Kako je danas potvrdio pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, srpska fabrika aviona Utva proizvodiće, kako je kazao, „vrlo složene sklopove“ za francuske višenamenske borbene avione Rafal.
Potvrda dolazi dva dana nakon potpisivanja sporazuma kojim je usvojen program industrijske saradnje između Ministarstva odbrane i proizvođača Rafala Dasoa.
Ministarstvo odbrane u danu potpisivanja saopštenja nije preciziralo koje su domaće kompanije i projekti u pitanju ali, kako je Tango Six saznao, pored proizvodnje delova u Utvi bar jedan od njih uključivaće transfer tehnologija (i hardvera) iz pravca kompanije Daso u program modernizacije jurišnika Orao.
Današnja potvrda i prethodno potpisan sporazum potvrđuju najavu Miloradovića iz jula ove godine. Kako je tada ispričao za Tango Six, Srbija će se sa Dasoom, Talesom i Safranom upustiti u značajne projekte industrijske saradnje, neke vezane konkretno za Rafal a neke i van obima tog projekta.
Miraz
Onih 2.7 miliardi i neće ispasti skupo ako ovo zaživi.
Perica
Istina! Pametno ulaganje na duge staze.
30 godina stajanke
Mašina bez radara,sa žiroplatformom iz osamdesetih prošlog veka,sa 70 kg olova na hrbatu…..diži ruke i ne bacaju pare.Dva topa nije nosio Mig 29,iz poznatih razloga.
Kamioni imaju bolju navigaciju…….To što Generali nemaju,znanje da obuzdaju usijane glave iz MO,pokazaće vreme…
Profesor
Samo što dalje od Rusa i Kineza! Ovo je odlična vest!
marin
Uz Ruski i Kineski PZO samo onaj koji nema dvi ciste u glavi moze virovat da ce srbiji bit dopusteno ono najbolje najnovije bilo softveri ili hardveri na NATO zrakoplovima i bilo cemu. Zna se da je srbija orjentirana na Kinu I rusiju i mislite da ce vam dati ono najbolje od obrane da ga mogu izucavati rusi i kinezi i njihovi protuzracni sustavi. Zivot u zabludi i lazima nista novo za Srbiju to se vidi i ovih mjeseci i godina kako se govore istine i prezentira sto se dogada u zemlji. Tako da sretno.
mladen
@marin to vi mislite da znate na koga je Srbija “orijentirana” a sa druge strane francuzi znaju nešto drugo te nemaju problem da prodaju svoj hardware Srbiji. Ko živi u zabludi otom potom a Srbija nastavlja da nabavlja i sa istoka i sa zapada. Izrael, Francuska, Kina i Rusija ne libe se da prodaju Srbiji ono što zatraži
Nebojsa
Ovo je deo ugovora ,ne može da ne zaživi
Nebojsa
Marine ,ti još nisi ukapirao da od kada su Ameri oteli Francuzima posao oko naoružavanja Australijske vojske ,da od tada Francuzi više nemaju obzira prema SADu i NATOu ,te za svoje sobstvene programe prodaju kome žele. Srbiji će prodati sve što želi ,a u Srbiji će se raditi nove stvari koje su van NATO sistema , nešto najnaprednije ,normalno za prvenstveno svoj interes ,pošto Rafala najmanje ima u zemljama NATO (Francuska, Grčka, Hrvacka ????) i ne unam ima li još ko.
arsa75
nešto sam video na tv davno da je jugoslavija i francuska radila zajednički na projekat mlaznog aviona koji liči na rafal.
a to da mi radimo delove za francusku je odđična investicija .
MiKajlo
Pa kako da ne pravimo nešto kada smo jeftiniji od kineza kao radna snaga a opet u sred Evrope..!
Bilo je samo pitanje vremena…
CADDS 4X
RO FA Utva, prva stepenica u mojoj inženjerskoj karijeri (NC Tehnologija). Rasadnik vrsnih tehničkih kadrova (od Aljaske do Australije). Prorade emocije. Još tada smo radili za Boing i Iljušin Fantastičan mašinski park, kompjuterska oprema (CAD/CAM sistemi), …
Mali
Marine, vazi zrakoplovi vec sluze za izucavanje, a nasi kad dodju vec cemo znati koliko su sposobni … barem one starije verzije kao fr3. Ne brini ti za nas, brini za fr3… dobicemo mi ono sto smo platili, a dali ce novi derbi biti na njemu ili meteor… videcemo
Апок
Oвако се и Индијци ложили.
Питање је за кога и шта правимо. Да продајемо или само за наше потребе.
Miki
Bravo za Utvu,bravo za Srbiju !!
Ivica
ako ovo krene isplatice se i 4milijardi da je plaćeno
Dragan…
Samo napred Srbijo.
miki
U Kraljevini Jugoslaviji su postojale šest fabrika za proizvodnju avio motora.Neke od njih su bile tesno povezane sa Francuzima
Nenad
Prvo UTVA i Boeing, pa Stavatti i sad Daso… Nema stajanja.
Nikibo
Ježim se od gromoglasnih najava. Da nešto ozbiljno prvo zaživi, pa onda možemo da pričamo. Utva baš i nema „dobro prolazno vreme“ zadnjih decenija.
A što se tiče Orla, vreme je da se prestane sa zabludama i da konačno dignu ruke od istog. Prozor za modernizaciju tih aviona je odavno prošao.
Brad
Zamisli coveka koji stavlja Stavatti i Dassault u istu crtu. Stavatti je maketarski zavod dok nas sa Dassaultom veze 2.7 milijarde vredan ugovor. Imamo osiguran plasman i sve sto Srbija treba da uradi je da ulozi par desetina miliona evra i imacemo moderan pogon i Utvu. Srbija vec desetine miliona izdvaja za odrzavanje u zivotu zastave, utve i slicnog. Ovako sa osiguranim plasmanom treba da uloze jednokratno cifru koju bi ulozili za nekih 5 godina i posle toga su mirni
Zoran
Šta ako krene? Mi ni brisače za kola ne možemo da pravimo.
Vučić ide na otvaranje fabrike za 700 radnika. Dali im zemlju, za magacine
mašine, hale…i zajebanciju, a jedan „Kluz“ je imao 2000 radnika na 5 puta manjem prostoru.
Ako si pametan, kao što nisi zar nije bolje da smo napravili fabriku za delove Rafala, onda videli dali ide, pa kupili rafale?
Koliko je fabrika otvoreno i sve su propale.
A doće i vama, neće ovo večno…
KK
Ovo je pocetak necega.
Mozda zavrsi kao nesto na tragu Novog Aviona, ali trenazno, klipno ili nesto slicno. Bitno je zaustaviti propadanje stvari i tehnolosko nazadovanje, ako nije prekasno.
Andusic
A dobro, F3R koristi sklopove starije generacije pa to ne moze utjecati na nasu operativnu uporabu.
Igipop
Pa i hrvatski Rafali će kad-tad biti modernizovani,tako da će svakako neke delove koristiti…
Vlado
Bice sjajno ako se ovo ostvari. Zadržacu dozu skepse.
Милан
@Marin
ok, slažem se sa iznesenim stavom. A kako bi prokomentarisao činjenicu da su nama prodali savremeniju verziju Rafala od vaše? Kako to da vam Izrael nije prodao F16 jer su USA stavile zabranu Hrvatskoj na kupovinu F16 a Izrael Srbiji prodao veoma savremen Pulsar?
Biće da je po sredi nešto drugo Marine, a?
Vuk
Meni nije jasna jedna stvar.
Uz svu modernizaciju Orla, koliko još uopšte može da bude u upotrebi?
Hvala.
