Besposadni kargo helikopteri kao smisleniji koncepti od eVTOL-ova: Proizvođač iz Kine novi igrač na tržištu

6. nov 2025

Rumuniji zbog rata u Ukrajini kasni modernizacija aviona IAR-99, izraelski Elbit za sada obustavio podršku projektu

4. nov 2025

Hrvatsko-slovenački borbeni zemaljski besposadni sistem za borbu protiv dronova

31. okt 2025

U Republici Srpskoj počeo projekat izgradnje puta do spomen obeležja pilotu Zoranu Radosavljeviću

29. okt 2025

Turska konačno obnavlja flotu borbenih aviona: Potpisan ugovor za nabavku EF-2000 sa Velikom Britanijom

28. okt 2025

[NAJAVA] Veliko finale dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: „Poslednja šansa“ za mlade pilote Mornarice i Marinaca

26. okt 2025

Učešće Rusije na vazduhoplovnoj izložbi „China Helicopter Exposition 2025“, glavni aduti helikopteri Ansat, Mi-8/17 i Ka-32

25. okt 2025

Među klijentima češkog „LOM PRAHA“ Bugarska, Hrvatska i Poljska, zainteresovani i za vojno tržište Srbije

24. okt 2025

Nagoveštaj još jedne narudžbine Rafala za francusko ratno vazduhoplovstvo

23. okt 2025

Indonezija dodatno diversifikuje inventar borbenih aviona od čak šest različitih proizvođača: Najavljena nabavka kineskih J-10

21. okt 2025

„Miraž 2000D još nije rekao svoju poslednju reč“: Francuska namerava da lovce-bombardere koristi i za uništavanje dronova

17. okt 2025

Daso proizveo 300-ti višenamenski borbeni avion Rafal, do sada naručeno 533 primerka

9. okt 2025

„Dassault Aviation“ otvorio novi pogon za sklapanje i proizvodnju Rafala i Falkona

8. okt 2025

Bugarskoj isporučena još dva naručena F-16, ponovo problemi sa već isporučenim avionom

6. okt 2025

[NAJAVA] Nova epizoda dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: Bliska vazdušna borba

5. okt 2025

[REPORTAŽA] „Malta International Airshow“: Vazduhoplovni spektakl iznad Mediterana uz prvo učešće (MUP-a) Srbije

2. okt 2025

[PARTNER 2025] EDePro predstavio naslednika ALAS-a, raketu A-50

1. okt 2025

[PARTNER 2025] Emiratski „EDGE“ prvi put izlagao u Beogradu: Najava prodaje novog tipa lutajuće municije Srbiji i povlačenje zajedničkog projekta iz ponude

30. sep 2025

[PARTNER 2025] PR-DC treći put na Partneru: Zaokružen FPV portfolio, razvija se nova anti-dron kinetička platforma

29. sep 2025

[PARTNER 2025] EDePro raketa ALAS XX ušla u naoružanje Vojske Srbije

29. sep 2025
„Miraž 2000D još nije rekao svoju poslednju reč“: Francuska namerava da lovce-bombardere koristi i za uništavanje dronova
Modernizovani Miraži 2000D RMV ostaće u operativnoj upotrebi bar do 2035. godine / Foto: Uroš Mitrović

„Miraž 2000D još nije rekao svoju poslednju reč“: Francuska namerava da lovce-bombardere koristi i za uništavanje dronova

Komandant francuskih vazdušno-kosmičkih snaga general Žerom Belanžer izjavio je pre nekoliko dana da postoji plan o nadogradnji borbenih aviona Miraž 2000D koji bi dobili dodatnu sposobnost – borbu protiv dronova.

Kako je francuski general kazao, na osnovu iskustava iz savremenih sukoba modifikacije će obuhvatiti integraciju jeftinog naoružanja za koje je racionalno da se koriste za uništavanje besposadnih letelica.

– Miraž 2000D još nije rekao svoju poslednju reč.

Na osnovu iskustva u aktuelnim sukobima, istražujemo mogućnost prilagođavanja jeftinog oružja za borbu protiv pretnje dronovima tipa Šahed. Ovi dronovi se šire po svim ratištima, a u velikom sukobu je nezamislivo koristiti naše najmodernije i najskuplje oružje da bismo ih uništili. – izjavio je Belanžer.

Iako nije precizirano koje naoružanje bi bilo iskorišćeno, francuskoj su na raspolaganju samo dva ili tri sredstva koja su već u operativnoj upotrebi, ali koja se trenutno ili ne koriste na borbenim avionima, ili imaju drugu namenu.

Laserski vođena zrna kalibra 68 mm planirana su i za integraciju na Rafala / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

U pitanju su poluaktivno laserski vođena raketna zrna kompanije Tales.

Prvo je „Aculeus-LG“ kalibra 68 mm koja mogu da se lansiraju iz 12-cevnih saćastih lansera Telson 12JF, a drugo FZ275 LGR kalibra 70 mm koja se lansiraju iz 7-cevnih lansera FZ800 ili 19-cevnih FZ819.

Takođe, mogao bi se iskoristiti i skoro integrisan jednocevni top DEFA 553 kalibra 30 mm koji je zajedno sa 250 granata smešten u kontejneru CC422.

Miraži 2000D su već modernizovani, program „Rénovation à mi-vie“ (RMV) obuhvatao je instaliranje novog softvera misije, ugradnju novih višenamenskih prikazivača u kabinama posade, potom novih sistema za komunikaciju i razmenu podataka (uključujući i modernizovani Link 16 Block Upgrade 2), integraciju nišansko-navigacijskog sistema TALIOS.

Tu su potom novi podvesni tankovi za gorivo na kojima se nalaze ili bacači mamaca ili sistem za protivelektronska dejstva, a od naoružanja su integrisane rakete vazduh-vazduh MICA IR, vođene bombe GBU-48, GBU-50, BAT-120LG i AASM. Osim toga omogućeno je istovremeno korišćenje više tipova naoružanja.

Sve ove dorade, kao i produženje životnog veka, omogućiće da se 50 Miraža 2000D RMV koristi bar do 2035. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ro

Koliko košta let ovim avionom da dođe do drona? (Flight Hour Cost – FHC) aviona Miraža 2000D je ogroman i kreće se od 15.000 do 40.000 USD po satu letenja ako je Miraž već u vazduhu na patroli ili drugoj misiji (tzv. Combat Air Patrol) i samo skreće da presretne dron ali ako se avion diže sa baze po uzbuni specifično da bi lovio dronove u tom slučaju, ukupni trošak misije može lako da pređe 50.000 do 100.000 USD.Jedna 30mm granata za top DEFA 553/554 u kontejneru CC422 košta otprilike 100 USD. Pilot može da ispali salvu od 100 granata da unisti dron …Skriveni troskovi : Obuka i održavanje kvalifikacija pilota za avion kao što je Miraž 2000D je neverovatno skupa i mere u milionima evra godišnje po pilotu.Održavanje mlaznog borbenog aviona zahteva visokokvalifikovane inženjere i tehničare koji imaju stalne poslove.Mlazni motori imaju ograničen vek trajanja između remonta. Držati celu logističku mrežu da bi se 55 aviona održavalo u bojnoj gotovosti je neverovatno skupo.Godišnji trošak samo za održavanje jednog Miraža 2000D u floti, čak i ako leti malo, može lako da bude nekoliko miliona evra.Sat letenja klipnog aviona (npr. Turbo-prop kao što je AT-802) može da košta 300 – 1.000 USD, što je 50 puta jeftinije od mlaznog lovca.Održavanje: Mnogo je jednostavnije i jeftinije. Manje je tehničara, jeftiniji su delovi.Izdržljivost: Mogu da lete vrlo dugo (po nekoliko sati) na patroli, što je idealno za čekanje da se dron pojavi.Naoružanje: Mogu da nose isto ili slično jeftino naoružanje – mitraljeze, raketne lansere, pa čak i laserski-vođene rakete.

