BEG airport status
Zbog čega Srbija neće Suhoje?

Zbog čega Srbija neće Suhoje?

BEOGRAD – Ruska novinska agencija RIA novosti prenela je 30.juna ove godine izjavu zamenika generalnog direktora ’’Rosoboronoeksporta’’ Aleksandra Mihejeva da je Srbija usled finansijskih problema obustavila pregovore o nabavci borbenih aviona Su-30.

 

Pukovnik Mirčeta Jokanović sa opitnim pilotom zavoda KNAAPO Sergejem Bogdanom, neposredno pred let , juna 2000. godine.
Pukovnik Mirčeta Jokanović sa opitnim pilotom zavoda KNAAPO Sergejem Bogdanom, neposredno pred let , juna 2000. godine.

Već nekoliko meseci u Srbiji je aktuelna priča o nabavci ruskih višenamenskih borbenih aviona MiG-29M/M2. U bliskoj budućnosti bi moglo doći i do ozbiljnijih pregovora, koji bi mogli biti konkretizovani početkom oktobra kada u Srbiju dolazi ministar odbrane Rusije Sergej Šojgu. Bila bi to prva nabavka borbenih avona inostrane proizvodnje još od 1987-88. kada je iz tadašnjeg SSSR-a kupljeno 16 lovačkih aviona MiG-29.

Malo je poznato da je krajem osamdesetih nuđen i avion Su-27 koji pripada kategoriji lovaca za ostvarivanje prevlasti u vazdušnom prostoru i koji je borbeno sposobniji od aviona MiG-29. Avion Su-27 je izvezen tek 1991. i to u NR Kinu koja je pored novih aviona kupila i licencu za proizvodnju 200 aviona sa oznakom J-11. Ukupno su SSSR, Rusija i Ukrajna izvezle oko 116 novih i ali i polovnih aviona Su-27 u 6 država.

Nakon bombardovanja 1999. SR Jugoslaviji su nuđeni i višenamenski borbeni avioni Su-30MK a Su-30 je takođe u protekle tri godine prezentovan i ponuđen Srbiji. Ovaj avion je postigao veliki izvozni uspeh, prodato je 369 aviona u 8 zemalja a licencu za još 140 aviona kupila je Indija. U Rusiji je pored proizvodnje aviona za izvoz u toku i proizvodnja 60 aviona za ruske VVS sa rokom isporuke do 2016.
 

Istorija Jugoslavije, Srbije i Suhoja

 
Povodom informacija o Suhojevim ponudama koje su se pojavile u ruskim medijima a koje su zatim preneli i naši, za Tango Six priča vojni novinar Svetozar Jokanović koji prati i analizira dešavanja u ruskom vazduhoplovstvu:

–  Može se reći da su avioni iz ove familije oduvijek bili interesantni našem vazduhoplovstvu. Jugoslavija je još 1989. bila vrlo blizu potpisivanju ugovora o nabavci lovaca Su-27 čime bi postala ujedno i prva zemlja van Sovjetskog saveza koja posjeduje ovaj vrhunski lovac. Komanda (RViPVO) je ipak došla do zaključka da se radi o strategijskom presretaču koji svojim doletom prevazilazi naše potrebe.

Suhoj se našim generalima činio primjerenijim zemljama poput SSSR ili Kine a ne našoj teritoriji koja je imala oblik koridora između dva bloka, od Alpa do Egejskog mora 1000 km dužine i širine svega 250-500 km. Uz to Su-27 je Jugoslovenima ponuđen po 20% višoj cijeni od MiG-29B, pa je vrh JRV savjetovao samo nastavak nabavki lakog lovca biroa Mikojan.

Iskustva stečena tokom agresije NATO alijanse govorila su o potrebi nabavke lovca većeg borbenog potencijala koji bi protivniku mogao nametnuti borbu van granica zemlje, prije nego što dođe u priliku da ostvari dejstvo. Uz to novi lovac trebao je biti sposoban da ugrozi protivnikova leteća komandna mjesta, avio-tankere i sl.

Delegacija koja je tokom juna 2000. godine posjetila Moskvu došla je do zaključka da upravo Su-30MK posjeduje te kvalitete. Ideja je egistirala još nekoliko mjeseci po padu Slobodana Miloševića da bi konačno pregovori bili prekinuti i bez formalnog obavještavanja ruske strane.

Tokom predhodne tri godine ponovo su ostvareni kontakti sa kompanijom KNAAPO koja je prezentovala isti avion ali i nekoliko novih modifikacija. Cijena aviona ali još više troškovi preobuke letačkog i tehničkog kadra kao i potreba izgradnje nove infrastrukture, navela je naše predstavnike da odustanu i od najpovoljnije opcije – kupovine polovnih indijskih aviona Su-30K. S obzirom na deklarisane potrebe srpskog vazduhoplovstva MiG-29M zaista predstavlja povoljnije rešenje koje u startu ima povoljniji odnos cijena/efikasnost, ali je neizvjesno kako će se ova opcija pokazati u narednih 10-20 godina eksploatacije. – ocenjuje Jokanović.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ni

'Iskustva stečena tokom agresije NATO alijanse govorila su o potrebi nabavke lovca većeg borbenog potencijala koji bi protivniku mogao nametnuti borbu van granica zemlje, prije nego što dođe u priliku da ostvari dejstvo.' Jedino iskustvo tog tipa govori da ulecete u zasedu i da cete biti oboreni, kao sto se desilo Pericu i Radosavljevicu iznad Bosne. Su-27 (30) je pravljen za potrebe Rusije a ne Srbije, za pokrivanje velikih teritorija, samim tim njegova nabavka je apsurdna. Srbiji treba frontovski lovac, manjih dimenzija, klase f-16, gripen, miraz 2000, kineski j-10, mig-29…Su-30 ce ostati samo lepa zelja pilota

Odgovori
Go

Ima u tome nesto,ali remonti zavod ce imati glavnu ulogu

dr

mozda ce vam ovo zvucati glupo ali u slucaju da se ponovi scenarijo iz 41 ili 99 sto cisto sumnjam za malu okruzenu I izolovanu drzavu kao sto je Srbija nikakav PVO ili RV ne znaci nista vec drzavu treba braniti balonima velike nosivosti .Sta lupam ovo a mozda I ne.Videli ste da je RED Bull podigao balon na ivicu svemira ,nama treba vise desetina hiljada balona koji mogu da postignu ne vise od 10000 metara visine natovarene sa kontejnerima ANTRAXSA ,temperature na 10 000 metara je oko – 40 sto bi odrzavao bakteriju u smrznutom stanju ,medjutim ukoliko bi se ti baloni pustili u slobodan etar niko nebi bio u stanju da ih unisti zbog brojnosti, odnosno niko nebi smeo da napadne Srbiju koja ima ovakvo jeftino a efikasno oruzje .Izrael vec eksperimentise sa balonima a ne mislim da je Red Bull podigao svoj balon zarad rekreacije vec da bi predstavio I prodao nesto sto moze da ima siroku namenu.Uostalom Japan je pustio u Pacifik svoje balone na vazdusne struje koje su te balone odnele u SAD natovarene napalmom.Sto se tice PVO Srbija ce praviti svoj uz eventualnu pomoc nekoga u cijoj milosti budemo bili a za RV treba naci partnera I graditi NV koje je JNA imala u planu 80-ih.

JA

Miraž 2000 je ubedljivo najlošiji avion današnjice. Obaran je u Bosni i u Libiji verovatno i u Iraku. Jednostavno avion ima jedan motor, za razliku od Mig- 29 ili F16, koji su dvomotorci. Kad su ga Libijci sa praćkama oborili, onda znaš koliko ima sati.

Ni

Eto sad posle gotovo 5 ( pet ) godina dosli su aparati Mig 29, 6 komada,uz postojeca 4 koja vec posedujemo imamo sad 10aviona Mig 29.
U nekoj bliskoj buducnosti 2018/19 iz Belorusije stize jos 8 ( osam ) aparata Mig 29, au toku su pregovori sa RF o nabavci i aparata Su 27 ( 6 ) aviona, sa svom pratecom opremom.
Sto se tice transportne avijacije dobijamo 2 An 26 aviona i 8 transportnih helikoptera Mil 17.
Toliko za sad.

Ni

Srbiji treba jak pvo a ne lovci

Ma

@Nivaja Nenad Odakle informacija da Srbija pregovara o 6 aparata Su-27 ?

El

"..'Iskustva stečena tokom agresije NATO ……etc etc…."
AWAKS se u borbenim uslovima postavlja na oko 200-250km od zone primarnih borbenih dejstava…..uporediti ovaj podatak sa maksimalnim dometom raketa R-27 (EP) koji je oko 130km.
Jedino sto bi se postiglo je ustvari borba tj. ukljucivanje u istu pod jednakim uslovima F-15 naoruzanih raketama AMRAAM…nije to malo ali je nedovoljno..

E sad o tome "jednakim uslovima " se jedan nemacki pilot as u II Sv. ratu jasno izjasnio
"AKO SE NADJETE U VAZDUSNOJ BORBI POD JEDNAKIM USLOVIMA TO ZNACI DA STE POGRESILI NA SAMOM POCETKU.."

Inace sta bi u datom momentu (agresije) znacilo 6 aviona ili nesto vise uz ovakvo odrzavanje , I logistiku….nazalost samo vise meta za potencijalnog agresora.

U ovoj zemlji se uporno kuca gradi od krova..pa nije izuzetak ni RV…I tako vec nekih cetvrt veka….posledice su ocigledne..

Odgovori
El

A ako se osvrnemo na citat gore….pa.. pokazali smo se veoma vestim u tome da u borbu stupamo ne pod jednakim uslovima …vec kao debelo inferiorna strana.

A kao nauk mogla bi da nam posluzi I statistika iz Aprilskog rata . Tada smo naoruzani gotovo kao aggressor,
imali smo oko 150 lovaca prve linije..I po nekim izvestajima postigli smo nesto sto je uspelo samo RAF-u a to je da vazdusnim borbama oborimo nemcima vise aviona nego oni nama….ipak krajnji rezultat je svima poznat..

Odgovori
Ж

Искуства из НАТО агресије су таква да је Су-30 био интересантан. И то наоружан не само са ракетама Р-27РЕ и ТЕ већ и са Р-77.

Odgovori
Go

Su 30 avion koji se koristi protiv F22/35-super razmisljanje.

Jt

SU nosi vise raketa, ima veci dolet, bolji radar, operativan je u gomili vazduhoplovstava, veliki potencijal za modernizacije, i odrzavanje ce biti sigurnije…
Mig je jeftiniji oko 30% i u skoro svim parametrima inferiorniji, a to da smo tehnicki opremljeni i piloti bolje upoznati sa MiG-ovima je jako relativno jer nisam siguran da su nasi piloti u zadnjih 10 god leteli na migovima vise od 20 h godisnje… Uostalom MiG-29M/M2 je nedokazana platforma jer koliko mi se cini ne leti jos ni u 1 RV. Sto se tice remontnog zavoda, mala ce vajda od toga da bude jer samo mi u okruzenju cemo da imamo MiG-29.. Hrvati se tripuju sa 16-ticama, Bugarima Nemacka treba da proda polovne EF i td…
Ako se nesto kupuje bolje da se kupuje bolje jer ono sto na prvi pogled deluje jeftino cesto tako ne ispadne na kraju… Jeste on i veci i skuplji h naleta, i veci dolet ima, al ako mogu da potpisuju Rusi sa njim iznad Zukovskog mozemo i mi da ga okrenemo u vazd prostoru. Uostalom u nekom ratnom sukobu granice ne znace mnogo za vazduhoplovstvo, s SU moze da se ugrozi kako Vazduhoplovnu podrsku agresora, tako i aerodrume zemalja u okruzenju…
Uostalom za neku eventualnu peglu sa NATO-om, ni celo rusko vazduhoplovstvo nam ne bi puno pomoglo, ovi avioni su manje vise stvar prestiza, ipak za neku iole ozbiljnu pricu o RV treba minimum 16 pticica…

Odgovori
mi

A recite mi za MIG-31 koliko bi bio opasan za agresora u kojoj mjeri odgovara nasem RV

Ж

Набавка и одржавање Су-30 је далеко скупље него ли куповина МиГ-ова 29М/М2. Поређења ради Уганда је 6 Су-30МК2 платила 740 милиона долара, дакле 123 милиона долара по авиону, Индија је последње примерке Су-30МКИ плаћала око 100 милиона. Истовремено Индија је МиГ-29К/КУБ плаћала 41-46 милиона долара. М/М2 није недоказана платформа јер је то ''копнена'' верзија К/КУБ који управо у Индији лети већ 5 година.

А ако се једна Белорусија која може да ремонтује Су-27 одрекла истог због трошкова, шта би тек ми радили?

Хрвати не набављају Ф-16 већ ремонтују и набављају МиГ-ове 21 у Украјни. Бугари још нису одлучили шта ће а заинтересовани су за 9 половних португалских Ф-16.

Odgovori
dj

Odgovaram na ovaj komentar sa 3 godine zakasnjenja.

Mig29M/M2 nije apsolutno dokazan time sto je to „kopnena verzija“ 9.41 KUB, posto ni taj 9.41 ne prolazi sjajno. Generalni indijski revizor je rekao (ovo pisem po secanju) da imaju raspolozivost tih 9.41 ispod 50%, valjda su oko 60% motora vratili jer je jednostavno kontrola kvaliteta uzasna, pri tome u avionima (KUB) za razliku od M/M2 postoji mnostvo zapadne, a ne ruske opreme- sve ovo govori da je APSOLUTNO NEOZBILJNO reci da su ovi avioni (M/M2) na bilo koji nacin provereni!!! Sve informacije o njima sazjnaju se iz brosura kompanije MIG, koje su neretko i same kontradiktorne.

Malo o razvoju ovog aviona, koji je totalno konfuzan.
Dalje, ako me secanje dobro sluzi prvi M/M2 je nastao od tehnoloskog demonstratora M2/MRCA, koji nije isto sto i 9.15 (M), vec pokusaj povratka na svetsku scenu, ali on propada.
Tada dolazi posao sa Indijcima:
Za razvoj 9.41 iskoriscena su manje vise dizajnerska resenja sa 9.31 K, odnosno neprihvacenih K verzija RV, ali i znanja sa M2/MRCA i sve se to pakuje u novi 9.41 KUB. Pri tome treba ISTACI, a ne ovo ZAOBILAZITI, da je 9.41 bio u sustini jedini izbor za indijski (ex ruski) „nosac aviona“, posot je ovo raketna krstarica/nosac, tj potrebni su avioni koji imaju mogucnost za STOBAR, dakle poletanje bez katapulta sa one „pistice sa skakaonicom“… Da budem jos precizniji KUB je bio jedini izbor, ako se izuzme Sea Harrier (koga su Indijci povukli 2016) ili U-33, a ovaj poslednji je preveliki.
Nego, da se vratim na M/M2 novi.
Tada dolazi posao sa Sirijom i njoj se nudi M2, ali kako Sirija nema nosac aviona, totalno je idiotski ono sto je kompanija MIG napravila, a to je da je uzela zmaj od 9.41 KUB, umesto da se vratila na zmaj od onog MRCA (koji u medjuvremenu postaje prvi MIG-35 broj 154. i kao takav i dalje stoji na sajtu MIG).
Dakle razvoj ide M2/MRACA (prvi MIG-35)>KUB>M/M2> i onda od ovog M/M2 nastaju jos 2 prototipa za MIG-35 (961 i 967 ako se ne varam)

Kada govorimo o MIG-35 sada ima neki posledni valjda je broj 702 ili je 902, znam da je 02 na kraju, ali da li se on zasniva na 9.41 zivo me interesuje, pogotovo ako i dalje ima sarke(oslabljena krila), uvecane flapsove, ojacan stajni trap… koji nicemu ne sluze!

U medjuvremenu se desava cuveni indijski tender za MRCA, gde MIG salje svoju perjanicu MIG-35 i to ni manje ni vise u 2 razlicite varijente (sa konvencionalnim krilom) pod brojem 154. i sa ovim KUB krilom, pri tome na Aero Indija 2007. oni RPEDSTAVLJAJU bas ovaj no. 154!!!!
Dok su ovi 961 i 962 (KUB krilo i zmaj) takodje ucestvovali u opitnim testovima… Da li postoji podatak da je ovo iko ikada uradio?? I posle se jos pojedinci cude sto su izgubili na tenderu.
Pri tome se prosipaju neke gluposti kako avion koristi kompozitne materijale (gde tacno?), te ima smanjen radarski odraz (sta onda reci za Eurofighter ili Rafale)…

Elem, kada se sve podvuce ovo su cinjenice:
-MIG-29M/M2 do sada nije prodat NI U JEDNOM JEDINOM PRIMERKU, iako ja vec 4 poslednje godine citam o tome (i na T6) da je bas te godine ugovorena prodaja 30-50 primeraka. Poslednji je bio Egipat (neka severnoafricka drzava pa nista od toga)
-ista sudbina je docakala i MIG-35, cak ga ni ruska vojska nije uvrstila, iako se isto na T6 u Bankovicevim tekstovima i komentarima uporno istice da ce se to desiti, evo vec 3 godine!
Sta vise, jos uvek nije potpisan NI UGOVOR o tome!!!

3. Ne mozete uporedjivati SU-30 sa MIG-29M/M2 iz cistog razloga jer ovaj poslednji niko ne koristi i ne zna se koliko bi bilo njegovo odrzavanje, ne zna se koliko je pouzdan, koliko su prezentovani podatci tacni…
Po ovome ispada da je on JEFTINIJI za odrzavanje od JAS-39, ja sam vec sada spreman da stavim pare da to ne moze da bude tacno!
Takodje ove tvrdnje o produzenju zivotnog veka zmaja sa 2.500 sati za 9.12 i 9.13 na 6000!!!! sati za M/M2 deluju PRETERANO, o veku motora sa 2000 na 4000 sati ne vredi ni pricati, kvalitet RD-33MK je upravo najveca zamerka u oceni Gernalanog indijskog revizora…

Jt

Bugari bi za 9 F-16 A Block 15 koje su stare 30 god trebali da daju vise para nego za 8 EF-2000 koji su leteli za Luftwafe, negde sam procitao da ih Nemci nude za 35 mil po komadu. Sad, kao i uvek u nabavci aviona politika donosi odluku, al zdrav razum nalaze prost odgovor, inace na 16-ticama je letelo USAF i Portugalci…
Hrvati svake godine pricaju o F-16, al nemaju trenutno para pa se krpe sa MiG-21, sto realno nije nikakvo, ili da se kaze jadno prelazno resenje, ali pre ili kasnije ce nabaviti 16-tice, nama da je neko pre god dana rekao da cemo kupiti 29-ke mislili bi da je lud…
Cena aviona za Indiju jeste zbunjujuca jer je 2007 kupila Suhoje po ceni od 40 mil $ a sad im Rusi traze 102 mil…
Nije mi jasno dal ovde utice Indijski izbor Rafala umesto MiG-a, ili je napucan Francuskom elektronikom ili… to je igra velikih i samo oni mogu da znaju o cemu se zapravo radi… U sv slucaju kupovina kao i cena borbenog aviona su uvek politicki motivisani… A jos uvek nas Rusi gledaju sa simpatijama…
Da je SU skuplji i inicijalno i u eksploataciji stoji… a da ,,kopnena,, varijanta MiG-a nigde jos ne leti i to stoji…
Ma, samo da kupe bar eskadrilu i da se sutiramo u d od srece… mozemo da kinjimo Hrvate po forumima posle… jos ako budu Suhoji… :D

Odgovori
Go

Mogli su UAE nesto posuditi na trajno,zasto ne jer imaju aviona kao blata.

lo

Sto se cena tice treba da se shvati nekoliko stvari, prva od njih je cena golog aviona, na koju se kasnije ddodaje cena obuke pilota i mehanicara, pa onda dolazi borbeni komplet (koji je opet sam po sebi dobro skup), pa onda rezervni delovi, remonti (mali veliki) i na kraju se dobije da jedan Gripen u fulu kosta 150 miliona dolara, a rafal i tajfun oko 200 miliona po aparatu u fulu.
Nama ljudi trebaju avioni koji ce da nam odrade posao, da budu jeftini za odrzavanje i takodje eksploataciju.
To tipa vazdusni boj i slicno danas je sve relativno, a iskreno s kim ce mo da radujemo iz okruzenja, kad su svi u partnerstvu za mir ili natou ili pokusavaju da udju.
Treba nam nesto novo sto ce raditi posao narednih 30 godina, uz remonte i slicno, sto neznaci da necemo za 15 godina nabavljati nesto drugo (opet cemo morati prosirivati muzejski deo).
Samo nek oni nesto nabave da se ratosliljamo ovih starih koji nas vise koztaju zbog potrosnje pregleda servisa i slicno nego li mozda novi avioni.
Nisam protiv Suhojevih aparata, to je bila velika zelja nasih, sto zbog veceg dometa radara, boljih raketa i ubojnih sretstava, doleta i slicno, ali realno mislim da je Mig ipak povoljnija varijanta.
I neka mi neko od strucnjaka objasni sta mi to imamo za Migove 21 i Mig-29 trenutno od infrastrukturne opreme a nemamo za Rafal Tajfun Suhoj, samo me to zanima, posto se to stalno provlaci kroz price, a nerazumem, kad znam da migovi stoje napolju.

Odgovori
go

Mozes planirati sto zelis kada imas para i robnonovcanu razmjenu u korist tvoje zemlje,ali neka VS napravi infrastrukturu na postojecim mjestima jer Srbija ima 3 aerodroma,ali je veci problem sto velicina zemlje nije poput Rusije ili Kine za koju postoji potreba za dvomotorcima.

Jo

Cena igra ulogu (kako samog aviona , tako i održavanja , eksploatacije i drugo ) i to što je napisano je tačno .

Međutim , postoji i jedna druga stvar , KOMPLEKS INFERIORNOSTI – koji se ogleda u takvim nebulozama tipa da avioni Su-27 familije imaju preveliki dolet , da nose previše naoružanja . Kao da sad mi treba da se stidimo što bi Su-27 mogao da ostane u vazduhu 2 sata umesto pola sata kao Mig-29 , što bi mogao da učestvuje u više vazdušnih borbi umesto u jednoj .
Pa onda budalaština da nama treba "frontovski lovac" , nešto što ne postoji još od 2.sv.rata i aerodroma-livada . U uslovima gde naša zemlja ne može da poseduje veliki broj aparata , i namerava da ih koristi za razne stvari , avioni Su-27 bi bili mnogo povoljnija kupovina ako bi se imalo para . To što para nema pa moramo da se zadovoljavamo jeftinijim rešenjima je druga priča , ali prekinimo više da se zavaravamo – avioni Su-27 familije su mnogo bolji nego oni iz Mig-29 porodice , i to je dokazalo iskustvo u poslednjih 20 -30 godina njihove upotrebe .

Odgovori
Ni

Ovo sto si izjavio da ne postoji frontovski lovac je teska nebuloza, ali nema veze. Tebi treba pouzdan avion koji brzo polece, ima dobar radar (znaci da pogodis cilj na 50 km), koji je jeftin, a ne treba ti da izvodis zvono i kobru na aeromitingu. Sta znaci frontovski lovac ne bih da ti objasnjavam, koliki je znacaj da ti avion poleti za 3 minuta na dezurnoj pari a ne za 8 ili 10…Siromasna zemlja kao sto je Srbija koja nema pare za skolstvo, zdravstvo i druge stvari treba da trazi pouzdano i jeftino resenje na duge staze. O sukobu sa zemljama u okruzenju, NATO-u i drugim glupostima ne bih ni da pricam, kojom bi nas zestinom bombardovali i koliko bismo zrtava imali da smo im oborili vise aviona. Treba nam 16-20 visenamenskih aviona koji mogu da gadjaju i ciljeve na zemlji i u vazduhu i to je to, i naci najbolji odnos cene i pouzdanosti i to kupiti, a ne da mastamo o ferarijima kada nemamo za osnovne stvari

Jt

auuu… ako planiras da gadjas avion (F-16, F-15, Rafal, EF) na 50 km onda spremi zastavu, sanduk i limeni orkestar za pilota jer ce ovi da gadjaju sa 100km, dal je bolje da para poleti za 3 ili 10 min…iskreno msm da je bolje da je avion vec u vazduhu… a mig moze da leti 45 min max a SU par h, NATO ionako prvo gadja krstarecim raketama aerodrume i PVO , pa onda ulece avijacija … tako da ni taj argument ne pije vodu.
Jeftinog resenja u vazduhoplovstvu nema… a vazduhoplovstvo mora da se ima… sad zavisno od toga koliko mozemo da se umilimo rusima posto nam kredit daju mislim da bi bilo bolje ako bismo kupili SU-30 po nekoj pristojnoj ceni nego MiG-ove pa i da ih nabudze najvise sto mogu, gde ce MiG da sleti ako u hipotetickoj situaciji prezivi inicijalne vazdusne duele kad neprijatelj unisti aerodrume? na livadu, frontovski lovac, izolovace front od neprijateljskih bombardera??? Danas nema fronta, bar ne onog kakav su rusi 70-ih zamisljali.
Dalje Suhoj je prvi pravi ruski visenamenski lovac, MiG ima ,,mogudjnost,, da gadja zemaljske ciljeve. O tezini podvesnih sredstava da ne govorimo, broju raketa koje moze da nosi. Sad ako neko smatra da ce 8 raketa da bude bolje od 12 neg dobro razmisli o cemu prica. O elektronici i mogucnosti za modernizaciju da ne govorimo.
Ako pricamo o iskustvima iz 99-te moze da se vidi da su nasi piloti leteli u manje vise samoubilacke akcije, cime su vecno ovencali slavom ovaj vid nase vojske.
U bilo kakvom duelu sa NATO-om ovakve akcije su jedino i moguce, realno, ali ako vec krecu da ginu za svoju zemlju daj bar da ih opremimo najbolje sto mozemo, toliko im dugujemo a i bar da nacine neku stetu agresoru a ne da glume glinene golubove.
Pare su i bice problem, ali ako se vec zaduzujemo, da znamo zasta se i zaduzujemo, svako ko kaze da je MiG bolji od Suhoja moze isto da tvrdi i da je F-16 bolji od F-15, nas Orao od Tornada, Kobac od Super Tucana i tsl…
A ako nam treba neko djubre koje ce samo da leti i da ga slikamo JF-17 i cao.. msm da mogu 2 da se uzmu za 1 MiG, pa makar ih platili i kesom, kad pravimo most od pola milijarde daj da iskesiramo i 100 mil za avione.

Ni

Na prste jedne ruke mozes da izbrojis koliko je bilo obaranja na daljinama vecim od 50 km,vecina obaranja je do 50 km. Sve price o sukobima velikih razmera su teska nebuloza. Svi piloti su za to da se kupi avion klase F-15 ili Su-30, ali su svi svesni toga da je avion samo platforma za radar i platforma za lansiranje raketa. Mig-29 ima sve benefite koje ima i SU-30 i ako je u ponudi mocni radar i dobre rakete to je sasvim dovoljno, a teza da vazduhoplovstvo mora da se ima nije istinita, jer ga mi nemamo vec 20 godina. Ako ti piloti provode 20 h a ne 100 h godisnje u vazduhu, to znaci da nemas vazduhoplovstvo. Ako su Holandjani, Svedjani, Danci, Poljaci, Madjari, Rumuni, i drugi izabrali jednomotorne 'male' i jednostavne avione (f-16 i Gripen), samo smo mi odjednom pametni i kupujemo najmocniji avion na svetu. Kome cemo da pariramo sa njim i sta cemo da radimo. Koje drzave u svetu lete na F-15 i Su-30. Da li postoji i jedna evropska drzava koja ima takav avion?Koliko sve to kosta? Ljudima iz struke, pilotima sa iskustvom koji su prosli ratove 90tih treba prepustiti da ucestvuju u izboru aviona, a drzava treba da proba da obezbedi kakav takav transfer tehnologija, sve ostale price su apsurdne u drzavi u kojoj 200000 dece nema redovne obroke.

Jt

kako bih ja voleo da imamo komsiluk kao Holandjani,Norvezani, Danci… Da imamo iste bezbednosne izazove kao oni, da nas najvise ugrozavaju Talibani u dalekom nam Afganistanu, da smo US ljubimci i da dok im sasoljimo jaja, oni nas ceskaju po glavi…
Ali…
Bog nas je blagoslovio zanimljivim geografskim polozajem i politicarima koji se ili pretenciozno kurce pa potpisuju kapitulaciju pred odustajanje neprijatelja, ili potpisuju blanko kapitulaciju da cak i ne pokusavaju da pregovaraju o uslovima… Da predaju nesto za mogucnost boljeg sutra…
U svakom slucaju ako postoje 2 mesta na svetu za koja nebi bio siguran da nece ispasti rat u buducnosti, to su Bliski Istok i Balkan. Bar na osnovu istoriskih dogadjaja iz proslosti. Daleko od toga da to smatram sjajnim, ali cinjenice na to navode.
Izrael drzava koja je (jos uvek) manja od srbije ima F-15 uz F-16 koji bredstavljaju teglece grlo njihove avijacije, 15-tice su tu da ostvare vazdusnu prevlast. Pride Svajcarci koji su zadnju pegli imali pre 250-300 god imaju vojsku koja bi simultano odrala nas i Hrvate sa Bugarima u paketu. Iako su vecito neutralni ulazu samo tako u vojsku i odbranu.
Da ne ponavljam cinjenice iz predhodnog posta, avion i jeste platforma za radar i rakete, kao sto je i automobil prevozno sredstvo, a poredjenje platforme SU i MiG je kao poredjenje izmedju C-klase i Golfa. Oba obavljaju ulogu, samo neko bolje neko ne. Sve to kosta, sredstva su problem, reko sam vec, a to da ima precih stvari i da je drzava u epskom bunaru stoji. Uvek ce biti precih stvari, ko ne hrani svoju hranice tudju vojsku. Ipak mislim da je bolje uzeti nesto sto ce imati bolje performanse, biti pouzdanije i moci da se modernizuje dugi niz godina nego se beskonacno krpiti.

Ni

Dao si primer za Izrael – drzavu koju podrzava Amerika i koja drzi najveci deo svetske ekonomije u svojim rukama i Svajcarsku koja je neutralna i kod koje je pola para ovog sveta. Ako cemo po toj filozofiji onda treba kupiti MIG 31, pa S-300 (S-400) PVO, napraviti kisobran na 500 km od granice i onda glumiti supersilu u Evropi. Nemam nista protiv ali nije realno. 29. je proverena platforma, siguran i pouzdan avion, kupiti varijantu sa mocnim radarom i raketama koje rade posao i to je to. Svaki pilot trazi pouzdan avion (a 29. to jeste) sa mocnim radarom i imas avion koji 30-40 godina radi posao na isti nacin kao i su-27(30), a za manje para. Sve ostale su bajke.

Si

Iskreno, sve ispod 50-tak modernih letelica je malo za preventivnu odbranu od "zapada" (mada je sve izlisno jer smo okputani iznutra). Dakle, nama treba 50-100 letelica (ne frljam se sa ciframa, vec mislim na osnovu sveukupnog znanja) da odvrati n.a.t.o. od Srbije. Dakle, da smo imali 50-tak remontovanih '99, agresori bi nas preskocili i isli dalje (na Irak i gde su sve vec bili). Ne zaboravite, nacisti se uvek bore kada su barem 10x brojniji, tako da sam broj aviona koji bi imali (govorimo o operativnim, ne o svemu sto nam stoji u hangaru) je dovoljno da ih odvrati od nase zemlje i da biraju drugi cilj (poput vukova, koji uvek biraju najslabije jagnje). Dakle, nama treba broj aviona, 10-20 ne resava problem, vec barem 50tak. I sada se postavlja realno pitanje, da li je bolje 70 Suhoja ili 120 MiG-ova? (ako se uzme u obzir ne samo pocetna cena vec i odrzavanje, ovo je neki orijentacioni odnos, plus/minus). I dalje mislim da nam "nabudzene" 29-tke (4++ generacije) ali u velikom broju mogu obezbediti barem odnos 1:3-1:5 odnos, jer kao sto rekoh, nacisti ne napadaju ako nisu barem 10x jaci. Mada, na srednje staze gledamo, svaka cast braci Rusima, ali zivim u nadi da cemo i mi napraviti lakog lovca koji ce moci da "stane na crtu" barem f-16. A sto se tice novaca i "glupe" konstatacije "drugosrbijanaca" da je to "bespotrebno bacanje para", i dalje je mnogo jeftinije "baciti" par milijardi (4-5, ne vise) i sacuvati zemlju nego biti okupiran i bez dela teritorije!

un

ti samo sedi i nadajse za vase lovce,pa vi dok napravite lovca da bi stao ispred F-16 amerikanci qe do tada otici napred 10000 godine napred

Vl

Ili poboljsaj pravopis, padeze i gramatiku ili trazi od ucitelja da ti vrati pare sto si mu platio za skolovanje.

Ж

Не можеш поредити Су-27 и МиГ-29 јер су то две сасвим различите категорије авиона. И рећи како је један бољи од другог јер су пројектовани са по сасвим другачијим ТТ захтевима. У авиајцији СССР сваки је имао своју улогу, Су-27 као средњи ловац за постизање превласти у ваздушном простору а МиГ-29 као тактички тј. фронтовски ловац. Ту је и трећи члан тријаде а то је МиГ-31 као тешки ловац-пресретач.

Jo

To su prazne priče . Su-27 radi sve što radi Mig-29 plus još mnoge druge stvari i to bolje . Bio je i primer za to direktan sukob Etiopije (Su-27) i Eritreje (Mig-29) sa poznatim rezultatima . Zbog toga se i prodaje Su-30 i Mig-29 mnogo razlikuju .

Frontovski lovci u modernoj avijaciji ne postoje . Svaki moderan lovac zahteva aerodrom sa betonskim pistama , i tu Mig-29 nema nikakvu prednost u odnosu na Su-27 . Čak ni posvećeni presretači (Mig-31 ) nemaju neku sjajnu budućnost jer i njihove poslove preuzimaju kako ti kažeš srednji lovci , mada familiju Su-27 obično karakterišu kao teške lovce (primer indijsko vazduhoplovstvo , gde je Su-30 teški lovac , a Rafal bi trebao da bude srednji )

Ж

Хајде када су приче бесмислене објасни онда за шта је пројектован МиГ-29 и зашто је имао места у војној авијацији СССР?

Исто објасни и за Су-27.

Наравно да је Су-30 много способнији авион од МиГ-а 29/35 али неће због тога свако набавити Сухоје. А неко ће можда набавити оба типа.

Данашњи борбени авиони су вишенаменски па стога наравно да не постоје фронтовски ловци. Али то не значи да нису постојали.

Што се тиче МиГ-а 31 још не знамо да ли ће Су-35С или ПАК-ФА имати пресретачке карактеристике МиГ-а 31 а Руси размишљају о поновној производњи овог авиона, чак и о пројектовању наследника.

Jo

Ne znam da li je u pitanju cenzura ili neka greška na sajtu , ali moj odgovor na tvoje pitanje nije objavljen . Da ponovim kratko ako se administracija sajta slaže :D
Mig-29 je jedan od (naj)lošijih projekata sovjetske avio industrije. Trebao je da zameni laki lovac MiG-21 a težinom je ispao srednji , trebao je da bude jednostavan za održavanje a ispao je komplikovan (što potvrđuju i naša iskustva) . Trebao je da bude konkurent F-16 a iako je bio veći imao je manju nosivost i gotovo nikakve mogućnosti za dejstvo po kopnenim ciljevima .

Mig-29 M je nešto od ovog ispravio a nešto i nije moglo . Uglavnom , da imamo para trebalo bi bežati od Mig-29 familije kao đavo od krsta . Pošto para nema , šta je tu je .

Ж

Реплицираћу ти још овај пут. Навео си неке тешке неистине.

Рећи за најбољег ловца у блиској маневарској борби током 80.тих година 20.века да је најлошији пројекат совјетске авио индустрије је небулоза.

МиГ-29 није мењао МиГ-21 него МиГ-23.

Ф-16А такође није имао готово никакве могућности у дејствима на циљеве на земљи а био је једноставан дневни ловац наоружан ракетама ваздух-ваздух кратког домета. За разлику од њега МиГ-29 је имао ракете средњег домета и много боље ракете малог домета.

Jo

Na papiru najbolji lovac se u praksi nije dobro pokazao , čak ni u tim veselim 80-im u iračko-iranskom ratu protiv već oslabljenog iranskog vazduhoplovstva . Ima za to dosta razloga , od teškog upravljanja do slabe ergonomije. Inače , Mig-29 je menjao Mig-21 i neke Mig-23 , međutim Mig-23 nije trebalo u potpunosti da bude zamenjen sa Mig-29 (pokazalo se da je u nekim aspektima vazdušne borbe lošiji) .

Što se tiče F-16 , verzija C/D koja je ušla u operativnu upotrebu 1984. (dakle pre Mig-29) mogla je da nosi i laserski navođene bombe , što je kasnije dodato i na A/B verzije . A i B su još u 70-im imali mogućnost da koriste razna naoružanja za dejstvo po zemaljskim ciljevima , i kao takve ih je i upotrebio Izrael u ratu 1982. kao i protiv Iraka 1981 .

Ж

Шта мислиш како је могао Ирак да употреби МиГ-29 у рату са Ираном ако су авионе добили 1987. а рат се завршио августа 1988?

За потпуно увођење МиГ-а 29 у наоружање и овладавање овим авионом треба годину и по до две.

Ф-16А/Б је постао ловац-бомбардер пре свега због захтева и потреба западноевропских држава. А многе земље су га набавиле само са АИМ-9 и невоженим наоружањем какав је у почетку био и у РВ САД.

МиГ-29М који због распада СССР није уведен у употребу је полетео 1986. и био је вишенаменски борбени авион једнак Ф-16Ц/Д.

Дакле светла будучност МиГ-а 29 је прекинута распадом СССР и ко зна шта би било да је МиГ-29М 9-15 уведен у употребу.

Jo

Irački piloti su pre uvođenja u upotrebu bili na obuci u SSSR , slično kao što su npr vijetnamski piloti bili na obuci za Mig-17 i kasnije Mig-21 . Ovi prvi nisu imali uspeha , ovu drugi jesu i to vrlo brzo , praktično u prvim borbenim letovima . Razlog je upravo u tome što je prosečnom pilotu vrlo teško da "savlada" Mig-29 . S druge strane , npr pakistanski piloti su se vrlo brzo snašli sa F-16.

F-16 je inače od početka zamišljen kao lovac-bombarder (verovatno si ga zamenio sa F-15 not-a-pound-for-air-to-ground) .

Ж

И наши пилоти су били на обуци у СССР па им је требало годину и по дана да савладају авион након што је стигао у Југославију.

Нисам ја ништа заменио.

Лепо ти свугде у литератури пише да је Ф-16 пројектован као air superiority day fighter у програму Lightweight Fighter Program.

Jo

To ti je još jedan dokaz da je Mig-29 loše isprojektovan sa stanovišta ergonomije i efikasnosti upravljanja . "Steep learning curve" što bi rekli Ameri . U praksi , u ratu avion koriste prosečni piloti , pogotovu u siromašnijim zemljama gde je Mig-29 prodavan koje ne mogu da omoguće veliki broj časova leta . To dovodi do loših rezultata što smo i videli u praksi .

F-16 jeste projektovan kao light air superiority fighter , ali je od početka planirano da se koristi i za napade na zemaljske ciljeve (kao i uostalom F-5 koga je trebao da zameni u klijentskim vazduhoplovstvima) . Zato je tako i korišćen još od 1981 od strane Izraela pa nadalje .

st

Bravo,
treba ljudima otvorit oci.Doktrina da cekas neprijatelja u svoje dvoriste a onda da se bijes je promasaj.
Migovi to jedino mogu.
Ne mogu ni da uzvrate udarac na neprijateljskoj teritoriji jer za to nemaju potencijal,a osnovno pravilo je valjda ne dozvoliti neprijatelju da ti udje u i vodi borbu na nasoj teritoriji.

Jt

onda JF-17 ili J-10 ako nam treba nesto sto ce da leti i da bude jeftino, taman i da se uvucemo rastucoj sili :D
Mada kad kupujes na veresiju ruskim parama izbor je izmedju MiG-29m i SU-30…
Ovo za infrastrukturu se slazem… i za okruzenje… svi ce pre ili kasnije da budu u NATO-u, a ako krenes na 1 clana, ceo savez te zgazi… mada opet treba da se razmislja o najgoroj opciji, jako vazduhoplovstvo i pvo su izuzetno sredstvo odvracanja…odmah posle nuklearne bombe… NATO se pokazao osetljivim na gubitke u ljudstvu i tehnici zbog svog javnog mnjenja… ko sto Njegos rece, tvrd je orah vocka cudnovata… Svi gore navedeni arumenti su realni, trebamo da se pruzimo koliko nam cebe omogucava, da vidimo sta nam treba i koliko mozemo…
ma samo da se uzme nesto da ne rizikuju piloti zivote kad god sednu u dotrajale avione…
al SU je SU ipak … ;)

Odgovori
Al

Nama prvenstveno avioni trebaju za odrzavanje reda i zakona na nasem nebu (nesto sto smo se obavezali da cemo da radimo), onda za obuku pilota (da ne zaboravimo sta je vazduhoplovstvo), pa za odvracanje komsija od napada 1 na 1 (sto se najverovatnije nece desiti, ali svejdno ne verujem bas puno nasim komsijama), a ako jednoga dana nabavimo vise aviona mozda ucestvujemo u nekoj mirovnoj misiji (i to moze da se desi). Nov MiG 29M2 ne kosta puno, a radi posao. Kada Ameri imaju preko 100 lovaca tipa F 22, i jos hiljadu drugih lovaca na raspolaganju, eskadrila aviona moze da nas spasi samo ako su ih pravili vanzemaljci.

Odgovori
Jo

Ne baš sasvim tačno . Ako želiš samo patrolisanje vazdušnim prostorom u miru onda je dovoljno produžiti radni vek MiG-21 (kao što su uradili Hrvati) eventualno nabaviti polovne kineske J-7 (mlađi su ) . To je neka najjeftinija opcija i miran si neko vreme , a onda za desetak godina nabaviš polovne avione 4.generacije koji opet budu najjeftiniji i.t.d.

Ako zemlja planira da avijaciju upotrebljava protiv eventualnih protivnika u eventualnom lokalnom konfliktu , onda je Su-30 po svim parametrima daleko bolja opcija od Mig-29M (nosivost,dolet,radar …. ) Jedini razlog protiv Su-30 može da bude cena i to što ne može da se kupi na kredit , ali onda to treba otvoreno reći .

Jt

Msm da niko nije rekao da nmz na kredit. Venecuela je dobila SU na kredit, a msm i Alzir, ali za njih nisam siguran. Da se razumemo Rusima vise odg da prodaju MiG jer nema neko blistavo trziste i ne ceka se u redu na njega, a odgovara im da odrze biro u zivotu.
Kupovina i cena aviona su uvek STVAR POLITIKE.
Nemam ja nista protiv MiG-a, naprotiv, daj boze da ih uzmemo ne 6 nego 66, takodje zao mi je sto nmzemo da dobijemo neki F ili eurokanard ispod cene i da verujemo da nisu nafilovani ko zna cim. Ali gomila ljudi ovde prica kako je MiG bolji , potentnija platforma od SU, podesan za nas i tsl.
O komsiluku ne bih da pricam, ali komsija koji ima F-16 bi mozda krenuo na MiG, ali ozbiljno sumnjam da bi se zaleteo na SU…
Indija koja ima MiG-29 par decenija u naoruzanju ima sve pohvale na letne karakteristike aviona, ali isticu katasrofalnu pouzdanost i odrzavanje, bar starije verzije.
Jeste ovaj MiG ima novi motor i radar koji pride nisu imali prilike da se dokazu u eksploataciji, ima iste rakete kao SU, samo manje ih nosi, par tona manje ubojnih sredstava , sat-2 manje moze da leti, radar mu je skoro kao Suhojev, manevri su im tu negde -znaci bolji je!
Slazem se sa tobom, SU je dokazana platforma, prodat je velikom broju ozbiljnih zemalja, proizveo se u velikom broju i nastavice da se proizvodi … Skuplji jeste, skuplji u eksploataciji, sve to stoji.
A za patroliranje mozemo da zamolimo vekovne saveznike Turke da nam pozajme neki F-5 ( nudili su neke Makedoncima pre izvesnog vremena za dz) pa da puni nacionalnog ponosa obaramo putnicke avione koje su teroristi oteli i da ne zaboravimo da letimo.
To je cak jeftinije i od J-7…
Ako imamo mogucnost da se docepamo nekog Suhoja, bilo bi sjajno, a ako ne da nas MiG sluzi jos 100 godina bez i 1 problema!