Vlada Gajic Gaja
Ovo je odlična vest za Srbiju i naše Avione Rafale živela majka Srbija 🙏🙏🙏☦️☦️☦️🇷🇸🇷🇸🇷🇸🔝🔝🔝💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Рп.
Замисли доказано непријатељска земља,ти продаје најсофистициранији производ за домаћу употребу(одбрану).Потез за гађење.
Ivan
Da, vrlo složene sklopove, gumice, točkove, farbu, šrafove…
Perko
Utva, doduše, ne pravi ni gumenariju, farbu i slično. Ali nije to poenta, Utva je ušla ovakvim poslom krajem 80ih u 21. vek sa Boingom, praveći vrata i slične sklopove ali u dobrim i isplativim serijama, kao i Prva Petoletka sa određenom hidraulikom i slično.
Važno je da se uopšte obezbedi pristup međunarodnoj podeli rada, pa da juriš kvalitet, sertifikate, licence i slično što je ogroman posao. Ali, bez početne spremnosti nekoga da te uopšte vidi u nekom sistemu ti si samo periferni igrač koji nikome ne treba jer nema poverenja dok neko prvi ne povuče nogu.
Iskreno, više bih voleo da pravimo nešto za civilnu industriju, da recimo Erbas kupuje od Utve za taj sektor jer bi to bio ogroman podsticaj za razvoj fabrike, ali daj šta daš. I Daso je neko ime u tom vrhunskom rangu pa neće da škodi kao referenca, naprotiv.
Neka je šta god, neka bude poklopac rezervoara, ali je poklopac rezervoara za koji možeš na nekom civilnom sajmu da kažeš da praviš za firmu iz top proizvodne sfere, da si komponentaš za jednog od top lovaca današnjice. Ako ništa drugo, neka donese opet neka vrata, neki sklop, za neki putnički avion iz velike lige, to su stotine novih radnih mesta sa baš dobrom platom. Nema malog posla u toj sferi.
Tocak
@Ivan gumice za rotacione distributore su jedan od najtezih proizvoda za proizvodnju ali naravno nemas ti pojma o cemu pricas, vazno je da si nesto rekao.
Mečka
@Perko
Utva je svojevremeno pravila i neke delove za raketu Ariane 5 ali se o tome malo zna. Imao sam srećui da sarađujem sa inženjerima iz Utve i bio više puta i pre i posle bombardovanja fabrike. Svedočio kako je tadašnji direktor Bjelogrlić ponovo podizao fabriku bukvalno iz pepela i ruševina. Ne sumnjam da su sposobni da urade kvalitetni šta god bude trebalo.
radovanovic
Mečka@. Bjelogrlić je dizao firmu iz pepela ne samo zbog posledica bombardovanja već i zbog lošeg rukovođenja njegovih prethodnika.
Beli
Monday je ovo pacemaker saradnje ili zamazivanje ociju za te pare Kako kaze nas naod. Ne zaboravite da nam Francuska nikad nije bila prijatelj a fama o prvom svetskom ratu je prenaduvana jer je placen i poslednji metak dva godisnja budzeta dala je ondasnja drzava.
Perko
Prijatelji među državama? Ne biva to tako. Bili su saveznik, svakako jeste sve plaćeno do poslednje pertle ali je i bolje tako. Čist račun duga ljubav a ne da moramo kao zapadna EU da decenijama „pezi“ pred SAD zbog Normandije i Maršalovog plana (koji su činili krediti i obaveza da se kupuje američka roba i mašine). Bolje platiti u kešu ako se ima.
Saveznici danas jesu, sutra nisu i to su naši pre 100 ili pre 200 godina mnogo bolje razumeli nego mi danas.
Ako nešto od tehnologije može da se kupi onda da se kupi. I to je poenta saradnje. Ne daju ovo iz ljubavi nego što smo dali pare i to je čitava priča.
Možemo reći da su trenutno nešto naklonjeniji jer eto hoće nešto da prodaju od viših tehnologija jer mnoge druge uopšte neće i to je čitava stvar.
Vlado
Prijatelja nema u politici, samo korist. Francuska nam je vise koristila od Rusije i Kine posebno kroz istoriju.
Небојша
Зар још има оних који живе у прошлости? Економија је битна. Да ли нам је неко пријатељ или не, тотално не битно. Битно је да се окреће.
Mikvel63
I pertle su naplatili…i municiju za topove koja uzgred budi rečeno nije odgovarala kalibru naših topova…smrde su to…
Nenad N.
I idemo jos jednom i po stoti put. Srbija trazi municiju, niko iz Evrope nece ni da cuje, a Rusija daleko. Samo Francuska ima i hoce da proda, ali ne moze da dopremi dovoljnu kolicinu dovoljno brzo. Srbija placa Francuskoj, Francuska ubedjuje Grcku da Srbiji preda svoju topovsku municiju, koja se malo razlikuje od srpske i koja se lako prepravlja. Grcka Srbiji brzo salje svoju municiju, Srbija brzo prepravlja i ratuje, Francuska kasnije nadoknadjuje Grckoj. I dosta vise o toj municiji, aman.
Vlad
Nenad N.
To je jedna od verzija a za mene je istinita taman toliko koliko i ostale verzije te priče. Stoji činjenica da smo prve avione za nas nabavili upravo od Francuza. A ima i ona „Kreće se lađa francuska“. Samo što nije francuska nego italijanska. A i odlično znamo ko ih je ucenio za brodove. Još se neko ovde izlupeta i da Rusija nije ništa učinila za Srbiju u odnosu na Francusku. Pa ušli su u rat zbog nas. To je to ništa?
Banco
lepo zvuči, ali sam skeptičan. Libija se prema Francuskoj odnosila kao veliki prijatelj, a zauzvrat je dobila najvećeg neprijatelja. imi sada plaćamo reket za ove rafale, ne znam kako ovo može dobro da završi…
Aco
Čim je sklopljen sporazum sa Utvom onda znate koliko je to ozbiljno.Dovoljno je pogledati kakve stare mašine imaju i onda je sve jasno da je u pitanju samo paravan za neku priču -uradili smo ofset.Državi nije u cilju da posao da firmama koje to realno mogu već samo podobnima,a zna se zbog čega.
Lovac
Ti si kao vidio kakve mašine imaju. Znaš sve o Utvi. Izgleda više nego iko u Srbiji.
Miks
Odlična vest. Lično više sam voleo da Utva u potpunosti batali avione i pređe na dronove, ali ovakav vid saradnje samo može da pozitivno utiče na dalji razvoj Utve. Ko zna, možda Utva bude bila značajan igrač u proizvodnji delova za Rafal. Ono što zaista zabrinjava jeste dalje ulaganje u Orao koji ne dokazano loš avion. To je avion koji od starta nije valjao i svako dalje ulaganje u njega predstavlja promašaj. Pa zar bi Rumuni odustali tek tako od tog aparata da je imalo bar malo razloga da ga ostave. Taj avion od starta vuče problem sa slabim motorom, lošim stajnim trapom a sada već i potpulo zaostalim sistemom upravljanja i navođenja kao i mogućnosti nošenja naoružanja. U modernom sukobu ove letelice su potpuno neupotrebljive i zaista mi nije jasno ko više pokušava da im daje veštačko disanje kad su odavno klinički mrtve. Za ime Boga, izvlačili su ih iz muzeja da bi ih osposobili i mi ćemo tako nešto da modernizujemo. Moj predlog je hitan završetak postojeće modernizacije i držati ih u životu dok zmajevi dozvole, u međuvremenu nabaviti ili drugu eskadrilu Rafala ili nešto drugo. Od babe devojka ne ide.
micko
Meni više miriše da ćemo uzeti nešto od Kineza (daj bože 5.generacije) nego što mi se čini da ćemo uzeti drugu eskadrilu od Francuza.
Po
Mislio sam da je to sala za avion Orao, ako je to stvarno tako onda je to totalni promasaj. Ne bih se slozio za novu eskadrilu rafala kad se za taj novac moze uzeti avion pete generacije.
Alex
Bolji je Galeb ili od 0 krenuti sa novim avionom pa sta bude ,ne zaboravimo da su SAD 1991 htele da uloze u utvu za skolsko borbeni avion ,prepoznali su kvalitet .Kacigu koju su nosili prvi f16 je konstruisao nas covek ,enoga na novom B.zivi ,upoznao sam ga igrom slucaja .
Darou
Meni se čini da nije bitan Orao kao avion već kao platforma za razvoj domaćeg kadra koji se na Orlu vežba i podiže svoje znanje i sposobnosti.
Makarije
Ma nisi ukapirao, mi ćemo od Orla napraviti super-drona! :-)))
Branko
Da su bar na vreme poceli da modernizuju Galebove, kao sto je i bilo u planu, pa barem da imamo resene skolske avione, ovako nemamo skolske i vec 12god. bacamo pare na Orla, cak i dragocene resurse od Francuza potrosicemo na tu glupost. A drugi offset – Delovi za Rafala…. Pravicemo neke beznacajne delove, modernizovacemo avion iz ’70ih, koji je i tada bio slab i razvijacemo nase oruzje za Rafala.
Ne zna se ni sta je najveci promasaj od svega ovoga…
Slicno kao sa H145, nit smo odrzavali ili remontovali neciju letelicu u Momi, niti je iko kupio nase naoruzanje za helikopter, sem Madjari nesto simbolicno.
Siniša
A dali ti znaš da Amerikanci još uvek koriste be 52 koji jeproizveden još u vreme Vijetnamskog rata.Dakle još dalekih 60tih godina.Pa računaj koliko je on stariji od našeg orla.Oni su njega više puta modernizovali.Bitna je savremena elektronika i moderno naoružanje.I još jedna stvar plan im je da još dva be 52 vrate iz muzeja i da i njih modernizuju.A što se tiče orla on jeste bio slab u to vreme,ali posle modernizacije njegove osobine se drastično poboljšavaju.
Branko
B52 nije mali mlazni skolsko borbeni avion, to je drugo, oni mogu da lete i preko 50 godina, Orao ne moze…
Iva
Branko Orao moža da leti uz produžetak resursa do 2.055god isto kao i SU-25, pravljen je kao bombarder i oni imaju mnogo jaču oklop, karoseriju 😉 sve ostalo se menja, elektronika, avionika, navi, pa i motori, radari…. Orao nam je dobar dok god ni jedna zemlja oko nas nema avione i PVO poput Albanije (kosova) BiH, Slovenija, Makedonija, CG, Bugarska…. mi imamo PVO da zatvorimo nebo pola nalkana tako da Orao može da deluje. Osnovno pravilo dok ne kupiš bolje ne bacaj staro!!
Bojan Vu
za vašu informaciju i hrvati su kupili iste aviona a nisu dobili ništa tako da budete sretni mogućnosti da se može zaraditi.
Alex
Gde su kupili iste avione ,kupili su polovne i seriju nize ,ovo sto mi kupujemo tj.vojska Srbije je generacija 4++
Rasha
Опет робови
Thor
Zasto robovi?
Jel mozemo mi da napravimo sami neki avion pa da ne budemo robovi?
