BEG airport status
Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva prvi put reguliše upotrebu civilnih dronova Dronove će moći da lete samo punoletni, samo danju, uz položen ispit

Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva prvi put reguliše upotrebu civilnih dronova

Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva Srbije objavio je ove nedelje predlog Pravilnika o bespilotnim vazduhoplovima (popularno: dronovima).

DCV se nada da će predlogom Pravilnika (koji se donosi prvi put), uz input zainteresovanih, iz nove i sve brojnije industrije, propisati njihovo bezbedno korišćenje, razvrstavanje, evidentiranje, održavanje, kao i uslove koje njihovi piloti i operateri moraju da ispune.

Šta se reguliše?

Pravilnik se neće primenjivati na bespilotne vazduhoplove mase manje od 0,5 kg, manje brzine od 20 m/s, na one koji ne mogu leteti više od 15 metara horizontalno i 10 metara vertikalno.

Iz pravilnika su izuzete sve letelice čiji su operateri sistem odbrane (vojska), MUP, carina i one koje se upotrebljavaju isključivo u zatvorenom prostoru.

Prema predlogu DCV-a, operacije dronova mogu se obavljati samo danju, maksimalna dozvoljena visina iznosiće 100 metara (iznad terena) izuzev kada se dobije posebno odobrenje. Maksimalna horizontalna udaljenost od operatera u svakom trenutku mora biti 500 metara. Neće biti dozvoljena upotreba letelica mase veće od 150 kg.

DCV je izneo predlog, lopta je u terenu industrije / Foto: Dragan Trifunović
DCV je izneo predlog, lopta je u terenu industrije / Foto: Dragan Trifunović

DCV neće dozvoliti da dron bude u potpunosti auonoman – biće zabranjeno letenje letelicama čiji je let kontrolisan od strane računara (u letelici). Dronovima se neće moći prevoziti teret, ljudi i životinje, dok će svaki dodatni element strukture letelice (podvesni teret) morati da dobije posebno odobrenje.

Dronovi će moći da se koriste u svim klasama vazdušnog prostora Republike Srbije (uz precizno navedena  ograničenja) a u klasi G ukoliko se nalaze u radijusu od 2 km od PSS-a nekog aerodroma. Tada će spadati  pod nadležnost lica koje na njemu kontroliše saobraćaj i od njega će tražiti saglasnost za obavljanje operacija.

Operater će morati da registruje (prijavi) svoj dron kod DCV-a, pruži osnovne podatke o sebi i letelici.

Samo punoletne osobe moći će da legalno upravljaju dronovima za neprivredne svrhe.

Sva lica koja će dronove koristiti u komercijalne (DCV termin: privredne) svrhe moraće da polože  zdravstveni kriterijum ekvivalentan vozačkoj dozvoli B kategorije i da u Direktoratu polože ispit  (proveru znanja) iz predmeta Vazduhoplovni propisi (pitanja i materijal za pripremu biće istaknuti na sajtu DCV-a).

DCV poziva sve zainteresovane da svoje primedbe i predloge dostave do 15. avgusta na mail adresu: predlozipropisa@cad.gov.rs

Predlog pravilnika o bespilotnim vazduhoplovima

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

o

Samo da dron definišu kao „vazduplohov“…

Odgovori
s

Ljepota zivota u nikakvoj drzavi, u BiH ce ovo biti regulisano za 50 godina, ako i tada. Do tada, uzivamo ;)

Odgovori
K

Pozdrav,zelim da polazem za drona,da li se to kod vas radi,ako se radi,mozete li mi poslati vas broj da vas nazovem?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

B na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Jel se zna da li su Orbiteri jos uvek u upotrebi, nabavljeni su jos 2008. a nismo ih videli ni na jednoj vojnoj vezbi

17. Sep 2021.Pogledaj

Ed na: [ANALIZA] Ako Srbija zaista kupi Pancir S1M: Sva unapređenja u odnosu na verziju sistema koju već imamo

@Апок Radar AN/APG-82(V)1 koji se ugrađuje na F-15EX i u F-15QA može istovremeno raditi u v-v i v-z modu... To je ujedno i jedan od najmoćnijih AESA radara u upotrebi na višenamjenskim borbenim avionima. https://www.raytheonintelligenceandspace.com/capabilities/products/apg82v1

17. Sep 2021.Pogledaj

Aca na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Pored ovih bespilotnih letelica nam treba jos Bajraktar...

17. Sep 2021.Pogledaj

Beli na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

@Stojko Naravno da ce biti jeftiniji nego ovaj kineski jer se pravi kod nas i slabijih je performansi. Nije tu nesto puno ulozeno, nije ni bilo dovoljno inzinjera da se koncentrisu na taj projekat, jer kako smo saznali u VTIu je svaki inzinjer radio po na nekoliko projekata.

17. Sep 2021.Pogledaj

Miloš77 na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Mora segledati sira slika. Upitanju je osvajanje sposobnosti razvoja i proizvodnje ne Pegaza nego bespilotnih borbenih sistema u Srbiji. Kinezi nam koliko je vec objasnjeno najvise pomazu u razvoju komandnih stanica. Poenta nije cena niti kolicina ovog prvog Pegaza nego onih budićih. Ja se nadam da nećemo ni praviti vise od 12-20 komada nego da…

17. Sep 2021.Pogledaj

Send this to a friend