U Bugarsku stigao drugi borbeni avion F-16, prvi isporučeni primerak počeo da leti nakon skoro dva meseca od isporuke

13. jun 2025

Trup francuskog višenamenskog borbenog aviona Rafal proizvodiće se i u Indiji

12. jun 2025

[REPORTAŽA] Makedonija proslavila 33. godišnjicu svog ratnog vazduhoplovstva

11. jun 2025

Mađarskoj isporučeni prvi mlazni trenažni avioni L-39 Skyfox

10. jun 2025

Novi detalji ukrajinske Operacije “Paukova mreža“: Bombarderi pogađani više puta, bilo je i promašaja

6. jun 2025

[INTERVJU] „Raven Adisory“ i PR-DC: Nekadašnja Zelena Beretka u saradnji sa srpskom kompanijom proizvodiće dronove u Americi

5. jun 2025

Izviđačka letelica iznad Kosova i Metohije: Da li je kosovski Bajraktar na kratko bio i u vazdušnom prostoru centralne Srbije?

4. jun 2025

Posledice ukrajinskih napada na ruske bombardere: Pogođeno ipak mnogo manje od 41 aviona

3. jun 2025

Sudbina makedonskog Lirdžeta: Povod da se setimo i obratimo pažnju na ostale jugoslovenske Lirdžetove 25

3. jun 2025

Operacija “Paukova mreža“: Spektakularni napad Ukrajine na ruske baze strategijskih bombardera

2. jun 2025

Tango Six i Ex-Yu Aviation i dalje najčitaniji i najuticajniji regionalni vazduhoplovni mediji koji ne kradu tuđ sadržaj

2. jun 2025

RV i PVO Vojske Srbije učestvovalo na međunarodnoj helikopterskoj vežbi FIRE BLADE 2025 u Mađarskoj

30. maj 2025

Indonezija najverovatnije nabavlja dodatne borbene avione Rafal

30. maj 2025

Hrvatska najavljuje sposobnost proizvodnje pola miliona vojnih dronova godišnje

27. maj 2025

Inostrani spoteri dolaze svojim avionom u Srbiju da iz vazduha fotografišu RV i PVO Orlove

26. maj 2025

Mađarska nabavila avion za aero-foto snimanje „Diamond“ DA62 MPP

23. maj 2025

Bosni i Hercegovini odobrena nabavka lakih višenamenskih helikoptera AW119Kx

22. maj 2025

Dvadesetogodišnja tradicija saradnje: Ambasada SAD uručila počasna odlikovanja srpskim vojnim diplomcima, pukovnik RV i PVO jedan od odlikovanih

20. maj 2025

[ANALIZA] Super Galebovi G-4 su na izdisaju, čime ih zameniti?

20. maj 2025

FEINDEF 2025: Prvi prikaz modela Erbasove besposadne letelice SIRTAP, moguća španska nabavka turskog trenažnog aviona Hurjet

19. maj 2025
[ANALIZA] Indijsko-pakistanski sukob: Upotreba vojnih vazduhoplovnih snaga, tvrdnje i dokazi
Pakistanci tvrde da su indijske Rafale oborili njihovi piloti borbenih aviona J-10CE / Foto: isečak iz video snimka RV Pakistana

[ANALIZA] Indijsko-pakistanski sukob: Upotreba vojnih vazduhoplovnih snaga, tvrdnje i dokazi

U najnovijem indijsko-pakistanskom vojnom sukobu koji se nakon pet dana završio primirijem, još jednom su upotrebljena neka od najsavremenijih vazduhoplovnih sredstava. Prema do sada iznetim informacijama obe strane su koristile najbolje što imaju: Indija francuske višenamenske borbene avione Rafal i ruske Su-30, raketne sisteme S-400, Pakistanci kineske J-10 i raketne sisteme HQ-9.

Kako smo preneli prošle nedelje, sasvim je moguće da se radi o do sada najdužem i najkompleksnijem početnom sukobu kada je upotreba vojnih vazduhoplovnih snaga u pitanju.

Prve informacije su za nijansu favorizovale ratno vazduhoplovstvo Pakistana, međutim kako su dani prolazili nije pouzdano zaključiti potpunu dominaciju bilo koje od strana.

Obe strane tvrde da su izvršile uspešna borbena dejstva i da su bile nadmoćne, te da su pobedile neprijatelja. I Indijci i Pakistanci iznose veoma sličnu, u mnogim segmentima istu priču.

Govori se o jedinstvu vojske i naroda, o integrisanom dejstvu oružanih snaga, o savremenim sredstvima koja su upotrebljena. Ističe se kako su sva neprijateljska borbena sredstva na vreme otkrivena, ometana i eliminisana.

Obe strane su održavale izuzetno detaljne vojne brifinge a bilo je interesantno slušati i kulturološke razlike. Prozivanja da „život nije Bolivud“ i ostale verbalne čarke koje ilustruju tragediju podeljenosti dve nacije usled istorijskog sukoba koji ima previše duboke korene.

Lokacije nekih od ciljeva na koje su dejstvovale indijske oružane snage

Pri tom se konkretno navodi da je izvršeno uspešno dejstvo, kako artiljerijskim i raketnim sistemima PVO, borbenom avijacijom, sredstvima za elektronsko izviđanje i protivelektronska dejstva, sistemima za napade u sajber prostoru, kao i da je to rezultat uspešnog umrežavanja i integrisanja.

Hvale se, ne samo  dejstva savremenih, nego i sistema starijih generacija. Sopstveni gubici su navodno bili minimalni, i sve operativne jedinice, baze i sistemi su i dalje borbeno operativni.

“Indijska PVO nije probijena“

Indijci su pre svega govorili o tome da su se fokusirali na uništenje terorističke infrastrukture, kao i samih terorista, kako na pakistanskoj, tako i na teritoriji provincije Džamu i Kašmir koja je pod kontrolom Pakistana.

Napominju da to nije bila borba usmerena na pakistansku vojsku i narod, već na teroriste, ali da je dejstvo pakistanske armije, izazvalo dodatna dejstva indijske strane.

Ujedno se naglašava da je „sistem PVO Indije bio robustan i da ga Pakistan nije mogao probiti“. Demantovano je da su gađane pakistanske nuklearne instalacije.

Grafika koja pokazuje kako je Pakistan odgovorio

Pakistanci tvrde da je indijska vojska izvršila napade i na civilne ciljeve, što nije bio slučaj u odgovoru oružanih snaga Pakistana. Navode da su u početnim fazama sukoba ‘‘naneseni gubici ponosu ratnog vazduhoplovstva Indije‘‘ što je rezultiralo prizemljenjem indijskih borbenih aviona ili njihovim minimalnim korišćenjem u ograničenim operacijama.

Ističe se da su uspešno otkrivane i različitim metodama neutralisane indijske besposadne letelice malog radarskog odraza, navodi se da su im domaćim pakistanskim sredstvima, ometani GPS signali, veze za razmenu podataka, i veze satelitske komunikacije (SATCOM). Isti je slučaj i sa ometanjem preciznih ubojnih srestava zemlja-zemlja i vazduh-zemlja, od kojih su, kako Pakistanci tvrde, mnoga promašila svoje zadate ciljeve.

Pakistanci tvrde i da je deo indijskih raketa pao na indijsku teritoriju, a za neke je postojala mogućnost da zavšre u stranim državama. Prema Pakistanu, ukupno su oborene 54 indijske BPL.

Kada su u pitanju gubici RV Pakistana, navodi se da je na zemlji lakše oštećen samo jedna letelica koja će brzo biti vraćena u operativno stanje.

Posebno je zanimljivo da su pakistanski vojni zvaničnici izjavili da je indijski operativni nosač aviona pomno praćen, kao i da nije predstavljao pretnju jer se na njemu nalazilo „malo aviona koji su jedva dovoljno za PVO grupe nosača“.

Time je demantovano da je indijska mornarička avijacija izvršila bilo kakve napade na pakistanske luke.

Prema zvaničnim pakistanskim podacima ovo su koordinate na koje su pali oboreni indijski vazduhoplovi prvog dana sukoba

Iz vazduha se dejstvovalo balističkim, krstarećim raketama, raketama vazduh-vazduh, a sa zemlje su bile aktivne jedinice artiljerijsko-raketnih jedinica PVO. Indija je za napade na ciljeve na zemlji koristila i izraelske dronove-kamikaze Harop, pakistanska vojska tvrdi da ih je u rejonima Karačija i Lahorea prvog dana sukoba oboreno 25.

„India Today“ je prenela da je Pakistan prvog dana sukoba, iznad provincija Pendžab izgubio četiri aviona, među oborenim letelicama se navodno nalazi leteći radarski sistem (AWACS) čiji tip nije naveden. Takođe su, prema neimenovanim izvorima, oborena tri borbena aviona – dva JF-17 i jedan F-16. Za tako nešto međutim još uvek ne postoje nikakvi dokazi.

Navodni ostaci oborenog indijskog rafala, prema nezvaničnim izvorima moguće je da je pilot poginuo

Iz ratnog vazduhoplovstva Pakistana su na konferenciji za medije održanoj 8. maja ponovili da je prethodnog dana oboreno pet indijskih aviona (tri Rafala, i po jedan MiG-29 i Su-30), kao i jedna besposadna letelica. Navedeno je i da je RV Indije u akciji koristilo 72 borbena aviona od kojih 14 Rafala.

RV Pakistana je upotrebilo 42 borbena aviona, i nije navodno imalo gubitaka. Takođe su objavili i audio-snimak presretnutih razgovora preko radio-veze pilota oborenih indijskih Rafala.

U međuvremenu se pojavio i video navodne olupine oborenog Su-30MKI RV Indije koji se srušio u rejonu Ahnura, indijski deo provincije Džamu i Kašmir, a na snimku se mogu razaznati ostaci motora Ljuljka AL-31FP.

Pakistan je kao odgovor na indijske akcije rano ujutru 10. maja pokrenuo operaciju ‘‘Bunyan al-Marsus‘‘. Dejstvovano je po indijskim avio-bazama Ambala, Adampur, Avantipur, Batinda, Bhudž, Barnala, Halvara, Nalija, Patankut, Punč, Sirsa, Srinagar, Suratgar, Udampur. Pored toga dejstvovano je i na skladišta raketa BrahMos u Beasu i Nagroti.

Rezultat dejstva RV Pakistana na indijsku vazduhoplovnu bazu Udampur.

Na društvenim mrežama se pojavio snimak borbenog aviona JF-17 RV Pakistana naoružanog sa dve vazduhoplovne balističke rakete CM400AKG kojima je navodno dejstvovano po položaju sistema S-400 PVO Indije.

Zvaničnici RV Pakistana naveli su da su ovi indijski sistemi pogođeni u bazama Adampur i Put. Među ciljevima se našla i radarska stanica u mestu Punč, kao i skladište goriva u Uriju.

Rezultat dejstva na pakistansku vazduhoplovnu bazu Šukur
U bazi Nur Han je pogođen operativni centar RV Pakistana

Indijske snage su takođe 10. maja napale nekoliko pakistanskih vazduhoplovnih baza, kao i položaja radarskih sistema PVO. Objavljeni su i satelitski snimci na kome se vidi kakva je šteta načinjena, sa opisom šta je pogođeno.

U avio-bazama Mushaf/Sargodha i Rahim Jar Han su oštećene poletno-sletne staze, dok su operativni centri, hangari i ostala infrastruktura pogođeni u vazduhoplovnim bazama Bolari, Džakobabad, Nur-Han/Čaklala, Rafik/Šorkot, Šukur. Pored navedenog pogođeni su i radari na položajima u Arifvali, Čunianu i Pasruru.

Ostaci rakete zemlja-vazduh za koju je utvrđeno da je tipa 40N6 koju može lansirati ruski sistem S-400

Veoma aktivne bile su artiljerijsko-raketne jedinice PVO. Objavljene su fotografije pronađenih ostataka rakete zemlja-vazduh 40N6 dugog dometa raketnog sistema S-400 koji se nalazi u naoružanju PVO Indije. Raketa je navodno lansirana prilikom odbijanja pakistanskog raketnog napada na Amritsar i Džalahandru, da bi se potom našla u vazdušnom prostoru Pakistana gde ju je sistemom FD-2000 (HQ-9) oborila pakistanska PVO.

Osim rakete 40N6 na društvenim mrežama su objavljene i fotografije i video snimci ostataka i drugih raketa sistema iz naoružanja PVO Indije, tu su 9M96 (takođe sistem S-400), potom raketa 5V27 sistema S-125 Neva, raketa sistema PVO Barak-8, i raketa Python-5 i Derby sistema PVO Spyder.

Najverovatnije da je bilo i promašaja prilikom dejstva raketa vazduh-vazduh PL-15

Osim raketa zemlja-vazduh, lokalni meštani su pronalazili i rakete vazduh-vazduh. Tako je u Indiji nađeno nekoliko raketa PL-15 kineske proizvodnje koje su očigledno promašile ciljeve. Pakistanci tvrde da su upravo ovim raketama kojima su naoružani borbeni avioni JF-17 Block III i J-10CE oborili nekoliko indijskih borbenih aviona, među njima i Rafale.

Indijska PVO je iznad okruga Utarkaši, indijska savezna država Utarakand (sever Indije), greškom oborila civilni helikopter Bell 407 registracije VT-OFX avio-kompanije AeroTrans Services u kome je poginulo svih 6 putnika i članova posade.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Cr

Nebih se zacudio da su u obaranju Rafale ,indirektno ucesvovali i Ameri,delenjem informacija sa Pakistancima ,ipak im je on uzo dobar deo trzisnog kolaca …

Odgovori
Mi

Ako je iko učestvovao u tome onda su to bili Kinezi mnogo pre nego Ameri. A sa druge strane, zašto mislimo da nijedna država na svetu nije sposobna nešto sama da uradi bez pomoći Amerike, Kine ili Rusije?

Sh

Učestvovao je Katar. Naime, pošto se Katar nakupovao aviona, između ostalih i 36 Rafala, na mnogima, po prekomandi lete i aktivni piloti RV Pakistana.

Sh

Poštovani sagovornici, muzete jarca u rešeto sa AESA/PESA radarima. Naime, kada suprotna strana ima barem jedan avion za EIPED i barem dva AWACS-a u vazduhu, plus VOJIN i i sisteme za EIPED na zemlji, plus uz dvadesetak lovaca sa IFF, SPECTRA (i kineskim varijantama iste), paljenje radara je ravno samoubistvu. Da, izgleda da je i Meteor pogodio barem jedan JF-17. Na objavljenim satelitskim snimcima se vidi jedan uništen F-16 u bazi Bholari. U bazi Jacobabad (Shahbaz) u hangaru je uništen jedan Saab-2000 Eireye. Kod Rawalpindija (Nuk Khan), uništen je komandni centar PVO Pakistana, kao i barem jedan C-130, a verovatno i oba IL-78. Zato su morali da angažuju RV Egipta da im pošalje jedan Il-76, da dostavi Boron iz Kine. Od PVO sistema uništeni dva bataljoina HQ-9 i jedan bataljon LY-80N, kao i tri radara AN/TPS-77. I, kao šlag na stratešku tortu, uništena su oba ulaza u GLAVNU pakistansku nuklearnu bazu ukopanu u planini Kirana. https://x.com/ImtiazMadmood/status/1922021540683518149

Vl

Seice,

Cemu ovo trolovanje, kad niko u to ne veruje? Svaki Vas post je posvecen „uspesnom“ dejstvu osramocenog indijskog vazduhoplovstva, a sve to na Vase „majke mi“ i bez ikakve suvisle potvrde.
Ali evo samo jedno logicno pitanje, koje odmah diskredituje sve Vase tvrdnje: Kako mislite da je unisten F16 na zemlji ili Saab u hangaru, kad svi ovde tvrde da je Pakistan bio spreman u zasedi jer je Indija danima najavljivala da ce napasti ciljeve na zemlji? Miliste da su pakistanci ostavili sve letelice na istom mestu kako bi indijci mogli da ih uniste? Pa SRJ je svu vojsku, mehanizaciju, oruzije, oklopne jedinice, letelice, dokumente dislocirala iz kasarni i aerodroma mesecima pre napada NATO-a. Mislite da su pakistanci glupi ili mislite da smo mi ostali glupi da u to verujemo?

Fr

Ovi sruseni indijski rafali su verzija 3? Da li su ovi hrvatski novije ili starije verzije od indijskih? Da to znaci da smo ipak tribali nabavit npr gripene ili mozda i te J-10C?

Odgovori
Yr

Hrvatski su ista verzija F3R, bilo je priče da će se moći unaprediti na F4.2 koji su sad u proizvodnji. Gripen bi prošao još gore jer nosi isto naoružanje u manjem pakovanju sa slabijim performansama. J-10C nije opcija za Hrvatsku jer „saveznici“ to ne bi odobrili.

Ma

Izvrsno pitanje Frane. S obzirom da nije oboren ni jedan Gripen u toj akciji moglo bi se reći da smo ipak trebali uzeti Gripene. Ili F16, ni njega nisu oborili pakistanci u toj akciji pa bi i on bio bolji izbor od Rafala….

Ž

Indijski Rafal avioni su isporučeni svi do 2022-ge, novoproizvedeni su, u varijanti su F3R, isto kao i Hrvatski, samo sa AESA radarima, imali su i SPECTRA i OSF a i Meteor rakete, dakle pun paket.

@

Dakle, hrvatski su stariji, polovni i losije naoruzani i opremljeni od indijskih. Sumorna stvarnost.