Odgovori
Mu

Jeftinija opcija:
Domet preko 25 kilometara po daljini iako je oficijelno samo 2500 metara.
https://www.youtube.com/watch?v=heyx2dOUot4

ma

Ako se uzme u obzir da mirage već postoji i operativan je sa svom logistikom i svim potrebnim kadrom. Pa usporedi sa cijenom nabave drugog tipa aviona i opreme sa svim potrebnim kadrom i kritično – vremenom potrebnim za dostizanje operativne sposobnosti.
Ako mirage to odmah može preuzeti (uz ostale sposobnosti koje ima), sigurno da je jeftinije koristiti ga idućih 10+ godina nego nabavljati neko drugo privremeno rješenje.
Privremeno jer kroz tih 10 godina će borba protiv dronova proći kroz 3-4 evolucije i tada taj turboprop sa samo jednom zastarjelom svrhom će moći na smetlište.

Su

Uporedi sa cenom podizanja drugih tipova aviona. Ili sa cenom koriscenja skupih projektila. Pa onda pogledaj koju stetu mogu da naprave dronovi – direktna steta na objektima i opremi i indirektna steta nastala primarnom stetom. Kao kad se pogodi termoelektrana, pa osim stete na samoj termoelektrani nastaje i steta prestankom rada svega sto je vezano na nju.
Mozda mogu i neki drugi, jeftiniji avioni da se koriste, poput Laste, ali je pitanje da li takvi avioni mogu da stignu na vreme i uniste dron sa bezbedne udaljenosti.

Pe

FHC za mirage košta višestruko manje,a kontra pitanje je koliko košta pogodak u infrastrukturni ili civilni objekat?

Ma

Slažem se skroz sa komentarom Entuzijasta sto kaže da se vadi stara tehnika iz naftalina koja je najeftinija za borbu za Dronove

Pe

Ono kao mi sa G2 svojevremeno, imamo pilote koji su pred penzijom ili nisu za lovačku avijaciju, ispravne avione i osoblje pa ajd da im damo nešto da rade.

Odgovori
En

Sada će da krene botovanje po forumu o saćastim lanserima :) za 3, 2,1… Inače sam čitao da zbog istih razloga, (ne treba slati najbolju, najnoviju i najskuplju tehniku da unistava dronove) USA razmišlja da A-10 koristi za ove namene. Rusi izvlaše t-55 iz naftalina a ceo svet će sve ostalo što leti i može da lovi dronove. Nema penzije za stare mašine. Novo doba, novo ratovanje doprinosi tome da i stara tehnika dobija opet na značenju.

Odgovori
Ac

A 10 je obarao dronove iznad Sirije.

Sl

Po samim Rusima (imam komsiju Rusa tenkistu koji je bio 2022-2023 na frontu a sada radi export/import preko Srbije), tokom ovih skoro 4 godine borbi, zakljucili su da se po jesenjim i prolecnim kisama, tj blatu nastalog od njih, skoro bez problema mogu kretati samo T54/55, MTLB, PT76 i T62, kao i par sredstava VDV jer su laksa a imaju sire gusenice.
Medjutim, to vazi samo sa osnovnim oklopom i manjim dodatcima mase do 1-1.5 tone za MTLB i PT76, te 2-3 tone za T54/55 i T62.
Time, u suvo vreme ‘preporuka’ je da se koriste kao stacionarna odbrana (drze ih u pozadini u slucaju kontraudara), a po losem vremenu da se primene na frontu uz maksimalnu podrsku dronova i artiljerije i to kao podrska jurisnim jedinicama pesadije.

Ju

Znači jastreb j21 uzvraća udarac,od ponedeljka vade onih 50ak komada oko muzeja i kreće farbanje

Odgovori
Ma

Sto je najgore, za tu svrhu bi bio najbolji… jeftin za obuku i odrzavanje, a sa tri topa u nosu… bio bi idealan :)

Vl

Tu mogu odmah da ubroje i Rafale, pa zajedno sa M2000 ce imati oko 300 lovaca na dronove. Videli smo u jednodnevnom Indijsko-Pakistanskom sukobu da nisu ni za sta bolje

Odgovori
Cr

Ozbiljno? Ja sam prije Pakistanskih tvrdnji o rušenju Rafala (olupina još uvijek nema) prvo vidio po društvenim mrežama desetke videa udara SCALP krstarećih projektila po ciljevima usred Pakistanskih gradova, duboko u Pakistanu, koje su snimali sami pakistanski građani!
A uspud budi rečeno, Pakistanci tvrde da su okinuli i Su-30, a i MiG-29, pa onda pretpostavljam da i te dvije perjanice Ruske avioindustrije također nisu za ništa bolje od lova na dronove?

