BEG airport status
F-22 na Dubai Airshow-u

F-22 na Dubai Airshow-u

dubai_baner

Da je neko sa konkretnim ciljem bio tu da izmeri radarski „potpis“ Raptora – najveći odraz mogao je dobiti na jedva pet sekundi. Ponos USAF-a je samo u jednom prolazu iznad publike dozvolio da mu se pogleda u bomboluk. Bilo da ste laik ili obaveštajni oficir koji prikuplja podatke, imali ste tri prilike da utvrdite gradivo. Mogli ste da doživite nešto slično kao da ste, nekom srećom, na jednom od budućih Red Flag-ova u pustinji Nevade.

jcxg9f5i

Najstarija formacija američkog ratnog vazduhoplovstva, 1st. Figter Wing baziran na Langley AFB (Air Force Base) došao je sa svojim F-22 demo-timom, formiranim iz jedne od ukupno tri eskadrile pomenutog Wing-a. Raptor demo-tim je tako bio jedan od timova koje je  ACC (Air Combat Command) dovela na Dubai Airshow sa ciljem da ostvari jedno od najimpresivnijih prisustava američkog vojnog vazduhoplovstva na nekoj vazduhoplovnoj priredbi do sada.

Raptor, očekivano, nije bio baziran na „Airport Expo“ stajanci Dubai Internationala. Prilika da ga vidimo na statičnom delu nije postojala.
Očigledni bezbednosni razlozi verovatno stoje iza ove odluke, ali na samo nekoliko desetina kilometara, u Al Dhafra bazi ratnog vazduhoplovstva UAE, bilo ih je čak šest!
US ACC došla je poslom. Uoči airshow-a održan je skup komadanata vodećih ratnih vazduhoplovstava sveta, kao i prvo DACT (Dissimilar Air Combat Training) pojavljivanje Raptora na kojem je možda (a možda i nije) imao simuliranu borbu u vazduhu sa Eurofighter-om i Rafalom. Kao i većini manifestacija domaćin je bio Njegovo Kraljevsko Visočanstvo šeik Ahmed bin Saed Al-Maktum (direktor Dubai CAA-a i predsednik Emirates Airlines Group). Pokrviteljstvo koje bi zvučalo čudno ukoliko se ne zna da UAE AF trenutno ima jednu od najmlađih i najmodernijih flota na svetu. Razgovaralo se o raznim temama. Od konkretnih razrada i analiza trenutnih strategija u oblasti ofanzivne primene avijacije do zanimljive razmene mišljenja između Ruskog i Američkog komadanta RV-a u pogledu UCAV upotreba.

Prvo F-22 pojavljivanje na nekom airshow-u van Amerike bilo je zanimljivo iz nekoliko uglova. Prva činjenica koja je „bola oči“ bila je da ga Le Bourget prošle godine nije uspeo dobiti. Zvaničan razlog je bio tzv. „high-op tempo“. Objašnjenje je bilo da operativni zahtevi to nisu dozvoljavali i da je avion jednostavno bio zauzet. Većina novinara, ipak, nije do kraja poverovala u tu priču i spekulacije su bile razne. Od političkih, preko problema koje je sam program imao u svojoj domovini, do optužbi koje su se mogle čuti na račun Francuskog RV-a i njihovog navodnog špijuniranja prilikom prošlog Red Flag-a na kome su učestvovali sa Rafalima!
Objektivna analiza može krenuti iz dobro poznate činjenice da je borba za prvi lovac pete generacije definitivno izgubljena. Želja Pentagona da se proizvodna linija ne ugasi je eliminisana kao i neke razrade dodatnog unapređenja filosofije borbene upotrebe ove platforme. 187 primeraka je maksimum onoga što će biti na raspolaganju USAF-u. Barak Obama je iskoristio (i to na neke prilično neuobičajene načine) ovaj program kao primer veće fiskalne discipline kada su u pitanju buduće nabavke odbrambenih sistema. Japan će kao dosadašnji najzainteresovaniji (ili barem najglasniji) interesent ići sa F-35 opcijom. Avionom koji nema toliko agresivnu envelopu ali koji će po svemu biti moderniji i upotrebljiviji od F-22 u cost-efective ravni razmatranja.
Svi ovi razlozi dovoljni su da se zaključi da US DoD (Department of Defence) nema interesa da F-22 pokazuje bilo gde.

57h4f663
Ove godine su to u Dubaiju ipak uradili.
Na žalost ni cinizam u pogledu nepreglednog bogatstva i mogućnosti UAE da ih možda ipak kupi nije toliko opravdan. Lockheed Martin je uspeo svojom, već čuvenom, razrađenom poslovnom praksom da F-16 Block 60 nametne između dva evropska „ciklusa“ – trenutnog u vidu Miraža 2000-9 i budućeg Rafala. Malo je verovatno da je F-22 uopšte i bio nuđen Emiratima.
Stoga na žalost ostaju oni najnezanimljiviji razlozi: dobra volja, unapređivanje bilateralne vojne saradnje i organizovani PR kome nema premca u svetu. Nakon mog intervjua sa pilotima Raptora dobio sam uveravanja da je prošle godine zaista bilo „gusto“ u operativnom smislu. Svako uvođenje složenog sistema poput ovoga ne prolazi bez problema prvih nekoliko godina, pa možda zaista nema razloga sumnjati.

Uprkos svemu tome borbena vrednost se polako isplaćuje. Pravi cilj prisustva čak šest aparata koji na kraju izgleda nisu ni učestvovali u planiranim manevrima je možda bilo i zastrašivanje Irana koji je relativno blizu Emiratima.
Swing-role koncept konstantno evoluira čemu svedoče i planirane modifikacije AIM-9X rakete za dejstva v-z, koja je očigledno namenjena Raptoru.

Raptor je leteo tri od pet letačkih dana i pokazao neke zanimljive stvari. Bio je jedini koji je napravio krug iznad publike pri kraju svoje rutine koja nikako nije bila karakteristično stidljiva za avione koji se negde prvi put pojavljuju.
„Supermanevaribilnost“ je demonstrirana kroz upotrebu vektorisanog potiska koji je ogranicen na 20 stepeni po vertikalnoj osi i većina evolucija se skraćuje što je moguće više da bi ostala u „zero energy“ kategoriji.

U prvom delu video reportaže koja sledi imaćete priliku da vidite kompletan nastup aviona, dok je moj ekskluzivni intervju sa F-22 demo pilotom i sa komadantom svih operativnih Raptora u drugom delu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Mi

Одличан интервју. Привео си на информативни разговор баш ,,крупне и оперативне рибе":-)
F-22 је, изгледа ми, стигао руске Сухоје у ,,вратоломијама" а авионику не бих да коментаришем.

Odgovori
Pe

Hvala Miroslave.

Odgovori
Sa

Hvala za video materijale ali moram te i pitati sta ti je sa rukom? Kamera ti se konstantno tresla (pomerala) sto dosta kvari utisak. Onaj kadar kad F-22 prikazuje nultu brzinu, kad si smanjio zoom (odmakao kadar), je stvarno super.
Pozz i jos jednom tenks ali sledeci put smiri malo (vise) ruku.

Odgovori
Pe

@Saša : Nema na čemu.

Odgovori
De

Alkoholicharske ruke nema shta :)) Svaka chast za intervjue, ali nastup F-22 posle svih onih Ruskih izgleda kao batrganje ranjene patke. Elektronika je siguran sam totalna perverzija… Aerodinamika, daleko od impresivnog jer smo Ruse vidjali kako rade kobre-dabre josh od pochetka 90ih. Ljudi ovo je 2009, skoro 20 godina posle a oni imaju samo ovo da pokazhu? Ista pricha sa AIM-9X Sidewinder i R-73 Archer, ameri mnogo kasne shto se tiche aerodinamike shto je samo dokaz talenta ruskih konstruktora sa nikakvim finansijama. Elektronika ce biti dobra onoliko koliko se ima para a Ameri ih imaju tako da ona razbija jer je ona ipak odluchujuci faktor u danashnjim vazdushnim okrshajima ma shta drugi govorili o uticaju pilota na ishode.

Odgovori
Pe

Hvala Denise ;)

Mislim da su po "zero energy" manevrima (nagla zaustavljanja ili promene pravaca i kineticke energije bez velikih radijusa) sada vrlo slicni sa rusima.

Operativna primena vektorisanog potiska ih takodje sada stavlja na koliko-toliko jednake sposobnosti (iako Rusi nisu toliko rasirili upotrebu istih).

Mislim da ce u bliskoj buducnosti upravo elektronika i fuzija sistema raznih platformi biti presudni. O F-22 sposobnostima se u ovom pogledu veoma malo zna.

Pratim najnovije izvestaje iz DACT okrsaja u UAE gde sada pocinje da se prica o dominaciji Rafala. Mozda se upravo kod njega radi o najboljem resenju ofanzivnih elektro-optickih sistema.

Sto se sposobnosti u pogledu aerodiinamike tice opet te upucujem na X-31.

Dokaz da su i ameri veoma sposobni za takve stvari.

Sa druge strane akvizicioni standardi Azijskih zemalja, koje su jedini kupci modernijih Suhoja, kao i njihove operativne filosofije mi nisu bas neki reper upotrebe i kvaliteta.

Odgovori
De

Projekat X-31 je radjen zajedno sa Nemcima a motori sa vektorskim potiskom su konstruisani tako da sam motor kao i mlaznik je fiksan a da uz pomoc 3 spoljna deflektora uspeva da menja pravac. To je radjeno pochetkom 90 samo u okviru NASA-inih experimantalnih X programa a ne u okviru razvoja standarnog konvencionalnog borbenog aviona. Sistem sa deflektorima je veoma prost a najbolji primer primene toga je na raketama R-73 Archer (uvedene u upotrebu 1982) koje takodje uz pomoc deflektora imaju veoma mali radijus zaokreta i jako dugo su bile najbolje rakete malog dometa a da ne pominjem kombinaciju korishcenja HMTS na MiG-29 i Su-27 sa tim raketama shto su ameri imali takodje tek posle 20 i kusur godina – AIM-9X koji je uveden u upotrebu 2003. godine.

Napraviti mlaznike koji menjaju pravac i oblik i nezavisni su jedno od drugog je mnogo komplikovanija pricha od 3 ploche koje deflektuju potisak.

Shto se tiche priche o aerodinamici, ameri josh moraju da rade na tome da bi bili blizu rusima jer to shto danas ameri rade na tim poljima rusi su radili vec 80ih tako da nisu nikako izjednacheni. Shto se tiche elektronike tu rusi kaskaju i pokushavaju da skrpe dobru platformu sa malo para shto imaju i rade dosta dobar posao i to je ozbiljna stvar koja ih zeza… Kad se pogledaju budzeti koji su u igri kod amerikanaca a koji su kod rusa i da oni i pored svega toga prave avione koje mogu itekako da se ravnaju sa americhkim pitanje je shta bi bilo da obe strane raspolazhu istom kolichinom novca.

Nisam rusofil iako to malo zvuchi iz mojih post-ova, volim visoku tehonologiju, elektroniku, nisam zagovornik ruskih taktika, strategija i sl. Samo hocu da kazhem da mnoge stvari oko kojih su amerikanci ulozhili milione i milione dolara su rusi doshli sistemom shtapa i kanapa i to odavno i zato mi ovaj let F-22 izgleda kao kineska kopija iPhone-a… bedan pokushaj.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Beduin na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@ Vogon it's not just an aircraft that was purchased. it is entire system that was purchased, entire new philosophy. so, yes, I consider this acquisition as justified one. years in front of us will definitely see placement of order for a brand new crafts. it will be easier to digest those ones when you…

02. Dec 2024.Pogledaj

Pajo na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Djuka, Srbofil zašto bi se bilo koja kako kazete "mala" zemlja EU ili NATO-a odrekla.svog prava da svoje oružane snage organizira i ustroji na nacin kako to sama hoće? To što ste dio saveza ne znači da se određene komponente morate odreći. Po vašem shvaćanju Belgija i Nizozemska ne bi trebale imati nadzvucne komponente, a…

02. Dec 2024.Pogledaj

Padobranac na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Ne bih se složio kako je to šuplja priča. Ostaje fakt kako novi ne bi došli još koju godinu, pa bi time vremenska praznina bila još i veća. Ovako 7 zrakoplova je tu, svaki mjesec stiže po jedan dodatni a obuka se uveliko provodi. Ono što jeste vidljivo ovdje, kako je priča sa izraelskim Baracima…

02. Dec 2024.Pogledaj

Vogon na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

(Google prevoditelj) Kao Mađar, ne vidim problem u tome da hrvatski narod održava let. Ne tako davno Srbi su govorili da žele kupiti dvadesetak aviona, jedan polovni kako bi brzo prešli na zapadni tip i jedan u novoj proizvodnji. Ako Slovačka s 5 milijuna stanovnika može održavati desetak novoproizvedenih, najmodernijih F-16V, to nije opterećujuće ni…

02. Dec 2024.Pogledaj

MedoMed na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Zaslužena mirovina :( Jako dobro je imati Saveznike. Hrvatska ne treba žrtvovati obuku pilota na Rafalaima.

02. Dec 2024.Pogledaj