BEG airport status
Rumunski remontni zavod „Aerostar“

Rumunski remontni zavod „Aerostar“

BEOGRAD – Analizirajući potencijale i perspektive našeg Vazduhoplovnog zavoda ’’Moma Stanojlović’’ u poslovima remonta i održavanja stranih borbenih aviona, pre svega aviona ruskog proizvođača MiG, spominjali smo hrvatska i bugarska vojna vazduhoplovstva kao eventualne klijente našeg zavoda. Upravo je tu moguću perspektivu najavio ministar odbrane Aleksandar Vučić prilikom nedavne posete aerodromu Batajnica i 204. vazduhoplovnoj brigadi. Pored nas, Hrvatske i Bugarske, na ovim prostorima samo još Rumunija koristi avione MiG i to lovce-presretače MiG-21. Rumunski avioni su modernizovani u Rumuniji, uz obilatu pomoć i tehničku podršku izraelske avioindustrije a glavni izvođač radova u Rumuniji bila je kompanija Aerostar.

 

Vojni program
Vojni program

17. aprila ove godine rumunska vazduhoplovna kompanija ’’Aerostar S.A.’’ iz Bakaua proslavila je 60 godina postojanja. Prethodnih nekoliko godina kompanija se ubrzano razvija i beleži stabilan rast pre svega u sektoru komercijalne avijacije ali i istovremeno sa svojim vojnim programima ostaje glavni snabdevač rumunskog ministarstva odbrane.

Aerostar danas zapošljava 1.800 ljudi, kompanija se afirmisala kao proizvođač aerostruktura, komponenti, sklopova i podsklopova u globalnom lancu snabdevanja vazduhoplovne industrije. Danas je to moderna i profitabilna kompanija čija je osnovna delatnost održavanje i remont kako u civilnoj tako i u vojnoj avijaciji. Poseduje sertifikate i odobrenja EASA Part 21 za vazduhoplovnu proizvodnju kao i odobrenje Part 145 za održavanje, popravku i remont.

Kompanija je osnovana 17. aprila 1953. kao Centralna Avijacijska Radionica ili Uzina de Reparati Avioane (URA) sa sedištem u Bakauu. 70 procenata današnjeg prometa dolazi iz komercijalnog vazduhoplovnog sektora a u pogonima Aerostara se pre svega proizvode aerostrukture, stajni trapovi i hidraulični sistemi. Takođe tu je i veliki broj poslova vezan za popravke, remont i održavanje komercijalne avijacije.
 

Erbas A320 na radovima
Erbas A320 na radovima

Od svog osnivanja remontovano je i održavano oko 3.500 vojnih vazduhoplova i oko 6.000 vazduhoplovnih motora, od tadašnjih aktuelnih aviona ruske proizvodnje pa sve do lovaca MiG-21 i MiG-29. Radionica URA pre svega je osnovana kako bi rumunsko ratno vazduhoplovstvo dobilo centar za remont i popravku vazduhoplova kao i za proizvodnju delova, alata i specijalne opreme.

Što se tiče proizvodnje vazduhoplova Aerostar je bio jedini licencni proizvođač ruskog klipnog školskog aviona Jak-52 i za 30 godina proizveo je oko 1.900 aviona. Kompanija je vremenom razvila verzije sa zapadnom avionikom i ostvarila izvozne uspehe kako u istočnoj Evropi tako i zemljama trećeg sveta. Avioni Jak-52 popularni su i na tzv. ’’warbirds’’ tržištu.

Tokom 90tih godina 20.veka Aerostar je, zajedno sa izraelskom firmom Elbit, bio glavni izvođač posla na modernizaciji 110 lovaca MiG-21 na standard Lancer a ti avioni su i danas osnovni borbeni avioni u sastavu rumunskog RV. Slični poslovi su rađeni i za druge korisnike ovog tipa borbenog aviona.
 

Hrvatski MiG-21 na remontu
Hrvatski MiG-21 na remontu

Reorganizacija je izvršena juna 1991. kada je kompanija dobila ima Aerostar S.A. i postala akcionarsko društvo a od 1998. deonice Aerostara izašle su na bukureštansku berzu. Februara 2000. kompanija je privatizovana.

Preorijentisanjem na komercijalnu avijaciju decembra 2004. kompanija počinje da se bavi i ozbiljnijim poslovima u tom sektoru vazduhoplovstva. Aerostar dobija sertifikate za održavanje, popravku i remont za američke putničke avione Boing 737 Classic i NG. Od tada, kompanija je izvršila preko 200 ’’C’’ i ’’D’’ pregleda na avionima preko 20 avio-prevoznika iz Evrope, bliskog istoka, Afrike i Indije. Takođe poseduje odobrenja i za avione familije A320, zatim avione BAe 146/Avro RJ kao i za turbovratilne motore Rolls Royce M250.

U 2012. godini zabeležen je odličan finansijki rezultat gde je za 25 posto povećan promet u odnosu na 2011. godinu. Promet je iznosio 59 miliona dolara u poređenju sa 47,4 miliona u 2011. Neto profit je iznosio 5 miliona dolara i porastao je za 30 procenata u odnosu na 2011. (3,45 miliona dolara). Objavljeno je i da će 3,15 miliona dolara od profita biti podeljeno kao dividende a 1,35 miliona biti zadržano kao rezerva.

Nastavak odlične saradnje sa trenutnim korisnicima usluga i konsolidacija napretka su neki od planova za ovu godinu. Jedan od glavnih zadataka biće i traženje novih klijenata u državama koje su na 3-4 sati leta od Bakaua.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

нЕгрутин na: Da li ste čuli za letelicu naziva „Duh Teksasa“? Ne, nije u pitanju bombarder B-2A

Јако занимљива прича, али вјерујем да као и мене већину више интересује прича о овом првом поменутом хеликоптеру YU-HCN (колоквијално "блацк опс") од БД-а тј од ЈСО-а. Ако се уопште може пронаћи неке информације или код нас када је црно онда је баш баш црно :-)

04. Dec 2022.Pogledaj

Petrovic Dusan na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajina traži “Patriote“, zapadne borbene avione i tenkove

Ne treba uzimati zdravo za gotovo izjave u sred rata.Amerika i Evropa zajedno proizvode skoro 50% svega sto se pravi na planeti, pa vrlo lako mogu da proizvedu znacajno brze vojnu opremu. Nece valjda da tacno kazu Rusima datum kad ce Ukrajini da predaju oruzje? Dosad je bilo iznenadjenja-HIMARS, niko nije ocekivao da ce slomiti…

04. Dec 2022.Pogledaj

darkyoda na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajina traži “Patriote“, zapadne borbene avione i tenkove

Poljaci se jedva čekaju riješiti t72. Uskoro im dolaze k2 i abramsi, a k2 će se i proizboditi u Poljskoj. Tako da nema zime za njih. Uostalom u Poljskoj su već američki abramsi u sklopu borbene grupe Poljska ( VB, SAD, Rumunjska i Hrvatska ).

03. Dec 2022.Pogledaj

Vaste na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajina traži “Patriote“, zapadne borbene avione i tenkove

Sve sto zapad bude slao modernije od tenkova ili aviona imace losu reklamu,ovako je bolje da se Rusima to desava umesto da se gledaju izbuseni zapadni moderni tenkovi i olupine modernih aviona zapadnih po Ukrjini ! Ovako slanjem modernijih defanzivnih oruzija poput ATGM sistema,PVO sistema na prave stetu Rusima i losu reklamu ! Mogi da…

03. Dec 2022.Pogledaj