BEG airport status
Jugosloveni brži od dva maha i prvi među njima koji to glasno nikada nije rekao

Jugosloveni brži od dva maha i prvi među njima koji to glasno nikada nije rekao

Za Tango Six danas piše direktor Muzeja vazduhoplovstva  u Beogradu, Predrag Grandić. O počecima nadzvučnog letenja, godišnjici tada najbrže letelice i o tome kako je ustanovljeno ko je zaista bio prvi čovek sa ovih prostora koji je leteo dva puta brže od zvuka.

Po reorganizaciji našeg vazduhoplovstva i njegovim prerastanjem u vid, došlo je do kvalitativnog i kvantitativnog jačanja koje ga je dovelo u rang najrazvijenijih vazduhoplovstava početkom sedme decenije prošlog veka. Pedeset godina posle formiranja prvih srpskih vazduhoplovnih jedinica uvedeni su najsavremeniji lovački avioni sa samonavođenim raketama v-v, raketnim jedinicama za dejstvo na velikim visinama S-75M Dvina i svevideći radarski sistemi za osmatranje i navođenje lovačke avijacije sistema VOJIN, P-30 i P-35. Tako je godina 1962. godina, realizacojom zadatka nabavke savremene vazduhoplovne tehnike označenog kao zadatak „Romanija“, postala jedna od najdinamičnijih u budućoj razvojnoj koncepciji sistema PVO, koji je u potpunosti zaokružen, a u narednim godinama i usavršavan, pa je sistem PVO bio u potpunosti operativan u svim meteorološkim uslovima danju i noću.Uvođenje ove najsavremenije tehnike u naše vazduhoplovne jedinice dešavalo se skoro jednovremeno kada su i svetske supersile, koju godinu ranije, uvodile slične ili iste sisteme (obaranje izviđačkog aviona U-2 1. maja 1960. na visini od 20.000 m, pomoću PVO sistema S-75).

Prvi put je dvostruka zvučna barijera savladana sa eksperimentalnim američkim raketoplanom Douglas D-558-II Skyrocket 20.11.1953. Prvi borbeni serijski mlazni lovac (tada još u razvojnoj fazi u bazi Edwards) koji je leteo preko 2 Ma je bio Lockheed YF-104A 27.04.1956. a u Sovjetskom Savezu sa opitnim Mikojanovim lovcem sa kombinovanim pogonom E-50/2 03.01.1957. godine. Sličan podvig u Evropi prvi put je napravljen u Francuskoj 24.10.1958. sa avionom Mirage IIIA u horizontalnom letu bez uključenja pomoćnog raketnog motora.

Odabrana grupa od sedam pilota: Rakić, Mandić, Ončevski, Pipan, Rakonjić, Strmotić, Raičević, 21 vazduhoplovni specijalista i lekar, predvođeni majorom Slobodanom Rakićem i kapetanom I klase Ivanom Dubravčićem, je posle kursa ruskog jezika, 1. maja 1962, vozom upućena u Sovjetski savez. Program letačke preobuke je obuhvatao obuku u tehnici pilotiranja danju bez elemenata borbene obuke. Letačka obuka je završena do avgusta 1962. godine. Obuku je uspešno završilo šest pilota, jer pilot Raičević nije prošao lekarske preglede i vraćen je u Jugoslaviju.

Planom letenja za 17. jul bilo je predviđeno je samostalno letenje na maksimalnim nadzvučnim brzinama, a u plan su redom upisani major Rakić, potom Mandić i ostali. Po okončanju letačkog dana, uvidom u naređeni plan letenja, major Rakić je bio prvi naš pilot koji je leteo dvostrukom brzinom zvuka. Na svečanoj Skupštini pilota supersonične avijacije Ma2+, predsednik Kluba general Ljubomir Bajić mu je dodelio sertifikat sa brojem 001. Naknadim istraživanjima dobili smo uveravanja da je to ipak uradio uvaženi, tihi, gospodin Stevan Mandić, koji je i sam prisustvovao navedenoj svečanosti i mirno posmatrao ovaj naš čin bez namere da ga ospori. Na našu veliku žalost više nije dolazio na naše sesije, ali je uvek kao dobronamerni, veliki čovek bez sujete i ljutnje, navodio razloge koji su nam mnogo toga govorili. Toliko o našim uverljivim i dokumentovanim „istorijskim“ aktima i ličnim evociranjima, u bilo kojoj oblasti, a pogotovo u pilotskoj profesiji gde je većina nas, kada je reč o letačkim kvalitetima i dometima sujetna, uostalom, kao i u bilo kojoj drugoj elitnoj profesiji.

U danima ispred nas, neophodno je da na dostojan način obeležim datum kada su u operativnu evidenciju – uvedeni u naoružanje našeg RV uvedeni ovi legendarni lovci – prvih pet aviona MiG-21. Od tog 14. septembra 1962. godine pa do 25. aprila 1983, kada je uveden poslednji avion ovog tipa u naše vazduhoplovstvo, piloti i tehnički sastav su leteli i brinuli o 261 avionu direktno nabavljenim iz Sovjetskog Saveza za RV i PVO. Od toga 50 aviona su bili dvosedi za borbenu obuku i trenažu a ostali jednosedi za presretačke, izviđačke i lovačko-bombarderske zadatke, sa ukupno 11 podvarijanti. Tokom svih ovih godina na avionima ovog tipa je letelo 630 pilota od kojih je 69 poginulo za komandama ovog aviona, izvršavajući mnogobrojne mirnodopske i borbene zadatke, što ovu našu malobrojnu populaciju dovodi na visoko mesto među najrizičnijim profesijama u svetu – svaki deveti je poginuo. Inače od posledica letenja, (ne)uslova života i rada na našim, pogotovo „podzemnim“ objektima u Bihaću i Prištini, umrlo je više od tridesetak pilota, tako da ih već više od stotinu nema među nama – leteći nebeskim prostranstvima u supersoničnim eskadrilama. Neka im je večna hvala i slava.

Klub nadzvučnih pilota Ma2+ pored stotinjak redovnih članova ima i pomažuće i počasne članove. To su uglavnom ljudi van vazduhoplovstva ali zaljubljenici u našu profesiju i herojstvo ništa manje od nas samih, aktivnih učesnika u celokupnom projektu letenja nadzvučnim brzinama. Svakom ko je opredeljeno bio sa nama sve ove godine, sprečavajući i otimajući od konačnog zaborava činjenicu da je i na ovim prostorima bilo ljudi a bogami i sredstva respektabilnih po svim svojim resursima a o kojima sada moramo da sačuvamo barem sećanje – veliko hvala na dosadašnjoj potpori i pomoći. Nadam se da će ovo biti nova injekcija Klubu Ma2+, da na ovim slavnim tradicijama sanjamo naše večne snove i sećanja na naše prethodnike, svesrdnom pomoću tridesetak pomažućih i petnaestak počasnih članova Kluba pilota supersonične avijacije Ma2+. U ovu svrhu je kreiran i ovaj video klip:

Foto: Dušan Atlagić

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ж

Само мала исправка. Ипак је последњи МиГ-21 уведен у наоружање 26.12.1986. Био је то двосед МиГ-21УМ 16185 који је и данас у строју. Тренутно на ремонту.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

radovanovic na: „Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

Zanimanje za propast privrede jedne države je Menadžer, izmišljeno od strane kapitalista da u pokornosti drže radničku klasu!!!

10. Dec 2024.Pogledaj

Ilija na: „Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

Srbija nestaje. Za 70 god Srba u Srbiji nece biti. Tolike podele, sve vece razlike u standardu stanovnistva. Sve veca korupcija. Za koga rafali ? - ako se hitno ne desi cela rekonstrukcija sistema u Srbiji - Srbija bez metka ce biti pregazena

10. Dec 2024.Pogledaj

Perko na: „Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

Radna pozicija je menadžer a možda traže i inženjera za tu poziciju, ko zna. Nisam gledao detalje konkursa. Ali ovo je posao koji bi mogao da radi npr. i inženjer industrijskog inženjerstva. Drugo, Daso zapošljava koga zapošljava, ali ne vidim da je u interesu Srbije da inženjeri odlaze odavde.

10. Dec 2024.Pogledaj

Zoran Jovanic na: „Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

Divno je sto zaposljava menadzere. Vec sam se zabrinuo da bi mogao da potrazi nase Inzenjere, Matematicare, Fizicare ili nekog ko nema zelju da se zatrpava novcem ceo zivot i tim novcem placa svoje strasti.

10. Dec 2024.Pogledaj