BEOGRAD – Taktička vežba Vojske Srbije sa bojnim gađanjem pod nazivom ‘’Zima-2015’’ održana je 27. februara na intervidovskom poligonu ‘’Pasuljanske livade’’ kod Ćuprije. Na vežbi je učestvovalo 808 pripadnika 4. brigade Kopnene vojske kao i 22 pripadnika 98. vazduhoplovne brigade RV i PVO a tema ove vežbe bila je ‘’Ojačani pešadijski bataljon u odbrani sa prelaskom u napad’’.
Pre a i u toku ove vežbe pripadnici RV i PVO su paralelno održali i zajedničko taktičko uvežbavanje (ZTU) pod nazivom “Mećava-2015“ u kojoj su osim vazduhoplovnih jedinica učestvovale i jedinice za protivvazduhoplovna dejstva, VOJIN i vezu.
Od borbenih sredstava su se tokom vežbe osim tenkova, borbenih vozila pešadije, oklopnih transportera, samohodnih haubica i minobacača mogli videti i helikopteri. Reč je o lakim borbenim helikopterima tipa GAMA iz sastava 714. protivoklopne helikopterske eskadrile (pohe) ‘’Senke’’, 98. vazduhoplovne brigade sa aerodroma Lađevci koji su po ciljevima na zemlji dejstvovali protivoklopnim raketama 9M14 ‘’Maljutka’’.
Tango Six je dan ranije imao priliku da prisustvuje pripremama Senki za ovu vežbu. Loše vreme tog dana onemogućilo je letenje vazduhoplova sa aerodroma Lađevci pa su pripreme vršene na zemlji.
714. protivoklopna helikopterska eskadrila je danas jedina takva jedinica u sastavu RV i PVO. Nemenjena je pre svega za protivoklopnu borbu ali i uništavanje drugih tačkastih ciljeva na zemlji. Takođe može dejstvovati i po helikopterima u vazduhu kao i po niskoletećim i sporoletećim avionima.
Eskadrila u svom inventaru ima lake borbene helikoptere GAMA (skraćenica od Gazela-Maljutka) koja predstavlja jugoslovensku modifikaciju francuskih helikoptera Gazela. U upotrebi su dve verzije ovog helikoptera, prva je HN-42M (helikopter-naoružani, modifikacija helikoptera SA-341H) sa motorom ’’Astazou IIIB’’ snage 440 kW i žirostabilisanim nišanom APX-334-02, a druga je HN-45M (modifikovani SA-342L) sa jačim motorom “Astazou XIVM“ snage 631 kW i žirostabilisanim nišanom APX-334-25.
Oba verzije mogu biti naoružane sa 4 protivoklopne žično vođene rakete 9M14M ili P “Maljutka“ dometa do 3 km probojnosti 400 mm homogenog čeličnog oklopa kao i sa dve infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh 9M32M Strela-2. Pored naoružanih helikoptera tu su i helikopteri GAMA koji su sa remonta stigli u varijanti helikoptera za opštu namenu HO-42 i HO-45 koji mogu služiti za obuku, trenažu, za izviđanje i vezu.
Foto: Žarko Skoko
Dejan
9M14 totalno zastarela za protivoklopnu borbu protiv današnjih modernih tenkova! Raketa jednostrukog kumulativnog dejstva koja ne može nauditi današnjim modernim sendvič oklopima! Rotira oko zamišljene ose u radijusu 0,8m što je premnogo u odnosu na današnje siluete oklopnih vozila koje ne prelaze visinom 2metra. Operator mora biti izuzetno meke ruke kada je "vodi" u borbenom delu leta! U ratovima '90 se pokazala uspešno na pešadijskim prenosnim sistemima POLK 9M14M kada je trebalo neutralisati neprijateljske fiksne vatrene tačke (snajper, bestrzajac i sl). Vešt opetaror je može ubaciti kroz prozor ako treba! Pultove operatora je radio banjalučki Čajavec.
Jovica
Još uvek je moguće korišćenje protiv tačkastih utvrđenih ciljeva , tipa bunkeri, betonske zgrade i sl kao što si i sam rekao . Domet je zadovoljavajući ako se uzmu u obzir realne pretnje u okruženju . Naravno, trebalo bi zameniti nečim novijim , ali teško da će biti nešto od toga u skorije vreme .
Dejan
Znam ih vrlo dobro, šta mogu i šta ne mogu! Bio sam operator na njima i u mojoj klasi jedini vojnik na osluženju koji je bio instruktor na trenažeru! Kao kruna obuke ispalio sam bojevu 9M14M i pogodio! Tada je koštala koliko nova zastava 101. Bilo je to pooodavno dok je vojska još uvek bila vojska a ne ova današnja tuga!
Слободан човек
Ја бих то под хитно заменио са овим:
"9M14-2T Serbian Yugoimport SDPR Malyutka-2T SACLOS 4.4 kg tandem HEAT warhead 1,000 mm penetration versus RHA, improved capability against ERA. Weight 13.7 kg. Speed 120 m/s"
Dusan
9M14 jeste i tu nema rasprave. Ali su te rakete ionako zamenjene-remontovane-unapredjene u nove standarde.
Od originalnog sistema debelo je pitanje da li je kofer (u pesadijskoj varijanti) ostao isti. Sve to radi Krusik (i dalje). http://www.krusik.rs/en/wp-content/uploads/2014/0…
Dejan
Dušane sve je apsolutno isto! Urađena su neka poboljšanja (koja ne donose neki značajan efekat) na kumulativnom punjenju i to je to! Bojeva glava je nešto veća kod pojedinih "modela"!
Dusan
Da li zna neko kako ga balansiraju na 2 tocka?
Jel to normalno?
dm
Opušteno, bez problema, minimalna sila treba :-) samo dok krene, posle je lako
vlaya
Super su Senke, ali gospodo piloti helikoptera u RV Srbije kao budući lekar i kao neko ko je video koliko mogu biti opasne čak i bezazlena povrede glave vas molim da počnete da nosite bilo kakve kacige kada letite! Znam da niko ne voli da nosi kacigu, ni ja sam nisam mogao da se naviknem da je nosim na motoru (srećom kazne, a ne padovi su me navikle), ali stvarno mislim da bi uz skromna ulaganja to bio veliki pomak u napred u povećanju bezbednosti pilota kada bi i na helikopterima počeli da ih nose (što u većini zemalja u svetu i rade). Posebno mislim na pilote i nišandžije na Gami, zaprepastio sam se koliko je mala kabina i koliko blizu glave su one poluge za kvačilo glavnog rotora valjda i ona sprava za izviđanje i nišanjenje.
Griffin12345
Cemu vise ovi heliji? Samo arche kintu.Neka ostave par glavonjama u VS da se svrckaju,ostalo nek daju spec. brigadi i policiji jer njima jedino i mogu da posluze.Helikoptere slicnih dimenzija i snage koriste vrhunske spec. jedinice sveta. Za vanredne situacije jednostavno MORAJU da se kupe novi i adekvatni.