BEG airport status
Odgovor Ministarstva odbrane na optužbe civilnog dela Muzeja vazduhoplovstva

Odgovor Ministarstva odbrane na optužbe civilnog dela Muzeja vazduhoplovstva

BEOGRAD – Ministarstvo odbrane poslalo je našoj redakciji reakciju na jutrašnji post i citirana pisanja Večernjih Novosti. U skladu sa našom uređivačkom politikom da javno iznesemo mišljenja i podatke svih relevantnih strana i pojedinaca u sporu, reakciju Ministarstva odbrane objavljujemo u celini i bez redakcijskih izmena.

 
 
slicica_3
 
 
U zgradi Muzeja vazduhoplovstva postoje dva muzeja: Muzej Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva, kao ustanova Ministarstva odbrane i Muzej vazduhoplovstva – Beograd, koji je nelegitimno, bez saglasnosti Ministarstva odbrane i Vojske Srbije (iako je reč o osnivaču sa najvećim ulaganjem u izgradnju i razvoj muzeja) 2007. godine preregistrovan pred nadležnim sudom (Trgovinski sud u Beogradu) i čijim radom rukovodi Upravni odbor osnivača i direktor. Sastav Upravnog odbora ne odslikava udeo u vlasništvu, budući da Ministarstva odbrane ima četiri člana u Upravnom odboru od 17 članova, mada je učešće u ulaganju Ministarstva odbrane veće od 70 odsto. Primera radi, pojedini suosnivači sa nivoom ulaganje ispod jedan odsto imaju po jednog člana u Upravnom odboru.

Zgrada u kojoj se nalaze oba muzeja je otvorena za privremeni rad 21.05.1989. godine i u tom statusu je i danas (više od 25 godina). Nikada nije tehnički primljena niti je izdata upotrebna dozvola za njen rad i korištenje, nije rešeno pitanje finansiranja rada Muzeja vazduhoplovstva – Beograd, što je ovu ustanovu dovelo u vrlo težak položaj. Posledice takvog stanja su, nažalost, vidljive čim se priđe bliže zgradi muzeja. Utisak zapuštenosti i oronulosti dopunjuje i bojazan o ugroženosti bezbednosti zaposlenih i posetilaca. Statut Muzeja vazduhoplovstva – Beograd je donet tokom 2003. godine, na osnovu Odluke o osnivanju Muzeja, koju Ministarstvo odbrane, u skladu sa zakonskim i podzakonskim propisima koji definišu ovu oblast, nije potpisalo, a isti je usvojen na sednici Upravnog odbora. Nijedan viši organ uprave ga nije verifikovao. Ne postoji Skupština osnivača, kao najviši organ upravljanja, tako da rad organa upravljanja niko ne može da kontroliše.

Muzejska dokumentacija u Muzeju vazduhoplovstva Beograd se ne vodi po Zakonu o kulturnim dobrima, za razliku od Muzeja Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva gde se zakonski i podzakonski propisi koji definišu muzejsku delatnost poštuju. Takođe, Muzej vazduhoplovstva – Beograd računovodstveno ne prati imovinu, što je evidentno iz Godišnjeg finansijskog izveštaja za 2013.godinu (ukupna aktiva iznosi 5.626.924,89 američkih dolara, a samo novčana ulaganja po revizorskom izveštaju iznose 8.251.426,18 američkih dolara). Shodno navedenom, može se zaključiti da najveći deo imovine nije računovodstveno zadužen, što je u suprotnosti sa Zakonom o računovodstvu i reviziji, kao i Uredbom o budžetskom računovodstvu.

Na zahtev Muzeja Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva od 13.05.2010. godine, tim Centralnog instituta za konzervaciju u Beogradu (CIK) je uradio snimanje stanja u Muzeju Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva i Muzeju vazduhoplovstva – Beograd, sa ciljem da se konstatuje postojeće stanje konzervacije i predlože preporuke za poboljšanje uslova čuvanja, zaštite i izlaganja predmeta. Na osnovu konstatovanog stanja, prikupljenih informacija i dokumentacije date na uvid, urađen je izveštaj CIK od 21.12.2010. godine u kome je između ostalog navedeno:

„Konstatovano je da su predmeti i građa odloženi u skladu sa postojećim prostorom i mobilijarom i prethodnom ambalažom zanemarijući tipologiju i format tako da su predmeti i materijali naslagani jedni na druge, crteži i tehnička dokumetacija su urolani i na njima su vidljiva mehanička oštećenja nastala usled neadekvatnog smeštaja i rukovanja. Građa i tehnička dokumentacija koja se prethodno nalazila u podrumskim depoima je oštećena usled dejstva mikroorganizama i štetočina, a deo građe u prostoriji u kojoj se nalaze arhiva i biblioteka je direktno izložen dejstvu svetlosnog zračenja budući da se nalazi naspram prozora. U tom prostoru je došlo, takođe, do poplave usled pucanja radijatora. U „depou uniformi“ konstatovana su oštećenja na pojedinim uniformama i kožnoj kapi usled dejstva insekata i prisustvo moljca, muzejske bube (anthrenus) i drvotočca (anobium punctatum) Uniforme se nalaze u dva ormara, nabijene, bez ventilacije vazduha.“

U navedenom izveštaju date su i preporuke da se navedene unifirme tretiraju anoksijom ili tretmanom na niskim temperaturama, da se izmesti arhivski i video materijal u odgovarajući prostor bez štetnih spoljnih uticaja, kao i da se razmotri mogućnost izmeštanja najugroženijih letelica iz prostora ispod prilaznog stepeništa i platoa u suv prostor sa stabilnim klimatskim uslovima.

Radi zaštite muzejskih predmeta koji se čuvaju u Muzeju Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva, Komanda ViPVO preduzela je sve mere za zaštite po preporuci CIK. Što se tiče navedenih vojnih uniformi, izvršen je tretman svih tekstilnih predmeta u Muzeju Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva (uniforme, kombinezoni i sl.). Navedeni predmeti izmešteni su u pripremljen i tretiran prostor, koji je opremljen adekvatnim mobilijarom i ambalažom sa mogućnošću provetravanja.

Fond filmske i video-građe iz fonda Muzeja Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva predat je na čuvanje vojnoj ustanovi za zaštitu filmske građe Vojnofilmskom centru „Zastava film“, o čemu je sačinjen Ugovor o ustupanju na čuvanje sa zapisnikom o primopredaji. Napominjemo da sve poslove u okviru delatnosti zaštite kulturnih dobara u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije obavljaju lica sa odgovarajućom stručnom spremom (kustosi, arhivari, bibliotekari, stručna lica u filmskoj delatnosti) i položenim stručnim ispitima (u centralnim ustanovama kulture u Republici Srbiji – Narodni muzej u Beogradu, Arhiv Srbije, Narodna biblioteka Srbije, Republički zavod za zaštitu spomenika kulture i Jugoslovenska kinoteka).

Kako bi se izašlo iz navedene situacije, pored pokušaja popisa i evidencije muzealija koje se nalaze u Muzeju vazduhoplovstva – Beograd, osnovana je Posebna radna grupa Ministarstva odbrane i Ministarstva kulture i informisanja, radi rešavanja statusno-pravnih i imovinskih pitanja Muzeja vazduhoplovstva–Beograd. Do sada, Posebna radna grupa je izvršila analizu stanja i uputila inicijativu osnivačima za odricanje svog osnivačkog dela u korist države. To podrazumeva da se kroz zajednički rad osnivača i angažovanje stručnih službi prvo utvrdi visina dosadašnjih ulaganja svih osnivača i udeo u vlasništvu (ni dinar manje, ni dinar više!), a zatim da se definiše način daljeg postupanja po pitanju organizacije Muzeja vazduhoplovstva – Beograd, normativne regulative, finansiranja i upravljanja radom Muzeja

Ministarstvo odbrane, Vojska Srbije i Komanda ViPVO pružiće svu potrebnu pomoć da nadležni inspekcijski organi Republike Srbije, u procesu rešavanja imovinsko-pravnih odnosa, provere zakonitost rada i poslovanja Muzeja vazduhoplovstva – Beograd, utvrde šta je ko radio u poslednjih 25 godina i kakva je odgovornost, bez obzira o kome se radi.

Ministarstvo odbrane.
 
 

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

J

Pa ako ovako mislite da resite problem , koji toliko godina postoji, necete uspeti.

Odgovori
B

Neverovatna, ali ipak, prva zvanična izjava MO . Čitajući vašu izjavu prvo što mi je palo na pamet, je jedna replika iz filma Balkanski Špijun. ,,Ko si ti pa ti nisi Jakovljević…". Elem meni kao starijem čoveku i nekom odrtavelom vazduhoplovcu, koji je ceo život proveo u vazduhoplovstvu sada penzioneru, upadaju u oči neke nelogičnosti, koje su verovatno napravljene namerno, iz neznanja ili lošeg informisanja. Prvo ako je ovo stvarno zvanična izjava Ministarstva Odbrane onda bi autor morao ponovo da sve pročita kako je napisao jer je napisano mnogo nelogičnosti za jednu zvaničnu izjavu.
Prvo priča o dva Muzeja, jedan je njihov a jedan je naš a I njihov je naš samo to sada nije bitno. Voleo bih da mi neko kaže pravu istinu a to je da li su obe kuće registrovane kao Muzeji tj. kuće zaštite?Da li su regularnni papiri osnivački akti registracije I sve što zahteva zakon o Kulturi Države Sbije. Kome je povereno na čuvanje nacionalno blago? Grupici ne kompetentnih volontera ili grupi aktivnih vojnih lica. Malo je nelogično da ova Srbijica ima dva Muzeja vazduhoplovstva i to još pod jednim krovom, a treći se pravi u Nišu. E ovo me potseća na repliku iz Balkanskog Špijuna. Kako je moguće da pod jednim krovom egzistiraju dva muzeja? Jel to znači da imaju sve udvojeno, od direktora, čistačica do stručnih službi računovodstva službe održavanja. Kako se dele troškovi održavanja objekta? Kako se plaća grejanje? Voda? Telefon? Struja? Internet? Kao to uspevate da podelite? Postoje li dva strujomera? Vodomera?Dve linije za grejanje?Dve pretplate za TV? Kao naj veći ulagač vojska podmiruje I servisira i održava sve što je verovatno normalno i logično. A onda tužna priča o oronuloj zgradi, neadekvatnim uslovima za čuvanje eksponata pucanja radijatora…. Ova priča vređa ineligenciju čitaoca.

Odgovori
M

Vojsci nije mesto ni u kakvim upravama muzejima. Vojska brani zemlju i tu se njen posao završava. Šta je sledeće – oficiri brokeri na berzi?
Osnivač muzeja je država i ona treba o svemu da se pita.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

somi na: Pogranična kriza sa Kinom: Indija iz Rusije nabavlja 21 MiG-29 i 12 Su-30

interesantno da niko ne pominje kako kinezima valjaju polovni migovi, a nama su krsevi. iako oni imaju i daleko modernije i novije avione!

14. Jul 2020.Pogledaj

Ed na: Švajcarska izlazi na referendum: Da li ste za nabavku višenamenskih borbenih aviona?

Ocigledno je da vas odgovori ne zanimaju @Sused, ali zbog ostalih koji ovo citaju vrijedno je napisati, da se moze usporediti: - "Amerika je poludjela za F-15", "F-18 u bliskoj buducnosti vise nema" To naprosto nije istina, F-15 je USAF narucila 8 komada, USAF zatrazio jos 12, moguce su dalje narudbe, ali nista nije potvrdeno…

14. Jul 2020.Pogledaj

mateovic na: Vojna parada u Moskvi: Detaljno o vojnoj tehnici i svim premijerama

Mile Izvinjavam se na kasnjenju odgovora nisam video postavljeno pitanje. Nadam se da ste videli i procitali sajt koji je postavio @Zivojin. Tu ima veliki broj odgovora dokle se stiglo sa motorom nove generacije. Dakle radi se i dalje na testiranju i poboljsanjima tog motora jer ima mnogo toga sto do sada nije vidjeno na…

14. Jul 2020.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Croatia nije iskoristila ni posljednju priliku

Da, da. Jednako i Croatia. Samo 3 milijuna EUR vise gubitka a 97% kapaciteta bilo prizemljeno. Ispada da je bolje kad ne lete, stvaraju manji gubitak. Prestrasno, zar ne? A ovo sa ne talasaj i nema tu pomoci. Jasno. Kao i da se nista nece desiti. Pa to sam nspisao i 14.4. da se nista…

14. Jul 2020.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Croatia nije iskoristila ni posljednju priliku

1. Gradjani koji imaju hrvatske putovnice i njihova obitelj moze ulaziti bez karantene. A takvih u BIH ima istinski mnogo. 2. Hrvatski drzavljani mogu u BIH. 3. Politicari, zdravstveni radnici, osobe sa trajnim boravkom u RH i ostali izuzeci. 4. Konacno P2P putnici nisu okosnica linije Sarajevo-Zagreb nego konektirani. Jednako pitanje je i kako Air…

14. Jul 2020.Pogledaj

Send this to a friend