BEOGRAD – Eurocontrol i predstavnici regionalnih agencija za kontrolu letenja saopštili su da bosansko-hercegovački ACC do FL325 počinje sa samostalnim radom u septembru.
16. jula predstavnici vazduhoplovnih vlasti Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Srbije i Crne Gore zajedno sa njihovim nacionalnim ANP-ovima (BHANSA, Croatia Control i SMATSA) i Eurocontrolom složili su se da se na jesen otvori Bosna i Hercegovina Area Control Centre (BH ACC).
Novi bosanski ACC će u početku pružati usluge kontrole letenja iznad delova sarajevskog FIR-a do FL-a 325, dok će ostatak vazdušnog prostora iznad FL325 i dalje biti kontrolisan iz beogradskog i zagrebačkog ACC-a.
Sve strane su se dogovorile da će operacije novog BH ACC-a početi sredinom septembra na bazi zajednički usvojenog Tranzicionog plana koji će pokriti sve praktične operativne aspekte i koji će biti na snazi najkasnije do 30. novembra 2014. godine.
U saopštenju Eurocontrola navodi se da je planirana tranzicija rezultat upešnog rada svih uključenih država i da će one kao članice ove organizacije nastaviti da koordinišu bezbednosne, tehničke i operativne aspekte ne bi li se izbegle poteškoće ili prekidi u radu novog ACC-a.
Tirak Rifat
zaista su žalosni ovakvi natpisi. Značili to da BiH mora pitatti Srbiju i Hrvatsku kada će kontrolisati
vazdušni saobraćaj nad svojom teritorijiom. ovo je dokaz da su i novinari pored političara pod
snažnim uticajem organizovanog kriminala i korupcije. U Bosni iHercegovini imamo iste ili bolje
stručnjake od onih u Hrvatskoj i Srbiuji. zaista žalosni natpisi.
Tirak Rifat
Vortex
Treba dobro poznavati ovu problematiku, biti neopterećen i dobronamjeran, pa tek tad se uključiti u raspravu. Čiji su stručnjaci "isti ili bolji" mogu potvrditi samo rezultati rada, a ne umišljeni zgubidani. Ovo je oblast vrlo visokih i strogih međunarodnih standarda gdje nema mjesta hajvanima.
Bosanac
Naravno da treba ovo gledati bez opterecenje i dobronamjerno.
Trenutna situacija u vezi ACC u Bosni, kao vecina stvari u regionu ima svoje historijske cinjenice. To jeste postojanje Jugoslavije te napad na Bosnu, unistavanje infrastukture u Bosni, daytonski sporazum, napdaci na Bosnu preuzmaju ATC sobracaja iznad Bosne i time dobivaju cirka milion eura godisnje. Osporavanje uspostavljanja Bosanskog ACC kako bi Srbija i Hrvatska sto duze zadrzali prihod za sebe.
Kao uvijek pare dokazu o cemu se radi.
Svako ko nije opterecen to moze da vidi.
ACC/r
Mislim da bas i ne znas o cemu pricas? U ex-Yu je tranzitni avio saobracaj iznad cele Yu vodjen iz centara u Bg (istocni deo) i Zg (zapadni deo) BiH NIKADA nije ni imala svoj oblasni centar. E sad sta se desilo 90' se desilo i nema veze sa avio saobracajem…Makedonci i Slovenci su krajem 90' uspostavili svoje centre kontrole letenja, Crna Gora je i dalje u zajednickom sistemu kontrole letenja sa Srbijom te se njihov tranzitni saobracaj vodi iz Bg centra a BIh se (bar na papiru) trudi na uspostavi svoju KL vec dugo (iako je vec dugo trend u Evropi da se sistemi ukrupnjavaju a ne usitnjavaju te cela BiH prica oko centra KL nema bas mnogo veze sa mozgom jer se moze desiti da se zbog regionalizacije i tzv Functional Airspace blokova taj centar ubrzo zatvori a krediti za drzavu ce ostati ). Sto se tice trenutne situacije -da Srbija i Hrvatska uzimaju deo prihoda od preleta preko BiH ali oni pruzaju i uslugu zar ne? A u civilnoj avijaciji se to gleda…ne naplacuje se taksa na prelet necijeg neba nego se placa usluga kontrole letenja, radarskog nadzora, navigacione pomoci sa zemlje ,traganja i spasavanja.Moje licno misjenje je da je za BIh bilo najpametnije da redefinise ugovor sa Srb i Hrv na temu podele para a ne da ulazi u preskupe projekte i kredite oko implementiranja svog sistema…ako nece Srbi i Hrvati -pa ima i drugih kome bi se to moglo iznajmiti..npr Madjari politickom odlukom NATO kontrolisu nebo iznad Kosova a dosta zemalja persijskog zaliva ima stranog provajdera usluga (npr Bahrein ili Irak kojima to radi engleska kompanija SERCO)
Na kraju se sve svodi na politiku i halapljive politicare koji bi da uzmu pare…a nista o avijaciji ne znaju
Bosanac
Kao prvo, drago mi je da vidim da na tangosix ne brisu komentare koji nisu pro Srbija, kao sto rade na drugin balkanskim avio stranicama. Svaka vam cast.
Znam da je ovo malo opsirno ali smatram da je bitno da se stvari postave u svoj kontekst.
Slazem se da bi bilo najbolje da mi svi na balkanu saradujemo i podrzavamo jedni druge, tako olaksavajuci svima da postignu njihov potencijal.
Nazalost projekat Jugoslavija je dokazo da ne moze funkcionisat.
Srpski cetnici aktivno, jos uvijek, rade na ostvaranju tzv velike srbije. Hrvatske ustase aktivno, jos uvijek, rade an ostvaranju tzv velike hrvatske. A Bosnjaci (drzvljani BiH koji su za BiH i bilo koje vjere) aktivno jos uvijek se bore da bi odrzali svoju drzavu. U Bosni ima crkvi, katedrala, sinagoga i dzamija koje su davno izgradzene. U Srbiji i Hrvatskoj su vecinom 'izbrisane' stare dzamije. Razumijem da Srbima i Hrvatima odgovara da se njihov napad na Bosnu zaboravi. Ali ova se prica mora dogoditi kad tad.
Nadam se da sada mozes shvatiti zasto se Bosna mora boriti za svoje pravo da pruza ATS za saobracaj iznad svoje teritorije i tako zaradzuje, obrazuje, zaposljava itd. A kad dodze do uspostavljanja Single European Sky da se mora boriti za svoja prava u tom sistemu, sto ce biti lakse kad mogne ponuditi dio svoje infrastrukture i kadra u toj realizaciji.
Vlada
Ja shvatam zašto vazdusni saobracaj mora da postoji i funkcioniše.
Ne shvatam kakve veze cetnici, ustase, dzamije, crkve i ostalo imaju s time.
Nemam nista protiv da Bosna ima svoj ATS.
Pitanje u ovom trenutku je koliko ce buduci bosanski ATS zaista biti bosanski.
I da ne zaboravim da li ce biti i hercegovacki. Nekako nestade taj deo naziva bivse Republike u SFRJ.
Bosanac
Upravo zbog osoba poput teba Vlada, postojanje BiH (Sto stoji za Bosna i Hercegovina) ATS jeste povezano sa cetnicima, ustasama, dzamijama i crkvama. Nigdje u svijetu osim u Bosni nije moguce imati visoku funkciju tj. biti predsednik manjeg entiteta Bosne Milorad Dodik, a slavit osudzene teroristicke genocidase koji su rusili tu istu drzavu, promovisati unistavanje drzave za koju radis, imati drzavljanstvo drzave Srbije koja je do juce unistavala Bosnu i politicki gurati da ta ista Srbija kontrolise nebo iznad Bosne. A isto vazi i za Hrvasku.
Samo na kraju Bosanski ATS ce biti bosanski isto onoliko koliko Srpski bude Srpski ili Hrvatski bude Hrvatski. Ali ti se pitaj sto ti to ne mozes da vidis.
U nadi da jednog dana mozemo iskreno reci da Balkanske drzave saradzuju.
Zijad Sisic
Da bi generacije ATCO-sa i ATCO-sica koje dolaze zajedno sa novim tehnologijama imale koristi od strajih generacija kontrolora letenja nekadasnjeg SUKL-a neohodno je reci istinu koja ce biti od koristi ne samo nama u ovoj regije nego svim ljudima svijeta.
Poznato vam je da je hrvatski sistem kontrole letenja 30. jula 2014. godine u jednom momentu ostao bez napajanja elektricnom energijom odnosno da su veliki dio saobracaja unutar hrvatskog i bh. vazdusnog prostora spasili srpski kontrolori letenja. Prema tome novi ACC unutar zakonitog FIR-a Sarajevo moze u slucaju pada susjednih centara, posluziti kao izvrstan buck up ukupnom FAB-u ili SES-u. Kako vam je poznato tokom 2013. i 2014. pad sistema kontrole letenja parcijalno je zabiljezen i u SAD-a i UK-u. Dakle mora se razmisljati o alternativima i kombinovanim metodama buck up-a, a ne samo da li ground based ATC treba u potpunosti zamjeniti sa space based system-om.
Pored komercijalnog saobracaja veca paznja bi se trebala posvetiti sportskom i vojnom letenju kako bi se postigao adekvatan stepen harmonizacije, vece efikasnosti i bolje sigurnosti letenja. Ovo se posebno da nadograditi kroz zajednicki–regijonalni FIC koji bi sluzio za preventivne letove radi nadgledanja i ranog upozoravanja na sumske pozare koji mogu ometati saobracaj na (primorskim) aerodromima odnosno moze doprinjeti vecoj i brzoj zdruzenoj akciji kod drugih elementarnih nepogoda odnosno akcija SAR-a.
Neupitno je da se pored regijonalne treba povecati i globalni stepen sigurnosti letenja na sta ukazuju nesretni dogadaji sa MH 370 i MH 17… Zato dobronamjerne inicijative i agilnost mladih narastaja treba podrzati jer se starije generacije tesko upustaju u krucijalne promjene koje su u XXI vijeku zbog stalnog porasta svih vidova saobracaja urgentne… Jedna od ideja je uspostava Globalnog centra kontrole letenja koji bi kroz bolji sistem satelitskog, ali i AWAKS tracking-a stitio ranjivi putnicki saobracaj odnosno kroz podcentre osigurao vecu sigurnost i efikasnost ukupnog vazdusnog saobracaja.
Vlada
Interesantno je da se u celoj Evropi zagovara ukrupnjavanje sistema ATS, na Balkanu se jos uvek zagovara usitnjavanje.
Opet ću napisati, nemam nista protiv ATS BiH, samo se pitam šta ce se postići s time. Kako stvari stoje u dogledno vreme ce ceo Balkan, a i sire biti pokriven iz jednog, eventualno dva centra. I šta ćemo onda?
Pominje se daljinsko kontrolisanje vazdusnog prostora. Postoji probni balon iznad Kosova. Kao nezavisno, a kontrolu vrse Madajari. Valjda je priča sa Islandom propala?
Iznad nekih delova sveta vec se radi na daljinskom ATS, putem data linkova i transpondera. Videcemo šta ce od toga biti.
sisic01
U dosadasnjoj istoriji razvoja avio saobracaja primjecena je disharmonija izmedu IC tehnologija na jednoj strani i ATC regulative i operative na drugoj strani. Tako je Konvencija o medunarodnoj civilnoj avijaciji uradena 1944. godine, ali nije kao ni domicilno zakonodavstvo adekvatno prilagodjena sadasnjim savremenim trendovima globalnog-regijonalnog ukrupnjavanja sistema kontrole letenja. Drugi aspekt slozenog problema upravljanja vazdusnim saobracajem odnosi se na pitanja da li sektorizaciju prilagoditi nacionalnim ili nadnacionalnim saobracajnim zahtjevima?
Kada je u pitanju Balkan postavlja se pitanje da li je moguce objediniti i racjonalizovati saobracaj u dolasku-odlasku sa n.p.r. Medunarodnog aerodroma Mostar, Dubrovnik, Tivat i Podgorica u jedan centar terminalne kontrole letenja?
Ili da li je moguce da se svi balkanski pruzaoci usluga kontrole letenja usaglase da uspostave jedana centar SAR-a kako bi cijena usluga pala za n.p.r. 5%? Potom bi se dio od sredstava od preleta-prilaza mogao investirati u bolje tehnicko odrzavanje vojnih i sportskih vazduhoplova koji bi sluzili za potrebe regijonalnog SAR-a. Na ovakav nacin i bez politickih konotacija sa nenaoruzanim vojnim letjelicama i novijim tipovima pp aviona i helikoptera podigao bi se stepen sigurnosti IFR/VFR letenja i turisticka ponuda ucinila efikasnijom. Avio industrija regije bi mogla u Mostaru ponovo uspostaviti centar za tehnicki remont i odrzavanje SAR-VFR letejlica regije tako da bi mnogi eksperti dobili posao za koji su se skolovali…
Vlada
Necu da ulazim u raspravu oko konvencija i sadasnjeg stanja. Zadrzacu se na pitanju da li je moguce objediniti i racionalizovati saobracaj na aerodromima tipa Mostar, Dubrovnik, Tivat, Podgorica, Osijek, Banja Luka, Maribor, Bazel, Salcburg, Temisvar, Milano i bilo koji drugi aerodrom u bliizni drzavnih granica.
Odgovor je pozitivan. Jeste moguce je, samo ako se to zeli. Sa svih gore navedenih aerodroma postoji redovan saobracaj.
Moje pitanje je sta je razlika izmedju Salcburga i Tivta? Ili izmedju Bazela i Osijeka?