U jučerašnjem saopštenju za medije rumunska vazduhoplovna industrijska grupa Aerostar podsetila je da je prošlo 20 godina od prvog leta modernizovanog borbenog aviona MiG-21 Lancer. Aerostar dalje navodi da je ovaj program modernizacije, nastao u saradnji rumunskog Aerostara, izraelske kompanije Elbit Systems i RV Rumunije, najkompletnija i najnaprednija modifikacija borbenog aviona u istočnoj Evropi.
Ukupno je modernizovano 110 aviona u tri različite varijante – Lancer A koji predstavlja jurišni avion za blisku podršku, Lancer B – dvosedi avion za obuku i dejstva vazduh-zemlja i Lancer C – lovačka varijanta. U svim ovim verzijama avion je postigao kompatibilnost sa navigacijskim i oružanim sistemima koji su operativni na avionima koji se upotrebljavaju na zapadu.
Početne definicije zahteva rumunskih vazduhoplovnih snaga kao i uspešna realizacija modifikacija od strane Aerostara i Elbita, podjednako su važne za uspeh ovog programa. Danas se MiG-21 Lancer i dalje nalazi u prvoj borbenoj liniji RV Rumunije i ostaje potpuno funkcionalan i kompatibilan u poređenju sa savremenim borbenim avionima, kaže se u saopštenju Aerostara.
Dvadeset godina neprekidne službe modernizovanih aviona, uključujući i učešća u međunarodnim misijama, potvrđuje uspešnost programa koji je nastao na osnovu dobrih i vizionarskih odluka koje su donete pre dve decenije.
Dok obeležava 20 godina od prvog leta MiG-a 21 Lancer, Aerostar ističe i da je, pored samog programa modernizacije, uspešno ispunio zadatke logističke podrške i tako se ostvario kao donosioc naprednih rešenja u modernizaciji i održavanju rumunskog Ratnog Vazduhoplovstva.
O modernizaciji rumunskih lovaca MiG-21 na standarde Lancer Tango Six je detaljnije pisao u jednom od svojih ranijih tekstova.
Aleksa
Imam jedno pitanje,da li bi Rumuni mogli kvalitetno da urade remont naseg MiG 21?
PeroZ
2012. godine prije remonta naših 21-inica Zapovjedništva HRZ i PZO je napravilo kompletnu analizu potreba i troškova. Tadašnji prosječni godišnji tečaj USD-HRK iznosio je:
1 USD = 5.85 HRK
U našoj analizi stoji:
Sukladno izračunu Zapovjedništva HRZ i PZO, operativni troškovi aviona MiG-21 u RH za 1 sat leta iznose 47 452.50 kuna (8111 USD po srednjem tečaju iz 2012. godine, opaska). U izračun cijene jednog sata leta uzeto je u obzir: cijena remonta, utrošak goriva, motornog ulja, hidroulja i ostalih maziva, pričuvnih dijelova, usluge održavanja aviona, godišnje usluge ZTC-a, trošak plaća pilota i zrakoplovno tehničkog osoblja.
Ukupni teoretski operativni godišnji troškovi za 12 aviona MiG-21 sa ukupnim godišnjim naletom od 850 sati iznosili bi oko 48.4 milijuna kuna (oko 8.27 milijuna USD).
Ukupni realni operativni godišnji troškovi za 12 aviona MiG-21 godina i raspoloživost eskadrile od 60% iznosili bi oko 29.1 milijun kuna (oko 4.97 milijuna USD).
Trenutna raspoloživost (VIII mjesec 2015. godine) je 8 od 12 aviona, odnosno 67%, sa 30+ godina starim ruskim avionima, NATO preporuka za raspoloživost iznosi 75%.
Ponovimo, znači prema izračunu iz 2012. godine imamo:
8111 USD po satu naleta za MiG-21,
teoretski 8.27 milijuna USD godišnje za eskadrilu od 12 MiG-21,
realno oko 4.97 milijuna USD godišnje za eskadrilu od 12 MiG-21 sa raspoloživošću od 60%.
Da li je Srbija napravila i objavila sličnu analizu i izračun? Što treba i što može financirati RV Srbije? Što se može nabaviti, održavati i koristiti? Srbija je u obrambenom proračunu za 2015. godinu za SVE troškove RV izdvojila oko 9 milijuna USD.
http://tangosix.rs/2014/17/12/analiza-vojno-vazduhoplovstvo-ponovo-nedovoljno-finansirano/
9 milijuna USD za kompletno RV i PVO!!! 9 milijuna USD za SVE letjelice (MiG-29, MiG-21, Orao, Super Galeb, Antonov, Utva, Mi-8, Mi-17, Gazelle, …)!!!
Evo što su naši prije remonta saznali o remontnim kapacitetima u rumunjskom aerostaru:
http://www.defender.hr/europa-i-rusija/oruzane-snage-1/rumunjski-aerostar-ce-u-potpunosti-ugasiti-remontnu-liniju-za-mig-21.php
Razlozi zašto su naši odlučili remont obaviti u ukrajinskom, a ne rumunjskom remontom zavodu:
http://www.defender.hr/republika-hrvatska/obrambena-politika/pet-dobrih-razloga-zasto-hrvatski-migovi-trebaju-na-remont-u-ukrajinu.php
Eto Aleksa, nadam se da ste dobili dio odgovora na Vaše pitanje.
Dejan
Aleksa, kao što je i nabavka aviona jedan dugotrajan proces isti slučaj je sa modernizacijom aviona. Uobičajeno modernizacija nije stavka da se potkrpite do nekih boljih vremena nego da u okvirno dužem vremenskom periodu imate još uvek pristojno i respektabilno RV, jer se logično modernizacija vrši dok je avion još uvek potentan za tako nešto. Kod nas (kao i kod hrvata koji su taj proces završili) to nije slučaj jer mi tom modernizacijom pokušavamo da ostavimo u životu ono što se danas zove RV Srbije (Kao što su Hrvati na ovaj način sačuvali svoje). Ko će je uraditi zavisiće od novca i tehničkih mogućnosti da se skoro 60 godina star model aviona “pretvori” u nešto što bi moglo koliko toliko da “kaska” za današnjom i nazove “respektabilnim”.
Aleksa
Hvala na odgovorima,izgleda da je Ukrajina najbolja varijanta.
PeroZ
Da Aleksa ili oni ili Rusi. Kod nas su bili i Rusi iz RSK MiG, rekli isto što i Ukrajinci, ali onda okrenuli ploču za 180 i navalili sa pričom o rabljenim 29-kama. I to ne svojim već Mađarskim!?! Oni su to mogli i mogu napravit isto kao i Ukrajinci, to su oba ovlašteni zavodi za remont, održavanje i modernizaciju MiG-ova još iz doba SSSR-a. Sa konkretnim zavodom iz Odesse iskustvo i suradnju na remontu i održavanju 21-ica ima naš ZTC još od bivše države. Rusi su u zadnjih nekoliko godina postali komplicirani za suradnju. Nabava dijelova ide preko posrednika, preko raznih privatnih tvrtki, isporuka dijelova se dugo čeka. Što da Vam kažem, nama je 90-ih u ratu i pod embargom na oružje bilo lakše, brže i jednostavnije tada nabavit i dostavit djelove za Mi-8MTV-1 i Mi-24V, helikoptere nego sada! Što se toga tiče, u tome su se Rusi zadnjih 10-15 godina jako pokvarili, a ima masa primjera da se žali na to, pa onda visoka politika mora uredovati. Na zadnjem remontu dva reduktora su ostala 6 mjeseci dok naša ministrica nije intervenirala kod Lavrova i Putina, pa ovi ipak uz isprike u roku 2 dana dostavili reduktore!
Aleksa
Pero puno vam hvala na iscrpnim odgovorima.