BEG airport status
LYBE 1205:00 Z 210°06KT CAVOK 04/02 Q1017 NOSIG=
An-26 – Poslednji od Aviona

An-26 – Poslednji od Aviona

Svaka prava opčinjenost letećom spravom počinje u njenom kokpitu. Tom intimnijem delu letelice čiju ste spoljašnost videli na bezbroj fotografija do tada. Ukoliko imate sreće da posetite ili sednete u bar jedan, prava ozbiljna vazduhoplovna buva počinje da inficira. Centralni ili overhead, fuse ili piedestal. Svi ti satići, prekidači i štasvene. Spektar pažnje i ugaona širina pogleda prirodno su široki za onog ko je tu prvi put i prirodna fascinacija šarenilom nastaje (kao takvim ili ako se uključi dijagnostika).

Flat panel MFD-ovi i ostala modularna ergonomska rešenja koja su manja, jednostavnija i jeftinija počela su da zamenjuju steam filosofiju baš negde u vreme kada je moja generacija doživljavala svoju verziju avijacijskog otkrovenja. Jednostavnije rečeno, pre ćeš biti fasciniran satićem koji ima neka čudna ruska slova nego LCD-om u kojeg i onako buljiš većinu svog „običnog“ vremena.

An-26 jedan je od poslednjih primeraka pravog komlikovanog, u svemu preteranog i tripliranog, robusnog aviona kojeg možemo videti u Srbiji. Počev od te prve i najbitnije stavke, kokpita, preko broja članova posade i njihovih zaduženja do kvalitetnog ispunjenja svoje dizajnirane uloge – ni jedan nije bio oboren prilikom ratnih evakuacija i drugih misija. Prenatrpan, arhaičan, opremljen modernim GPS uređajima ali i slide-rule old-school put-vreme-brzina back-up sistemom u formi jednog celog čoveka izumrlog reda zvanog – na-vi-gator.

Dok će većina fensi kinteimajućih batica već pre svog baby ground school-a znati da programiraju top of descent, cost index goriva i ostale FMS setinge, malo njih, ako ne ni jedan, ni po završetku svog kompanijskog čeka neće znati da izračunaju wind correction angle, koriste E6B ili jednostavno podele dva broja. To je nova realnost. Ne zna se da li je po sredi prirodan evolutivni tok smene i pojednostavljna tehnologija ili posledica drugih retrogradnijih faktora ali jedno je sigurno – sve je manje avijatičara. Da li su modernom vazduhoplovstvu potrebniji oni ili dobro plaćeni operatori sistema druga je priča.

Momci sa kojima sam imao zadovoljstvo da letim pre neku nedelju na ruti LYBT-LYKV-LYNI bi u slučaju otkaza i samog neba po kojem lete mogli na ruke da premoste elektro-sistem koji je riknuo na preostala redudantna dva, izračunaju gde su u sekundu na karti sa lenjirom i olovkom, urade borbeni spiral descent uz poneki beličasti trag na nebu i zalepe mrcinu za beton bezbedno. Poslednji od muških aviona. Negde u kategoriji Dromadera, An-2 i obične visokoperformansne jedrilice. Aviation 101.

Fotografije: Dimitrije Ostojić

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

S

Super!

Odgovori
V

Bravo! Svidja mi se tvoj nacin razmisljanja! :-)

Odgovori
@

Verujem da je veliko A u naslovu posta stavljeno sa razlogom. Meni je samo pogled na analogne instrumente dovoljan za istinsko poštovanje

Odgovori
B

ima nas jos zivih pilota koji smo se ucili i mucili sa kruznim i klizecim racunarima. Nazalost ili lakse racunari su sve promenili. Ako otkazu sta onda?

Odgovori
B

Aristo kruzni i klizeci. Precizan do barem pete decimale

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Poljska potpisala ugovor za nabavku 32 borbena аviona F-35, prva isporuka 2024.

@ Paqe Prevodite diskusiju u emotivno plakanje,a ovo je sajt posvecen vojnim avionima,koji su masine napravljene za ubijanje ljudi u ratu. Ako Vam to smeta, nemojte citati ovu tematiku,nego idite na blog o etici. A ako besmisleno ulazite u rat sa celim svetom, onda ste odgovorni za pogibiju svog stanovnistva,kao nasa vlast 1999.

11. Feb 2020.Pogledaj

Aleksa Radojičić na: Vijetnam najverovatnije nabavlja školsko-borbene avione Jak-130

@deki Lako je gledati površno na korejsku priču. S. Koreja i J. Koreja su krenuli sa iste polazne osnove, to je tačno. Takođe je tačno da je S. Koreja bila dugo vreme bogatija i bolje mesto za život od J. Koreje. Ono što je izvuklo J. Koreju i stvorilo silu koju danas vidimo nije delo…

11. Feb 2020.Pogledaj

Banja Luka na: Vijetnam najverovatnije nabavlja školsko-borbene avione Jak-130

@Al Morate da se dogovorite. Da li se u Socijalističkoj Republici Vijetnam danas živi dobro ili loše? A eto nisu pobijedili "saveznici". Šta to Vijetnamu danas konkretno 'fali da je bilo bolje da su im vlast i sila danas oni koji su ih ubijali sistematski bojnim otrovima, glađu, a bogami i metkom, nekada iz zabave…

11. Feb 2020.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Poraz bitke da se smanji sezonalnost na Jadranu

Ко заснива свој живот на издавању смештаја, продаји кафа, јела, сокова и алкохола разноразним туристима, истеривању омладине/будућности/образованих, лошим односима са суседима пре свега истојезичним, сателитском положају своје земље у односу на друге у сваком погледу а пре свега привредном и научном, итд. на крају добије тачно оно што је и хтео. Ово важи свуда на…

11. Feb 2020.Pogledaj

Paqe na: Poljska potpisala ugovor za nabavku 32 borbena аviona F-35, prva isporuka 2024.

@Petrovic Dusan "a sad je NATO kriv sto su rakete ubile decu" Sram vas bilo.

11. Feb 2020.Pogledaj

Send this to a friend