Avio-industrija očekivala je da će 2010. godina biti godina oporavka. Najveća iščekivanja su naravno imali putnici. Ali ono po čemu će godina za nama biti upamćena su prekidi u avio-saobraćaju.
Za jednu državu je strašno bitno da ima geografski pojam po kojem će se jasno izdvajati od ostalih. Na nesreću Islanda, vulkan Eyjafjallajökull postao glavni uzrok gubitaka mnogih avio-kompanija širom sveta. Čak 7000 letova širom evrope bilo je otkazano zbog erupcije pomenutog vulkana čije ime ne znamo da izgovorimo.
Što se tiče bezbednosti, 2010. bila je “smrtosnosnija” u odnosu na 2009. Zabeleženo je čak 28 fatalnih incidenata u kojima je život izgubilo čak 726 ljudi, 5 incidenata više u odnosu na 2009. naspram 731 žrtava. Leteći najbezbednijim vidom prevoza 13% ljudi više je izgubilo život. Ova godina je lošija u odnosu na prošlu deceniju, ali daleko bolja od ’90-ih za 27%. To znači da je na 3.8 miliona putnika, jedan izgubio život.
Nesreća koja je svakako bila najgora je udes aviona Boeing 737-800 Air India Express-a u Maju. U Mangaloru život je izgubilo 158 putnika i članova posade. Za nesreću je okrivljen pilot srpske nacionalnosti. U Julu, Airbus A321 sa 152 putnika pada u Islamabadu u Pakistanu. Prilikom pokušaja sletanja u Tripoliju u Libiji, Airbus-a A330 Afriqayah Airways-a, život gubi 93 putnika i šestoro članova posade, jedan putnik preživljava. Odmah po poletanju sa Bejrutskog aerodroma, Boeing 737-800 srušio se u more gde je život izgubilo 82 putnika i osam članova posade. Ova četiri udesa čine 65% žrtava na redovnim letovima ove godine.
Proizvođači aviona su takođe imali zanimljivu godinu. Tako dugo iščekivani Boeing 787, koga sve češće nazivaju 7-Late-7, ponovo kasni sa isporukom japanskom All Nippon Airways-u. ANA iščekuje dolazak aviona “negde” u 2011. Incident koji je najviše zabrinuo Boeing je svakako požar električnih instalacija koji se dogodio na jednom od probnih letova. Airbus A380 je bio glavna tema vesti kada je deo motora eksplodirao tokom leta Qantas Airways-a. Zbog kvara na Rolce-Royce-ovom motoru, cela flota super-jumbo-jet-ova australijskog nacionalnog prevoznika bila je prizemljenja tri nedelje. Sa druge strane, kanadski Bombardier Aerospace, dostavlja prve dve letelice tipa CRJ1000 Air Nostrumu (Iberia Regional) i kćerki-kompaniji Air France-a, BritAir-u.
Godina za nama takođe je obeležena spajanjem velikih avio-prevoznika – British Airways-a i Iberia-e, United Airlines-a i Continental Airlines-a kao i niskobudžetnih prevoznika Southwest Airlines-a i AirTran Airways-a. Lufthansa preuzima bmi (British Midland).
Alijanse se sve više šire. Tako nakon bankrota VARIG-a, Star Alliance ponovo ima pristup najvećoj zemlji na južno-američkom kontinentu zahvaljući TAM-u. Grčki Aegean Airlines se takođe pridružuje zvezdama, dok Shanghai Airlines krajem oktobra napušta istu alijansu zbog spajanja sa China Eastern Airlines-om. Avianca-TACA Grupa i Ethiopian Airlines dobijaju zvaničan poziv za članstvo, dok Air India odlaže ulazak za 2011. Bivša članica SkyTeam-a, Copa Airlines, postaje član tokom 2011. godine. China Eastern Airlines najavljuje namere da aplicira za članstvo u SkyTeam-u. Krajem 2010. Istu odluku donose i Aerolineas Argentinas, China Airlines i Garuda Indonesia. Tzv. Associate Members, su unapređeni u punopravne članice (Air Europa, Kenya Airways, TAROM). Oneworld dočekuje S7 Airlines, a šalje pozivnice Air Berlin-u i Kingfischer Airlines-u. Aer Lingus očekuje povratak u istu.
Naše okruženje tek očekuje zanimljiva godina. O Jat Airways-u ste imali da čitate u mom prethodnom postu. Ali čujem da će dobiti četiri nova Airbus-a A319. Da vidimo i to čudo. Adria Airways i Croatia Airlines, uporno traže strateškog partnera, odnosno nekog ko će da ih preuzme i spasi od mogućeg bankrota. Raduje činjenica da će se uložiti u dva aerodroma u Makedoniji, zahvaljuči turskom operateru aerodroma TAV. Takođe, za 2011. Zagrebački Pleso očekuje rotaciju New York-Zagreb. WizzAir zvanično otvara bazu na Beogradskom aerodromu Nikola Tesla 1. Aprila, 2011.
Ovim prilikom bih želeo da Vam svima poželim srećnu Novu godinu i predstojeće praznike.
Veliki podrav od Branka Končarevića, člana Tango Six Team-a!
Zlatko
Za mene su bitni dogadjaji koji su obelezili nase vazduhoplovstvo…
1. Nereseno i maglovito pitanje sudbine Lisicjeg Jarka (jos uvek)
2. Pomoc drzave u razvoju GA u Srbiji (ne postoji, dok se u fudbalu placaju milionski iznosi samo za plate funkcionerima)
3. Uzasna regulativa u vazduhoplovstvu koja dovodi i do pogibije pilota
i jos mnoge zalosne cinjenice…