Ž

Rafal ima generalno slabiji radar od KLJ-10 na J-10CE, manji domet radara, manje GaN jedinica gotovo duplo, a u situaciji gde je bitno ko koga prvo vidi i opali raketu ( i tu je PL-15E u prednosti nad Meteorom u dometu) taj ima mnogo veće šanse za obaranjem protivnika. U takvim uslovima, normalno je da je Rafal gubitnik, a izgleda da su sustavi za elektronsko ratovanje na J-10CE takodje bolji, jer ima indicija da SPECTRA uopšte nije stigla da odreaguje, te da su Rafali bili potpuno zaslepljeni

Fr

@Dragi Yrraf, molin vas lipo, kakve veze ima šta Gripen nosi malo manje oružja kad je brži i duplo ga jeftinije održavat? Pa po toj vašoj logici, J-10C ne bi nikad moga oborit Rafala? A to se ipak dogodilo.

@Gosn Mate, ako možete pojasnit odakle vam ta informacija da nijedan F-16 nije sudjelova u sukobu? Imate li kakve dokaze za tu tvrdnju?

Da budemo iskreni, Mađari su nas nadškili – pametnije su odabrali i sad su u prednosti. A i naši susjedi Srbi su uzeli najnoviju opremu, dok mi… Pa šta ćemo, takva je situacija.

A neki naši poštovani stručnjaci su nas uvjeravali da je J-10C najpametnija solucija za nas. Da ih se slušalo …

Ne

Frane

Rafal je daleko nadmocniji avion od Gripena. Ne mogu se ni porediti. Razlike izmedju varijanti Rafala nisu toliko bitne. Radi se cak i samo o nijansama. Sto se tice Indije i Pakistana, ne moze se tako gledati koji avion je bolji, jer sve igra ulogu. Od obuke pilota pa do integrisanosti celog sistema sa PVO. Moglo se desiti i da Indijci nisu Rafal upotrebili u odgovarajucoj ulozi. Na kraju, Rafal je danas medju vodecim avionima u svetu po kvalitetu i karakteristikama,

en

Frane, ako je nešto istorija pokazala to je da ne postoji avion koji se ne može oboriti.
Pozdrav

Me

@ Mate
Ako je u pitanju izbor aviona, nisu pogrešili ni Hrvatska ni Srbija. Rafal je odlična platforma. Jedino što bi tu moglo komentarisati je cena i uslovi nabavke koju kupci Rafala plaćaju. Da li je skupo, jeftino ili je cena realna. U slučaju ovog konkretnog Pakistansko-Indijskog sukoba pitanje kako je upotrebljavan Rafal, koja mu je bila uloga u sklopu veće Indijske akcije. Kakva je bila priprema te akcije, obaveštajna i svaka druga, kakva je obuka pilota i svašta nešto još. Na kraju dana treba reći i da sve što leti može da se i obori, Srbija je to dokazala 1999-te.

da

Indijci su obaviještajno probušeni, Pakistanci su imali i vrijeme i lokaciju a raketu da su nakačili na balon i ispalili nakon čega awacs preuzme (koji je prema komentarima isto bio dignut) , svelo bi se na isto. Osim curenja bila je i dobra doza podcijenjivanja protivnika … pa još malo pomoći od Kineza…

Fr

Po kojim točno parametrima je Rafal ‘daleko nadmoćniji’ od Gripena? Osim većeg doleta i nosivosti (što je normalno jer je dvomotorac), Gripen je brži, jeftiniji za održavanje, može operirat s kraćih i neuredjenih pista, a novi Gripen-E ima AESA radar i moderniju elektroniku od hrvatskih Rafala F3R. Plus konstantno superkrstarenje (~Mach 1.2 bez afterburnera). Ako već pričamo o Rafalima, onda valja naglasit da su Srbi kupili potpuno nove Rafale F4 – najnoviju generaciju sa AESA radarom, poboljšanom stealth tehnologijom i nadograđenom borbenom elektronikom. I superkrstarenjem. To nisu „nijanse“ u odnosu na F3R, to je ozbiljan tehnološki skok. To nisu „male razlike“, to ti je Golf 2 i Golf 8!

Što se tiče indijsko-pakistanskog sukoba, tu su se borili indijski Rafali F3R (s AESA radarom i Meteor raketama) protiv pakistanskih J-10C s PL-15 raketama. I ispostavilo se da je kineska tehnologija ozbiljan izazov – PL-15 ima veći domet od Meteora, a J-10C je novija platforma s naprednijim senzorima. PL-15 udara dalje od Meteora, a J-10C ima bolje „oči“ i „mozak“. Čak i Rafal F3R sa svim svojim fenserajem (koji mi nemamo) je ispao slabiji protiv najnovijeg kineskog đirana. Nema tu filozofije – stariji modeli jednostavno ne mogu pratit tempo.

A što se Hrvatske tiče, platit milijardu za rabljene Rafale F3R (bez pravog AESA radara), dok su Srbi zgrabili najnovije F4. F4 je avion iz budućnosti, ali F3R je već izgubio ritam. Čemu izgovori i priča tipa „ma pilot se nije snaša“, „kiša je padala“, „obavještajci su zaspali“ – ko da slušam Grunfa na kavi! Činjenica je da neki lete s tehnologijom iz prošlog desetljeća, a drugi imaju najnovije igračke. Rafal F4? Top stvar. F3R? Zastario. Gripen-E? Ozbiljna mašina. Kao i J-10C. I tako je kako je.

Pe

Zanimljivi su i satelitski snimci pogodjenih pakistanskih baza sa ogromnim kraterima.
Rakete Scalp,i jos neke indijske rakete au korištene i precizno je sve pogodjeno.

Odgovori
Yr

Pod „još neke indijske rakete“ mislite na hipersonične Brahmos koje su razvili u kooperaciji sa Rusijom?

Ra

DuPe
kako ste utvrdili da je Scalp sve precizno pogodio? Vidimo da su koristili Bramos, za to ima dokaza ali nema dokaza da je Scalp sve pogodio i to precizno. Objavljene su fotografije Scalp rakete sa neeksplodiranom bojevom glavom i tvrdnjama Pakistana da su vise tih raketa oborili. S obzirom da je u pitanju raketa znatno manje brzine od Bramosa nije iskljuceno i da su ih obarali pakistanci. Rusi to masovno rade iako su u pocetku pravile probleme. Dokaze imamo da je Rafal korišćen u manjem broju (kako t6 pise 14 od 72) a da je najviše postradao.
Sta vi uopšte znate o avijaciji? Da li znate recimo da je Rafalov radar jedan od slabijih u njegovoj konkurenciji ( eurofajter tranša 4, f16 blok70) a o su35 ili f15ex da ne pričamo jer je to viša klasa aviona. Redovno na forumu mlatite praznu slamu i iznosite podatke koji u dokazima nemaju nikakvo uporište. Ok volite zapadnu tehniku ali onda uzmite pa nešto pročitajte kako bi ste obogatili znanje. Ovako….

Mu

@Rafal
Ne može te se pouzdati u ono što govori Pakistan. Bliže istini je da su srušena tri JF-17, MIG-29, i SU-30 jer imaju istu ili sličnu pogonsku skupinu. Ja čisto sumnjam da Indija koristi Su-30. Indija je bivša britanska kolonija pa je izglednije imaju britanske avione: Jaguar, Tornado, Rafal… Što se tiče dometa radara on je 100% puno veći od službenih podataka. Kod AESA je to lineofsight.

Pe

@Yrraf Ne, u pitanju su rakete koje nemaju veze sa Rusima, i rade: „DRDO Pinaka“.
Indija nije zaostala zemlja, imaju svemirski program i nuklearno oruzje, ne treba im Rusija za sve.
@Rafal Osim uvreda nemate niti jedan strucni argument da osporite moje tvrdnje.
Su-35 ne koriste niti Indija ni Pakistan, a nema AESA radar kao srpski Raffale .
To nije prvi put da Beograd ima bolje avione od Moskve: imali smo i Messerschmitt 109 1930-ih, zatim F-86 Sabre 1950-ih.

Vl

Multiboy

SU30MKI se pravi u Indiji vec 25 godina i imaju ih 300 kom, te cine okosnicu indijskog vazduhopovstva. Dobro bi bilo malo da se edukujete pre cistog pisanja komentara. Zapravo radari su uvek slabiji od onoga sto „pise na kutiji“, jer proizvodjaci uvek koriste neke podatke dobijene pri nekim idealnim uslovima, a ne u realnosti gde postoje sumovi, ometanja, vremenske (ne)prilike

Dupe,

To sto je neki radar sa aktivnom elektronskom skenirajucom resetkom ne mora da znaci da je bolji i dalekometniji od nekog koji ima pasivnu. Shodno Vasem neznanju je i tvrdnja da je radar sa Rafala bolji od radara SU35 i SU57. Manju glupost od Vas niko ni ne ocekuje.

Mi

@Petrovic Dusan

Prvo i pre svega Srbija nema AESA radare u borbenim avionima, niti avione Rafal. Drugo, zaboravljate da Su-57 ima tri AESA radara samo u nosu, a Rusija ih vec ima duplo vise nego sto je Srbija narucila Rafala koje nece videti jos 3 godine. Ako cete da komentarisete probajte da se vratite nazad u stvarnost i sa sto manje. Sve I da Srbija ima Rafale, nemate nijedan moguci argument da tvrdite zasto bi Rafale bio bolji za prevlast u vazduhu od Su-35/57, ili kao bombarder bolji od Su-34M. To je samo vas navijacki protivruski pogled na stvari, ali isto tacan kao i kad neko kaze da je Rafal bolji od EF-2000 ili.

Suhoji imaju stotine misija mesecno u Ukrajni svakog meseca i to ih nad teritorijom koju NATO nadgleda sa zemlje iz vazduha i iz svemira i , dakle najbolja moguca „situation awareness“ , plus NATO PVO sa zemlje koji stalno dodaju te se ne moze istrebiti. Rafal ima iskustvo samo nad Libijom i jedan dan protiv Kineskih raketa i to bez da je zalazio van svog VaP.

Mu

@Vladimir
Ne trebam ja da „se edukujem“. Imao sam ja iskustva s tom „Suhoj“ bandom. Kad sam imao 14 godina upali su mi u stan s maketama tog smeća. Zatim su me s grupom vršnjaka oteli, utrpali u kombi i odveli u Karlovac i tamo zlostavljali. 2005. godine su mi poslali „gratis“ CD s aero mitinga MAKS 2005 da me dodatno traumatiziraju. Razlog zašto njihovi avioni imaju petokraku iako se SSSR raspao je samo zbog laži i spletki. Takva mi „edukacija“ ne treba.

Pe

@Vladimir Su-35 koristi radar N035 Irbis, pasivni elektronaki sa hidraulicnim mehanickim okretanjem antene.
Dakle, nesto se fizicki okrece putem hidraulike.
To je milion puta sporije od brzine elektrona, koji vrse istu radnju u AESA radaru.
Na evropskom kontinentu radar
koji ima osobine slicne B-2, F-22, F-35, F-15, F-16, ima samo jedan avion, to je Thales RBE-2 – AESA koji se ugradjuje u Raffale.

Yr

@Dušan Petrović
„The BrahMos (also designated as PJ-10)[14] is a long-range[15] ramjet supersonic cruise missile that can be launched from submarines, ships, fighter aircraft or TEL.[16] It is a joint venture between the Indian Defence Research and Development Organisation (DRDO) and the Russian Federation’s NPO Mashinostroyeniya, who together have formed BrahMos Aerospace.[17] The missile is based on P-800 Oniks.[18][19] The name BrahMos is a portmanteau formed from the names of two rivers, the Brahmaputra of India and the Moskva of Russia.“ Čitati Dušane, i samo čitati. Pa kad se dobro utvrdi gradivo i presliša, onda se dohvatiti tastature. Prijateljski savet.

Vl

I kakve to veze ima? Irbis radar je i dalje najbolji i najdalekometniji od svih lovackih aviona na svetu. U kombinaciji sa R37M raketom napada ciljeve na 400km daljine.

Dr

@dp
ne znate osnove a dajete sebi pravo da komentarišete.
činjenica je da Irbis hvata na 400km a puca ma 200+ sa R37m, ima veći dolet, bira tempo vodjenja BVR, moze više da čeka i radi u zoni očekivanja itd…..za Mig31 da ne spominjemo sa 2.5maha na 21km visine+ Zaslon sa dometom 400km što se rutinski uvežbava u RV Rusije.
Rusi pogodili sa R37m na 200+km,Pakistanci sa PL15na 150km+…čekamo zapad….pa da pricamo, do tada pst!

Mi

Pre ce biti da im se superbrzi BRAHMOS napravio daleko vise problema i stete. Indija nikad ne bi razvila tako nesto bez Rusije.

Evo Francuskog SCALP-EG oborila pakistanska PVO.
https://x.com/Defence_IDA/status/1921934926045139434

Sr

@Petrovic Dusan
Ono „ES“ u PESA je od elektronsko skeniranje. Razlika između PESA i AESA nije u tome.

Pe

@Srbofil U opisu rada Irbisa na SU-35C stoji
„Mehanickecki elektro-Gidro-provod“,to mi zovemo „hidraulika“.
AESA radar je generacija iznad, novi izum, koristi druge zakone fizike.
Ako je AESA jednak ili losiji od PESA, sto se svi proizvodjaci sveta trude da i oni jednog dana postave u njihove avione AESA (kao Rusi u Su-57 i Kinezi)?

Vl

@dupe
To naravno nije istina. I AESA i PESA su elektronski digitalni radari, ali sve i da jeste, ne menja cinjenicu da SU35/57 sa Irbis radarom i R37M raketom ima domet od 400km, sto je duplo vise od zapadnih konkurenata.

Br

@Dusan

AESA radar na F-16 ili Rafalu je svakako savremeniji, medjutim Su-30 je mnogo veci avion, sa dosta vecim poprecnim presekom „nosa“ i tako nadomescuje tehnicku prednost manjih aesa radara, ima veci domet. Pored toga Su-30 ima i rakete veceg dometa koje mogu da isprate radar.

Sr

@Petrovic Dusan
Taj mehanički deo nema veze sa usmeravanjem snopa. AESA radar ne koristi nikakve druge zakone fizike, to tako ne funkcioniše. Postoje AESA radari sa mehaničkim pomeranjem antene zarad boljeg pokrića, ali je problem u hlađenju jer T/R moduli AESA radara imaju pojačivače sa zadnje strane antene koji zahtevaju tečno hlađenje pa je problem rešiti pomeranje zbog sistema hlađenja, a da to bude pouzdano i gabaritno prihvatljivo.

Dakle što se tiče usmeravanja snopa, PESA i AESA tehnologija imaju isto pokriće i ako na to uspete dodati mehaničko pomeranje, to vam je plus. Prednost AESA tehnologije je u drugim aspektima.

Sr

@Branko
Upitno je da li ima veći domet i pod kojim uslovima. Radar na SU-30MKI je jednu generaciju iza radara u SU-35 i SU-30SM2. Koliko je meni poznato Indija tj. niko van Rusije nema rakete R-37M, ali zato imaju Meteor za Rafale ali verovatno u malim brojevima.

Pe

@Vladimir @Branko
Moj prevod ruskog jezika na srpski jeste tacan, mozete lako proveriti.
Da su Rusi zadovoljni radarima koje njihovi avioni imaju, ne bi nikad pokusavali da naprave AESA radar. Obecavali su za MiG-35 pa za Su-57, i do danas nisu uspeli u tome.
Prvi AESA radar napravio je Japan jos 1992 u njihovoj varijanti F-16.
Na kojem mestu je Japan a gde Rusija u tehnologiju svi znamo.

Ra

yrraf
ma ne čita taj ništa. On samo priča o Rafalu o kom ne zna ništa. Rafalov talesov radar je jedan od losijih u konkurenciji. Tacno je da je AESA unapređenje PESA radara ali je Rafalov AESA radar loš i slabog dometa detekcije. Rafal je prosečan avion u svojoj konkurenciji. Sa Zapada pre bih izabrao f16 nego Rafal. Za nas je bilo bolje rešenje mig35 sa novim radarom i raketama dugog dometa ili j10c takođe sa raketama dugog dometa, posebno što i jedni i drugi nude celu paletu raketa što nije slučaj sa Rafalom. O su35 da ne pričamo. Rafal ima i mali radijus kretanja ali takav je slučaj i sa f16. Naravno govorim o unutrašnjem gorivu. Fenomenalni su prevaranti kad kažu da Rafal ima radijus 1850 km ali ne kažu da je to sa tri rezervoara od po 2 tone, pa kad njih staviš on ne može da ponese ništa od oruzja. Ali DuPe i slični sve znaju pa i ono što je loše kod tog aviona velicaju.

Mi

@Petrovic Dusan
Kazete „Obecavali su za MiG-35 pa za Su-57, i do danas nisu uspeli u tome.“
Danas ako imas volje i para mozes da kupis i MiG-35 i Su-57 sa AESA radarima. Zasto mislite da nisu uspeli u tome. I sami Englezi i Francuzi nemaju AESA u svim svojim avionima i tek ih danas uvode kao prvu generaciju AESA u nosu aviona. Rusi isto tako samo sto Ruski Su-57 pakuje tri AESA radara u nosu.

Niste bas dobro informisani sta koji avion ima od radara, i koje su razlike, prednosti i mane. Ili trolujete namerno netacne informacije. Sve vise vuce na ovo drugo.

Pe

@Miloš77 Postoje tacni podatci o radarima:
Thales RBG-AESA: prvi let maj2011, Mirage 2000 B501
Prvi Rafal C 137 sa ovim radarom je isporucen oktobra 2012.
Srbija ce pre imati AESA radar u Rafalu nego sto Rusi uspeju da stvore, i jos ugrade u neki avion svoj AESA radar koji jos nije dovrsen, i nije ugradjivan ni u jedan avion koj se pravi u Rusiji.

Mi

@Rafal
Moze Rafal da ponese dosta raketa (4 Meteor+2 Mice) i bombe uz ta tri rezervoara. Medjutim postaje daleko tromija i sporija velika meta na radaru. Isto je i sa vecinom aviona 4 / 4+ generacije kao sto su F-16 ili F-18.

Su-30/34/35 bez spoljnih rezervoara imaju taj domet i istu brzinu i sposobnost manevrisanja sto ih cini prilicno jedinstvenim zmajevima. Naravno, to ne znaci da ce Suhoj uvek da izbegne raketu jer je brzi i mobilniji, ali kao prednost svakako jeste.

Oslanjati se samo na senzore za zastitu od raketa je nemoguce kad neprijatelji ima VV ili PVO rakete veceg dometa. Cak su se i ameri predomislili sto se daljeg letenja iznad Jemena tice. F-35 se izvukao vise puta zahvaljujuci manevrima od daleko primitivnijih raketa nego sto neki danas imaju.

Pr

F-35 jeste takav kakav je, dakle debeo i sta ti ja znam, ruzan, da bi se izbegli eksterni rezervoari za gorivo i razne bombe, rakete, kontejneri itd koji vise na sve strane i degradijraju aerodinamicke karakteristike i nevidljivost. Suhoj 27 familija ima problem sto je velicine manjeg putnickog aviona a lopatice ususnika turbina (x2) full izlozene radarskom zracenju, sto zajedno sa rustikalnim radarom cine da ih se moze detektovati aktivno i pasivno na 100-150 km udaljenosti.

Mi

@Petrovic Dusan
Tacni podatci od vas sigurno nece biti tacni. Gore ste vec to dokazali. Ne verujete ni u cinjenice da Su-57 postoji, niti da je u serijskoj proizvodnji sa tri AESA radara :-) ? Jel vas toliko plasi ta ideja de je to nemoguce zamisliti :-)
Samo napred.

Dr

PD
kakva Laz, AESA radari u X i L bendovima su u SU57, takodje u aktivnim Mig35.
sve u svemu Jos niko na zapadu nije stvorio moćniji radar od zaslona i irbisa kao ni rakete nalik R37M, a sto se tiče pogodaka na 30+ km od strane zapadnih letelica da ne pricamo…..
marketing odličan, u ratu katastrofa.

Pe

Spram broja upotrebljenih aviona i potencijalano ispaljenih raketa (kako se priča, a ne verujem da je baš tako) ispada da je broj oborenih aviona teška mizerija a da se svi ispromašivali na veliko.

Odgovori
Sh

Nije, nego oba vazduhoplovstva poseduju aviona za rano uporzoravanja, a i piloti su im vrhunski uvežbani i iskusni. I znaju dosta jedni o drugima. Indija je svoje ciljeve postigla, sada će bilo ko u Islamabadu morati DOBRO da razmisli pre nego što krene u neku novu terorističku avanturu.

Pr

Rafale je izvesno gadjan u trenutku lansiranja da li krstarecih raketa ili cak sa one strane granice prilikom izbacivanja AASM Hammer bombi. Toj je klasicna operacija koja bi, ako se ide na VZ sa 4. generacijom, zahtevalia temeljnu SEAD/DEAD akciju + postizanje prevlasti u VAP-u, ukoliko se zahtevaju zanemarljivi ili nikakvi gubitci – sto bi opet bila prevelika eskalacija sa indijske strane, te se nije ni pokusalo. Ovo je klasican scenario za f-35A, odnosno vazduhoplove 5. generacije.

Sr

@Prolaznik
Ne znamo tačno šta se desilo naravno. Ako uzmemo timeline koji su objavili pakistanci, ispadne da je Rafal pogodio svoj cilj u Pakistanu i nakon toga je oboren pri povratku.

Moje mišljenje je da je nemoguće postići zanemarljive ili nikakve gubitke kada je protivničko RViPVO opremljeno i obučeno kao pakistansko.

Б

Није што је Рафал оборен, обарају се и други авиони Ф16, Ф18. То не значи да је авион лош. Него што га је оборио авион који кошта трећину.

Рафалов ‘value for money’ је катастрофа.

Odgovori
Sh

Value for money ne da nije katastrofa, nego je ODLIČAN! Pakistan nije više nuklearna sila! Evo mala ekskluziva, pratite radijaciju oko planine Kirana.

Ci

Što bi rekao Maverick nije do aparata nego je do pilota……

Odgovori
St

To što je u sukobu neki avion oboren ili neko sredstvo uništeno uopšte ne govori o generalnoj učinkovitosti datog sredstva. Moraju da budu uništene, onesposobljene ili prizemljene desetine nekog tipa letelica da bi se zaključilo koliko su zaista kvalitetne, ne možeš ići u nabavku oružja sa mentalitetom da nikada neće biti uništen ni jedan jedini primerak. Evo ti primer sa domaćeg terena:
„Taj F-117 treba da se povuče iz upotrebe, oboren je u prva 3 dana rata. Da li treba zameniti svaki PVO na svetu sa Nevom ili možda KUB-om?“

Odgovori
Po

Potpuno se slazem, to je zapravo reklama i pozeljan dogadjaj za dodatni razvoj marketinga, dok neodlucni i kolebljivi kupci panicno i uzurbano okupiraju prodajne standove. Sve u stilu Alana Forda tj Grunfa i legendarnih izreka poput „bolje ispasti budala, nego ispasti iz voza“.

Pe

@Stepanović Podrska, kako se kod nas kaze „U rukama Mandusica vuka svaka puska je ubojita“, tako su odlicni profesionalci PVO SRJ upotrebili maksimalne mogucnosti Neve, koristeci greske Amerikanaca.
Ali to ne znaci da „stealth“ ne valja, i da je S-125 odličan PVO sistem.

Vl

Zapravo to upravo to znaci. Zato amerikanci i britanci maksimalno izbegavaju konflikte sa ozbiljnim protivnicima, jer pokusavaju jeftinim marketingom da odrze mitove i cenu koje prvobitno nazidaju.
Naucili su to bas na primeru F117 koji je odmah posle sramnog napada na Jugoslaviju povucen iz upotrebe i niko ga se vise i ne seca. Zato F22 i F35 nigde ne ucestvuju u kampanjama, vec se arce F16, F18 i slicna potrosna roba. Sad ce i francuzi nauciti istu skolu. Akcija Dassaulta su preko noci pale za 20%, a bice jos gore kako se budu pojavljivali dokazi o oborenim avionima.

Pe

@Vladimir F-117A je povucen iz upotrebe mnogo kasnije, (2008) a i danas lete za istrazivanja.
Nazalost po SRJ, posle obaranja 3 dana rata izveli su jos hiljade i hiljade letova, i nikad vise nije srusen ni jedan, ispravili su svoje greske.
F-35 ucestvovao je u svakom udaru Izraela po Siriji Jemenu i Iranu.
F-22 je vrsio udare po Siriji gde su bili ruski PVO.

Б

@Vladimir

Ф22 је ‘победио’ кинески балон у dog fight-у

Ф35 је имао блиски сусрет са ПВО Хута послe ког су Амери подвили реп и потписали ‘примирје’

Mi

Vladimir

To odmah poslije je citavo desetljece „odmah“ poslije.

Vl

Dupe,

To sto je f117 „zvanicno“ povucen 2008, ne menja cinjenicu da je posle ’99 postao neupotrebljiv, posle svega 15 godina koriscenja. I Madjari jos uvek imaju MIgove 29, ali ih ne koriste Bog te pita od kad. I nije to bila nikakva greska, vec samozavaravanje da je avion nevidljiv za radare, bez prethodne provere. Oboreno i pogodjeno je bar 3 kom, a vrlo verovatno i sva 4. Bio je blog ovde na portalu.
F-35 i F-22 se upotrebljavaju bas kao sto sam opisao. Protiv bosonogih protivnika sa Kalasnjikovima, bez PVO (ne racunam manpad) i prethodno izmucenim visedecenijskim sankcijama. A i tada bez ulaska u VaP neprijatelja. Protiv ovih potentnijih, koriste se F-15,16,18. . Dobro poznata US doktrina.
Izraelci protiv Irana su koristili na „trust me bro“. Niti ih je ko video, niti cuo, niti ima nekih dokaza o dejstvima. Osim u komentarima uspaljenih natoljuba

Yo

F-117 nije odmah povučen nakon Buđanovaca, ali su gotovo odmah otkazane narudžbine za njega.
Išla je priča da je npr. Francuska otkazala 2-3 eskadrile.
Sve što leti teži i da sleti tj. padne, ali je indikativno kada ga obori nešto što je pravljeno za eventualne sukobe decenijama ranije.
Hoću reći – da je F-117 oboren od npr. S-300 – ne bi to toliko mnogo uticalo na njegovu sudbinu i prodaju kao kada ga pogodi sistem koji ne bi trebao da bude veći problem ni za starije avione – kao što uglavnom i nije bio…

Pe

@Vladimir @Yoda
U avijaciji je uvek najvaznija statistika:
Broj borbenih letova u odnosu na broj uspesno pogodjenih ciljeva?
Broj uspesno pogodjenih ciljeva u odnosu na broj izgubljenih letelica?
Kako se rangira u obe ove kategorije aviona F-117A?
Licna ubedjenja,politicka itd, ne znace nista u vazduhu.

Pr

f-117 je koristen godinama posle 1999. i dan danas leti oko 15 komada kao stealth vazduhoplov za trening. To sto je oboren sa prepotopskim PVO sistemom nije ni najmanje utjecalo na njegovo povlacenje.

Mi

Yoda

zadnji F117 je proizveden i isporucen 1990g. Nikakvih otkazivanja narudzbi nije bilo nakon 1999.g. kad je svakako prestao sa proizvodnjom skoro citavo desetljece ranije. Do 1990 proizvedeno je koliko je planirano i tu se i stalo. Nema potrebe za izmisljanjem, ovdje mnogi znaju podatke.

Dj

@Petrovic Dusan

Pogrešno razmišljanje. Statistika je alat koji ne vodi igru u vojnoj avijaciji. Kad je vojna avijacija u pitanju, ljudski faktor i taktika su daleko važniji jer često presudno utiču na ishod, više nego bilo koja brojka.

Takođe, statistika se može pogrešno tumačiti. I to upravo na primeru F-117 i „očekivane nevidljivosti“. Da ne pominjem bombardere iz 2. svetskog rata (survivorship bias), helikoptere u Vijetnamu, gubitke aviona i taktiku u Izraelskim ratovima, ili Harijer vs Miraž u Foklendskom ratu.

Vl

@dupe

Statiskicki gledano, F117 su najveca sramota USAF. Oboreni su raketom iz 50-ih godina, a reklamirani kao cudo tehnike koje ne vidis ni golim okom, a kamoli radarom. I sto je najgore i sami su sebe ubedili u to, dok im VJ PVO nije objasnila drugacije. I pre toga, a narocito posle se njihovi flagship modeli koriste po doktrini ne ulazi u sukobe iako si jaci, tj. kako sam opisao u prethodnim postovima.

@prolaznik

Kojim godinama posle?? Gde je jos vidjen posle 1999? I da je koristen do 2008, koji je to jos model aviona koristen samo 18 god?? A zapravo 10, dok nije sleteo u Budjanovce. Dzaba nato propaganda, stvari su jasne kao dan,

Inace, danas je oboren jos jedan F-16.

Mi

„Statistički“ gledano F-35 i F-18 nisu postigli prevlast u vazduhu iznad malog izolovanog Jemena i skoro su oboreni kako U.S navodi kao mnogobrojni RQ-9. yemen koji je pod udarima najjacih Efova zadnjih 10 godina, i povukli na vreme kako to uglavnom biva u tim predelima. A Rusiji se smejete sto nema prevlast nad vazdusnim prostorom Ukrajne koju NATO snabdeva sa PVO non stop. Sta bi tek bilo da su napali ogromni Iran moji pakuje 200 puta bolji PVO i ima 1000 puta vise balistickih raketa od Yemena.

Ga

reuters je objavio da su dva zvanicnika americkog vazduhoplovstva(USAF) govorili kako je indijski rafal oboren od J10CE raketom PL15,i da mora da se uzme u ozbiljnije razmatranje kineska vojna tehnologija.Za Dusana Petrovica kinezi su godinama krali i od amera i od rusa i od evrope,i svoju elektroniku oravili.Kina ima sopstvene AESA radara.Primera radi svi evropski AESA radari RBE2 rafalov,Girafe sa Gripena i Captor sa typhoona imaju americke komponente,kao i izraelski AESA radari.Samo Amerikanci i Kinezi samostalno prave svoje AESA radare.Kineski avioni J10CE i novi J35 koji treba da se uvede bez problema mogu sa tajfunom i rafalom da se uvate u kostac jer im je radar superiorniji u odredjenjm segmentima.PS Typhoon ima Captor E koji je elektromehanicki njega imaju spa,nem,ita,SA i katar,a samk UK ima CAPTOR M,koji je AESA

Odgovori
Pe

@Gannicus Jesam proverio pre komentara: Typhoon je prvi put ikada leteo sa radarom AESE septembra 2024, i jos nije u masovnoj upotrebi, dok ih Raffale ima odavno.
https://theaviationist.com/2024/09/29/leonardos-ecrs-mk-2-radar-first-flight/
Sta ima Kina tesko je reci, nezavisne provere nema.

Ga

@Petrovic Dusan,nisi razumeo moju poentu najbolje i AESA koji im rafal,isti ga koriti i najnoviji Gripen F,to je RBE2AA+,kao i Captor E i svi izraelski radari imaju americka jezgra u sebi i ne mogu bez podrske SADa da naprave AESA radar.Zato ruski AESA ne valjaju,nemaju tehnologiju za te nanoskalne poluprovodnike,koji su vitalni za AESA radar.Kinezi su krali intelektualnu svojinu i uspeli AESA radar da naprave da su sve komponente kineske

Pe

@Gannicus Zahvaljujem na pojasnjenju, ja Vas nisam razumeo.
Rusi ako nekad i naprave AESA radar, bice od zapadnih delova.

Zi

Dame i gospodo ulazimo u ring gde su se Rafali sudarili sa J-10, a jedina stvar oborenija od dronova je… istina. Hind jai? Jai Photoshop. Indici troše milijarde na Rafale da bi ih Pakistanci obarali sa raketama koje su kupili na AliExpressu.Indijski mediji tvrde da su Pakistanci izgubili AWACS, 4 aviona i tri JF-17 – što bi značilo da je RATNO VAZDUHOPLOVSTVO PAKISTANA SAD SAMO PAR GLASOVNIH PORUKA NA VIBERU. Pakistan, naravno, odgovara: „Snimili smo kako vaši piloti plaču preko radija!“ – verovatno dok su gledali kako njihovi S-400 šalju rakete u susednu državu jer su im ometali Wifi.Indijci su dofurali svoj crni kredit sa Rafalima i S-400 kao da su kupili premium pretplatu za Call of Duty. Međutim, prema Pakistanu, ti isti Rafali padaju češće nego rejting Modi-jevih govora tokom izbora. Tvrdnje? „Oborenih 54 drona!“ – da, Pakistan je valjda otkrio da su Indijci zapravo komadine sa krilima. A kad su indicima „domaći heroji“ greškom srušili civilni helikopter, moramo se zapitati: jel ovo PVO ili pi.. za metak? Operacija „Bunyan al-Marsus“ ili „Kad Rakete Lete, Niko Ne Prati GPS“
Pakistanci su odgovorili sa operacijom čije ime zvuči kao sirijski šejk u kafani, a rezultat je bio udar na 15 indijskih baza, što je više nego što je Bolivud snimio filmova prošle godine. JF-17 sa raketama CM400AKG? To je kao da si Yugo modifikovao da nosi nuklearnu bombu. Ali hej, uspeli su da *“pogode S-400″* – ili bar tako kažu, dok Indijci tvrde da su to bili samo pakistanski TikTokeri što bacaju petarde na Google Maps.

Odgovori
YP

Pa kome sada da verujemo?
Samo da ne bude ukrajinski scenario po kome su jedni drugima oborili više aviona i bpl, nego što je u istoriji čovečanstva napravljeno.

Ja sam stekao utisak da su Pakistanci znatno bolje uvežbani i da znatno bolje koriste raspoloživu tehniku od komšija.

Ra

Multi Boy
ne znam na osnovu čega se zaključuje da je bliže istini obaranje pakistanskih aviona od Rafala? Rafal je potvrđeno oboren a Indija oberučke prihvatila primirje. Takođe i drugi izvori sa Zapada kažu da je upravo Indija izgubila ovu bitku i avione i to mahom Rafale. Osim toga izjava da Indija ne koristi su 30 je netačna jer ih imaju preko 200komada, doduše proizvedenih kod njih sa losijim motorima i dobrim delom svoje avionike koja je lošija od ruske. Dakle njihov su 30mki je inferiorniji od ruskog su30sm. Sto se tice radara govorimo o podacima koje iznose proizvođači. Može biti da oni umanjuju karakteristike ali zašto bi to radio samo Daso? To na Zapadu obično ide u obrnutom smeru.
DuPe
Ruski PESA sa su35 i Rafalov AESA se još nisu sreli ali u sukobu sa j10c je Rafal lose prošao. Rafal je avion niže klase od su35, manje brzine, lošije manevrabilnosti i manjeg radijus kretanja sa unutrašnjim gorivom. Ako ponese dodatne tenkove onda moze da nosi manje oruzja. Nije su 35 bzv veći za 7 metara od Rafala. Isto kao i za Meteor. Raketa malih dimenzija i evo prvom prilikom se pokazalo da ne može ništa da uradi na većoj udaljenosti. Nije r37m bzv teška preko 500kg. Gorivo mora negde da se smesti ako hoćemo da raketa ima više energije. Priče o izuzetnim ramdzet motorima Meteora su glupost kao što vidimo, pri čemu je ramdzet motor odavno poznat i funkcioniše na brzinama do 4 maha što je mnogo manja brzina od r37m a i od pl15.

