BEG airport status
LYBE 0305:00 Z 260°12KT 8000 BKN006 01/01 Q1026 NOSIG=
An-26 – Poslednji od Aviona

An-26 – Poslednji od Aviona

Svaka prava opčinjenost letećom spravom počinje u njenom kokpitu. Tom intimnijem delu letelice čiju ste spoljašnost videli na bezbroj fotografija do tada. Ukoliko imate sreće da posetite ili sednete u bar jedan, prava ozbiljna vazduhoplovna buva počinje da inficira. Centralni ili overhead, fuse ili piedestal. Svi ti satići, prekidači i štasvene. Spektar pažnje i ugaona širina pogleda prirodno su široki za onog ko je tu prvi put i prirodna fascinacija šarenilom nastaje (kao takvim ili ako se uključi dijagnostika).

Flat panel MFD-ovi i ostala modularna ergonomska rešenja koja su manja, jednostavnija i jeftinija počela su da zamenjuju steam filosofiju baš negde u vreme kada je moja generacija doživljavala svoju verziju avijacijskog otkrovenja. Jednostavnije rečeno, pre ćeš biti fasciniran satićem koji ima neka čudna ruska slova nego LCD-om u kojeg i onako buljiš većinu svog „običnog“ vremena.

An-26 jedan je od poslednjih primeraka pravog komlikovanog, u svemu preteranog i tripliranog, robusnog aviona kojeg možemo videti u Srbiji. Počev od te prve i najbitnije stavke, kokpita, preko broja članova posade i njihovih zaduženja do kvalitetnog ispunjenja svoje dizajnirane uloge – ni jedan nije bio oboren prilikom ratnih evakuacija i drugih misija. Prenatrpan, arhaičan, opremljen modernim GPS uređajima ali i slide-rule old-school put-vreme-brzina back-up sistemom u formi jednog celog čoveka izumrlog reda zvanog – na-vi-gator.

Dok će većina fensi kinteimajućih batica već pre svog baby ground school-a znati da programiraju top of descent, cost index goriva i ostale FMS setinge, malo njih, ako ne ni jedan, ni po završetku svog kompanijskog čeka neće znati da izračunaju wind correction angle, koriste E6B ili jednostavno podele dva broja. To je nova realnost. Ne zna se da li je po sredi prirodan evolutivni tok smene i pojednostavljna tehnologija ili posledica drugih retrogradnijih faktora ali jedno je sigurno – sve je manje avijatičara. Da li su modernom vazduhoplovstvu potrebniji oni ili dobro plaćeni operatori sistema druga je priča.

Momci sa kojima sam imao zadovoljstvo da letim pre neku nedelju na ruti LYBT-LYKV-LYNI bi u slučaju otkaza i samog neba po kojem lete mogli na ruke da premoste elektro-sistem koji je riknuo na preostala redudantna dva, izračunaju gde su u sekundu na karti sa lenjirom i olovkom, urade borbeni spiral descent uz poneki beličasti trag na nebu i zalepe mrcinu za beton bezbedno. Poslednji od muških aviona. Negde u kategoriji Dromadera, An-2 i obične visokoperformansne jedrilice. Aviation 101.

Fotografije: Dimitrije Ostojić

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

S

Super!

Odgovori
V

Bravo! Svidja mi se tvoj nacin razmisljanja! :-)

Odgovori
@

Verujem da je veliko A u naslovu posta stavljeno sa razlogom. Meni je samo pogled na analogne instrumente dovoljan za istinsko poštovanje

Odgovori
B

ima nas jos zivih pilota koji smo se ucili i mucili sa kruznim i klizecim racunarima. Nazalost ili lakse racunari su sve promenili. Ako otkazu sta onda?

Odgovori
B

Aristo kruzni i klizeci. Precizan do barem pete decimale

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

I na: [POSLEDNJA VEST] Danas u Srbiju sleću helikopteri Mi-35M namenjeni Vojsci Srbije

Imam pitanje , uvek sam se pitao kako sovjetske/ruske pt rakete pogadjaju cilj a vrte se u krug ko sumanute? Ajd sto se vrte nego se i trzaju. Ocigledno pogadjaju al se pitam na koju foru. Gledam snimak tow ide ravno ko metak.

02. Dec 2019.Pogledaj

ID na: [POSLEDNJA VEST] Danas u Srbiju sleću helikopteri Mi-35M namenjeni Vojsci Srbije

Iako se mogu dati komentari o (ne)opremanju,ipak ovo je kvantni skok! Novi, prvi pravi jurišni helikopteri u istoriji. Naravno da bi bili bolji Mi28 ili Ka52, budimo realni ovo je iskorak napred.

02. Dec 2019.Pogledaj

Franko na: [POSLEDNJA VEST] Danas u Srbiju sleću helikopteri Mi-35M namenjeni Vojsci Srbije

Biće sad okači saćasti i deri, ni to nije loše samo triba pazit i svoje i tuđe toliko je precizan da ako nemože pogodit ono što triba on će bilo što . Aj momci bez ljutnje budeli drugačije ja se izvinem eto! https://youtu.be/4ZSE0rWytbg

02. Dec 2019.Pogledaj

Franko na: [POSLEDNJA VEST] Srbiji isporučena još dva vojna helikoptera H145M

Hosenfefer da u pravu si bolje su gazele sa 42, 45 godina u guzi , elektronika im strašna naoruzanje još bolje pa vam valjaju . Jedna Grčka je luda što je posle nas uzela 70 komada . Mi snjima zadovoljni što se pokazalo u nekoliko vježbi i uzelo dodatnih 10. Izdrživa je to zvjerka kad…

02. Dec 2019.Pogledaj

Nix na: Izviđačko-borbena bespilotna letelica CH-92A, nove sposobnosti Vojske Srbije, tehnologija za domaći Pegaz

Zna li se koji navigacioni sistem koristi ova BPL. GPS nije sigurno, da li je to ona prva generacija kineskog satelitskog navigacionog sistema koji nema neku reputaciju preciznosti, nedostatak atomskog sata na satelitima itd... BB Normalno da bi to bilo najracionalnije resenje sa vojsku Srbije, ali sta bi ovi po 'institutima' radili narednih 15+ godina,…

02. Dec 2019.Pogledaj

Send this to a friend