BEG airport status
SIAF-2015: aeromiting na slovački način Stajanka sa koje su poletali avioni koji su učestvovali u letačkom programu / Foto: Živojin Banković

SIAF-2015: aeromiting na slovački način

Proteklog vikenda slovačka vojna vazduhoplovna baza Sliač bila je domaćin pete uzastopne manifestacije Međunarodni letački dani – SIAF-2015 (Slovak International Air Fest).

Ovo je najveći aeromiting u Slovačkoj.

Prvi SIAF dogodio se 2011. godine od kada je održavan redovno svake godine krajem avgusta ili početkom septembra. Sliač je tako postao novo veliko mesto okupljanja zaljubljenika u avijaciju a skraćenica SIAF postala je prepoznatljiva u regionu pa i šire.

Organizatori su ove godine pozvali 19 država od kojih je svoje vazduhoplove poslalo samo 12. Ipak, to nije umanjilo zanimljivost kako letačkog programa tako i statičke izložbe. Tango Six je bio tamo.

IMG_1901
Slovački MiG-ovi 29 pred poletanje / Foto: Živojin Banković

Letački program

Iako su se organizatori potrudili da obezbede raznovrsno i dinamično letenje, oba dana letački program pratile su velike pauze između nastupa što je izazivalo negodovanje i nervozu kod posetilaca koji su bili izloženi jakom suncu i visokim temperaturama. Na nebu su se mogli videti uglavnom vojni vazduhoplovi a aeromiting je bio izuzetno obogaćen nastupom čak pet akro-grupa od kojih jedna leti na jedrilicama.

Letenje je započinjalo u 10 časova, obično je trajalo oko 7 sati sa oko 25 različitih nastupa.

Program su otvarali padobranci slovačke vojske koji su iskakali iz transportnog aviona An-26 noseći zastave zemalja učesnika aeromitinga. Zatim bi usledio grupni prelet u kojima su učestvovali dva slovačka aviona MiG-29 i po jedan slovački L-39, češki L-159 i britanski avion Hawk.

IMG_1944
Staro i novo: rumunski C-27J i slovački An-26 / Foto: Živojin Banković

Prvog dana organizovani su i preleti formacija koje su simbolično nagoveštavale predstojeću modernizaciju slovačkih vazduhoplovnih snaga.

Reč je o zajedničkim preletima slovačkog transportera An-26 i transportera C-27J ‘’Spartan’’ rumunskog RV kao i prelet slovačkog helikoptera Mi-17 i austrijskog S-70 ‘’Black Hawk’’. I laki transporter C-27J i višenamenski helikopter S-70 naći će se uskoro u sastavu RV Slovačke gde će ova dva tipa vazduhoplova upravo zameniti An-26 i Mi-17.

Sudeći po tome što je iza njih leteo slovački MiG-29 moglo se pretpostaviti da je pored njega trebao biti i borbeni avion JAS-39 ‘’Gripen’’ švedskog RV koji je zbog kvara ostao na zemlji a prvog dana nije ni imao solo nastup.

Vlada Slovačke još uvek pregovara sa kompanijom SAAB o iznajmljivanju određenog broja Gripena koji bi zamenili sovjetske/ruske avione MiG-29.

Bilo je zaista neozbiljno od strane švedskog proizvođača da na aeromitingu bude prisutan samo jedan avion Gripen koji je leteo drugog dana ali je njegov program, verovatno zbog i dalje prisutnih tehničkih problema, bio dosta vremenski kratak. Nedostatak Gripena, drugog dana delimično je ublažilo nekoliko preleta dežurne pare JAS-39C RV Češke koji su doleteli pravo iz svoje matične baze Časlav i nakon toga odmah se vraćali – bez sletanja na Sliač.

IMG_1976
Pilot poljskog MiG-a 29 ostavio je solidan utisak / Foto: Živojin Banković

Solo nastupi mlaznih vojnih aviona su pored, akro-grupa, privlačili najveću pažnju gledalaca a po mnogima najbolji nastup imao je švajcarski pilot višenamenskog borbenog aviona F-18C ‘’Hornet’’.

