U podešelonu naoružanja iz razvoja koji je prošle subote bio deo vojne parade, nalazili su se, između ostalog, dva nova tipa lansera domaće lutajuće municije Gavran.
Prvi lanser sa osam kutija nalazi se na domaćem oklopnom vozilu Aleksandar prvi ujedinitelj (vozilo ima šasiju američke kompanije „AM General“), a drugi ima 27 kutijastih lansera koje nosi kamion tipa MAN TGS 33.480.
Oba sistema prikazana su i na ovogodišnjem Partneru i, kako Tango Six saznaje, predstavljaju konačna rešenja lansiranja Gavrana 145 koji se nalazi u fazi uvođenja u naoružanje.

Podsetićemo da je Tango Six prošlog decembra preneo da je Jugoimport objavio tada najnovije informacije o Gavranu, i koje se od tada nisu promenile.
Gavran 145 jedini u svetu u svojoj klasi (mase 30 do 50 kg) ima resursa da 10 sati (maksimalna istrajnost leta) kruži u rejonu cilja, ujedno je i najbrži sa krstarećom brzinom od 45 m/s, a ima i najveću brzinu obrušavanja od 75 m/s.
Pored toga, prema konstruktorima, u odnosu na konkurenciju ima najbolju efikasnost kada je u pitanju odnos mase letelice i mase korisnog tereta (8 do 15 kg).

Gavran 145 se može lansirati pojedinačno ili u grupi, jedna komandna stanica može da kontroliše tri letelice.
U vozilu Aleksandar ujedinitelj nalazi se samo jedna komandna stanica, dok je za kamion MAN predviđena komandna stanica sa tri komandna mesta koje mogu istovremeno da kontrolišu devet letelica.
Iako jedan operator sa jedne komandne stanice može istovremeno da kontroliše tri letelice, u vazduhu ih se istovremeno može naći mnogo više. Sa sa iste komandne stanice po potrebi preuzima se upravljanje i navođenje i nad ostalim lansiranim letelicama.

Tako se na primer sa tri komandna mesta može koordinirati napad sa svih 27 letelica koliko se može lansirati sa lansera na kamionu MAN (devet letelica je pod direktnom kontrolom, a preostalih 18 kruže u zoni očekivanja). Takođe je omogućeno da se u toku leta promeni misija letelica.
Ciljevi se sa više letelica istovremeno mogu napasti iz više rakursa, sa više visina, što odbranu stavlja neprijatelja pred teži zadatak. Postoji i mogućnost da se stanica za upravljanje približi ciljevima i da preuzme upravljanje nad onima koje su lansirane sa većih daljina.
Sve ovo važi za osnovnu varijantu sa SUS motorom.
Od novih infromacija vezanih za Gavran 2 navodi se da ima istrajnost leta od 110 km odnosno 40 minuta.
Kako smo još saznali, Gavran 2 se i dalje razvija a u planu je i varijanta sa mlaznim motorom.
Volodja
Ovo je vrhusnko oruzje. Odmah po uvodjenu u naoruzanje da idemo dalje sa dometom, i na kraju uvezivanje sa AI, da dronovi ‘pricaju’ izmedju sebe i sami biraju metu.
Perko
Neka, zadržao bih čoveka u petlji. Jedino kad imaš čistu neprijateljsku vojnu grupaciju pa da glume pametne VBR jer nema civila pa udri po čemu stigneš. Inače nikako.
Vojvoda86
можда укључивање оног програма вештачке интелигенције коју је развио ВТИ за дронове?
Nenad N.
Perko
Ai ti olaksava posao. Covek svakako uvek ostaje u petlji.
Aleksandar
Američka šasija, nemački MAN…rusofili na aparatima, nema njihovog moćnog Kamaza…
Nikola
@Aleksandar
Kamion kao kamion, bitnije je valjda ono sto ce leteti od toga da li je kamion ruski ili americki…Ali da vam ne rusim sneska, srecan vam lov na rusofile u vasim virtuelnim bojistina i ko zna cemu sve ne…
68030
@Aleksandar
Zna se da vec duzi period imamo problem sa nabavkom kamiona 8×8. Kamaz ne moze, Man ne daju.
Treba biti zahvalan strucnjacima iz Kamaza koji su pomogli FAP-u da se izbori sa problemima koji su nasi imali sa kamionom 4040.
Zahvaljujuci njima sada imamo nas kamion za Noru, Tamnavu i druge platforme koji zahtevaju 8×8 kamion
Postovanje za sve koji pomazu nasoj namenskoj industriji da napreduje.
Branko
Da li to znaci da ce i NOVA 145 uskoro?
Ali dupliranje ovih imena mi nije jasno. Aleksandar je revolver haubica, a sada i oklopljeni dzip. Imamo Strsljen prenosni PO sistem, a sada i kamikazu. Morava je visecevni lanser 122m, a sada i brodski Alas. Sumadija je visecevni lanser dugog dometa, a sada se tako zove ovaj novi minobacac 203mm.
Stojko
Aleksandar je jedan jedini.
Vojvoda86
само једна исправка, Гавран са електричним мотором се не развија још увек, Лијаковић је саопштио да он сада улази у ТОЦ, тако да је развој завршен
Gavran
s obzirom da ni rusi koji su od nas 50 godina u tehnologiji i inteligenciji nisu u stanju da ovladaju ovim igračkicama ne bih ja bio u blizini kad se lansiraju..može to i da udari na svoje.
ovo je čisto gubljenje para i vremena kupiš zapadnu ili izraelsku tehnologiju i mirno spavaš.
Perko
Lancet, Geran i ostao i nisu u stanju? Rat u Ukrajini je rat dronovima sa obe strane. Drugo, kupljeno je šta treba i pravi se kod nas šta treba. Ono što prođe TOC i njegove standarde nikad nije bacanje para.
Miks
Lancet je bukvalno među 3 najbolja drona na svetu u ovoj klasi, a ti tako.
Ivica
a ko je u istoriji aleksadnar ujedinitelj
Nenad N.
Pa Aleksandar I Karadjordjevic, prvi komsijski kralj. On je jedini koji bi odgovarao opisu.
Михајло
Александар Први Карађорђевић, ујединитељ Срба и Јужних Словена и стваралац краљевине СХС
Nenad N.
Bogami nam ide ova „zrakoplovna robotika“ :)
Petar
Nisam nacionalista, ali sam patriota. Vozilo „Aleksandar ujedinitelj“ je naziv dobilo po Aleksandru I Karađorđeviću ili Aleksandru od Jugoslavije. Imao je priliku da ujedini sve zemlje gde su srbi bili većinsko stanovništvo (više od 75%). Ali, on je pod istu kapu stavio nas i hrvate, koji su koristili svaku priliku da vrše zločine nad nama.
To ime jam je najviše došlo glave…
Vlado
Adekvatno ime drona ta razliku od vozila sa kog se lansira.