BEG airport status
An-26 – Poslednji od Aviona

An-26 – Poslednji od Aviona

Svaka prava opčinjenost letećom spravom počinje u njenom kokpitu. Tom intimnijem delu letelice čiju ste spoljašnost videli na bezbroj fotografija do tada. Ukoliko imate sreće da posetite ili sednete u bar jedan, prava ozbiljna vazduhoplovna buva počinje da inficira. Centralni ili overhead, fuse ili piedestal. Svi ti satići, prekidači i štasvene. Spektar pažnje i ugaona širina pogleda prirodno su široki za onog ko je tu prvi put i prirodna fascinacija šarenilom nastaje (kao takvim ili ako se uključi dijagnostika).

Flat panel MFD-ovi i ostala modularna ergonomska rešenja koja su manja, jednostavnija i jeftinija počela su da zamenjuju steam filosofiju baš negde u vreme kada je moja generacija doživljavala svoju verziju avijacijskog otkrovenja. Jednostavnije rečeno, pre ćeš biti fasciniran satićem koji ima neka čudna ruska slova nego LCD-om u kojeg i onako buljiš većinu svog „običnog“ vremena.

An-26 jedan je od poslednjih primeraka pravog komlikovanog, u svemu preteranog i tripliranog, robusnog aviona kojeg možemo videti u Srbiji. Počev od te prve i najbitnije stavke, kokpita, preko broja članova posade i njihovih zaduženja do kvalitetnog ispunjenja svoje dizajnirane uloge – ni jedan nije bio oboren prilikom ratnih evakuacija i drugih misija. Prenatrpan, arhaičan, opremljen modernim GPS uređajima ali i slide-rule old-school put-vreme-brzina back-up sistemom u formi jednog celog čoveka izumrlog reda zvanog – na-vi-gator.

Dok će većina fensi kinteimajućih batica već pre svog baby ground school-a znati da programiraju top of descent, cost index goriva i ostale FMS setinge, malo njih, ako ne ni jedan, ni po završetku svog kompanijskog čeka neće znati da izračunaju wind correction angle, koriste E6B ili jednostavno podele dva broja. To je nova realnost. Ne zna se da li je po sredi prirodan evolutivni tok smene i pojednostavljna tehnologija ili posledica drugih retrogradnijih faktora ali jedno je sigurno – sve je manje avijatičara. Da li su modernom vazduhoplovstvu potrebniji oni ili dobro plaćeni operatori sistema druga je priča.

Momci sa kojima sam imao zadovoljstvo da letim pre neku nedelju na ruti LYBT-LYKV-LYNI bi u slučaju otkaza i samog neba po kojem lete mogli na ruke da premoste elektro-sistem koji je riknuo na preostala redudantna dva, izračunaju gde su u sekundu na karti sa lenjirom i olovkom, urade borbeni spiral descent uz poneki beličasti trag na nebu i zalepe mrcinu za beton bezbedno. Poslednji od muških aviona. Negde u kategoriji Dromadera, An-2 i obične visokoperformansne jedrilice. Aviation 101.

Fotografije: Dimitrije Ostojić

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Si

Super!

Odgovori
Vu

Bravo! Svidja mi se tvoj nacin razmisljanja! :-)

Odgovori
@N

Verujem da je veliko A u naslovu posta stavljeno sa razlogom. Meni je samo pogled na analogne instrumente dovoljan za istinsko poštovanje

Odgovori
Bo

ima nas jos zivih pilota koji smo se ucili i mucili sa kruznim i klizecim racunarima. Nazalost ili lakse racunari su sve promenili. Ako otkazu sta onda?

Odgovori
Bo

Aristo kruzni i klizeci. Precizan do barem pete decimale

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Robert na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

Novinar članka je već godinama poznat kao đak ponavljač u člancima Jutarnjeg lista koje se dotiču vojne tematike. Taj si list očito ne može priuštiti nekog suradnika s kvalitetnijim rezimeom pa zato koketiraju s atributima žutog magazina. Treba ga uzeti s jako velikom rezervom.

26. Mar 2025.Pogledaj

Nebojsa na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

Šta bi mi voleli ili nebi ,to je apsolutno nebitno. Bitne su činjenice. A činjenice su da najjača Francuska vojska u EU ima svega nešto preko 100- tinak preskupih Meteora i bez dozvole SAD, Britanije o još nekih zemalja koje su u konzorcijumu izrade ove rakete ,Francuska ih ne može prodati samostalno nikome. A za…

26. Mar 2025.Pogledaj

KK na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

@K Clanak je ociti PR Vlade Hrvatske da se stvori iluzija aktivnosti i progresa. "On je bio tamo i pregovara o necemu (ministar)". Pa par slika ispred zastava, stisak ruke itd. "Ipak nije tako strasno, imamo stvari pod kontrolom", i sl poruke. A u medjuvremenu ti guraju pod nos kupovinu pretplate, koliko vidim 65 EUR/godisnje…

26. Mar 2025.Pogledaj

Bole na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

Ne vidim ni jedan razlog zasto Hrvatska nece dobiti meteor i drugo naoruzanja ako pozele da ih kupe. Clan su Nato alijanse i u prijateljskim odnosima sa svim drzavama. To sto bi mi voleli da oni ne dobiju je druga stvar.

26. Mar 2025.Pogledaj

Igor M. na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

Novinar raspolaže s istim informacijama kao svatko od nas tko je saslušao Anušićev intervju, sve ostalo je njegova konstrukcija temeljena na nagađanju što je Anušić zapravo mislio.

26. Mar 2025.Pogledaj