Za ovu sezonu Švajcarci imaju novog pilota Horneta za aeromitinge koji se ovoga puta veoma potrudio da prikaže ovaj tip aviona u najboljem svetlu. Program bi započinjao zajedničkim dolaskom Horneta sa švajcarskom akro-grupom ‘’PC-7 Team’’ nakon koga bi se Hornet odvojio od formacije i nastavio solo nastup. Videli smo sve ono što odlikuje ovaj odličan borbeni avion, počevši od manevarskih sposobnosti na malim visinama i pri malim brzinama, preko letenja minimalnom brzinom na velikom napadnom uglu a pilot je u svom nastupu preleteo iznad piste veoma nisko brzinom od oko 1000 km/h.

Dobre nastupe imali su poljski i slovački piloti lovaca MiG-29A prikazavši skoro sve što ovaj avion može uz obavezno izvođenje manevra ‘’zvono’’.

Kao i švajcarski pilot na F/A-18 i oni su leteli minimalnom brzinom pod određenim napadnim ugom a imali su i prelete maksimalnom mogućom brzinom u tom trenutku. Belgijski F-16AM je solidno leteo ali primetno slabije nego na aeromitinzima širom Evrope u proteklih nekoliko sezona. Manje zanimljive nastupe imali su i slovački školsko-borbeni avion L-39CM, češki laki borbeni avion L-159A ALCA i trenažno-borbeni avion SAAB 105OE RV Austrije.

IMG_1905
Češki privatni oldtajmer, P-51D Foto: Živojin Banković

Od civilnih vazduhoplova nastupila je posada aviona tipa Viper SD-4 čije letenje uopšte nije bilo zanimljivo ali je zato veliki broj aplauza publike dobio nastup akrobatskog pilota Zoltana Vereša koji je prvog dana imao dva leta na svom MXS-u. Svojom pojavom, kako na zemlji tako i u vazduhu, lovac iz Drugog svetskog rata, američki P-51D privatnog vlasnika iz Češke, izazivao je divljenje i poštovanje. Mustang je imao posebno mesto na zemlji gde su posetioci mogli dobro da ga vide i fotografišu a sa te pozicije mogao je brzo i lako da se vine u nebo.

Kada su u pitanju helikopteri na aeromitinzima smo već navikli na odlične nastupe pilota lakog višenamenskog helikoptera A109 RV Belgije. Tako je bilo i ovoga puta. Nastup je bio atraktivan i interesantan, uz primenu raznovrsnih manevara i ispaljivanje infracrvenih mamaca.

Slovački helikopter Mi-17 izveo je prikaz dela aktivnosti podrške specijalnim jedinicama a svoj nastup imala je i helikopterska jedinica slovačke policije. Prikazan je novi helikopter u inventaru, američki Bell 429 kako u solo nastupu tako i u vežbi potere za beguncima. Policijski Mi-17 koji je nosio protivpožarno vedro koje su punili vatrogasci na zemlji, izveo je ne baš ubedljivu demonstraciju gašenja požara. U toj akciji nekoliko vatrogasaca užadima je iskrcano iz helikoptera.

IMG_2069
Fantasitačan program slovačke akro grupe na jedrilicama / Foto: Živojin Banković

Od akro-grupa najbolje programe imali su italijanska ‘’Frecce Tricolori’’ i francuska ‘’Patrouille de France’’ a predivan nastup imala je slovačka akro-grupa ‘’Očovski bačovia’’ koja leti na četiri jedrilice L-23 ‘’Super Blanik’’.

Italijani su izveli svoj standardni nastup koji je bio praćen izuzetno temperamentnim i glasnim komentatorom kao i muzikom italijanske nacionalne himne, Andrea Bočelija i Pavarotija što je dodatno pojačavalo utisak.

Slovaci su oduševili publiku manevrisanjem jedrilica na maloj visini što može predstavljati izuzetno rizičan i opasan nastup. Pored pomenute tri akro-grupe nastupili su i švajcarski ‘’PC-7 Team’’ i poljski ‘’Orlik Aerobatic Team’’ koji su, čini se, izvukli maksimum iz aviona na kojima lete kao bi njihov program bio što zanimljiviji.

Statika

Izložba vazduhoplova na zemlji ove godine bila je nešto siromašnija ali je ipak bilo zanimljivih eksponata.

U ovom delu Evrope retko se na aeromitinzima viđaju avioni i helikopteri RV SAD. Na statici su se mogla videti dva lovca F-15C, po jedan iz sastava 142. puka (FW – Fighter Wing) Nacionalne garde Oregona i 125. puka (FW – Fighter Wing) Nacionalne garde Floride, koji borave u Evropi u okviru operacije ‘’Atlantic Resolve’’. Dve interesantne stvari smo saznali vezano za njih – avioni proizvedeni 1980. i 1981. i da jednim od njih upravlja pilot žena koju smo imali prilike da vidimo ispred aviona. Pored njih su bila dva nemačka aviona Tornado, jedan u varijanti IDS a drugi ECR namenjen za elektronsko ratovanje.

IMG_1858
Borbeni helikopter Tiger UH nemačke armije koja je naručila 57 helikoptera / Foto: Živojin Banković

Od helikoptera, na stajanci se šepurio potpuno naoružani borbeni helikopter Tiger UH nemačke armije a podjednako zanimljiv bio je i češki desantno-jurišni helikopter Mi-35 (Mi-24V). Publika je uglavnom mogla ući u helikoptere što je bio i slučaj i sa S-70 ‘’Black Hawk’’ američke armije.

Jedan hangar u bazi bio je rezervisan za multimedijalni sadržaj za potrebe promocije višenamenskog borbenog aviona JAS-39 ‘’Gripen’’ švedske kompanije SAAB a ispred hangara posetioci su mogli da sednu u kabinu modela (mock-up) Gripena. Slovačka trenutno vodi pregovore o iznajmljivanju 6-8 ovih aviona koji će u budućnosti zameniti lovce MiG-29.

IMG_1852
Avia B-33 (Il-10) / Foto: Živojin Banković

Od oldtajmera prikazani su avioni Spitfire Mk IX u bojama čehoslovačke eskadrile britanskog RAF-a kao i sovjetski jurišni avion Il-10 u licencnoj čehoslovačkoj varijanti Avia B-33.

IMG_1844
Lanser raketnog sistema S-300PMU PVO Slovačke koja poseduje jedan bataljon / Foto: Živojin Banković

U statičkom delu izložbe nisu prikazani samo vazduhoplovi već su svoju opremu i tehniku imali priliku da pokažu i drugi vidovi i rodovi slovačke vojske. Kopnena vojska prikazala je oklopna borbena i neborbena vozila, kamione, terenska vozila, tenkove, samohodne haubice, raznu opremu i streljačko naoružanje. Od svega treba istaći lanser raketnog sistema S-300PMU PVO Slovačke koji je svojim impresivnim dimenzijama dominirao na postavci.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Branko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Od Amerike brodom do Grcke, pa onda vozom, to nije mnogo jeftinije nego npr. 48 leta do Azejberdzana, narocito ako ne moze drugacije, to je sigurno jeftinije od komercijalnih letova, mada i ja mislim da nam to ne treba, ali ako stvarno kupuju, bilo bi logicno dodati jos koju tonu nosivosti i za Nore, sta…

12. Dec 2024.Pogledaj

Boki na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Vlad Ako se trece strane odluce za dostavu avionom, tesko bi se odlucile za prevoz tim A400 zato sto je nalet preskup. Oni se okrecu jeftinim varijantama iz Ukrajine,Egipta ili Azerbejdzana itd. @Branko I sve to navedeno je izvezeno brodovima ili vozom jer je daleko jeftinije. Dostava naoruzanja avionima sluzi samo za slikanje i promocije.

12. Dec 2024.Pogledaj

Branko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Izvezeno je skoro 80 nora, Azerbejdzan je nedavno narucio 48, Kipar Tamnave, Alzir je hteo 72, ali nemamo sasije, plus da nije bilo ovog rata i da mozemo da uvezemo sasije do sada bi ih bilo znatno vise izvezeno, do sada ih je napravljeno oko 100, a moglo je duplo vise. Ova situacija nece trajati…

12. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N. Nedavno je država odustala od projekta solarne elektrane jer nisu znali da na lokaciji postoji čitavo jezero, tako da su ovakve usluge preko potrebne. Što se tiče aviona, Makedonija je kupila kontigent novih oklopnih vozila iz Amerike. Jel znate kako su stigli? Brodom do Grčke i onda vozom. Strategijski transportni avion služi za…

12. Dec 2024.Pogledaj