BEG airport status
Izveštaj iz prve ruke – aeromiting Airpower11, Zeltweg, Austrija

Izveštaj iz prve ruke – aeromiting Airpower11, Zeltweg, Austrija

Pišem ovaj tekst pod još uvek jakim pozitivnim utiscima sa ovogodišnjeg aeromitinga AIRPOWER11 održanom 1. i 2. jula u Celtvegu, Austrija. Mogu slobodno reći da je to najbolje organizovana vazduhoplovna priredba koju sam ikada posetio a takvo mišljenje imaju i ljudi sa mnogo više evropskih mitinga u nogama. Sa takvima sam i bio u Celtvegu a dosta novih tamo i upoznao.

Sve je bilo gotovo besprekorno, od same organizacije službi u bazi, ljubaznih domaćina, preko statike, letačkog programa i muzeja vazduhoplovne baze Celtveg. Sve do jako dobro osmišljenog programa za spotere među kojima je bila i moja malenkost. Takva je bila i poseta, za dva dana gotovo 290 hiljada ljudi! Kako bi što bolje videli letački program, stajanke i ostale zanimljivosti na aeromitingu, prijatelji i ja smo odlučili da nabavimo spoterske karte iako većina nas nije imala aparate visokih performansi. Pokazalo se to kao pun pogodak. Iako karta nije bila nimalo jeftina – vredela je svaku paru! Spoteri su imali prevoz vojnim kamionima do spoterskih mesta kojih je bilo 10 i koja su bila raspoređena širom baze, na najboljim i najinteresantnijim mestima za fotografisanje i praćenje letačkog programa. Bili smo, da kažem smešteni u dva velika šatora od kojih je jedan bio praktično menza sa odličnom klopom a u drugom smo dobijali informacije vezane za raspored letačkog programa, mogli smo da napunimo baterije fotoaparata i priključimo se na internet.

Statički deo je bio solidan a vazduhoplovi su bili tako postavljeni i tako ograđeni da je svako mogao da ih slika i vidi bez da mu neko od posetilaca smeta iako je bila velika gužva. Pored gotovo svih tipova vazduhoplova iz sastava austrijskog RV, bili su zastupljeni avioni i helikopteri iz još 11 država a u letačkom delu je učestvovalo još 7 zemalja. Dakle ukupno 18 ne računajuci domaćina. Bila je prisutna i Srbija, sa izloženim Super Galebom G-4 i transporterom An-26. Za mene najveća zvezda statičkog dela, prava egzotika, je bila prisustvo Tajfuna iz sastava saudijskog kraljevskog RV. Bili su tu i austrijski i nemački EF-2000, madjarski Gripen, britanski Tornado, nemački F-4 a veliko interesovanje je privukao nemački Tornado naoružan sa protivradarskim raketama AGM-88 HARM.

Firma Red Bull kao verovatno najjači i najpoznatiji austrijski brend u svetu, prikazao je većinu svoje impresivne flote vazduhoplova medju kojima ima svega i svačega, od oldtajmera, akrobatskih aviona, savremenih mlaznih aviona pa sve do helikoptera. Tako smo mogli videti njihove avione iz II. svetskog rata F4U-4 Corsair, B-25 Mitchell, P-38 Lighting, zatim akrobatske avione Extra 330, nekadasnji predsednički avion Josipa Broza Tita Douglas DC-6B, mlazne školsko-borbene Alpha Jet, helikoptere BO-105, UH-12 i TAH-1 Cobra. Da, dobro ste pročitali, imaju i čuveni borbeni helikopter Kobra. Prvi put sam video i mali mlaznjak Bede BD-5J koji je bio u jednom od filmova o čuvenom agentu 007 Džemsu Bondu, takođe u vlasništvu Red Bula.

Letački deo je bio veoma raznovrstan i neobično dug jer je non-stop bilo neke akcije sa malim pauzama. Što se tiče borbenih aviona najjači utisak ne mene  je ostavio pilot belgijskog F-16AM a zatim i austrijski Tajfun. Solidan je bio slovački MiG-29AS kao i švajcarski F/A-18C. Helikopter BO-105 firme Red Bull je izveo neverovatan program sa mnoštvo petlji i valjaka i tu sam se uverio da je ovaj tip helikoptera jedan od najmanevarbilnijih na svetu. Odličan je bio i Mi-24V u kome su Česi pokazali da su jos odavno potpuno ovladali ovom letelicom.

Kada sam video da će ušestvovati italijanski transporter C-27J Spartan znao sam da će piloti ponovo, po ko zna koji put izvesti neverovatne manevre sa ovom letelicom, poput valjka i petlje. Manevre nesvakidašnje za ovako veliki transporter. Zbog toga je posada ovog aviona i osvojila prvo mesto što se tiče letenja. Leteli su i oldtajmeri, uz vec pomenute avione firme Red Bull, videli smo i Meseršmit 109G kao i mlazni Me-262, koji su se kasnije našli i u statičkoj postavi. Kao i na svakom većem aeromitingu videli smo i mnostvo akro- grupa. U Celtvegu su Italijanski Frecce Tricolori bili ponovo neprevaziđeni iako su Turske zvezde i Švajcarska patrola imali sasvim solidne programe.

Prvi put u Evropi nastupili su Saudijski Jastrebovi na avionima Hawk Mk 65. Prvi dan su bili dosta loši i neubedljivi ali su popravili utisak drugog dana. Čini se ipak da dosta zaostaju za evropskim, američkim i ruskim akro-grupama.

Baza Celtveg ima i svoj muzej. U njemu se nalaze svi vazduhoplovi koji su se tu bazirali ali i većina vazduhoplova koje su Austrijanci imali u naoružanju. Video sam vrlo interesantne švedske lovce J-29 Tunan tzv. ’’leteće bure’’ i J-35 Draken, impresivnog lovca sa interesantnom konstrukcijom. Najveću pažnju ljudima sa ovih prostora je privukao izviđač MiG-21R RV i PVO JNA kojim je pilot Rudolf Perešin 25.10.1991. prebegao u Klagenfurt, Austrija, odbivši poslusnost i naređenja Komande JNA. Avion je prebačen u vojno istorijski muzej u Beču, i ostao je u Austriji, koja je odbila da taj avion vrati JNA ali i da ga isporuči novoformiranom hrvatskom RV. Pilot se pridružio snagama hrvatske vojske. Pored aviona postoji pano na kome je opisana sama akcija prebega kao i biografija pokojnog Perešina.

Veliku pažnju privukla je vežba austrijske vojske gde je između ostalog prikazan i desant padobranaca iz dva transportera C-130K Hercules zajedno sa  helikopterima SA-316B, S-70A-42, Bell 212 kao i borbeni avioni EF-2000. Tom prilikom se, prvog dana desio incident gde je jedan padobranac upao/udario u kupolu drugog, oni su se zapetljali i prilikom doskoka bili teže povređeni.

Takođe  je zanimljivo da je u jedan saudijski Hawk prilikom uvežbavanja tačke akro- grupe, u četvrtak pred aeromiting udarila ptica!

Vratili smo se u Srbiju iscrpljeni i umorni ali puni dobrih utisaka, puni tenzije i adrenalina koji je još uvek u nama. Austrijanci su se pokazali kao odlični organizatori i domaćini i svakako da preporučujem u budućnosti entuzijastima da posete ovaj događaj koji je, još jednom ponavljam, bio na vrhunskom nivou. Nadam se da će i Srbija jednom organizovati nesto slično a prilika za to je već sledeće godine na obeležavanju 100 godina srpskog vazduhoplovstva.

Piše: Živojin Banković
Fotografije: Dimitrije Ostojić

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

radovanovic na: „Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

Zanimanje za propast privrede jedne države je Menadžer, izmišljeno od strane kapitalista da u pokornosti drže radničku klasu!!!

10. Dec 2024.Pogledaj

Ilija na: „Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

Srbija nestaje. Za 70 god Srba u Srbiji nece biti. Tolike podele, sve vece razlike u standardu stanovnistva. Sve veca korupcija. Za koga rafali ? - ako se hitno ne desi cela rekonstrukcija sistema u Srbiji - Srbija bez metka ce biti pregazena

10. Dec 2024.Pogledaj

Perko na: „Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

Radna pozicija je menadžer a možda traže i inženjera za tu poziciju, ko zna. Nisam gledao detalje konkursa. Ali ovo je posao koji bi mogao da radi npr. i inženjer industrijskog inženjerstva. Drugo, Daso zapošljava koga zapošljava, ali ne vidim da je u interesu Srbije da inženjeri odlaze odavde.

10. Dec 2024.Pogledaj

Zoran Jovanic na: „Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

Divno je sto zaposljava menadzere. Vec sam se zabrinuo da bi mogao da potrazi nase Inzenjere, Matematicare, Fizicare ili nekog ko nema zelju da se zatrpava novcem ceo zivot i tim novcem placa svoje strasti.

10. Dec 2024.Pogledaj