BEG airport status
LYBE 2003:00 Z 240°06KT CAVOK 06/03 Q1025 NOSIG=
Kako izabrati lični mlaznjak?

Kako izabrati lični mlaznjak?

Koliko puta ste do sada u filmovima videli ultimativni luksuz koji retki sebi mogu priuštiti? Koliko puta ste rekli jednog dana ću baš ja biti jedan/jedna od te nekolicine koja će leleti u stilu?

Iako su privatni avioni namenjeni poslovnim ljudima, pripadnicima vlada i oružanih snaga, mnogi (veoma bogati) se odlučuju za ovu varijantu prevoza koja više nego odgovara njihovim prohtevima.

Fly, rent or buy?

Mnoge velike avio-kompanije, što pod franšizom, što u vidu posebnih poslovnih jedinica unutar svoje kompanije, nude ovu uslugu svojim putnicima. Tako recimo, British Airways je prošle godine kupio Airbus A318 Elite kako bi svojim putnicima ponudio ovakvu vrstu usluge. Club World London City je naziv proizvoda koji BA nudi svojim putnicima u vidu konfiguracije od 32 sedišta. U ovom trenutku, BA nudi ovu vrstu usluge na relaciji London City – New York. Brojevi leta su preuzeti od letova Concorde-a, tako da ako vam neko pokloni kartu sa brojem leta BA001/002, znaćete da se radi o posebnoj usluzi britanskog nacionalnog prevoznika.

KLM i Lufthansa u vidu franšize, nude sličnu uslugu u saradnji sa PrivatAir-om. Boeing Business Jet avioni su u sličnoj konfiguraciji kao i BA-ovi Airbus-i, ali nude 44 sedišta po letu. Slično KLM-u i Lufthansi, Lauda Air je nudila sličnu uslugu sa Learjetovima.

Airbus, Boeing kao i braziliski Embraer nude modifkovane verzije svojih komercijalnih aviona, u tzv. VIP konfiguraciji. Svakako, najpoznatiji je Air Force One, modifikovani Boeing 747 koji je namenski napravljen za potrebe Vlade SAD-a. Naravno, Airbus A380 nudi i verziju pod nazivom Flying Palace, a ni manje ni više, kraljevska porodica Emirata će biti prva koji će uživati nezapamćen luksuz na 10.000 metara visine.

Najpoznatije kompanije koje su specijazovane za proizvodnju poslovnih aviona su Bombardier Aerospace, Cessna, Dassault, Embraer, Gulfstream i Hawker Beechcraft. Njihove avione možete naći u privatnom vlasništvu, a najčešće u vlasništvu kompanija koje se bave iznajmljivanjem aviona ili vladama država širom sveta.

Modela je mnogo, svi su više nego impozantni, ali za koji se odlučiti? Kako izabrati mlaznjak koji će odgovarati Vašim potrebama?

Većina bogatih klijenata će gledati prestiž, dok će poslovni klijenti imatu i vidu perfomanse letelica koji će služiti njihovim potrebama – odnos cena/kvalitet/rentabilnost. Prva klasa je svakako najbolji način da provedete vreme tokom recimo desetočasvnog leta, ali ovi manji avioni mogu da ponude svakako mnogo luksuzniji komfor i uslugu nego što će komercijalne avio-kompanije moći da ponude.

Cessna je veliko ime u komericajlnoj avjaciji. Da li ste znali da odlaskom Condcorde-a, Cessna preuzima titulu proivođača koji pravi najbrži civilni avion na svetu? Cessna Citation X leti neverovatno brzinom od 977 km/h ili 0.945 maha. Međutim, Gulfstream G650, je uspeo da preuzme titulu tako što je pomenuti model brži za 0.05 Maha u odnosu na konkurenta. Cessna je 2010. pokrenula upgrade na svom modelu, pre svega jer je odustala od koncepta Columbia zbog svetske ekonomske krize. Cessna Citation X (TEN) će preuzeti naziv najbržeg budući da je uspela da nadmaši rekord G6-ice. Citation X nudi komfor za 8-12 putnika, dolet mu je skoro 6.000 km, a kataloška cena US$ 22 miliona.


Copyright Cessna

Dassault Falcon 7X je poslovni mlaznjak sa tri motora koji više nego pleni svojim izgledom. Od 2007. do 2010. godine isporučeno je 100 modela. Nudi komfor za 14 putnika. Ima dolet od 5.950 km. Ono što je zanimljivo, jeste da je Falcon 7X prvi fly-by-wire poslovni mlaznjak. Cena US$ 50 miliona.


Copyright Dassault Aviation

Bombardier Aerospace nastupa sa velikim brojem modela. Svoje modele nudi u tri serije – Challenger, Global i Lear Jet. Izdvajamo Global Express XRS. Za razliku od gore navedih konkurenata, Global Express ima najveći dolet i to od čak 11.300 km. tako naprimer, može da leti bez sletanja između Njujorka i Tokija. Avion se može prilagoditi za čak 19 putnika. Budući da je najveći među predstavljenima, takođe pruža i najviše mogućnosti za uređenje enterijera, čime može da ponudi najbolji komfor. Cena modela iznosi $45 Miliona dolara.


Copyright Bombardier Aerospace

Poslednji, svakako ne najmanje bitan, ali može se slobodno reći najpopularniji među bizjet-ovima, Gulftream je svakako jedan od prvih izbora među klijentelom. Za razliku od konkurenata, Gulfstreamovi modeli su ušli u popularnu kulturu i veoma se često spominju po skraćenim nazivima svojih modela koji počinju slovnim indeksom G. “We’ll be flying a G5,”, “My G5 is waiting for me at the airport”. Najnoviji model G650, kao i ostali model sada poznatiji kao G6, nudi najveći spektar usluga od ostalih konkurenata. Tako će budućim klijentima biti na raspolaganju i in-flight WiFi, posebna iPhone aplikacija za kontrolisanje atmosfere tokom leta. G6 će imati dolet od čak 13.000 km pri brzini od 0.925 maha. 11-18 putnika moći će da uživaju u punom komforu kabine, koja će svakako postaviti nove standarde među modernim jetseterima.


Copyright Gulfstream Aerospace

Budućnost

Svetska kriza je pogodila sve industrije, pa i proizvođače poslovnih aviona. Honeywell Aerospace je dao procenu da će ove godine biti isporučeno 675-700 novih aviona, dok procenjuje da će čak 11.000 aviona biti isporučeno tokom sledeće decenije kako bi se namirile potrebe za ovakvom vrstom letelica. Studija Honeywell-a takođe navodi da čak 40% operatora poslovnih aviona planira da neke od svojih primeraka zameni u narednih pet godina. Međutim, potražnja za kupovinom je opala sa 58% na 34% u odnosu na prošlu godinu u Evropi. Na severno-američkom kontinentu se beleži mali porast za samo 26%. Cessna i Hawker Beechcraft su u velikoj krizi i već su otpustili jedan deo radnika. Iako je kriza pogodila sve proizvođače, isti nastavljaju da ulažu milijarde urazvoj novih aviona kako bi uspeli da naprave što veći profit i zadržali klijentelu.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. A330 bi mogao sletjeti na SPU, no ako želi poletjeti morao bi uzeti gorivo do Zagreba ili nekog drugo aerodroma, pa tamo puniti gorivo. A to poskupljuje operacije i čini ih neisplativim u današnje vrijeme.

19. Sep 2019.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Air Serbia je već duže vreme pod velikim pritiskom sa svih strana. Air France i KLM/Transavia su otvorili letove tamo gde je do sada Air Serbia radila fidanje njigovih habova u Parizu i Amsterdamu. Na letu BEG-JFK ih svi veliki evropski igrači lome damping cenama. Aeroflot razvaljuje ka Moskvi/Aziji. Turkish ka Istanbulu. Eurowings otvara uskoro…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Isto sam i ja čitao što se lobiranja tiče. Jedno je sigurno- teško ih je zadovoljiti kad je pazar u pitanju jer imaju iskustva sa svima a to i kotiste da se cenjkaju. Hoću da kažem da ako Indijac ponovo kupi R-77 onda bih je i ja uzeo. Drugo, sama ta raznolikost i šarenilo se…

19. Sep 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Alene, nećemo sad zamenu teza. Prvo je bilo: 'Prelazak granice i vožnja trajektom je tlaka', a posle: 'Aerodrom je blizu'. Ali je, Alene, preko granice, i posle trajekta. A šta ćemo sa domaćom i najlegitimnijom mogućom linijom Banjaluka - Trebinje? To bi u svakoj, ali u svakoj zemlji sa takvom geografijom postojalo. Bez izuzetka. E,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, to je stvarno mjerljivo, Dubrovnik i Trebinje. U stvari ste u pravu. U regiji ima nekih stotinjak mjestačca od 25.000-100.000 koji nemaju aerodrome. Odmah svakom aerodrom napravit. Bez obzira jel par desetaka kilometara u okolici ima aerodrom. Ma što je milijarda EUR za izradnju tih 100 aerodroma i 200 milijuna godišnje za operiranje. Jel…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend