[IDEX 2025] Tango Six na najvećem sajmu naoružanja i vojne opreme na planeti: Srbija i zemlje regiona izlažu, Rusiji dozvoljeno da se vrati pod reflektore

17. feb 2025

Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

14. feb 2025

Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

6. feb 2025

Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

5. feb 2025

Još jedan korisnik nove generacije Albatrosa: Češkom centru za obuku isporučeni prvi avioni L-39NG “Skyfox“

4. feb 2025

Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

31. jan 2025

Erbas Helikopteri odustali od HEMS tendera u Sloveniji, na globalnom tržištu blizu 500 novih porudžbina

30. jan 2025

Predsednik Srbije otkrio da Ministarstvo unutrašnjih poslova poseduje anti-dron sistem ruske proizvodnje Repelent Patrol

29. jan 2025

Severna Makedonija dobija američku donaciju besposadnih sistema Raven i Puma

29. jan 2025

Hrvatska i Srbija ove godine dobijaju nove besposadne letelice klase MALE: Srpska flota za sada raznovrsnija i brojnija

28. jan 2025

Makedonija planira otvaranje novog centra za obuku pilota, pet godina nakon zatvaranja modernog centra za obuku kojim je upravljao Elbit

27. jan 2025

[ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

23. jan 2025

[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024
Završena isporuka Rafala Grčkoj
Grčka sada raspolaže sa 24 Rafala i, za sada, i poed prethodnih najava, ne namerava da naruči još letelica / Foto: RV Grčke

Završena isporuka Rafala Grčkoj

Samo dva dana nakon što je kompanija Daso objavila rezultate poslovanja za 2024. godinu gde je, između ostalog naveden broj proizvedenih višenamenskih borbenih aviona Rafal, grčki mediji preneli su informaciju da je ratno vazduhoplovstvo Grčke primilo na upotrebu poslednji naručeni avion ovog tipa.

Kako se navodi, reč je o jednosedu Rafal EG sa evidencijskim brojem 457. Time je završena isporuka svih 24 Rafala, od kojih 12 novoproizvedenih i 12 korišćenih (proizvedenih u periodu od 2004-2013.).

Daso je istovremeno ispoštovao drugi ugovor za 6 novih primeraka (4 jednoseda ev. brojevi 454-457 i dva dvoseda 443 i 444) koji je potpisan 24. marta 2022. godine (procena je da je ugovor vredeo 1,09 milijarde evra).

Novoproizvedeni Rafale EG ev. broja 452 isporučenog 8. novembra 2022. godine / Foto: RV Grčke

Podsetimo, prvi ugovor za 18 Rafala F3R od kojih 12 polovnih i 6 novih (10 polovnih i 4 nova jednoseda, i po dva korišćena i novoproizvedena dvoseda) potpisan je 25. januara 2021. godine. Za ugovor je u medijima navođeno da je vredeo 2,32 milijarde evra, mada postoje procene da je sa prilagođavanjem infrastrukture to iznosilo oko 2,5 milijarde evra.

Primopredaja prvih aviona izvršena je u Francuskoj 20. jula 2021., ali je prvih 6 primeraka (4 jednoseda EG – ev. brojevi 410-413, bivši francuski 103, 118, 123, 112, i dva dvoseda DG ev. brojevi 401 i 402, bivši francuski 305 i 306) isporučeno tek 19. januara 2022. U toj godini su potom isporučena još 4 primerka (tri jednoseda 451-453 i jedan dvosed 441), zatim je u 2023. isporučeno i preostalih 8 (7 jednoseda 414-419, bivši francuski 111, 143, 134, 120, 137, 128, novoproizvedeni 450, kao i jedan novi dvosed 442). Poslednji ukupno 18-ti Rafal stigao je 1. septembra.

Grčki Rafali na vazduhoplovnoj vežbi Tactical Leadership Programme (TLP) održanoj u Španiji u periodu od 11. do 29. novembra 2024. godine / Foto: RV Grčke

Rafali su u grčkoj vazduhoplovnoj bazi Tanagra, u 332. eskadrili ‘‘Geraki‘‘ (Jastreb), 114. borbene brigade zamenili deo flote borbenih aviona Mirage-2000 koji je povučen iz naoružanja krajem 2021. godine. Druga eskadrila 114. brigade, 331. eskadrila ‘‘Tezej‘‘ nastavila je da leti na 24 Miraža 2000-5. Ovaj tip međutim nije perspektivan jer je prošle godine objavljeno da će zajedno sa još 84 aviona RV Grčke (nemodernizovani Mirage-2000, potom F-4 i F-16) biti prodati.

Vojni zvaničnici su najavljivali da će se naručiti dodatan broj Rafala (u verziji F4), tokom 2024. se navodilo da će ih biti najmanje 6 (što je i klauzula u drugom ugovoru), a pominjali su se i brojevi 10 i 12. Ranijih godina je čak bilo govora da je konačan cilj 48 Rafala, ali je početkom decembra 2024. grčki premijer Kirjakos Micotakis saopštio da je trenutna flota od 24 Rafala u kombinaciji sa 20 F-35A “za sada dovoljna“, i da se neće naručivati dodatni avioni. Sa druge strane, postoji opcija za nabavku još 20 F-35A.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mo

Bravo za Grke!

Odgovori
Bo

Dok mi još uvek ne znamo tj skoro da je sigurno da znamo da ćemo ih dobiti u konfiguraciji slabijoj od Mig29SM i od Hrvatskih Migova.
Jedina prednost će biti duži vek resursa

Odgovori
Ne

A da malo prestanemo sa time, jer je besmisleno? Ni u snu ne moze da bude losiji od MiG-a starog 40 godina, niti od hrvatskih Rafala, koji su em starili, em koristeni, em starije generacije. Najveci nedostatk bi mogao biti izostanak softverskog Ai-ja, sto nama ionako nije potrebno jer ih necemo imati 100 vec 12.

Mi

AESA RBE2 is Spectra na Rafalu su slabija konfiguracija od onoga sto je na MiG-29SM+??????? Pa MiG-29SM+ nema ni ugradjen ometac vec mora da ga nosi na potkrilnom nosacu, a o radaru necu ni da objasnjavam. Rafale je cista naucna fantastika i to napisana od strane Isaac Asimova ili Arthur C. Clarke u odnosu na MiG-29.

Sr

@BoxX
Ne postoji konfiguracija Rafala koja je na papiru „slabija“ od Miga 29, a u praksi pogotovo jer se na Migu ne može fizički napraviti dovoljno velik nalet da to ikada bude efektivna višenamenska mašina.

Sve će zavisiti od budućih budžeta. Ako bude bužetiran veliki nalet i puno vežbi, novi avioni će imati smisla, a ako bude mali nalet, džabe sve mogućnosti na papiru i svo naoružanje.

Si

Box Hrvatska vise nema Migova. Valjda si mislio na Rafale.
Konfiguracija naoruzanja nije dana u javnost za hrvatske Rafale a za srpske je jos u pregovorima. Generalno mozemo samo nagadjati sto ce koji nositi.

Pe

Ne proizvodi se nijedna konfiguracija aviona Dassault Raffale koja je „slabija“ od bilo koje varijante aviona MiG-29 i remonta istog.
U startnoj verziji Raffale verzija 1 ovaj francuski avion prevazilazi sve mogucnosti MiG-29, a Srbija je kupila verziju 4, dakle, u kvalitetu visem nego Suhoj 30 i Suhoj 35, a ne zastareli MiG-29.

Me

@BoxX Hrvatski migovi više ne postoje, a i bilo bi prilično komično pošto je riječ o generaciji 2. Od hrvatskih Rafala sigurno će biti slabiji bez određenih komponenti i softwera gdje Srbiija nije NATO država.

Dr

F-35 pojede doslovno konkurenciju.

Odgovori
No

Bode oči cena…1.06 mili…za šest novih…a sa polovnih 12…ukupno 2.5…..sa prilagođavanjem infrastrukture…

Odgovori
st

Itekako bode oci cena, ako nasi nisu dobili nesto politicki nego su kupili go avion za 225mil, treba onda da se zapitamo….

Ne

Grčki rabljeni Rafali su starije proizvodnje od hrvatskih Rafala, ali na istom standardu.
Bilo je već potvrđeno da u ugovorima je opcija da grčki i hrvatski Rafali prolaze modernizacije do F5 standarda.
Kako je to ipak samo 4. generacija u vreme kada već i 6. se pojavljuje apsolutno je razumno uzeti rabljene Rafale od F3R verzije jer ta se može nadograditi za manje troškove jer već imaju AESA radar i avioniku koja se može softverski apdejtovati.

Za

Novaković Saša i stex011

Njihova i naša cena su logične. Grci imaju istoriju korišćenja francuskih aviona, te samo zbog toga automatski prolaze jeftinije. Pored toga, polovina flote je sastavljena od polovnih aviona. Mi s druge strane menjamo proizvođača i kupujemo totalno nove avione, te potencijalno plaćamo više kako bi ih dobili ranije.

Neno
Upitno koliko se F3R može unapređivati, jer dalje modernije verzije će imati razlike u strukturi same letelice, što će uvek rezultovati time da modernizovati stariji Rafal bude manje sposoban od novoproizvedenog.

Ž

Meni nije baš realno da je Hrvatska kupila jeftinije od Grčke svojih 12 polovnih rafala. Mislim da su i jedni i drugi kupili 12 komada za nešto oko milijardu eura, ili malko više, a da su Grci novih 12 platili otprilike malko više nego mi zbog nabavljenog i naoružanja, tj da su 12 polovnih 1.09 mlrd a 6 novih 1.5 mlrd.

Ne

Ako sam dobro razumeo, Grci bogami platise oko 30% skuplje od nas.

Odgovori
Bo

3,4 milijarde za 12 novih i 12 polovnih. Verovatno sa naoruzanjem. Kako si ti razumeo da su platili skuplje?

Mr

@nenad, nisi dobro razumeo. :)
srbija 3 milr za 12 novih -bez naoružanja, dakle još barem parsto milki i za to.
grci 3,4 za 12 novih sa naoružanjem, plus 12 polovnih u F3 standardu sa AESA itd., koji u usporedbi poslova dođu kao poklon za istu cifru.
ali to je normalno obzirom na prijašnje poslove između francuske i grčke.

Le

U odnosu na Srbiju taman su dobili 12 polovnih besplatno. Ili što bi bi rekli – pride, uz ovih 12 novih. Plus šta su dobili od naoružanja, o tome neću

Ne

Da procitate tekst ipak jos jednom?

Bo

Nenade,
Prvi ugovori 2021. porucili 12 polovnih i 6 novih za 2,32 m.
Drugi ugovor 2022. porucili jos 6 novih za 1.09 m. Sve ukupno 24. kom.

Tako sam ja razumeo text, mozda gresim.

Ga

Kako bi nam legli Miraži 2000 (prizemljeni i ostavljeni u rezervi) 18 komada i 24 Miraža 2000 5 komada 24, sa naoružanjem.

Odgovori
Bo

Bas bi nam legli polovni avioni koji izlaze iz resursa i opet ista prica za 5 godina. Potraga za novima. Nas narod ocigledno praktikuje polovnjake i konstantne popravke i servisiranja.
U slucaju da ih uzmemo, Zasto bi nam Grci dali naoruzanje kad je isto kompaktibilno sa rafalima koje imaju?

Ga

Ti da čitaš stručne komentare na internetu, znao bi da Miraži modernizovani iz Grčke mogu da budu u upotrebi do 2040te, tako da je to solidnihhhhhh 15 godina

Bo

I sta kazu ti strucni komentari za rezervne delove ?
Gde ih nabaviti jer se vise ne proizvode nigde.

Pola od tih miraza su vec penzionisani a pola ce leteti dok ima delova. Prodaju se vec 3 godine i niko ih nije kupio do sada, verovatno zato sto su dobri.Zdrav razum govori da se to ne isplati .

en

Grčka, vojna supersila Balkana. Svaka čast na ovim kapacitetima.

Odgovori
Mi

Nemodate nas vrhovni komandant čuje. Odmah će naručiti 24 komada F-35 od trampa.

