[FOTO REPORTAŽA] Skromnom vojnom paradom u Moskvi, Rusija obeležila Dan pobede u Drugom svetskom ratu

9. maj 2025

[ANALIZA] Borbene mogućnosti ratnog vazduhoplovstva i PVO Pakistana

9. maj 2025

Operacija “Sindoor“: Prvi borbeni gubitak Rafala; Prilikom napada na pakistanske ciljeve oborena najmanje tri indijska borbena aviona

8. maj 2025

Bugarska ima poteškoće u prijemu prvog borbenog aviona F-16: „Hardverski problem“ nije otklonjen ni nakon mesec dana

7. maj 2025

Kompanija PR-DC i američki „Raven Autonomous Technologies“ na „SOF Week“ sajmu potpisali ugovor o uspostavaljnju zajedničke kompanije za proizvodnju IKA-Bombardera

7. maj 2025

Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

5. maj 2025

Albanija dodelila posao kompaniji „Elbit Systems“ za osnivanje nove Vazduhoplovne akademije i obuku vojnih i civilnih pilota

1. maj 2025

[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

29. apr 2025

Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

28. apr 2025

[ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

28. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025

Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025
Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala
Nezvanično, vrednost ugovora je neverovatnih 7,4 milijarde dolara / Foto: "Dassault Aviation"

Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

Kompanija „Dassault Aviation“ saopštila je da je danas između Indije i Francuske potpisan međuvladin sporazum koji omogućuje potpisivanje ugovora o nabavci 26 višenamenskih borbenih aviona Rafal (M)arine za indijsku mornaričku avijaciju.

Iz Dasoa podsećaju da je potpisivanju ovog ugovora prethodila objava iz jula 2023. da je Rafal Marine izabran za opremanje indijske mornarice koja će postati prvi inostrani korisnik palubne varijante Rafala. Takođe se napominje da Rafalom već raspolaže indijsko ratno vazduhoplovstvo koje koristi 36 primeraka ovog tipa.

Za sada međutim nisu saopšteni nikakvi detalji ugovora. Indijski mediji prenose da je procenjena vrednost ugovora 7,4 milijarde dolara, kao i da se nabavljaju 22 palubna jednoseda Rafal M uz još 4 “kopnena“ dvoseda Rafal B. Takođe se navodi da će isporuka biti realizovana u periodu 2029-2031.

Indijska mornarička avijacija trenutno na svoja dva nosača aviona (Vikramaditja i Vikrant) koristi ruske palubne višenamenske borbene avione MiG-29K i KUB, nabavljeno ih je 45, i oni su isporučeni u periodu 2008-2016. Zamenili su britanske avione „Sea Harrier“, a do sada je u udesima izgubljeno 5 aviona. Smatra se da će MiG-ove najverovatnije jednom zameniti upravo Rafali M, što bi moglo da se dogodi u narednoj deceniji.

Već mesecima se u medijima provlače spekulacije da bi Indija mogla da naruči i dodatne Rafale za ratno vazduhoplovstvo. Postoje navodno dve opcije, jedna za direktnu nabavku 40 aviona, i druga u kojoj bi većina od 110 naručenih aviona bila sklopljena i proizvođena u indijskim pogonima.

Ratno vazduhoplovstvo Indije koristi 36 primeraka (28 jednoseda Rafal EH i 8 dvoseda Rafal DH) koji su naručeni septembra 2016. godine. Primopredaja prvog aviona izvršena je oktobra 2019, a isporuka je trajala u periodu 2020-2022.

Lokalni izvori spekulišu da će Indija u okviru ovog ugovora dobiti deo proizvodnje i pratećih usluga koje podržavaju eksploataciju letelica.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Indija na vreme planira penionisanje Migova, i zamenu istih sa Rafalima. U ststini drugog aviona kao opcija danas nemaju, a vreme je za odluku jer se ipak radi o nosacu aviona. MiG-29K i KUB ce biti 20 godina stari do prve isporuke Rafala, a kompletna zamena svih 30-40 aviona ce sigurno uzeti najmanje 5 godina.

Bas gledam te indijske moderinizovane MiG-29K/KUB, pa i egipatske M/MS. Dosta su to sposobne i dobro naoruzane ptice. Lepe ptice. Indijski K nose Izraelske i Ruske ozbiljne vazduh-zemlja rakete (Rampage, H-35, H-3, NASM-MR). Egipatcki, uz H-35U i H-31 i nose i nisanske kontejnere.

Rafali F4.1 ce naravno doneti daleko vise sposobnosti, ali i za daleko vise para. Taman kad se ovi penzijonisu.

Odgovori
Sr

@Miloš77
29K su tehnološki na nivou Hornet C/D MLU, s tim što Horneti imaju modernije motore i nišanski kontejner. Dakle govorimo o tehnologiji 90ih sa nekim modernijim elementima.

Ž

Srbofil

Индијци су модернизовали МиГ-29К и КУБ, ту је савремено домаће и израелско наоружање и електронска опрема (међу њима и израелски нишански контејнер).

Sr

@Živojin Banković
Nisam video nikada fotografiju indijskih 29K sa Litening, ali moguće da su ih modernizovali.

Pe

@Srbofil Pa F-18 Hornet ima vise varijanti, McDonnel Douglas i 25% veci i jaci Boeing Super-Hornet (izasao 1995) ali ima i onaj za borbu sa PVO.
Pocetni F-18 imao je APG-65 radar, promenjen na jaci 1992,a ima i verzija sa radarom za mapiranje tla (1987).
Ako bi uporedili motore F-18 ( GE F404, a za Super Hornet GE F414 ) po kvalitetu, po broju radnih casova do remonta (service life) ?
Generalno su americki motori neuporedivo pouzdaniji zbog boljih legura i preciznije izrade, koju Sovjeti i Rusi nikad nisu dostigli.
Sta god da su Indijci dodali svojim MiG-29 i Suhoj-30, postepeno odlaze ka avionima zapadne proizvodnje, posebno ako uzmu F-35 sto je Trump nudio.

KK

Ide Rafal k’o vruc burek. Dzaba burek.

I nema veze polovan, novi, mornaricka verzija, koja god.

Odgovori
Ma

@ KK tako će biti tj ići dok ne krenu u nekom sukobu da padaju ili da ih uništavaju na pisti kao bilo koji drugi avion. Jeste odličan Rafal, ali je ranjiv kao i svaki drugi avion, posebno od napada dronovima dok je na stajanci. A u takvim napadima ne pomažu ni kamponiri, ni antidron sistemi, posebno kada se u napadu koriste mali dronovi sa optičkim kablom, koji se nikako ne mogu ometati poznatim sredstvima.

Br

Kina je sve u okruzenju ucinila beznacajnim. Zvanicno su 2023 imali 200 J-20, od kada je krenula proizvodnja od 200 primeraka godisnje, tako da sada njihov broj varira izmedju 300 i 600 u zavisnosti od analiticara.
Pa dodati na to 650 J-10, 300 J-11, 300 J-16, 100 J-15, 100 Su-30, 32 Su-27 i 24 Su-35 i jos preko 2000 slabijih mlaznih aviona. A ovi prvi, skoro svi osim Su-27 i delom Su-30 su proizvedeni nakon 2010, cak najveci broj nakon 2015… To je nesto sto nema niko ni blizu, prosecan americki mlazni borbeni avion je skoro 20 godina stariji. Slicno je i sa PVO i mornaricom, artiljerijom, tenkovima (Kina trenutno proizvodi 7 tipova tenka) jedino ce prednost u nosacima aviona i spijunskim satelitima biti dostignuta tek oko 2032-35.
U svakom slucaju, cica mica i gotova prica, jedino ako zapadnjaci ne pokrenu novi veliki rat, kao poslednju sansu…

24 Rafala za Aziju vise nisu nikakva vest.

Odgovori
Nj

Zaboravljate da je Kina okružena vrlo mnogoljudnim i bogatim državama koje samo čekaju svoju priliku. Japan, Južna Koreja, sama Indija, pa i Tajvan (zasebno nije neka sila, ali u savezu sa Japanom i SAD-om definitivno nije zanemariv)…

Bu

Branko fantastična analiza i ređanje činjenica. Pogotovo za kapacitete proizvodnje i produkcije sofisticiranih sredstava vojne tehnologije Mnogoljudna zemlja je spremna da obezbedi i dovoljan broj pilota za ovoliku silu aviona. Dokle u isto vreme, (pošto pratim SAD izveštaje o stanju u njihovom RV.kao i novotarijama kod njih) Pentagonove komisije u izveštaju o stanju I sposobnostima R.V navode ovu činjenicu koju ste izneli o zastarelosti avijacije i ogromnom prestojećem problemu , gde će doći do nedostatka i zamene pilota, pošto već sada imaju aktivnih pilota za dve trećine aviona i helikoptera , gde se zbog odlazka u penziju očekuje veliki odliv kadra a interesovanje za poziv vojnih pilota nikada manje , pa im nude bolje pogodnosti i veće plate da bi privukli mlade … itd.. Činjenica je da je Kina postala kolosalna sila u kvantitetu ,ali se vidi i ogroman napredak i ekspanzija u kvalitetu u zadnje dve decenije i što je najvažniji faktor ,mogućnost masovne i brze proizvodnje, svega i svačega.

Ne

Sve vise se pojavljuju vesti da Kinezi malo i lazu sto se tice brojeva i proizvodnje. Valjda naucili i oni sta je marketing, a ni avioni nisu bas mobilni telefoni. Kvalitet tih kineskih aviona tek treba da vidimo.

Pe

Rafal veliki skok posle MiG-29K koji je neprigodan za 21 vek.
Posebno ako bi Indija preuzela i deo proizvodnje, bilo bi tu svasta pozitivno za Rafal koji sa danas najbolje prodaje, valjda po broju odmah posle F-35.

Odgovori
Mi

Tesko ce Francuzi dozvoliti deo proizvodnje Rafala u Indiji, ali Indijci nemaju izbora za novi Palubni lovac bombarder. Rafal im je jedini kandidat jer amerikanac ne dolazi u obzir. A tek im Ameri ne bi dali neku licencu za F-35B ili F-18 :-)

Rafal F4 jeste velik skok posle MiG-29K ali i bukvalno 3 puta skuplji od tog Miga. Sa nadogradnjama i novim izraelskim i ruskim, pa i indijskim raketama vazduh-zemlja (naveo sam neke gore u prvom komentaru) danasnji MiG-29K i nije uopste tako naivna ptica.
Ako bi pak poredili Rafale koji su leteli 20010-2016 to su vec bile daleko slabije ptice od danasnjeg F3 i daleko blize tadasnjem MiG-29K.

Pe

@Miloš1977 Rat u Ukrajini jasno je demonstrirao mogucnosti MiG-29 i svih nadogradnji MiG-29, to je avion za muzej avijacije, ne za aktivnu sluzbu u nekom buducem sukobu.
Rafal je od samog pocetka iznad MiG jer je pravljen kao visenamenski od starta, i savremenim zapadnim nacinima izrade, a ovo sto ce Srbija imati je daleko iznad.
Indija svakako nece uzeti slabije od toga.

Ma

@ Petrovic Dusan videli smo pre neki dan i kako je prošao F 16 u istoj toj Ukrajini i pored toga što su ga krili i čuvali… oborila ga R 37 M isplajena sa ko zna koje distance. A prekjuče smo videli i kako je ruski dron Geranj 2 oborio Ukrajinski Su 27. A jutros čitam kako je Američki F/A 18 Super Hornet pao sa nosača aviona Hari Truman u more sa sve tegljačem, koji ga je teglio. Drugi izgubljen Supoer Hornet sa svega par meseci protiv Huta! Tako da manite se propagande, nego čitajte nepirstrasno kako biste dobili pravu sliku dešavanja…. Suma summarum, svaki avion se da oboriti samo je pitanje taktike, upotrebe i obuke, ne postoji avion koji se ne može oboriti.

Op

@Dusan,na koje nadogradnje misliš?
Ukrajinci nemaju baš neke izuzetno moderne nadogradnje. Te njihove nadogradnje su sasvim skromne i ne mogu se mjeriti sa onim čime se Rusi suprotstavljaju.

Sta se tice Indijskih MiG-29K i KUB i Rafale, koliko god Rafale moderniji bio, ostaje 4++ generacija. Tamo dje Kinezi i Rusi rade na palubne lovce 5-te generacije (bar je palubni SU-57 na planu) a dje ih Amerika stanča, tu Indija zaostaje.

Rafale je biran, ne jer je najbolji za namijenjeni zadatak, već zato što nema alternativu 5-te generacije koja bi (odmah) bila prodana Indiji. Indija je vise-manje sta se toga tiče u istoj situaciji kao Srbija.

Budimo iskreni, tih sadašnjih 36 Rafale, ne bi imali mnogo značaja u ratu protiv Kine, a tek treba da se vidi ako bude, kako će protiv Pakistanskih J-10, F-16, JF-17 kojih ima „en masse“.

Kaži što god hoćeš za Ruse, ali su oni, njihovo znanje i tehnologija, mnogo značili za Indiju i Kinu. Posebno za Kinu.

Niko nije bio spreman takvu tehnologiju da prodaje i da vrši transfer tehnologije na tolikoj skali koliko oni. Sve ono što sad Kinezi samostalno razvijaju ima Ruske i Sovjetske pretke i nešto Američkih predaka (otmeto F-35 znanje, F-117, itd.), ali sve prije J-20, J-10, je Rusko/Sovjetsko pod licenziji sa nekim izmjenama. Indijci su ti odje ti koji su najmanje izvukli iz svega onoga sto su im Rusi (pro)dali. Nisu stigli dalje od LCA Tejasa, Akasha, itd. Sami pali, sami se ubili.

Mi

Slazem se da je rat u Ukrajni dokazao da iole modernizovan MiG-29 uz pomoc situacione svesti i podrske sa zemlje moze itekako da bude dobar i koristan borbeni avion. Ima gomilu pluseva u svom dizajnu zmaja sto mu omogucuje da se koristi u uzasnim uslovima rata i sto doprinosi njegovom prezivljavanju i operativnosti. Steta sto nije ranije i vise modernizovan.

Pe

@Markus1463 F-16 je avion bez stealth karakteristika, i PVO moze da ga obori, u Bosni pa u Srbiji je oboreno 2 aviona F-16, svakako ruska PVO moze oboriti F-16. Bitno je da Ukrajina sad ima taj odlican avion, i pocinje da stvara flotu savremene avijacije.
A sto je bespilotna letelica pala na Su-27, pa ukrajinski bespilotni su pali na Su-57 u sred Rusije i sta to znaci?

@opFor777 Ukrajinski MiG-29 je modernisan da sluzi kao nosac preciznih bombi Hammer i HARM raketa, sto svakako nije osnovna namena aviona lovca.U tom smislu je nesto postigao,ali ne kao lovac.

Da je MiG-29K dobar aviona, Indija bi kupila jos tih aviona, a ne bi prelazili na skuplji Rafal, za koji treba obuka tehnicara, pilota itd

Vl

BRICS se transformiše polako u BRCS.

Odgovori
Yo

@Petrovic Dusan
Indiji je nuđena najnabudženija moguća varijanta F-16 – sa tehnologijama prisutnim i kod F-35 – a pod nazivom F-21.
F-35 je još uvek dostupan isključivo državama saveznicima USA – u šta ubrajaju i Švajcarsku pored Izraela, ali je bilo priče da se napravi i Izvozna verzija koja bi bila dostupna i za prodaju državama poput Indije, Srbije itd.
Sa druge strane, Rusi su Indiji ponudili paket modernizacije SU-30MKI koji bi omogućio i integraciju novih ruskih raketa (R-37ME), ali i brzu proizvodnju SU-57E u postojećim postrojenjima koja su proizvodila i SU-30MKI i koja se za vrlo kratko vreme mogu osposobiti i za proizvodnju novog Suhoja.
Indija će izabrati kako izabere, ali bolju ponudu od ruske ne može dobiti ni od koga drugog.

Odgovori
Pe

@Yoda Indija je od samog pocetka ukljucena u oba programa koje pominjete: Su-30 i Su-57.
Posle prvog leta 1991, Rusi nisu imali para za razvoj Su-30.Taj avion je i zaziveo zahvaljujuci Indiji, koja je ulozila novac, i deo proizvodnje je jos 1990-ih prenet u Indiju.
Zajedno sa Rusima Indija je i zapocela ideju PAK-FA, medjutim, zbog slabih rezultata negde 2015 Indija napusta taj program.
Ako neko zna o Su-30 i o Su-57, Indija zna.
I kupiju Rafal sa nadom da prenesu u Indiju proizvodnju Rafala.To jasno govori sta Indijci misle o ruskim avionima,da su tako dobri, sto bi kupili Rafal!?

Yo

SU-30 je pravljen po zahtevima i specifikacijama nekadašnje Crvene Armije SSSR-a, a Indija se nije uključila ili učestvovala u njegovom razvoju, nego je prosto naručila nekoliko puta veću količinu od same Rusije, pa je za obe strane bilo najisplativije da se veliki deo njih proizvodi u Indiji – u saradnji sa Francuskom i Izraelom.
SU-30 je izuzetno uspešan izvozni posao ruske vojne industrije.
SU-35 je naišao na mnoga zatvorena vrata zbog USA sankcija, a Indija je, uprkos tome, već pazarila S-400, dok je, sa druge strane, Rafal izuzetna mašina koja je hit na tržištu uprkos visokoj ceni.
Sa palubnim Migovima 29 Indusi su jako nezadovoljni od samog starta korišćenja (čitao u njihovim novinama na engleskom jeziku), pa su im palubni Rafali najbolja solucija imajući u vidu koliko tereta mogu da ponesu, koliko daleko mogu da da istovare itd. – što je neuporedivo sa Migovima 39 – koji su prilično zapostavljeni još od raspada SSSR-a, a nisu ni zamišljeni kao neki ključni oslonac avijacije.
Iz programa PAK FA su Indusi izašli jer su mislili da ne može biti dovršen, a ispade da je njima najpre zvanično ponuđen.
To je prvi i jedini borbeno dokazani avion 5. generacije koji je i usnimljen kako obara odmetnutog Ohotnika više desetina kilometara u pozadini OSU – i teško da takva mašina, sada i u modernizovanoj varijanti na osnovu borbene upotrebe, nije poželjna u stroju.
Tenk T-90 je zaživeo i održao se kao vojni proizvod zahvaljujući indijskoj narudžbini od 1000+ komada.
Da ne ulazimo u priče – Ameri i Rusi – ne sviđa mi se rusko uplitanje u naše unutrašnje stvari karakterisanjem studentskih protesta bez političkih zahteva „obojenom revoluciji“, ali znaju da naprave dobar i renomirani vojni proizvod sa možda i najboljim odnosom cena / kvalitet.

Odgovori
Vi

Šta bi ovo sa indijskim Rafalima?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor