađarskoj isporučeni prvi mlazni trenažni avioni L-39 Skyfox

10. jun 2025

Novi detalji ukrajinske Operacije “Paukova mreža“: Bombarderi pogađani više puta, bilo je i promašaja

6. jun 2025

[INTERVJU] „Raven Adisory“ i PR-DC: Nekadašnja Zelena Beretka u saradnji sa srpskom kompanijom proizvodiće dronove u Americi

5. jun 2025

Izviđačka letelica iznad Kosova i Metohije: Da li je kosovski Bajraktar na kratko bio i u vazdušnom prostoru centralne Srbije?

4. jun 2025

Posledice ukrajinskih napada na ruske bombardere: Pogođeno ipak mnogo manje od 41 aviona

3. jun 2025

Sudbina makedonskog Lirdžeta: Povod da se setimo i obratimo pažnju na ostale jugoslovenske Lirdžetove 25

3. jun 2025

Operacija “Paukova mreža“: Spektakularni napad Ukrajine na ruske baze strategijskih bombardera

2. jun 2025

Tango Six i Ex-Yu Aviation i dalje najčitaniji i najuticajniji regionalni vazduhoplovni mediji koji ne kradu tuđ sadržaj

2. jun 2025
Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije
Letelice CH-95 u renoviranim armirano-betonskim skloništima na aerodromu ''Morava'' / Foto: isečak iz dokumentarnog filma VFC ''Zastava film''

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

Povodom jubileja vrednog pažnje – 75. rođendana 98. vazduhoplovne brigade RV i PVO Vojske Srbije, Vojnofilmski centar ‘‘Zastava film‘‘ je krajem novembra prošle godine objavio kraći dokumentarni film o istoriji ove jedinice koji je premijerno bio prikazan na svečanosti kojom je na vojnom aerodromu ‘‘Morava‘‘ obeležen ovaj praznik.

U bogatoj kolekciji upečatljivih kadrova mogu se izdvojiti prvi put viđeni kadrovi kineskih izviđačko-borbenih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 kojima je trenutno opremljena 353. izviđačka eskadrila ‘‘Sokolovi‘‘ (ie), 98. vazduhoplovne brigade (vbr).

Kineske BPL CH-95 pogoni austrijski klipni motor austrijske kompanije Rotax / Foto: isečak iz dokumentarnog filma VFC “Zastava film“

Na kadrovima se mogu videti pripadnici 353. ie tokom aktivnosti opsluživanja i održavanja BPL CH-95 koje se u video klipu mogu videti smeštene u renoviranim armirano-betonskim skloništima.

Jednoj od letelica je skinut kapotaž motora pa se može uočiti da je pogonska grupa austrijskog proizvođača, kompanije Rotax. Najverovatnije je reč o motoru Rotax 914. Rotax je jedan od najpoznatijih i najzastupljenijih proizvođača ovakvih motora koji pogoni i veliki procenat srpske generalne i ultra-lake aviajcije.

Srbija je prva u regionu nabavila besposadne letelice ove klase, od kineske kompanije ALIT. Šest CH-92A je isporučeno na samom početku jula 2020. godine, a CH-95 su primljene početkom 2023 (još uvek zvanično nije saopšteno koliko je letelica nabavljeno). Osim toga, RV i PVO VS je i prvi poznati strani korisnik ovih kineskih daljinski pilotiranih vazduhoplova (DPV).

Osim za izviđanje, letelice CH-92A mogu biti naoružane sa dve poluaktivno laserski vođene višenamenske rakete vazduh-zemlja FT-8C mase 18 kg efikasnog dometa do 9 km. Ove rakete mogu da se lansiraju i sa CH-95 koja ima 4 potkrilna nosača, a naoružane su i raketama FT-8B mase 45 kg maksimalnog dometa do 20 km. Osim toga ‘‘95-ca‘‘ ima i sposobnost nošenja kontejnera sa opremom za protivelektronska dejstva.

Postavljanje nosača ubojnih sredstava na krilo DPV CH-95 / Foto: isečak iz dokumentarnog filma VFC “Zastava film“

Uz nabavku CH-92A dogovoren je i transfer tehnologije sa ove letelice na domaći Pegaz, ali još uvek nije primećeno da je 353. ie primila serijske primerke, već da koristi samo nekoliko prototipova među kojima su i dva koja su dorađena u Kini.

Kao što je Tango Six već preneo, Srbija bi ove godine mogla da dobije i četvrti tip izviđačko-borbenih DPV iste kategorije, reč o izraelskoj Hermes 900 koje će najverovatnije biti nabavljene zajedno sa artiljerijskim raketnim sistemima tipa PULS.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Dobro je sto se renoviraju betonski kaponiri. To je jos i najbrza varijanta.
Čak i Rusi počinju masovno da prave nove betonske kaponire za sve. Malo su se kasno setili, ali ajd.

Najgluplje bi bilo da neki civil moze da se usunja sa dronom i zapali Rafale ili tako nesto.

Odgovori
Pe

Rusima je sve ovo što im sad gađaju bila duboka pozadina, kaponire su imali na obodnim delovima, npr. ka Kini (pošto SSSR je i ratovao malo sa Kinezima i nisu bili u dobrim odnosima) su imali aerodrome sa ozbiljnom mrežom betonskih kaponira. Dakle, čisto stvar percepcije pretnji. Pre ovog rata i nisu ibaš morali, ali sad su maltene obavezni.

Dr

Bravo,tako je..oduvek je držanje svega na otvorenom nikakva ideja..baš nikakva,kojom se samo štedi da se ništa ne potroši,nista drugo pozitivno…al ajde,neko nekad nauči..neko nikad..neko samo preko svoje kože..neko propadne skroz..videćemo..

Jo

Slažem se, uvek sam zagovarao ovaj vid zaštite – neće svaki protivnik i uvek moći da gađa preciznom municijom velikog kalibra od koje nema spasa – i stoga se ne sme dozvoliti da nam neko olako uništi sredsta na prepad… naravno u slučaju razvijenog sukoba – uvek treba vršiti i izmeštanja… Lepi kadrovi sa Morave, nek se isto uradi i na Batajnici i Ponikvama kao rezervi…

Jo

Slažem se. Kaponire treba obnavljati.. i na ostalim lokacijama.

Pe

jugoslavija (SFRJ,naravno, ne krnja takozvana SRJ) je jos 1950-ih bila vodeca zemlja u gradjevini, isped Australije, i upravo Jugosloveni su izgradili sve vojne baze bunkere i aerodrome u Iraku, Libiji i drugim zemljama,rekordne mostove i zeleznicu Beograd Bar, aerodrom i baze za podmornice u planinama…
Danas jedna od naslednica, Srbija, slavi izgradnju armiranih kaponira za avione..

Mi

Ne slavimo nego pozdravljamo dobru ideju i adaptiranje na danasnje pretnje. Retko ko u svetu je investirao u nove armirane betonske kaponire u zadnjih 30 godina. Medjutim danas postoje drugacije pretnje i ljudi su daleko ludji sto se tice napada na sa svima dostupnim „igrackama“ koje ubijaju. Ranije niko nije ni sanjali o takvim nekim stvarima. Vremena su se jako promenila, a mali dronovi ce moci sve dalje da nose te male granate, i da stvaraju eksplozije i pozare.

Evo isecak iz nedavnog clanka na twz vezanog za USA budjenje sto se ove teme tice.

„Novi nezavisni izveštaj kaže da su američke vazdušne baze ostale zabrinjavajuće ranjive, posebno u indo-pacifičkom regionu, zbog nedostatka ulaganja u nova, ojačana skloništa za avione, ili čak neočvršćena. Nasuprot tome, Kineska narodnooslobodilačka armija (PLA) je više nego udvostručila svoj ukupan broj očvrslih i neočvrsnutih skloništa za avione u poslednjih 15-ak godina, zajedno sa velikim proširenjem druge infrastrukture vazdušnih baza. Druge zemlje, uključujući i Rusiju, sve više rade isto. Ovo dolazi usred burne debate između američke vojske i Kongresa oko prave kombinacije aktivne i pasivne odbrane baze

– A new independent report says that U.S. airbases have been left worryingly vulnerable, especially in the Indo-Pacific region, by a lack of investment in new hardened aircraft shelters, or even unhardened ones. In contrast, the Chinese People’s Liberation Army (PLA) has more than doubled its total number of hardened and unhardened aircraft shelters in the past 15 years or so, along with a major expansion of other airbase infrastructure. Other countries, including Russia, are increasingly doing the same. This comes amid a heated debate between the U.S. military and Congress over the right mix of active and passive base defenses..“

Iv

Udar kakve rakete ili drona moze kaponir da izdrzi? Negde sam citao da su 99 te busili ove kaponire ko sir i da nisu ama bas nista vredeli ni sacuvali… a ipak kostaju.

Odgovori
Sr

@Ivkos
Za uništavanje betonskih kaponira je potrebna totalna vazdušna prevlast jer je to operacija sa nekoliko koraka. Poenta kaponira je da se ne uništi čitava avijacija u jednom iznenadnom napadu ili da ne može diverzantska ekipa sa jednim minobacačem da uništi milijardu evra u avionima.

Mi

Naravno da se moze probiti svaki armirani betonski zid jos od kraja 80tih.
Ali to zahteva jednu od najmocnijih vojnih sila, i kosta jako jako mnogo da se sprovede preciznim udarima. Sansa za takve napade se ugalavnom zna pre udara, i avioni se razmeste i sakriju na druga mesta.
Kaponiri su da zastite avione od manjih napada koje moze svaka susa da sprovede danas ako je dovoljno luda i agresivna. Cak i pojedinci amateri sto sto uce kako da budu teroristi na youtube.

Pe

@Ivkos Ipak su neki MiG-29 i MiG-21 preziveli svakodnevne udare po svim vojnim aerodromima 1999, kao i drugi avioni.

Jo

Nema svaki protivnik preciznu municiju velikog kalibra i to u neograničenim količinama. Treba preživeti prvi udar, udare malim kamikazama, izvršiti dislokaciju,… U protivnom sve je ,na izvolte,.

Odgovori
St

Pegazi se vise i ne spominju u govorima i predstavljanjima naoruzanja. Da neko nije slucajno konacno odustao od toga, posle 15 godina kalemljenja?

Odgovori
Pe

Bravo za drzavu koja konstanto ulaze u Vojsku.

Odgovori
Vl

sta ce nam te igracke nama treba atomska bomba To je jedino orzje s kojim mozemo biti sigurni da nas niko nece dirati u narednih hiljadu god

Odgovori
Bo

Jedino oruzje koje nas moze spasiti je mozak a ne atomska bomba.

St

@Boki
Tu smo brigu odavno prebrinuli, mozga nikad nije bilo na ovim prostorima.

Jo

Karponiri su nesagledivo jeftiniji od letelica koje se tamo smeštaju. Nisu svemogući, ali mogu da pomognu.
Raduje me što se ovaj deo vazduhoplovstva dobro razvija. Valjda će i ti pegazi biti završeni. Ali dolazak Hermesa, ako se potvrdi ono što je Tangosix pisao, će biti otprilike ono što su Rafali za nadzvučno vazduhoplovstvo. Ogroman pomak, ne samo u odnosu na ovo štopped Srbija danas ima, nego i na Barjaktare o kojima je svojevremeno razmišljala. (U odnosu na Barjaktar, Hermes leti 5000 stopa više, nosi 3 puta više, ostaje u vazduhu 9 sati duže i ima 3 puta veći domet. Pri tome može da se naoruža Spike NLOS projektilima)

Odgovori
Bu

Držati tako skupu opremu na otvorenom je krajnje neodgovorno , makar mora biti nadkriveno Jedino Rusi što naprave može gde god i kako god bilo, ni kiša, sneg, sunce, dan ,noć. ne može ništa. Sipaj goriva i teraj 😆🤣🤣🤣🤣🤣🤣👍👌👑

Odgovori
Mi

Da, sigurno. Kad snezna oluja za dva tri sata zatrpa desetine avion sigurno čas posla polete. Jos ako led uhvati…

Pr

Da li ima informacija o korištenju dronova u uslovima ometanja,koliko su otporni,da li mogu autonomno da nastave misiju ili vrate u bazu?

Odgovori
Ma

Betonski kaponiri su odigrali svoju ulogu na vrhunski nacin.
npr.aerodrom Ladjevci .laserskim bombama je gadjano 4 kaponira sa 8 bombi.
pogodjen 1 i to zbog lose maske sredjen pre rata pokosena trava i skinuto rastinje sa njega ostala tri si bombe padale pored ali je beton od 60 cm isdrzao…
Ponikve su rasturene zbog ocajne maske rastinje i borova šuma nisu gajene kako treba pa su kaponiri itekako vidljivi .
i aerodrom sjenica je imao losu masku i ti kaponiri su stradali.
Naravno da su špijunčine u lokalnom stanovništvu odradile svoje a i naša nepoznanica i neshvatanje da maskiranje je najbolja odbrana.
Imao sam prilike da brojim neposredno par dana po zavrsetku dejstva.
Nijedan kaponir nije gadjan ispod 10 navodjenih bombi…neki i po 18 bombi.
To se dogodilo zbog naše nemogucnosti i nedostatka borbenih efektiva da njihovu silu i mogucnosti zaustavimo.
danas uz ovakvu vatrenu moc koju imamo betonski kaponiri dobijaju novu ulogu u zaštiti vazduhoplova.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor