Prošlogodišnju sezonu sektor poslovne avijacije završio je sajmom u Dubaiju. Ovogodišnju sezonu otvara sajam u Šangaju. Posvećen pre svega tržištu Azija-Pacifika, ne obiluje spektakučarnim premijerama. Ali je svakako dobra prilika da se sumiraju dešavanja između sa početka godine i da se analiziraju mogućnosti za dalji razvoj tržišta u ovom delu sveta.
Trenutno u regionu leti 647 poslovnih aviona. Zbog komplikovane regulative deo tih aviona registrovan je u zemljama van regiona (skoro 25% u USA). Ukupan rast broja poslovnih aviona u regionu za 2014. godinu bio je odličnih 15%. Mada, taj rast je trebalo da bude i veći ali nije usled drastično smanjene prodaje na tržištu sa najvećim potencijalom – Kini.
Kinezi su vlasnici skoro 40% svih poslovnih aviona u regionu a rukovodstvo ove zemlje objavilo je pravi rat mitu i korupciju koja je poprimila epske razmere. Rezultat je da mnogi potencijalni kupci u pokušaju da “ne bodu oči” odlažu kupovinu poslovnog aviona za neka druga vremena. Čak je i dosadašnja praksa registracije aviona u drugim zemljama privremeno nedelotvorna jer onog trenutka kada avion dodje po svog putnika (neformalnog vlasnika) on postaje predmet provere (čitaj: istrage).
Najzapaženiji proizvodjači na sajmu svakaku su Gulfstream i Dassault. Gulfstream ima najveće tržišno učešće u regionu od 30% a ove godine je isporučio 30 novih aviona i očekuje se da nastavi sa rastom broja isporučenih aviona i u 2015. godini. Novi modeli G650 i G650ER izazivaju veliko interesovanje. Prvo zbog činjenice da iz Pekinga (ili Hong Kong-a ili Šangaja) može da doleti do bilo kog dela Evrope, Afrike ili Severne Amerike – bez ijednog sletanja! Drugi razlog svakako je tehnologija po kojoj Gulfstream (uz Dassault) sada već ozboljno prednjači u odnosu na konkurente. U 2014. godini najviše su prodali manjih (jeftinijih) modela G450 i G550 što samo pospešuje očekivanja od modela koji su u fazi razvoja, novih G500 i G600.
Bombardier sa učešćem na tržištu regiona od skoro 26%, dobrom prodajom svog najvećeg modela Global 6000 i dobrim interesovanjem za nove modele Challanger (350 i 650), i dalje ostavlja utisak da sve više zaostaje za konkurentima Gulfstreamom i Dassaultom. A pisali smo dosta i prošle godine a i početkom ove o dešavanjima u ovoj kompaniji. Prognoze su se obistinile: nakon stopiranja razvoja novog Learjeta 85 i velikog pada akcija u januaru, smenjen je generalni direktor. Novo rukovodstvo fokusirano je da što pre sertifikuje komercijalne avione CS serije koji su u mnogome uticali na otežani razvoj modela iz segmenta poslovne avijacije. U Kini je predstavljena standardna (čitaj: ništa revolucionarno) ponuda, bez preterane inicijative da se učini značajan pomak na tržištu. Svi željno očekuju da se Bombardier ponovo posveti razvoju poslovnih aviona koji su i činili okosnicu tehnološkog i poslovnog razvoja kompanije.
Dassault, iako ne čini značajan deo tržišta u regionu kada je reč o do sada isporučenim avionima, beleži veoma značajan rast. Prodaja modela Falcon 7X potukla je sve rekorde i prevazišla sva očekivanja. Zato i ne čudi interesovanje koje izaziva njegov veći naslednik Falcon 8X – predstavljen u decembru a prvi let je imao već ove godine. Ilustracije radi, sa približno istom kabinom (1.5 metara manjom) kao Bombardier Global 6000, biće lakši 40%, trošiće 30-40% manje i imaće veći dolet za 700 kilometara. I sve to za 5 miliona dolara manje od Globala. Zato veliki broj potencijalnih kupaca ozbiljno računa na Falcon modele kao jedinu alternativu neprikosnovenom Gulfstreamu.
Dassault sa druge strane očigledno zna nešto što mi ne znamo pa je značajno investirao u regionalnu infrastrukturu: nakon otvaranja servisnog centra u Šangaju, na sajmu je najavljeno i skoro otvaranje novog servisnog centra u Pekingu. On će služiti pre svega za održavanje značajne flote Falcona 7X ali će i ponuditi 24/7 “aircraft-on-ground” održavanje. Ako samo pomenemo da će na lageru uvek imati rezervnih delova u vrednosti od 5 miliona dolara i da će rad centra nadgledati Dassault inženjeri, jasna je ozbiljnost sa kojom Dassault nastupa na regionalnom tržištu.
Embraer sa druge strane ima originalnu strategiju – proizvodnja aviona u Kini. U saradnji sa lokalnom partnerskom firmom već je sklopio i kupcima na testiranje isporučio dva primerka modela Legacy 650. Isporuka trećeg primerka očekuje se do kraja maja. Proizvodnja aviona u Kini, pre svega velikog modela poput Legacy 650, kao alternativa Gulfstream/Dassault/Bombardier trilingu svakako ima potencijala. Za sada je problem carina od 3% do 8% na uvoz komponenti koja je u osnovi trebala da stimuliše lokalnu proizvodnju i koja je za segment avijacije potpuno neprimenljiva. Očekuje se da zakonodavci u Pekingu prepoznaju problem i izuzmu avijaciju iz opšteg zakona. Do tada Embraeru ostaje da sklapa testne uzorke za poznate kupce.
Cessna, koja naravno nastupa kao deo Textron Aviation grupe, ne proizvodi velike poslovne avione te je slabo zastupljena na regionalnom tržištu. Ali i ona se odlučila da mu pristupi sa lokanim partnerom i proizvodi avione u Kini. Partnerska kompanija Cessna-AVIC Aircraft već je proizvela i isporučila prvi primerak modela Cessna Citation XLS+. Srećni kupac, kome će u toku godine biti isporučen još jedan primerak XLS+, je Šangajska kompanija FT Business Jets. Jedan od prvih čarter operatera u Kini računa na razvoj tržišta poslovne avijacije unutar Kine. Naime, kompletan vazdušni prostor Kine je pod kontrolom i upravom vojske i poslovna avijacija je uglavnom bila bazirana na medjunarodnim letovima (u/iz Kine). Postepeno otvaranje lokalnog vazdušnog prostora za letove poslovne avijacije unutar zemlje svakako ima veliki potencijal. Manji avioni sa manjim doletom (poput modela XLS+) tek će biti traženi budući da će imati domet dovoljan za letove unutar Kine. Promena carinske regulative svakako će pozitivno uticati i na proizvodnju i prisustvo Cessnae na regionalnom tržištu.