Usput budi rečeno, jesi li pogledao što je indijska strana izjavila?Jesi li pogledao kakva su pravila borbe imali, jer nisu bili obavješteni da su Kinezi samo dan ili dva ranije, ekspresno isporučili Pakistancima svoje PL15 projektile koji imaju bitno veći domet od izvozne verzije PL15 projektila, sa kojom su Indijci računali, pa su Indijski piloti imali zabranu napadanja Pakistanskih aviona sa druge strane granice, jer se računalo da nemaju domet, i da bi to onda bila nepotrebna daljnja eskalacija koja bi zakomplicirala političko riješenje cijelog incidenta?Prije komentiranja, prvo se treba informirati!

M

Da li bi tako nešto moglo da se desi sa našim Migovima 29 kada im isteknu resursi ili sa Migovima 21?

Odgovori
de

Kad isteknu resursi vise niko nece sesti u te, ili bilo koje druge, avione jer to nije auto da kad se pokvari stanes pored puta i zoves slep sluzbu. Kad se avion pokvari ima obicaj da se vrati u zagrljaj majcice zemlje. A to ne samo da moze da ubije pilota nego moze da padne i na neki grad pa da napravi katastrofu. Dakle kad im isteknu resursi prvo ce biti kanibalizovani za one sto jos mogu da lete, zatim ce neki zavrsiti u muzeju a vecina na otpadu.

Sr

@dejanera
Nije bezbednost problem zapravo, avioni stari 80 godina lete bezbedno. Problem je što se ne može napraviti nalet jer nakon nekog vremena borbeni avion više provodi vremena na održavanju nego u jedinici, što znači da pada trenaža, cena upotrebe drastično raste, remete se rasporedi obuke, dežurstava itd. Zato je potrebno kupiti nove avione svakih 20 godina ako želite ozbiljan nalet i obučenost.

Ja

Kada avionu isteknu resursi samo zmaj i karoserija tog istog mogu se iskoristiti ostalo sve mora da se menja.

Mi

Mene daleko više brine rečenica: „a u velikom sukobu je nezamislivo koristiti naše najmodernije i najskuplje oružje da bismo ih uništili.“ Ako bolje sagledamo stvari, Francuska se definitivno priprema za sukob sa Rusima visokog inteziteta, a to može samo da znači WW3. Nadajmo se da će se glave ohladiti, ali koliko vidim svi se već spremaju za rat i prilagođavaju svoje ekonomije i industrijske kapacitete tome.

Odgovori
Sr

@Miks
Priče su jedno, realni kapaciteti drugo.

Vl

Obično političarenje… nema niko petlju za veliki rat,jer je to rat svih ratova,kraj svih krajeva!

Su

„a u velikom sukobu je nezamislivo koristiti naše najmodernije i najskuplje oružje da bismo ih uništili.“

Sasvim normalna izjava. U vecem sukobu se ono sto je najmodernije cuva za sukob sa najmodernijim i najskupljim oruzjem neprijatelja, a u miru moze da se koristi i za tamanjenje bubasvaba.

Uostalom, vojska u normalnim zemljama se sprema za sukob, a ne za parade.

Go

Uh. Hoker Hariken 21 veka.

Odgovori
Ne

Przenje jednog celog cevapa u tiganju.

Odgovori
Fe

Tako će sve dok ne počne naoružavanje dronova IC vođenim raketama, pa onda počnu naslovi tipa ‘dron u vazdušnoj borbi oborio supersonični avion’.

Odgovori
Mi

Ne bih rekao da je političarenje i uzaludna priča. Celokupna situacija u svetu danas jako podseća na atmosferu pred drugi svetski rat. BDP na 5% za ceo NATO, lagano prebacivanje ekonomije i industrije na vojni režim, pravljenje strateških saveza, otvaranje žarišta širom sveta.

Uz

Francuzi imaju 80+ alfa jet i desetak pilatesa PC-21 koji su već u upotrebi i mogu mnogo jeftinije da se koriste za obaranje dronova. Osim toga mogu i same dronove da koriste u istu svrhu… Suština je da otkrijem na vreme odakle su lansirani, pošalješ odgovarajuću letelicu i uništiš posadu drona i/ili sam dron. Koliko će da košta obaranje meri se štetom koju prave ili mogu da naprave. Možda je realnija i sa zemlje odbrana kao jedan od slojeva odbrane bilo klasičan PVO bilo EW, mikrotalasi… zavisi od raspoložive tehnologije/sredstava i obučenog ljudstva.

Odgovori
Ž

Uzalud me zoves

Французи имају мање од 30 Алфа Џетова и за коју годину ће бити повучени из употребе.

Имају 26 РС-21 који служе за обуку пилота.

Није поента да ли је Мираж-2000 јефтин за обарање дронова, свакако није, али ако се брани веома важан објекат, ту се питање исплативости не поставља.

Di

Da je jednostavno & upotrebljivo Rusi bi montirali sacaste lansere, mitraljeze i slicno na avione & helikoptere i pokusali spreciti destrukciju naftnih postrojenja.

Odgovori
Ž

Disko Partizan

Руси још увек немају у оперативној употреби ласерски вођена ракетна зрна.

Али су зато САД на авионе Ф-15 и Ф-16 интегрисали APKWS II калибра 70 милиметара.

Di

To je uradjeno za prvu pomoc, na Bliskom istoku posao radi miks arapskog, izraelsokog i americkog PVO + te letelice. Pa i onda, rat sa Iranom je trajao dve nedelje! U Evropi, konkretan scenario, Rusija startuje hibridne operacije sa razlicitih civilnih plovila i drugih zamaskiranih platformi, gde lansira po recimo par stotina Shahed dronova na Evropu. Stvar traje ne 2 nedelje, nego ide tako godinama, svakih par meseci, ili par nedelja, ili svakodnevno. Da bi se taj takva situacija kontrolisala, potrebno je verovatno 100 tradicionalnih letelica u vazduhu, sto koaliciono vazduhoplovstvo na istoku/severu kontinenta ne moze postici. Dakle resenje nije, samo je „nice to have“, ili deo nekog integrisanog PVO miksa.

Pe

Koriste i Rusi helikoptere sa mitraljezima oko Krima, dok spremaju Jak 52 i Cesne 172 za sličnu ulogu.

Sr

@Disko Partizan
Od dve strane, Rusiji definitivno nije u interesu eskalacija i uvlacenje NATO, ali zato Ukrajini debelo jeste. Eto vam odgovora ko je lansirao te dronove.

Di

@Srbofil

Rusija izvodi takve operacije iz vise razloga, testira se spremnost/gotovost na odgovor, plasi stanovnistvo Evrope ratom, da bi se preko njega izveo pritisak na politiku. Potom, ova tvoja teorija (iz ruske kuhinje), pusti se prica kako je u stvari zrtva agresije lansirala te dronove. Tipicna hibridna multidomenska operacija, muti se voda, da se sakrije pravi uzrok problema.

Af

To Franci zele da uvale Miraze iz ratnih rezervi za veliku lovu.To je poenta citave price.
Ako mozes da prodas ,ne bacas.

Odgovori
Mu

Misliš Grci ?

go

Postoji tehnika pravljena za ratovanje i tehnika pravljena za profit. Ako dronovi dobiju na brzini (ima ih sa mlaznim pogonom koj idu +500km/h) na nekoj liniji odbrane moraće i avioni da ih love. A možda bude i neki balon (američki raptori nisu uspeli da ubede ljude da su baloni opasni, ali sa dronvima je izgleda već druga stvar).

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor