Četvrta po redu vazduhoplovna vežba ‘’Air Solution’’ vazduhoplovnih snaga Srbije i Rumunije počela je juče na aerodromu Batajnica. Taktička vežba trajaće tri dana i izvodiće se u vazdušnom prostoru Srbije i Rumunije.
Cilj vežbe je podizanje nivoa sposobnosti RV i PVO u kontroli i zaštiti vazdušnog prostora kao i zaštite vazduhoplovnih snaga u toku izvođenja operacija. Ovom vežbom ujedno će se podići sposobnost Komande RV i PVO za planiranje, izvođenje, međunarodnih vežbi sa vazduhoplovstvima zemalja u okruženju.
Scenario vežbe je vrlo sličan scenarijima iz prethodnih godina. Započinje presretanjem transportnih aviona – na Batajnicu je juče sleteo rumunski transportni avion C-27J ‘’Spartan’’ koga su prvo presreli srpski lovci a zatim ga dopratili do aerodroma Batajnica. Isto je bilo i sa srpskim avionom An-26 koji je sleteo u Rumuniju.
Juče je ujedno izvršeno i prebaziranje borbene avijacije srpskog i rumunskog vojnog vazduhoplovstva, koje je po preletanju državne granice bilo presretnutno od strane lovačke avijacije domaće zemlje a nakon vizuelne identifikacije uz lovačku zaštitu dopraćena do aerodroma. Na Batajnicu su sletela dva lovca MiG-21 LanceR-C. Na vežbi ‘’Air Solution 2015’’ učestvovaće gotovo sve jedinice RV i PVO Vojske Srbije.
U prethodne tri vežbe koje su održane 2009, 2011 i 2013. godine radilo se na podizanju nivoa interoperabilonosti RV i PVO Srbije i Rumunije i tada je znatno unapređena vojna saradnja dveju zemalja. Tokom tih vežbi, koje su se takođe održavale istovremeno u vazdušnim prostorima Srbije i Rumunije, vežbovni operativni centri oba vazduhoplovstva su razmenjivali informacije o situaciju u vazduhu.
Jedna od glavnih tema vežbi obično su bili zadaci presretanja lovačke avijacije neidentifikovanih aviona i simuliranje njihovog prinudnog prizemljenja. U srpskom vazdušnom prostoru neidentifikovan bi bio rumunski transportni avion a u rumunskom srpski. Jurišna avijacija bi izvela vežbu neposredne vatrene podrške trupama na zemlji a helikopteri bi izveli simulaciju traganja i spasavanja oborenih pilota.
U vežbi 2009. godine sa srpske strane učestvovala su dva aviona MiG-21 iz 101. lovačke avijacijske eskadrile, dva G-4 iz 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile, jedan transporter An-26 iz 138. transportne avijacijske eskadrile, dok su sa rumunske strane učestvovala četiri aviona MiG-21 Lancer i jedan osmatrački avion An-30. Vežbu su na zemlji pratile jedinice 250. raketne brigade i 126. brigade vazdušnog osmaranja, javljanja i navođenja.
2011. sa srpske strane bilo je dva aviona MiG-29, jedan An-26 i 4 G-4 a Rumuni su imali dva MiG-21 i jedan An-26 a 2013. dva srpska MiG-21, četiri G-4, jedan An-26, dva Mi-8T i jedan Mi-17 dok su rumunsku stranu predstavljala ukupno četiri lovca MiG-21 Lancer-C, jedan transporter C-27J i tri helikoptera Puma.
Kadrovi sa vežbe 2013. godine:
Slobodan
Zar rumuni nisu radili modernizaciju mig 21? Ovo je taj lancer ako se ne varam? Pitati mozda njih da li ih zanima? A takodje rade licencno helikoptere. Mozda komsije nesto mogu da ponude interesantno.
Живојин
Да радили су модернизацију.
Више на:
http://tangosix.rs/2013/29/05/rumunski-kopljanici/
Slobodan
Procitao hvala na info. Pa nije to tako lose radili sa elbit-om. Jedino nisu menjali motor. Moze mozda i za nas nesto slicno, pa da migovi mozda dobiju drugu namenu, npr. Izvidanje, elektronsko ometanje, ili da postanu ground attack avioni. Mozda malo nategnuto ali videti sta sa njima a ne baciti kao sto bacuske predvidjaju. U svakom slucaju sa rumunima moze neki kontakt da se ostvari ne bi bio prvi put da saradjujemo.
Живојин
Данас тако нешто готово да није реално. Мало ко у свету се данас бави МиГ-овима 21. То је требало урадити пре 5-10 година. Сад је чини се већ касно.
Slobodan
Da video sam u clanku koji ste postavili koje je godine to radjeno i verovatno je kasno. Vreme je za zasluzenu penziju. Imate mozda neki clanak za helikoptere koje su radili(rade?)?
Живојин
Мислите ли на израелску модернизацију хеликоптера или на производњу хеликоптера у Румунији?
slobodan
Na helikoptere koje rade u Ruminiji po licenci Francuza mislim.
slobodan
U rumuniji- greska u kucanju.
Живојин
Румунија је по лиценци производила хеликоптере Пума, данас врши само ремонте, модификације и модернизације хеликоптера Пума, Супер Пума и Делфин.
Jovica
Rumuni imaju problem upravo sa isticanjem resursa motorima i još nekim sklopovima na njihovim Lancerima, koji se više nigde ne proizvode . Da stvar bude još gora, maksimalno su pogoršali svoje odnose sa Rusijom tako da je pitanje koliko će i njihovi avioni još leteti .
Inače, odavno se govorka kako su ove vežbe sa Rumunima uvod u „zajedničku“ kontrolu našeg vazdušnog prostora sa njima, pošto su nam od okolnih zemalja oni nekako najmanje neprijateljski raspoloženi .