Zika
Utva neće projektovati te sklopove, neće razvijati intelektualnu svojinu nad njima, već će biti izvođač prema striktnim specifikacijama francuskog partnera. Profitna marža u takvom poslu je minimalna, a radna snaga postaje jeftina proizvodna jedinica za strani sistem.ovo je deo tzv. „offset obaveze“ (industrijska kompenzacija) koja prati kupovinu Rafala. Umesto da Srbija dobije popust na kupovinu aviona, dobija „priliku“ da platí sopstvenim budžetskim sredstvima proizvodnju delova za tu istu kupovinu. Drugim rečima, država će verovatno subvencionisati Utvin rad kroz sredstva Ministarstva odbrane, dok će konačnu korist od proizvoda imati francuska kompanija. Ovo je finansijski gledano izuzetno neisplativ posao za srpsku stranu.Navod da će transfer tehnologije za Rafal biti upotrebljen za modernizaciju domaćeg jurišnika Orao zvuči privlačno, ali je praktično besmislen. Rafal je avion pete generacije, dok je Orao koncept iz druge polovine 20. veka. Tehnologije korišćene za Rafal su previše sofisticirane, skupe i kompleksne da bi se bile integrisane na platformu Orao bez potpunog redizajna celog aviona, što je finansijski nemoguće. Ovakve izjave služe samo kao opravdanje za javnost, dok u stvarnosti vode ka rasipanju resursa na nemoguć projektat i odvlačenju pažnje od potrebe za razvojem novih, autonomnih platformi.
Darou
I Kinezi su nekad bili jeftina radna snaga, pa sada proizvode i automobile i avione i telefone itd. Ako ne znaš onda prvo kreneš kao jeftina radna snaga pa vremenom sa sticanjem znanja i iskustva i razvoja kadra prelaziš na stepenicu više.
Nenad N.
U tekstu nema pomena o prebacivanju icega sa Rafala na Orao, vec o prebacivanju hardvera i znanja neophodnog za modernizaciju Orla. To moze biti i kompjuter, ali i masina za savijanje lima. Sve ostalo je samo spekulacija.
Iva
Rafal je 4+ generacije a Orao 3 generacije. A svaki posao i otvaranje radnih mesta uz transfer bilo kakve tehnologije je dobar posao, i modernizacija Orla. A u pitanju je zajedničko pravljenje školsko borbenog aviona u Utvi za nas i za izvoz. Pošto male već izvozimo 3 vrste.
Micko
Изгледа да нико није био у прилици да види како дејствује авијација, па и Орао. Не дао Бог никоме бити на супротној страни. Забораља се да је то ловац-бомбардер, али да је углавном дејствовао по циљевима на земљи. Као и Галебови и Јастребови. Па, Јастребови су радили и те какав посао. Према свецу и тропар. Орао још увек може дати свој допринос у зависности од циља и противника. Ако изузмемо Грке, Бугаре, Румуне, па и Хрвате (с њима сам скоро сигуран да ратовати нећемо, ако будемо паметни и ми и они), Орао уз модернизацију, нови радар, побољшан стајни трап и ситуациону свест, може да одмени Мигове у контроли бојишта.
Ivan Uzice
Pusti ih druze,ne znaju sta pricaju.Veci ucinak je imao Orao 90tih nego svi migovi zajedno.Jednostavno odrzavanje, dostupnost delova,1000 prednosti ima,jeftin avion,maverik,nrz,bombe.Sta ces rafal da saljes da roka Fab-ovkama.Sat leta vatra, streljivo vatra skupo.Ali sve mi znamo…
Crni_Bombarder
“kako dejstvuje avijacija” :-D
Kad beše to Orao dejstvovao?
1995? 1999?
To je bilo PRE 25-30 godina!
O čemu pričaš čoveče?! Koliko god da su dobri (a nisu dobri) to su avioni stari 40+ godina. Koji se NE PROIZVODE i delova nema.
Promenila se tehnologija i način ratovanja. Ti avioni nemaju perspektivu. Koliko god da se uloži ne isplati se jer koliko će još moći da lete? 10god?
Neka ih ovako…nek lete kol’ko mogu dok ne kupimo neke avione da ih zamene. Ali pare na njih ne treba bacati.
I šta tačno modernizovati…? Samo…kabinu, elektroniku, stajni trap, radar naoružanje i motore.
U principu ostao bi stari samo zmaj. Star 40 god 🤦🏻♂️
Da je modernizacija urađena pre 15-20god možda bi i imalo smisla.
“Ако изузмемо Грке, Бугаре, Румуне, па и Хрвате (с њима сам скоро сигуран да ратовати нећемо”
A sa Mađarima i BiH hoćemo? :-D
Miloš77
Ko je stariji primerak na gornjeoj slici?, Orao ili Maverik ispod krila?
Orla bar mozemo odrzavati, modernizovati, i naoruzavati modernim sistemima sistemima i novim raketama. A Maverike? Imaju 35-40 godina.
Srdjan
Pa zvuci dobro ali na dugačkom štapu. Da li zaista verujete da ce Srbija dobiti neke značajnije komponente i sklopove? U Utvi? pa.Zastsva oružje nam je u minusu,.kao i vecina namenske industrije. Krajem svake godine, a ni ova nije izuzetak, drzava da ogroman novac Jugoimportu za buduće porudžbine… A u realnosti da porciju nagomilane dugove i isplate sve obaveze.
Lovac
Dali bi bio ljubazan da nam kažeš koja kompanija je u minusu i koliko. Jeli imaš pouzdane informacije i čvrste argumente za to što si naveo, ili si to pokupio na pijaci.
Milan
Hm, to može biti i set ključeva za svećice….recimo.
Q@A
Da li se nešto zna u vezi sa METEOR sistemom? Da li postoji opcija da se osnuje neka vrsta specijalizovane kompanije kao što je MDBA koja će dizajnirati zamenu?
Nenad N.
Slabi smo mi jos uvek industrijski da bi mogli da proizvedemo nesto tako slozeno. Mozda tamo negde u buducnosti.
Vlado
Znači, plastiku i gumu. Ono što već radi. Koje gluposti. Srbija nema tehnološku komponentu za bilo što drugo. Još uvijek u većini poslova koriste ljude a ne robotiku. I ovaj T6 postao Informer. Ćaci sve preuzeli u Srbiji pod Vučićem.
Aerobal
Pa sto ga citas kad je ko Informer, imas vasih ‘strucnih’ sajtova koliko hoces…
Nenad N.
Sve i da su najobicniji srafovi, ovo je odlicna referenca. Mali smo mi da bi bili sila kakva zamisljamo da smo. Setimo se ni da Rumunija, kao prava regionalna sila, ne ucestvuje u slicnom vojnom vazduhoplovnom programu. Samo jos da ovo umemo da iskoristimo do maksimuma.
Бинср
Орао је вежба ка, тј. платформа на којој ће се учити наши млади конструктори како да праве авион. Кад сажваћу те лекције моћи че да се размишља о развитку неког лаког школског млазног авиона.
Stojko
To samo maska da se zamažu oči zbog preskupo plaćene rafale
Goxy
od tog posla nema nista!
tako su se dogovarali ranije za sve i svasta, npr thales takticki radio, i sta je bilo, gde je ta i te silne proizvodnje?
Boban69
Велика грешка што је наше руководство унапред плаћа Рафале, који су дупло скупљи од Руских Мигова 34 и 35 шесте генерације, узимамо Рафал пете генерација за флоту од 12 Рафаела је плаћено толико 2,7 милијарде, а за тај новац смо могли од Руса да купимо 24 Миха 34 и 35. Друго шта ће нам Рафали, када их не можемо употребити против НАТО земаља, јер могу директно их искључити, ако дође до неког сукоба. Чиста пропаст једне лоповске будале који је за овај посао ставио 1,35 милијарде евра у свој џеп.
Perko
Nit mogu da isključe bilo šta niti MIG ima avione šeste generacije.
Банаћанин
Прво нека нађу кадар који ће то производити,сви мајстори отишли у пензију,нема ко са мало више процента мозга да смисли неки производ, мајстори све раде без техничког цртежа,помињу штапа и канапа,битно је да се роба производи да се намире њиме плате а ми смртници ради док непаднеш