Odgovori
om

Indija je ušla u akciju totalno nepripremljena sa tolikim brojem zrakoplova. Vidi se da obje strane nemaju nekog ozbiljnijeg ratnog iskustva na polju zrakoplovstva. Što Izrael radi i koliko daleko leti i koje razorno djelovanje postiže bez gubitaka enigma je za mnoga zrakoplovstva. Ima tu puno nejasnoća jer čudno je da su dvostruko brojčano jači zračnu bitku izgubili. No nejasno je što nisu više štete učinili infrastrukturi na zemlji i što su dozvolili da se bitka vodi uglavnom u zraku. Mislim da je loše planiranje operacije i upitna razina letačkog znanja glavni krivac za ono što se dogodilo. Fijasko Rafaela samo dokazuje da sutra na njihovom mjestu može bit bilo koji avion. Zato još brže dolazi vrijeme dronova i umjetne inteligencije. Da se mene pita ja bih ove naše Rafale preprodao i nabavio modernu slojevitu protiv zračnu obranu i sijaset dronova raznih vrsta koje već i sami proizvodimo. Avijacija šeste generacije otvara vrata AI i već će se za par godina pojaviti na nebu. Piloti su preskupi za obuku kao i mašine kojima upravljaju.

Odgovori
Zr

Ako su Indijski Rafali stvarno unisteni, onda se Hrvatsko – Srpski Rafali mogu lijepo slikati za zajedničku izložbu, Francusko je samo za romantične izložbe, kao i Reno i Citroen 👎👎👎👎

Odgovori
YP

ako nas Pakistan napadne, gotovi smo…

Mi

Odlicna analiza za sada, pohvale sa moje strane. A za obaranja… polako ljudi. A ko kaze npr da Rafal nije oboren od prijateljske vatre? Jos ustvari nista ne znamo, nemamo detalje. Kako znamo da npr Pakistan nije napravio zasedu? Sta ako su ispucali par raketa prema avionu? Nema aviona koji to moze da izbegne. Ne sudite o avionu prema jednoj situaciji.

Odgovori
Vl

@milan

Vise zapadnih aviona je oboreno poslednje 3 godine od „prijateljske vatre“ nego u celom 20. veku, ukljucujuci ceo prvi i drugi svetski rat. Spin masinerija zapada nije bas tako mastovita, pa u nju sve manje veruju i najtvrdokorniji natoljupci

om

Očito je da su Indijci debelo pogriješili u ratnoj taktici. Pakistan ih dočekao spreman. Izrael bi locirao i unuštio svaku točku i radar koji prijeti sa zemlje i pokretne radare u zraku . Fijasko generalštaba, aljkavo i neprofesionalno.
Pouka za budućnost. Mašine su danas moćne, rakete i radari još moćniji. Ratna taktika ovoga puta nije bila na strani Indije kao i visina spremnosti pilota.
Ne mogu se dakle oteti dojmu da je ovo ispalo amaterski i da je Izrael bio na mjestu Indije da bi rezultat akcije bio drugačiji . Nikad nećemo saznati, jer se ovi nikad neće naći u sukobu kao što tigar i lav nemaju prilike da odmjere snage iako ja šansu dajem bengalskom tigru.

Odgovori
Sr

@omniameamecumporto
Sve je to upitno, pogođeno je baš dosta ciljeva, neki duboko unutar Pakistana uključujući važne osmatračke radare, pogođeno je i nešto ciljeva u Indiji. Nije uopšte naivna situacija.

P.

Zapravo, tigar i lav se međusobno pare i daju hibridnu veliku mačku nazvanu ‘ligar’ (ima ih
dosta na netu). A ima i o tome da su, boreći se ptotiv Izraelaca na strani Arapa šezdesetih i sedamdesetih, neki pakistanski piloti ušli u red najvećih letačkih asova druge polovine 20. veka. Reklo bi se da znaju znanje, kada je o letenju reč.

Sh

Kao prvo, ni Indija ni Pakistan NE ŽELE eskalaciju sukoba, jer su svesni da i poseduju atomske bombe. Drugo, Indija je gađala terorističku infrastrukturu, a ne vojnu. Jedina greška koju su napravili da su CNN18 i IndiaToday sve prenosili uživo, tako da su ih Pakistanci dočekali spremni. Međutim, posle je usledio indijski odgovor koji nije bio nimalo naivan. Scalp – EG i Hammeri su odigrali sjajnu ulogu, baš kao i IAI Harop, prilikom uništavanja bataljona PVO kod Lahorea.

Pr

SEAD operacija + prevlast u VAP koja bi prethodila glavnoj akciji uzbunila bi Pakistan i predstavljala ekstremnu eskalaciju, to nije odgovaralo Indiji jer se cela stvar od pocetka vodi kao napad na teroristicke ciljeve (kao odgovor na ubistvo 26 turista). Ako posaljes Rafale da lansira krstarece rakete i bombe bez prethodnog DEAD-a nad regionom, tesko je ocekivati da nece biti gubitaka, kada se zna da je protivnik opremljen sistemima iste generacije i planira ih upotrebiti.

St

Znaci i S-400 lagano odlazi iz legende o nepobedivosti, kao i S-300 pre godinu dve.

Odgovori
Yo

Modi se danas slikao ispred „uništenog“ S-400 u bazi koju pominje pakistanska STRANA…
Takođe su Indusi demantovali i to da im je uništen ijedan SU-30, nahvalili S-400 i zvanično zatražili od Rusa da kupe još…
Imaju i aktuelne narudžbine Rafala-M, ali i rusku ponudu modernizacije SU-30MKI koja bi, pored ostalog, omogućila i upotrebu ruskih dalekometnih v-v raketa kao i proizvodnju SU-57 u pogonima u kojima su ranije proizvodili SU-30, a koji se vrlo brzo mogu osposobiti za proizvodnju novih Suhoja.
Takođe je i Tramp ponudio Indiji prodaju F-35.
Ne bih bio iznenađen da Indusi kupe / proizvode sve ponuđene opcije…

Sh

Nije uništen S-400, jer su često menjali položaje, a najviše dronova su oborili Boforsi.

Vl

@yoda

Od F35 su odavno odustali, jer su ustanovili preko 1000 gresaka, od kojih 30ak fatalnih. Procenjeno je da taj avion ne moze da ucestvuje u borbenim misijama i da je opasnost za pilote i misije. Kacio sam taj link ovde svojevremeno.i
SU57E bi vrlo rado uzeli, ali im je Bajden pretio raznoraznim sankcijama, dok ih Rusi mame povoljnim anrazmanom sa prozivodnjom dosta delova u Indiji, kao i pomenuto sklapanje u postojecoj fabrici SU30MKI.
Tramp oped nudi F35 i preti, ali ce posle ovog debakla sa Rafalom, (koji je trebao da bude prelazno resenje dok ne razviju svoj sopstveni avion V generacije AMCA), 99% ce SU57E (izvozna verzija) vrlo brzo poceti da silazi sa prozivodnih traka Hindustan Aeronautics LTD.

Fi

Ovaj rafaelo samo za slikanje na aero mitinzima,a kad je borba eno ih popadali bar 3kom,još ako od Brata Sija dobijemo rakete PL-15 koji mogu na Miguše biće super naravno i J-10 sa elpd ili ti jf-17 posebno treba reći da su Pakistanci imali bolje i veći radare na njima od indusa…

Odgovori
Mi

Niti su rafali krs avion, niti je j10c svemoguc, sve je do pilota, mislim da su avaksi gde pakistan ima prednost bili presudni u BVR borbi, to sto je ucestvovalo preko 100 aviona i sto su raketr ispromasivale na obe strane ne znaci nista, to je apsolutno realo, jer svaki avion 4+ generacije moze izbeci raketu spustanjem na nizu visinu gde je vazduh gusci, mamcima ili izbacujuci takozvani chaff i elektronskim ometanjem, plus neke od raketa koje su lansirane lako mogu da izgube lock ako je avion koji ih je lansirao prisiljen da izvrsi defanzivne manevre i da ispusti lock na protivnicki avion.

Odgovori
Br

Nije sve do pilota. Neka raketa ima realan domet od 120km i brzinu od 2 maha, neka raketa domet od 160km i brzinu od 4 maha…

Pr

Rakete napadaju odozgo, spustanje na nizu visinu je cisto gubljenje energije. Gubljenje lock-a je na taj nacin mozda bila tema pre 30-40 godina, danas vise ne. SARH se nije koristio u ovome sukobu.

Vl

Jel to ovaj Izrael sto je opet popio hipersonicnu na Ben Gurion, drugu ove nedelje? Pa oni ne mogu ni bosonoge Hute da pronadju i pogode, a ne neku organizovanu vojsku. Uspesni su jedino sa golorukim civilima u Gazi, preko 50.000 mrtvih civila, od toga 20.000 dece. To im se mora priznati.

Odgovori
Pa

@Vladimire,
da to je onaj Izrael.koji je u ratu Egiptu uzeo Sinaj i skoro ušao u Kairo i isti Izrael uzeo Siriji Golan.
Hamas, Hezbolah i Huti su pod direktnom kontrolom Irana i ne radi se o golorukim vojnim formacijama.
Daleko od toga da podržavam neke akcije Izraela ali im treba skinuti kapu sto se tiče vojske i stvari gledati realno. Okruženi su sa 150 mil. Arapa i uredno se nose sa svim izazovima.

Vl

Taj Izrael pre 40 godina i ovaj sada nemaju bas mnogo veze. Taj Izrael sigurno ne bi cinio ovo sto danasnji cini. Svakako da Arapi nikad nisu bili neki ratnici, pa ni preterano organizovani, iako im se brojnost ne moze osporiti. Tako da ne treba Izrael nesto specijalno posmatrati kao vojnu silu, jer su veoma hrabri kad imaju Amerikance iza ledja. Da nije tako, odavno ih ne bi bilo, po mom misljenju.

Pe

@Vladimir Zapravo balisticka raketa (svaka balisticka raketa leti hipersonicnom brzinom. vise mahova jos od 1945) nije pala na aerodrom u Izraelu,vec u blizini, i to jedan jedini put, sve ostale su srusene.
A ovi“civili“ iz Gaze nikako da nauce da ke nezdravo gadjati izrael raketama, moraju jos nastave da prodju.

Vl

Da, jedan jedini put svakog meseca. Plus po jedom F18 i Abraham Linkoln svakog meseca. Huti jos imaju problem sa preciznoscu, ali hipersonicna brzina je neuhvatljiva za Izraelce i Amerikance u duetu.
Za Palestince je vrlo je nezdravo ziveti u Izraelu, narocito za pomenutu decu. Oni koji prezive napade, umiru polako od gladi i bolesti, jer Izrael ne dozvoljava dopremanje nikakve pomoci. A ceo svet cuti i gleda

Lo

Znači da naši susjedi Srbi, u nekom scenariju, mogu nabit PL-15 na Orla il’ G4 i ispalit ga iz Srbije i srušit našeg Rafala, kad već imaju PZO sa kineskim radarima (i nisanskim), plus vrhunsku francusku radarsku opremu? A mi nemamo ništa da ometemo il’ oborimo tu PL-15. A kamoli sa MiG-29SMT ili Rafalom 4.

Odgovori
Vl

Na Orla ili G4 ne mogu, ali na MIG29 bi moglo sigurno. Ali bez brige, to se nece desiti

Mi

Nemaju Awacs pa ne mogu nista. I Hrvatska svojim radarima vidi i pola Bugarske, pa to nista ne znaci.

Ca

Da, da… Hrvatska je očito velika ko Sibir, pa im treba AWACS da nadgledaju sve one ogromne… hmm… masline i kamene zidine. A kad smo već kod toga, onaj dron što je pao u ZG bio je samo naš ‘domaći’ način da testiramo sustav – eto, vidite, radari su ga uhvatili čim je dotaknuo asfalt! Što se tiče PVO, imamo ga toliko da ga ni mi ne možemo naći… al’ ne brinite, ako opet doleti nešto iz Sovjetskog Saveza, bar ćemo znati po zvuku jel to Tupoljev Tu-141 ‘Strijela’, vintage 1980-e. Inače, specijaliziran za iznenadne ‘posjete’ glavnim gradovima bez najave. Ispoštovao je sve hrvatske turističke norme: sletio je besplatno, nije tražio vizu, a odmah se i upoznao s lokalnim asfaltom. Što se tiče naše PVO reakcije… pa, barem nismo ga ‘previše’ čuli dok je dolazio – možda je bio na ‘stealth’ modu, ko zna.

Yo

Situacija je vrlo prosta – Indusi su u inicijalnom napadu imali za ciljeve kampove terorista koje su napali iz svog vazdušnog prostora, a Pakistanci su im spremili zasedu dugometnim raketama na avionima takođe iz svog vazdušnog prostora.
Jedni su prioritetno imali za cilj mete na zemlji, pa tek naknadno i ciljeve i vazduhu, a drugi odmah protivničke avione u dometu dalekometnih v-v raketa.
U prilog tome ide i glasina / tvrdnja da su Indusi digli Suhoje tek nakon napada na njihove avione…
Još uvek možemo samo nagađati manje-više, ali je fakat i to da je Rafal skinut pri kraju dometa na njega ispaljene rakete što ukazuje na njegove nedovoljne manevarske sposobnosti ili nemogućnosti da uopšte detektuje taj napad na sebe…

Odgovori
Vl

Fascinantna je ekstaza oko navodnog rušenja Rafala, a muk na navodno rušenje Mig-29 i Su-30 istih onih koji su bili grlati zagovornici nabavke Suhoja za RV VS. Principijelnost samo takva.

Odgovori
Dr

taj SU30 je slabiji od ruskog, i ruski tokom rata nosi R37M i neoboriv je u BVR-u.
za Mig29 me interesuje verzija da li je osnovna ili UPG, ali 3 rafala su milijarda evra vrednosti klot plus oruzije …..
istok ima potvrdjena obaranja na 150+ i 200+ km sa PL15 i R37M…zapad još nista 40+ km… razlika je više nego očigledna.

Pe

@Vlado Nazalost, ovde od pocetka rata u Ukrajini malo ima ljubitelja aviona, a puni narucenih politickih pro-ruskih komentara, (odbrojavanje kroz koliko časova pada Kijev, pa poricanje ruskog bekstva iz Kijeva, negiranje potapanja „Moskve“).
Uistinu, Indija ima i S-400 i Su-30 i MiG-29, a zakacili se za Raffal.

Mi

@Vlado i Petrovic Dusan

Niko ovde od komentatora ne demantuje da su oboreni Su-30, MiG-29, Rafal i SCALP-ER od strane Pakistana sa kineskim raketama osim vas dvojice. O tome se radi :-)

Sh

Oboreni su po jedan Su-30MKI (nije imao vremena da odbaci nakačeni BrahMos), jedan Mirage-2000 i jedan Rafale.

Bo

@Dr urgentaš

Prvi dan sukoba i prva ispaljena PL-15, oboren rafal , Su-30 i verovatno mig-29. Nadjeni ostaci rakete sto dokazuje nesto.

Preko 1000 dana rata u Ukrajini,desetine oborenih aviona sa R-37 a niti jednog dokaza da je nesto oboreno tom raketom, bas cudno.

Pe

Nađeni su ostaci R-37 u Ukrajini i imamo izjave i samih Ukrajinaca. Što opet ne znači ništa za neki drugi sukob. Takođe, sami ostaci se nalaze uglavnom od raketa koje nisu obavile svoj posao. One koje jesu ne najčešće ne ostavljaju baš neki trag jer eksplodiraju. I to na nekoj razdaljini od aviona, baš baš retko da ga pogode direktno kao u filmovima.

Ni

Ne ulazeci sta se desilo…samo mogu da konstatujem da je neki avion kineske proizvodnje sa kineskom raketom oborio najmanje jedan Rafal. Taj kineski avion i raketa su najmanje tri puta jeftiniji od francuskog aviona i raketa. Mi smo potpisali ugovor o nabavci Rafala, bez ubojnih sredstava, za 3,3 milijarde EUR, sa naoruzanjem kostace nas preko 4 milijarde EUR. Kao sto sam i pisao, a evo sada me je potvrdila realnost, jedna eskadrila aviona koja sluzi samo za air-policing je trebalo da se kupi iz Kine za oko 1 milijarde EUR. Za razliku novca od skoro 3 milijarde smo mogli da opremimo pola vojske i dodatno ulozimo u domacu namensku industriju i ljude.

Odgovori
Pa

@Mislav – „Hrvatska svojim radarima vidi i pola Bugarske“ samo nije vidjela onaj dron iz 70′ sto je pao u sred Zagreba.

@Lovro – potpuno ste u pravu, moze se kako to i Vladimir vec kaza, moze se stavit komotno na 29- SMT i srusit sve rafale a nema se nista ni za obaranje ni za ometanje a niti bi znali sta se dogodilo. Bacit milijardu na zastario i rabljen avion moze samo Hrvatska. I mozda neka Africka drzava, Burkina 🇧🇫 Burundi 🇧🇮, Niger 🇳🇪, itd.

Odgovori
Ma

Čestitke pre svega uvek maestralnom gdinu Bankoviću za izuzetnu analizu!
Jedini pravi gubtnik iz ovog, na svu sreću kratkotrajnog sukoba, je Francuska. Pokalo se da im Rafale mogu obarati drugorazredni kineski avioni J 10 (kad kažem drugorazredni mislim u odnosu na ono najbolje što Kinezi imaju) sa kineskim raketama PL 15. Pl 15 se po svemu sudeći odlično pokazao, za razliku od Meteora, za koji nema indicija da je bilo šta pogodio (ne mora da znači da je tako, vreme će pokazati). Jedini pravi dobitnik je definitivno Kina, jer posle prve borbene upootrebe njihovih aviona i raketa dugog dometa, mnoge zemlje će preispitati svoje nabavke aviona i pratećeg naoružanja. Uostalom zašto bi kupovali preskupo zapadno, kad možeš za mnogo manje novca da dobiješ isto tako dobro, ako ne i bolje. Jedno je ono što piše na prospektu proizvođača  i što prozvođač tvrdi na Sajmu Naoružanja, a nešto sasvim drugo je borbena upotreba kada se vidi koliko šta zaista vredi, a koliko ne.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor