Skupština Srbije vanredno raspravlja o Predlogu zakona o istraživanju nesreća u vazdušnom, železničkom i vodnom saobraćaju kojim se uređuje postupak i predviđa da istrage o udesima i ozbiljnijim nesrećama vodi novi Centar za istraživanje nesreća.
Centar će biti zadužen za sve tri vrste saobraćaja (osim drumskog) koje obuhvata Predlog zakona.
O svakoj istrazi Centar sastavlja izveštaj i daje bezbednosne preporuke, a dužan je da obavesti žrtve, njihove srodnike ili da javno objavi informacije o utvrđenim činjenicama, toku istrage, pod uslovom da se ne utiče na istražni postupak i da se obezbedi zaštita podataka o ličnosti, stoji u predlogu.
Svi učesnici u udesu imaće mogućnost da budu saslušani i biće im omogućeno korišćenje rezultata istrage, a Centar i drugi nadležni za istraživanje udesa moraju okončati uviđaj na mestu udesa i ozbiljne nezgode u najkraćem mogućem roku tako da se što pre može popraviti oštećena infrastruktra i uspostaviti vazdušni saobraćaj.
Predviđena je i mešovita civilno-vojna komisija koja istražuje udese ili ozbiljne nezgode u kojima su učestvovali civilni vazduhoplov i domaći ili strani vojni vazduhoplov. Polovinu članova u toj komisiji imenovaće Centar, a ostatak ministar odbrane.
U slučaju da strani vazduhoplov pretrpi udes ili ozbiljnu nesreću na teritoriji Srbije, učešće u radu moći će da imaju i međunarodne organizacije za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda. Sarađivaće se i sa nadležnima za istraživanje udesa u državama članicama Organizacije međunarodnog civilnog vazduhoplovstva (International civil aviation organization – ICAO) i drugim međunarodnim organizacijama.
Centar će voditi bazu podataka o udesima i ozbiljnim nesrećama koje će dostavljati u Centralnu bazu Evropske komisije. Zainteresovane države moći će da imaju uvid u podatke uz uslov čuvanja tajnosti podataka.
Rad Centra nema za cilj utvrđivanje krivične, privrednoprestupne, prekršajne, disciplinske, građanskopravne ili neke druge odgovornosti, već da pruži stručnu pomoć nadležnim pravosudnim organima koji vode istragu. Kako je predloženo, oni mogu Centru da dostave spise i isprave potrebne za vođenje postupka istraživanja nesreća ako se time ne ometa istražni postupak.
Centar će biti samostalan i nezavisan u svom radu, a predviđeno je da niko ne može da ograniči sadržinu i obim istraživanja, da utiče na sadržinu i obim istraživanja ili na obim i sadržinu bezbednosnih preporuka koje daje centar, stoji u Predlogu zakona.
Sedište Centra biće u Beogradu, a na njegovom čelu biće glavni istražitelj koji ima položaj direktora posebne organizacije i njega će postavljati Vlada na pet godina, na predlog premijera, bez javnog konkursa. Istražitelji koji će voditi sektore vazdušnog, železničkog i vodnog saobraćaja biće birani na konkursu.
Zaštita prava putnika
Skupština raspravlja i o izmenama Zakona o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju koje preciznije definišu prava putnika u slučaju da im je uskraćena usluga, odnosno u slučaju otkazivanja i kašnjenja leta
Prema rečima ministarke građevine, saobraćaja i infrastrukture, Zorane Mihajlović, cilj izmena je da se domaće zakonodavstvo uskladi sa direktivama EU, odnosno da prava putnika budu na prvom mestu.
Skupštinski Odbor za evropske integracije je uoči rasprave prihvatio u načelu Zakon o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju, kao i Predlog zakona o istraživanju nesreća u vazdušnom, železničkom i vodnom saobraćaju.
Jadranka
Још један паразит на нашим леђима? Докле више???
Сваког дана неко из Борда директора за управљање овом проданом земљом смисли „паметан“ начин како да удоми садашње, а зашто не рећи , и будуће кадрове (можда себи спремају одступнице у случају да их народ најури!?)..
И која је основна какрактеристика овог Центра сувих мозгова?
САМОСТАЛНОСТ и НЕЗАВИСНОСТ у раду (?!? од кога и чега – обавезно поново прочитати пасус образложења до краја), ИМАЋЕ најкомплетнију БАЗУ ПОДАТАКА (?!? зар то не би требало да имају надлежни органи, и хоризонтални и вертикално гледано ), НЕ УТВРЂУЈЕ НИЧИЈУ ОДГОВОРНОСТ (?!? дакле, само саветодавни орган) већ ће ПРУЖАТИ СТРУЧНУ ПОМОЋ ПРАВОСУДНИМ ОРГАНИМА (?!? значи, у поменутим седе нестручни кадрови).
Посластица остаје за крај – на челу Центра ће бити ГЛАВНИ ИСТРАЖИТЕЉ (?!? „независност“ се подразумева) кога БИРА ВЛАДА на 5 година, БЕЗ ЈАВНОГ КОНКУРСА (?!? сиц!).
Алал вера, ово је Н-та агенција, директорат, центар и др. који „помажу“ Влади да се носи са проблемима које јој ми, обични смртници, неуки и дивљи, стварамо самим својим постојањем. А „крем друштва и стручности“, независна до те мере да свако мало трче до Брисела, Берлина, Лондона и Вашингтона по накнадну дозу „стручности“, ојадише нас за вјеки вјекова!
Све то гледамо мирно, без отпора (бар у покушају), и исто тако идемо на „клање“ – кидање корења, преумљење свести и клањање лажним боговима, да се ‘ич не разликујемо од стада оваца.
Питам се није ли Радоје Домановић имао слику данашње Србије, пишући „Страдију“, а његов „Вођа“ отелотворење овог нашег ???
Биће да је тако, само ми то не схватамо (вољно или невољно).
Па ако је тако, а гласа отпора нема, нека нам буде како бити мора. У том случају немојмо нашу срамоту приписивати неком другом да нас не брани довољно (од нас самих, примерице Руси), и не називајмо пред Богом пријатељима све оне који нас годинама убијају, уз нашу дозволу (целокупна постава ЕУ и НАТО земаља) а што се звати има – противприродни блуд убице и жртве.
По свему судећи, спаса нам нема јер МИ ТО НЕ ЖЕЛИМО!
Но, срећом, и Домановић и Нушић су били визионари па ће остати траг за нама, ако нас на картама географским не буде више…
gile
Centar za istrazivanje udesa i ozbiljnih nezgoda u civilnom vazduhoplovstvu postoji vec vise godina, po ZVS od 2011.g.
E sada, kako radi to je druga i duga prica.
Sada se Centru prosiruju nadleznosti na zeleznicki i vodni saobracaj