Kako jutros prenosi „Blic“ Ministarstvu odbrane stigle su četiri ponude za kupovinu novih helikoptera.
Prema pisanju ovih novina ponude su poslale ruske firme, privatna „Avia Liga“ i državna kompanija za izvoz naoružanja „Rosoboronoexport“, „Airbus (Helicopters)“ kao i „Agusta Westland“.
Kako „Blic“ tvrdi, pozivajući se na izvor iz Vlade Srbije, „Avia Liga“ ponuda za Mi-17V-5 je najpovoljnija – 13,82 miliona dolara, po jedna „Super Puma“ i „Kuguar“, kako navodi „Blic“ ponuđene su u paketu za 35 miliona dolara.
Novac za nabavku helikoptera je „rešen“, piše „Blic“, i prema njihovim informacijama prvi helikopteri bi ušli u naoružanje RV i PVO do kraja godine.
„SDPR“, nosilac posla nabavke helikoptera za vojsku, tražio je i druge ponude svetskih proizvođača, završava „Blic“.
Kako je Tango Six prvi pisao, „Rosoboronoeksport“ je preterao sa prvobitnom cenom a opcija ekskluzivne kupovine od „Airbus Helicoptersa“ mogla bi da uključuje i nabavku civilnih helikoptera kao i širu industrijsku saradnju na drugim projektima.
Sale
Nije mi skroz jasno…
Nabavljamo znaci 2+2 iliti 4 helića….
To je prilicno mala cifra. I za 4 komada mi uvodimo dva diametralno razlicita proizvodjaca sa komplet drugom opremom, motorima, delovima, obuci, sop’s itd?
Dali to ima smisla? Po mome misljenju nema!
Ajde da se odluci za jednog proizvodjaca, uzmu ta hitno potrebna 4 komada i onda dalje u partnerstvu sa istim razradi dugogodisnji plan, da nam na primer svake godine stize po jedan novi helić…
Ovako ima da zuje dok prvom ne istekne resurs ili trebadne na remont i posle ce kupi prasinu!
Jovica
Videćemo da li će od svega uopšte biti nešto. Opcija kupovine po jedne Super Pume i Kuguara bi u svakom ozbiljnijoj državi bila besmislena, pošto je preskupo uvoditi novu logistiku i raditi obuku ljudstva za po samo jedan helikopter . Međutim, pošto je ovo Srbija ništa nas ne može iznenaditi .
Nikola
To je vise politicka odluka nego strateska, kao i uvek kad mi kupujemo naoruzanje. Necemo da se opredelimo za Rusiju ili NATO nego cemo po malo od svakoga.
Druga stvar je sto ugovor sa Airbus-om donosi jos par stvari osim helikoptera. Ocekuje se dalja saradnja (koja se vec godinama spominje) a ovo bi navodno trebalo da bude prvi korak. Iako je uvodjenje njihovih helikoptera ligisticki skuplje, dugorocno se moze isplatiti.
Jovica
Ideja da će se kupovinom dva helikoptera ostvariti neki politički uticaj je budalaština. Pogotovu kad se zna da nas te iste zapadne zemlje doživljavaju kao koloniju, a i da su bogami kad naredi Veliki Tata spremne da se odreknu i mnogo lukrativnijih ugovora (Mistrali, Gadafijevi planovi za modernizaciju avijacije i.t.d…. )
Naša zemlja je mala i siromašna, i kao takva prvo mora da vodi računa o ceni nabavke i ceni eksploatacije . To u startu isključuje svaku priču o vazduhoplovima zapadnog porekla, a za problem helikoptera jedina realna opcija su Mi-8 i njegovi derivati . S tim da s obzirom na pomanjkanje novca nije loše razmišljati čak ni o nabavci polovnih pa remontovanih . Sve ostalo je besmisleno rasipanje para.
Goran
Uvijek je nabava, posebno vojne tehnike i opreme, politicko, a ne racionalno i strucno pitanje. Na zalost razuma i struke…
Dusan
Super Puma i Kuguar su isti helikopter,Kuguar je vojna verzija moze da ima i naoruzanje a Super Puma je transportni helikopter.
Oba imaju cetvorokanalni auto-pilot sa „howering modom“
Da ga je nesrecni Mehic imao sve bi bilo drugacije.
Jovica
Automatsko lebdenje postoji i u nekim verzijama Mi-8, Mi-24 tako da verujem da ga je i Mi-17 koji se srušio imao. Samo, to nije nikakva magija kojom se vrši automatsko sletanje pri lošim vremenskim uslovima . Postoje i takvi sistemi, ali za njih je potrebna pre svega oprema na aerodromu/heliodromu gde se vrši sletanje .
gile
Cena helikoptera naveliko zavisi i od opreme…
U slucaju Kuguara, cena ide u rasponu do 4.7 miliona EUR (pri cemu je pravi PO helikopter)!
Sve mi se cini da cemo opet da uzmemo najjeftinije i ujedno najgore, bez nekih minimuma kao sto su FLIR, A/P, FADEC…
A onda ta varijanta bude najskuplja…
PeroZ
A da vaši probaju u paketu rješiti vućinu problema?
I “srednji transportni helikopter“ (Puma, Super Puma, Cougar), laki helikopter Gazelle, modernizacija na standard G-4MD, neki laki avion za osnovnu obuku, …
Dalo bi se puno toga srediti, a suradnja, paketi opreme i cijene bi onda bile sasvim drugačije!
dusan grbic
Mil 17 koji se srusio nije imao ni auto pilot akamoli. „howering mode“ Imaomje samo stabilizator koji na postognutoj putnoj visini drzi pravac.
„Howering mode“ se koristi da bi se izbegla situacija. „nepravilnog polozaja“ u koji je nesrecni nas Mil 17 upao.
Modernije varijante Mil17 imaju trokanalni auto pilot bez pravog “ howering moda“
oldandbold
U redu je , Dule:-)
dusan grbic
Nema tu „u redu je Dule“ vec se drzimo precizno tehnickih performansi bez „bratske Ruske ljubavi“
Inace kuguar francuske vojske u Avfanistanu ima servisabilnost 96 procenata.Tomsu javni neemotivni podatci.
PeroZ
Kako ovi vaši obećavaju i pričaju najvjerojatnije će biti do kraja 2015. Vojska Srbije 2 nova ili rabljena Mi-17 i do sredine 2016. MUP Srbije 2 nova ili rabljena, vjerojatno EC-135 koji su bili nedavno i predstavljeni MUP-u Srbije, doduše od Slovenskog MUP-a. Kada napokon uđete u EU grebite se za helikoptere kao Estonci, Litvanci, Latvijci, Poljaci, Slovenci, mi u Hrvatskoj i svi ostali. Samo gledajte da ih tražite za MUP, GSS, SAR ili HEMS, vojne helikoptere EU ne sufinancira!