Br

Kad dodamo kod nas naoruzanje i infrastrukturu ispasce da smo nasih 12 platili 3.5 milijarde, kao i Grci 24 komada, od cega 12 novih…

Odgovori
Jo

Ti kad kupis novog Land Rover Defender-a za 100 hiljada evra, a onda napravis garazu za njega, kupis prikolicu, krovne nosace za skije, ortacima kazes da si ga platio 150 hiljada?

Mi

To je tacno Ali polovni avionin koje je kupila Grcka su nesto stariji I od Hrvatskih a plus, Grcka je odavno kupac Francuskog naoruzanja I opremea mi tek od nedavno. Popust mozemo traziti tek u narednim kupovinama Ako ih bude… valjda.

om

Koliko vama eskadrila treba, koliko zrakoplova mislite zadržati od onih kojima raspolažete.
Znate koliko sve to košta, održavanje, eksploatacija, infrastruktura. Od kuda Srbiji novac ako ima tek sedam milijuna stanovnika i skroman BDP. Vučić se malo zaletio , puno platio a posao nije dovršio. U Srbiji unutarnji problemi i neće moći više tako. Budimo realni ljudi, čemu sve to.

Odgovori
Sr

@omniameamecumporto
Plan je 3 eskadrile, ali videćemo. Srbija nema more, samim tim što je budžet mornarice u HR, u Srbiji ode na vazduhoplovstvo i KV tako da nije neizdrživo sa aspekta budžetiranja, samo je pitanje koliko je ostvarivo.

Recimo, Poljska je platila 12 FA-50 700 miliona.

Ne

Ja ne vidim potrebe za vise od jedne velike eskadrile, recimo 16 aviona, ali sta ja znam, osim da ne postoji ni jedna drzava u Evropi slicnih dimenzija sa 2 full operativne eskadrile a kamoli 3. Osim ako se ne poredite sa Grckom ili Belgijom. Koliko ce biti „budzetirano“ zavisi manje od mogucnosti a vise od interesa. Relano je unosnije za par milijardi graditi (i ugradjivati se), nego kupovati eskadrile aviona iz inostranstva, projekat gde ne mozes uposliti svoje firme (osim mozda praviti hangare).

Sr

@Neimar
Zavisi. Npr. Finska sa 5 miliona stanovnika, do skoro neutralna, ima oko 60 višenamenskih borbenih aviona i jednu eskadrilu školsko borbenih. Naravno njihova i naša ekonomiju ne mogu da se porede i oni se graniče sa ogromnom vojnom silom. Češka je kupila 24 aviona pete generacije. Sa druge strane Austrija, malte ne nema borbenu avijaciju iako ima ogromnu ekonomiju i vojni rok. Tako da ima raznih rešenja.

Ono šta bi bilo nelogično je da posle svega, RViPVO ugase jednu od dve aktivne eskadrile borbenih aviona. Znam da vojska želi da zadrži svoje eskadrile, a koliko je to ostvarivo, ne znam.

Ne

Ok, znaci poredimo se sa Finskom, Austrijom i Ceskom? Po ekonomijama realnije bi bilo porediti se sa glavnim gradovima tih zemalja…

Za

@Srbofil, budzet mornarice u HR je gotovo pa nepostojeci. Protubrodske rakete na izdisaju bez plana za kupnju novih zbog cijene, novi brodovi su patrolni s naoruzanjem od jednog topa kalibra 30 mm. Pouzdamo se valjda u talijansku ratnu mornaricu kao u vrijeme Mlecana.

Me

@Zagy Protubrodske rakete RBS-15 Mk. II su prije dvije godine zamjenjene sa Mk. III. RBS-15 Mk. III. trenutno postoje samo za brodove, kopneni laneseri su još uvijek Mk. II. Gradnja novi OOB ( obalno ophodni ) brodovi napreduju dobro, prije četiri dana su započeti razgovori i planiranje o Korvetama. Mornarica je najskuplja grana bilo koje vojske u svijetu, gdje će trebati puno novaca i duže vrijeme. Dobro je što je već najavljeno da će se budžet vojske povećati na 3% do 2028 godine.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor