BEG airport status
Remont srpskih MiG-ova 21bis – realnost ili zabluda? Avioni L-17K koji bi mogli biti remontovani / Foto: Dragan Trifunović

Remont srpskih MiG-ova 21bis – realnost ili zabluda?

Pre više od mesec dana ministar odbrane Bratislav Gašić najavio je da će Vlada Srbije u narednom periodu doneti odluku kako će se rešiti dugogodišnji problem veoma lošeg stanja tehnike lovačke avijacije RV i PVO Vojske Srbije.

Pred državnim vrhom su dve opcije, prva je remont postojećih lovaca-presretača MiG-21 a druga je nabavka novih aviona.

Konkretno je spomenuta cifra od devet aviona MiG-21 koji bi nakon remonta mogli ostati u upotrebi čak do 2025. a kupovina novih borbenih aviona započela bi 2018.

Zašto baš devet aviona MiG-21, da li bi oni zaista mogli ostati tako dugo u upotrebi, zašto bi se čekala 2018. godina za nabavku nove tehnike, ko bi remontovao i produžio vek na MiG-ovima 21, da li imamo dovoljno kadrova za tako nešto, samo su neka pitanja koje ćemo danas obraditi.

P1020533
Jedan od dva aktivna trenažna MiG-21UM / Foto: Živojin Banković

Stanje tehnike srpske lovačke avijacije

Velikom nebrigom države i nemarnim odnosom prema RV i PVO stanje tehnike lovačke avijacije Srbije je u nikad goroj situaciji.

Jedina jedinica lovačke avijacije, 101. lovačka avijacijska eskadrila “Vitezovi“, 204. vazduhoplovne brigade sa aerodroma Batajnica danas može da računa na samo pet aviona i to dva jednoseda MiG-29B (L-18), jedan dvosed MiG-29UB (NL-18) i dva trenažna dvoseda MiG-21UM (NL-16).

U inventaru se nalazi još jedan jednosed MiG-29B koji međutim nije leteo skoro pet godina i koji je za to vreme postao donor rezervnih delova preostalim aktivnim avionima. Nedavno su se pojavile informacije da su izdvojena sredstva za njegovo ponovno vraćanje u aktivnu službu.

Od četiri MiG-a 29 tri su remontovana i modernizovana 2008. godine a jedan 2010. Proizvođač je propisao da oni mogu leteti 10 godina ili 700 sati naleta pa tako njihovi resursi ističu 2018. dok jedan avion može leteti do 2020. Nakon toga avioni bi mogli biti remontovani još jednom a njihov životni vek produžen do 40 godina pa bi mogli leteti do 2027.

P1020494
Srbija trenutno može da računa na tri aviona MiG-29 / Foto: Živojin Banković

Kada su u pitanju MiG-ovi 21 poslednji operativni jednosed MiG-21bis prizemljen je prošle nedelje zbog isteka resursa i već produženog životnog veka.

Na aerodromu Batajnica nalazi se 21 avion MiG-21bis od kojih su 11 u podvarijanti MiG-21bis Izdelije 75A (L-17K) koji su proizvedeni u periodu od 1980. do 1983. Preostalih 10 MiG-21bis Izdelije 75B (L-17) proizvedeni su između 1977. i 1979. i po svemu sudeći su otpisani.

Od februara do aprila 2013. godine avione Izdelije 75A pregledali su stručnjaci ruske kompanije RSK MiG koji su nakon toga dali ocenu stanja aviona i predloge šta raditi sa njima. Međutim, država se tada nije odlučila niti za remont i produženje životnog veka niti za njihovu modernizaciju.

Predloga za modernizaciju flote MiG-ova 21 bilo je i pre desetak godina kada su mnogi ljudi iz struke smatrali da je to mnogo bolje rešenje od remonta malobrojne flote MiG-ova 29. Treba reći i to da ti avioni imaju relativno mali nalet s obzirom da su u poslednjih 20-25 godina bili slabo aktivni.

U 101. eskadrili lete dva dvoseda MiG-21UM (NL-16) koji su proizvedeni 1979. i 1981. a koji su remontovani 2007. i 2010. kada im je i produžen životni vek. Što se tiče njihove borbene upotrebe jedan avion odavno nema mogućnost nošenja nikakvog naoružanja a drugi ne može nositi rakete vazduh-vazduh. Na remontu se nalazi još jedan dvosedi avion i to najmlađi MiG-21 kod nas koji je proizveden decembra 1986.

Remont MiG-ova 21bis u Srbiji

U bivšoj Jugoslaviji za remont lovaca-presretača MiG-21 bio je zadužen Vazduhoplovno-tehnički remontni zavod “Zmaj“ iz Velike Gorice koji nije radio samo za domaće potrebe već su se tamo remontovali i avioni iz Libije, Sudana i Iraka.

Veći deo opreme tog zavoda dislociran je u Srbiju prilikom raspada SFRJ a sa njima je došao i deo kadra. Remont MiG-ova 21 preuzeo je Vazduhoplovni zavod “Moma Stanojlović“ iz Batajnice. Tokom 90-tih i 2000-tih remont je prošao veoma mali broj jednosedih MiG-ova 21 a poslednji remont MiG-a 21bis urađen je još 2005. godine kada je završen avion koji je prošle nedelje prestao da leti.

17409 dezurni par 31.12.2014.
Poslednji aktivni jednosed MiG-21bis 17409 prizemljen je prošle nedelje / Foto. Dragan Trifunović

U pitanju je najmlađi L-17K u inventaru RV i PVO proizveden 25.3.1983. godine a koji je nakon remonta modifikovan u izviđača. Prilikom ove modifikacije avionu je izvađen radarski ekran i umesto njega su montirane komande aero-foto kamera.

Od podvesnog rezervoara za gorivo kapaciteta 490 litara napravljen je izviđački kontejner RP-V-D sa aero-foto kamerama Vinten 880 i V-753A. Uz ovaj avion modifikacija je izvršena na još jednom avionu koji je remontovan 2004. Od 2006. godine oba aviona nalazila su se u sastavu 1. izviđačkog avijacijskog odeljenja 204. avijacijske baze. Usled smanjenja broja operativnih MiG-ova 21bis, zbog isteka njihovog životnog veka, ovim avionima je vremenom vraćena prvobitna namena i poslednjih godina nalazili su se u dežurstvu sistema PVO.

Pre izvesnog vremena komandant RV i PVO general Živak izjavio je za medije da Vazduhoplovni zavod “Moma Stanojlović“ može da produži životni vek na dvosedima MiG-21UM ali ne i na jednosedima. Treba reći da usled nedostatka rezervnih delova, remont ovih aviona kod nas traje veoma dugo, čak i nekoliko godina. Takođe tokom godina došlo je i do osipanja stručnog kadra zbog namernog smanjenja broja zaposlenih, samostalnog odlaska ljudi i penzionisanja – još jedan razlog sporosti remonta aviona.

Stoga je veliko pitanje da li je danas naš remontni zavod sposoban da brzo i efikasno izvrši neophodne radove na avionima a svakako da bi mu u poslu produžetka životnog veka MiG-ova 21bis bila potrebna pomoć iz inostranstva, pre svega iz Rusije. Međutim Rusi odavno ne rade remont ovih zastarelih aviona niti imaju zalihe rezervnih delova i potrošnog materijala.

Opcije remonta u inostranstvu

Jedina dva remontna zavoda u svetu koji su se poslednjih godina bavili remontom aviona MiG-21 su rumunski Aerostar i ukrajinski Odesaviaremont. Aerostar je tokom 2013-2014. odradio remont 8 aviona MiG-21bis i UM RV Mozambika a ukrajinski zavod je remontovao 7 hrvatskih aviona i još pet koje su Hrvati kupili od njih.

Rumuni su, uz pomoć izraelske avioindustrije veliko iskustvo stekli modernizacijom flote aviona MiG-21M/MF/MF-75/UM na standard Lancer-A/B/C a u periodu od 2003-2004. uradili su i remont 12 hrvatskih aviona varijanti bis i UM kojim Hrvati nisu bili zadovoljni. Ukrajinci su, pored hrvatskih aviona radili i na avionima RV Jemena i Egipta.

2013-05-28 14.16.04
Rumunski modernizovani lovac LanceR C na vežbi Air Solution 2013. / Foto: Živojin Banković

Do pre desetak godina i Izrael se bavio remontom, modifikacijama i modernizacijama aviona MiG-21 očigledno stekavši iskustvo u poslu modernizacije rumunskih aviona. U pogonima kompanije IAI Lahav Division iz Tel Aviva radovi su vršeni na avionima RV Ugande a započeti poslovi sa Zambijom i Kambodžom nisu realizovani zbog finansijskih problema naručioca remonta. Ruska kompanija RSK MiG poslednji dodir sa avionom MiG-21 imala je u poslu modernizacije 125 indijskih aviona MiG-21bis na standard MiG-21-93 koji su u Indiji označeni kao MiG-21bisUPG Bison.

U poslednje vreme pojavile su se informacije da rumunski Aerostar neće više raditi na avionima MiG-21 tako da će ukrajinski zavod u Odesi ostati jedini ozbiljniji izvođač radova na ovom tipu aviona. Treba reći da su Hrvati za sada zadovoljni remontom i izvedenim radovima u Ukrajni ali treba podsetiti da je od slanja prvog aviona na remont do prijema poslednjeg dvanaestog aviona u službu proteklo godinu i deset meseci i više od dve godine od potpisivanja ugovora.

Remontovati avione MiG-21 2016. i leteti do 2025?

Lovac-presretač MiG-21 je kao borbeni avion odavno zastareo.

Mnoge države, poput Bangladeša, Tanzanije, Nigerije i druge koje su koristile originalne sovjetske avione nabavile su tokom 90-tih i 2000-tih kineske derivate MiG-a 21 tj. avione Chengdu F-7. Indijci će svoje modernizovane avione Bison koristiti do 2019. godine, Rumuni još koju godinu a Hrvati će sledeće godine odlučiti šta dalje raditi sa lovačkom komponentom HRZ.

Bugari su pregledali svojih pet aviona i izvršili delimičan remont (ako se to uopšte može tako nazvati) i leteće na njima još koju godinu usled nedostataka dovoljnog broja lovaca MiG-29 i trenutne nemogućnosti nabavke novih aviona.

2013-05-28 13.00.43
U upotrebi do 2025. godine? Srpski L-17K u dežurnoj pari tokom vežbe Air Solution 2013. / Foto: Živojin Banković

Postavlja se pitanje da li je racionalno da Srbija sledeće godine krene u remont i da li je realno da ti remontovani avioni lete čak do 2025?

Koliko bi trajao remont nekoliko aviona, odakle bi nabavili delove i ko bi pomogao u produženju životnog veka? Ako bismo se obratili za pomoć u inostranstvu videli smo da bi sa tehničke strane to bilo najracionalnije uraditi u saradnji sa Ukrajincima (što bi politički bilo vrlo nezgodno) dok bi se delovi možda mogli nabaviti i u Indiji.

Možda je i najvažnije pitanje ko bi održavao i ko bi leteo te avione? Naši najiskusniji piloti na lovcima imaju u proseku preko 40 godina, mnogi su pred penzijom a novih pilota sa dovoljnim naletom za ovaj izuzetno zahtevan tip nemamo. Slična je situacija sa vazduhoplovnotehničkom službom.

Da li bi u slučaju remonta MiG-ova 21 avioni MiG-29 bili povučeni iz upotrebe  2018. godine kada im ističe resurs? Srbija najverovatnije ni 2018. a ni nakon 2020. neće ekonomski značajno napredovati a samim tim neće biti ni volje da se nabave novi višenamenski borbeni avioni.

Trenutno nepostojanje realnog i racionalnog plana državnog vrha što se tiče razvoja RV i PVO može za nekoliko godina dovesti do gašenja lovačke avijacije i uopšte do njenog nestanka.

Poslednja inicijativa ulaganja u rezervne delove za avione MiG-29 (koje će biti vidljivo u najboljem slučaju verovatno tek za nekoliko meseci) bila je rezultat isključivo tragičnog udesa helikoptera Mi-17 i pritiska javnosti.

Održavanje najosnovnije sposobnosti gotovo samo za kontrolu vazdušnog prostora tj. za tzv. “air policing“ biće produženje agonije u kome se nalazi lovačka avijacija a koja bi se aktiviranjem flote MiG-ova 21bis produžila još nekoliko godina. Održavaće se samo apsolutni minimum operativnih sposobnosti koji će eksponencionalno urušavati kadar, stručnost i sveukupni smisao ove priče.

Cena loših odluka i promašenog planiranja skupa je i već je došla na naplatu .

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ai

Bravo druže Bankoviću, izvrstan članak ! Mala korekcija fakata, Nova Gorica = Velika Gorica, „dislocirano“ = „odnešeno“, teško da je ovako jasno neka „služba“ napravila izvještaj nadležnim u „KRV“ i ministarstvu. Najmanje što mogu je da ti ponude posao portparola ..

Odgovori
ja

Dosta lose stanje….najbolje bi bilo zapoceti nabavku 12 mig 35 cim se zavrse ispitivanja u Rusiji, i naravno modernizovati nas mig 29 na standard SMT … a sve ostalo je smuti pa prospi….bacanje para u vetar.

Odgovori
Mr

Druže…40 godina nismo uspeli da napravimo nadstrešnicu za avione na DJ…piloti nam žive kao podstanari…putuju na posao Beovozom i biciklom…imaju 500 evra platu…nemaju kacige, kombinezone, opremu…godišnji planirani nalet im je 10 časova…nemaju pijaću vodu na aerodromu…
O kojim MiGovima 35 0pričamo i maštamo…???

at

Ja sam u prvom redu amater i zaljubljenik, nikako strucnjak, ali produzavati zivot avionu Mig-21 mi je nekako kao da produzavas zivot tenku T-55!

U nekom trenutku se mora reci da Mig-21 nije perspektivan i ici dalje. Zanemariti sve, uzeti u obzir cinjenicu da li se zeli ozbiljno RV ili ne i ici dalje. Ako se nema novca za samostalno RV, pomiriti se s tom cinjenicom i analizirati alternative.

Ako se Srbija odluci za kontinuitet RV, treba biti realan i priznati da se mora zamijeniti i avion i sve sto ga prati! Da li danas ili sutra, to je svejedno. Novca nikada nece biti dovoljno. Danas je borbeni avion preskupa stavka i toga svi moramo biti svjesni. Mozda je bolje ostati bez RV, nego ga imati na papiru, a u stvarnosti imati neke letjelice stare 40 godina koje u bilo kojem sukobu ne bi imale nikakve mogucnosti odbrane zracnog prostora.

I ovo sto su Hrvati uradili je meni parada da se mogu folirati za 20 godina „Oluje“, nikako ozbiljno poboljsanje njihovih zracnih snaga.

Samo pomislite da imate eskadrilu aviona za koje se vise ne proizvode rezervni dijelovi i moj ovako negativan stav ce vam biti jasan…

Odgovori
Mr

Prijatelju, nemoj da shvatiš da imam negativan stav prema tvom komentaru …samo bih kroz tvoj komentar hteo da objasnim, kao aktivan pilot MiG 21, da li je remont MiG 21, za Srbiju, svrsishodan ili nije…
Pomenuo si Hrvate, pa samo da kažem da je 2006-7.godine na Dan zrakoplovstva Predsednik Mesić izjavio u hangaru na a.Pleso, pred pilotima HRZ, da je obezbeđeno 5 milijardi dolara za nove avione, a na pitanje koje će avione Hrvatska kupiti, odgovor je bio bolje od susjeda, svakako ! To je taktika, kako bi naš narod rekao, plaši mečku sa rešeto ! Tako smo i mi kupovali 2012.-te, MiG – 29M2 ! Skup je to sport i čak i za državu koja ima podršku Amerike!
Lovačka avijacija je preteći kažiprst svake ozbiljne zemlje u svetu…To su specijalne snage za hitno reagovanje koje za 3-5 minuta od dobijanja naređenja treba da se vinu u vazduh, polete, a nakon toga sustignu cilj koji leti različitim brzinama i na različitim visinama, upravo svojim aerodinamičkim predispozicijama, da izvrše njegovu identifikaciju i izveste Operativni centar o kakvoj letelici se radi, kako bi Komanda SO imala jasnu situaciju na nebu u datom trenutku i u skladu sa tim podatkom donela adekvatnu odluku…
Upravo zbog toga za Air Policing je vrlo važno da imamo ispravan avion, koji ima ugrađenu navigacijsku opremu koja nam omogućava da u bilo kojim meteo uslovima danju i noću izvršimo presretanje ili pomoć bilo kojem vazduhoplovu koji je u nekom nedelu ili u nuždi u našem vazdušnom prostoru…možda je nekome otkazala radio oprema, možda je izgubio orijentaciju, možda je u pitanju terorizam…nemojmo odmah da pričamo o obaranju…možda je čarter let pun dece iz Atine…
Takođe, vrlo je važno da vazduhoplov u vrlo kratkom vremenu od dobijanja signala za poletanje bude i stvarno u vazduhu…spreman da raketi vazduh-vazduh obezbedi početnu brzinu, visinu i signal za lansiranje….znači što kraće vreme pokretanja i proveravanja razno raznih sistema, koji su dobrodošli, ali pomalo i nepotrebni…pokazalo se u praksi od 40 godina !
Odavno bi trebalo da nam je jasno da sa 10-12 najnovijih lovačkih aviona, za koje nemamo novca, bez dobrog saveznika nismo respektivna vazduhoplovna sila čak ni za Hrvate…oni imaju Amerikance…
Prema tome, obzirom da imamo tri dvoeda MiG 21 i devet potencijalnih, najnovijih u svetu MiGova 21, jednoseda, isplativih za remont i za vršenje misije kontrole VaP, a da nemamo autoputeve, porodilišta, obdaništa, škole…. imamo mnogo službenih Audija i Škoda bez zimskih guma, mnogo Agencija, mnogo socijalnih slučajeva, penzionera, izbeglica….mislim da je za Srbiju veoma isplativo da uloži par miliona u remont i modernizaciju 9 aviona tipa MiG-21 u inostranstvu, recimo u Ukrajini, Izraelu ili Indiji, koji bi bili mnogo korisniji u ovom momentu, u odnosu na bilo koji nov avion koji bi služio pojedicima za reklamu i samopromociju!

at

@ MrX – ako pilot ovog aviona kaze da je prespektivno i da ima smisla, onda vjerovatno ima. Meni je nekako Mig-21 predugo s nama i imam osjecaj da je zastario i da mu je mjesto u muzeju. Ja nazalost nikada nisam letio ovim avionom, tako da sigurno imas bolje i kvalitetnije informacije od mene.

Me

@MrX,

I onda vam dodje Gasa keramicar i prica vam kako je stanje nikad bolje u “lovnoj avijaciji“ i vi lepo klimate glavom?
Remont aviona MiG-21 nikako ne moze da bude resenje cak ni na krace staze (7 godina npr) jer proizvodjac tog aviona remont vise ne radi, a i rumunski Aerostar je najavio da vise nece raditi ovaj tip aviona.Ne daj Boze da ga radimo sa Rumunima, ljudi iz HRZ ce posvedociti o njihovom iskustvu sa njima…
Ostaje samo Ukrajina, korumpirana i u ratu gde se ne zna ko pije a ko placa- da ne govorim koji bi to samar Rusiji bio i eto jos jednog razloga zasto se remont tamo sigurno nece raditi.
A sta cemo sa delovima? Odakle ? Za 7 godina redovnog letenja- tesko…
Al dobro, lep je Mig-29 za promociju i otvoreni dan, ih pa padne fotkica za fejs, pa neka reportazica za neke nestrucne novine, narod cita odusevljava se i tako u krug, ma milina :)))

OZ

Ово је као када већ отписаном човеку продужавате живот тј. смртну агонију али ће он неумитно скончати. А та агонија ће бити само гора што се више продужава. Треба стиснути „кохонес„ и керамичару предочити колико кошта „ аир полисинг„ са туђим ваздухопловима и шта се све губи тиме.

Odgovori
О

А „аир полисинг„ морамо имати јер смо потписали све са еуроконтролом. треба ставити реалне потребе за систем ПВО на сто керамичару-то толико кошта и крај. Може или не може. Ако не може господо угасите ЛА, ВОЈИН и РЈ. Ствар је врло проста. Овако само губимо драгоцено време, бацамо одређен новац на ништа, пилота ловаца је све мање и мање ( просек година је катастрофа ), стручних техничара-механичара може да се наброји на прсте једне руке…..Једном речју мајмун је ушао утенак катастрофа.

Odgovori
Al

Cini mi se da ce lovacka avijacija biti ugasena,6mil e je rekao Gasic da ce vlada dati za remont devet MIG 21 sto je po mom misljenju premalo.Za remont u Rusiji smo zakasneli,Rumuni ko zna kako bi ga uradili,a za Ukrajinu veliko je pitanje iz razloga koji su navedeni u tekstu.Ne vidim izlaz iz ove situacije,voleo bih da neko kompetentniji iznese svoje misljenje.

Odgovori
sa

„U bivšoj Jugoslaviji za remont lovaca-presretača MiG-21 bio je zadužen Vazduhoplovno-tehnički remontni zavod “Zmaj“ iz Nove Gorice …

Veći deo opreme tog zavoda dislociran je u Srbiju prilikom raspada SFRJ a sa njima je došao i deo kadra.“

Dvije male ispravke

Zavod se nalazi pored Velike Gorice, a ne Nove ….

Zašto se u tekstu ne kaže da je oprema ukradena? Mnogo lepo se pozivati na „teritorijalno načelo“ kad se radi o opremi koja je u vrijeme izbijanja rata bila na teritoriju Srbije, tipa PZO sustavi, jedino to isto načelo niste primjenjivali kad je opljačkan VZ Zmaj.

Nakon raspada zajedničke države i povlačenja jedinica iz Hrvatske, 16. prosinca 1991. iz “Zmaja” je u pravcu Srbije transportirana (čitaj: oteta) tehnička oprema u vrijednosti većoj od 55 milijuna američkih dolara.

Na popisu ukradene opreme velikogoričkog “Zmaja” nalazi se i dokumentacija za remont zrakoplova, procijenjen na 10 milijuna dolara, dokumentacija za izradu 12 tisuća rezervnih dijelova od devet milijuna dolara, a tu je i univerzalna ispitna oprema za mehanička i elektronička ispitivanja od 5,5 milijuna dolara.

Odgovori
Ze

Prosto i jednostavno, ta oprema nije kupljena novcem Slovenije niti Hrvatske vec novcem SFRJ. U doba pocetka ratnih dejstava, kada su „hrabri“ slovenacki teritorijalci streljali golobrade vojnike JNA, Srbija je zajedno sa Crnom Gorom, BiH i Makedonijom, jos uvek cinila SFRJ i logicno je bilo da se oprema i dokumentacija ne „dislocira“ ili „pokrade“, vec SPASI iz Slovenije prebacivanjem u Srbiju.

Niko vas nije terao iz SFRJ, sami ste hteli van, u tom slucaju nemate pravo zadrzati opremu i dokumentaciju koju je platila SFRJ!

Jasno?

gi

A celi TAM je npr po direktivi Tita dislociran u Sloveniju iako je pre WW2 bio cisto srpsko akcionarsko drustvo, u Srbiji…
Tako da ko je koga pokrao mozemo do sutra, bez problema :)
No, to nije bitno sto se tice Mig21 – kao sto rece atg51 – to je kao da modernizujes T55, ili narodski – od babe devojka…
Za Mig21 delova – nema, to sto ima su u stvari delovi dominantno iz Kine ili iz `domace` radinosti samih remontnih centara pri cemu se koriste raspolozivi resursi i slicni sistemi (primer – problem sa ceskom avionikom koju je ugradjivala ukrajina u hrvatske avione), a delom i `osvezeni` delovi skinuti sa drugih aviona. Indija je odlucila da prekine proizvodnju delova i ima ih na stoku za 3 godine operacija nakon uvodjenja novog tipa aviona, mada ce mozda da promene odluku jer im uvodjenje Rafala jos nije zapocelo, te su narucili dodatne kolicine Su30.
Medjutim, ono sto je jos kriticnije, a lepo je navedeno u tekstu – avione nema ko da leti i nema ko da odrzava! Piloti su prestari, uz svaku pohvalu za njihovo zalaganje, dok je odrzavanje svedeno na par isto starijih sluzbenika. Novih obuka nema, na prvom mestu jer nema aviona za letenje, a drugo jer nema ni resursa (ni u avionima, ni u gorivu, na primer). A sa druge strane, cak i Lasta trazi malo vise zalaganja nego kod Mig29, dok je to kod novijih aviona to jos izrazenije – ponavljam, SAAB preporucuje 3 IT strucnjaka, sa minimumom 2… MO ima 15 IT strucnjaka za celo ministarstvo… Ostalo su osobe zaposljene po partijskoj, rodbinskoj i svakakoj drugoj liniji, a od njih ocekivati da nesto urade je kao ocekivati od vrapca da poore njivu… Gde su vojnici na odsluzenju stali sa sredjivanjem objekata nakon rata, tako stoji do danasnjeg dana – da su svaki dan da su sredili 1m2 do sada bi sve bilo kao novo…
I da podsetim ponovo – pre par godina ideja je bila da se uzmu novi Mig29m2/35, da se na postojecim leti do isteka resursa i da Mig21UM bude za doobuku i odrzavanje trenaza. Medjutim, proces je storniran toboze jer MIG ima problema za proizvodnjom (iako proizvodnja nije ni stala), da bi se okrenuli nekim drugim izvorima, uz evidentno lutanje bez ideje gde se treba stici i kako. Para u Srbiji nikada nije bilo, citajte memoare Putnika, Misica…, pa cete shvatiti da je isto ovako bilo i pre 100+godina. Ali ako se ima vizija i ideja, onda nije tesko uraditi dosta ili barem vise! Dok se trazila vizija, Madjarski Mig29, a pre njih i Rumunski, su bukvalno satrunuli iako imaju duplo manje naleta od nasih Mig29. Sa UAE se nije ni pokusalo oko Miraza, kao ni direktno od Rusa ili USA, koje imaju viskove… Kinezi su odbijeni bez realnog razloga, a Juznokorejance nece niko da gleda jer je to vecini pilota i generala `ispod nivoa` – leteli su Mach2+, a sada jedva da ce moci do 1.5+…
A `air policing` su nam nudili mnogi, i Belgijanci su bili najjeftiniji 30tak miliona USD godisnje…
I u tom zacaranom krugu, idemo ka provaliji…

12

Jednostavno receno, zabluda koja nazalost postaje realnost…

Odgovori
ol

Autor pise sta nije resenje. S obzirom na ocigledno poznavanje materije, ocekujem clanak sa sadrzajem sta JESTE resenje. Inace, kvalitetna analiza.

Odgovori
Ku

Zabluda…..lepo napisan tekst ali onaj ko treba nece ga procitati.Po meni najbola varianta je dokupit odredjeni broj mig 29 ili direktno od Rusije uzeti eskadrilu mig29 SMT , nema cekanja samo se mora odresiti kesa……Dobijamo mnogo avion 4+ generacije……..

Odgovori
ol

Samokres, ne kaze sa u tekstu da je ukradena, zato sto nije ukradena. Da nije koristen tvoj nadimak, a i malo jaca sredstva, u „mirnom“ razdruzivanju, verovatno bi „ukradena“ oprema ostala gde jeste. Ovako, okupatorska vojska je odnela svoje okupatorske masine i nacrte.

Odgovori
Vi

Iako u posljednje tri godine BDP Srbije raste po prosječnoj stopi od 6,7 posto, ona i dalje zauzima posljednje mjesto u regiji ako se računa po glavi stanovnika. S 5827 dolara po glavi, koliko je BDP iznosio u 2006. godini, Srbija je iza Albanije i ostalih zemalja u regiji u kojoj vodeća mjesta zazimaju Slovenija sa 21.695 i Hrvatska sa 12.364 dolara.

U ovome gore leži odgovor o modernizaciji srpskog vazduhoplovstva. Možda bi se moralo ići u smjeri zajedničke kupovine aviona sa ex Yu drzavama.

Odgovori
sa

Poslednjih 25 godina je vođena politika brigo moja pređi na drugoga. Održavanje jedne eskadrile aviona sa gorivom godišnje je koštalo sfrj 180 mil usd. Da se kupi eskadrila aviona treba 1 milijarda usd sa osnovnim setom rez.delova i početnom obukom pilota. Za poslednjih 25 godina iz ove zemlje je ukradeno i iznešeno 25 milijardi usd. Eto gde su naši novci. Tajkuni u zatvor a su30 na bataju.

Odgovori
ma

Zasto Petre dozvoljavas ovakve propagdne bljuvotine od „dragih“ nam kolega iz „lijepe njihove“?
Ako na portalu nema politike zasto se dozvoljavaju ovakvi komentari Samokresa i AirBaga?
Kako JNA moze sama sebe da pokrade tako sto odnese svoju opremu iz svog remontnog centra, dal je to ista logika koju oni koriste kad kazu da su Srbi uspeli da okupiraju sami sebe u Hrvatskoj?
Posto su komentari predmoderisani trazim da modifikujes ili obrises njihove postove, a ako to ne ucinis onda je minimum da ovaj moj objavis ali obojica znamo da ce nastati bespotrebna rasprava.
Bas zbog toga smatram da treba dobro da pazis na ovakve provokacije sa druge strane.

Odgovori
Ht

Свака част на коментару…

DE

Najjeftinije resenje:
Treba kupiti jednu eskadrilu kineskih FTC-2000 (cena 8,5 miliona USD/komad). 12 aviona bi kostalo oko 100 miliona USD, moglo bi na neki 10-godisnji kredit, pa ne bismo ni osetili trosak u budzetu.
FTC-2000 je najjeftiniji nadzvucni avion koji ima radar i moze se koristiti za air-policing. 1 motor, 1,5Maha, niski troskovi leta, standardno dolazi kao dvosed, sto olaksava obuku.

Odgovori
Yr

Objektivan tekst koji jasno pokazuje koliko su teške posledice nestručnog upravljanja ozbiljnim sistemom kao što je RV i vojska uopšte.
Rešenje naravno postoji i vrlo je jednostavno. Trebalo bi se ići na dokup i remont još 4 aviona Mig-29 (3 jednoseda i jedan dvosed) i na taj način kupiti vreme (5-10 godina) za nabavku novih aparata. To bi bio minimum minimuma za čuvanje VaP i održavanje kakvog takvog stručnog kadra koji bi nekada mogao da pređe na nove letilice. Cena takvog rešenja ne bi prešla cenu dva nova transportna helikoptera a to, priznaćete, nije zahtevna cifra čak ni za ovakvu Srbiju. Tako nešto je pominjao i premijer posle pada helikoptera, ali kao po običaju čim se slegla prašina sve je zaboravljeno. Sve ostalo su gluposti koje vode RV u gašenje.

Odgovori
Pe

A jesi li se mozda do sada zapitao zasto niko vec 4-5 godina nije pomenuo dokup polovnih MiG-29? To sto ti pricas je za nas misaona imenica. :)

Ne

Nasa vojska bi mogla malo da prilagodi sistem obuke i izbor aviona kako bi ti ljudi nakon vojne karijere mogli normalno da se ukljuce u civilni saobracaj. Steta je baciti coveka od 39 godina u kancelariju, kad moze da leti jo 20.

Danas imamo takvo stanje da ti ljudi ne mogu da budu ni dobri kopiloti, dok zapadna tehnologija spremi pilota tako da se on posle par godina letenja u civilnom saobracaju oseca komforno i moze da napreduje.

Drugo, dosta vise tih sranja o odnosu moci nadredjenih i podredjenih, ubi nas to. Zna se ko je za sta nominovan i placen, a ostalo je timski rad. Pogledajmo statistiku. Prosecni piloti, dobri timski igraci ZIVI. Mudati heroji NISU..

Dakle sa zapada – pametne stvari, a ne VB, Parovi, Farma….

I jos nesto. Postujmo domace. Nemo ceo zivot se cudimo kako ti Englezi… E pa tako, POSTUJMO DOMACE

Pozdrav

Odgovori
HR

Dobro „bre“ kažete oprema od SFRJ u koju su godinama ulagale sve republike bivše nam države dakle i Slovenija i Hrvatska, Zapravo bolje rečeno po svim financijskim analizama najviše. A onda je ta oprem odvezena u Srbiju, dakle da bre ukradena nije Hrvatska, ali nije ni Srpska. Nego na 6 dijelova, ajde jednom u životu budite pošteni iskreni i na strani istine i činjenica. Zašto nema za remont? Nema više pljačkanja Hrvatske i Slovenije!

Odgovori
Х

Пре свега упознај се са међународним правом па онда ово пиши,СРЈ је правни наследник СФРЈ,од авиона до спортских медаља,а и хрвати су се добро „опарили“ што се тиче ратне технике као нпр. М84 из „Ђуре Ђаковића“….

Pl

Slazem se sa Sasom. Kad bi politicari imali hrabrosti I naterali tajkune (kao sto je Putin uradio u Rusiji) da vrate bar deo otetog (ukradenog) novca, imali bi sredstva za modernizaciju kompletnog RViPVO. RViPVO je ponos jedne drzave.Mi ga za sada nemamo.

Odgovori
Di

Циљ Владе је улазак у NATO. Нема сумње у то, да ће одлука Владе, по питању РВ и ПВО, бити усмерена ка остварењу тог циља.

Odgovori
OZ

У НАТО не можете ући као неутрална земља. Ако икада уђемо у НАТО тек онда ћемо решавати питање РВиПВО у складу са НАТО.До тада ( а то тада је вероватно никада ) нешто се мора решити.

Pe

Odgovor kolegama iz Hrvatske i Slovenije:
Oprema je dislocirana jer se oruzana pobuna Slovenaca smatrala teroristickim aktom, po svim zakonima tada jos postojece SFRJ i verovalo se da ce biti ugusena snagama JNA.
Zbog toga je oprema kao velika vrednost spasavana iz podrucja zahvacenih nemirima.
Niko nije hteo da“pokrade“vas.Niti iko porice da su jednako sve republike SFRJ ulagale u razvoj zajednicke vojske.
Nazalost nije ugusen ustanak,izbili su napadi na JNA u Hrvatskoj a zatim i rat u Bosni sve do „Oluje“ u kojoj su MiGovi Hrvatske vojni korisceni.
E sad da li bi iko normalan u sred rata davao vojne masine protivnickoj strani koja ubija Srbe gradjane Slovenije Hrvatske i Bosne i Hercegovine i Srbije?
Nemojte biti naivni i u Hrvatskoj i Slovenini je mnogo svegs iz Srbije oteto i nikom nista.
Dakle optuzbe za lopovluk su jos jedna anti-srpska propaganda kao produzetak rata protiv jedinog objedinjujuceg naroda na Balkanu-Srba.
Hajde zavrsite taj rat jednom

Odgovori
Go

Kad se nesto zeli uraditi uvjek postoje nacini da se to uradi.
Kad se nesto ne zeli uraditi uvjek postoji razlog da se to ne uradi.
To sto smo svedeni na dva lovacka aviona, tuga.
To sto su namladji transportni helikopteri uvezeni prije 18 godina, polovni ( 1 od 2 smo izgubili proljetos), tuga.
Pitanje je do kad mogu gazele…
Uglavno imamo zestoke probleme sa vazduhoplovstvom i nesto se ne vidi da se ista rjesava.Ustvari nalaze se razlozi da se vazduhoplovstvo ne obnavlja. ( osim Lasti i Piper Seneke).

Odgovori
Ht

Тачно,није респективна сила 12 МиГ-ова 35,није ни 22,али не заборавите у том робном кредиту са Русима био је понуђен комплетан ПВО:С-300 ПМУ(помињао се и С-350)-системи великог домета,Бук М2 извозна варијанта М3-системи средњег домета и Панцир С-1-систем малог домета за заштиту од крстарећих ракета,беспилотних летелица итд…Е са тим’ би закључали наше небо (пре свега од НАТО агресора),а што се тиче авиона они су више типа за полетање и пресретање од евентуалних терористичких напада са путничким авионима,пара никад неће бити,тај робни кредит се процењивао на око 1млд $,а не заборавите ми смо од Руса узели кредит за модернизацију железница 2009.године у вредности од 900 мил $ и шта је са тим парама осим што смо узели швајцарске возове(који не могу да иду на 90% наших пруга)у вредности од 100 мил $….

Odgovori
ja

Lepo kazes prijatelju….

12 srpskih tajkuna koji su ojadili ovaj narod treba za uvo i svaki od njih da kupi po jedan avion,a obuku i delove nek plati drzava☺

De

Ako bi išli na modernizaciju Mig 21 trebalo bi je uraditi planski. Neophodan je detaljan pregled zmajeva aviona koji bi potvrdio da li ih uopšte postoji 9 komada koje bi se isplatilo remontovati. Što se tiče motora jedina zemlja koja još uvek raspolaže rezervnim delovima je Kina. Chengdu J-7 je kineska varijanta Mig 21 koja je još uvek zastupljena u RV Kine (proizvodja novih letelica je prekinuta 2013 godine), a leti u još mahom u nekim RV afričkih zemalja. Verovatno da Kinezi poseduju, i mogu proizvesti određene količine rezervnih delova za motor što je ustvari i kritična komponenta po pitanju delova. Modernizacija elektronike?! Pitanje je koliko toga bi se uopšte moglo modernizovati na oko 60 godina starom konceptu. Ako se već ide na digitalizaciju 9 letelica Galeb (kako je pisano ranije jedan u Nemačkoj, a ostalih 8 u Srbiji) po analogu bi trebalo istu u što je moguće približnijem obliku uraditi i sa ovih 9 komada Mig 21 (ukoliko je to uopšte tehnički izvodljivo). Time bi prelaz sa trenera (Galeb) na nadzvučni avion za pilote bio bezbolniji. Naravno da bi digitalizaciju trbalo uraditi što je moguće bliže modelu aviona koji bi se planirao za buduću nabavku kada ovoj „skidaj uši-krpi dupe“ polueskadrili isteknu svi mogući resursi, kako bi opet prelaz na novu letelicu bio što bezbolniji za pilote!

Odgovori
Al

Ne razumem zasto se u komentarima provlaci misljenje da bi remont u Ukrajini bio problematican zbog odnosa sa Rusijom? Sta, ukrajinci su gadljivi na $ a rusi kao i sami ne rade nista sa njima? Dobro u poslednje vreme ima slucajeva prekida saradnje u avio industtriji ali imate gomulu drugih primera gde saradjuju. Sto bi se rusi potresli zbog posla koji oni ne rade a u simbolicnom obimu. Niti ce nekoliko 21-ca narusiti nekakav balans u regionu a i sire. Samo je problem nedostatak novca, inace sve moze da se sredi. A da li je odrzanje keceva dobro ressenje, po meni je autor dao odgovor, ali alternativa je na zalost nula.

Odgovori
Ra

Sve što se u javnosti priča je samo dobar paravan a suština je da nas vode u smeru ka NATO-u…Velika je laž da Srbija ne može nabaviti 12 MiG 29 M ili recimo neke od modernizovanijih verzija MiG 29…Sve što je bazirano na ruskoj tehnologiji se po pravilima pristupanja u NATO uništava a kasnije će banana države sa marionetama izdajničkim dobiti izrabljene avione i tehniku amerikanaca i ekipe…Ta priča će najmanje duplo da košta Srbiju ali zadatak i jeste ovih kojise bave medijima da se to propagandom zataška…Srbija se prvo mora izboriti da u Beogradu nema slepce izdajničke koji za šaku dolara prodaju majku rođenu pa tek onda moramo podizati PONOVO iznutra razorenu Srbiju…Ne bih se iznenadio da ovaj komentar ne bude objavljen ili izbrisan…

Odgovori
Yr

Ta priča o NATO-u koji se plaši jake srpske vojske sa prejakih 3 aviona je šuplja kao sito. A o „neverovatnoj“ zaradi koju bi zapad ostvario prodajom celih 10-12 aviona svoje proizvodnje da i ne pričamo. Zar stvarno verujete u te priče koje plasiraju upravo oni koji su najodgovorniji za ovakvo stanje i tako se pravdaju? Pa gde su ti zapadni avioni koje nas „teraju“ da kupimo i tako im omogućimo „astronomsku“ zaradu jer smo „strateški“ kupac naoružanja i vojne opreme u svetu?
Naš jedini problem su lopine u politici koji novac troše na političko zapošljavanje, 120 vladinih agencija za sve i svasta i izbore svake dve godine, pa za institucije koje su esencijalne za državu ne ostane ništa. Kamo lepe sreće da nas neko natera da obnovimo vazduhoplovstvo bilo sa zapada ili istoka, ali od toga nema ništa.

Pe

Bravo Živojine! Svaka čast na tekstu i analizama uz ipak male, nadam se nenamjerne greškice!
A što je rješenje? Pa naravno veće izdvajanje za sve ukupne troškove, odnosno troškove obrane, ne samo za troškove nabave aviona, nego što je kud i kamo važnije POSJEDOVANJA aviona. Nabavna cijena predstavlja samo “vrh ledene sante“, odnosno 1/9 ili 1/10 ukupnih troškova eskadrile aviona!

Rješenje je nabava nekoliko rabljenih MiG-29, ili novih MiG-29M, ili MiG-35, ili čak Su-30? Pa kakvo je to rješenje kad SADA, TRENUTNO, RV Srbije jedva održava i leti 3+1 MiG-29!?!

Nije toliko problem nabave aviona, politika lupi šakom o stol, uzme pare masi birokrata i nabavi avione, to nije toliki problem, narod i masa ljudi koji žive na i od državnog budžeta se nakon toga malo bune, politika ubaci neku nacionalističku ili militarističku foru i na kraju sve to prođe.

A što dalje? Što sa opremom, održavanjem, naoružanjem, obukom, stotinama i stotinama problema? I onda se ima isto što se ima i sada i onda se opet svi pitaju što i kako dalje?

Pa zapitajte se ljudi koliko je do sada država Srbija od kada više nema SFRJ u zadnjih 25 godina u komadu izdvojila za neki vojni program? Koliko 100-tina milijuna Dolara ili Eura?

Hrvatska je ipak do sada imala barem jedan takav veliki program, nabavu 126 Patria AMV 8×8 za oko 280 milijuna Eura, a da još nismo ni nabavili oružanu stanicu u kalibru 30 mm, nego samo Protector M151!

Koliko je država Srbija imala takvih sličnih kapitalnih ulaganja u zadnjih 25 godina?

Kada si odgovorite na ta i slična pitanja biti ćete bliže odgovoru na pitanje kada će Srbija nabaviti nešto drugo osim MiG-21 i MiG-29.

Odgovori
ba

Tako nekako

DW

Već duže vremena pratim na ovom portalu sagu o nabavci novih višenamenskih lovaca za RV. Imam utisak da se svakom predlogu traži mana. Te MIG 29M/M2 ne valja jer je proizvođač izgubio renome, a onda se predlaže kao rešenje slovački MIG-ovi (čista kontradikcija), za skupe avione nema para, za kineski J10B mora da se čeka dok se Kinezi prvo opreme, sada ni remont MIG-ova 21 nije dobro rešenje…pa te Miraži iz UAE. Hoće li cenjeni autori ovih članaka predložiti išta ili naći nekog stručnog da taj predloži? Ono na šta se ide kada je u pitanju lovačka avijacija VS je njeno gašenje kada piloti omatore, a mladih pilota ne bude. To je istina.

Odgovori
ma

nista od toga Srbija sjedi na 2 stolice dok se ne odluči kojim putem ili opet rusi rusi rusi pa kad zagusti nigdi rusa , nedaju vam jedan dio za mig ili evropa . Tek tad se ozbiljno moze razgovarat o ozbiljnoj dugoroćnoj nabavi svega ovako nikako , rusija u embargu vi bi oruzje od njih a i popuste i donacije od druge strane! Vi ruse drzite ko svetce a oni vas ko pokemone ko nas ameri ali odriši kesu potroši nešto para kupi pa tek onda donacije! ali prvo izbit jednu stolicu i prestat glavinjat nit tamo ni amo!

Mi

МиГ-21 је ловачки авион 2. генерације, а већ је почела серијска производња ловачких авиона 5. генерације. Заиста ми се чини да ремонт нема смисла.

Мене највише занима какве су жеље наших пилота. На којим ловцима би они желели да лете? Сећам се да је пре неких 2 године један војни пилот рекао да би он највише волео Тајфун.

Odgovori
Pe

Miloše želje su jedno, a okrutna stvarnost i istina nešto sasvim drugo! Svi smo mi kao djeca i mladi imali želje i snove, a što smo i gdje smo sada kao odrasli ljudi? Samo nekima su se ostvarile neke želje i snovi. A koliko koštaju ti snovi? Puno! “Najsiromašnija“ država koja trenutno koristi Eurofighter je Austrija koju je taj program koštao oko 1.7 milijardi Eura za 15 Eurofighter Tranche 1.
Ima li Srbija i može li Srbija izdvojiti oko 1.5 milijardi Eura za 12 NOVIH Eurofightera? Ili oko 1 milijarde Eura za JAS-39 ili F-16? Što još preostaje od novih i “povoljnih“? J-10/FC-20 još nije na prodaju i Kinezi ga osim Pakistanu kao FC-20B nisu ponudili nikome. Preostaju još jedino MiG-29M, MiG-35 još uvijek barem slijedeće 2-3 godine NE, dok ga Rusi ne istestiraju, JF-17 i FA-50.
I opet problem kao što mnogi misli nije toliko u NABAVI, nego u POSJEDOVANJU tih zrakoplova. Pogledajte sadašnje stanje, RV Srbije posjeduje 4 MiG-29 od kojih su 3 u letnom stanju!
Čemu nabavljati 2, 4, 6 ili neznam koliko rabljenih ili novih MiG-29 kada SADA, TRENUTNO od 4 MiG-29 leti njih 3 i to koliko sati? 20-30 sati naleta godišnje!?!

Vo

Pita se ne pravi od dreka! Na moju veliku žalost RV je izgubljen slučaj. Rezon je jednostavan, koliko para toliko muzike.
Avioni koji se stavljaju u fokus su ustvari samo sredstvo. Kadrovi bi trebali da budu osnovni resurs, a kadrovi su se osuli, usalili, uležali i ostali svijetu mitova iz 80-tih. Ostatak kadrova je tehnološki pregažen tako da je izgubljen u vremenu i prostoru. Treba prekinuti sa samozavaravanjem i raspustiti ostatak ostataka RV-a.
Bio bih neizmjerno sretan da imamo malo, moderno i efikano RV.

Odgovori
Mi

Sta je sa opcijom remonta MiGova 21 i 29 u Poljskoj? Koliko sam citao, cilj im je da postanu regionalni centar za remont i osavremenjivanje sve ex SSSR opreme u istocnoj Evropi. Koliko se secam oni su i svoje MiGove 21 remontovali. Za 29ke znam da se digla velika prasina (modernizacija Bugarskih MiGova 29) zato sto se RSK MiG buni posto nema licenci u Poljskoj za to, ali me interesuje prica za 21ice.

Odgovori
gi

Poljaci rade remont Mig29, ali su Mig21 odavno izbacili iz naoruzanja. Ostali su im Su20/22, ali gledaju da ih zamene novijim avionima – Lokheed im je vec ponudio F16, dok im je USA Senat dao i odobrenje za F35. Sta vise, Mig29 im je raspoloziv 40-50% i imaju sve manje delova, tako da RV POL vec lobira za zamenu Mig29 kada i Su20/22 i u tom cilju su vec pokrenuli kampanju – simulacije gde F16 pobedjuje, veci troskovi, nema delova… Procenjuju da bi sa novih 48 F16 ustedeli, podigli operativnost i vojnu moc umesto svih Su i Mig aviona koje poseduju.
Posto Slovacka primi Gripene i Bugarska uzme F16 (polovne iz neke NATO drzave, za sada Belgijske ili Holandske, mada su im Grci ponudili F16c), Poljska ostaje jedini korisnik Mig29 u EU i NATO, sto ne zele ni oni, ni NATO, posebno jer su dobili zadatak zastite pri-Baltika od eventualne Ruske agresije…
Migu 29 su polako odbrojani dani – Rusi su stavili 150+ komada u rezervu (svi ne mogu na SMT standard da se unaprede), Vijetnam planira da ih zameni sa SU30, Kazahstan i Belorusija isto. Sta vise, sem sa nosaca aviona, smatra se da je moderno ratovanje prevazislo cak i Mig35, te je Mig poceo da radi na novom lakom lovcu, nasledniku Mig29/35, koji bi bio jeftiniji od PAK-FA, i kojeg bi suplementovao u misijama (koristili bi tehnologije sa projekta 1.44 i sa PAK-FA)

Mi

Bas cudno, obzirom da sam citao skoro (na Avio… nesto ili Aero…nesto, strani sajt) da su Poljaci modernizovali avioniku na MiGovima 29 i da ce ih zadrzati do daljnjeg. Iz istog razloga Bugari gledaju da modernizuju svoje 29ke u Poljskoj zato sto su im mnogo jeftinije od nove eskadrile 16ica ili Gripena (za ove dve potonje opcije potrebna je milijarda evra u kratkom roku koju Bugarska jednostavno nema). ‘Aj’, bas bih mogao da iskopam link…

Mi

evo linka o modernizovanim poljskim 29kama _http://theaviationist.com/2013/03/18/polish-fulcrums/ (nadam se da nisam prekrsio neko pravilo foruma), a sad stizu i Bugari….
_http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/08/31/poland-modernize-6-bulgarian-mig-29s/71482392/

gi

Moja greska, Vijetnam je zeleo da zameni Mig21 sa Mig29 ali se odlucio za Su30, kojih planiraju jos da naruce, iz vec navedenih razloga.

gi

To ti je razlika izmedju ozbiljne i neozbiljne drzave.
Naime, 40god je max zivotni vek Mig29, sto je 2030, obzirom da je najmladji Mig29 koji su dobili od Nemacke proizveden 1990.god. Medjutim, vec 2020 ce avioni poceti da im izlaze iz upotrebe te kao svaka ozbiljna drzava koja zeli da zadrzi kapacitete vec planiraju avione kojima bi zamenili Mig29 koji izlaze iz upotrebe. Uzimajuci u obzir da je proces odabira aviona relativno dug, 3-7 godina zavisno od drzave poslednjih godina, te da je potrebno jos najmanje 2-3 godine da se ugovoreni avioni proizvedu i isporuce, te da je potrebno pratiti tehnologiju u medjuvremenu (generacije u avionici se smenjuju na 3-4 godine, sem u Srbiji koja je zaledjena u doba SFRJ), Poljaci su uradili najosnovnije unapredjenje avionike na Mig29 i poceli su da razmisljaju sta dalje… Iako su sada dominantno okrenuti protiv Rusije, uvek obazrivo gledaju i na Nemce i Nemacku odluku od pre 2 meseca da se pokrene program naoruzavanja vredan dodatnih 22 milijarde EUR na planirani budzet do 2021.
Bugari planiraju da modernizuju svojih 6 aviona, ali i oni sami i sam NATO znaju da je to nedovoljno, ali je neophodno jer rizikuju izbacivanje ovih aviona van upotrebe do 2017.g., a time bi i Bugarska ostala bez lovacke komponente i ne bi ispunjavala obaveze preuzete kao clanica NATO pakta.Proslogodisnja poseta US Senatora je delom i bila u vezi nabavke F16ca.
Da citiram bugarske Novinite dec 13, izjava RV Bugarske – Shortly before New Year’s Gen. Rumen Radev who is in charge of the working group of the Bulgarian Defense Ministry for the purchase of the jet fighters for the Bulgarian Air Force noted that the offers covering Bulgaria’s requirements for the deal include new planes from Swedish producer Gripen, second-hand Eurofighters from Italy, and second-hand F-16s from Portugal.
Novembra 2014. g. sama USA DSCA je odobrila Peace Xenia IV paket – nabavka 30kom F16 block 52+ i modernizacija starijih, u okvoru kojeg je uracunata prodaja ili lizing Grckih F16 block 30 Bugarskoj:
Bulgaria has been looking to purchase 6-8 NATO-compatible fighters since 2006, but their economy is small and so is their defense budget. Even that won’t replace their existing fleet of 6 MiG-21s, 15 MiG-29s, and 14 Su-25s, most of which will need to retire soon…. Greece doesn’t seem to be offering its newer Block 52s, which means that Bulgaria would probably be getting 25 year old Peace Xenia I F-16C/D Block 30s, powered by GE’s F110 engine. They can carry reconnaissance pods and fire AGM-88 HARM radar-killer missiles and AIM-7 Sparrow medium range air-to-air missiles, but they would need further upgrades to use weapons like the far superior AIM-120 AMRAAM medium range air-to-air missile, or GPS-guided weapons like JDAM, JSOW, etc.
ALi prepoznaju i da SAAB sa Gripenom ima velike sanse: Note that Saab’s JAS-39C/D Gripen fighters already have a proven leasing history, and offer a wider range of capabilities than F-16 Block 30s. They are flown that way by fellow NATO members the Czech Republic, Hungary, and soon by Slovakia.
Prosto, pola NATO drzava nema mogucnost prihvata i otpreme Mig29 na vezbama, posebno jer se na vezbama praktikuje mesanje – npr, da su avioni i piloti iz Poljske, mehanicari iz Turske, pomocno osoblje iz zemlje domacina (npr Danske)… Sam Gripen A/B je imao velikih problema u okviru NATO, te je zato C/D verzija full-NATO kompatibilna… NATO je ostavio Slovackoj, Bugarskoj i Poljskoj da sami obezbedjuju svoje osoblje na vezbama, sto je Slovacima preskupo (jedan od razloga zasto idu ka Gripenu), Bugari biraju da ne ucestvuju ili ucestvuju u manjem obimu (kao i Rumuni i Hrvati) dok su Poljaci nasli racunicu da im je bolje da zadrze Mig29 i salju svoje osoblje dok ne kupe nove avione.

gi

Poljaci su inace preuzeli na sebe, u saradnji sa drugim NATO drzavama (vecinom ex-Warsavske drzave) projekat odrzavanja ruske vojne tehnike NATO drzava u cilju smanjivanja zavisnosti od Rusije, dok se data oprema ne izbaci iz naoruzanja NATO drzava…
Poljaci za to imaju podrsku USA, zadrzali su svoje fabrike koje su svojevremeno i proizvodile delove i same avione, i rade u kooperaciji dominantno sa Cesima i Ukrajincima.
Nisam napisao u vezi Grka – rade dopunu Peace Xenia IV sa novim avionima, obzirom da im uslovima MMF, ECB i drugih kreditora nije omogucena kupovina novih aviona…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dogma na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

I podrsak za Suhoj da se konacno odrekao zelenih felni na avionima! Znaci pakao kada vidim moderne avione i zelene felne is sssr-a

14. Feb 2025.Pogledaj

Zivko na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

Rusija je 2013 godine oprostila Alžirskoj Narodnoj Demokratskoj Republici cak 4,7 miljardi dollara sovjetskog duga osim Alzira dugovi su oprosteni i Avganistanu i Mongoliji - po 11 milijardi dolara.Vijetnamu i Siriji 10 milijardi. Iraku josam milijardi,, Libiji 4,5, Etiopiji 4 milijarde dolara i Laosu 700 miliona dolara. Jedina zemlja koja Rusiji nije oprostila „sovjetski dug“…

14. Feb 2025.Pogledaj

Jole7 na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

@Realni Koga je upropastio ovaj rat videće se sad kad budu mirovni pregovori. Šta misliš hoće li Ukrajna dobiti nešto ili će Rusi da zadrže Krim, Lugansk, Donjeck, Herson i Zaporožje. Ukrajna može da dobije samo demilitarizaciju i zabranu ulaska u NATO

14. Feb 2025.Pogledaj

Danilo na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

Nije tačno, odgovor na Raptor je trebao da bude MiG 144. Su 57 je projektovan mnogo kasnije

14. Feb 2025.Pogledaj

Petar R na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

@Petrovic Dusan Prosto bih se iznenadio da vi niste ostavili komentar u vasem stilu. Sad kad pogledamo sa distance od jedno 2 godine, i vidimo vase komentare na temu Rusija-Ukraina, rat, oruzije, Srpske nabavke, i slept covek bi video da apsolutno niste kompetentni na bilo koju navedenu temu, vec vise licite na influensera u pokusaju.…

14. Feb 2025.Pogledaj