Ni

Sto se tice pouzdanosti 29. i 21. ne znam odakle ti ideja da dajes takve komentare, otac mi ima preko 1500 sati naleta na mig-21 i avion je pojam pouzdanosti, 29. necu ni da komentarisem, jedino greska pilota ili udar u jato ptica mogu da je sruse. Pogledaj testiranja Izraelaca 70tih pa slusaj sta su oni pricali. Sto se tice Indijaca dacu ti jedan primer kvaliteta njihovih proizvoda, 80tih su nasi kupili njihove gume za 21. nisu trajale ni pola vremena u odnosu na ruske. Ako nema kvalitetnog odrzavanja nema ni pouzdanih aviona.

za

Imali smo i mi "konja (čitaj avion) za trku", ali je sve rastureno. Zato se sad Eurofighter diči našom konstrukcijom, koju je neko prodao na više strana za jeftine pare.
Pogledajte malo na internetu i potražite "Tajni projekat: novi avion JNA" pa usporedite to sa nekim aktuelnim konstrukcijama aviona (Eurofighter, koneski J-12 i još neki koji su se pojavili sredinom ili krajem '90-tih godina, a naš projekat je nastao oko '86 godine.

Odgovori
Vl

Zastavnice MIIRNO!!!

Ne lupaj vishe!!!

Zastavnice VOOLJNO!!!

Du

Ljudi, koliko para toliko muzike, uvek bilo i bice, u svakom slucaju nabavka novih 29-tki je renesansa naseg vazduhoplovstva u odnosu na postojece avione!

Odgovori
gi

Srbija je uvek prvo razvaljivana iz vazduha a nikad nije imala avijaciju za respekt.Domaca vlast se bedno ophodila prema pvo,jedino je tito malo gledao dalje ali imao je pare.Su 27,27k,su 30 su perfektni avioni i imaju veliki domet,dobro aa naoruzanje ali jedino mislim da je R77 samonavodjena raketa ostale su sve radarski navodjene.To ti je po meni kljuc za vazdusnu pobedu u dog fight-u.Naj idealnije bi bilo da imamo 200 su 2t noviji modela ,migova 31 sa r33 raketam velikog dometa i gomilu s400 pukova ali nemamo.Nazalost kao i armija sto je nestala nestaje polako i srbija .Pretvaramo se u Srbistan bgd pasaluk.

Odgovori
vo

Tipično devijantno razmišljanje stasalo u samoupravljanu! Sve u stilu; Mi trebamo, mi moramo, mi ćemo, mi možemo, mi bi smo,……………Narodna izreka veli: "Pokrij se koliko ti je pokrivać dug".

P

Moram da se ukljucim u ovo komentarisanje i predocim neke stvari koje svi znamo;

-najisplativije je imati jaku vojsku – niko nece da te dira (primer zapadnih sila)
-rat saNATO om nemozemo da dobijemo nikako, vec samo sa lokalnim zemljama ili paktom
vise zemalja protiv nas
-udar po dubini neprijateljske teritorije nemoze da se izvede totalno uspesno sa postojecom
i nagovestenim buducim avionom, cak ni sa dopunskim rezervoarima
-bez dejstva po dubini neprijatelja nema dobijenog rata
-naravucenije treba promeniti logiku razmisljanja, ne samo sta mozemo da platimo vec
sta nam stvarno treba
-stvarno nam treba pored nagovestenog i SU 30 i to minimun 24 komada u najsavremenijoj
izvedbi i naoruzanju da bi odvratili neprijatelja i od same pomisli za napad (NATO ne bi odvratili ni puta 20 svega)
-jeste skupo ali je jeftinije od rusenja infrastrukture i privrede barem 100 puta
-masovno naouruzavanje je najbolje bacen novac, niko ne sme da te napadne

JESTE SADA SKUPO ALI MI SE NALAZIMO NA RASKRSNICI I SVI JE HOCE AKO NEMAMO DA U STARTU POKAZEMO VOJNU MOC SAMO CE MO NASTRADATI

Odgovori
vo

Kao prvo i osnovno treba imati pouzdanog i odanog strateškog partnera. Davanje treba da je obostrano. Samo naivni misle da će nekog nadmudrit. Ovo tvoje razmišljanje je preskupo. Treba to sve isfinansirati i poslije održavati. A što se operacija tće, e to je tek trošak. Nezaboravi da se ti troškovi "ugrađuju" u cijene od struje do cigareta. Jednostavno znatno veče želje od mogučnosti.

vo

To je usporedivo kao kad gladan razmišlja o Mercedesu, a ima tobožnju dilemu između BMW-a i mercedesa. To je jako skup, ako ne i preskup sport. Najmanji izdatak je kupovina aviona. Treba obučiti letače, organizirati tehničko-servisnu službu, imati rezervne dijelove na stoku i sl. Avion, ko avion je leteća kanta bez opreme i naoružanja. Treba imati na lageru kvalitetno naoružanje za avion. Na kraju treba i brdo love da bi se po letaću imalo 250 – 300 sati naleta godišnje.

Odgovori

Ma trebali smo imati te zmajeve…
U svaku drzavu bi ja gde se NATO nastanio pljucnuo po 2 raketice pa da vidis posle kako im masna stoji
Nikad nije na odmet imati novo umesto kanti na kojima ni radar nije radio…
Sreca pa im je radio taj katapult samo…Na nekima cak ni rakete nisu mogle da se lansiraju.
Mi treba da usavrsimo projekat naseg famoznog aviona i da ga proizvodimo kako znamo i umemo i tolko

Odgovori
pe

ako gledamo rat sa NATO….potreban mocan PVO poput s400 ali…….te sisteme bi NATO prvo trazio! sto znaci da je ptrebna odbrana tog sistema poput PANCIR S1,BUK m2,TOR M1.znaci jak PVO kisobran koji mi nismo u mogucnosti da obezbedimo jer nije jeftin!!!! a onda je potreban veci broj aviona uz to 30-50 zbog grupisanja jer poletanje 1 ili 2 aviona na vecu grupaciju je cisto samoubistvo….3-4 grupacije sa 8-12 aviona uz saradnju sa ovakvim PVO bi naprvili veliki problem NATO-u…i vece gubitke!!! amerika ne ulazi u sukob ako proceni da ce imati preko 30% gubitaka agazovane snage!!!! tako da u ovoj varijanti i MIG-29 ispravan radara min.120km moze da odradjuje posao a o su-27/30 da ne pricamo!!!! ako zelimo da se branimo uspesno 3-4 baterije s400, 18-22 pancir s1, 40ak buk m2 i 22-26 tor m1……avioni 32-48 moze i mig-35….ali…..to su samo pusti snovi!!! zivimo u drzavi gde je i hleb skup!!!!

Odgovori
pe

90ih godina odrzana je nezvanicna vezba u kojoj su ucestvovale 3 zemlje…amerika f-15,juzna afrika kfir c,rusija su-27…..ne bitno kome sam naklonjen sve o ovome moze se naci u engleskoj literaturi DOG FIGHT…pod naslovom SRUSEN MIT O NEPOBEDIVOSTI…dali su ameri zaista na susret poslali losije pilote ili ne to nema objanjenja!!! odrzani su dueli 1na1 2na2 1na2 ….ukupno 40 simuliranih borbi u vazduhu….su-27 40 pobeda…jar i usa 0……to govori o su-27 mnogo! ali…..ko su bili americki piloti…..uglavnom do tada svaka borba simulirana ili stvarna f-15 je bio bez poraza…..sto znaci da sa odredjenim brojem su-27 bez obzira na velicinu vazdusnog prostora i dobro obucenim pilotima ( veliki broj sati naleta) u kofliktu kao sto je 99ta NATO napravili bi se odredjeni rezultati! mig29 je u iraku 91e pokazao ipak da je inferioran u odnosu na f-15 a bili su relativno novi avioni!!

Odgovori
pe

ne zelim raspravu bilo kakvu samo iznosim cinjenice! mi nikoga necemo napasti jer nismo sposobni za to vojno…..nama treba avion za prevlast u vazdusnom prostoru…cistokrvni lovac kojim cemo spreciti vazdusne udare i pokusati u odvracanju neprijatelj za ulazak u otvoreni vazdusni sukob! ali za to je potrebno 32-50 aviona a u saradnji sa jakim PVO….a za udare po zemaljskim ciljevima i modernizovani g4 ili j22 rade posao!!!

Odgovori
pe

su-27/30 su bez premca….ali ako hocemo dobar visenamenski da je izdzljiv relativno "relativno" povoljan sat naleta ( jeftiniji od su-30 a da ne prica o RAFALU,EUROFAJTERU) ovo je moj favorit Boeing_F/A-18E/F_Super_Hornet…………… .http://www.youtube.com/watch?v=IV6GOCDfKlI

Odgovori
So

Jao sto volim ove komentare..:) Kupicemo sta nam Ameri dozvole da kupimo.Tolko.Para ima koliko ima..Tacnije,nema.. Uzmite npr. samo MMF u obzir.Mi da vam krpimo budzet da imate 'leba da jedete,a vi da kupujete borbene avione i jos od Rusa? Haha Pa znate kad? Kad prdne prepelica..Vucic MiG iz usta nije vadio dva meseca,sad da ga pitate za isti..Rekao bi..:"Sta? Sta je to? Nikad cuo za to,a kamoli u usta stavio"..Daj Boze da ko Hrvati iskamcimo koju dvajest-jedinicu iz neke zemlje treceg sveta..Da bar ima sta da leti.Ajd' ziveli..

Odgovori
Mi

Ljudi kao da se spremamo za ponovni okrsaj sa Nato pa se toliko razmatra,zlu ne trebalo! Po meni je bitniji pvo za pocetak i radari!

Odgovori
jo

Imamo stare radare kojim smo videli f117a.

ni

Joca radari ga i nisu vidjeli…

SU

Dugorocno gledano jeftino nije uvek najjeftinije. ;)

Odgovori
jo

Hteli su da kupe i mig 31 ali su odustali zbog velike potrosnje goriva.mi trebamo da napravimo.novi avion i novi soko j32 strelu koji ima jace motore od soko j22 orao

Odgovori
Lo

Srbija ( kao i sve ostale drzavice nastale na podrucju bivse SFRJ ) treba da se ugleda na, sada moj NZ, i da potpuno ukine borbenu avijaciju (LA / LBA). Pare koje bi se potrosile za nabavku/odrzavanje istih usmjeriti na zdravstvo, skolstvo, infrastrukturu, razvoj indutrije, itd, itd.

Odgovori
Ko

Србија и НЗ нису за поређење.
Ни географски, нити политички = геополотички.

Odgovori
Lo

Tako je, nisu za poredjenje po tom osnovu, iako je interesna sfera NZ daleko veca od povrsine Europe.

Ali zato su ekonomski vrlo slicne, stocarsko-poljoprivredna zemlja sa relativno malim BDP. I oni su se, kao i Srbija, zanosili nabavkama nekih F-16, Miraza i sta ti ja znam cega, dok im neko pametan nije rekao da za zemlju od 5mil stanovnika i zaduzenu do grla, nije ekonomski pametna nabavka „a few toys for a few boys“. To je bilo prije 15 godina i do sada se ta odluka pokazala ispravnom.

Trenutno, aero klubovi na NZ imaju vise letno sposobnih mlaznih vojnih aviona, nego RV svih bivsih drzava zajedno. O naletu da i ne pricamo.

Odgovori
go

Srbija treba bacati pogled na jednomotorce koji su idealni za velicinu zemlje poput Srbije dok sa druge strane koja treba traziti avion pre svega za napade na zemaljske i morske ciljeve.Rusija je napravila dvomotorce zbog same velicine svoje zemlje koji pokrivaju velicinu Rusije.

Odgovori
Pe

Da li je avion jednomotarac ili ne, nema veze sa velicinom zemlje…to je zbog zahtjeva za povecanom ‘zilavosti’ letjelice, kao npr da se prizemlji bezbjedno u slucaju otkaza jednog motora itd..Npr..Svicarci po toj logici nisu trebali nabavljati F-18. Ako neka zemlja treba vazduhoplovstvo koje treba da bude faktor odvracanja od agresije i da bude sposobno da nanese udar agresoru onda familija SU-30 svakako ulazi u izbor. Znaci ako je ogranicen broj borbenih vazduhoplova zemlje 20-40, a ono bar ta nekolicina da budu azdaje. Bitno je izvesti napad odmazde koji moze da zaboli, e onda tu je i faktor odvracanja.

Be

A kog bi ti na moru napadao?

Ma

U jednoj od knjiga Ericha Marie Remarque ima zgodna scena: dva emigranta, gladna, u poderanoj odjeci, bez dinara u dzepu, smrznuta, stoje ispred izloga sa skupim automobilima i svadjaju se koji je automobil bolji … citam komentare i ne mogu doci sebi.
Da li ti ljudi zive u Srbiji, zemlji sa godisnjim budzetom od nesto vise od 9 milijardi € ? S budzetom koji bez stalnih kredita i pomoci (i to uglavnom od onih s kojima bi gornji „ratnici“ ratovali) ne bi mogao ni skrpiti to malo bede za penzije, zdravstvo, skolstvo … pa ova nesretna Hrvatska u kojoj zivim sa upola manje stanovnika od Srbije ima budzet od 14 milijardi €, pa i dalje „voze“ MiG 21.
Za ono sto treba, vise nego dosta. Za obranu tu je NATO, napadati ne misle nikoga.
Dajte ljudi, spustite se na zemlju.

Odgovori
Vu

Ovde komentarisu sve sami strucnjaci… prvo jedan kaze da je f16 dvomotorac i pokaza covek da ni sliku tog aviona nije video… drugo sto je gotovo odgovor svima, ma kakve aparate da smo imali 1999. Za vreme agresije, i koliko god da su dobri bili i aparati i piloti, odnos snaga je bio takav da bi ishod bio isti i da smo imali tri puta veci broj mnogo boljih aparata. Jedino sto bi neprijatelju naneli vece gubitke, ali i sigurno izgubili veci broj sopstvenih aviona… treba da pazljivo odaberemo i u skladu sa finansijskim mogucnostima…

Odgovori
Be

Da se ne zanosimo puno.
Money talks bullshit walks

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nenad N. na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Meni nije jasno zasto ne moze i obuka i dezurna para. Da li je obuka pravi razlog? Pa to je avion, nije leteci tanjir, niti su ti ljudi tek juce seli u kokpit. Malo se preteruje sa tom mistifikacijom obuke na modernim borbenim avionima. Pa i u Srbiji klinci netom sa akademije lete MiG-29.

02. Dec 2024.Pogledaj

Djuka na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Slovenija se odlucila da nema lovacku avijaciju, a oni su svojim rezultatima do sada pokazali da znaju sta rade! Protiv koga Madjari, Slovaci, Hrvati i ini planiraju dizati te avione? Jedna je stvar imati par stotina tenkova i transportera, a sasvim druga letelice koje po komadu kostaju par stotina miliona. Neefikasno je imati 5 mikro…

02. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Pajo Nikakvih prava se niko ne odriče. Prosto kad imaš ograničene resurse, onda se optimizuju troškovi. Holandija ima 17 miliona stanovnika i BDP 1.2 triliona dolara. Vojni budžet Holandije je kao republički budžet HR. HR bi morala podići budžet za trećinu da bi dostigla nivo Srbije, a Srbija je baš mala ekonomski i vojno i…

02. Dec 2024.Pogledaj

Goran na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Pajo, jako dobro ste to objasnili. Hrvatska ima jako negativna iskustva iz recentne prošlosti i nikako se, zbog smještaja u i danas problematičnoj regiji, ne može uspoređivati s dosta drugih članica NATO saveza koje se ne nalaze u hrvatskoj situaciji. A kao zemlji ipak relativno pristojne ekonomije koja raste iz godine u godinu nije joj…

02. Dec 2024.Pogledaj