BEG airport status
Putničke kabine – Nije bitna destinacija, već putovanje

Putničke kabine – Nije bitna destinacija, već putovanje

Zadovoljstvo mi je da vam predstavim novog člana Tango Six tima, Branka Končarevića, koji će na blogu pokrivati civilnu komercijalnu avijaciju.
Branko je završio osnovne studije studije na Fakultetu za Graditeljski Menadžment u Beogradu i 2009. godine stekao zvanje diplomiranog graditeljskog inženjera. Na istom fakultetu završava Master studije. U građevinarstvu se bavi Cost Management-om. Praksu tokom studija završio je u Mace-u. U ovom trenutku se bavi pisanjem naučno-istraživačkih radova koji će biti objavljeni kako u domaćim, tako i u stranim publikacijama. Oblasti njegovog naučno-istraživačkog interesovanja su javna-privatna partnerstva (JPP).

Avijacija je ljubav koju gaji od malih nogu i do dana današnjeg je ostao veran svojoj prvoj ljubavi – komercijalnoj avijaciji Njegovo interesovanje u graditejstvu je strogo vezano za JPP koji se može videti u današnjoj avijaciji, kojem teži da jednog dana bude njegova uža specijazacija. Šta više, njegovo interesovanje u komercijalnom vazduhoplostvu je proteže i na strategijski menadžment avio-kompanija i poslovanja vezanih za iste.

=======================================================================

Moderno komercijalno civilno vazduhoplovstvo je tokom proteklih decenija napredovalo u vidu pružanju udobnosti njegovog kraljevskog visočanstva – putnika. Proteklih decenija, bili smo svedoci velikih pomaka u vidu komfora kao i uvođenje novih standarda što se tiče putničkih kabina.

Današnje avio-kompanije nude tri kabinske/putničke klase – Prvu, Poslovnu i Ekonomsku. Mnogi međunarodni prevoznici, u korist boljeg iskoriščenja putničke kabine, odlučuju se za Poslovnu Klasu kao najviši nivo usluge na interkontinentalnim letovima (Alitalia, Air Canada, Austrian Airlines, Delta Air Lines, Finnair, Iberia, KLM, SAS, US Airways). 1992. godine Tajvanska EVA Air uvodi Ekonomsku Premium Klasu koja postaje globalno prihvaćeni standard. Tako Air France, British Airways i United Airlines nude izbor između čak četiri kabine na svojim dugolinijskim letovima.

Takozvani srednjolinijski saobraćaj je doživeo mnoge promene u vidu komfora putničke kabine, ali na štetu premium usluge. Imajući u vidu da su mnogi “klasični” avio-prevoznici pod pritiskom low cost-era, popunjenost kabine postaje imperativ kako bi mogle da zadrže rentabilnost na rutama sa kojima se takmiče sa istima. Većina Evropskih kompanija danas nudi Poslovni i Ekonomski razred na svojim letovima. Kabina namenjena putnicima koji žele da uživaju veći komfor skoro identična kabini Ekonomske Klase, budući da je razmak između sedišta do 10 cm veći, a sedište između su prazna. Na ovaj način, putnik Poslovne Klase može da bira između sedišta do prozora ili do prolaza. Pristalica ovog koncepta je do skoro bio i British Airways, ali je od 2009. vratio stari provereni koncept većeg komfora, pri čemu su kabine jasno odvojene, a konfiguracija u floti Airbus-a je 2-3, naspram 3-3 (sedišta u sredini slobodna) kao što možemo videti u floti Lufthanse, što u avionima porodice Airbus A320, tako u Boeing-ovima 737. U poslednje vreme, mnogi Evropski prevoznici kao što je KLM zamenjuju Poslovnu klasu Ekonomskim Premium razredom.

Avio-prevoznici iz SAD-a svoju premium klasu na kratkim relacijama nazivaju Prvom, međutim za razliku od Evropskih konkurenata, ista kabina je daleko mnogo konfornija, nudeći mnogo udobnija sedišta. Isti komfor, pod nazivom Poslovna klasa nude kanadski i avio-prevoznici sa preostalih kontinenata.

Prva klasa – Ultimativni komfor


Prva klasa je oduvek bila simbol najvećeg luksuza koja jedna velika avio-kompanija može ponudi pojedincima koji to mogu sebi da priušte. Kako avioni postaju sve veći i veći, srazmerno inovacijama koji proizvođači aviona nude raste i konfor usluga tokom leta. Japanska ANA (All Nippon Airways) početkom ’90-ih godina prva predstavlja sedište koje se rasklapa u ravan krevet. Dolaskom Airbus-a A380 u flotu Singapore Airlines-a, uvodi se novi koncept – First Class Suite, ili Apartman Prve Klase. Sedišta koja se na dodir dugmeta pretvaraju u velike krevete, pored superiornog Inflight Flight Entertainment (IFE) sistema, neprikosnovene usluge u vidu keteringa pripremljenog od strane vodećih svetskih kuvara nudi ultimativni koncept usluge. Koncept je razvio Britanski James Park Associates. Sličan koncept razvijen u saradnji sa vodećim kompanijama za dizajn i proizvodnju enterijera nude i Cathay Pacific Airways, Emirates, JAL Japan Airlines, Jet Airways, Korean Air i Swiss International Air Lines.

Tradicionalna Prva Klasa ni malo ne zaostaje za apartmanima. Početkom 2010. godine British Airways je obnovio dugo očekivanu Prvu Klasu dolaskom prvog Boeing-a 777-300ER u njihovu flotu. Isto je učinila Lufthansa dolaskom prvog Airbus-a A380. American Airlines, Biritsh Airways, Malaysia Airlines i Singapore Airlines nudi sličan koncept na letovima na kojima leti Boeing 747-400.

Pored više nego udobhih apartmana i sedišta, avio-kompanije sve više ulažu u komfor van sedišta, a ponovo u samom avionu. Tako Emirates nudi kabine za tuširanje za sve svoje putnike prve klase.

Poslovna Klasa – nova prva klasa

Koncept apartmana koji će ponuditi privatnost sličnu onoj u Prvoj Klasi je uveliko postao must među avio-kompanijama i proizvođačima sedišta. British Airways uvodi revoluciju 2000. godine kada predstavlja novi koncept, takozvani Z Concept gde su sedišta okrenuta jedno naspram drugog. Međutim, prava revolucija dolazi u vidu sedišta koje rasklapa u horizontalni krevet. Kao odgovor, večiti rival Virgin Atlantic Airways uvodi koncept riblju kost (Herringbone) koji je do skora predstavljao najkonfornije sedište poslove klase. Singapore Airlines je ponovo otišao dalje od svojih konkurenata time što je ponudio najveće i najudobnije sedište. SICMA, jedna od dve divizije Zodiac Aerospace-a koja se bavi proizvodnjom sedišta, uvodi takozvani reverse herringbone concept pod nazivom Cirrus. Svoju premijeru je doživeo na letovima US Airways-a. Međutim, Herringbone koncept je postao daleko najpopularniji u avio-industriji. Air Canada, Air New Zealand, Cathay Pacific Airways, Delta Air Lines i Jet Airways su samo jedni od korisnika. High Density Concept se može videti u flotama Emirates-a, Etihad Airways-a i Swiss International Air Lines-a.

Virgin Atlantic uvodi i takozvane onboard barove gde putnici na istom letu mogu da prijatnije provedu vreme. Čak šta više, Air France i Emirates nude salone kako za prvu, tako i za poslovnu kabinu. SAS-ova kupatila/toaleti nude prozor koji u istima, želeći da omogući putniku što bolji užitak tokom leta.

Ekonomska Premium Klasa – zlatna sredina za putnike koji žele više


Ekonomska Premium Kabina postaje sve popularnija među putnicima. U proseku, karta košta dve trećine cene karte poslovne klase. Kabina je slična kabini Ekonomske klase, ali nudi daleko veći razmak između sedišta, ali i sama širina sedišta je veća. Air France je otišao dalje od svojih konkurenata nudeći takozvano Shell sedište koje fiksirano, odnosno, naslon sedišta. Koncept je razvijen u saradnji sa SICMA-om. Air New Zealand je kabinu usavršio tako što je uveo novi koncept koji je do sada najkomforniji. Sedišta su slična onima iz Cirrus serije.

Ekonomska klasa

Ekonomska klasa je kabina koja svakako donosi najviše novca jednoj avio-kompaniji budući da najviše putnika leti sa istom. Kao i gore navedene kabine, ista doživljava konstatno upapređenje ne bi li privukla što veći broj putnika. Avio-kompanije se više nego trude da privuku putnike. Neke od njih se izdvajaju od ostalih. Air New Zealand je više nego uznapredovao u odnosu na ostale avio-kompanije. Krajem Januara 2010. godine i najavom dolaska Boeing-a 777-300ER predstavlja novu kabinu u svim svojim klasama. Koncept koji je privukao najviše pažnje je svakako Skycouch. Putnicima se po prvi put nudi mogućnost da u ekonomskoj klasi uživate u mnogo većkoj komfornosti. Putnicima se nudi mogućost da zakupe sedište (konfiguracija na Boeing-u 777-300ER je 3-3-3). Naslog za noge se uspravlja čime se nudi oblik kauča, koji je daleko konfornije od konvencionalnog sedišta. Cathay Pacific je takođe unapredio svoje kabine, sa akcentom na Ekonomsku Klasu. Slično kabini Ekonomske Premium Klase Air France-a, Cathay Pacific je ponudio svojim putnicima tankoprofilna Shell sedišta.

Ostale avio-kompanije za sada uvode “samo” tankoprofilna sedišta. Ovaj trend je postao veoma popularan budući da se nudi veći razmak između sedišta kao i mogućnost da se ubaci dodatne redovi istih. IFE Sistemi u kabina Ekonomske klase postaju standard koji je avio-industrija uveliko prihvatila.

Low cost kabine

Koncept low cost-a u avio-industriji je veoma prost. Prevesti što veći broj putnika nudeći im najosnovnije – sediše + prtljag. Međutim, Virgin America je otišao dalje. Ne samo da nudi dve kabine (Prva + Ekonomska Klasa). Prva klasa je više nego dobra. Ekonomska klasa sa konceptom low cost-a je više nego impresivna i mnogi avio-prevoznici mogu da joj pozavide. Virgin America leti sa Airbus-ovima A320 koji imaju unapređen interijer. Isti avioni su deo unapređenja Airbus-a koji nose naziv Airbus A320E (Enhanced). Udobnost je na prvom mestu, a usluga, ketering i IFE, se naknadno plaćaju. Ambijentalno osvetljenje takođe daje više nego prijatan ugođaj letenju.

Budućnost kabina

Koncepti kabina konstantno evoluiraju. Mnoge firme nude rešenja koje će avio-kompanija pomoći da privuku putnike, kao i da povećaju kapacitet svojih aviona. Tkanine i boje sada igraju daleko nebitnu ulogu. Thompson Aero Seating je ponudio novi koncept ekonomske klase – Cozy. Rešenje nudi više prostora za noge, ramena, a što je mnogo bitnije za avio-kompanije veće prihode.

Najveći šok koji je izazvala Italijanska kompanija Avio jeste koncept Skyrider. Koncept je više nego kontraverzan. Izgovor za ovakav dizajn i razmišljanje, dizajnera je naveo pre svega činjenicom da low cost koncept poslovanja sve više uzima danak među avio-prevoznicima i putnicima.

Na sreću nas putnika postoji veliki izbor između koga možemo da biramo. Od tradicionalnih avio-prevoznika pa sve do sve prisutnijih low cost-era. Širok spektar usluga nam omogućava da što više uživamo u našem putovanju. Tradicionalni avio-prevoznici će svako reći da nije bitna destinacija, već putovanje. Sa druge strane low cost-eri će nam svakako reći da možemo da imamo isto samo za manje pare.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Ciklon na: [ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

Ovo što ću sada da napišem nema veze sa ovom temom. Velika Tragedija koja je pogodila Severnu Makedoniju i spremnost R. Srbije da brzo reaguje i pomogne pokazala da je odluka o kupovini novih transportnih aviona opravdana i da baš zbog potencijalno velikih tragedija Srbija treba da pojača svoju flotu upravo sa avionima iz predhodnog…

17. Mar 2025.Pogledaj

Zoran Vukosavljević na: [ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

Grubo...radi se o naglom pokretu antene nišanskog radara "u stranu i na dole (prema zemlji)" ,a zatim isključenje zračenja nišanskog radara. Ukoliko je ovo urađeno "na vreme", postoje dobre šanse da će protivradarska raketa promašiti cilj, čak i ako je već blizu. Nekada je dovoljno i samo isključiti zračenje, ali ako je protivradarska raketa nešto…

17. Mar 2025.Pogledaj

Zoran Vukosavljević na: [ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

Lepo je objašnjeno u tekstu. Radar sa zemlje je ranije prestao da prati cilj, jer je na njega ispaljena protivradarska raketa. Tada je raketa izgubila cilj i nastavila svoj let balističkom putanjom i proletela pored avio-cisterni. Raketa se navodi uz pomoć radara sa zemlje, tako što se radarski snop reflektuje od cilja i prima na…

17. Mar 2025.Pogledaj

Batric Vukicevic na: [ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

Da li se poklapaju datumi ili cak vremenska minutaza lansiranja KUB-a, sa vremenom uocenim iz tankera? Na osnovu ovoga se sa sigurnoscu moze reci o kojoj se varijanti radi. Pozdrav

17. Mar 2025.Pogledaj