BEG airport status
LYBE 1907:30 Z 020°03KT 320V050 CAVOK 12/06 Q1024 NOSIG=
Preokret u nabavci helikoptera za RV i PVO – Rusi preterali sa cenom za Mi-171 Rusi preterali sa cenom, Airbus koristi situaciju

Preokret u nabavci helikoptera za RV i PVO – Rusi preterali sa cenom za Mi-171

Premijer Srbije Aleksandar Vučić sinoć je u emisiji ‘’Teška reč’’ na televiziji Pink najavio nabavku helikoptera, modernizaciju školsko-borbenih aviona kao i moguću nabavku jednog lovačkog aviona.

Dva ruska i dva, kako je rekao, „nemačka“ helikoptera biće nabavljena ove godine a moguće je nabavka još dva „nemačka“ sledeće godine.

Modernizaciju aviona G-4 radila bi kompanija Airbus Defence u saradnji sa VZ „Moma Stanojlović“ a sledeće godine će se pokušati sa nabavkom jednog MiG-a 29. – rekao je Vučić.

Kako Tango Six saznaje, Vučić je helikoptere brendirao kao „nemačke“ zbog Airbus Defence & Space delegacije koja dolazi iz Nemačke. Ukoliko bi se opcija nabavke helikoptera sa Zapada realizovala u pitanju bi najverovatnije bili helikopteri AS-332 „Super Puma“. Moguće je, kako takođe saznajemo, da će u ovoj varijanti biti nabavljen još jedan tip helikoptera koji proizvodi Airbus Helicopters.

Paket posla bi mogao da obuhvata širu industrijsku saradnju koja bi onda obuhvatila: modernizaciju G-4MD od strane Airbus DS sa zavodom „Moma Stanojlović“, nabavku Airbus Helicopters letelica i dugoročno rešavanje potreba za održavanjem i remontom helikoptera Gazela za koji bi takođe bila nadležna ova ćerka firma Airbus Grupe.

Kako saznajemo, ruska strana je za Mi-171 ponudila cenu od 26 miliona dolara po helikopteru.

Nadležni sa srpske strane su zbog ovakvog razvoja pregovora trenutno bliži opciji da se, barem kada je o helikopterima reč, okrenu Airbusu.

Pume i G-4MD

Osim već poznatih i već više puta najavljivanih nabavki i modernizacija velika novost je nabavka zapadnih helikoptera. Najviše se do sada pričalo o porodici Puma.

Razvoj ovog helikoptera započet je u kompaniji Sud Aviation (kasnije Aerospatiale) još 1963. na zahtev francuske armije za transportnim helikopterom za prevoz 20 vojnika kao i različite vrste tereta.

Prvi od dva prototipa je poleteo 15. aprila 1965., do 1969. napravljeno je šest predserijskih helikoptera, 1968. poleteo je prvi serijski primerak da bi 1969. helikopter bio uveden u naoružanje. Prethodno je još 1967. Ujedinjeno Kraljevstvo izabralo ovaj helikopter za svoje oružane snage a kompanija Westland ušla je i u zajedničku proizvodnju Pume.

Tokom 1970.tih ovaj helikopter se odlično proizvodio kako za vojno tako i za civilno tržište. Jula 1974. licencu za proizvodnju kupila je Rumunija, helikopteri su se proizvodili i u Indoneziji a Južnoafrička Republika je na bazi Pume razvila helikopter Oryx. Proizvodnja Pume trajala je do 1987. do kada je proizvedno 697 helikoptera od toga 163 u Rumuniji. Danas helikopter još uvek koriste vazduhoplovne snage u oko 30 zemalja uključujući Francusku i UK. Tu je i mnoštvo civilnih kompanija i agencija kao i raznih državnih službi.

Nemačka policija koristila je ukupno 23 SA-330 od toga dva SA-330F, 4 SA-330G i 17 SA-330J. Od 2008. su povučeni iz upotrebe a zamenile su ih Super Pume.

Još 1974. započet je rad na varijanti AS-332 ‘’Super Puma’’ koja predstavlja dalji razvoj SA-330. Prototip AS-332 poleteo je septembra 1978. a iz ovog modela kasnije će nastati i helikopter AS-532 ‘’Cougar’’ koji se i danas proizvodi.

Srbija već desetak godina ima u planu da modernizuje avion G-4 na standard G-4MD, prvobitno je bilo planirano 14-15 aviona ali je taj broj vremenom smanjen na svega devet.

Još 2007-8. prvi put je najavljena modernizacija G-4 kada je procenjeno da će modernizacija koštati 5 miliona evra po avionu. 2013. bilo je planirano da započnu pregovori sa tri firme koje su bile zainteresovane za posao ali do konkretnih susreta i dogovora nije došlo. U međuvremenu avion G-4 su gledali predstavnici raznih zapadnih ali i istočnih firmi a Nemci su imali prilike da ga vide na aeromitingu ILA-2010.

Usled teške ekonomske situacije planovi su od početnih izdvajanja za projekat od oko 10 miliona evra za period 2013-2015. spali na svega oko 600 hiljada evra za period 2015-2017. Planirano je da ako bi se G-4 modernizovao da bi ovaj tip aviona mogao da ostane u naoružanju do 2030-35. godine ali do ove godine nije došlo do značajnog pomaka u realizaciji projekta G-4MD.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

h

Sad će o ovome da se priča jedno 15 dana, pa opet ispočetka u nekoj drugoj varijaciji na temu.
Bilo bi zanimljivo ispisati sve ono što je Baron Minhauzen izgovorio na ovu temu zadnjih 3 godine, pa da vidimo jel ima konstante u barem nečem, o realizaciji izgovorenog nećemo…

Odgovori
d

Do sada se sve svelo na neke grandiozne najave,a nista nije ostvareno.Bilo bi lepo da konacno nabavimo neki novi helikopter,pa bio on „nemacki“ ili ruski.Treba da uzmemo ono sto nam najvise odgovara i po ceni i po kvalitetu,i tu treba da razmisljamo glavom a ne srcem.Sto se tice nabavke jednog aviona mig-29,nadam se da to nece biti cista 29ka,nego sa nekim dodatkom,recimo M2 (35).

Odgovori
o

Razocaravajuce,mi 171 je ubedljivo bolji ali cena je bas neprihvatljiva.

Odgovori
s

Na osnovu cega bazirate misljenje da je bolji? Bas bi voleo da cujem argumente za jedan i drugi od nekog ko ima dobro znanje o temi. Bez zadnjih namera o polemisanju, nego cisto da procitam misljenja koji je helikopter bolji na osnovu nekih parametara.

o

Moje skromno znanje i cinjenica da je mi17 kupljen od Amerikanaca za
potrebe u Afganistanu zbog svoje izdrzljivosti u eksplataciji a i izjava za T 6 Aleksandra Radica sa kojim i helihopterom posli u nedaj boze rat je definitivno jedan od helihoptera iz familije mi 8/17.

M

Mi 17 pored toga što je odličan transporter ima mogućnost kačenja raznog naoružanja.

М

Одлична комбинација! 2+2 и нико није оштећен, а корист ће бити обострана!
И Руски и Аирбус/Немачки хеликоптери , а има и оправдаља!
МОМА,УТВА,ДМБ,… и други су сарађивали са французима на авиону Г-4 и Газели, и ред је да се обнови сарадња, па и производња/склапање, можда унапређене Газеле, и још нешто ново!?
—-
Да ли зна неко шта је са оним авансом од неколико десетина милиона евра које је у време Милошевића дато Французима за нове авионе, који нису испоручени због санкција!!?
Можда ту може да се направи комбинација, где је новац?

_ Само да не прођемо као слуај “ Мистали“ !? ;)

Odgovori
v

Nisu rusi pretarali nego smo mi neodlučni. Da recimo uzimamo MiG-29M, pa modernizacija G-4 sa rusima uz nabavku Yak-130, pa uz to još da uzmemo u paketu i Mi-171 onda bi cena bila prihvatljivija. Ovako kad uzimaš oružje po sistemu četvrt sa mesom ali da ne bude mnogo masno i zagorelo dobiješ 26 miliona.

Odgovori
g

Tako je. Nudili su nam ljudi lepo za nasu situaciju nevidjen kredit. E pa, veliki vodjo, eto ti sad cene pa se češi.

V

Statistika realizacije izjava gorepomenutog gospodina u medijima ima opšti trend skretanja od ustaljene vrednosti (oko 0,01%) u negativnu oblast (= suprotno od izrečenog). Ako je verovati ovome, navedene letelice: a) najverovatnije uopšte neće biti kupljene, ili će b) biti kupljene iz sasvim drugih izvora od onih koji su navedeni. Obrazloženja za date akcije (ili izostanak istih) uopšte neće biti, ili će na eventualni upit novinara biti odgovoreno kontrapitanjem…

Odgovori
j

A sto nam braca rusi ne daju licencu za bilo sta?Da izrdjujemo bilo koje delove,da vrsimo remont sami?

Odgovori
J

Da bi ti neko bio brat, moraš i ti njemu da budeš brat. Drugim rečima, ne može Srbija stalno da teži Zapadu i pored svih ćuški koje dobijamo, i da ignoriše ruske ponude za saradnju, pa još da očekuje poklone .
A drugo, čak i da dobijemo licencu, niti imamo pogone niti ljude koji bi mogli da proizvode bilo šta po istoj. Mnogo je toga propalo u poslednjih 25 godina .

С

Eurocopter AS332 Super Puma у овом тренутку кошта 16,2 милиона евра, без опреме, резервних делова, обуке пилота итд… Ако МИ-171 за Кинезе кошта 12,6 милиона (без опреме, делова итд…), питам се откуд наводна понуда на чак 26 милиона по комаду… Нешто смрди овде…

Odgovori
d

Mali prolog o tome koliko je „bolji“ Mil 171 u odnosu na Super Pumu ili na vojnu verziju Kuguar.
Resur motora Mila 171 je 1000 sati a Super Pume 3000 sati
Resurs reduktora Mila 171 je 1000 sati a Super Pume 5000 sati.
Za 20 godina upotrebe na nivou 400 sati godisnje Super Puma je 40 procenata jeftinija!!!!
Zasto nigde na svetu nema ni jedan Mil 171 u off shore upotrebi??
Mozda je rec u POUZDANOST i TROSKOVIMA?

Odgovori
R

Istina da se MI 17 ne koristi offshore, ali opet zasto bi koristili toliki helikopter. Na koliko platformi on realno moze da sleti. Ali zato sam MI 17 vidjao na svakom kraju planete, sve sto ima veze sa vojskom i UNom.

Delovi za Mi su mnogo jeftiniji

Ж

Могуће је да су ти подаци тачни али све то пада у воду ако држава буде имала лош однос према РВ. Или као нпр. Бугарска која има у наоружању 12 Кугуара. У једном тренутку је услед проблема са одржавањем а услед лошег финансирања, Бугарима био оперативан само један хеликоптер. Жалили су се да су хеликоптери скупи за одржавање. И даље употребљавају 4 Ми-17.

Odgovori
d

Naravno da Bugari i dalje upotrebljavaju svoje Mil 17 do isteka resursa!!
Nije tacno da im je samo jedan Kuguar operativan,na pocetku je bilo poteskoca sa skolovanjem pilota ali zbog Bugarske strana.Inace u cenu helikoptera je besplatno skolovanje 2-4 pilota kao i 2-4 tehnicka lica.

Ж

Пратите мало бугарске блогове, портале и форуме. У једном тренутку су заиста имали само један оперативан Кугуар и били изузетно незадовољни јер је одржавање западне технике по њима скупо. То се односи на школске ПЦ-9М, лаки транпортни ПЦ-12, транспортере Ц-27Ј, хеликоптере Кугуар и Пантер. А Ми-17 су ремонтовали док су стизали Кугуари, неке и након тога. Не омаловажавам западну технику него говорим да држава која их користи морада буде озбиљна а не као Бугарска или Србија.

d

naravno po helikopteru!!

Odgovori
S

A amerikanci u ramstajnu imaju jos i cetiri transportna aviona koji nisu hteli da ostave u iraku, starija verzija spartana. Ne znaju sta sa njima a nama bi bas dobro dosli. Valjda ce ce se naci neko pametan da to kupi.

Odgovori
g

USA pored Spartana ima visak i Kiowa, kao i UH-60. Ali izgleda da to nikoga ne interesuje… Na stoku u Arizoni i Nevadi imaju i F16 i F18, kao i starije C130, ali niko nikada od nasih to nije ni pomenuo…
U redu, treba to sve modernizovati, urediti i srediti, ali te letelice su napravljene da lete jos mnogo godina.
Npr – Hrvati su uzeli Kiowe i placaju remont. Uzimaju i MRAP vozila i Hummere iz Avganistana, iz Holandije PzH2000… Sada pregovaraju sa USA i Izraelom oko LR-POW. A mi? Mi ne koristimo ni ono sto smo sami napravili…

А

Caracal (најсавременија верзија Super Pume) је папрено скуп. Вероватно ствар стоји слично и са осталим моделима из те фамилије. Цена за Кувајт хеликоптера Caracal је нешто испод 46 милиона долара, а за Тунис 50 милиона евра. На страну то што Кувајт има намеру купити 24 хеликоптера, а што је Тунис купио шест.
http://gulfbusiness.com/2015/06/france-nears-1-1bn-kuwait-deal-sell-airbus-helicopters/#.VZQZPVKTL_B

Odgovori
d

Vreme je bilo vise da malo i razum prevlada.Pitanje za one koji znaju..koju vrstu naoruzanja moze nositi Puma? I da li ce kao takva biti porucena za nase Rv?

Odgovori
l

nesto se razmisljam, da li pisati ista ili nista?
A kada covek pogleda koliko su pametni oni koji sebe smatraju za glavne nije ni cudno sto ce mo imati ovoliko aparata u naoruzanju.
Svugde u svetu danas i bogati i siromasni teze unificiranju opreme u bilo kom smislu, samo se jedna mala Srbija razmece i sama sebi pravi probleme, jer sto da bude jednostavno ako moze biti komplikovano.
Para se nema, kako kazu ni za odrzavanje postojecih a mi jos hocemo dva tipa srednjeg helikoptera.
I to na po pola kasicice, ono daj te mi dva zrna suncokreta i dva zrna kikirikija, strasno, umesto da kupimo ili pola eskadrile ili celu, i onda se cude neki kao preskupo, pa koliko bi vi da kosta paljenje masine za jedan komad ko za sto komada.
A sta se dobija to niko zivi ne zna, bitno je samo da se dodvorimo zapadu, pa dobro i da ostanemo i dobri na istoku, a tehnicka sluzba nek proba da upasuje transmisiju od makile na motor od klimova.
I tako ce mo mi lepo u buducnost, naoruzani do zla boga, a koje naoruzanje koristi superpuma, pa je cena 16 miliona dolara, a Mi-171 (valjda se o njemu govori) 24ili6 miliona dolara.
Treba videti sta je sve u paketu pa komentarisati, ovako na prazno suvisno je.

Odgovori
S

Ovo se slazem samo se ne slazem da para nema, ima samo se arce pogresno. Odlicna prilika da se kupi nesto i da se unificira, jer svemu sto imamo resursi istekli. Zasto ne kupiti 12 puma pa 150 mil eur nije nedostizno. I onda imati helikoptere za sve, obuciti pilote, tehnicare i biti miran. Ovako 1, 2 helikoptera je stvarno skupo.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Sergej na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Petrovic Dusan Upravo zato je Turska uvidevši o kakvoj se prevari radi na elegantan način izašla iz programa F-35. Can not run, can not turn can not hide.... Usput im ponude po paprenoj ceni dokazano loš patriot. Pa su turci brže bolje da zakrpe rupu i koliko toliko zaštite svoje nebo otrčali i kupili stvarno…

19. Sep 2019.Pogledaj

дане na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Petrovic Dusan Drugo, svaki marketing strucnjak ce Vam reci da su sanse da Ruski avion bude konkurencija Airbus i Boeing-u nepostojece,ne samo, ali i zbog lose reputacije Rusa u postprodaji i bezbednosti (gledaj Sukhoi superjet). Нема то везе са маркетингом него са слободним тржиштем, слободним протоком људи и идеја и осталим глупостима.И Хитлер се својевремено…

19. Sep 2019.Pogledaj

дане na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Mayer SRJ je posedovala rakete zemlja zemlja, zasto onda nisu gadjali Budimpestu, Tiranu i Sofiju? СРЈ није поседовала балистичке пројектиле имали смо само артиљериску ракету луну домета 70 км ,СФРЈ је имала 12 лансирних возила 6 је остало у Републици Српској ,а 6 је у Србији. У току рат у Босни испаљено је око 100…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Tonči Peović je do 2009. bio direktor ZL Dubrovnik. Nakon toga je vođenje ZL Dubrovnik preuzeo Roko Tolić. Od 2.8.2018. na čelu ZL Dubrovnik je Frano Luetić.

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Hvala na opširdnom odogovoru. Iskreno sam uživao u čitanju. Prvo par detalja: Ljubljana i Brač nisu u koncesiji nego su prodani, Ljubljana je u vlasništvu strane kompanije, Brač domaćeg turističkog poduzeća. Jednako tako u privatnom vlasništvu je i Lošinj. Istinski shvaćam vaše oduševljenje liberalnim kaptializom. Ja sam kapitalista već skoro 30 godina, nemam dana rada…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend