BEG airport status
Izveštaji vojnih komisija o udesu helikoptera Mi-17 Ministarstvo odbrane objavilo dva preliminarna izveštaja.

Izveštaji vojnih komisija o udesu helikoptera Mi-17

Na osnovu odluke Višeg javnog tužilaštva u Beogradu, objavljeni su izveštaji komisija koju su nakon pada hlikoptera Mi-17 formirali načelnik Generalštaba Vojske Srbije, general Ljubiša Diković i komandant RV i PVO general-major Ranko Živak.Iveštajima nedostaju prilozi koji će biti „sukcesivno objavljeni, kako budu pripremani u elektronskom obliku“, pojasnilo je Ministarstvo odbrane.

izvestaj_komisije.pdf by Petar Vojinović

Izveštaj komisije RV i PVO

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Vl

Obrtatiti pažnju na stranu dva, stav 2.1, gde se deicdirano navodi da Vojska nema procedure za hitan medicinski prevoz. Dalje se u tekstu navodi da se koristi procedura za Traganje i Spasavanje. Već dovoljno za krivično gonjenje lica koje je naredilo hitan medicinski transport na osnovu neadekvatne procedure.

Odgovori
Vl

Stav 2.3 je najkritičniji za određivanje krivice.
U njemu se navodi da je meteorološka situacija i na Batajnici i na AB bila ispod minimuma za tu kategorija pilota. Ko je onda smeo da naredi izvršenje leta? Samo budala!
Zatim se u nastavku navodi da drugi pilot nije bio u trenaži za SMU. Što opet znači da je let bio nelegalno planiran.

Odgovori
Vl

Stav 2.5.1 je krucijalni dokaz da je lanac komandovanja doveden do apsurda. Bandić mobilnim telefonom izdaje naređenja, preckače lanac komande, a onda naknadno ih stavlja pred svršen čin.
Za ovo se ide na robiju.

Odgovori
Br

I za ovo se robija:
U tački 2.4 Komisija neosporno konstatuje da kompletna POSADA HELIKOPTERA NIJE BILA OSPOSOBLJENA za letenje u instrumentalnim uslovima noću, odnosno mlađi pilot nije bio osposobljen. Ta konstatacija, odnosno osposobljenost mlađeg pilota, daje osnovni nivo osposobljenosti posade koji se meri u skladu sa najslabije osposobljenim njenim članom. Zašto im je onda naređeno da polete u tim uslovima kada već nisu osposobljeni? Zašto su oterani u smrt? Zašto komisija u tački 3. izveštaja lažno konstatuje da je posada bila osposobljena za let u datim uslovima?

Vl

U pravu si Branko.
Za razumevanje tački 2.4 i 3 potrebno je pročitati član 2.4.1.
A u članu 2.5.1.1 se nalazi ceo katalog grešaka, a samo jedna od njih je već dovoljna za robiju.
Ovo je bila privatna inicijativa Keramičara i Bandića, a glavna uloga je bila poverena posadi Helikoptera.

Vl

I najveći unikum i glupost je da je Bandić tog dana zvanično bio na GODIŠNJEM ODMORU!!!!!!!!!
Što i piše u izveštaju. Pa ovo je gore od najgore noćne more!

Odgovori
Br

Nije nas briga za ministre, generale, poltrone i ulizice. TRAŽIMO ISTINU.

Tražimo da se ovaj izveštaj Komisije stavi van snage. Tražimo da se institucije koje su po zakonu nadležne za istragu ovog udesa, a to su Agencija za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda u civilnom vazduhoplovstvu i Direktorat civilnog vazduhoplovstva, uključe u istragu, odnosno da je izvrše u skladu sa svojim ovlašćenjima.

Go

Da, ovo je i meni ubolo oko. General Bandic , pravno formalno nije imao pravo da naredi akciju ako je u tom trenutku bio na Godisnjem odmoru.
Iskreno , iako znam da je Vojska u teskom stanju – nisam ocekivao da se visoki oficiri ponasaju kao Kauboji u ovako pipavim situacijama i odlukama.
To takodje vazi i za Mehica , koji kao PIC nije korektno procenio rizke i podcenio je katastrofalnu meteo situaciju.

Pe

TRI puta kontrola leta insistira da se ide na Aerodrom Nikola Tesla! TRI puta! Pametnom, vise nego dosta!

Odgovori
Ur

Prosto ne mogu da verujem da te večeri na kojoj je donja baza oblaka bila na oko 150 – 200m posada koja je po proceduri prilaza u smeru 30 po ILS-u nije videla pistu na 140m kako se navodi u transkriptu ,a AKL kaže da su na pragu piste i slobodno nastave snižavanje visine, nekome nešto nije radilo kako treba ili VOR u helkopteru ili neki od uređaja na aerodromu.

Odgovori
Vl

Uroše, može da bude takva meteo situacija. Retko su oblaci nožem odrzani odozdo, pa da je sve ispod 150 metara dobro vidljivo. Često se dogadja da oblaci u kretanju u određenom trenutku budu i ispod publikovanog minimuma. Taj minimum se meri publikuje svakih pola sta na medjunarodnom aerodromu. Moguće je da je u momentu vršenja prilaza vidljivost i baza oblaka bila niža od publikovane. Ništa neobično.

po

Prisustvo alhohola u organizmu moze poticati i od konzumiranog voca odnosno procesa vrenja istog prilikom unosa istog u organizam. Sta cemo onda?

Vl

Ne u toj količini Posmatrač, ne u toj količini. Da bi se dostigao taj nivo alkohola u krvi i urinu, potrebno je pojesti ogromne količine voća. Ali stvarno ogromne. Nemojmo se lagati zato što ne želimo da verujemo u istine i činjenice.

go

Владо, потпуно сте у праву. Међутим остаје непознаница да ли се процењена количина алкохола у крви односи на време израде налаза (дуго након смрти), време узимања узорка (опет пар сати након смрти), процењено време смрти или време полетања? Ове чињенице су јако битне! А одговра за сада нема. Уколико је била алкохемија 0.68 у време узимања узорка, то значи да је у време полетања, а нарочито пре тога током консултација са Банцићем, била неупоредиво већа. То би опет значило да је Мехић ушао у хеликоптер у стадијуму средњег пијанства. Ко је то дозволио? Како Бандић може издавати оперативна наређења мобилном телефонијом из стране државе и шта ради његов заменик? Зашто је дежурни оперативни центар потпуно искључен и целе операције? Па зато што је, на жалост, у војсци изгледа постало нормално да политичари директно наређују, мимо свих прописа и процедура. Мобилним телефоном! И још нешто, да ли је постојала лекарска процена о могућностима за спас бебе, мимо ваздушног транспорта, нпр. обилазним путем преко Ј. Бање?

Mi

Vlado ko garantuje da je sve to istina. Prikrivanje i sakrivanje lične odgovornosti posežu sve metode da se opravdaju. Medicinski transport sadrži i alkohol kao srestvo u tu svrhu ,drugo analiza krvi traje 15 minuta a ne deset dana pa onda izjava. Trebalo im vreme da naprave konstrukciju koja njima odgovara a da učesnici na žalost nemogu osporiti.Sakrivaju veće i pogubne političke greške po narod a ovo bože moj opravdavaju pijanstvom.Kako je kolega sleteo i leteo bezbedno i to je trajalo ako je bio pijan. Neka im je laka zemlja Bog da im da da uzivaju tamo gde ćemo svi pa i ovi montažeri otići ,nadam se svakog svoja kaza sledi za učinjeno.

po

Dopunio bih Vladu. Za I L S CAT 1,kao publikovani precizni prilaz za stazu 30 na beogradskom aerodromu postoji meteo minimum za vrsenje operacija sletanja.Zapravo svaka posada koja vrsi operacije zavrsnog prilazenja i sletanja treba da primenjuju svoj minimum koji moze biti stroziji ili jednak oficijalnom minimumu koji propisuje drzava odnosno vazduhoplovna vlast.On zavisi od opremljenosti vazduhoplova i osposobljenosti posade.Sto se tice vrednosti vidljivosti , donje baze oblaka i vertikalne vidljivosti,automatska meteo oprema na aerodromu neposredno uz poletno sletnu stazu trenutno meri i obezbedjuje vrednosti koje se emitujuju na posebnoj frekvenciji ATIS sistema.Podaci koji se daju na svakih pola sata kroz METAR izvestaje omugucavaju posadama aktuelni pregled meteo situacije na destinaciji pre poletanja ili u toku leta ukoliko aerodrom sletanja nije opremljen sistemomm ATIS. Naravno da pre zapocinjanja procedure prilaza na sletanje posada od kontrole letenja dobija sve neophodne podatke za sletanje koje ukljucuju i aktuelno vreme kao i njihove eventualne promene vrednosti.

Go

Te veceri donja baza ni izbliza nije bila 150-200m.Da jeste,mi sada ne bi raspravljali o tome.

Mi

Uroše VOR u Beogradu ne radi par godina zbog sazidane kuće koja blogira signal Vor-a. Kod nas se zidaju kuće i gde nebi mogle i ugrožavaju letenje na ad Beograd. U svakoj normalnoj zemlji srušili bi je za 5 minuta i uhapsili gradittelja. Kod nas to traje decenijama.Tako da radi samo DME. Što se tiče izveštaja i komandne odgovornosti pojedinaca plus ministra. Već decenijama kontrolu vojske radi srestava manipulišu i kontrolišu Političari.Ništa čudno ljudi pod pririskom preživljavanja ,prihvataju i ovakve ludačke naredbe nekoga ko vrši presiju na nimalo korektan način.Sada prave krivce kod posade kako bi svoje d..e sakrili i opstali na pozicijama.Lično mi se gade a narod misli da Keramičari i ostale ličnosti mogu da vode sve pa i Vojsku.

Mo

Čini mi se da je drugi izveštaj (od 30. marta) bitniji.

Osim toga, nisu objavljeni celokupni izveštaji, sa prilozima (nedostaje verovatno oko 470 stranica). Na sajtu MOD piše da će biti objavljeni sukcesivno, kako budu stizali da ih skeniraju i aplouduju na sajt. Videćemo.

Pročitah objavljena dva dokumenta. Primetio sam jednu veoma bitnu nelogičnost (kontradiktornost), koja me navodi na sumnju da je konačna verzija izveštaja prepravljena od strane autora, odnosno da je jedna reč zamenjena drugom. Evo o čemu se radi. Kada se u Izveštaju komisije za osnovno ispitivanje udesa helokoptera, od 30. marta 2015. godine navodi da je major Mehić, pred poletanje dao dežurnom dispečeru podatke o letu, navodi se da je krajnje odredište za sletanje vojni helidrom Banjički vis (VMA), a alternativa Aerodrom Nikola Tesla (ANT).

Suprotno tome, u daljem tekstu, prilikom povratka iz Raške i pripreme za sletanje u Beogradu, vojni kontrolor letenja navodi majora Mehića da sleti na ANT, na šta mu pilot odgovara da mu je destinacija Banjički vis (VMA) i da će prići instrumentalno navođen sa Batajnice sve dok ne bude mogao da vizuelno sleti na Banjički vis. Ova konverzacija se ponavlja još jednom (pilot ponavlja da će sleteti na Banjički vis), a kontrolor insistira da sleti na ANT. Tek kada mu vojni kontrolor kaže da mora da sleti na ANT, zbog toga što je tamo organizovan prihvat pacijenta, pilot pristaje i kreće ka ANT…

Dakle veoma sumnjam da je izveštaj prepravljen, i to u smislu da alternacija vojnom helidromu na Banjičkom visu nije ANT (kao što je objavljeno), već vojni aerodrom Batajnica. Krajnji, suštinski zaključak je, prilično sam ubeđen, već više od dve sedmice, jasan i nedvosmislen svima ili gotovo svima na ovom portalu.

Odgovori
Go

Nije bilo nikakvog vojnog kontrolora.

VO

(tl;dr) Ja ću se prikloniti mišljenju onoga koji je sve ovo pre 7 dana navodno prelistao uz jutarnju kafu i konstatovao da ga pomenuto štivo nije preterano uzbudilo. Jer sve je sročeno upravo onako kako diktira aktuelni politički trenutak: izveštaj ne izaziva nikakva talasanja, stradale ništa ne može vratiti, zaštićene ništa ne može dotaći, navodni krivci za udes više nisu među nama da progovore i opovrgnu navode iz ovog naručenog eseja. Verovatno sledi par kozmetičkih smena komandnog kadra VS da bi se doveli još podobniji ljudi i stvorio privid da je nešto učinjeno. I ono što je najcrnje, sve će biti zaboravljeno za nekoliko meseci i ništa neće biti preduzeto da se ovakva nesreća u budućnosti ne ponovi. Optimizmu bilo koje vrste ovde nema mesta.

Odgovori
ci

140 metara… iznad piste ili 140m nadmorske visine… da li su pričali "istim jezikom"? Pitanje za pilote i kontrolore… kako ide ova komunikacija?

Odgovori
Vl

Cicka, da je bilo 140 metara nadmorske visine, ovaj nesrećni helikopter bio bio na trećem ili petom reviru rudnika uglja skoro 200 metara ispod nivoa Aerodroma Beograd. Naravno da je 140 metara iznad terena.
Pričaju istim jezikom. Bezpredmetno i nelogično pitanje. Srpska posada, srpskog helikoptera, iznad srpskog aerodroma, sa srpskom kontrolom letenja u zemlji Srbiji. Tako ide komunikacija. A mogli su po zakonu i engleski jezik da koriste. Ušta sumnjam.

ci

Živi bili pa videli… ANT je na nadmorskoj visini od oko 100m… +40m… taman dobijemo tih 140m.

Vl

U pravu ste.
Ja sam i dalje stava da to nije razlog udesa. Helikopter je imao radio visinomer. Greška od 40 metara je prevelika da je ne uoce pilot i kontrolor. Ovo je školski primer pada u nepravilni položaj zbog gubitka orijentacije u prostoru, usled zamora posade izazvanog neadekvatnim uslovima leta.

pr

Potpuno se slazem sa tobom da je ovo skolski primer pada u nepravilni polozaj a sto je sve vreme u izvestajima i komentarima izbegavano da se kaze.
Ako smo se slozili oko toga onda se postavlja pitanje zasto se ova greska u pilotiranju desila?
Razlozi:
1.Letilica nije bila opremljena sa adekvatnom opremom za instrumentalno letenje
2.Piloti nisu bili obuceni za instrumentalno letenje
3.Aerodrom nije bio u funkciji za date uslove
4.Priprema leta nije obavljena precizno a u skladu sa uslovima koji su bili slozeni.
Na kraju moram da dodam da NIKO nije ispostovao minimume za obavljanje ovog zadatka.
Setimo se sta se desilo sa poljskim drzavnim avionom pri sletanju na ruski aerodrom sa slicnim meteo uslovima.

Vl

Razlozi pod jedan, dva i četiri. Tačno, veoma sličan udes onome u Smolensku. Veoma.

ci

upravo tako… napisala sam detaljno u komentaru koji nisu hteli da mi objave… dakle, detalji, veoma bitni, u izveštaju komisije RViPVO, str. 3, pred kraj strane, gde počinje rečenica: "Pet sekundi pre udara u zemlju…." .. pa se završava na početku sledeće strane…
Ne čujem/vidim da iko pominje kontrolu leta i njihov "doprinos"…

Go

Procitao sam taj deo i nije mi jasno na kakav "doprinos" kontrole letenja mislis.

ci

Evo, sad je valjda jasno o čemu sam govorila – "Posada javlja visinu od 140 metara misleći na visinu iznad piste, na šta kontrolor letenja ne reaguje jer očekuje da pilot govori o nadmorskoj visini, što je standardna procedura za civilne vazduhoplove. S obzirom da ne zna da pilot govori o stvarnoj visini, kontrola letenja ga ne upozorava da sa te visine i ne može da vidi pistu zbog niže baze oblaka." (iz izveštaja komisije RVi PVO)…

Go

Nadmorska visina aerodroma NT je 102m.

De

Dobro, šta još treba?
Pa čovek je čak i "pijan" znao da je Banjica bolji izbor i da želi tamo da sleti.
Neću i ne mogu dalje da komentarišem ovu lakrdiju…sramota me je, ljut sam i razočaran…ponovo.

Odgovori
GA

NAŽALOST BIO SAM U PRAVU, KADA SAM IZ PRVIH SAOPSTENJA POSLIJE UDESA, A NA OSNOVU MOG ISKUSTVA U CIVILNOM I VOJNOM VAZDUHOPLOVSTVU IMAO "CRNE SLUTNJE" ŠTA SE TRAGIČNE NOĆI STVARNO DESILO, A OVI "NATEGNUTI VOJNI IZVJESATAJI" SU TO POTVRDILI… POSLIJE SVEGA JEDINO STO SE MOŽE URADITI JE DA SE KONAČNO USPOSTAVI NOVI SISTEM KOJI NE DOZVOLJAVA DA SE VAZDUHOPLOVNI UDESI DEŠAVAJU ZBOG OVIH RAZLOGA. TREBA SVI DA SE POTRUDE DA SE JAVNOSTI OBJASNI DA PROMILI ALKOHOLA KOD VOĐE VAZDUHOPLOVA SU OZBILJAN PREKRSAJ, ALI NISU OSNOVNI RAZLOG ZA VAZDUHOPLOVNU KATASTROFU I DA SU OSNOVNI I PRAVI KRIVCI U MORALNOM, KRIVIČNO PRAVNOM I GRAĐANSKOPRAVNOM SMISLU NEKO I NEKIVISOKOPOZICIONIRANI POJEDINCI KOJI "OSTRAŠĆENO" VRŠE POLITICKE FUNKCIJE… MOJE OSNOVNO NAČELO JE DA SE "VOJSKA" MOŽE DA "UBIJA" KOLIKO GOD ŽELI I MOŽE, JER JE TO VOJSKA, ALI SMRT CIVILA U MIRU KOJE "VOJSKA" UBIJE NA OVAKAV NEZAKONTIT NACIN U NEKOM "DIVLJEM" "MEDICINSKOM LETU" NE SMIJE NIKAD VISE DA SE DOGODI… ZATO MORA DA SRBIJA PRIHVATI MEDJUNARODNE STANDARDE I "PRONADJE" NOVAC KOJI POSTOJI ZA FORMIRANJE "NORMALNE" SLUŽBE… JER PRAVA VOJSKA OVAJ POSAO UVIJEK I SAMO RADI U USLOVIMA RATA, HUMANIH KATASTROFA I ELEMENTARNIH NEPOGODA. U NORMALNIM USLOVIMA TAJ POSAO PROVODE CIVILNI SLUŽBE. NA KRAJU PONOVO POCAST VOĐI VAZDUHOPLOVA KOJI JE SIGURNO BIO DOBAR I POSTEN PILOT, JER NIJE SMIO ILI MOGAO ILI ZNAO IZRIČITO RECI "NE" …. OD PRAVOSUĐA CEKUJEM VISOKE ZATVORSKE KAZNE ZA ODGOVORNE I PRAVIČNU NAKNADU ŠTETE PORODICAMA (DJECI) POGINULIH CIVILA

Odgovori
Mi

To bi bilo kao kada bi svoje dete, koje si vaspitao, odgajao, i ucio da bude hrabro i bezpogovorno slusa, poslao u minsko polje da donese loptu, koja je tamo odletela dok si se TI igrao sa starijim i "mocnijim" drustvom. Pa jbg, ako prodje prodje. Samo, izgleda da ova deca nisu bila "svoja" onima koji su je ucili i njom komandovali. Sada, da li cemo da dozvolimo da SMRT ove dece prodje nekaznjeno, ostaje na nama da odlucimo. Jer, to su i NASA deca!

Odgovori
DR

E, Vučiću, Vučiću, kako je ispoštovana procedura za takodje humanitarni let u civilne svrhe za "tvoj" Feketić?
Kako je tada angažovan major Mehić?

Odgovori
Go

Iskreno ne znam da li je postovana procedura prilikom leta u Feketic, ali ono sto znam je da je vetar imao udare od preko 100kmh… sto je za za helihopter – katastrofa.
Iako imam puno postovanja prema pilotu Mehicu i njegovim kolegama ipak nesto me nagoni na misao da je taj pilot imao karakteristiku da previse rizikuje.
Uz to , bila to vojska ili ne – Mehic je PIC (Pilot in command) i njemu ne moze ni bog otac da naredi da uradi nesto sto on ne smatra bezbednim , a kamoli neki kontrolor leta. AKo je video da je na BEG magla i da je vidljivost skoro 0 – nikako mi ne ide u glavu , zasto je dva puta isao na prilaz. Ne verujem da je Mehic imao neki veliki strah da donese odluku o promeni tacke za sletanje.
Da li je neko primetio deo izvestaja koji kaze : Magnetski kompas nije bio u letelici – vec na servisu !?!!
Mora da su se onda orjentisali preko VOR-a ili su imali neku drugu navigaciju?
Takodje – izvestaj pominje podatke sa GARMIN 296 GPS uredjaja – sto znaci da su verovatno taj uredjaj koristili kao primarno navigaciono sredstvo – sto takodje nije u skladu sa propisima.
Vrlo verovatno je taj uredjaj koriscen i za ocitavnaje MSL visine , sto je relativno nepouzdano.
Ne znam da li MI17 ima radio visinomer ?
AKo je prijavio visinu 140m , to znaci da je imao 40m AGL , a to opet znaci da je vidljivost bila manja od 40m.

Ra

Helikopter nije imao magnetni kompas, a ipak je smatran za ispravan i takav je poleteo?
Kad sam osamdesetih sluzio vojsku, helikopter nije smeo da poleti ako samo jedna sijalica pozicionog svetla nije radila, bez obzira sto se citav let odvijao po vedrom danu!
Ali, to je tada bila ARMIJA (i to Jugoslovenska), a ovo danas je vojska (Srbije).

Ma

I jos jedna nejasnoca koju nisam u stanju da objasnim nikako je cinjenica da se konstatuje da je Omer Mehic u razgovoru sa dispecerom kontrole najavio let kao VIZUELNI (strana dva kraj prvog pasusa). Niakko mi nije jasno kako je Omer mogao da najavi VFR let u IMC uslovima, odnosno kako je kontrola mogla upste i da odobri takvu najavu kada VMC nije postojao.

Zatim na istoj strani (pred kraj pasus) kaze: Helikopter penje na 1900 m pa se posle razgovora …..spusta na 1600 metara a Mehic potvrdjuje da se i dalje nalazi u oblacima, da nema vizuelni kontakt sa zemljom ali da nastavlja let i da ce u Rasku sleteti ukoliko bude imao vizuelni kontakt sa zemljom!

Opet mi nije jasno, znaci i on i kontrola konstatuju da se nalaze u IMC ali se let i dalje odvija proizvojno po VFR najavi?!?!

Zatim u povratku po istom rezimu im se bukvalno NALAZE promena krajnje lokacije i to od strane kontrolora, ovo je tek nebuloza velika, jedino su Omer i Dzevad mogli da donesu takvu odluku a ne neko treci sa strane, i sta znaci organizovan prihvat na aerodromu….pa svaka bolnica je bolje opremljena za prihvat takvog pacijenta nego bilo sta drugo….

Da ne govorim o tome da Gasic poziva Bandica da mu saopsti da je potreban prevoz, ko je Gasic, sta je on? OC, jel njemu zvoni telefon kad neko okrene hitnu pomoc? Uzas jedan od zloupotreba i politickog marketinga..

Jako, jako isilovana situacija i organizacija (zloupotreba VS), nazalost iskombinovana sa ultra zastarelom obukom, nacinom obuke, trenazom i filozofijom letenja u VS…

Odgovori
ra

Gde je sad onaj pilot koji je napisao javno pismo u kome pise da stoji uz svog komdanta Bandica. Zasto sada ne napise pismo da odbrani svog kolegu Mehica kome pakuju da je alkoholicar. E vojsko vojsko vaznije su vam mnoge druge stvari od obraza

Odgovori
Vl

Možda i piše? Ali nema Mehić više ništa da mu ponudi, pa se jadan preračunava da li je bolje da ga pusti niz vodu, a stane iza Bandića. Ovaj ima više da ponudi.
Trgovina, brale, trgovina! Obraz za stan. Obraz za čin.

Re

Ovaj let i pad helikoptera je u suštini slika Srbije danas, i nas kao naraoda, načina na koji živimo i funkcionisemo. Ceo ovaj poduhvat je izveden u totalnom rasulu, kršeći sve moguće procedure, čak i one jadne koje postoje. Na stranu što zvanična procedura za ovakv let ne postoji. Sve je organizovano putem mobilnog telefona po prinicpu – e bato jel može ovo, može bato će da sredimo. Nije ovde bilo nikakvih pritisaka ni od koga, ovo je slika kako stvari funkcionišu. I uvek su tako funkcionisale, tojest nisu funkcionisale, samo se sada tragično završilo pa isplivalo u javnost. Ministar i komandant jedinice koji je na odmoru organizuju let preko mobilnog. Dežurna posada nije na aerodromu već sede u blizini i piju pivo. Dolaze i menjaju helikopter (dežurni MI-8 za MI-17) po sugestiji pilota. Nema dokumenta da je helikopter ispravan. Ne proveravaju vremensku prognozu pre poletanja. Drugi pilot nije obučen za let u složenim uslovima (da je pokojni Mehić slučajno doživeo recimo srčani udar, ko bi spustio onda taj helikopter??). Kažete poleteli su pod pritiskom iako nije bilo uslova za let. Pa šta su svi oni bili, samoubice po vama. Uplašili se ministra odbrane i svog komandanta, pa hajde da poletimo da se poubijamo. Ma da nije. Ne insistira posada da sleti na VMA, jer plan leta ni ne postoji, oni po automatizmu pretpostavljaju da trebaju da idu na VMA, jer nose bolesnu bebu. Histerija po novinama da su novinari i ministar čekali na aerodromu NT da se slikaju. Pa gde su ti novinari silni, jel ima neki da se javio da kaže – evo ja sam bio na aerodromu sa ministrom i kamerama i čekao helikopter. Nema. Da neće neko da keže da je svim tim novinarima i kamermanima silnim zabranjeno da govore. Ajde budimo realni. To što su imali alkohol u krvi ne znači da su bili pijani, i ne vidim da iko to pokušava da predstavi kao uzrok pada helikoptera. Uzrok pada je totalni amaterizam, diletantizam, neozbiljnost i neoodgovornost nadležnih i posade, tojest potpuno nefunkcionisanje sistema. I to je to, To je čista istina, sviđala vam se ili ne. Mogli su da slete i da sve bude OK da su imali sreće. Al tako kod nas to funkcioniše, aj da probamo pa valjda će da prođe. I ovaj put nije prošlo.
PS. Voleo bih da neki pilot Mi8/17 prokomentraiše poslednjih nekoliko minuta leta, neuspele pokušaje sletanja, i da kaže kao je moguće da se helikopter zabije u zemlju bez ikakve reakcije posade, jer oni očigledno nisu ni bili svesni do trenutka udara šta se dešava. Jel ima taj helikopter uređaj za očitavanje visine i da li je moguće da nije radio?

Odgovori
Go

Na zalost , mogu samo da se slozim sa vama.
Cela operacija je TOTALNA KAUBOJSTINA, pocev od ponasanja ministra , visokih oficira , zakljucno sa PIlotima ovog zlosrecnog helihoptera.
Promena helihoptera iz MI8 u Mi17 se dogodila zato sto MI8 nema opremu za instrumentalno letenje , dok MI17 ima (VOR, DME , ILS) – ali i pored toga pilot Mehic – prijavljuje VFR let !?!?!?
Nasa celokupna javnost ne razume neke osnovne stvari u Avijaciji. Na stranu alkohol u krvi i totalno nepostovanje operativnih i komandnih procedura – ALI PRIJAVITI I LETETI VFR U IMC USLOVIMA JE TOTALNO SULUDO.
Nemam detalje – ali mozda su trazili SPECIAL VFR ? Ne znam ni da li to postoji kod nas.

Sve me nagoni na zakljucak da je posada koristila (verovatno neciji licni) GARMIN 296 kao OSNOVNI i JEDINI uredjaj za navigaciju u ovoj operacji. Koristio sam GARMIN 296 na avionu ali ne mogu da tvrdim koliko mu je pouzdan podatak o visini – mozda ih je slagao za 10-20m – sto je i bilo fatalno. Bez obzira na to – verovatno su totalno bii fokusirani na poziciju letelice i uvodjenje u novi prilaz – fokusirajuci se na mali ekran GARMIN uredjaja , da su zaboravili da upravljaju ostalim parametrima leta (brzina , napadni ugao , levi/desni nagib).

Kao sto ste rekli – do tog dana , sve te kaubojske fore su prolazile i ucinile su svim ucesnicima u ovoj nesreci medvedju uslugu. Imali su lazni osecaj da su nepobedivi i svemocni.
Ali djavo vreba uvek .. i nikad ne spava, za razliku od nas.

Ova nesreca treba da se detaljno analizira (profesionalno) i predaje u svim nasim letackim skolama – kao skolski primer : Uticaja nediscipline, nepridrzavanja procedura i pravila na jednu Avio nesrecu.
Takodje ovo nas uci da HRABAR PILOT nije isto sto i BEZBEDAN PILOT.

н

Све сте ви у праву, обојица. Опет, није исто ни војни пилот што и цивилни пилот па и то треба узети у обзир. И још један детаљ, изгледа да се Мехић после првог неуспелог прилаза упутио ка Батајници и да је враћен назад. Мислим да је његова највећа кривица што се уопште прихватио посла, није рекао НЕ и наставио да попушта. И мислим да је страшно важно да се чују сви снимци разговора који постоје. Ако се ово не истера до краја инда не само да се у систему ништа неће поправити него ће све постати још горе. Ако система уопште има.

Go

SVi mi diskutujemo na osnovu informacija koje smo procitali iz raznoraznih izvora.
Postoji mogucnost da su informacije , na osnovu kojih mi nesto zakljucujemo -ili pogresne ili namerno izmenjene kako bi nas navele na neki zakljucak (koji nekome odgovara).
Da li su imali alkohol u krvi ili ne – to ne znamo iz direkntih vec iz indireknih izvora – koji mogu biti manipulisani. Isto je i sa transkriptom komunikacija.

RE

Gorane, otkud sada taj podatak o GARMINU 296 (koji se i pominje u izvestaju o padu), zar to nije bio deo opreme helikoptera. Otkud vam sada da je pripadao nekom od pilota. Pa to bi tek bila potpuna katastrofa ako je istina.

Go

dokument : Izvestaj komisije RV i PVO – Strana 3 . Pominju se podaci uzeti sa uredjaja GARMIN 296.
Moja licna pretpostavka je da je neko od pilota sa sobom poneo ovaj Uredjaj- posto je ovo Rucni (prenosni) uredjaj – i u principu se ne moze sertifikovati kao deo opreme letelice – posto nije njen sastavni deo.
Meni je neverovatno da niko ne diskutuje o podacima : Nepostojanja Magnetnog kompasa i potnuno pogresnog ugla prilaza ka pisti 30 (mozda bas zbog toga sto nema kompasa) .

Mene mnogo vise zanima tehnicki uzrok pada letelice nego politicki uzrok.
Kako je moguce da Mehic i ekipa nisu znali da su toliko nisko?
Razumem da nemaju vizuelnu referencu, ali imaju neki tamo GPS (nepouzdan za vertikalnu koordinatu) i imaju ALT uredjaj i mozda imaju radio visinomer.
Gde su zabrljali ? Mozda su i znali da su nisko , ali im je Heli upao u neki nepravilan polozaj i krenuo na dole samo od sebe.
Takodje – kontolor na tornju javlja bazu oblaka 200 ft (65m) i RVR od 1400m.
Cak je kontrolor pitao pilota AIR SRBIJE koji je upravo sleteo – u kom trenutku su ugledali pistu. Odgovor je bio 300ft??
Pa to i nije tako katastrofalno kako sam ja mislio.
Jedan za drugim avioni slecu na BEG i niko se ne zali na meteo uslove.
Da li je moguce da Mi17 nije imao visinomer, ili je visinomer bio nepouzdan , ili im je jedini visinomer bio GPS GRMIN 296 , ako su se plasili da sidju ispod 65m?!?!?!

Zasto se ne javi neki helikopterista da nam objasni ovu nepoznanicu?

Go

Evo pronasao sam .
Ako je Garmin 296 bio podesen na WGS84 sistem – mogao je da ih prevari za +40 do 50m za visinu na nasoj geograskoj sirini i duzini. Ovo je sasvim dovoljno za katastrofu.

pr

Gorane,ako govorimo sta je direktni uzrok pada helikoptera ne treba citati apsolutno nista,dovoljna je fotografija koja se provlacila danima u svim medijima.

Na slici se vidi da je letilica imala vertikalno obrusavanje,90°u odnosu na teren,sto moze da bude jedino „proizvod“gubitka brzine i pada u nepravilni polozaj(stall) na maloj visini.

Nepotrebna je bilo kakva diskusija o visinomeru,QNH,VORu,sabotazi i navodjenju od kontrole letenja.

Go

ako pogledate garfike iz izvesaja – helihopter je podkacio zemlju nosem u napred, pri brziji 200 kmh i tumbao se oko 360 stepni , da bi se zaustavio na repu (ono sto je od njega ostalo) sa pilotskom kabinom u vis. To znaci vasa teorija o zabadanju nosa helihoptera u zemlju pod 90 , zbog STALL-a , protivureci izvestaju komisije.

ci

da… ugao poniranja 30 stepeni, ugao valjanja udesno 20 stepeni, brzina 210 km/h… takođe, raspored žrtava nađenih na mestu udesa odgovara "tumbanju"… (videti sliku 6 "Šematski prikaz položaja hel. pri dodiru tla" u prilozima izveštaja RVi PVO…

Le

Vojsku izgleda niko nije obavestio da termin "Vojna tajna" više ne postoji? A za stepen "Strogo poverljivo" u zakonu stoji da je to stepen tajnosti koji se određuje radi sprečavanja nastanka teške štete po interese Republike Srbije. Kakva li to "teška šteta" može da nastane?

Odgovori
Pe

Nakon pada (i nakon sto je helikopter kako sam razumeo nestao sa radara na kome je do tada pracen) po prepisima razgovora nasa Vojska se voza satima po gradu dok slusaju imagimarni helikopter po nebu, pale svetla po gradu, cekaju ga na Batajnici… sve dok svima ne postane jasno da sve i da lete u nevidljivom helikopteru do tada bi ostali bez goriva. Je li to znaci da Vojska nema nacin da kontrolise nebo? Da li je to tajna?

pr

Gorane,ako si citao izvestaje i ako malo poznajes aerodinamiku,onda je jasno da se letilica posle naglog penjanja nagnula u desnu stranu,pilot je mahinalno izvrsio korekciju u levo a pri malim brzinama i visinama je to skolski primer padanja u „stall“.Sve je to rezultat:neopremljenosti letilice za letenje u IFR,neobucenost posade za IFR i nepoznavanje osnovnih pravila IFR.
Siguran sam 100% da je to DIREKTNI uzrok pada letilice.

Odgovori
Go

Razumeo bi lako vas zakljucak , da je u pitanju Avion (ja imam PPL A). Helihopter nema problem STALL-a zbog brzine – barem koliko ja znam. Jedino , ako su imali STALL(zbog velikog napadnog ugla pri penjanju) na 250m , pa onda je krenulo poniranje , pa pokusaj vadjenja iz stall-a i onda heli dolazi u polozaj koji je opisan u izvestaju. Koliko znamo , isli su na sletanje na pistu 30 , i uradili su missed approach , sa zaokretom u desno na oko pola piste da bi ponovili prilaz (iako im je KL rekao da ovog puta idu na 12) .
Jedino ta brzina od 200+ kmh mi ne zvuci logicno za pravljenje obicnog desnog zaokreta .. vec vise vuce na to da je heli bio u poniranju i u pokusaju vadjenja iz STALL-a , za koji nije bilo dovoljno visine.

Ne znam – nisam pilot helihoptera vec aviona… tako da ne poznajem aerodinamiku rotacionog krila.
Da li Mi17 ima neki STALL Warning uredjaj?
Da li je postojao razlog za naglo penjanje sa nosem na gore?
Na snimku olupine helihoptera – vide se dalekovodi u daljni … Da se nisu mozda plasili da zakace dalekovod?

br

Kada sam pitao aktivnog pilota o znacaju procedura u vazduhoplpvstvu, odgovorio mi je. Procedure u vazduhoplovstvu, izmedju ostalog, sluze “ da sacuvaju pilota i od samog sebe“ .

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Svarog na: [RAT U UKRAJINI] Rusi od početka godine upotrebili na hiljade vođenih avio-bombi, na ratištu se pojavili FPV dronovi otporni na elektronsko ometanje, vojnu pomoć Ukrajini poslalo i Kosovo

@Dusan Petrovic Dijelovi rakete poslije eksplozije nisu dokaz obaranja.Kao sto buster raketnog motora iskandera koji je uletio u stan nekom gruzijcu u goriju 2008-e nije dokaz obaranja iskandera u gruziji.

28. Mar 2024.Pogledaj

max na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku dva nova vatrogasna aviona DHC-515 „Firefighter“

@Ljuba kakve veze pomoc Ukrajini ima veze sa bilo čime navedenim? Plus zašto bi pomoc napadnutoj zemlji po povelji UNa u bilo kojem kontekstu bila loša stvar?

28. Mar 2024.Pogledaj

max na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku dva nova vatrogasna aviona DHC-515 „Firefighter“

Jeste li kad gledali kako izgleda gašenje požara? Zavlače se u uske usjeke, izmedju drveća, dalekovoda. Cilj je ispustiti vodu čim bliže požaru jer ako je bacate iz visine pretvori se u izmaglicu koja nema nikakvu svrhu. Potpuno neizvedivo po noći osim na nekom ravnom platou za trening/marketing da takva mogućnost postoji.

28. Mar 2024.Pogledaj

Topčider na: [RAT U UKRAJINI] Rusi od početka godine upotrebili na hiljade vođenih avio-bombi, na ratištu se pojavili FPV dronovi otporni na elektronsko ometanje, vojnu pomoć Ukrajini poslalo i Kosovo

@Nenad(original,iz Srbije) https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1 Mislis ovoliko "dobro"ide putinovoj vojsci sa 20 posto osvojene teritorije i par poljana po 100 kvadratnih metara...Nemoj meni samo da prodajes inostranstvu zutu stampu,to mozes u tvom krugu ljudi sa istim ubedjenjima i imaginacijama.Inace,Oryx je medjunarodno nezavisan i priznat portal koji skuplja podatke sa terena i belezi samo verodostojne podatke o unistenju…

28. Mar 2024.Pogledaj

Dejan na: Hrvatska potpisala ugovor za dodatnih 8 helikoptera UH-60M

Vitalni dijelovi su oklopljeni i bez dodatnog oklopa.

28. Mar 2024.Pogledaj