Strategijski bombarder – raketonosac tipa Tupoljev Tu-95MS (NATO oznaka “Bear-H“) ruske Daljne avijacije srušio se pre tri dana 80 km severno od grada Habarovsk, na dalekom istoku u 16:50 časova po lokalnom vremenu.
Od sedam članova posade pet je preživelo iskočivši iz aviona i spustivši se padobranom dok su pilot i kopilot poginuli. Avion je bio na trenažnom letu i nije bio naoružan.
Za sada nema zvanične potvrde o uzroku pada ali se sumnja na tehnički kvar, tačnije na prestanak rada tri od četiri motora. Postoje dve pretpostavke, prva je da su zakazali ventili za gorivo a druga da je gorivo bilo lošijeg kvaliteta. Do daljeg flota bombardera Tu-95 je prizemljena do utvrđivanja uzroka udesa. Ovo je bio sedmi udes ruske vojne avijacije od početka godine a šesti u poslednjih mesec i po dana.

Prvo se 11. februara na 7 km od baze Marinovka u regionu Volgograda usled tehničkog kvara srušio taktički izviđač Su-24MR a oba člana posade su poginula. Potom se 4. juna oko 14 časova po moskovskom vremenu u reonu Astrahana, blizu poligona Ašuluk srušio trenažni dvosed MiG-29UB koji se prethodno zapalio u vazduhu. Oba člana posade su se uspešno katapultirala ali je jedan teže povređen. Samo tri sata kasnije istog dana udes je imao i taktički bombarder Su-34 koji je izleteo sa piste prilikom sletanja na aerodrom Buturlinovka u oblasti Voronježa, avion se prevrnuo a oba člana posade prošla su sa lakšim povredama. Navodno je uzrok udesa to što se nije otvorio kočeći padobran. Prilikom poletanja iz baze Ukrajinka 8. juna jedan od motora se zapalio na bombarderu Tu-95MS, poletanje je obustavljeno a avion je izleteo sa piste. Tom prilikom povređeno je pet članova posade a jedan od njih je kasnije preminuo. Blizu vazduhoplovne baze Kušćevka 3. jula se usled kvara na motoru srušio lovački avion MiG-29A 9-12A a pilot se uspešno katapultirao. Samo tri dana kasnije 6. jula se nakon poletanja sa aerodroma Hurba kod Habarovska srušio se taktički bombarder Su-24M. Oba člana posade su poginula, jedan je uspeo da se katapultira a drugi je ostao u avionu. Uzrok udesa je izbijanje požara na motoru.
Kontekst
Svakako da je ovo veliki broj udesa za kratko vreme ali ne smemo zanemariti posredne i neposredne faktore i ono najbitnije – kontekst u kojem se dešavaju incidenti i nesreće u većim vojnim vazduhoplovstvima.
U medijima su se pojavile razne špekulacije, počevši od toga da je stanje tehnike ruske vojne avijacije dosta loše pa sve do toga da su možda u pitanju sabotaže. Ipak, nema mesta drami.
U odnosu na blisku prošlost dosta se leti, ima više operativnih aviona, piloti imaju veći nalet, u zavisnosti od tipa avijacije – od 80-200 sati godišnje.
Takođe, treba imati u vidu i starost flote. Prosečna starost taktičkog bombardera Su-24 je 30 godina, lovci MiG-29 starijih verzija su stari 23-30 godina. Zanimljiva je i informacija da je u doba SSSR vojna avijacija godišnje u udesima gubila veliki broj vazduhoplova koji odgovara brojnom stanju jedne avijacijske divizije.
Ako bi poredili broj udesa u ovoj godini sa najmoćnijim vazduhoplovnim snagama sveta a to su VS SAD onda treba reći da su od početka godine njihovo RV, Mornarica i Armija u raznim udesima izgubili 12 vazduhoplova a ima i nekoliko oštećenih. Ipak, SAD imaju mnogo više vazduhoplova, više pilota koji imaju i veći godišnji nalet od svojih ruskih kolega. Treba reći i da se godišnje u svetu u proseku izgubi oko 200-250 vojnih vazduhoplova svih tipova i namena.
PeroZ
Pametnom dosta. Sada će neki Rusofili još optužiti i T6 za “friziranje podataka“ i navijanje za Amerikance, NATO ili neznam koga, ali činjenice su činjenice i kada se SVE realno i objektivno sagledaju pokazuju realno stanje stvari u nekoj avijaciji.
djordje
Na osnovu iznetog, sigurno je nužna komisija koja će snimiti stanje u ruskom vazduhoplovstvu i predložiti ministru odbrane mere. Hitne, srednjoročne i dugoročne.
Neskec.
Rusi u raspadu kod hrvata med i mleko. Blago nama i vama.
Sesirdzija
Povecane pripreme, nazalost znace i povecan broj nesreca.