Agencija za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA) preuzela je u četvrtak 13. novembra u 1 čas posle ponoći kontrolu nad donjim slojem vazdušnog prostora (Lower airspace) Bosne i Hercegovine, što je posao koji još od 1996. godine obavljaju kontrole leta u Zagrebu i Beogradu.
Pre rata 90-ih godina i raspada Jugoslavije, vazdušni prostor iznad Bosne i Hercegovine bio je kontrolisan od strane centara u Zagrebu i Beogradu, prenosi portal Kontrolaletenja.net:
– Tokom rata Bosna i Hercegovina je bila “no-fly zone”, odnosno zona zabranjena za letenje svim vazduhoplovima osim onima koji su pripadali NATO-u. Nakon završetka rata i uspostavom mira na teritoriji Bosne i Hercegovine, nastavlja se sa normalnim odvijanjem civilnog saobraćaja iznad teritorije BiH. Zagreb i Beograd ponovo preuzimanju kontrolu nad vazdušnim prostorom Bosne i Hercegovine. Ako zanemarimo izuzetak vazdušnog prostora u neposrednoj blizini međunarodnih aerodroma, odnosno u blizini aerodroma u Sarajevu, Banja Luci, Mostaru i Tuzli, BiH nikada do sada nije imala kontrolu nad svojim vazdušnim prostorom, sve do prošlog četvrtka, piše portal.
Pokretanjem BHATM projekta, odnosno projekta upravljanja vazdušnim saobraćajem u BiH, krenulo se na dugi put uspostave suvereniteta nad vazdušnim prostorom iznad bosanskohercegovačkog državnog područja. Saradnici na ovom projektu su bile agencija SMATSA (Kontrola letenja Srbije i Crne Gore) i privatna firma Filedata d.o.o. iz Zagreba. Osim prethodno navedenih, španska kompanija Indra Sistemas, S.A. je odabrana za nabavku i instaliranje radara na Jahorini, sistema za procesiranje podataka, komunikacionih uređaja, simulatora itd.
Trenutno je BH ATM projekat u svojoj završnoj fazi: od 13. novembra kontrolori letenja preuzeli su kontrolu nad donjim slojem vazdušnog prostora iznad Bosne i Hercegovine, odnosno kontrolišu vazduhoplove koji lete do visine od približno deset kilometara (32.500 stopa). Sledeći i ujedno finalni korak je planiran za novembar 2015. godine kada će BHANSA napokon preuzeti i kontrolu nad gornjim slojem vazdušnog prostora i tako okončati ovaj dugogodišnji projekat.
Zamenik direktora BHANSA-e Damir Ćopić rekao je da će taj korak zavisiti i od odobrenja evropske agencije Eurocontrol iz Brisela, a nakon toga bi agencija počela da inkasira višestruko veće iznose za prelete aviona iznad svoje teritorije.
Centar za kontrolu letenja koji nadzire srednji i deo gornjeg prostora do 10.000 metara smešten je u Sarajevu, dok je Centar odakle će se davati informacije o meteorološkom stanju iznad teritorije BiH biti u Banjaluci, piše Kontrolaletenja.net
nele
Ako je to ovo sto vidim sa slike, uglavnom deo koji je bio pod kontrolom letenja Beograd je preuzet, dobar deo ostaje i dalje pod kontrolom letenja iz Zagreba.
Vortex
Oni bi da se igraju kontrole letenja! To je preozbiljna i visoko zahtjevna djelatnost. Nema tu mjesta umišljenosti, niti je to poligon za dokazivanje i liječenje kompleksa manje vrijednosti. Može se svašta petljati, ali kad se dogodi zlo onda treba da lete glave. Realno kadroski i tehnički su obdanište.
Niksa
Apsolutno niste u pravu. Pa zar mislite da bi Eurocontrol dopustio preuzimanje kontrole a da nisu sigurni u kadrove i tehniku zaposlenih u Bhansi?
Kontrolori su skolovani u Luksemburgu i Beogradu, a velika vecina njih je od ranije prilazni ATCO. Tehnika je takodje prosla svu certifikaciju Eurocontrola. Uostalom to se nije desilo preko noci, vec projekat traje od 2005 god.
Zijad Sisic
Zlo se dogodilo 26.02.2004. godine kod Mostara kada je poginuo predsjednik Trajkovski, dva clana posade i sest uposlenika vlade Makedonije. Visoki predstavnik, a i Vijece ministara BiH nikoga od rukovodilaca BH DCA-Fed.CAD i RS CAD nisu smjenili nego im produzili mandate kako bi u narednih 10 godina zataskavali stvarne razloge tragedije. Nakon ove tragedije za koju su upozoreni da ce se desiti bh. vlasti -OHR-ICAO-SFOR 2005. godine zapocinju aktivnosti na uspostavi bh. kontrole letenja iako im je Eurocontrol 2000. godine prezentirao kakvu kontrolu letenja u donjem vazdusnom prostoru treba uspostaviti unutar FIR-a Sarajevo!
vortex
To je bilo klasično ubojstvo proizašlo iz "rata" CIA-BND.
niko
Sta ja kontrola u Sarajevu kriva za nesrecu Trajkovskog? Navodili su ih iz Srbije kako ce prici Mostaru. Nekome je smetao.
Vlada
Niko, nisi dobro upucen u udes i razloge.
Niti je Sarajevo, niti Beograd krivo za udes. Krivica je podeljena izmedju UNPROFOR-a i posade aviona.
UNPROFOR-a zato sto su francuski kontrolori leta u TWR kontroli leta u Mostaru bili ispod svakog dopustivog profesionalnog nivoa.
Posada aviona zato sto je napravila nekoliko kardinalnih propusta i gresaka tokom prilazne procedure.
U to vreme prilazne kontrole leta u BiH su bile pod upravom UNPROFOR-a.
niko
To sad ispade ko da su u BH svi glupi ne znaju nista raditi samo u ZgI BG? Neki jos uvijek zive u zabludi. Kadrovi su skolovani i u BH kao i vani. BH treba preuzite nebo i preuzet ce ga uprkos zlim jezicima.
Vlada
Opet pogresno razmisljas. Nije poenta da neko zna bolje. Tacno je da su kadrovi odskolovani. Problem je neiskustvo tih kadrova.
Inace smatram da ako ima para za investiciju, BiH treba da upravlja nebon iznad teritorije.
Ono sto se ne moze zanemariti je da u ovom trenutku kontrola leta BiH nema dovoljno radnog iskustva, a u tom slucaju dzaba skola i tehnicka opremljenost.
Vortex
Niko, čovjek ponekad ispadne pametniji kad šuti!
Vazduhoplovac
Ovo je krah profesionalizma i dokaz da su Eurocontrol-om preovladali finansijski i politicki intersi. Sa operativne tacke gledista nebezbedno i neracionalno da donji vazdusni prostor drzi jedna KL (BiH), a gornji dve KL (SRB i CRO) jer koordinaciju cini maksimalno kompleksnom. Ili je u pitanju eksperiment za FAB-ove (funkcionalne blokove vazdusnog prostora), a BiH i CRO pripadaju FAB-u sa centrom u Becu, pa da se posle tamo objedine svi gornji vazdusni prostori zemalja koje su pristupile tom FAB-u. Tu su komovali i CRO-BH lobisti u redovima nase vazduhoplovne vlasti i nase KL kojima nikad nije dosta para, a preko navedene firme Filedata koju je vodio zagrebacki kontrolor Bruno Lazic. Potpono tacno je komentariso Vortex da su "realno kadrovski i tehnicki obdaniste"
sisic01
Sa aspekta medunarodnog vazduhoplovnog prava (Cikaska konvencija – clan 1. i 2.) te Ustava BiH (clan I-5. clan III-1.g.h.j.) uspostava bh. sistema kontrole letenja unutar FIR-a Sarajevo je neoboriva. Ko je prodao zapadni dio Bosne (FIR-a Sarajevo) Hrvatskoj (FIR-u Zagreb) valjda ce ustanoviti nadlezna tuzilastva ako i ona zaedno sa resornim ministarstvom nisu upletena u medunarodnu trgovinu suverenim resursima BiH.
Sa ekonomskog aspekta BiH isto kao i Srbija, Makedonija, Slovenija ili Hrvatska treba naplacivati takse za prelete unutar svog suverenog aerotorija. Da li ce ih ispravno investirati ili ne pitanje je za EBRD-OHR-ICAO koji su godinama na rukovodecim vazduhoplovnim pozicijama odrzavali podobne, a ne sposobne?
Sa kadrovskog aspekta liderstvo BH ANSA-e i BH DCA je upravljacki nedoraslo jer im direktori ne govore enegleski (vazduhoplovni) jezik niti su im generalni direktori BH DCA i BH ANSA-e ikada radili u sistemima kontrole letenja (SUKL) ili unutar vazduhoplovnih vlasti (SVI) bivse Jugoslavije, EU-Eurocontrol-EASA-ECAC.. Ipak medu mladim narastajima ima veoma nadarenih uposlenika, kontrolora i kontrolorki koji mogu svojim znanjima i vjestinama doprinjeti vecoj sigurnosti letenja u slucajevima pada susjednih sistema kontrole letenja, a sto smo vec zabiljezili u neposredno proslosti.
Kada su u pitanju regijonalni integracijoni procesi i oni su u osnovi politicki jer je mapa FAB-CE (CEATS) u biti preslikani vazdusni prostor Austrougarske monarhije.
Vlada
Sisic01,
u pravi si za FAB-CE. Polazna osnova za buducu podelu neba nad Evropom je zasnovana na drzavnim zemaljskim granicama pre 1914 godina. Sa manjim izmenama i korekcijama.